PDA

Bekijk Volledige Versie : Turks leger waarschuwt Democratische gekozen regering



lennart
10-08-03, 14:43
Bomb explosion in Istanbul
10-08-2003, 13:10
A bomb exploded outside a local office of Turkey's governing party in Istanbul, and police detonated two other bombs in the city on Sunday, however no injuries or damage were reported.

Police were notified about suspicious packages in Besiktas, a lively commercial and residential neighborhood, and detonated two bombs, Anatolia news agency said.

Later on, a bomb left near the Istanbul headquarters of the governing Justice and Development Party exploded, however, that bomb seemed to have been intended to make noise rather than cause any damage or injuries, the agency said.

Turkish police forces also detonated two other suspicious packages near the party building in Sisli, a mixed commercial and residential area. However, the agency said those packages contained no explosives. (Albawaba.com)

an3sdej
10-08-03, 16:22
Tja, dat leger weet waar de vrienden zitten :cool:. Toegang tot Europa, en het eigen hachie staan op het spel. :blowen:

Ron
10-08-03, 21:16
Geplaatst door lennart
Bomb explosion in Istanbul
10-08-2003, 13:10
A bomb exploded outside a local office of Turkey's governing party in Istanbul, and police detonated two other bombs in the city on Sunday, however no injuries or damage were reported.

Police were notified about suspicious packages in Besiktas, a lively commercial and residential neighborhood, and detonated two bombs, Anatolia news agency said.

Later on, a bomb left near the Istanbul headquarters of the governing Justice and Development Party exploded, however, that bomb seemed to have been intended to make noise rather than cause any damage or injuries, the agency said.

Turkish police forces also detonated two other suspicious packages near the party building in Sisli, a mixed commercial and residential area. However, the agency said those packages contained no explosives. (Albawaba.com)

Uhm... waar precies komt de titel van je post vandaan? Ik zie nergens in het artikel een referentie naar het leger.

lennart
10-08-03, 21:30
Geplaatst door Ron
Uhm... waar precies komt de titel van je post vandaan? Ik zie nergens in het artikel een referentie naar het leger.

extrapolatie.

manc
10-08-03, 21:33
Geplaatst door lennart
extrapolatie. Het is daar net Indonesie...

ik heb Turkije altijd een beetje met indonesie vergelijken..relatief gematigd moslimland, het en der halve en hele separatisten, rol van het leger, half dictatuur hald democratie....corridor tegen het communisme (indertijd dan)

Ron
10-08-03, 21:34
Geplaatst door lennart
extrapolatie.

oftewel: pure speculatie.
Ik geef toe: het Turkse leger heft veel te verliezen, dus het zou me niets verbazen. Maar nu ben je wel heel erg suggestief bezig.

lennart
10-08-03, 21:41
Geplaatst door Ron
oftewel: pure speculatie.
Ik geef toe: het Turkse leger heft veel te verliezen, dus het zou me niets verbazen. Maar nu ben je wel heel erg suggestief bezig.

Ja, dat is mijn middlename.

Maarreh, een bomaanslag specifiek gericht op de regerende partij? Ik zou eigenlijk niet weten wie er anders achter zit. Misschien een of andere vage marxistische partij, daarvan lopen er in Turkije ook nog wel een paar van los rond.

Een paar weken geleden heeft het leger zich echter nog eens geroerd in de nationale politiek vanwege de plannen van Erdogan's partij om de invloed van het leger te verminderen. Dit bovenop de impliciete steun die het leger heeft gekregen van Wolfowitz toen hij opriep aan het leger om de beslissingen van de regering terzijde te schuiven als dit het Amerikaanse belang schaadt, lijken me toch voldoende suggesties te geven om te denken dat het leger hierachterzit.

Ron
10-08-03, 21:56
Geplaatst door lennart
Ja, dat is mijn middlename.

Maarreh, een bomaanslag specifiek gericht op de regerende partij? Ik zou eigenlijk niet weten wie er anders achter zit. Misschien een of andere vage marxistische partij, daarvan lopen er in Turkije ook nog wel een paar van los rond.

Een paar weken geleden heeft het leger zich echter nog eens geroerd in de nationale politiek vanwege de plannen van Erdogan's partij om de invloed van het leger te verminderen. Dit bovenop de impliciete steun die het leger heeft gekregen van Wolfowitz toen hij opriep aan het leger om de beslissingen van de regering terzijde te schuiven als dit het Amerikaanse belang schaadt, lijken me toch voldoende suggesties te geven om te denken dat het leger hierachterzit.
Naast het leger, en de door jou al genoemde partijen zou het ook nog de PKK kunnen zijn. Maar de kans dat het het leger is is inderdaad het grootst. Het leger ziet zichzelf als de hoeder van de seculiere turkse staat, en niets mag die rol in de weg staan. Dat het ze daarnaast ook enorm veel macht geeft heeft daar natuurlijk niets mee te maken.... :wink:

manc
10-08-03, 22:01
Geplaatst door Ron
Naast het leger, en de door jou al genoemde partijen zou het ook nog de PKK kunnen zijn. Maar de kans dat het het leger is is inderdaad het grootst. Het leger ziet zichzelf als de hoeder van de seculiere turkse staat, en niets mag die rol in de weg staan. Dat het ze daarnaast ook enorm veel macht geeft heeft daar natuurlijk niets mee te maken.... :wink: De vraag is natuurlijk of het leger wel dit soort dingen in scene hoeft te zetten...immers, er zijn al gekken zat die dit uit zichzelf zouden doen...