PDA

Bekijk Volledige Versie : verhalen van onze profeet



abdellah79
10-08-03, 15:01
Het grote feest

Abd al-Moettalib was een beroemd Mekkaans stamhoofd. Hij was wijs en edelmoedig. De mensen prezen hem een gelukkig man omdat hij tien zoons had. Hji was bang dat een of meer van zijn zonen in hun kinderjaren zouden sterven.

Hij bad tot allah en zei: O allah, als al mijn zonen in leven blijven en opgroeien, zal ik een van hen aan U offeren.

Zo geschiedde het, dat al zijn zoons opgroeiden en de kinderjaren overleefden. Abd al-moettalib herinnerde zich zijn belofte. Hij nam ze allemaal mee naar de Ka'ba om er een te kiezen als offer voor god.

Abd al Moettalib had ook een aantal dochters. Zij maakten zich zorgen, omdat een van hun broers spoedig geofferd zou worden. Ze gingen allemaal naar de Ka'aba om te zien welke broer uitgekozen zou wordenals offer voor god.

Abd al moeettalib ging naar de priesters van de Ka aba en vroeg. Ik heb aan god beloofd om een van mijn zoons te offeren. Vertel mij alstublieft wi van de zoons geofferd moet worden om mijn belofte in te lossen.

MORGEN WEER EEN PAGINA

abdellah79
10-08-03, 15:15
De priesters trokken loten en deelden mee, dat Abdoellah de gelukkige was. Hij was door god gekozen als offer.

Abd al Moettalib getrouw aan zijn woord, stemde toe om abdoellah te offeren. Door dit te doen, meende hij dat de rest van zijnzoons gelukkig zouden leven en dat zijn naam en de familie zouden blijven voorbestaan.

Toen Abdoellah's zussen hoorden, dat hij als offer gekozen was, begonnen ze te huilen. Abdoellah was een vriendelijke en liefhebbende broer. Zowel zijn familie als de mensen van Mekka hielden van hem.

De vrienden van Abd al Moettalib kwamen naar hem toe. oFFER Abdoellah niet. Hij is de knapste en vriendelijkste van al je zoons.

Abd al Moettalib zei: Wat kan ik doen? Ik heb een belofte aan god gedaan en ik moet mijn belofte aan god nakomen.

De priesters dachten over het probleem na en stelden voor: De losprijs voor een man is, volgens Arabisch gebruik, tien kamelen. We kunnen loten trekken tussen Abdoellah en de tien kamelen, en kijken of God tien kamelen als offer aanvaardt in plaats van Abdoellah.

Het lot werd getrokken en Abdoellah's naam verscheen. Nu twijfelde Abd al Moettalib er niet meer aan dat god Abdoellah als offer wilde.

MORGEN PAGINA 3

ronald
10-08-03, 15:34
Geplaatst door abdellah79
De priesters trokken loten en deelden mee, dat Abdoellah de gelukkige was. Hij was door god gekozen als offer.

Abd al Moettalib getrouw aan zijn woord, stemde toe om abdoellah te offeren. Door dit te doen, meende hij dat de rest van zijnzoons gelukkig zouden leven en dat zijn naam en de familie zouden blijven voorbestaan.

Toen Abdoellah's zussen hoorden, dat hij als offer gekozen was, begonnen ze te huilen. Abdoellah was een vriendelijke en liefhebbende broer. Zowel zijn familie als de mensen van Mekka hielden van hem.

De vrienden van Abd al Moettalib kwamen naar hem toe. oFFER Abdoellah niet. Hij is de knapste en vriendelijkste van al je zoons.

Abd al Moettalib zei: Wat kan ik doen? Ik heb een belofte aan god gedaan en ik moet mijn belofte aan god nakomen.

De priesters dachten over het probleem na en stelden voor: De losprijs voor een man is, volgens Arabisch gebruik, tien kamelen. We kunnen
loten trekken tussen Abdoellah en de tien kamelen, en kijken of God tien kamelen als offer aanvaardt in plaats van Abdoellah.

Het lot werd getrokken en Abdoellah's naam verscheen. Nu twijfelde Abd al Moettalib er niet meer aan dat god Abdoellah als offer wilde.

MORGEN PAGINA 3



Even een aantal vragen.
- Wanneer speelde zich dit verhaal af? Voor of na de Koran?
- Over welke god spreek je in dit verhaal?
Bedankt.

Simon
10-08-03, 16:36
Ik vind het wel een leuk verhaal: maar waarom heet het 'verhalen van onze profeet'?

Joesoef
10-08-03, 16:54
Een erg hoog Grimm gehalte dat verhaaltje.

abdellah79
10-08-03, 20:43
Sallam broeder en zusters

Het verhaal speelt zich af in de tijd van de koran en erna, en heb het over de god allah. Het is geen god maar in dat boek leggen zij het zo uit.

Waarom het zo heet, zo heet het boek,verhaaltjes uit het leven van de profeet, het is een fantastische boek.

Ik doe dit omdat een aantal mensen zijn levenstijl willen weten en heb een paar boeken gekocht en die typ ik hier voor mensen die mij dat hebben gevraagd en ik hoop ook dat jullie het interessant vinden. En broeders enzusters als ik fouten maak willen jullie het dan effe zeggen.

ALVAST BEDANKT

GROETJES ABDELLAH

abdellah79
10-08-03, 20:58
De priesters stelden voor: Abdoellah is een knappe jongeman. Misschien accepteert God twintig kamelen in plaats van tien voor Abdoellah.

Zodoende werd er nog een trekking gehouden met de naam van Abdoellah en de twintig kamelen. Maar weer werd Abdoellah's naam getrokken.

Het leek erop dat ' Abdoellah's leven geofferd moest worden. De priesters zeiden: Laten we het proberen met dertig kamelen. Misschien zal god dertig kamelen als offer aanvaarden, en zal Abdoellah's leven gered zijn.

Abd al Moettalib ging er meteen mee akkoord. Het lot werd getrokken en opnieuw was het Abdoellah.

De priesters voegden er tien kamelen aan toe, en gingen zo door tot Abd al Moettalib's familie tenslotte honderd kamelen toezegde. Het lot werd getrokken en dit keer werden honderd kamelengeaccepteerd in ruil voor Abdoellah. Abd al Moettalib en zijn familie waren erg blij met dit besluit. Het leven van hun liefhebbende Abdoellah was gered.

Iedereen in Mekka was verheugd over het nieuws. Honderd kamelen werden geslacht. Er werd een groot feest gevierd. Iedereen had genoeg te eten.

Abdoellah trouwde later met Aminah, de dochter van Wahb ibn Abdoe Moenaf. Abdoellah en Aminah hadden een zoon, Mohammed. Abdoellah stierf voordat Mohammed geboren werd. Aminah stierf toen Mohammed zes jaar oud was.

De mensen vertelden dit verhaal vaak en zeiden, dat god Abdoellah wou sparen, omdat de laatste profeet in zijn familie geboren zou worden.

Dit was hoofdstuk 1 Het grote feest

Morgen hoofdstuk 2 De mensen van de olifant

manc
10-08-03, 21:16
Tja, een god die mensenoffers eist en vervolgens een mensenleven gelijkstelt aan een paar kamelen...en een vader die bereidt is zijneigen kinderen te doden...

Wat is de wijze les?

Mag ik er ook een paar plaatsen? Sprookjes uit de Hadith of van meneer Ibn Ishak?

Wizdom
10-08-03, 21:26
Geplaatst door manc
Tja, een god die mensenoffers eist en vervolgens een mensenleven gelijkstelt aan een paar kamelen...en een vader die bereidt is zijneigen kinderen te doden...

Wat is de wijze les?

Mag ik er ook een paar plaatsen? Sprookjes uit de Hadith of van meneer Ibn Ishak?

Had je niets beter te zeggen zieke geest....?

manc
10-08-03, 21:28
Geplaatst door Wizdom
Had je niets beter te zeggen zieke geest....? Nee het is een VRAAG. Heb jij het antwoord? Ik vindt dat Abraham verhaal ook altijd nogal bizar...net als Job....slaat ook nergens op. Misschien dat Donna (of Simon) dit aan mij uit kan leggen. Die is theologisch nogal goed onderlegt.

Jij klaarblijkelijk niet, want je zit alleen maar te schelden.

Wizdom
10-08-03, 21:35
Geplaatst door manc
Nee het is een VRAAG. Heb jij het antwoord? Ik vindt dat Abraham verhaal ook altijd nogal bizar...net als Job....slaat ook nergens op. Misschien dat Donna (of Simon) dit aan mij uit kan leggen. Die is theologisch nogal goed onderlegt.

Jij klaarblijkelijk niet, want je zit alleen maar te schelden.

Dat vind jij ja. Een onbenullig iets. Je hebt ook hele rare opvattingen over wat normale mensen fout vinden, dus in die zin is jou logica op z'n minst gezegd een hele bizarre. Het is daarom niet zo interessant wat jij vind. Het enige wat je doet is feiten in twijfel trekken of kritiek uiten zonder alternatieven te bieden. Je bent een dooie mus in een lege hand (oftewel de mensen hebben aan jou 2x niks, en ik zal je vertellen, 2 x niks is heel weinig....).

manc
10-08-03, 21:45
Geplaatst door Wizdom
Dat vind jij ja. Een onbenullig iets. Je hebt ook hele rare opvattingen over wat normale mensen fout vinden, dus in die zin is jou logica op z'n minst gezegd een hele bizarre. Het is daarom niet zo interessant wat jij vind. Het enige wat je doet is feiten in twijfel trekken of kritiek uiten zonder alternatieven te bieden. Je bent een dooie mus in een lege hand.

Tja, als je het woord logica in de mond neemt zal je ook misschien de betkenis ervan eens moeten uitzoeken en de principes van de elementair logica je eigen moeten maken. Anders staat dat zo stom.

Ik VIND nog niets, behalve dat ik het een bizar verhaal vind en VRAAG: "wat is de wijze les?" van dit verhaal...(en dan ga ik maar van de premise uit dat er een les schuilt in dit sprookje)

Gaarna uitleg, want je rare beledigingen raken kant noch wal.

Wizdom
10-08-03, 22:04
Geplaatst door manc
Tja, als je het woord logica in de mond neemt zal je ook misschien de betkenis ervan eens moeten uitzoeken en de principes van de elementair logica je eigen moeten maken. Anders staat dat zo stom.

Ik VIND nog niets, behalve dat ik het een bizar verhaal vind en VRAAG: "wat is de wijze les?" van dit verhaal...(en dan ga ik maar van de premise uit dat er een les schuilt in dit sprookje)

Gaarna uitleg, want je rare beledigingen raken kant noch wal.

Ach nee analyticus. Het is soms beter om gewoon effectief te communiceren dan te gaan muggen ziften. Dat is in jou stofferige omgeving misschien wereldvreemd. Maar intelligentie zit hem niet in de kleine lettertjes maar in het begrijpen in grote lijnen tenzij je bezig met quantum mechanica maar ik dacht niet dat we hier bezig zijn met quantum mechanica of raket wetenschap.

Het feit alleen al dat je het verhaal niet bijzonder vind noch dat je vind dat er een boodschap in schuil gaat bevestigt al het meest erge vermoeden dat je een blinde vlek hebt ontwikkeld voor de Islam.

Het zei zo. Ga je vermaken in dit korte leven. Het leven is kort....en ga ons niet vervelen met domme opmerkingen. Wat jij dom vind vinden wij slim en andersom. We hebben een andere logica en andere manier van redeneren.

manc
10-08-03, 22:17
Geplaatst door Wizdom
...blahblah...
Het feit alleen al dat je het verhaal niet bijzonder vind noch dat je vind dat er een boodschap in schuil gaat bevestigt al het meest erge vermoeden dat je een blinde vlek hebt ontwikkeld voor de Islam.

Dan lees jij niet goed. Ik vraag JUIST naar de les van het verhaal. Dat zou ik NIET doen als ik niet zou vermoeden dat deze er niet zou zijn.


Het zei zo. Ga je vermaken in dit korte leven.


Het leven is kort....en ga ons niet vervelen met domme opmerkingen. Wat jij dom vind vinden wij slim en andersom. We hebben een andere logica en andere manier van redeneren. [/B]

Wizdom, (formele) logica is universeel. Als je een woord gebruikt zul je je eerst van de betekenis ervan moeten vergewissen.

Nogmaals: wat is volgens JOU de boodschap of de les van dit verhaal?

Wizdom
10-08-03, 22:21
Geplaatst door manc
Dan lees jij niet goed. Ik vraag JUIST naar de les van het verhaal. Dat zou ik NIET doen als ik niet zou vermoeden dat deze er niet zou zijn.





Wizdom, (formele) logica is universeel. Als je een woord gebruikt zul je je eerst van de betekenis ervan moeten vergewissen.

Nogmaals: wat is volgens JOU de boodschap of de les van dit verhaal?

Ik dacht dat jij de analyticys was. Moet ik aan de analyticus de analyse voorleggen. Tjonge aan jou heb ik echt niets. Net doen of je analyticus bent en dan weer niks.

Jij hebt toch al als analyticus bepaald dat er geen verhaal in zit. Hoe moet ik dan aan jou verzegelde verstand bijbrengen dat er wel een boodschap in zit.

manc
10-08-03, 22:28
Geplaatst door Wizdom
Ik dacht dat jij de analyticys was. Moet ik aan de analyticus de analyse voorleggen. Tjonge aan jou heb ik echt niets. Net doen of je analyticus bent en dan weer niks.

Jij hebt toch al als analyticus bepaald dat er geen verhaal in zit. Hoe moet ik dan aan jou verzegelde verstand bijbrengen dat er wel een boodschap in zit.

Kletskoek, ik heb helemaal niks bepaald, en zeker niet dat er geen 'verhaal in zit'. Sterker nog ik heb het als bizar verhaal aangemerkt (net als bijvoorbeeld het offer van Brammetje en het sprookje van Job)

Dus nogmaals: wat is de boodschap of de les van dit verhaal. Leg hem eens uit? Overigens maak ik uit je gekke halve gescheld op dat je zelf blijkbaar ook niet zoveel over dit verhaal te vertellen hebt...prove me wrong I'd say.

Wizdom
10-08-03, 22:36
Geplaatst door manc
Kletskoek, ik heb helemaal niks bepaald, en zeker niet dat er geen 'verhaal in zit'. Sterker nog ik heb het als bizar verhaal aangemerkt (net als bijvoorbeeld het offer van Brammetje en het sprookje van Job)

Dus nogmaals: wat is de boodschap of de les van dit verhaal. Leg hem eens uit? Overigens maak ik uit je gekke halve gescheld op dat je zelf blijkbaar ook niet zoveel over dit verhaal te vertellen hebt...prove me wrong I'd say.

Ach, ga je weer met die domme spelletjes van je beginnen. "Prove me I am wrong"/"Proove me I am right". Je bent zo wrong als het licht zich van de donker onderscheid. Als dat niet wrong is dan weet ik het niet meer.

Jij mister Analyticus. Geef jij mij een reden waarom het geen bijzonder verhaal is?

Hoeveel beloftes heb jij je agnostische afgoden al verbroken? Of misschien is dat geen relevante vraag aan jou, want je bent alles en tegelijkertijd ook niets.... Je weet wel die abracadabra die zo flexibel is dat hij met alle bullshit mee kan...

manc
10-08-03, 22:53
Geplaatst door Wizdom
[B] Jij mister Analyticus. Geef jij mij een reden waarom het geen bijzonder verhaal is?

Dat weet ik niet...ik vraag juist WAT de les is...ik zeg helemaal niet dat het niet bijzonder is...ik noem het zelfs bizar. Bizar is allerminst niet hetzelfde als niet bijzonder.


Hoeveel beloftes heb jij je agnostische afgoden al verbroken? Of misschien is dat geen relevante vraag aan jou, want je bent alles en tegelijkertijd ook niets.... Je weet wel die abracadabra die zo flexibel is dat hij met alle bullshit mee kan...

Als je bedoelt te zeggen dat ik mijn gedachtes, principes of mening niet laat leiden door het keurslijf van een een ander of door de gevangenis van een door mensenhanden bij elkaar gefantaseerde religie laat kooien...dan heb je volkomen gelijk! Heel goed.

Maar nu nog even antwoord op mijn vraag: wat is de LES van het verhaal...waarom zou een goede vader ueberhaupt zijn zoon willen doden? Is het leven van een zoon evenveel waard als een aantal kamelen?

Leg het deze simpele ziel eens uit.

Simon
11-08-03, 00:00
Geplaatst door manc

Wat is de wijze les?


De ontknoping van het verhaal is zonder meer teleurstellend. Ik kan er niet meer van bakken dan dat je God kan omkopen als je maar genoeg kamelen levert. En dat via een soort gokspel wat loting uiteindelijk is. Maar tegelijkertijd weet God natuurlijk al lang dat Mohammed zal voortkomen uit het nageslacht van Abdoellah dus het is nogal vreemd dat God zo lang aarzelt het offer te aanvaarden. Nee van beide kanten nogal vreemd qua gedachtengang en waarschijnlijk een puur folkloristisch verhaal.

In de Bijbel staat het volgende (Genesis 22):

Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen die Ik u noemen zal. Toen stond Abraham des morgens vroeg op, zadelde zijn ezel, en nam twee van zijn knechten met zich, benevens zijn zoon Isaak; hij kloofde hout voor het brandoffer, begaf zich op weg en ging naar de plaats, die God hem genoemd had. Toen Abraham op de derde dag zijn ogen opsloeg, zag hij die plaats in de verte. En Abraham zeide tot zijn knechten: Blijft gij hier met de ezel, terwijl ik en de jongen daarginds heengaan; wanneer we hebben aangebeden, zullen wij tot u terugkeren.
Toen nam Abraham het hout voor het brandoffer, legde het op zijn zoon Isaak, en nam vuur en een mes met zich mede. Zo gingen die beiden tezamen. Toen sprak Isaak tot zijn vader Abraham en zeide: Mijn vader, en deze zeide: Hier ben ik, mijn zoon. En hij zeide: Hier is het vuur en het hout, maar waar is het lam ten brandoffer? En Abraham zeide God zal zichzelf voorzien van een lam ten brandoffer, mijn zoon. Zo gingen die beiden tezamen. Toen zij aan de plaats die God hem genoemd had gekomen waren, bouwde Abraham daar een altaar, schikte het hout, bond zijn zoon Isaak en legde hem op het altaar boven op het hout. Daarop strekte Abraham zijn hand uit en nam het mes om zijn zoon te slachten. Maar de Engel des Heren riep tot hem van de hemel en zeide: Abraham, Abraham! En hij zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Strek uw hand niet uit naar de jongen en doe hem niets, want nu weet Ik dat gij godvrezend zijt, en uw zoon, uw enige, Mij niet hebt onthouden. Toen sloeg Abraham zijn ogen op en daar zag hij een ram achter zich, met zijn horens verward in het struikgewas. En Abraham ging en nam de ram en offerde hem ten brandoffer in plaats van zijn zoon...

Ook dit offer eindigt met een dierenoffer waar de monotheïsten maar moeilijk van loskomen. Maar Abraham had zich volledig overgegeven aan God en was bereid het offer van zijn zoon te brengen. Die overgave aan God is ook het thema van het verhaal.

Simon

http://proto.thinkquest.nl/~klb083/images/rembrandt-isaac.jpg

Orakel
11-08-03, 00:12
Geplaatst door abdellah79
Abdoellah en Aminah hadden een zoon, Mohammed. Abdoellah stierf voordat Mohammed geboren werd. Aminah stierf toen Mohammed zes jaar oud was.
De mensen vertelden dit verhaal vaak en zeiden, dat god Abdoellah wou sparen, omdat de laatste profeet in zijn familie geboren zou worden.


Als ik mag: het symboliseert volgens mij het nut van dankbaarheid, opofferingsgezindheid en standvastigheid in het geloof.
Deze eigenschappen hebben in dit verhaal geleid tot de geboorte van de profeet.

Een beetje dezelfde symboliek als in het verhaal van Job wiens geloof in God op de proef werd gesteld door het vele verlies wat hem ten deel viel.

Dan kun je natuurlijk gaan twisten over het nut van al deze beproevingen, maar jah, tis symboliek he.

manc
11-08-03, 00:26
Geplaatst door Orakel
Als ik mag: het symboliseert volgens mij het nut van dankbaarheid, opofferingsgezindheid en standvastigheid in het geloof.
Deze eigenschappen hebben in dit verhaal geleid tot de geboorte van de profeet.

De man dacht met een mensenoffer de toekomst van zijn andere kinderen veilig te stellen...dat is barbaars, wreed en hoogst oneerlijk tov van dat ene kind dat vermoord wordt ten bate van zijn andere kinderen...kan die man niet gewoon God vragen om inspiratie om als een goed vader zijn kinderen op te voeden?


Een beetje dezelfde symboliek als in het verhaal van Job wiens geloof in God op de proef werd gesteld door het vele verlies wat hem ten deel viel.

Ja, dat is nog wel het meest onbegrijpelijke verhaal van de hele Bijbel. God die die arme Job gaat zitten treiteren...nou in zo'n God geloof ik niet. Zou jij ook (om maar een voorbeeld te nomen) om aan je buurman te bewijzen je vrouw en kinderen elke dag op hun bek slaan en hun toch elke dag jou een kus op je wang voor het slapen gaan laten geven...gewoon om te laten zien hoe toegewijd ze wel niet zijn aan pappa?


Dan kun je natuurlijk gaan twisten over het nut van al deze beproevingen, maar jah, tis symboliek he.

Dat weet ik, maar ik vind het barbaarse en nutteloze symboliek. Symboliek waaruit blijkt dat je vooral jezelf maar ruecksichtlos moet onderwerpen, en doen wat God zogenaamd van je verwacht...ookal is dat misschien wel infanticide....

Het dubbel bizarre is dat deze man ook nog eens God probeert tevreden te stellen door het leven van zijn zoon aan te bieden...wat voor een vader ben je dan?

Wizdom
11-08-03, 00:28
Geplaatst door Simon
De ontknoping van het verhaal is zonder meer teleurstellend. Ik kan er niet meer van bakken dan dat je God kan omkopen als je maar genoeg kamelen levert. En dat via een soort gokspel wat loting uiteindelijk is. Maar tegelijkertijd weet God natuurlijk al lang dat Mohammed zal voortkomen uit het nageslacht van Abdoellah dus het is nogal vreemd dat God zo lang aarzelt het offer te aanvaarden. Nee van beide kanten nogal vreemd qua gedachtengang en waarschijnlijk een puur folkloristisch verhaal.

In de Bijbel staat het volgende (Genesis 22):

Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen die Ik u noemen zal. Toen stond Abraham des morgens vroeg op, zadelde zijn ezel, en nam twee van zijn knechten met zich, benevens zijn zoon Isaak; hij kloofde hout voor het brandoffer, begaf zich op weg en ging naar de plaats, die God hem genoemd had. Toen Abraham op de derde dag zijn ogen opsloeg, zag hij die plaats in de verte. En Abraham zeide tot zijn knechten: Blijft gij hier met de ezel, terwijl ik en de jongen daarginds heengaan; wanneer we hebben aangebeden, zullen wij tot u terugkeren.
Toen nam Abraham het hout voor het brandoffer, legde het op zijn zoon Isaak, en nam vuur en een mes met zich mede. Zo gingen die beiden tezamen. Toen sprak Isaak tot zijn vader Abraham en zeide: Mijn vader, en deze zeide: Hier ben ik, mijn zoon. En hij zeide: Hier is het vuur en het hout, maar waar is het lam ten brandoffer? En Abraham zeide God zal zichzelf voorzien van een lam ten brandoffer, mijn zoon. Zo gingen die beiden tezamen. Toen zij aan de plaats die God hem genoemd had gekomen waren, bouwde Abraham daar een altaar, schikte het hout, bond zijn zoon Isaak en legde hem op het altaar boven op het hout. Daarop strekte Abraham zijn hand uit en nam het mes om zijn zoon te slachten. Maar de Engel des Heren riep tot hem van de hemel en zeide: Abraham, Abraham! En hij zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Strek uw hand niet uit naar de jongen en doe hem niets, want nu weet Ik dat gij godvrezend zijt, en uw zoon, uw enige, Mij niet hebt onthouden. Toen sloeg Abraham zijn ogen op en daar zag hij een ram achter zich, met zijn horens verward in het struikgewas. En Abraham ging en nam de ram en offerde hem ten brandoffer in plaats van zijn zoon...

Ook dit offer eindigt met een dierenoffer waar de monotheïsten maar moeilijk van loskomen. Maar Abraham had zich volledig overgegeven aan God en was bereid het offer te brengen. Die overgave aan God is ook het thema van het verhaal.

Simon

http--proto.thinkquest.nl-~klb083-images-rembrandt-isaac.jpg

Ik wist wel dat er iets ontbrak aan je vermogen tot interpretatie maar je breekt bijna het record van mana/b/c/.../z oftewel de alles en niets, dode mus alias lege hand, ogen in de lucht zo je wilt de kameleon of lege huls.

Ik zal jullie arme zielepoten eens even helpen.

Trouw kennen jullie niet maar het is een belangrijk onderdeel van geloof. Verder is ook gelofte en gelofte houden (wellicht ook vreemd aan jullie) een belangrijk onderdeel van het geloof.

De voorvader van Mohamed (VZMH) had de uitstekende kwaliteiten die elke KAFIR mist namelijk trouw en gelofte afleggen en houden aan zijn Schepper. Hij had voor zichzelf de belofte afgelegd dat wanneer Allah (SWT) zijn kinderen zou beschermen voor ziekte, hij een van zijn kinderen zou opofferen. Allah (SWT) heeft dat niet gevraagd aan de voorvader van Mohamed (VZMH) echter de voorvader heeft dat in zijn bewust zijn als belofte afgelegd.

In principe wordt niet elke gebed automatisch ingevuld maar de voorvader van Mohamed (VZMH) merkte dat al zijn kinderen (10) gezond waren en niets aan gezondheid hadden te klagen wat in die tijd wel zeer zeldzaam moet zijn geweest anders had hij die gebed en gelofte nooit gedaan.

Toen hij zich realiseerde dat zijn gebed was uitgekomen en dat zijn tijd gekomen was om zijn belofte in te lossen realiseerde hij zich pas hoe zwaar zijn belofte eigenlijk wel niet was. Dat doen mensen vaker.....

In de wanhoop van zijn daad en zijn belofte tegenover zijn Schepper heeft hij met zijn ijzeren geloof in de Barmhartigheid van zijn Schepper zijn schepper gesmeekt voor een alternatief om zijn zware belofte in te lossen waarvan hij in eerste instantie niet de zwaarte van kon inschatten.

Ieder keer wanneer de raadpleging gedaan werd kwam er consistent Abdellah uit de bus. De meest geliefde onder zijn zonen onder het publiek. Alleen 100 kamelen was voldoende om recht te doen aan de zwaarte van de belofte. De voorvader van Mohamed (VZMH) prijst Allah (SWT) voor zijn Barmhartigheid en iedereen is blij met de uitkomst.

De voorvader van Mohamed (VZMH) staat symbool voor trouw en het voldoen van zijn belofte. Het is een dienaar van Allah (SWT).

De vader Mohamed (VZMH) en zijn voorvader is geliefd onder het publiek en waren geen afgoden dienaren. Zij waren afkomstig van GODVREZENDE mensen.

De vader van Mohamed (VZMH) is getrouwd met Aminah (wat betekent rust/vrede). Zij waren al overleden op zijn zes jarige leeftijd. Hij heeft dus het grootste deel van zijn leven als wees moeten doorbrengen. Zijn verleden was symbool van zuiverheid en trouw wat een voortzetting was van zijn toekomst. Allahumma Sallie Oua Salliem 3Alla Habiebuna Mohamed Salla Allahu 3Alleihie Oua Sallaam.

Orakel
11-08-03, 00:36
Geplaatst door manc
De man dacht met een mensenoffer de toekomst van zijn andere kinderen veilig te stellen...dat is barbaars, wreed en hoogst oneerlijk tov van dat ene kind dat vermoord wordt ten bate van zijn andere kinderen...

Och, het is es wat anders dan beroepsmilitair worden en te sterven voor vlag en vaderland.



kan die man niet gewoon God vragen om inspiratie om als een goed vader zijn kinderen op te voeden?

Ja, dat is nog wel het meest onbegrijpelijke verhaal van de hele Bijbel. God die die arme Job gaat zitten treiteren...nou in zo'n God geloof ik niet. Zou jij ook (om maar een voorbeeld te nomen) om aan je buurman te bewijzen je vrouw en kinderen elke dag op hun bek slaan en hun toch elke dag jou een kus op je wang voor het slapen gaan laten geven...gewoon om te laten zien hoe toegewijd ze wel niet zijn aan pappa?

Dat weet ik, maar ik vind het barbaarse en nutteloze symboliek. Symboliek waaruit blijkt dat je vooral jezelf maar ruecksichtlos moet onderwerpen, en doen wat God zogenaamd van je verwacht...ookal is dat misschien wel infanticide....

Het dubbel bizarre is dat deze man ook nog eens God probeert tevreden te stellen door het leven van zijn zoon aan te bieden...wat voor een vader ben je dan?

:hihi: Hele herkenbare vragen vriend, waar ik geen antwoord op heb.
Daarom kan ik het ook niet als barbaars of nutteloos beoordelen, althans niet barbaarser of nuttelozer dan je kind naar een oorlog te sturen of laten gaan.

Ik vond de uitspraak van Cassius Clay destijds dan ook zo mooi. Toen hij vervolgd werd omdat hij niet wilde dienen in het leger dat vocht in Vietnam, zei hij iets in de trant van: waarom zou ik daar naartoe gaan en die mensen vermoorden. Die mensen hebben mij nooit iets misdaan en hebben mij nooit een nigger genoiemd of mij mijn burgerrechten ontzegd.

manc
11-08-03, 00:39
Geplaatst door Wizdom
.... Verder is ook gelofte en gelofte houden (wellicht ook vreemd aan jullie) een belangrijk onderdeel van het geloof. ...

Geloftes die iets beloven dat haram is mag je volgens de hadith niet nakomen. Deze gelofte (moord) had deze pa nooit mogen maken en zeker niet na hoeven komen.


De voorvader van Mohamed (VZMH) had de uitstekende kwaliteiten die elke KAFIR mist namelijk trouw en gelofte afleggen en houden aan zijn Schepper.

Racistisch (for lack of a better word) gezwets. Ga hulp zoeken.

Bedankt voor het herhalen van het hele verhaal...dat is geen uitleg, dat is samenvatten.

manc
11-08-03, 00:43
Geplaatst door Orakel
Och, het is es wat anders dan beroepsmilitair worden en te sterven voor vlag en vaderland.

Sure, maar 2 wrongs dont make a right.


:hihi: Hele herkenbare vragen vriend, waar ik geen antwoord op heb.
Daarom kan ik het ook niet als barbaars of nutteloos beoordelen, althans niet barbaarser of nuttelozer dan je kind naar een oorlog te sturen of laten gaan.

Tja, das tenminste een eerlijk antwoord.


Ik vond de uitspraak van Cassius Clay destijds dan ook zo mooi. Toen hij vervolgd werd omdat hij niet wilde dienen in het leger dat vocht in Vietnam, zei hij iets in de trant van: waarom zou ik daar naartoe gaan en die mensen vermoorden. Die mensen hebben mij nooit iets misdaan en hebben mij nooit een nigger genoiemd of mij mijn burgerrechten ontzegd.

Jep, dat was een mooie uitspraak. Hij pakte daarmee gelijk 2 vliegen in een klap. Maar goed, oorlog is dus ook fout, vind ik ook, dat verklaart alleen natuurlijk niet de gelofte tot infanticide....als zoiets vandaag zou gebeuren in de moskee (een man die zoiets zou roepen)...dan hoop ik toch echt dat er door de andere gelovigen naar de desbetreffende instanties wordt gebeld oid.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder is dit verhaal een nogal slechte abraham vertaling...waarin niet god maar de gelovige ZELF deze situatie over zich uit roept en waar niet een miezerig rammetje maar zelfs 100 kamelen aan te pas moeten komen. Dat klinkt een beetje als 'opboksen'...

Wizdom
11-08-03, 00:43
Geplaatst door manc
Geloftes die iets beloven dat haram is mag je volgens de hadith niet nakomen. Deze gelofte (moord) had deze pa nooit mogen maken en zeker niet na hoeven komen.



Rascitisch (for lack of a better word) gezwets. Ga hulp zoeken.

Bedankt voor het herhalen van het hele verhaal...dat is geen uitleg, dat is samenvatten.

De enige die zwetst dat ben jij. Ik merk dat je heel erg Anti-GOD bent. Je word haast hilarisch van gehoorzaamheid aan GOD. Je lijkt wel een kleine SATAN. Misschien ben je ook wel een Satanist. Het zal mij een worst zijn. Weet alleen wel dat het VUUR ondraaglijk is, ook voor een kleine SATAN als jij.

manc
11-08-03, 00:46
Geplaatst door Wizdom
De enige die zwetst dat ben jij. Ik merk dat je heel erg Anti-GOD bent.

Onzin. Ik ben geen atheist of God-hater.. Ben overduidelijk een theist...misschien wel een pantheist.


Je word haast hilarisch van gehoorzaamheid aan GOD.

Nogmaals gebruik geen woorden waarvan je de betekenis niet kent. Dat staat nogal lullig voor iemand die zich Wizdom noemt.


Je lijkt wel een kleine SATAN. Misschien ben je ook wel een Satanist. Het zal mij een worst zijn. Weet alleen wel dat het VUUR ondraaglijk is, ook voor een kleine SATAN als jij.

Tja, dreigen en schelden is natuurlijk altijd een fijne manier om een discussie mee te beeindigen. :duivel:

Wizdom
11-08-03, 00:51
Geplaatst door manc
Onzin. Ik ben geen atheist of God-hater.. Ben overduidelijk een theist...misschien wel een pantheist.



Nogmaals gebruik geen woorden waarvan je de betekenis niet kent. Dat staat nogal lullig voor iemand die zich Wizdom noemt.



Tja, dreigen en schelden is natuurlijk altijd een fijne manier om een discussie mee te beeindigen. :duivel:

Ok, leg jij me nu maar eens uit wat je bent, want je doet daar zo geheimzinnig over. De ene keer ben je een agnost, de andere keer heb je het over een theist of atheist. Maar het zegt allemaal niets. Zeg nu gewoon waar het op staat. Ben je een Satanist of gewoon iemand die in niets gelooft of iemand die niet erkend dat hij geschapen is oftewel een kaarthuis gelovige of whatever maar kom niet iedere keer met een nieuwe term.

Of weet je het zelf eigenlijk ook niet. Dat kan natuurlijk ook, zoekende in de woestijn...

En als je het dan niet weet, waarom heb je dan overal zo'n mening over dat moet toch ergens op gebaseerd zijn, een boekwerk of zo of een handleiding.

Ik kan zeggen dat ik de Koran en Hadieth als GODDELIJK bewijs en openbaring heb.

En jij, wie citeer jij meneer Flansjes. Of is het je wijsheid van vorige week of die van vandaag....

Orakel
11-08-03, 00:55
Geplaatst door manc
als zoiets vandaag zou gebeuren in de moskee (een man die zoiets zou roepen)...dan hoop ik toch echt dat er door de andere gelovigen naar de desbetreffende instanties wordt gebeld oid.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik verwacht niet dat zoiets zal gebeuren hier, zelfs niet in de vorm dat een ouder de deelname van zijn kind aan een "gewapende jihad" zal accorderen. Da's meer praat van de jonkies zelf.


Verder is dit verhaal een nogal slechte abraham vertaling...waarin niet god maar de gelovige ZELF deze situatie over zich uit roept en waar niet een miezerig rammetje maar zelfs 100 kamelen aan te pas moeten komen. Dat klinkt een beetje als 'opboksen'...

Och, het is volgens mij een beetje dat de verpakking de inhoud verkoopt en niet zozeer "opboksen". Het verhaal van Abraham (Ibrahim) geldt zelfs als basis voor het Islamitisch Offerfeest.

En ik heb nu lang genoeg slaap geofferd en Morpheus heb de schuur al vol staan met kamelen, dus ik ben nu echt aan de beurt.

Trusten.

manc
11-08-03, 00:59
Geplaatst door Wizdom
Ok, leg jij me nu maar eens uit wat je bent, want je doet daar zo geheimzinnig over. De ene keer ben je een agnost, de andere keer heb je het over een theist of atheist.

Ik heb mijzelf nooit een atheist genoemd. En ja ik ben agnostisch, lichtelijk (pan) theistisch, maar ook een beetje christelijk geinspireerd, een beetje ene buddhist. Bovenal een liefhebben van het vrije woord, de vrije gedachte en van het credo dat er naar de waarheid geen paden leiden. De waarheid is een land zonder paden. Mensen die zich door dogma's laten leiden laten zich misleiden.

Snap je?


Maar het zegt allemaal niets. Zeg nu gewoon waar het op staat. Ben je een Satanist

Ik twijfel sterk aan het bestaan van Satan als zodanig. Ik anbidt hem zeker niet.


of gewoon iemand die in niets gelooft of Nee ik geloof niet in 'niets'. Heb ik ooit zo iets gezegd? Ik geloof wel dat wij onze ratio, verstand, kennis, geweten etc. niet voor niks hebben gekregen en dat het bijzonder gezond is om zelf de dingen te ontdekken, je je niet zomaar iets door iemand wijs te laten maken. Twijfel is een gezondere geestestoestand dan geloof.


iemand die niet erkend dat hij geschapen is oftewel een kaarthuis gelovige of whatever maar kom niet iedere keer met een nieuwe term.

Ik kom niet met termen, dat ben jij. Ik geloof overigens niet in de schepping (zoals in de bijbel of de Koran), omdat alle bewijzen die we vinden wijzen op evolutie. Je kan je afsluiten voor die bewijzen, maar dat vind ik een aanfluiting voor het gebruik van je verstand.


Of weet je het zelf eigenlijk ook niet. Dat kan natuurlijk ook, zoekende in de woestijn...

Dat lijkt me een hele mooit omschrijving. In de woestijn zijn ook geen paden.


Bedankt voor je goede vraag.

manc
11-08-03, 01:00
Geplaatst door Orakel
Ik verwacht niet dat zoiets zal gebeuren hier, zelfs niet in de vorm dat een ouder de deelname van zijn kind aan een "gewapende jihad" zal accorderen. Da's meer praat van de jonkies zelf.



Och, het is volgens mij een beetje dat de verpakking de inhoud verkoopt en niet zozeer "opboksen". Het verhaal van Abraham (Ibrahim) geldt zelfs als basis voor het Islamitisch Offerfeest.

En ik heb nu lang genoeg slaap geofferd en Morpheus heb de schuur al vol staan met kamelen, dus ik ben nu echt aan de beurt.

Trusten.

Slaap lekker. Vergeet Emule niet op te starten. ;)

Simon
11-08-03, 08:16
Geplaatst door Wizdom
De voorvader van Mohamed (VZMH) staat symbool voor trouw en het voldoen van zijn belofte. Het is een dienaar van Allah (SWT).


Trouw? Eerst heeft hij bij voorbaat een kind weg en dan doet hij juist alles om er onderuit te komen. Hij weet niet hoeveel kamelen hij moet aanslepen om God tevreden te stellen en maar niet aan zijn belofte te hoeven voldoen. Dus hij blijft ze maar aanslepen. Aangezien God weet dat Hij uiteindelijk toch ja moet zeggen is het een wreed spelletje van de Schepper.

Overigens is dat ook mijn bezwaar tegen het verhaal van Abraham en Isaak. God kan immers in de harten van de mensen kijken (mag je aannemen) dus weet al lang dat Abraham zich volledig overgeeft aan de wens van God. Maar ja ... toch moet Hij het even uitproberen. Dramatisch is het wel.

Simon

Mark
11-08-03, 08:42
Abraham en zijn zoon moeten eens naar Dr. Phil!

deze aflevering heet: "Ik vertrouw mijn vader niet meer sinds hij me wilde offeren aan God".

:cool:

Simon
11-08-03, 08:50
Geplaatst door Mark
Abraham en zijn zoon moeten eens naar Dr. Phil!

deze aflevering heet: "Ik vertrouw mijn vader niet meer sinds hij me wilde offeren aan God".

:cool:

OK maar zowel jij als manc moeten het toch proberen te begrijpen zoals het door de auteur bedoeld is en in de tijd verstaan. Om er tegenwoordig iets mee te kunnen zal je het waarschijnlijk meer als een metafoor moeten duiden. Of alsof het een droom is die je had.

Simon

Mark
11-08-03, 08:53
Geplaatst door Simon
OK maar zowel jij als manc moeten het toch proberen te begrijpen zoals het door de auteur bedoeld is en in de tijd verstaan. Om er tegenwoordig iets mee te kunnen zal je het waarschijnlijk meer als een metafoor moeten duiden. Of alsof het een droom is die je had.

Simon

Natuurlijk begrijp ik dat wel Simon :)

Maar de metafoor staat me ook al niet aan :p

manc
11-08-03, 11:40
Geplaatst door Simon
OK maar zowel jij als manc moeten het toch proberen te begrijpen zoals het door de auteur bedoeld is en in de tijd verstaan. Om er tegenwoordig iets mee te kunnen zal je het waarschijnlijk meer als een metafoor moeten duiden. Of alsof het een droom is die je had.

Simon

Natuurlijk begrijp ik dat wel, Simon, maar de metafoor staat me ook niet aan.

Mark
11-08-03, 11:52
Geplaatst door manc
Natuurlijk begrijp ik dat wel, Simon, maar de metafoor staat me ook niet aan.

na-aaperd! :loog:

Maarten
11-08-03, 14:56
Abdellah, in christendom werd al in de 12e eeuw een antwoord gevonden op je eerste verhaal (abdoellah en de 100 kamelen).

In het recht hadden ze namelijk de praktijk van de Heksenverbrandingen. Gooi een heks in het water. Als ze blijft drijven, dan is het een heks. Als ze zinkt, dan niet. Tuurlijk bijgeloof. En echte bevredigende resultaten had het ook niet. :hihi: er zit niet veel muziek in dooie niet-heksen, wel?

Maar ze schaften het af!
Waarom?
De redenering was als volgt. Op zich was iedereen het wel eens dat God in staat was zo'n oordeel te geven, maar het werd niet meer Bon Ton gevonden om het te vrágen! Het heeft iets godslasterlijks om van Allah te vragen om te komen opdraven! Allah heeft zijn éigen agenda.
Verder - maar dat vertelt het verhaal niet - zal er dan ook wel getwijfeld zijn óf God inderdaad wel kwam opdraven..

En dat geldt voor die loten net zo: godsoordelen kun je niet vragen.



Verder staat er nergens in de Koran, dat je kunt beschikken over leven en dood van je kinderen. Niemand is het eigendom van zijn vader. De vader kan in de oude leren veel macht hebben, maar zo ver gaat het niet. Kwesties van leven en dood zijn aan Allah voorbehouden. Kinderen zijn zijn schepsel, en niet dat van de vader.

De Koran zegt zelfs van zichzelf, dat sommige verhalen letterlijk bedoeld zijn, en andere overdrachtelijk. Dat geldt dan zeker voor "verhalen" met lagere status. En het is hier duidelijk overdrachtelijk bedoeld. Beloften aan God dienen ingevuld te worden, ook als het om je meest dierbare offer gaat. Geen uitzonderingen!
Maar je kunt ook wel beloofd hebben de geiten van je buurman te offeren. Of om je vrouw te stenigen. Dat gaat niet. Je moet wel de beschikkingsmacht hebben. En die heb je over je kinderen niet. Manc heeft dus gewoon gelijk.