PDA

Bekijk Volledige Versie : Nachtleven ontdekt allochtonen :Allochtonen en horeca / Een ommekeer bij de discodeur



Zwarte Schaap
11-08-03, 13:43
van onze verslaggever
2003-08-11

AMSTERDAM - Allochtone jongeren dringen door in het nachtleven. Jaren werden zij weinig toegelaten in clubs, discotheken en poppodia, maar horeca-ondernemers willen hen niet meer links laten liggen.

Omdat allochtonen vaak werden geweigerd, namen zij de afgelopen jaren hun toevlucht tot eigen feesten, buiten het reguliere uitgaansleven om, die zeer succesvol werden. Nu doet de horeca zijn best om hen weer terug te krijgen.

De bekende Rotterdamse pop- en danszaal Nighttown gaat zich bijvoorbeeld specifiek op allochtonen richten, met onder andereTurkse, Kaapverdiaanse en Hindoestaanse avonden. De bevolkingsontwikkeling van de stad maakt dat nodig, zegt dance-coördinator D. Buisman.

Buisman: ,,Er kwamen steeds meer uitgaansgelegenheden bij en allemaal mikten ze op Nederlands publiek dat van dance houdt. Dat publiek is er steeds minder. Ik hoop dat allochtonen, als ze eens naar een eigen feest bij ons zijn geweest, ook andere avonden gaan bezoeken.'' De dance-coördinator ziet een 'ommekeer' in deurbeleid.

Het speelt mee, erkent Buisman, dat allochtonen veel uitgeven. Vooral Antillianen, zegt de Rotterdammer Y. Elik, die voor deze groep feesten organiseert. ,,Wat je moet neerleggen voor extra beveiliging, omdat Antillianen vaker vechten, haal je er makkelijk uit.'' Antillianen kopen whisky of cognac. ,,Nederlanders houden het bij bier of een vieuxtje.'' Elik had een Turkse disco, maar zijn klanten gaan nu naar reguliere gelegenheden, zegt hij.

Gemeenten en ondernemers hadden eerder allerlei regels afgesproken die moeten voorkomen dat allochtonen vaker worden geweigerd dan autochtone leeftijdgenoten. Het werkte maar gedeeltelijk, zegt P. Rodrigues van de Anne Frankstichting. ,,De wetten van de markt, die zich nu lijken te doen gelden, zullen meer effect hebben.''

In Breda gaat de horeca jongeren tegen gereduceerd tarief een strippenkaart voor discotheken aanbieden.

De 30 procent allochtone jongeren daar ging weinig meer uit in de binnenstad, zegt Judith de Valk van het steunpunt discriminatie. ,,De ondernemers waren gevoelig voor het argument dat zij een markt lieten braakliggen.''

John Laan, sectorbestuurder discotheken van Horeca Nederland, wijst erop dat allochtonen niet altijd onterecht worden geweigerd -Antillianen en Marokkanen zorgen voor meer problemen- maar zegt: ,,Vroeger kon je dan denken: zo'n feest doen we maar niet. Nu verdiepen we ons in in die groepen om het contact te verbeteren.''

DE VERDIEPING, PAGINA 9:

EEN OMMEKEER BIJ DE DISCODEUR

Allochtonen en horeca / Een ommekeer bij de discodeur
door Kustaw Bessems
2003-08-11

Geweerd uit witte discotheken, hebben allochtone jongeren een bruisend eigen feestcircuit opgebouwd. De reguliere uitgaansgelegenheden willen die klanten terug. Allochtonen op hun beurt hebben de smaak van het uitgaan te pakken en weten zich beter te gedragen.



Faizal Nabibaks (31) weet nog goed dat het hem overkwam. Hij wilde in Utrecht een discotheek in. ,,We waren met twee stellen, dus niet een groepje jongens ofzo. En we waren goed gekleed, we droegen gewoon Armanishirtjes. Niet te stijve schoenen aan, maar ook geen gympen. We kwamen een paar Marokkaanse jongens tegen, die al tegen ons zeiden: je hoeft het niet eens te proberen. We werden inderdaad niet binnengelaten. Vol, zeiden ze, maar we konden duidelijk zien dat dat niet zo was.''

Nabibaks, Surinamer, zette met een Marokkaanse vriend de website geweigerd.nl op. Die vriend was toevallig net hetzelfde overkomen. Vooral in het begin, twee jaar geleden, liep het storm op de site, waar jongeren hun ervaringen kunnen delen. ,,We wilden zo het probleem in beeld brengen, de aandacht erop vestigen en een plek bieden waar je je frustratie kwijt kan.''

Want wie wordt geweigerd, en denkt dat dat om z'n afkomst is, die flipt, zegt Moussa Lghoul (29) uit Den Haag. De Marokkaan beschrijft hoe dat voelt: ,,Flippen is dat alles wat je in je leven tegenzit door je hoofd gaat. De manier waarop je van dag tot dag wordt behandeld. De oude vrouwtjes die hun hand op de tas leggen als je langskomt, dat je geen werk vindt. Dat wordt een enorme woede die je moet inhouden.''

Onderzoeksbureau Dps Groep ondervroeg onlangs voor de gemeente Amsterdam een paar honderd Turkse, Surinaamse, Marokkaanse en Antilliaanse jongeren over het uitgaansleven. Vooral Turkse en Marokkaanse jongens zeiden dat zij vaak werden geweigerd op grond van hun etniciteit. Twee weken geleden liet de gemeente Eindhoven bij wijze van test autochtone en allochtone koppels discotheken bezoeken waar klachten over waren gekomen. De allochtonen werden vaker buitengehouden.

Voor een jongen van buitenlandse komaf zijn zulke conclusies geen verrassing. Hij zal je altijd vertellen dat hij 'nergens in komt'. Het is vooral onder Marokkanen de voornaamste bron van wrevel. In het uitgaansleven merkt een jongere misschien wel het meest rechtsreeks of hij erbij hoort. Je mag die deur door of niet. Er zit niets tussenin.

John Laan en Jaap Brandtenaar ontkennen niet dat allochtonen -vooral Marokkanen en Antillianen- vaker voor een dichte deur staan. Ze zijn respectievelijk sectorvoorzitter discotheken en sectorvoorzitter cafés en bars bij Horeca Nederland. Dat weigeren wil níet zeggen, benadrukken ze, dat hun vakgenoten racistisch zijn.

Voorop staat dat iedereen tegenwoordig meer kans heeft om al op de drempel van een bar, poppodium of discotheek te stranden. De beveiliging in de horeca heeft de laatste vier à vijf jaar een vlucht genomen. Niet alleen discotheken hebben een portier, bars ook. De branche is sterk geprofessionaliseerd. De twee ondernemers zijn trots dat van al het uitgaansgeweld nog maar vijf procent binnen plaatsvindt, de rest op straat.

Maar om het binnen veilig te houden, moet je wel selecteren, vindt de horeca. Dat betekent dat je bepaalde groepen minder vaak binnenlaat: vierders van vrijgezellenfeestjes, dronken corpsballen, voetbalhooligans en Marokkanen en Antillianen. Laan: ,,Je moet altijd zo voorzichtig praten over allochtonen, maar ik denk dat de horeca daarin een eindje voorloopt op de rest van de samenleving.'' Antillianen beginnen nu eenmaal vaker vechtpartijen en Marokkanen, vooral tieners, vallen meisjes lastig, weet hij. ,,Blijven ze de hele avond in een grote groep voor de damestoiletten hangen.''

Ondanks het terughoudende beleid, zijn de meeste discotheken vrij veelkleurig, maar een allochtone groep mag niet domineren, vinden veel uitbaters. ,,Dan voelt de rest van het publiek zich niet prettig meer en vertrekt'', zegt Brandtenaar.

Gevolg van het strenge deurbeleid is dat zich de afgelopen vier à vijf jaar een levendig circuit heeft afgetekend van Arabian Nights, Turkish Party's, Pakipop en andere etnisch getinte feesten. Zaterdag is er weer een I love Indo-avond in de Amsterdamse disco Powerzone. Faizal Nabibaks van geweigerd.nl schetst het volgende toekomstscenario: er komen steeds meer allochtone jongeren, zeker in de grote steden. Die creëren hun eigen uitgaansgelegenheden en uiteindelijk beslissen zij zélf wie er binnen mag en wie niet. ,,En dan hoop ik dat witte Nederlanders niet worden buitengesloten, dat wij ons van onze kant beter gedragen. Voorlopig is mijn motto: vergeet de autochtoon.''

De Turkse Rotterdammer Yurdabah Elik organiseert vooral feesten voor Antillianen. Eerder runde hij een jaartje een disco die zich speciaal op Turken richtte, Club Layla. Hoewel hij op en top zakenman is, wil hij het allochtone publiek ook 'een beetje leren uitgaan'. ,,Het gaat nou eenmaal vaker mis met buitenlanders'', zegt hij. ,,Ik heb ook een tijd een disco voor Nederlanders gehad en toen zei ik ook tegen de portiers: niet te veel buitenlanders erin, want dat geeft problemen. En de rest van de gasten wil het niet.''

,,Zet 4000 Nederlanders in een lange rij en goede kans dat dat gesmeerd loopt'', aldus Elik. ,,Zet vijftig Antillianen in de rij en ze gaan duwen en dringen. Maar als ze steeds merken dat dan de deur dicht gaat, houdt het op een gegeven moment wel op.'' Turken heeft hij, begin dertig en al sinds zijn zeventiende in het nachtleven te vinden, moeten 'bijbrengen' dat uitgaan niet alleen maar seks, drugs, geweld en hoerige vrouwen betekent. ,,Dat beeld had de eerste generatie.'' Hij maakte zijn Turkse gasten omgangregels duidelijk. ,,Bijvoorbeeld dat het in een discotheek normaal is, en wel zo vriendelijk, als je jas in de garderobe hangt.''

Alleen Marokkanen hebben niet echt eigen nachtelijk vertier. Op zich opvallend, omdat ze doorgaans het vaakst worden geweigerd van iedereen. Maar Marokkanen zijn als moslims vaak strikter in de leer, de ouders zijn streng en met name meisjes mogen nogal eens niet uit. Marokkanen zijn daarnaast op alle maatschappelijke terreinen wat minder als groep georganiseerd. Volgens Donica Buisman, die als dancecoördinator bij het Rotterdams poppodium Nighttown steeds meer etnische avonden organiseert, is het lastig dat Marokkanen het van hun ouders niet zo laat mogen maken: ,,Marokkanen willen een feest van acht tot één. Daar kunnen wij net niets vóór en niets na plannen.''

Geld verdienen aan Marokkaanse feesten is inderdaad lastig, weet Wijnand Hollander (30) uit Amsterdam. Met zijn Marmoucha Events organiseert hij sinds vijf jaar druk bezochte optredens van Noord-Afrikaanse artiesten, onder meer in de popzalen Paradiso en De Melkweg. Maar hij doet dat met een stichting, zonder winstoogmerk.

Allochtonen zoeken elkaar natuurlijk niet alléén op omdat zij uit witte discotheken worden geweerd. Zij hebben ook behoefte aan eigen muziek, sfeer en kledingstijl. ,,Als je uitgaat, wil je het liefst zo veel mogelijk mensen om je heen die net zo zijn als jij'', zegt Buisman van Nighttown.

Ieder kan dus naar zijn eigen feestje. Het past in de trend dat jongeren zich steeds minder groeperen rond subculturen (kakker, skater, hiphopper) en steeds meer langs etnische lijnen. Peter Rodrigues van de Anne Frankstichting, die zich bezighoudt met 'verscheidenheid in de samenleving', is niet helemaal blij met deze segregatie. ,,Je wilt toch dat iedereen het ook samen naar zijn zin kan hebben.'' De jurist Rodrigues hekelt de selectie aan de poort van witte discotheken. ,,Al heb ik begrip voor hun problemen, de wet verbiedt eenvoudig onderscheid op grond van afkomst.''

De Nederlandse regeltjes zijn prima, zegt Rodrigues. In steeds meer plaatsen sluiten horeca, gemeente en andere partijen convenanten tegen discriminatie. Rotterdam is hiermee het verst. Wie wordt geweigerd, krijgt een folder met de gronden voor weigering, een verwijzing naar het klachtenspreekuur van de discotheek en hij wordt geattendeerd op het 'panel deurbeleid'. De mogelijkheden om achteraf verhaal te halen voorkomen ruzies in de rij, die makkelijk tot opstootjes -of erger- kunnen uitgroeien. Intussen wordt er ook gestreefd naar een allochtoner portiersbestand.

Maar, vindt Rodrigues: ,,Er is een gat tussen theorie en praktijk.'' Jaarlijks krijgen antidiscriminatiebureaus ongeveer 250 klachten op dit terrein. ,,Het topje van de ijsberg, want veruit de meeste mensen klagen niet.'' Uiteindelijk, zegt Rodrigues, zullen niet al deze regels, maar zal de marktwerking ervoor zorgen dat feestgangers zich vermengen.

Anderen zijn minder bezorgd en zien al dat die trend begint. Partyplanner Elik: ,,Ik zie dat allochtonen vanuit hun eigen scene doorstromen in de rest van het uitgaansleven. R en b, een paar jaar terug alleen geliefd bij zwarten, hoort nu bij de hoofdstroom.'' Surinamers zijn geliefd omdat zij aan het vaak moeizame begin van een avondje stappen sfeer kunnen maken. ,,En de Turken uit mijn discotheek, kregen zo de smaak te pakken dat zij ook ergens anders gingen kijken. Uiteindelijk had ik te weinig klanten.''

Zwarte Schaap
11-08-03, 13:44
(vervolg)



Bovendien: er zijn in verhouding steeds meer allochtone jongeren en -problemen of niet- ondernemers kunnen het zich niet permitteren om deze markt links te laten liggen. Dat vindt ook Donica Buisman van Nighttown. De vermaarde housetempel, waarvan de hoogtijdagen in de vroege jaren negentig lagen, richt zich tegenwoordig hoofdzakelijk op allochtone jongeren. ,,De demografie van de stad maakt dat nodig. Er kwamen steeds meer uitgaansgelegenheden en allemaal mikten ze op Nederlands publiek dat van dance houdt. Dat publiek is er steeds minder.''

Maar Nighttown wil niet alleen uit commercieel oogpunt allochtonen bedienen. ,,We vinden het logisch dat alle jongeren die hier in de stad leven, het gevoel krijgen dat Nighttown hún plek is. Ik heb zelf hiervoor in Alkmaar gewerkt en ik verbaas me er best over dat groepen hier zo gescheiden uitgaan. Ik hoop dat ze, als ze eens naar een eigen feest bij ons zijn geweest, ook andere avonden gaan bezoeken.''

Allochtonen binnenkrijgen, dat gaat niet zomaar. De overwegend witte leiding van clubs, discotheken en poppodia is, zo erkent Buisman, het gevoel voor de huidige jeugdcultuur een beetje kwijt. ,,Onze rol verandert van trendsetter naar trendwatcher. We gaan in zee met organisaties uit de verschillende gemeenschappen, die beter dan wij weten wat er leeft.''

Ze signaleert een 'ommekeer' in het deurbeleid: portiers stralen vaker uit, ook naar allochtonen, dat ze gasten verwelkomen.

En de extra strubbelingen die een multi-etnisch publiek met zich meebrengt, die zullen wel afnemen, denkt Buisman. ,,Weet je wat het misschien is? Alleen de leuke autochtone Nederlanders gaan uit. Asocialen, als ik het even ongenuanceerd mag zeggen, hebben de motorclub, het buurthuis of de sportkantine. Alleen, van de allochtonen gaat iederéén uit. De schifting moet nog plaatsvinden.''

Het zou ook overdreven zijn om te doen alsof dance uitsluitend populair is onder Nederlanders en alsof alle allochtonen muziek uit verre oorden wil. Wie een avond rondloopt bij een grote club als het Rotterdamse Now en Wow ziet een bont gezelschap bewegen op de garage, twostep en techno. Naast Surinamers zijn Indonesiërs en Molukkers juist trendsetters. Toen de club onlangs dakloos dreigde te worden -hij is gered en gaat nu naar een graansilo aan de Maashaven- roemden protestbrieven aan de gemeente het multiculturele karakter van Now en Wow. ,,Iedereen wordt er geaccepteerd, ongeacht huidskleur'', schreef vaste bezoeker Peter bijvoorbeeld.

Bijzonder aantrekkelijk aan allochtone jongeren is hun uitgavenpatroon, dat zal Buisman niet ontkennen. ,,R en b-feesten met name zijn zo flashy. Whisky, cognac, alles bestellen ze.'' Vooral Antillianen smijten het over de balk, zegt feestman Elik. ,,Wat je moet neerleggen voor extra beveiliging, haal je er makkelijk uit.'' Nabibaks van geweigerd.nl, Rodrigues van de Anne Frankstichting, allemaal geloven zij dat uiteindelijk niet overheidsregels maar de wetten van de markt ervoor zullen zorgen dat feestgangers zich vermengen. Alle allochtonen spenderen meer dan Nederlanders. ,,Die drinken alleen bier of als ze gek doen een vieuxtje'', zegt Elik.

In Breda, waar dertig procent van de jongeren allochtoon is, wil de horeca zo graag klanten terugwinnen, dat allochtone jongeren dit najaar tegen gereduceerd tarief een strippenkaart voor discotheken krijgen aangeboden. John Laan van Horeca Nederland: ,,Discrimineren zit uiteindelijk niet in een horecaman. Je wilt mensen verwennen. En aan ze verdienen.''

Bron: Trouw 11/08/03

Mark
11-08-03, 13:51
Wat vind je ervan Schaap?

Een terechte ontwikkeling waarbij allochtone jongeren niet meer geweigerd gaan worden (ook al is dit puur door financiele motieven ingegeven).

OF

Een slechte ontwikkeling waarbij moslimjongeren het verkeerde pad opgaan en belanden in een wereld van sex, alcohol en drugs geinspireerd door de normeloze westerse cultuur.....

Mafkees
11-08-03, 13:52
Geplaatst door Mark
Wat vind je ervan Schaap?

Een terechte ontwikkeling waarbij allochtone jongeren niet meer geweigerd gaan worden (ook al is dit puur door financiele motieven ingegeven).

OF

Een slechte ontwikkeling waarbij moslimjongeren het verkeerde pad opgaan en belanden in een wereld van sex, alcohol en drugs geinspireerd door de normeloze westerse cultuur.....


Of boeit ut gewoon niet.

Mark
11-08-03, 13:54
Geplaatst door Al3arbi
Of boeit ut gewoon niet.

je zal als Marokkaan maar alleen houden van dance, dan wil je toch graag dat het deurbeleid wordt aangepast ;)

Zelfs ik ben wel eens geweigerd tssk :ego:

Mafkees
11-08-03, 13:55
Geplaatst door Mark
je zal als Marokkaan maar alleen houden van dance, dan wil je toch graag dat het deurbeleid wordt aangepast ;)

Zelfs ik ben wel eens geweigerd tssk :ego:


Vandaar, ut boeit niet.
Uitgaan en muzieksmaken zijn zo divers.
Die commerciele tenten kenne best hun deurbeleid veranderen,
maar `n Goth party kom ik nog steeds niet in,

Stommebloedzuigenderacisten.

Mark
11-08-03, 13:58
Geplaatst door Al3arbi
[i]maar `n Goth party kom ik nog steeds niet in,
[i]

Daar zou ik geen traan om laten :)

Ik ga gewoon stappen met mijn vrouw en wat vriendinnen van haar, kom ik overal in, wat ik ook aanheb :)

Mafkees
11-08-03, 14:02
Geplaatst door Mark

Ik ga gewoon stappen met mijn vrouw en wat vriendinnen van haar, kom ik overal in, wat ik ook aanheb :)


Regel voor mij ook wat van die Apparaten, dan kan ik ook overal in.

Mark
11-08-03, 14:07
Geplaatst door Al3arbi
Regel voor mij ook wat van die Apparaten, dan kan ik ook overal in.

waarin? :eek:

;)


Ehm heb je geen zusje die je moet beschermen en zo mooi kan gebruiken om overal binnen te komen?

Ik moest laatst wel erg lachen toen voor mijn neus een groep van 15 studenten (van die leuke gaatjesschoenen en shirt met dikke horizontale strepen) geweigerd werden in las Palmas r'dam.

"We zijn niet trendy genoeg"

duh......

stomme corpsballen....

Mill
11-08-03, 14:14
Ik ken Faizal Nabibaks van geweigerd.nl van vroeger. Moeilijk voor te stellen dat die wel eens ergens is geweigerd. Hij zag er altijd superduper-slick uit en was een bona fide ladies-man. En een goeie gozer trouwens.

Mafkees
11-08-03, 14:15
Geplaatst door Mark
waarin? :eek:

;)


Ehm heb je geen zusje die je moet beschermen en zo mooi kan gebruiken om overal binnen te komen?

Ik moest laatst wel erg lachen toen voor mijn neus een groep van 15 studenten (van die leuke gaatjesschoenen en shirt met dikke horizontale strepen) geweigerd werden in las Palmas r'dam.

"We zijn niet trendy genoeg"

duh......

stomme corpsballen....


Daarin :schok:

Enneh nee `kheb niemand die mijn bescherming nodig heeft,
aan de andere kant, ik ben lang niet uitgeweest, `kmis nix..:moe:

Weetje wat ik vroeger (Toen ik `n jaar of 15 was) leuk vond,
Uitgaan, en dan bij `n discotheek zo`n grote stoere groep voor je hebben en ze dan geweigerd zien worden.

HeerlUk, vooral als ze tijdens het rij staan zo stoer doen..:fpuh:

Toen de Margherita`s nog open was, in Amsterdam, stond ik daar voor de deur met 2 vrienden, en daarvoor `n groep meiden,
Meisje wil naar binnen en uitsmijter kijkt `r aan en zeg,
"Helaas meisje, je komt `r niet in, je kop staat me niet, om over die tanden maar niet te beginnen."

Ik schoot in de lach, 3 kwartier later reden we mijn straat in... :D

Mafkees
11-08-03, 14:16
Geplaatst door Mill
Ik ken Faizal Nabibaks van geweigerd.nl van vroeger. Moeilijk voor te stellen dat die wel eens ergens is geweigerd. Hij zag er altijd superduper-slick uit en was een bona fide ladies-man. En een goeie gozer trouwens.

Oprichter van M*ghreb.nl is dat toh?!

Mark
11-08-03, 14:18
Geplaatst door Al3arbi
Daarin :schok:

Enneh nee `kheb niemand die mijn bescherming nodig heeft,
aan de andere kant, ik ben lang niet uitgeweest, `kmis nix..:moe:

Weetje wat ik vroeger (Toen ik `n jaar of 15 was) leuk vond,
Uitgaan, en dan bij `n discotheek zo`n grote stoere groep voor je hebben en ze dan geweigerd zien worden.

HeerlUk, vooral als ze tijdens het rij staan zo stoer doen..:fpuh:

Toen de Margherita`s nog open was, in Amsterdam, stond ik daar voor de deur met 2 vrienden, en daarvoor `n groep meiden,
Meisje wil naar binnen en uitsmijter kijkt `r aan en zeg,
"Helaas meisje, je komt `r niet in, je kop staat me niet, om over die tanden maar niet te beginnen."

Ik schoot in de lach, 3 kwartier later reden we mijn straat in... :D

Ik werd in delft geweigerd omdat de uitsmijter me van gezicht kende uit de stad en me met een feyenoord sjaal had zien lopen.....

je begrijpt dat zijn voorkeur naar een andere club uitging

Verder in Nighttown niet naar binnen omdat een vriend van me verkeerde schoenen had

En in A'dam in escape geweigerd omdat we 5 man en slechts 2 vrouw in de groep hadden.

dat was het.

an3sdej
11-08-03, 14:24
Ik hoop echt dat Marokkaanse meiden ook het uitgaansleven gaan ontdekken, dan nemen zij de jongens maar mee!! :melig2:

Mill
11-08-03, 14:33
Geplaatst door Al3arbi
Oprichter van M*ghreb.nl is dat toh?!

Neen, volgens mij van dat papieren tijdschrift voor multiculti, ik ben de naam even kwijt.

manc
11-08-03, 14:44
Geplaatst door Mark
stomme corpsballen.... [/B]

*kuch*
:D

Mill
11-08-03, 14:49
Het valt me wel op dat corpsballen, en dan met name de meisjes, steeds hipper worden. Die walgelijke kenau's met dikke bierreet, schorre bralstem en vaal rugbyshirt zie ik haast niet meer in de stad (Amsterdam). Wel hippe RoXY-achtige chicks die toevallig ook nog bij het corps blijken te zitten. Integratie is een prachtig iets, mensen.

Mark
11-08-03, 14:50
*kuch*

:cheefbek: Manc toch!

Die old-school corpsdames kun je in Delft nog wel bewonderen :)

000NobelPrizes
11-08-03, 17:22
Speciaal voor Lennart.
Ik snap de stennis niet. Ik ben ook wel 's geweigerd aan de deur omdat mijn kleding niet volgens de code was. Tja, dan kun je moord en brand gaan gillen en krijsen, of gewoon je schouders optrekken en een andere hut opzoeken. Dat laatste dus is meer mijn stiel. Al dat hysterische gedoe: pffffff.