PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonen in komkommertijd



Marsipulami
14-08-03, 00:33
Allochtonen in komkommertijd

De komkommertijd is duidelijk nog niet voorbij. Je kunt de lezer of kijker niet eeuwig blijven boeien met de gevolgen van de aanhoudende hitte of met de situatie van de hongerende Afghanen in de kerk van Elsene. Gelukkig zijn er nog de allochtone jongeren... Publiekstrekker nummer één in de media, voor zover ze amok maken, rel schoppen of iets te luid schreeuwen voor hun rechten. Een geschenk uit de hemel in de komkommertijd.

Enkele dagen al kunnen we op de voet volgen in de kranten hoe kleine groepjes allochtone jongeren zich blijkbaar niet aan de regels houden op enkele recreatiedomeinen. Gisteren haalden de problemen, die ondertussen van de VRT-nieuwsredactie de status van 'rellen' hadden verworven, zelfs het tv-journaal. Experts worden ten tonele gevoerd om het gedrag van deze jongeren te verklaren, ja zelfs om uit te leggen wat deze jongeren komen zoeken in een openluchtzwembad. Anderen verklaren zichzelf expert en laten het niet na om haarfijn het machogedrag van deze jongeren nader toe te lichten. En ook de ouders blijven niet gespaard. Zij moeten hun verantwoordelijkheid opnemen en met hun tienerjongeren gaan zwemmen.

Laten we eerlijk zijn: welke doorsnee tiener wil er nu met zijn ouders gaan zwemmen? Als jongeren waar dan ook problemen maken, moeten die problemen worden aangepakt, en in de eerste plaats door met hen te communiceren. Dergelijke feiten dagenlang in de media bediscussiëren is buiten alle proporties. Maar laten we dit dan een uitschuiver noemen door de komkommertijd.

Wat ons veel meer verontrust, is de uitspraak van VLD'er Danny Smagghe in Het Laatste Nieuws waarin hij opriep om alle Noord-Afrikaanse jongeren de toegang tot recreatiedomeinen te ontzeggen. De hitte mag dan al een invloed hebben op het normaal functioneren van de mens, dergelijke uitspraken zijn onaanvaardbaar. Waarschijnlijk zag Smagghe de kans schoon om eens te scoren, maar dat was gelukkig buiten het gezond verstand van de publieke opinie en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding gerekend. Alleen VLD-voorzitter Karel De Gucht vindt het niet nodig om zijn goede vriend Smagghe op het matje te roepen. Hoe kan een voorzitter van een liberale partij dergelijke vergaande oproepen tot apartheid en racisme met de mantel der liefde bedekken?

Met het excuus dat de uitspraak alleen bedoeld was om de discussie aan te wakkeren, kunnen wij ons allerminst verzoenen. Iedereen heeft de mond vol van de verantwoordelijkheid die allochtone ouders moeten opnemen voor hun kinderen. Maar Smagghe en De Gucht zijn blijkbaar vergeten dat ook politici een verantwoordelijkheid hebben tegenover een hele maatschappij, de allochtone gemeenschappen incluis. Welk signaal geef je aan de burger door dergelijke uitspraken? Dat een beetje racistisch zijn niet zo erg is? Dat Noord-Afrikaanse jongeren allemaal vervelende ventjes zijn? Zo creëer je een klimaat van alles kan en alles mag. Stel je echter even hypothetisch voor dat de ,,Noord-Afrikaanse jongeren'' in Smagghes voorstel ,,joodse jongeren'' zouden zijn. Uitspraken als deze zouden voorgoed tot het verleden moeten behoren. De geschiedenis heeft ons geleerd waartoe ze leiden.

De nieuwe anti-discriminatiewet is een feit. Ook in het regeerakkoord staat de belofte dat ze daadwerkelijk en streng zal worden toegepast. Beide documenten werden mee mogelijk gemaakt door de goedkeuring van de VLD. Het lichtzinnig omspringen van de VLD-voorzitter met de uitspraak van zijn collega stemt ons echter weinig hoopvol over deze belofte. We zijn wel verheugd dat het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de zaak ernstig neemt en nagaat of er stappen ondernomen kunnen worden.

Toch dringen we er op aan dat ook Karel De Gucht zijn verantwoordelijkheid opneemt in deze zaak. Daarom vragen we dat hij de heer Smagghe toch nog op het matje roept en zo een krachtig signaal geeft aan de burger dat dergelijke uitspraken niet getolereerd worden in onze multi-etnische samenleving.

Want ook in de komkommertijd blijven democratische waarden als respect en gelijkwaardigheid gelden.


14/08/2003 Christopher Oliha

©Copyright De Standaard

Mark
14-08-03, 06:30
Geplaatst door Marsipulami
Gelukkig zijn er nog de allochtone jongeren... Publiekstrekker nummer één in de media, voor zover ze amok maken, rel schoppen of iets te luid schreeuwen voor hun rechten.

Ach ja, die boefjes ook :)

CYA......(bij de psychiater met je getraumatiseerde tienerdochter)

an3sdej
14-08-03, 07:20
Heb jij zelf ook nog een oplossing tegen/voor die rotjochies Mars??

Marsipulami
14-08-03, 08:39
Geplaatst door Mark
Ach ja, die boefjes ook :)

CYA......(bij de psychiater met je getraumatiseerde tienerdochter)

Als je dan toch bij de psychiater bent kan je gelijk eens naar jezelf laten kijken. :hihi:

an3sdej
14-08-03, 08:43
Heb je ook nog antwoorden op problemen Mars?

Marsipulami
14-08-03, 08:54
Geplaatst door an3sdej
Heb jij zelf ook nog een oplossing tegen/voor die rotjochies Mars??

Een oplossing veronderstelt eerst dat er een probleem zou moeten zijn. Tieners doen wel eens moeilijk, dat is normaal. Ga maar eens kijken in een doorsnee middelbare school, ook als er daar weinig of geen allochtonen tussen zitten.

Een correcte bejegening van eenieder die het zwembad bezoekt is al een minimale voorwaarde om de goede sfeer niet in het gedrang te brengen. En jochies met een grote mond daarvooor hoef je niet meteen een cordon politieagenten te laten aanrukken. Gewoon effe mee babbbelen zou ik zeggen. Als er sprake is van strafbare feiten kan men daarvan altijd aangifte doen bij de politie. Zo werkt het systeem.

an3sdej
14-08-03, 09:03
Als het voorkomt in Nederland, België, en Frankrijk, en het zijn steeds noord-Afrikaanse jongens, dan is het de pubertijd, en geen probleem?? :verward:

Marsipulami
14-08-03, 09:33
Geplaatst door an3sdej
Als het voorkomt in Nederland, België, en Frankrijk, en het zijn steeds noord-Afrikaanse jongens, dan is het de pubertijd, en geen probleem?? :verward:

Noord-Afrikaanse jongeren zijn vaker dan anderen slachtoffer van onterecht wantrouwen of een onheuse bejegening. Minstens een deel van de oorzaak van mogelijke conflicten ligt dus bij de autochtonen. racisme is geen verzinsel, het bestaat echt. Dat Marokkaanse jongeren voor elkaar opkomen als één van hen unfair wordt behandeld, dat siert hen alleen maar. Verder is opstandigheid, vandalisme, macho-gedrag zeker ook deels te verklaren vanuit de puberteit. Correct optreden is wat moet gebeuren bij mistoestanden, ongeacht etniciteit.

Hoe het niet moet is zoals in onderstaande tekst: (Ik heb die al eens gepost.)

Getuigenis uit Sint-Niklaas:


"Ik, XXX wonende te Linkeroever, geboren op xx/yy/zz, ging op zondag 1juni met drie andere vrienden naar "De Ster" omdat het echt warm was en wij wouden nog van de zon genieten nu die er nog was. Wij namen op de Blancefloerlaan te Linkeroever de bus in de 80 richting Sint Niklaas.

Toen wij via een omweg ergens anders werden gebracht, dus niet de gewoonlijke halte, stonden daar politie-agenten ons op te wachten. Niet om te zien of wij een geldig vervoerbewijs hadden, maar voor een identiteitscontrole. Dus al degene die geen pas bij had, ook al had hij een abonnement of ticket betaald, moest met de politie mee en werd dan vastgebonden met die plastieken strips handboeien en op de knieen gezet in het zand.

Ik liet mijn pas zien en was in orde, ik mocht doorgaan. Maar ik wou weten wat er ging gebeuren met de rest, want er zat nog een jongere vriend bij. Dus ik vraag heel beleefd zonder stoer te doen "Excuseer meneer, wat gaat er met hun gebeuren, zodat ik zijn ouders kan inlichten om niet ongerust te zijn." Eerst antwoordde hij dat ik wegmoest of anders zouden ze mij ook oppakken. En na de tweede keer heeft hij gezegd dat ze gewoon werden geïdentificeerd en terug gebracht werden.

Ik staptte verder en mijn vriend genaamd YYY die ook in orde was deed aansporingen tegen de rest van onze buurjongens enzo om door te stappen en niet te treuzelen mits we ook op een autobaan liepen. Eén van de twee politieagenten die alles in het oog hielden vanop afstand deed een teken naar zijn collega om hem op te pakken (hij kwam agressief over in zijn ogen, zo bleek het mij vanuit hun standpunt).

Hij werd heel aangepakt en de handboeien omgedaan en riepen vanalles. En plotseling zie ik een andere politieagent naar mij lopen "Pak die ene met zijn petje ook maar" dat was de agent waaraan ik info vroeg. Ik bleef staan en liep niet weg, ik wou zeggen dat het een misverstand was, maar wij hadden zo te zien niets te zeggen. Ik werd heel hard tegen de muur geduwd mijn zak werd in de bosjes getrapt (en mijn zak is wat bijna versleten en kon heel gemakkelijk gescheurd worden met zo'n trap, en dan zou ik ineens alles kwijtraken, pas, gsm, geld,...). Ik werd geboeid en met een pijnlijke greep naar de rest gebracht, ik voelde mij vernederd.

Alle autochtonen (ik wou "Alle Belgen" schrijven, maar uiteindelijk ben ik ook een Belg met de Belgische pas, dus maakt niets uit, het is duidelijk pas of geen pas, er moesten zo veel mogelijk migranten opgepakt worden, Marokaanse types: ook Turken ...)Alle autochtonen die zo naar ons keken alsof wij dieren waren die werden gepakt in het wild, tegen "die touschouwers" werd niets gezegd. Die handboeien waren te hard aangespannen, nog geen minuut of ik had al pijn rond mijn polsen. Ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik zag naast mij een jongen die ik van ziens ken (ZZZ uit Zuid) helemaal afgerost, er werd op zijn kuiten gestaan, hij kreeg echt een vuistslag in het gezicht. Hoe meer hij riep van de pijn en om te zeggen dat ze er mee moesten stoppen, hoe harder ze op zijn kuitspieren duwden. En dan zegt die agent dat hij hem helemaal niets heeft gedaan.

We werden één voor één in die grote zwarte combi's gezet, er was plaats voor 8personen, maar we zaten er met 12 man. Van mijn vriend heb ik horen zeggen dat ze de hele tijd bezig waren met "makkak" en "het zijn toch maar bruine mannen". De chaufeur deed ons nog meer lijden onderweg naar het politiebureau, hij had meerdere malen onnodig zitten remmen, zodat wij van onze zitplaatsen werden geslingerd en onze handboeien harder zouden aanspannen. Wij kwamen aan en moesten terug op knielpositie, er werd meerdere malen gevraagd aan de agenten om onze handboeien los te maken, de jongen die naast mij was zijn handen waren helemaal opgezwollen. Hij werd verlost door een NoordAfrikaanse agent, ik dacht een Tunesiër. Ik hoordde hem nog zeggen tegen zijn collega dat het niet gewoon was. Dat was alles dat hij deed, hij verloste ons niet de rest. En elke agent die voorbij kwam lachtte ons uit "komaan zijn jullie mietjes of wa?" "you will love pain". Wij moesten een vooraanzichtfoto laten trekken en daar vroeg ik of ze ons nog terug naar de plaats gaan brengen waar ze ons oppakten. Ze zeiden dat ze ons daar gingen terug brengen.

Het was ongeveer 14uur. Ik werd gebracht naar een cel onder de grond, handboeien werden losgemaakt. De cel was 3m op 3. Wij zaten er uiteindelijk in met 9 man. Onmenselijk! Nergens nieuwe frisse lucht, zelfs de muren en de grond werden vochtig. Iedereen zat te creperen, je kon elk moment flauwvallen er waren er zelfs die sliepen om de tijd te doden. We stikten van de dorst, in zo'n klein kotje terwijl het buiten rond 30graden was. Er kwam in ons cel nog een mager klein jongetje, ik dacht ze moeten zich schamen om zo een klein jongetje op te pakken. Hij was met de fiets vanuit Hoboken komen fietsen naar Sint Niklaas, toen hij daar aankwam, werd hij ook meegevoerd omdat hij zat te kijken, hij kan hij weten wat er aan de hand is. En bovendien werd zijn fiets daar achtergelaten en niet op slot.

Er kwam ook een jongen van Borgerhout bij ons, zijn gezicht was vol met modder, zijn hemdje was gescheurd. Na 5uur creperen deden ze eindelijk onze cellen open en mochten wij in de gang staan die ook afgesloten was maar met tralies. Men zeiden ons als wij rustig blijven dat wij iets te drinken kregen, ze kwamen af met 2emmers water achter de tralies en een paar plastieken bekertjes, alsof wij koeien waren om uit een emmer te drinken. Er werden om de half uur 3 man naar buiten geroepen om proces verbaal af te leggen. Ik heb mijn verklaring afgelegd en mevrouw verschoot omdat ze niet wist waarom ik was opgepakt terwijl ik mijn pas bij had. Ik vertelde haar ook nog van het onmenselijk gedrag in de combi van de chauffeurs en ze wou het precies niet opschrijven en ik stond erop dat het op mijn pv moest verschijnen.

En het beste nog wij werden niet terug gebracht, wij moesten onze plan maar trekken om thuis te geraken.
Ik heb dit niet alleen voor mijn eigen verteld, maar voor iedereen die daar heeft zitten creperen voor niets, een verloren dag.

XXX"

Namen en geboortedatum zijn geschrapt, omwille van de privacy van de persoon.

an3sdej
14-08-03, 09:35
Geen problemen dus Mars, fijn te horen :jeweetog: . Vreemd dat al die meiden en vrouwen en badmeesters het anders ervaren :mad: