PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbijn naar rechter om 'kwetsende' reclame



Zwarte Schaap
14-08-03, 23:33
Rabbijn naar rechter om 'kwetsende' reclame


MOSKOU (ANP) - De Russische opperrabbijn Berl Lazar daagt het winkelcentrum Moskva in de Russische hoofdstad Moskou voor de rechter wegens een advertentie die volgens hem beledigend is voor religieuze joden.

Het gaat om vlaggen waarop een vrolijke orthodoxe jood met keppel en pijpenkrullen staat afgebeeld, vergezeld van de tekst 'Moskva is ook op zaterdag open'. De zaterdag (sabbat) is de joodse rustdag, die vooral orthodoxe joden strikt onderhouden.

,,Deze advertentie is zonder twijfel beledigend voor onze religie'', zei een woordvoerder van de rabbijn donderdag voor het Russische televisiestation NTV.

Het winkelcentrum liet weten dat het niet de opzet heeft gehad om joden te kwetsen. De advertentie is onderdeel van een campagne die speelt met de kenmerken van grote etnische groepen in Rusland, zoals Georgiërs en Oezbeken.

Rusland telt ongeveer 1 miljoen joden.

Bron: ANP 14-08-2003 14:35

Volgens mij zijn er meer joden in rusland

an3sdej
14-08-03, 23:44
Overdreven reaktie van die man, maar die reakties zie je hier ook onder bepaalde chistenen v.w.b. de eis tot zondagsrust/heiliging.

ronald
15-08-03, 01:45
Geplaatst door an3sdej
Overdreven reaktie van die man, maar die reakties zie je hier ook onder bepaalde chistenen v.w.b. de eis tot zondagsrust/heiliging.



Je moet het anders zien.

Joden is het verboden om op de sabbath te werken. Het verbod is zo serieus dat er een zware sanctie van Boven op is verkondigd. Kijk na in Exodus. "Jezelf" zien gebruikt worden om en groot religieus verbod te overtreden wekt uiteraard woede.
Een betere vergelijking van jou zou zijn als men in de reklame van een varkensslager een poster zouden maken met een religieuze islamiet er op die de heerlijkheid van dat vlees aanprijst. Of een religieus uit ziende christen voor een gokhol of hoerentent afgebeeld die de 24-uurs opening wel zo gunstig voor onze lol vindt.
Ook al zou er één integere individueel daardoor beledigd voelen dan vind ik het al niet kunnen.

Zwarte Schaap
15-08-03, 01:57
Geplaatst door ronald
Je moet het anders zien.

Joden is het verboden om op de sabbath te werken. Het verbod is zo serieus dat er een zware sanctie van Boven op is verkondigd. Kijk na in Exodus. "Jezelf" zien gebruikt worden om en groot religieus verbod te overtreden wekt uiteraard woede.
Een betere vergelijking van jou zou zijn als men in de reklame van een varkensslager een poster zouden maken met een religieuze islamiet er op die de heerlijkheid van dat vlees aanprijst. Of een religieus uit ziende christen voor een gokhol of hoerentent afgebeeld die de 24-uurs opening wel zo gunstig voor onze lol vindt.
Ook al zou er één integere individueel daardoor beledigd voelen dan vind ik het al niet kunnen.

Ik denk dat je een verkeerde voorbeeld geeft. Uit de tekst kan ik niet opmaken dat hij op zaterdag gaat werken. Het zou wat anders zijn als ortodoxe joden op zaterdag niet mogen winkelen. Want ik begreep de reclamevlag anders: ''ookal zijn de winkels van de orthodoxe joden dicht, bij ons(de winkelcentrum) kun je toch lekker winkelen op zaterdag.''

Als joden niet mogen winkelen op zaterdag dan ben ik het met je eens dat ik het niet vind kunnen uit respect. Mogen orthodoxe joden op zaterdag winkelen?

ronald
15-08-03, 02:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk dat je een verkeerde voorbeeld geeft. Uit de tekst kan ik niet opmaken dat hij op zaterdag gaat werken. Het zou wat anders zijn als ortodoxe joden op zaterdag niet mogen winkelen. Want ik begreep de reclamevlag anders: ''ookal zijn de winkels van de orthodoxe joden dicht, bij ons(de winkelcentrum) kun je toch lekker winkelen op zaterdag.''

Als joden niet mogen winkelen op zaterdag dan ben ik het met je eens dat ik het niet vind kunnen uit respect. Mogen orthodoxe joden op zaterdag winkelen?

Inderdaad.
Joden mogen op de sabbat ook niet winkelen, kopen, verkopen, dragen.....enz.

s562m
15-08-03, 08:39
Wanneer een tekst in de loop der tijd op verschillende manieren wordt uitgelegd krijg je dit soort overtrokken reacties als die van die rabbijn.

In Oud Testament staat: Gij zult op sabbat geen vuur steken.
Wat deden de joden die toch op sabbat dat wilden omzeilen?, Christenen betalen om dat op voor hen te komen doen.
Of nog erger schakelaars omwisselen zodat de aan en uit omkeerde.

Er staat verder dat: Gij zult niet de bok in moedersmelk koken.
Samen met een paar andere teksten hebben de rabbijnen een gigantische kosjer gedoe ontwikkeld waarin je hele leven lang gepijnzigd wordt om je daar aan te houden.
Scheiding van Zuivel, dierlijke en plantaardige produkten.

God zegt vaak in oud Testament dat hij diegene vervloekt die niet met een zuivere hart offers voor hem kwamen brengen.
God: Ik heb jullie offers niet nodig.

Maar wanneer een mens denkt dat hij\zij dmv deze wetten de hemel bereikt en de zuiverheid van de boodschap vergeet is men de weg kwijt.

Jezus geeft antwoord wanneer men hem vraagt naar het eten van dit en dat en deze problematiek.
Hij zegt: Je, men, wordt niet onreinig bij alles wat je binnen krijgt maar bij alles wat je eruit krijgt. Bij de onreine gedachten en uitspraken.