PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwbouw Rotterdams grootste moskee mag niet te arabisch uitzien van gemeente.



Zwarte Schaap
15-08-03, 13:45
Rotterdam vraagt Marokkanen om moderne moskee


ROTTERDAM (ANP) - De nieuwbouw van de Marokkaanse Essalam moskee in Rotterdam-Zuid is uitgesteld. Het college van B & W wil dat het ontwerp van het immense gebouw wordt aangepast.

Met onder meer minaretten van vijftig meter en een 25 meter hoge koepel zou de moskee er in de ogen van het stadsbestuur te Arabisch komen uit te zien. Het college wil dat de grootste moskee van Europa een 'toonbeeld van integratie' wordt. Het gebedshuis moet een moderne uitstraling krijgen.

Wethouder Pastors (fysieke infrastructuur) heeft met de voorzitter van de stichting Moskee Essalam afgesproken dat de Marokkanen daar in de bouwstijl rekening mee houden.

Pastors vindt dat het moskeebestuur een 'groot gebaar' heeft gemaakt. ,,Ik ben blij dat ze respect tonen voor de veranderde opvattingen in de maatschappij ten aanzien van integratie van mensen met een traditionele moslimcultuur, en bereid zijn mee te werken aan een minder traditioneel ontwerp'', zo zei hij vrijdag.

Door de afspraak is de ondertekening van het grondruilcontract uitgesteld. Het is de bedoeling dat de grond waarop de oude moskee staat weer in handen komt van Rotterdam, en het stichtingsbestuur eigenaar wordt van de grond op de nieuwe locatie.

De financier van de moskee, een sjeik uit de Verenigde Arabische Emiraten, zou de overeenkomst aanvankelijk voor 31 augustus moeten tekenen. De gemeente maande hem begin juli tot spoed omdat hij zijn krabbel nog niet had gezet. Nu zullen beide partijen op 21 oktober de nieuwe voorstellen bekijken.

De Essalam Moskee is niet onomstreden. Vooral Leefbaar Rotterdam en raadslid Michiel Smit (NieuwRechts) ageerden fel tegen de komst van het gebedshuis.

Bron: ANP 15/08/03

Mark
15-08-03, 13:49
hmmmm ik hoop dat ze met modern geen sovjetarchitectuur bedoelen...

Ik vind die torentjes enzo wel leuk eftelingachtig :)

lennart
15-08-03, 13:56
Ik vraag me af of de Imam er ook niet te arabisch mag uit zien :confused:

Zwarte Schaap
15-08-03, 13:56
Geplaatst door Mark
hmmmm ik hoop dat ze met modern geen sovjetarchitectuur bedoelen...

Ik vind die torentjes enzo wel leuk eftelingachtig :)

Pas is er een russische kerk gebouwd in mijn wijk, helemaal in russische stijl, SCHITTERDEND gewoon ! Dat is zo geruisloos gegaan niemand maar dan ook niemand neemt er aanstoot aan.

Marokkanen en alles wat hen te maken heeft ervaart men als horizonvervuiling, dit is een van de redenen waarom ik mij onder andere niet meer thuis voel hier in Nederland. De subtiele scheinheilige onderdrukking.

Mark
15-08-03, 14:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Pas is er een russische kerk gebouwd in mijn wijk, helemaal in russische stijl, SCHITTERDEND gewoon ! Dat is zo geruisloos gegaan niemand maar dan ook niemand neemt er aanstoot aan.

Marokkanen en alles wat hen te maken heeft ervaart men als horizonvervuiling, dit is een van de redenen waarom ik mij onder andere niet meer thuis voel hier in Nederland. De subtiele scheinheilige onderdrukking.

Ja dat soort russiche architectuur is mooi! Ik doelde op bijvoorbeeld moderne kerken en woonwijken..... saaie uniforme betonblokken... dat wil denk ik niemand hebben!

Als ze dan toch modern willen, maak het dan in de stijl van de Weena, hoog en indrukwekkend!

an3sdej
15-08-03, 14:04
Als ze die suikerzoete kleuren maar achterwege laten.

Zwarte Schaap
15-08-03, 14:05
Geplaatst door Mark
Ja dat soort russiche architectuur is mooi! Ik doelde op bijvoorbeeld moderne kerken en woonwijken..... saaie uniforme betonblokken... dat wil denk ik niemand hebben!

Als ze dan toch modern willen, maak het dan in de stijl van de Weena, hoog en indrukwekkend!

Ik heb zometeen een verassing voor jou, moet je opletten wat nu saai en uniform is.

(Overigens toen ik russische kerk noemde, had ik niet door dat jij het over de russische bouw had. Ik noemde de russische kerk omdat het pas gebouwd is en totaal anders uitziet als de bestaande architectuur in mijn wijk)

Mark
15-08-03, 14:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb zometeen een verassing voor jou, moet je opletten wat nu saai en uniform is.



Ik ben benieuwd!

Sawda
15-08-03, 14:20
Geplaatst door Zwarte Schaap

Marokkanen en alles wat hen te maken heeft ervaart men als horizonvervuiling, dit is een van de redenen waarom ik mij onder andere niet meer thuis voel hier in Nederland. De subtiele scheinheilige onderdrukking.

De sfeer in Nederland is erg veranderd. Tegenstrijdigheden kom je alom tegen, als het islamitisch of te arabisch is dan wordt het meteen als raar of vreemd ervaren met als gevolg dat het anders moet.
Je bent niet de enige die met dit soort gevoelens zit!

an3sdej
15-08-03, 14:41
Sawda, mogen mensen die suikerzoete in Arabische stijl gebouwde ondingen niet "niet mooi" vinden?? Waarom moeten die gebouwen die Arabische stijl hebben? Er bestaan volgens mij geen bouwvoorschriften in de leer voor moskeeën.

Evenals sommige architectonische "hoogstandjes" van westerse zijde die ik helemaal niet mooi vind, vind ik ook die moskeeën niet mooi, en vaak helemaal misstaan in de omgeving!!

Marsipulami
15-08-03, 14:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Door de afspraak is de ondertekening van het grondruilcontract uitgesteld. Het is de bedoeling dat de grond waarop de oude moskee staat weer in handen komt van Rotterdam, en het stichtingsbestuur eigenaar wordt van de grond op de nieuwe locatie.

De financier van de moskee, een sjeik uit de Verenigde Arabische Emiraten, zou de overeenkomst aanvankelijk voor 31 augustus moeten tekenen. De gemeente maande hem begin juli tot spoed omdat hij zijn krabbel nog niet had gezet. Nu zullen beide partijen op 21 oktober de nieuwe voorstellen bekijken.

Een goede manier om de bouw van een moskee tegen te houden is om nooit 'nee' te zeggen (want dan men zou wel eens verdacht kunnen worden van islamofobie en dat wil men natuurlijk niet) maar gewoon telkens met nieuwe bedenkingen te komen alvorens een bouwtoelating gegeven wordt. Zodat de effectieve bouw tot Sint-Juttemis wordt uitgesteld, ondertussen verlopen eerder aangegane contracten, veranderen er wetten en vervallen eerder bekomen vergunningen, komt er weer een ander politiek bestuur met weer nieuwe eisen, enz.

jaja
15-08-03, 14:53
Geplaatst door aQua
M.a.w men moet gewoon buigen voor een stel xenofobe infantielen

Zelfs architectuur is tegenwoordig onderhevig aan integratie. Men rekt en strekt de Marokkanen/Molsims naar eigen goeddunken. Als het maar onder de noemer integratie valt is zo een beetje alles toegestaan ik begrijp dat jij nog nooit in dit land iets hebt willen laten bouwen of verbouwen ... welstandscommissie ...whoeppiieeeeeeee

Sawda
15-08-03, 15:22
Sawda, mogen mensen die suikerzoete in Arabische stijl gebouwde ondingen niet "niet mooi" vinden?? Waarom moeten die gebouwen die Arabische stijl hebben? Er bestaan volgens mij geen bouwvoorschriften in de leer voor moskeeën.

Ieder heeft zijn eigen smaak maar als hiermee rekening wordt gehouden in Nederland dan wordt er niets gebouwd.

Zij hebben toestemming gekregen om een moskee te bouwen, daar betalen ze natuurlijk zelf voor. De moskee wordt dan gebouwd in de stijl hoe ze normaal gebouwd worden, het moet natuurlijk wel iets identieks hebben. Zo worden er ook bedrijven gebouwd naar de smaak van de opdrachtgevers. Een bedrijf hoeft dan geen rekening te houden met anderen.

Zwarte Schaap
15-08-03, 15:54
Geplaatst door Mark
Ik ben benieuwd!

Oke dan, ik ben weer terug, ik heb even een paar kiekjes gemaakt. Vergelijk de saaie betonnen reuzen die officieel ''de hoge heren'' heten met de russische kerk in het centrum van rotterdam.

Overigens heeft niemand over de kerk geklaagd.


http://members.lycos.nl/moonrider/kerk1.jpg
http://members.lycos.nl/moonrider/kerk2.jpg
http://members.lycos.nl/moonrider/kerk3.jpg
http://members.lycos.nl/moonrider/kerk4.jpg

Iets anders was het geklaag over de turkse mevlana moskee die aan de rand van de stad is gebouwd. Ook hier waren geluiden te horen dat het het beeld van rotterdam verstoorde.

http://www.omroep.nl/nmo/images/Excursie/Mevlana_schuinachter.jpg http://www.omroep.nl/nmo/images/Excursie/Mevlana_moskee1.jpg
http://www.studiokoning.nl/mevlana.jpg

Donna
15-08-03, 15:55
Sawda, dat klopt niet. Iedereen die in NL iets wil bouwen moet volgens mij rekening met de omgeving houden. Ook particulieren die bijvoorbeeld hun huis willen verbouwen. In Amsterdam mag je aan de buitenkant van je huis niet iets bouwen of aanbouwen dat in kleur of vorm te veel afwijkt van de omgeving. Twee vrienden van mij hadden een bouw vergunning aangevraagd voor een nieuw balkon, dat ze ook zelf betalen uiteraard, en het niet gekregen omdat die in vorm te veel zou afwijken.

Dus in principe zou dat ook kunnen gelden voor deze moskee.

Zwarte Schaap
15-08-03, 15:59
Geplaatst door Sawda
De sfeer in Nederland is erg veranderd. Tegenstrijdigheden kom je alom tegen, als het islamitisch of te arabisch is dan wordt het meteen als raar of vreemd ervaren met als gevolg dat het anders moet.
Je bent niet de enige die met dit soort gevoelens zit!

We verstoren het esthetische ideaal met onze hoofdoekjes en andere islamitische kenmerken.

Mark
15-08-03, 16:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
We verstoren het esthetische ideaal met onze hoofdoekjes en andere islamitische kenmerken.

Dat is niet waar Zwarte Schaap, uit jouw scherpe opmerkingen heb ik altijd al kunnen proeven dat jij onderkent dat de autochtone man de Marokkaanse vrouw estetisch wel verantwoord vindt.

Marsipulami
15-08-03, 16:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
We verstoren het esthetische ideaal met onze hoofdoekjes en andere islamitische kenmerken.

Waarom ook geen moskee bouwen in de vorm van een reusachtige windmolen ? (Made in muslim-Holland)

Zwarte Schaap
15-08-03, 16:10
Geplaatst door Mark
Dat is niet waar Zwarte Schaap, uit jouw scherpe opmerkingen heb ik altijd al kunnen proeven dat jij onderkent dat de autochtone man de Marrokaanse vrouw estetisch wel verantwoord vindt.

Ik had het over de islamitische kenmerken. Een vrouw wordt altijd gewaardeerd door mannen, daar kennen de (autochtone) mannen geen onderscheid.

Maar een vrouw die islamitisch door het leven gaat wordt niet gewaardeerd. Men ziet ze liever halfnaakt over de straten paraderen.

Donna
15-08-03, 16:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maar een vrouw die islamitisch door het leven gaat wordt niet gewaardeerd. Men ziet ze liever halfnaakt over de straten paraderen.

Even zeiken weer hoor....

Zit er nog ruimte tussen die vrouw die islamitisch door het leven gaat, en die vrouw die halfnaakt over straat loopt?

Ik ben niet islamitisch bijvoorbeeld, maar ben ik dan halfnaakt?

Mark
15-08-03, 16:13
Geplaatst door Donna
Even zeiken weer hoor....

Zit er nog ruimte tussen die vrouw die islamitisch door het leven gaat, en die vrouw die halfnaakt over straat loopt?

Ik ben niet islamitisch bijvoorbeeld, maar ben ik dan halfnaakt?

ga je aankleden zondige vrouw!

Zwarte Schaap
15-08-03, 16:15
Geplaatst door Marsipulami
Waarom ook geen moskee bouwen in de vorm van een reusachtige windmolen ? (Made in muslim-Holland)

Omdat het laf en hypocriet is om onder racistische druk van een paar lieden je eigen smaak te laten ondersneeuwen.

Donna
15-08-03, 16:15
Geplaatst door Mark
ga je aankleden zondige vrouw!

Okee! :strik:

Mark
15-08-03, 16:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maar een vrouw die islamitisch door het leven gaat wordt niet gewaardeerd. Men ziet ze liever halfnaakt over de straten paraderen.

Nou het eerste is niet waar wat mij betreft en het tweede heeft wel een grote kern van waarheid :)

Zwarte Schaap
15-08-03, 16:21
Geplaatst door Donna
Even zeiken weer hoor....

Zit er nog ruimte tussen die vrouw die islamitisch door het leven gaat, en die vrouw die halfnaakt over straat loopt?


Geen zin om op deze domme vraag te antwoorden.


Ik ben niet islamitisch bijvoorbeeld, maar ben ik dan halfnaakt? Ik ken je niet, ligt eraan hoe je je kleedt. Bereken de oppervlakte van je lichaam en de oppervlake van je kleding, als je kleding minder dan 50 % bedekt van de oppervlakte van je lichaam dan ben je halfnaakt gekleed.

:boos:

Donna
15-08-03, 16:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Geen zin om op deze domme vraag te antwoorden.



Waarom niet?

Marsipulami
15-08-03, 16:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat het laf en hypocriet is om onder racistische druk van een paar lieden je eigen smaak te laten ondersneeuwen.

Tis maar hoe je het bekijkt. Je zou het ook kunnen zien als een definitieve overwinning van de islam op de grootse Nederlandse cultuur.

Zwarte Schaap
15-08-03, 16:33
Geplaatst door Marsipulami
Tis maar hoe je het bekijkt. Je zou het ook kunnen zien als een definitieve overwinning van de islam op de grootse Nederlandse cultuur. Ik hou er niet zo van om te denken in termen van winnaars en verliezers in culturen en geloven. Ik wil de nederlandse cultuur niet overwinnen, ik wil gewoon wederzijdse respect door nuancering en rechtvaardigheid.

Sawda
15-08-03, 16:34
Geplaatst door Donna
Sawda, dat klopt niet. Iedereen die in NL iets wil bouwen moet volgens mij rekening met de omgeving houden. Ook particulieren die bijvoorbeeld hun huis willen verbouwen. In Amsterdam mag je aan de buitenkant van je huis niet iets bouwen of aanbouwen dat in kleur of vorm te veel afwijkt van de omgeving. Twee vrienden van mij hadden een bouw vergunning aangevraagd voor een nieuw balkon, dat ze ook zelf betalen uiteraard, en het niet gekregen omdat die in vorm te veel zou afwijken.

Dus in principe zou dat ook kunnen gelden voor deze moskee.


Ook de Betuwe lijn, ondanks dat er zo veel mensen protesteerden.
De vinex-wijken in Den Haag daar waren ook veel burgers tegen maar niemand trok zich daar wat van aan. Schiphol kan er ook wat van.
De foto's van Zwarte Schaap geven je ook een andere indruk.

an3sdej
15-08-03, 16:36
aQua schreef:

Zelfs architectuur is tegenwoordig onderhevig aan integratie. Men rekt en strekt de Marokkanen/Molsims naar eigen goeddunken. Als het maar onder de noemer integratie valt is zo een beetje alles toegestaan

Wat een onzin. Iedereen moet zich onderwerpen aan bouwcie's en welstandscie's. Tevens vind ik dat waar iemand ook bouwt op de wereld men zich enigzins moet aanpassen aan de omgevingsfactoren. Die Russische kerk vind ik ook niet passen :eek: .

Maar ja ik ben erg ouderwets hoor, vwb architectuur.

Marsipulami
15-08-03, 16:42
Geplaatst door an3sdej
aQua schreef:


Wat een onzin. Iedereen moet zich onderwerpen aan bouwcie's en welstandscie's. Tevens vind ik dat waar iemand ook bouwt op de wereld men zich enigzins moet aanpassen aan de omgevingsfactoren. Die Russische kerk vind ik ook niet passen :eek: .

Maar ja ik ben erg ouderwets hoor, vwb architectuur.

Ik vind architectuur een vorm van kunst. Hoe minder censuur en hoe meer vrijheid, hoe beter. Wie er niet mee kan leven moet maar de andere kant opkijken.

Donna
15-08-03, 16:44
Geplaatst door Sawda
Ook de Betuwe lijn, ondanks dat er zo veel mensen protesteerden.
De vinex-wijken in Den Haag daar waren ook veel burgers tegen maar niemand trok zich daar wat van aan. Schiphol kan er ook wat van.
De foto's van Zwarte Schaap geven je ook een andere indruk.

Ja inderdaad. Ik denk dat mijn kennissen daar ook wel van balen.

Maar dan op de LPF manier!

Autochtonen die niet eens een balkonnetje mogen bouwen, maar allochtonen die hele kerken mogen neerplempen........

Kennelijk wordt de wet niet altijd even consequent toegepast.

jaja
15-08-03, 16:59
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind architectuur een vorm van kunst. Hoe minder censuur en hoe meer vrijheid, hoe beter. Wie er niet mee kan leven moet maar de andere kant opkijken. Ja, alleen wordt deze kunst anderen opgedrongen. De architect vindt het "fantastisch" en bepaalde opdrachtgevers ook, maar zij moeten er niet in leven - of het ook praktisch is staat niet altijd hoog op de agenda bij onze architecten.
Het is een beetje zoals een schilder die een schilderij maakt en het ongevraagd bij iemand in zijn woonkamer hangt, zonder dat deze er inspraak in heeft. De schilder gaat zijns weegs, maar de ander moet er maar mee leren leven .... of ie het nou leuk vindt of niet ... want kom niet op het idee er maar iets aan te veranderen, want dan komt de schilder terug en klaagt je aan!!!
Een inspraak van de omgeving en de gebruikers bij nieuwbouw vind ik niet onlogisch ... En daarmee bedoel ik dus niet een welstandscommissie die meent "kunstzinnig" te moeten zijn, maar gewoon mensen die er mee te maken krijgen.

an3sdej
15-08-03, 17:03
Ook ik vind architectuur kunst, maar verder deel ik de mening van
Jaja! :bril:

Zwarte Schaap
15-08-03, 17:11
Geplaatst door jaja
Ja, alleen wordt deze kunst anderen opgedrongen. De architect vindt het "fantastisch" en bepaalde opdrachtgevers ook, maar zij moeten er niet in leven - of het ook praktisch is staat niet altijd hoog op de agenda bij onze architecten.
Het is een beetje zoals een schilder die een schilderij maakt en het ongevraagd bij iemand in zijn woonkamer hangt, zonder dat deze er inspraak in heeft. De schilder gaat zijns weegs, maar de ander moet er maar mee leren leven .... of ie het nou leuk vindt of niet ... want kom niet op het idee er maar iets aan te veranderen, want dan komt de schilder terug en klaagt je aan!!!
Een inspraak van de omgeving en de gebruikers bij nieuwbouw vind ik niet onlogisch ... En daarmee bedoel ik dus niet een welstandscommissie die meent "kunstzinnig" te moeten zijn, maar gewoon mensen die er mee te maken krijgen.

In deze tijd wordt alles wat islamitisch is als lelijk beschouwd. Het probleem zit in de hoofden van de mensen die keer op keer worden gevoed door de media en de politiek.

Smaken verschillen, maar de islamitische wordt als een wansmaak ervaren. Als men op vakantie is in Turkije of welk ander islamitich land is dan vindt men de moskeen wonderschoon. Maar zodra die moskee in Nederland staat verwordt het tot een lelijke ding. Nee al die kranen, fabrieksschoorstenen, raffinaderijen en andere rommel is zeker mooi. Alsof dat wel kunstzinnig is.

It is all in the mind

Tomas
15-08-03, 17:13
Toch ben ik die arbitraire welstandscommisies behoorlijk zat. Dankzij hen vind ik NL dus qua architectuur een achterlijk land en 1 grote hoekige stenen massa.

Doe mij maar de chaos van Italie.

lennart
15-08-03, 17:22
weg met de bouwvergunningen :D

000NobelPrizes
15-08-03, 17:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hou er niet zo van om te denken in termen van winnaars en verliezers in culturen en geloven. Ik wil de nederlandse cultuur niet overwinnen, ik wil gewoon wederzijdse respect door nuancering en rechtvaardigheid.
Op hoeveel respect zouden Nederlanders kunnen rekenen als zij zich met honderdduizenden (en groeiend in aantal) in Marokko zouden vestigen? En overal kerken gaan bouwen in onze overheersende stijl? En de Marokkaanse belastingbetaler veel extra geld zouden kosten? En onze Hollande randgroepjongeren hun gang laten gaan, waardoor duizenden Marokkanen zouden worden beroofd, en de Marokkaanse meisjes aangerand en lastig gevallen werden? En er overal ter wereld in naam van het christendom burgerslachtoffers werden gemaakt door aanslagen, waarbij wij ons op de knieen zouden slaan van het lachen?

Zeg eens, op hoeveel acceptatie & respect zouden de Hollanders dan kunnen rekenen in Marokko? Met jullie geroemde gastvrijheid en zo?

observer
15-08-03, 17:31
Pas is er een russische kerk gebouwd in mijn wijk, helemaal in russische stijl, SCHITTERDEND gewoon ! Dat is zo geruisloos gegaan niemand maar dan ook niemand neemt er aanstoot aan.

en is die russiche kerk ook zo enorm groot? neem niet aan dat daar 5000 mensen inkunnen (het parkeerprobleem en het formaat is voor de omgeving een groter obstakel dan het feit dat het een moskee is)

ik zou het eerder als een uitdaging zien, een nederlandse moskee dat moet toch te ontwerpen zijn (parkeergarage eronder?) en dan kan dat oude ontwerp naar de efteling

000NobelPrizes
15-08-03, 17:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
In deze tijd wordt alles wat islamitisch is als lelijk beschouwd. Het probleem zit in de hoofden van de mensen die keer op keer worden gevoed door de media en de politiek.


En de media verzinnen steeds gevallen van Marokkaanse criminaliteit om die weerstand in ere te houden.
Sure.


Smaken verschillen, maar de islamitische wordt als een wansmaak ervaren. Als men op vakantie is in Turkije of welk ander islamitich land is dan vindt men de moskeen wonderschoon. Maar zodra die moskee in Nederland staat verwordt het tot een lelijke ding. Nee al die kranen, fabrieksschoorstenen, raffinaderijen en andere rommel is zeker mooi. Alsof dat wel kunstzinnig is.

It is all in the mind

Lelijk he? Het schept wel werkgelegenheid - en al te fraaie architectuur in het bedrijfsleven zorgt vaak voor te hoge kosten.
Als wij die kantoren en fabrieken nu 's zouden opheffen, en er mooi landschap voor terug laten komen, zullen we dan aan de Marokkanen om geld voor uitkeringen vragen?

Zwarte Schaap
15-08-03, 17:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Op hoeveel respect zouden Nederlanders kunnen rekenen als zij zich met honderdduizenden (en groeiend in aantal) in Marokko zouden vestigen? En overal kerken gaan bouwen in onze overheersende stijl? En de Marokkaanse belastingbetaler veel extra geld zouden kosten? En onze Hollande randgroepjongeren hun gang laten gaan, waardoor duizenden Marokkanen zouden worden beroofd, en de Marokkaanse meisjes aangerand en lastig gevallen werden? En er overal ter wereld in naam van het christendom burgerslachtoffers werden gemaakt door aanslagen, waarbij wij ons op de knieen zouden slaan van het lachen?

Zeg eens, op hoeveel acceptatie & respect zouden de Hollanders dan kunnen rekenen in Marokko? Met jullie geroemde gastvrijheid en zo?

als mijn tante een snor had dan was het mijn oom.

000NobelPrizes
15-08-03, 17:46
Het verwachte slappe antwoord, en het bekende gedraai.

Zwarte Schaap
15-08-03, 17:46
Geplaatst door observer
en is die russiche kerk ook zo enorm groot? neem niet aan dat daar 5000 mensen inkunnen (het parkeerprobleem en het formaat is voor de omgeving een groter obstakel dan het feit dat het een moskee is)

ik zou het eerder als een uitdaging zien, een nederlandse moskee dat moet toch te ontwerpen zijn (parkeergarage eronder?) en dan kan dat oude ontwerp naar de efteling

Het draait niet om de grote alleen, het zit dieper: Hier ene stukje uit het Rotterdams Dagblad:
. B en w vinden het huidige ontwerp voor de Marokkaanse moskee te massaal en te traditioneel van uiterlijk . Zij dringen aan op een gebouw dat 'een toonbeeld van integratie' is.


Volgens de huidige bouwtekening krijgt het gebouw een koepel van 25 meter hoog en twee minaretten van elk vijftig meter hoog. Dat is te dominant , volgens b en w.


We zijn er nog niet, maar ik ben blij dat we in ieder geval kunnen gaan werken aan een meer vooruitstrevende vormgeving, die beter past in onze stad

Het zit hem dus kennelijk meer in het uiterlijk. Moskeen worden door bepaalde mensen als horizonvervuiling ervaren.

Zwarte Schaap
15-08-03, 17:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het verwachte slappe antwoord, en het bekende gedraai.

Ik ben allang uitgekeken op jouw bijdrages, verder als marokkaanse jongeren schijn je niet te komen.

000NobelPrizes
15-08-03, 17:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben allang uitgekeken op jouw bijdrages, verder als marokkaanse jongeren schijn je niet te komen.
Het zijn juist die snertjongeren die de Marokkanen dat belabberde imago bezorgen: je zou jezelf een dienst bewijzen hen eens op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. In plaats daarvan zit je alleen maar te jammeren op alles wat er zo vreselijk mis is in het westen (waar de moslims nog steeds maar al te graag naar toe willen - denk je dat we mesjogge zijn of zo? Pfffff.).

Zwarte Schaap
15-08-03, 17:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het zijn juist die snertjongeren die de Marokkanen dat belabberde imago bezorgen: je zou jezelf een dienst bewijzen hen eens op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. In plaats daarvan zit je alleen maar te jammeren op alles wat er zo vreselijk mis is in het westen (waar de moslims nog steeds maar al te graag naar toe willen - denk je dat we mesjogge zijn of zo? Pfffff.).

Zoek een man of zo en laat me met rust met je enige plaatje dat je dag in dag uit grijsdraait. Geen variatie/creativiteit of zo in je leven/gedachtes?

000NobelPrizes
15-08-03, 18:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zoek een man of zo en laat me met rust met je enige plaatje dat je dag in dag uit grijsdraait. Geen variatie/creativiteit of zo in je leven/gedachtes?
Je geeft me geen antwoord op mijn vraag over hoe Marokko zou reageren op Nederlanders die zich zo bij hen zouden gedragen, maar we weten allebei het antwoord wel he?
Denk daar dan aan, voordat je doorzeurt over dat respect.

En over dat grijgedraaide plaatje: jij emmert oeverloos door over alles wat er mis is in het westen. Over herhalingen gesproken.

Zwarte Schaap
15-08-03, 18:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je geeft me geen antwoord op mijn vraag over hoe Marokko zou reageren op Nederlanders die zich zo bij hen zouden gedragen, maar we weten allebei het antwoord wel he?
Denk daar dan aan, voordat je doorzeurt over dat respect.

En over dat grijgedraaide plaatje: jij emmert oeverloos door over alles wat er mis is in het westen. Over herhalingen gesproken.

Ga maar met sadeeq lekker kroelen, geen intresse in jou en ik wens mijn vrije tijd niet aan jouw te besteden, je hebt al teveel tijd gehad.

Puk
15-08-03, 18:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar met sadeeq lekker kroelen, geen intresse in jou en ik wens mijn vrije tijd niet aan jouw te besteden, je hebt al teveel tijd gehad.

Dat was weer een fatwa van Baardschaap!

:duim:

000NobelPrizes
15-08-03, 18:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar met sadeeq lekker kroelen, geen intresse in jou en ik wens mijn vrije tijd niet aan jouw te besteden, je hebt al teveel tijd gehad.
Je hebt het lef niet om op mijn vraag antwoord te geven. Geeft niet hoor: geen een Marokkaan zou zoiets durven toegeven. Oh, misschien een paar.

Zwarte Schaap
15-08-03, 19:01
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je hebt het lef niet om op mijn vraag antwoord te geven. Geeft niet hoor: geen een Marokkaan zou zoiets durven toegeven. Oh, misschien een paar.

Jij weet altijd de antwoorden op je eigen vragen, waarom stel je ze dan? Tijdverdrijf?

an3sdej
15-08-03, 19:02
Schapie,


Nee al die kranen, fabrieksschoorstenen, raffinaderijen en andere rommel is zeker mooi. Alsof dat wel kunstzinnig is.

Natuurlijk zijn die dingen niet mooi. Maar die staan wel op industrieterreinen, en niet in woonwijken. Je hebt gelijk als je zegt dat veel van de islam lelijk gevonden wordt. Dat heeft volgens mij te maken met het associatief vermogen van de mens.
Of het terecht is of niet, maar vele zaken worden door mensen aanelkaar geregen. En als daar meer positieve dan negatieve ervaringen tussen zitten, dan krijg je een negatief beeld.

Tevens is de islam in principe een exotisch gegeven. Iets dat niet west Europees iets is. En dus ook niet Nederlands. Het wordt dus niet als "eigen" ervaren, waardoor het ook niet snel omarmd zal worden.

Verder denk ik dat ook gewoon de traditionele bouw van die moskeeën gewoon niet mooi gevonden wordt. En als je op vakantie bent, dan hoort die moskee bij de vakantie, en vakantie is haast per definitie leuk, maar thuis zijn, daar hoort dan weer het 'eigene' bij.

Zoals eerder genoemd, waarom kan er samen met een architekt niet een moskee gebouwd worden met een Nederlands uiterlijk? Er zijn toch geen religieuse voorschriften voor de vorm en uiterlijk van een moskee? Dat is toch alleen traditie?

000NobelPrizes
15-08-03, 19:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij weet altijd de antwoorden op je eigen vragen, waarom stel je ze dan? Tijdverdrijf?
Jij weet het antwoord, ik weet het antwoord. Je durft het gewoon niet hardop te zeggen. Het zou namelijk veel te veel van de brandstof uit je onophoudelijke gezeur halen, en dan heb je geen strohalm meer om je aan vast te klampen en om de schuld aan te geven.

Zwarte Schaap
15-08-03, 19:11
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Jij weet het antwoord, ik weet het antwoord. Je durft het gewoon niet hardop te zeggen. Het zou namelijk veel te veel van de brandstof uit je onophoudelijke gezeur halen, en dan heb je geen strohalm meer om je aan vast te klampen en om de schuld aan te geven.

Gossie wat ben jij eigenlijk knap zeg dat je ook al weet wat mijn antwoord zou zijn ! Je hebt eigenlijk helemaal niemand nodig om mee te communiceren.

000NobelPrizes
15-08-03, 19:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gossie wat ben jij eigenlijk knap zeg dat je ook al weet wat mijn antwoord zou zijn ! Je hebt eigenlijk helemaal niemand nodig om mee te communiceren.

Okay, dan weet ik het niet. Geef dan zelf maar antwoord op deze vraag, svp:

"Op hoeveel respect zouden Nederlanders kunnen rekenen als zij zich met honderdduizenden (en groeiend in aantal) in Marokko zouden vestigen? En overal kerken gaan bouwen in onze overheersende stijl? En de Marokkaanse belastingbetaler veel extra geld zouden kosten? En onze Hollande randgroepjongeren hun gang laten gaan, waardoor duizenden Marokkanen zouden worden beroofd, en de Marokkaanse meisjes aangerand en lastig gevallen werden? En er overal ter wereld in naam van het christendom burgerslachtoffers werden gemaakt door aanslagen, waarbij wij ons op de knieen zouden slaan van het lachen?

Zeg eens, op hoeveel acceptatie & respect zouden de Hollanders dan kunnen rekenen in Marokko? Met jullie geroemde gastvrijheid en zo?"

Marsipulami
15-08-03, 19:21
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Okay, dan weet ik het niet. Geef dan zelf maar antwoord op deze vraag, svp:

"Op hoeveel respect zouden Nederlanders kunnen rekenen als zij zich met honderdduizenden (en groeiend in aantal) in Marokko zouden vestigen? En overal kerken gaan bouwen in onze overheersende stijl? En de Marokkaanse belastingbetaler veel extra geld zouden kosten? En onze Hollande randgroepjongeren hun gang laten gaan, waardoor duizenden Marokkanen zouden worden beroofd, en de Marokkaanse meisjes aangerand en lastig gevallen werden? En er overal ter wereld in naam van het christendom burgerslachtoffers werden gemaakt door aanslagen, waarbij wij ons op de knieen zouden slaan van het lachen?

Zeg eens, op hoeveel acceptatie & respect zouden de Hollanders dan kunnen rekenen in Marokko? Met jullie geroemde gastvrijheid en zo?"

Als je wil weten hoe Nederlanders zich in andermans land gedragen dan hoef je toch maar gewoon de koloniale geschiedenis te bestuderen, moord, economische uitbuiting, plundering, slavernij, het opdringen van eigen instituten, gewoonten en wetten, enz.

Zwarte Schaap
15-08-03, 19:23
Geplaatst door an3sdej
Schapie,



Natuurlijk zijn die dingen niet mooi. Maar die staan wel op industrieterreinen, en niet in woonwijken. Je hebt gelijk als je zegt dat veel van de islam lelijk gevonden wordt. Dat heeft volgens mij te maken met het associatief vermogen van de mens.
Of het terecht is of niet, maar vele zaken worden door mensen aanelkaar geregen. En als daar meer positieve dan negatieve ervaringen tussen zitten, dan krijg je een negatief beeld.

Tevens is de islam in principe een exotisch gegeven. Iets dat niet west Europees iets is. En dus ook niet Nederlands. Het wordt dus niet als "eigen" ervaren, waardoor het ook niet snel omarmd zal worden.

Verder denk ik dat ook gewoon de traditionele bouw van die moskeeën gewoon niet mooi gevonden wordt. En als je op vakantie bent, dan hoort die moskee bij de vakantie, en vakantie is haast per definitie leuk, maar thuis zijn, daar hoort dan weer het 'eigene' bij.

Zoals eerder genoemd, waarom kan er samen met een architekt niet een moskee gebouwd worden met een Nederlands uiterlijk? Er zijn toch geen religieuse voorschriften voor de vorm en uiterlijk van een moskee? Dat is toch alleen traditie?

Ik vind je wel cool dat je het tenminste durft toe te geven. Het zijn eigenlijk onderbuikgevoelens die men via logische argumenten probeert te ventileren.

De moderne westerse mens schijnt te lijden aan een minderwaardigheidscomplex die men via macht en onderdrukking op diverse gebieden probeert te herstellen.

Het is een soort manier om de moslims/marokkanen op de knieen te krijgen. De LPF autochtoon lijkt het nodig te hebben om zijn suprematie te benadrukken. ''Wij zijn de baas'' en ''jullie moeten je klein houden''.

Dat is geen gelijkwaardige burgerschap.

Deed jij iets met psychologie andries? Probeer eens de psychologie op deze lpfreaktie van de gemeente los te laten.

000NobelPrizes
15-08-03, 19:26
Geplaatst door Marsipulami
Als je wil weten hoe Nederlanders zich in andermans land gedragen dan hoef je toch maar gewoon de koloniale geschiedenis te bestuderen, moord, economische uitbuiting, plundering, slavernij, het opdringen van eigen instituten, gewoonten en wetten, enz.
Exactly, Mars. Daarom herkennen we ook meteen economische uitbuiting, opdringen van eigen instituten en waarden, plundering et cetera. Alleen waren wij er indertijd een stuk eerlijker in om het toe te geven, wij deden het ook veel openlijker in plaats van via achterbakse kruipwegen.

Slavernij was en is ook de Noord-Afrikanen niet vreemd, alleen zullen zij er niet over piekeren aan ontwikkelingshulp te doen.

000NobelPrizes
15-08-03, 19:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is een soort manier om de moslims/marokkanen op de knieen te krijgen. De LPF autochtoon lijkt het nodig te hebben om zijn suprematie te benadrukken. ''Wij zijn de baas''
Hahaha, laat ik nou uit Amterdam West zijn verrhuisd omdat ik die tekst net iets te vaak toegeslingerd heb gekregen.

En we hebben inderdaad een probleem als jij het beschouwt als 'op de knieen krijgen' als de Nederlandse samenleving geringe eisen stelt: indammen van immense criminaliteit onder Marokkanen, sschooluitval en werkeloosheid, dus buitensporig beroep op sociale stelsel. Ook zou het tof zijn als niet werd aangezet tot haat tegen het westen, dat niks anders dan doden zal opleveren.

Zwarte Schaap
15-08-03, 19:32
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hahaha, laat ik nou uit Amterdam West zijn verrhuisd omdat ik die tekst net iets te vaak toegeslingerd heb gekregen.

En we hebben inderdaad een probleem als jij het beschouwt als 'op de knieen krijgen' als de Nederlandse samenleving geringe eisen stelt: indammen van immense criminaliteit onder Marokkanen, sschooluitval en werkeloosheid, dus buitensporig beroep op sociale stelsel. Ook zou het tof zijn als niet werd aangezet tot haat tegen het westen, dat niks anders dan doden zal opleveren. :slapen:

000NobelPrizes
15-08-03, 19:33
Geplaatst door aQua
Ik begrijp dat jij kan verklaren waarom de ene wel een gebouw met koepel kan bouwen zonder kritiek, en de ander niet. Of zit daar een dieper liggende logica achter
Het staat hier al vol moskeeen. Sjonge, de Mocro's krijgen een keer hun zin niet: het einde is meteen zoek. Tsssssss.

Een mooie synagoge erbij zou trouwens wel leuk zijn, en terecht: overal in Nederland staan standbeelden opgericht voor joden die enorme bijdragen aan de cultuur, welvaart & wetenschap hebben geleverd.

sadeeQ
15-08-03, 19:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar met sadeeq lekker kroelen, geen intresse in jou en ik wens mijn vrije tijd niet aan jouw te besteden, je hebt al teveel tijd gehad. :lol:

nope.ik bedank voor de eer,die racistische hoer is zeker plat genaaid door de mocros en als afval gedumpt,ze koestert zoveel wrok en haat dat je dat in geen miljoen jaar eruit kan pompen hoe hard je ook pompt.maar ach uit medelijden met dat zielige eenzame stukje stront wil ik haar best wel een keertje iets in de mond stoppen,maar dan moet ik wel eerst haar tanden eruit slaan,die racistische teef is voor geen mm te vertrouwen :love2:

an3sdej
15-08-03, 19:46
Schaap,

Een voortdurend conflict in mijzelf noopt mij veel na te denken over waarom ik in twee jaar tijd zo veranderd ben t.o.v. o.a. de Marokkaanse medelanders.

Meestal ben ik erg boos op mijzelf, als ik me weer eens erger aan bijv. zoiets als die demo van morgen.
Rationeel weet ik dat voor velen de bejegening van autochtonen als zeer pijnlijk en discriminatoir ervaren wordt. Rationeel weet ik ook dat DAT gevoel nog reëel is ook. Dat er reden voor is, maar elke keer wordt die rationaliteit me uit de gedachten geslagen als er weer zoiets plaatsvindt. Vooral de voortdurende houding van "iedereen heeft het op ons gemunt", en alle onrecht ons aangedaan heeft te maken met haat tegen ons en de islam. Terwijl ik dan denk aan uitlatingen op de diverse forae over kufar, en de westerse wereld, waar ik mijn woonplaats en zekerheid heb.

Tevens durf ik best toe te geven dat er ook angst meespeelt. Angst voor religieuse overheersing, terwijl daar helemaal geen reden voor is, maar wel kan komen als er steeds meer moslims hierheen komen.
Maar ik wil niet zo denken, daar ik rationeel ervan overtuigd ben, dat iedereen het recht moet hebben te geloven wat hij/zij wil. En ook zijn/haar geloof moet kunnen beleven zoals het hem/haar goed lijkt (zolang het niet de openbare orde aantast).
Maar de beelden van Iran, Afghanistan, SA, Sudan, Pakistan staan dan op mijn netvlies. En daaruit maak ik alleen maar op dat er dwang is IN de islam.

En dan wordt er altijd gezegd, "dat zijn geen echte moslims, want in de islam is geen dwang". Echter, de praktijk laat anders zien. En als ik dan ook islamitische sites bekijk zoals "overgave" en vele andere Engelstalige, dan krijg ik het benauwd van de morele dwang die eruit spreekt. Dezelfde morele dwang als in mijn streng gereformeerde opvoeding, en kerkleven.

Hopelijk kun je mij ook een beetje invoelen?

an3sdej
15-08-03, 19:47
Schaap, jouw beeld over die LPFers, kan ik in principe onderschrijven.

sadeeQ
15-08-03, 19:50
:zwaai:

op zich kan ik me goed vinden in wat haselhoef hier ook zegt


Liever een kerkgebouw als moskee

nr. 8 jaargang 2
Oplage: 8.300
Krabbendijke NL, 30-05-2003

De eerste moskee die door de profeet Mohammed* gebouwd werd, was er één die
opgetrokken was uit leem. Deze moskee had geen koepel en geen minaret, maar was
een eenvoudig en simpel bouwwerk.

In deze moskee was iedereen welkom. Zo gebruikten Christenen op doorreis de
moskee van de Profeet* als gebedsplaats, maar verbleef ook een dakloze vrouw in
een tentje in de moskee overnachten. Er werden in de moskee sportactiviteiten
zoals worstelwedstrijden georganiseerd, maar ook vond er onderwijs en
voorlichting plaats.

Bij de ontmoeting van Islamitische culturen met anderen volkeren hebben de
moslims zich vaak op een harmonieuze wijze verenigd met de plaatselijke
culturele en architectonische gebruiken.

Nu echter worden bestaande buitenlandse architectonische ontwerpen van moskeeën
- zonder enige toegevoegde fantasie - klakkeloos gekopieerd naar het Nederlandse
polderlandschap.

Veel mooier zou het zijn als men moskeeën ontwierp die pasten in Nederlandse
architectonische tradities, zoals het neoclassicisme, neo-gothisme of art deco,
waardoor de moskeeën moeiteloos in de omgeving zouden versmelten in plaats van
op te vallen. Zo kan de vormgeving van de moskee bijdragen tot een Nederlandse
Islamcultuur.

Nog veel liever had ik het, wanneer onze prachtige Nederlandse kerkgebouwen of
Joodse synagogen met een eeuwenlange geschiedenis van oprechte aanbidding van
God in plaats van verkocht of verhuurt te worden aan de aanbidders van de Mammon
- de afgod van het geld - die deze kerken of synagogen gebruiken als discotheek
of als vlooienmarkt, gedeeld zouden worden met Moslims.

Sommige Christenen zien liever niet dat hun kerken door Moslims mede gebruikt
worden. Zo heeft de Katholieke kerk een richtlijn dat voormalige Katholieke
kerken niet als moskee dienst mogen doen en zou de fundamentalistische
Christelijke politiek partij de SGP de bouw of de aanwezigheid van moskeeën
zelfs helemaal willen verbieden.

Maar is dat niet vreemd? Alle drie de religies aanbidden dezelfde God en een
kerk of synagoge die dienst doet als moskee, blijft behouden voor haar
oorspronkelijke doel. En heeft ook de Paus niet verklaard dat volgens hem de
Heilige Geest ook in de Islam werkt? Een kerk of synagoge als moskee zou dan ook
voor Christenen of Joden eigenlijk geen steen des aanstoots hoeven te zijn.

Maar ik zou zelfs verder willen gaan! In Andulusië en in Damascus waren
voorbeelden te vinden, waarin moslims en christenen hun Godshuizen met elkaar
deelden. Waarom dan niet in Nederland?

Koran 22:40: "En indien God sommige mensen niet met behulp van anderen
tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin
dikwijls de naam van God wordt herdacht, afgebroken zijn."


Abdullah Haselhoef,
Publicist
.

000NobelPrizes
15-08-03, 20:20
Geplaatst door aQua
Inderdaad wijze woorden
Onze kakelende puntmuts spreekt superwijze woorden.

Mijn advies is derhalve als volgt: Haselhoeff gaat het voor elkaar boksen in een islamitisch land dat hun moskeeen worden gebruikt door zowel christenen als joden.

Zodra hem dat is gelukt, mag hij hier komen vertellen hoe tolerant de islam wel niet is, en zullen we graag over de brug komen.


PS: maakt er iemand een polaroidfoto van Haselhoeff als zijn afgehouwen hoofd op een paal is gespiesd?

Marsipulami
15-08-03, 20:35
Ik vind het niet erg of een Moskee er Hollands uitziet of Arabisch of volgens welke architectuur ook. Maar die moskeeën in afgedankte klaslokalen, vervallen woonhuizen en fabrieksloodsen zou men moeten verbieden. Dat trekt nergens op.

Tomas
15-08-03, 21:23
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind het niet erg of een Moskee er Hollands uitziet of Arabisch of volgens welke architectuur ook. Maar die moskeeën in afgedankte klaslokalen, vervallen woonhuizen en fabrieksloodsen zou men moeten verbieden. Dat trekt nergens op.

Typisch Belgisch om met allerlei ge- en verboden te strooien.

Marsipulami
15-08-03, 21:33
Geplaatst door Tomas
Typisch Belgisch om met allerlei ge- en verboden te strooien.


Oh, dat wist ik niet. Je bedoelt dat Belgen het etisch denken hebben uitgevonden ?

Tomas
15-08-03, 21:36
Geplaatst door Marsipulami
Oh, dat wist ik niet. Je bedoelt dat Belgen het etisch denken hebben uitgevonden ?

Dat denken ze wel, ja. Een volk van schoolmeesters.

Ik kom er maar niet uit wat ik nu eigenlijk mis als ik op vakantie ben. Wat mis jij nou zoal?

sadeeQ
15-08-03, 21:39
Geplaatst door Tomas


Ik kom er maar niet uit wat ik nu eigenlijk mis als ik op vakantie ben. Wat mis jij nou zoal?

gezeik van die kaaskoppen?


kaas?

Tomas
15-08-03, 21:42
Geplaatst door sadeeQ
gezeik van die kaaskoppen?


kaas?

Goudse kaas kan je overal kopen. Nog erger: Jouw gezeik is over de hele wereld te lezen dankzij de amerikanen.

sadeeQ
15-08-03, 21:46
Geplaatst door Tomas
Goudse kaas kan je overal kopen. Nog erger: Jouw gezeik is over de hele wereld te lezen dankzij de amerikanen.



kut amerikanen zijn de oorzaak van alle ellende,dood aan amerikanen :giechel:

000NobelPrizes
15-08-03, 22:22
Geplaatst door aQua
Ondanks dat hij zich leent voor interviews die gericht zijn op vermaak ten koste van hemzelf (Panorama),
zie ik er geen bezwaar om die uitspraken waarin wel waarde zit te prijzen of te onderstrepen. Net zoals er waarschijnlijk ook bij jou na goéd spitten een zinnig statement te vinden valt

Oh vast wel. Maar wat vind je van het idee dat Haselhoeff in een islamitisch land gaat regelen dat een paar moskeeen daar toegankelijk worden voor gebedsdiensten van christenen, joden, hindoes en moslims samen? Hij wil dat hier opstarten, dus het zou een geweldige coupe betekenen voor de tolerantie van de islam, als het hem in een islamitisch land zou lukken.

Zwarte Schaap
16-08-03, 00:28
Geplaatst door aQua
Inderdaad wijze woorden

Ik vind er niets wijs aan, hij beschrijft gewoon zijn smaak.

Zwarte Schaap
16-08-03, 00:54
Geplaatst door an3sdej
Schaap,

En dan wordt er altijd gezegd, "dat zijn geen echte moslims, want in de islam is geen dwang". Echter, de praktijk laat anders zien. En als ik dan ook islamitische sites bekijk zoals "overgave" en vele andere Engelstalige, dan krijg ik het benauwd van de morele dwang die eruit spreekt. Dezelfde morele dwang als in mijn streng gereformeerde opvoeding, en kerkleven.

Hopelijk kun je mij ook een beetje invoelen?

Je bent dus bang voor dwang. Als er dwang zou zijn in de islam dan wordt jij toch nergens toe gedwongen? Jij bent toch geen moslim !

Denk je nou echt dat moslims allemaal onder een dwangpsychose leven? Zouden wij geen leven hebben denk je ? Zouden de arme moslims geen geluk, liefde en vreugde kennen?

Heb je wel eens de groepsdwang in de nederlandse cultuur eens bekeken? Kijk eens eerlijk naar de groepsdwang op micro en macro niveau in Nederland. Dat is inherent aan groepen als je ergens erbij wil horen en blijven horen.

Tara
16-08-03, 02:11
Geplaatst door Zwarte Schaap

Denk je nou echt dat moslims allemaal onder een dwangpsychose leven? Zouden wij geen leven hebben denk je ? Zouden de arme moslims geen geluk, liefde en vreugde kennen?

DOE NIET ZO DENIGREREND!

Heb je wel eens de groepsdwang in de nederlandse cultuur eens bekeken? Kijk eens eerlijk naar de groepsdwang op micro en macro niveau in Nederland. Dat is inherent aan groepen als je ergens erbij wil horen en blijven horen.

EN WAT DIE GROEPSDWANG BETREFT, ZOALS JIJ HET NOEMT, DAT IS NIET CULTUUR GEBONDEN MAAR HEEFT ALLES MET DE MENS ZELF TE MAKEN. OVERAL WAAR MEERDERE MENSEN ZIJN ZUL JE EEN STRIJD TEGENKOMEN VAN ERBIJ HOREN OF NIET. OF JE NU UIT EEN DORP IN FRIESLAND KOMT, EEN DONKER GAT IN AFRIKA, 1 OF ANDER GEHUCHT IN MAROKKO OF ONDER DE ELITE BEHOORT, WAAR MENSEN ZIJN WORDT VERSCHIL GEMAAKT. MAAR ACH, DAT WEET JE EIGENLIJK WEL, EN ZO NIET DAN VALT ME DAT VIES VAN JE TEGEN.

Zwarte Schaap
16-08-03, 02:17
Geplaatst door Tara
EN WAT DIE GROEPSDWANG BETREFT, ZOALS JIJ HET NOEMT, DAT IS NIET CULTUUR GEBONDEN MAAR HEEFT ALLES MET DE MENS ZELF TE MAKEN. OVERAL WAAR MEERDERE MENSEN ZIJN ZUL JE EEN STRIJD TEGENKOMEN VAN ERBIJ HOREN OF NIET. OF JE NU UIT EEN DORP IN FRIESLAND KOMT, EEN DONKER GAT IN AFRIKA, 1 OF ANDER GEHUCHT IN MAROKKO OF ONDER DE ELITE BEHOORT, WAAR MENSEN ZIJN WORDT VERSCHIL GEMAAKT. MAAR ACH, DAT WEET JE EIGENLIJK WEL, EN ZO NIET DAN VALT ME DAT VIES VAN JE TEGEN.

Dat probeer ik hem zelf te laten inzien met mijn verzoek dat hij eens eerlijk de nederlandse cultuur moet bekijken. Waarom zou ik dat vragen denk je ?

Ik sluit het af met :
Dat is inherent aan groepen als je ergens erbij wil horen en blijven horen.

Orakel
16-08-03, 02:53
Geplaatst door an3sdej
Schaap,

Een voortdurend conflict in mijzelf noopt mij veel na te denken over waarom ik in twee jaar tijd zo veranderd ben t.o.v. o.a. de Marokkaanse medelanders.

Meestal ben ik erg boos op mijzelf, als ik me weer eens erger aan bijv. zoiets als die demo van morgen.
Rationeel weet ik dat voor velen de bejegening van autochtonen als zeer pijnlijk en discriminatoir ervaren wordt. Rationeel weet ik ook dat DAT gevoel nog reëel is ook. Dat er reden voor is, maar elke keer wordt die rationaliteit me uit de gedachten geslagen als er weer zoiets plaatsvindt. Vooral de voortdurende houding van "iedereen heeft het op ons gemunt", en alle onrecht ons aangedaan heeft te maken met haat tegen ons en de islam. Terwijl ik dan denk aan uitlatingen op de diverse forae over kufar, en de westerse wereld, waar ik mijn woonplaats en zekerheid heb.

Tevens durf ik best toe te geven dat er ook angst meespeelt. Angst voor religieuse overheersing, terwijl daar helemaal geen reden voor is, maar wel kan komen als er steeds meer moslims hierheen komen.
Maar ik wil niet zo denken, daar ik rationeel ervan overtuigd ben, dat iedereen het recht moet hebben te geloven wat hij/zij wil. En ook zijn/haar geloof moet kunnen beleven zoals het hem/haar goed lijkt (zolang het niet de openbare orde aantast).
Maar de beelden van Iran, Afghanistan, SA, Sudan, Pakistan staan dan op mijn netvlies. En daaruit maak ik alleen maar op dat er dwang is IN de islam.

En dan wordt er altijd gezegd, "dat zijn geen echte moslims, want in de islam is geen dwang". Echter, de praktijk laat anders zien. En als ik dan ook islamitische sites bekijk zoals "overgave" en vele andere Engelstalige, dan krijg ik het benauwd van de morele dwang die eruit spreekt. Dezelfde morele dwang als in mijn streng gereformeerde opvoeding, en kerkleven.

Hopelijk kun je mij ook een beetje invoelen?

Respect!

an3sdej
16-08-03, 09:30
Heb je wel eens de groepsdwang in de nederlandse cultuur eens bekeken? Kijk eens eerlijk naar de groepsdwang op micro en macro niveau in Nederland. Dat is inherent aan groepen als je ergens erbij wil horen en blijven horen.

Schapie, in Nederland heb ik de vrije keus of ik mee ga met wat de reclamebazen en/of anderen met hun cultuur mij opdringen. Tevens is deze cultuur mij bekend en lief, en wens ik vooralsnog van alles in die cultuur inclusief de vrijheid voot eigen keuzes te behouden.
Ik heb de breuk met mijn verleden al één keer gemaakt, het was een breuk met mijn opvoeding, en de breuk met de religie waarin ik in opgroeide, en dat was niet gemakkelijk kan ik je zeggen.

En ja, ik denk dat als bijv. een Marokkaan afscheid neemt van zijn religie hier in Nederland, hij/zij het veel meoilijker krijgt dan mij, daar sociale uitstoting uit zijn eigen groep en familie het gevolg zal zijn.
En ja, ik geloof dat de islam ook een juk is als religie samen met de hele cultuur uit een land van herkomst. Maar dat kan je pas goed bekijken als je eenmaal "los" bent

Afrux
16-08-03, 11:07
Dit zijn de mensne die bij essalam moskee in het bestuur zitten:

Genietend van de vroege lente zon op een terras in Rotterdam met een paar vrienden, krijgen we een flyer in de handen gedrukt voor een demonstratie tegen de aanslagen in Casa Blanca.

Het was ons opgevallen, dat veel organisaties die op de flyer stonden niet bestonden. Daarom hebben besluiten om ze een voor een te bellen. OOk de zogenaamde Marokkaanse joodse, moslimse en christelijke vrouwen organisaties. De helft van de bestond niet, een kwart had geen statuten en kon je ook geen lid van worden.

Wij vonden het erg vreemd, dat er ook een paar scheinheilige moskee meededen. Dus hebben we besluiten om te bellen met de contcat persoon van Essalam, ik zal zijn naam maar sparen (Alle gesprekken zijn opgenomen):

Wij: Essalam Alaykum
Essalam: Walykum assalam (je kon horen dat het een ARifi butmarraqt was, die niet eens zijn naam op papier kan zetten).

Wij: Broeder, we hebben hier een flyer voor een demonstratie, maar waarom die Amazigh verenigingen ?
Essalam: Dat begrijp ik ook niet, het is inderdaad een schande, zij moeten zich Arabisch noemen, want anders zijn ze kaffirs (Nog maals hij was een zelf een Amazigh - Maar goed hij zo dom dat hij geen onderscheid kan maken tussen een relegie en een tal, hij vergeet voor het gemak dat Imazighen door dezelfde allah geschappen zijn).
Hij vervolgt..... Wallah broeders, bij mij thuis mogen mijn kinderden geen Tamazight praten, anders krijgen ze een pak slag, wat moeten ze met een kafirs taal.... etc, etc, etc, dommer kon haast niet...
Wij: spreken ze dan wel Nederlands thuis, hun moeder taal is een vreboden taal, maar hoe zit het met Nedrlands dan?
Hij: hij kon niet meer uit zijn woorden komen...

Voor de duidelijkheid, wij spraken met hem in Egyptische dialect en we deden net of wij extremisten zijn. Hij benaderde ons als goden...
Na dat we van het lachen bijgekomen waren, besloten we om actie te onder nemen.. Wij wilden eerst confrontreren met zijn uitspraken en als hij zou liegen, dan zouden we het bandje pakken, maar we hebebn van afgezien, IGHYAR en leugenaars moet je in hun waarde laten.

Dit is d eprijs van het wahhabisme.....