PDA

Bekijk Volledige Versie : PvdA Leeuwarden wil Turks als rijkstaal



Zwarte Schaap
15-08-03, 12:49
PvdA Leeuwarden wil Turks als rijkstaal


LEEUWARDEN (ANP) - PvdA Leeuwarden wil dat allochtone levende talen als rijkstalen worden erkend, aldus het Leeuwarder PvdA-raadlid E. Gülbasar vrijdag. PvdA-Leeuwarden heeft bij de Tweede Kamer gepleit voor het behoud van Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT).

De OALT-leerkrachten, onder wie Gülbasar, verliezen in augustus 2004 hun baan wegens bezuinigingen. De PvdA-afdeling wil dat Turks, Arabisch en de taal van de Marokkaanse Berbers dezelfde status als het Fries krijgen. ,,Allochtone kinderen moeten in Friesland wel Fries leren terwijl ze niet hun moedertaal onderwezen krijgen'', aldus Gülbasar. Met dezelfde status als het Fries zou er voor onderwijs in deze talen extra geld beschikbaar komen.

Ruim 300.000 mensen hebben het Fries als moedertaal. Volgens het raadslid hebben in Nederland 460.000 mensen Turks en 400.000 mensen een van de Marokkaanse talen als moedertaal. Fries is op basisscholen in Friesland een verplicht onderdeel van het lespakket.

De OALT-leerkrachten geven op basisscholen les aan leerlingen in hun allochtone moedertaal. Deze taalondersteuning is bedoeld om kinderen beter Nederlands te leren. In totaal zijn 1400 mensen werkzaam als OALT-leerkracht.

De Algemene Onderwijsbond (AOB) heeft in juni een rechtszaak tegen het ministerie van onderwijs over het OALT-onderwijs verloren. De rechter in Den Haag oordeelde dat de schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor het ontslag van de docenten. Volgens woordvoerder R. Sikkes van de AOB overweegt de vakbond om nu tegen de basisscholen te gaan procederen, ook omdat vorige week de onderhandelingen met het ministerie over een sociaal plan voor deze docenten stuk liepen.


Bron: ANP 15/08/03

Mark
15-08-03, 12:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
aldus het Leeuwarder PvdA-raadlid E. Gülbasar vrijdag. PvdA-Leeuwarden heeft bij de Tweede Kamer gepleit voor het behoud van Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT).

De OALT-leerkrachten, onder wie Gülbasar, verliezen in augustus 2004 hun baan wegens bezuinigingen.

:p

an3sdej
15-08-03, 13:05
Wat een vreemde man zeg :haha:

barfly
15-08-03, 19:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens het raadslid hebben in Nederland 460.000 mensen Turks en 400.000 mensen een van de Marokkaanse talen als moedertaal.

Nou begrijp ik er niks meer van! Zat ik laatst te verkondigen dat Turken en Marokkanen samen tegen de miljoen aanliepen. Werd ik door Schaap en Ron H om de oren gemept dat er helemaal niet zoveel zijn.
Moet ik concluderen dat die raadslid terecht z'n baan aan het kwijtraken is of spreken hier meer mensen Turks en Marokkaanse dan dat er Turken en Marokkanen zijn? :corcky:

Marsipulami
15-08-03, 20:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
PvdA Leeuwarden wil Turks als rijkstaal


LEEUWARDEN (ANP) - PvdA Leeuwarden wil dat allochtone levende talen als rijkstalen worden erkend, aldus het Leeuwarder PvdA-raadlid E. Gülbasar vrijdag. PvdA-Leeuwarden heeft bij de Tweede Kamer gepleit voor het behoud van Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT).

De OALT-leerkrachten, onder wie Gülbasar, verliezen in augustus 2004 hun baan wegens bezuinigingen. De PvdA-afdeling wil dat Turks, Arabisch en de taal van de Marokkaanse Berbers dezelfde status als het Fries krijgen. ,,Allochtone kinderen moeten in Friesland wel Fries leren terwijl ze niet hun moedertaal onderwezen krijgen'', aldus Gülbasar. Met dezelfde status als het Fries zou er voor onderwijs in deze talen extra geld beschikbaar komen.

Ruim 300.000 mensen hebben het Fries als moedertaal. Volgens het raadslid hebben in Nederland 460.000 mensen Turks en 400.000 mensen een van de Marokkaanse talen als moedertaal. Fries is op basisscholen in Friesland een verplicht onderdeel van het lespakket.

De OALT-leerkrachten geven op basisscholen les aan leerlingen in hun allochtone moedertaal. Deze taalondersteuning is bedoeld om kinderen beter Nederlands te leren. In totaal zijn 1400 mensen werkzaam als OALT-leerkracht.

De Algemene Onderwijsbond (AOB) heeft in juni een rechtszaak tegen het ministerie van onderwijs over het OALT-onderwijs verloren. De rechter in Den Haag oordeelde dat de schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor het ontslag van de docenten. Volgens woordvoerder R. Sikkes van de AOB overweegt de vakbond om nu tegen de basisscholen te gaan procederen, ook omdat vorige week de onderhandelingen met het ministerie over een sociaal plan voor deze docenten stuk liepen.


Bron: ANP 15/08/03


Ik vind ook dat men meer aandacht moet besteden aan het behoud van de kennis van herkomsttalen. Niet als truuc om beter Nederlands te leren, maar gewoon omdat talenkennis op zichzelf al een verrijking is voor zowel het individu als de gemeenschap. Nederland verliest belangrijke troeven op internationaal vlak als het de aanwezige talenrijkdom laat verloren gaan in ondoordachte pogingen tot linguïstische assimilatie. Talenkennis maakt dialoog en uitwisseling tussen culturen mogelijk, bovendien is het een sterke troef in internationale handelsrelaties.

Bovendien denk ik dat het ook beter is voor mensen van allochtone origine dat ze de herkomsttalen blijven beheersen omdat het hen in staat kan stellen om rechtstreeks kennis te maken met de bronnen van hun herkomstcultuur, wat belangrijk is voor het ontwikkelen van een positieve kijk op die herkomst en dus ook op zichzelf.

Tomas
15-08-03, 20:37
Ik vind dat Marokkanen verplicht Turks moeten leren.

Sawda
15-08-03, 20:41
Geplaatst door Tomas
Ik vind dat Marokkanen verplicht Turks moeten leren.

Een perfect idee, ik zie het in ieder geval als een verrijking.

Tomas
15-08-03, 20:44
Geplaatst door Sawda
Een perfect idee, ik zie het in ieder geval als een verrijking.

Ik zit vol met goeie ideeen.

Zwarte Schaap
15-08-03, 23:58
Geplaatst door barfly
Nou begrijp ik er niks meer van! Zat ik laatst te verkondigen dat Turken en Marokkanen samen tegen de miljoen aanliepen. Werd ik door Schaap en Ron H om de oren gemept dat er helemaal niet zoveel zijn.
Moet ik concluderen dat die raadslid terecht z'n baan aan het kwijtraken is of spreken hier meer mensen Turks en Marokkaanse dan dat er Turken en Marokkanen zijn? :corcky:

Mischien overdijft meneer de getallen. Maar de getallen die ik je gaf zijn echt de meest correcte betreffende het aantal marokkanen turken.

Marsipulami
16-08-03, 00:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien overdijft meneer de getallen. Maar de getallen die ik je gaf zijn echt de meest correcte betreffende het aantal marokkanen turken.

Ach, morgenvroeg zijn die ook al weer achterhaald.

sadeeQ
16-08-03, 10:04
Geplaatst door dejeneverbever
Ik vind dat Marrokanen ook verplicht Gaelic, Afghaans en Esperanto moeten leren, evenals tobbedansen, koekhappen, palingtrekken en zwientje tikken.

ik vind dat ook jenever dronkelappen verplicht moeten leren te douchen ,die stinkerds verspreiden een onaangename geurtje.
:lekpuh:

Afrux
16-08-03, 10:15
Amazigh (berber) spreekwoord:
Ieder taal maakt een mens meer van je.

M.a.w. hoe meer talen je beheerst hoe makkelijker het wordt voor je om een wereldburger te zijn.