PDA

Bekijk Volledige Versie : China tegen aborteren ongeboren meisjes



Mark
15-08-03, 14:50
China tegen aborteren ongeboren meisjes

Uitgegeven: 15 augustus 2003 15:10
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2003 15:25

PEKING - China wil met een campagne een einde maken aan het aborteren van vrouwelijke foetussen. Deze praktijk veroorzaakt een rampzalig verschil in het aantal jongens en meisjes, aldus het Chinese staatspersbureau Xinhua.

De campagne richt zich voornamelijk op het platteland en achtergebleven gebieden van het land, waar meisjes als minderwaardig gelden. Via geboorteklinieken zal de boodschap van gelijkheid tussen meisjes en jongens worden verspreid. Van oudsher zijn in China jongens belangrijker dan meisjes. Jongens zorgen uit traditie voor hun ouders. Meisje worden uitgehuwelijkt aan andere families.

Het probleem van het aborteren van ongeboren meisjes is begonnen met de introductie van nieuwe technieken, zoals echoscopie. Chinese echtparen kunnen zo zien of hun ongeboren kind een jongetje of een meisje is.

Daarbij komt nog het overheidsbeleid om de bevolking beperkt te houden. Omdat echtparen op het platteland van China hoogstens twee kinderen mogen hebben, kiezen ze vaker voor de jongens. Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat volgens recente statistieken tegenover honderd pasgeboren meisjes 119 jongetjes staan. Dit verschil leidt ertoe dat over een jaar of twintig miljoenen Chinese jongemannen geen kans krijgen om te trouwen, omdat er gewoon geen vrouwen zijn. Volgens deskundigen kan dit tot ernstige sociale problemen leiden, zoals hogere criminaliteit en meer prostitutie.

Mark
15-08-03, 14:51
Jaja, zo zie je maar weer : domheid leidt tot uitsterven!

Marsipulami
15-08-03, 15:11
Nou China als eerste staat ter wereld waar¨bij gebrek aan vrouwen polyandrie kans maakt om een geïnstitutionaliseerd systeem te worden. De droom van elke geëmancipeerde vrouw. Donna zal tevreden zijn. (Oei, oei, ik heb weer wat gezegd) :fpiraat:

Mark
15-08-03, 15:12
Geplaatst door Marsipulami
. De droom van elke geëmancipeerde vrouw. Donna zal tevreden zijn. (Oei, oei, ik heb weer wat gezegd) :fpiraat:

tsss een echt geemancipeerde vrouw heeft helemaal geen man nodig.

Donna
15-08-03, 15:22
Geplaatst door Marsipulami
Nou China als eerste staat ter wereld waar¨bij gebrek aan vrouwen polyandrie kans maakt om een geïnstitutionaliseerd systeem te worden. De droom van elke geëmancipeerde vrouw. Donna zal tevreden zijn. (Oei, oei, ik heb weer wat gezegd) :fpiraat:


Inderdaad!

Wat me op de volgende provocerende gedachte brengt:

Polygamie is binnen de islam toegestaan - voor mannen. Ik heb begrepen dat dat alleen voor mannen is omdat anders niet duidelijk kan zijn van welke man een bepaald kind is. Immers: als een vrouw met diverse mannen slaapt, kun je niet weten wie de vader is. Daarentegen, als een man met meerdere vrouwen slaapt, weet je wel wie de vader en de moeder zijn (mits de vrouw vreemdgaat natuurlijk).

Ook heb ik begrepen dat het absoluut niet zo is dat de islam niet met de tijd meegaat. Een imam uit ik meen Rotterdam heeft me eens uitgelegd dat roken bijvoorbeeld vroeger niet haram was binnen de islam, maar nu wel, omdat door de voortschreidende techniek inmiddels duidelijk is dat je er dood aan kan gaan. En jezelf doodmaken mag niet in de islam, dus mag roken ook niet meer. Een aanpassing op basis van voortschijdend inzicht dus.....

Dat schept een precedent. Door technologie kun je nu namelijk ook makkelijk bepalen wie de vader van een kind is.

Dus: zou polygamie niet eigenlijk ook voor vrouwen moeten worden toegestaan in de islam?

Ik ben benieuwd naar de reacties, maar zeg er gelijk bij dat dit voor mij niet echt prioriteit heeft... ;)

CYA......... (In China dames, China! mannen zat daar.... ;) )

Donna
15-08-03, 15:23
Geplaatst door Mark
tsss een echt geemancipeerde vrouw heeft helemaal geen man nodig.


:moe:

Tuurlijk wel!

Hoe nutteloos ook, je kunt ze altijd nog wel ergens voor gebruiken.....

Mark
15-08-03, 15:24
Geplaatst door Donna


Dus: zou polygamie niet eigenlijk ook voor vrouwen moeten worden toegestaan in de islam?



Ach, je hebt mijn zegen hoor Donna..... maar dan krijg je allerlei moeilijke matrixvormige relaties en families.... ik word er al moe van als ik er aan denk.

Mark
15-08-03, 15:25
Geplaatst door Donna
:moe:

Tuurlijk wel!

Hoe nutteloos ook, je kunt ze altijd nog wel ergens voor gebruiken.....

Er is niks wat een man kan wat niet door machines kan worden gedaan :moe:

Donna
15-08-03, 15:26
Geplaatst door Mark
Er is niks wat een man kan wat niet door machines kan worden gedaan :moe:

Heb je ook machines met gevoel voor humor?

Of machines met een tongpiercing? :p

Mark
15-08-03, 15:27
Geplaatst door Donna
Heb je ook machines met gevoel voor humor?

Of machines met een tongpiercing? :p

ok, machines en vrouwen dan, die kunnen alles wat mannen ook kunnen ;)

Donna
15-08-03, 15:33
Geplaatst door Mark
ok, machines en vrouwen dan, die kunnen alles wat mannen ook kunnen ;)

:D