PDA

Bekijk Volledige Versie : Chaos en rellen in Amsterdam



Marsipulami
16-08-03, 13:39
Chaos en rellen in Amsterdam

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 1 MEI. Na afloop van Koninginnedag in Amsterdam zijn gisteravond rellen uitgebroken rond het Centraal Station. Dit gebeurde nadat alle treinverkeer stil was komen te liggen en tienduizenden passagiers waren gestrand.

In de loop van de avond en nacht hield de politie in totaal 25 relschoppers aan. Acht politiemensen raakten gewond. Hoeveel gewonden er onder de reizigers vielen, was vanmorgen nog niet bekend. De gemeente Amsterdam heeft zowel de NS als het ministerie van Binnenlandse Zaken vandaag per brief om opheldering over de ongeregeldheden gevraagd.

De problemen rond het Centraal Station begonnen rond elf uur 's ochtends. Volgens de NS konden de perrons de massa's mensen niet verwerken, waardoor treinen moesten wachten voordat ze het station in konden rijden. Boze reizigers trokken tientallen keren aan de noodrem, stapten uit en liepen over het spoor verder. Uit veiligheidsoverwegingen besloot de NS toen het treinverkeer van en naar Amsterdam stil te leggen.

De verlamming van het treinverkeer leidde 's middags tot chaotische situaties op en rond het station, waar vele tienduizenden passagiers tevergeefs wachtten op een trein. Wegens de almaar toenemende drukte besloot de NS om acht uur het station geheel af te sluiten. Daarop ontstonden rellen op en rond het Stationsplein en kwam de ME in actie. Boze reizigers braken de rolluiken van het station open, gooiden flessen en stenen naar de ME'ers en vernielden bushokjes en telefooncellen. De ME zette traangas in en voerde charges uit. Vanaf één uur 's nachts, toen de reizigers weer werden toegelaten tot het station, werd het geleidelijk rustig.

In totaal bezochten ruim 700.000 mensen Koninginnedag in Amsterdam. Tot de rellen bij het Centraal Station was de dag rustig verlopen. In de andere grote steden waren geen grote problemen. In Noordoost-Friesland werd wegens de mond- en klauwzeercrisis geen Koninginnedag gevierd. In Hoogeveen en Meppel, waar het geplande bezoek van koningin Beatrix vorige week werd afgezegd, waren wel uitgebreide festiviteiten. Kroonprins Willem-Alexander en zijn verloofde Máxima Zorreguieta brachten samen met andere leden van de koninklijke familie een bezoek aan prinses Juliana, die in Paleis Soestdijk haar 92ste verjaardag vierde.



NRC Webpagina's
1 MEI 2001

Tomas
16-08-03, 14:55
Ik was die dag in a'dam en heb er niks van gemerkt. Maar ja, ik reis dan ook nooit met het openbaar vervoer.

Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen. Maar waarom?

Maarten
16-08-03, 14:58
ben je zo in de mood voor spanning rond rellen, dat je dacht, kom, laat ik eens een bericht van 1 mei plaatsen?