PDA

Bekijk Volledige Versie : Oude bacterie doorstaat sterilisatie



mrz
16-08-03, 16:40
Oude bacterie doorstaat sterilisatie

Amherst, Massachusetts (VS) - Wetenschappers hebben een bacterie gevonden die extreem hoge temperaturen overleeft. Zelfs in medische sterilisatieapparatuur tiert de eencellige welig.

Mensen bezwijken bij temperaturen van boven de 50ºC, terwijl sommige bacteriën het dan pas prettig vinden. Microbiologen van de universiteit van Massachusetts schrijven op 15 augustus in Science dat ze een bacterie vonden die zelfs groeit bij temperaturen tussen 85 en 121ºC. Dit meest hittebestendige organisme totnogtoe kan ophelderen hoe eerste levensvormen de hitte op de jonge Aarde weerstonden.
De eerste tekenen van leven op Aarde zijn ongeveer 3,8 miljard jaar oud. De Aarde was toen, nog geen miljard jaar oud, bijzonder heet en zuurstofloos. Chemische reacties om aan energie te komen, verliepen dan ook niet met zuurstof maar door ijzer te reduceren. Archaea, oerbacteriën, lijken nog het meest op de organismen die toen geleefd moeten hebben. Ook nu nog komen deze eencelligen voornamelijk op vijandig hete plaatsen voor.

In de Stille Oceaan vonden Amerikaanse microbiologen bij toeval een nieuw soort Archaea. De wetenschappers waren op zoek naar aanwijzingen hoe ijzerreducerende micro-organismen groeien bij hete temperaturen. Bij een 'zwarte roker' voor de kust van Vancouver Island namen zij een watermonster. Het water dat uit zo'n onderzeese kraterpijp spuit, is met 300ºC meer dan kokend heet.
Toch blijkt zelfs in superhete vulkanische bronnen nog leven mogelijk: uit het watermonster isoleerden de wetenschappers de nieuwe bacterie. Ze noemden hem toepasselijk 'stam 121', aangezien hij zelfs bij 121ºC groeit. Er waren al micro-organismen bekend die kokend water overleefden, maar de extreemste legde bij 113ºC toch echt het loodje. De grenzen van het leven zijn nu verder opgerekt.

Dat 'stam 121' bij hoge temperatuur groeit, is opmerkelijk omdat bij 121ºC medische materialen worden gesteriliseerd. Zelfs na twee uur bij 130ºC was de stam nog levensvatbaar. Toch hoeft de medische wetenschap zich voorlopig geen zorgen te maken: de kans dat iemand een diepzeeduik naar de zwarte roker maakt en daarbij de bacterie oploopt, is nihil. Bovendien zou 'stam 121' het niet prettig toeven vinden in ons koele, zuurstofrijke binnenste. Dat is voor hem weer veel te extreem.

Frouke Pieters

Ingewikkeld? Vul de enquete in en laat het ons weten!

sadeeQ
16-08-03, 17:49
Geplaatst door mrz
Het water dat uit zo'n onderzeese kraterpijp spuit, is met 300ºC meer dan kokend heet.


hmmm,water van 300 graden :D :D

kut wetenschapers :fuckit2:

Maarten
16-08-03, 18:20
Onder hoge druk kan dat.
Water heeft dan niet zo'n zin om belletjes te vormen..

Neem omgekeerd: sadeeQ, :D
die kookt vaak al ver onder de 100 graden!
Daar heeft de wetenschap nog geen antwoord op!..

al qalam
16-08-03, 18:26
Bekijk eens een fasediagram van water, dan zal je zien dat het kritieke punt van water (daar waar gas en vloeibare fase niet meer samen bestaan) boven de 600K (meer dan 300 graden celcius) ligt bij een druk van ongeveer 20 000 000 Pascal (normale luchtdruk is 100 000 pascal). In de diepzee zijn er echt hoge drukken.

http://www.sbu.ac.uk/water/phase.html

In het vervolg beter eerst even nakijken of je jezelf niet voor joker zet voor je begint te schelden.

Tomas
16-08-03, 19:08
Geplaatst door sadeeQ
hmmm,water van 300 graden :D :D

kut wetenschapers :fuckit2:

Nou ik nog: Dit staat onderaan het artikel:


Ingewikkeld? Vul de enquete in en laat het ons weten!

:D

sadeeQ
16-08-03, 19:54
Geplaatst door Maarten
Onder hoge druk kan dat.
Water heeft dan niet zo'n zin om belletjes te vormen..

dat hoef je mij niet te vertellen a lommerd,alleen in technische, wetenschapelijke en wetelijke termen spreekt men niet over water bij zulke hoge temperatuen ook al blijft het vloeibaar
:ego:



Neem omgekeerd: sadeeQ, :D
die kookt vaak al ver onder de 100 graden!
Daar heeft de wetenschap nog geen antwoord op!..

nou ja door mijn aderen vloeit dan ook geen bloed maar freon,en die kookt meestal al bij -40 graden :fpuh:

Maarten
17-08-03, 11:31
Geplaatst door sadeeQ
dat hoef je mij niet te vertellen a lommerd,alleen in technische, wetenschapelijke en wetelijke termen spreekt men niet over water bij zulke hoge temperatuen ook al blijft het vloeibaar
:ego:


Ja ja ja... het versmelten van de aggregatietoestanden van gas en vloeibaar... Ik weet niet of ze daar bij die druk en temperatuur al van spreken.. kán..



Geplaatst door sadeeQ

nou ja door mijn aderen vloeit dan ook geen bloed maar freon,en die kookt meestal al bij -40 graden :fpuh:

:hihi:
Zoiets vermoedden we al! :D
De vraag was al, wat precies de oorzaak was van de versmelting van de verbále aggregatietoestanden! :D

Simon
17-08-03, 12:19
Toch wonderlijk onder welke extreme omstandigheden leven mogelijk is. Het staaft mijn geloof dat het leven op aarde is komen aanwaaien uit de ruimte.

Simon

Donna
17-08-03, 12:30
Geplaatst door Simon
Toch wonderlijk onder welke extreme omstandigheden leven mogelijk is. Het staaft mijn geloof dat het leven op aarde is komen aanwaaien uit de ruimte.

Simon


Tekenen, tekenen.... :alien:

mrz
17-08-03, 13:06
Zooo simon wat kun jij liegen... :P

Ik lach mijn buren hier wakker... :hihi:

Ik heb ook nooit kunnen lachen om die opmerking je spoort niet. Lol alsof je dat zou moeten willen... :duizelig:

Simon
17-08-03, 14:49
Geplaatst door mrz
Zooo simon wat kun jij liegen... :P

Ik lach mijn buren hier wakker... :hihi:

Ik heb ook nooit kunnen lachen om die opmerking je spoort niet. Lol alsof je dat zou moeten willen... :duizelig:

En nu in gewoon nederlands. Ik weet echt niet waar je het over hebt.

Donna
17-08-03, 14:55
Geplaatst door Simon
En nu in gewoon nederlands. Ik weet echt niet waar je het over hebt.


:D


Geeft niet.

Heb jij nog tekenen Simon? Iets van de maan die in stukken splijt ofzo?

Mark
17-08-03, 14:59
Geplaatst door Simon
En nu in gewoon nederlands. Ik weet echt niet waar je het over hebt.

hehehe Simon geeft iedereen er wel van langs! Eerst al de katholieken en Mars...

pets pets pets

Simon
17-08-03, 15:10
Geplaatst door Donna
Heb jij nog tekenen Simon? Iets van de maan die in stukken splijt ofzo?

Nee, geen tekenen gezien. Er is een britse wetenschapper die zegt dat de zon binnen 5 jaar zal ontploffen door interne oververhitting. Maar ik geloof hem niet. Mocht het toch kloppen: gegroet.

Simon

mrz
17-08-03, 15:20
Damn mannen liever sex in kou vrouwen hitsig van hitte teveel vrouwen zon ploef? Hmm je hebt gelijk Simon moet misschien maar beter niet teveel proberen te hebben van teveel ijskoude onzinnige verbanden trekken. :rolleyes:

Pets boem baf.

Maarten
18-08-03, 10:42
Dan mijn vuilnisbak-theorie…

De aarde is gewoon de recyclebin-icoon op de desktop van de échte computer bij de ware beschaving waar het échte ware leven zich ontwikkelt.
Vandaar dat wij hier nog restanten gedachten hebben over “God”, het “hiernamaals”, de schepping enz..

De aarde zelf is al duidelijk een stuk restafval.
Die bacterie is duidelijk een kleuterschoolproduct.
Planten ontstonden in het afvalwater na het wassen van een eindproduct, wie weet de aartsengel Gabriel of zo, of een ander in de gauwigheid afgeragd product van een middelbare scholier.
De beesten zijn waarschijnlijk restanten schoonmaakmiddel..
En de mens? Vermoedelijk afgekeurde pixels van een LCD-scherm, waarvan kleur en belichting niet helemaal optimaal waren.
Het hiernamaals slaat op de restore-functie, waar sommigen nog baat bij gaan hebben, mocht hun kleur en belichting toch nog binnen de norm gaan vallen.

Ons melkwegstelsel is gewoon een plaatselijk feestje. Iemand had gewoon even een goede opmerking gemaakt.. “In den beginne was het Woord”, weet je wel?..
Bijbel en Koran zijn kleine memo-lijstjes van wat er ook weer in de Dump zat..

Simon
18-08-03, 10:54
Zoals wij ons verwonderen dat zo'n microbe die 130 graden celsius overleefd ... zo ongeveer zal God zich wel eens verwonderd hebben over ons. Maar ja, één welgemikte komeet en we zijn weg. Veel kwetsbaarder dan die ruimte-microben. In plaats van die reis naar Mars zou ik wel eens een onderzoek willen doen naar het levende materiaal dat door de ruimte zweeft. Ik bedoel niet naar UFO's maar naar bevroren microben. Ruimte sperma.

Simon