PDA

Bekijk Volledige Versie : Zomergast Hafid Bouazza vanavond



000NobelPrizes
17-08-03, 15:29
Een van mijn favoriete Hollanders: Hafid Bouazza vanavond 3 uur lang in gesprek op televisie. Live.
Een echte kijktip, mensen.

Sawda
17-08-03, 15:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Een van mijn favoriete Hollanders: Hafid Bouazza vanavond 3 uur lang in gesprek op televisie. Live.
Een echte kijktip, mensen.

:kotsen2:

Grietje
17-08-03, 16:01
Geplaatst door Sawda
:kotsen2:

Als je niet van Hafid houdt, bekijk dan in ieder geval de film die hij heeft uitgekozen. Het gaat over joodse berbers en islamitische berbers in Marokko.

Joesoef
17-08-03, 16:15
Geplaatst door Sawda
:kotsen2:


Overgeven van je eigen haat? :gechoquee

Sawda
17-08-03, 17:25
Geplaatst door Joesoef
Overgeven van je eigen haat? :gechoquee


:moe:

Heb je hem weer.

Dutchguy
17-08-03, 18:11
Ik ga sowieso wel kijken, al was het maar omdat ik 'Zomergasten' een fantastisch format vind. Joost Zwagerman doet het goed moet ik zeggen.

an3sdej
17-08-03, 18:20
Ik ga zeker kijken, ben erg benieuwd naar zijn kijk op Nederland en de Marokkaanse gemeenschap hier. Wleens een kort interview gezien, maar nog nooit zo uitgebreid.

Ron Haleber
17-08-03, 19:42
Geplaatst door Sawda
:kotsen2:

Waarom Sawda en de fundies de Marokkaanse schrijver Hafid Bouazza haten

- en dus ook alle andere moderne Marokkaanse schrijvers haten (voorzover ze geen sjeich zijn):





Nederland is blind voor moslimextremisme

Hafid Bouazza


Het moet afgelopen zijn met de politieke correctheid tegenover het moslimextremisme, dat zijn invloed laat gelden op islamitische scholen. De Nederlandse naïviteit op dit punt dreigt om te slaan in domheid, is het oordeel van Hafid Bouazza.




de naïveteit van de Nederlanders






Hoe naïef kan Nederland zijn? Staatssecretaris van Onderwijs Adelmund zegt `geschokt' te zijn dat tien van de 32 islamitische scholen in Nederland niet alleen door Saoedi‑Arabië worden gesteund, maar ook extremistisch, antiwesters lesmateriaal gebruiken. Al eerder was er zulk lesmateriaal opgedoken, zonder dat er stappen werden gezet. Een of andere onbeduidende Marokkaan werd opgetrommeld om voor de camera te vertellen dat de man die de felle anti‑joodse en antichristelijke teksten had opgesteld `een wijze man' was (dezelfde omschrijving viel ook imam El‑Moumni ten deel) en dat de school niet van plan was hem te ontslaan.

Vorig jaar zag ik per ongeluk op Salto kanaal (een lokale zender in Amsterdam, red.) een preek in het Nederlands van een imam die de moslims opriep hun broeders te helpen, niet de ongelovigen of de Nederlanders, specificeerde hij, maar alleen de moslims. Dat was namelijk wat de broederschap tussen moslims over de hele wereld inhield.



Er is een punt waarop naïviteit in domheid kan overgaan en ik vrees dat Nederland dat punt gevaarlijk dicht benadert. Al jaren maak ik me grote zorgen over de extremistische uitwassen van de islam in Nederland en de blindheid en onwil van de Nederlanders om deze gezwellen aan te zien voor wat ze werkelijk zijn, namelijk wat in Nederland rechts‑extremisme wordt genoemd en andere gruwelijke ‑ismen die een hoge beschaving met zich mee kan brengen. Steeds wordt over het hoofd gezien dat de islam een intrinsiek politiek karakter heeft en dat het separatisme van zijn ongure aanhangers niets anders is dan een totalitaire, racistische en nationalistische ideologie die in Nederland zo wordt verafschuwd.

Het is de taak van de Nederlandse overheid om er tegen op te treden. Ik heb nooit het verschil gezien tussen een doorgeslagen imam en een Janmaat. Dat laatstgenoemde politieke macht zou hebben en imams niet, is onzin, want imams zijn de spreekbuizen van een religieus‑politiek systeem.En zolang Nederland dit niet serieus neemt en verzaligd blijft doorpruttelen over `hun cultuur' zie ik het bijzonder somber in. Iemand heeft cultuur omschreven als het geheel van kennis dat een bepaalde groep mensen verbindt en voor fundamentalisten rust die kennis in de donder‑en‑bliksem‑passages van de koran. En is Nederland werkelijk bereid de eigen vergaring van eeuwenlange kennis op te geven om maar de lieve vrede te bewaren?




Het knagend probleem is dat Nederland impliciet wel ziet dat er iets redeloos in hun opvattingen schuilt. Wat ze relativerend afdoen als `och dat hadden wij vroeger ook, kijk maar naar de gereformeerden' is erkennen dat er iets aan schort, iets dat niet van deze tijd is, maar tot de puberteit van een religie behoort. Niemand mag echter verwachten dat het met de islam in Nederland dezelfde kant uitgaat, want de islam heeft een polemisch karakter en een van de doelwitten van deze polemiek is het christendom. Vooral het `christelijke', decadente westen is een voorbeeld van hoe het de islam niet mag vergaan.




Geschiedenis en uitingen van moslimfundamentalisme




Het islamitisch fundamentalisme is niet nieuw. Het is terug te voeren op de reformatie van de achttiende‑eeuwse theoloog Abd al‑Wahhab, gebaseerd op de ideeën van zijn grote voorbeeld Ibn Taymiyya (13de eeuw) die de islam van alle franjes en onzuiverheden wilde ontdoen en alleen de koran en de soenna als leidraad erkende. In de negentiende eeuw wisten de wahabieten, zoals de volgelingen van Wahhab worden genoemd, grote delen van het Arabische schiereiland te veroveren, waaronder Mekka en Medina. Zij richtten er een bloedbad aan, vernietigden niet alleen de schrijnen en tomben (het graf van de profeet zelf werd niet gespaard), maar zelfs de zwarte steen in de Kaäba (een meteoriet waarvan de moslims geloven dat die uit de tijd van Abraham stamt). In 1818 werden de wahabieten door de Turken, na een vijfjarige oorlog, verslagen, maar in de twintigste eeuw wisten zij weer een aanzienlijke politieke macht te krijgen.

De reformatie van de iconoclastische Wahhab is wel eens vergeleken met de protestantse Reformatie, al had zij niet dezelfde politieke resonanties als laatstgenoemde (denk aan de Engelse en Franse Revoluties). Integendeel, het wahabisme is verantwoordelijk voor de religieuze opleving over de hele islamitische wereld. Het uiteenvallen van het grote rijk der halve maan werd ook gezien als een straf van God omdat de moslims te ver zouden zijn afgedwaald van de zuivere leer van de profeet.






Het fundamentalisme in Nederland is niet iets nieuws. Al in de jaren tachtig begonnen `moslimbroeders', zoals ze toen werden genoemd, aan een grote propagandacampagne in Nederland. Deze moslimbroeders waren al in de jaren vijftig door president Nasser uit Egypte verbannen en kregen in Europa asiel. In Gorinchem, waar ik de middelbare school doorliep, stichtten zij een eigen moskee, want de moskee die er al stond en die ze een keer tevergeefs hadden geprobeerd in brand te steken was hun te gematigd. Cassettebandjes met aggressieve preken werden verspreid.

Ik herinner mij vooral de preken van de blinde imam Al‑Kashk, die fulmineerde tegen vrouwen (`de valstrikken van Satan'), tegen muziek en films, video's tegen alles en iedereen, die niet, zoals de vogels en bomen en stenen in de koran, dag en nacht de lof van God en Zijn profeet zongen. De gedragingen van de dochters der gelovigen werden streng in de gaten gehouden (`En wij hebben gehoord, moge God ons behoeden, dat de dochter van die en die bloothoofds over straat loopt'), vrouwen moesten gesluierd en opgesloten worden. Ze mochten geen onderwijs genieten en niet werken. Elk contact tussen een vrouw en een man, al was het maar een groet van ver, was verboden. Een kennis van mij werd moslimbroeder en verbood ons zijn vrouw en dochters de hand te schudden. De profeet zou hebben gezegd dat het beter was voor een vrouw om een bijl in haar gezicht te krijgen dan een man de hand te geven.




De moslims in Nederland




Deze irrationele angst en onderdrukking van de vrouw is symptomatisch voor het fundamentalisme. Het eerste wat de Talibaan deden was vrouwen alle rechten ontzeggen. En ik geloof dat als de moslims hier ergens echt van gruwen, dat de bewonderenswaardige emancipatie van de vrouw is. Een bekende uitspraak van de profeet luidt dat het volk dat door een vrouw geregeerd wordt een verloren volk is.






Verder werden de mensen opgeroepen zich te laten ontslaan, want geen moslim mocht voor de ongelovigen werken, ze moesten andere mensen bekeren en zoveel mogelijk tijd in de moskee doorbrengen. Velen bleven er zelfs slapen. Dat was de bekende `rugpijnperiode', waarin veel eerste generatie Marokkanen in de ziektewet gingen. En ik zal nooit vergeten dat mijn vader een keer met de kopie van een krantenknipsel aan kwam zetten waarin stond dat Michael Jackson zich tot de islam had bekeerd en de grootste moskee van de wereld wilde bouwen, terwijl hij moeite had het bouwwerk van zijn eigen gezicht staande te houden.




Het probleem is dat deze mensen steeds meer gehoor hebben gevonden in Nederland en dat ze door de moslimgemeenschap zelf niet zijn gemarginaliseerd, zoals dat is gebeurd met Janmaat en zijn partij. En dat zal ook nooit gebeuren. Moslims zullen het altijd voor elkaar opnemen (zie de preek van de imam op Salto). Een Arabische columnist verklaarde dit aan de hand van het tribale gen dat in moslims nog steeds niet zou zijn uitgestorven.

Moslims ontlenen hun identiteit aan hun religieuze gemeenschap en geen enkele moslim, hoe vrijgevochten ook, zal die basis kwijt willen. Er is angst voor een zwart gat van ontheemding op sociaal, familiaal en psychisch gebied. Het individu is ondergeschikt aan de gemeenschap. Wat Nederland nodig heeft zijn afvalligen, ketters, vrijdenkers. Met andere woorden, volgers van de ratio.




Freek de Jonge vroeg mij, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, waarom allochtonen van mijn `status' (wat dat ook moge zijn) niet teruggaan naar het eigen land om het op te bouwen. Maar niet in Marokko ligt de bron voor deze angstaanjagende stroming, maar in Nederland. Sterker nog, vele mensen in Marokko kijken neer op de moslims alhier. En het is om Nederland waar ik mij zorgen maak. En als `allochtonen van mijn status' iets moeten doen, dan is het wel de ongekende en glorieuze vrijheid van denken en ontwikkeling die we hier kennen met hand en tand verdedigen. En niet alleen de allochtonen. Het gaat ons allemaal aan. Het is ook deze vrijheid die de islam in Nederland de ruimte gaf om de onaangename kanten te ontwikkelen. Elke vrijheid brengt monsters voor, die het vlees bespotten waarmee ze zich voeden. Zaak is ze onschadelijk te maken.




De taak van de Nederlanders






Ik weiger mee te pruttelen met de sinterklazen van de politieke correctheid en voorzie een infernale scheur in dit kleine, maar wonderlijke land. Ik gruw van die temende Nederlanders die mij aanspreken met de vraag waarom ik niet de mooie dingen van de islam in mijn boeken bezing. Ik gruw van die vrouw die vond dat ik een `negatief beeld' gaf van de islam, na een lezing van mij over wat de koran zegt over vrouwen en mijn opmerking dat dit boek het slaan van vrouwen toestaat of zelfs aanraadt (hoodstuk 2, ik geloof vers 234: ,,En de vrouwen van wie u opstandigheid vreest, zult u berispen, in bed verlaten en slaan''). Ik antwoordde dat niet meer uit de fles komt dan wat erin zit.




Nederlanders moeten ook leren mensen te zien in plaats van moslims en opvattingen in plaats van onaantastbare religie of schattige cultuur. Vrouwe Justitia moet weer een blinddoek krijgen. Het is ergerlijk dat welwillend wordt gedaan tegenover moslims die hun cultuur in bescherming nemen, maar dat degene die opkomt voor de culturele verworvenheden van Nederland een stenenregen van kritiek over zich krijgt.




De moslims hebben duidelijk hun positie bepaald binnen Nederland, maar de Nederlanders weigeren dat of kunnen dat niet doen. Ze vertrouwen op de stroom van de geschiedenis, die alleen maar stroomt dankzij menselijk inzet. En eerlijk gezegd denk ik dat het al te laat is. Als moslims weigeren de hand in eigen boezem te steken en geen zelfkritiek willen oefenen, dan kunnen ze op zijn minst hun tenen intrekken.




Ik begrijp de slappe houding van de Nederlandse overheid niet. Als moslims ergens hun superioriteitsgevoel vandaan halen dan is het wel dat ze die Nederlanders zo veel poetsen kunnen bakken en daarvoor een aai over de bol krijgen. En waartoe dient die toename van islamitische scholen en moskeeën? Voor integratie? Een Arabisch spreekwoord luidt: Wie de wolf als herder aanwijst, is onrechtvaardig.

RinC
17-08-03, 19:48
Neuh dank je...Ik ga liever slapen en van mn uitkering genieten

:slapen:

volgens mij gaat het interview meer dan drie uur duren. Zn woorden komen met horde en stoten uit zn mond :D

-Y-

Zwarte Schaap
17-08-03, 20:06
Geplaatst door Ron Haleber
Waarom Sawda en de fundies niet van de Marokkaanse schrijver Hafid Bouazza houden - en dus ook niet van andere moderne Marokkaanse schrijvers (die dus geen sjeich zijn):

Een Arabisch spreekwoord luidt: Wie de wolf als herder aanwijst, is onrechtvaardig.

Wie wijst ronnieboy en zijn anti-moslimkornuiten hier aan als goede leider-allochtoon?

Jammer dat hafid bouazza voor zijn homosexuele leven de Islam moet afvallen. Gaypride van het prikbord heb ik 1000 maal meer respect voor !

000NobelPrizes
17-08-03, 20:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie wijst ronnieboy en zijn anti-moslimkornuiten hier aan als goede leider-allochtoon?

Jammer dat hafid bouazza voor zijn homosexuele leven de Islam moet afvallen.

?

Wat zuig je nou weer uit je duim... Onvoorstelbaar.
Ik ken aardig wat meiden die je het tegendeel willen zeggen (als ze die moeite willen nemen dan).

Zwarte Schaap
17-08-03, 20:11
Geplaatst door 151 NobelPrizes
?

Wat zuig je nou weer uit je duim... Onvoorstelbaar.
Ik ken aardig wat meiden die je het tegendeel willen zeggen (als ze die moeite willen nemen dan).

Hij friemelt ook aan mannen, bi is voor mij hetzelfde als homo.

Joesoef
17-08-03, 20:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hij friemelt ook aan mannen, bi is voor mij hetzelfde als homo.

Dat hij een keer met zijn hand dooor jouw krullenvachtje heeft gekroelt wil niet zeggen dat hij homo is of bi.

mrz
17-08-03, 20:38
Haha! Bruce Lee.

Muhahaha mensen waarvan je denk dat ze echt doodgaan.
Omg ik ga hier dood! :P

Zwarte Schaap
17-08-03, 20:44
Geplaatst door Joesoef
Dat hij een keer met zijn hand dooor jouw krullenvachtje heeft gekroelt wil niet zeggen dat hij homo is of bi.

Ik ben niet zoals jou voor iedereen bereikbaar.

taouanza
17-08-03, 20:53
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Een van mijn favoriete Hollanders: Hafid Bouazza vanavond 3 uur lang in gesprek op televisie. Live.
Een echte kijktip, mensen.

Hoezo een echte kijktip?
Ik krijg de zenuwen van zijn spastische bewegingen en taalgebruik.

Drie uur lang Lord of the Rings is leuk, voor de rest kan niks drie uur lang duren en leuk zijn :knife_hea

Mafkees
17-08-03, 20:55
Geplaatst door taouanza
Hoezo een echte kijktip?
Ik krijg de zenuwen van zijn spastische bewegingen en taalgebruik.

Drie uur lang Lord of the Rings is leuk, voor de rest kan niks drie uur lang duren en leuk zijn :knife_hea

3uur lang kijken naar Mister Spraakgebrek.
Lsd en de Coke hebben `m zwaaar aangetast.

Joesoef
17-08-03, 20:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben niet zoals jou voor iedereen bereikbaar.

Dat niet bereikbaar bent komt door die goedkope skunk uit de rif die in je ruif zit.

Ron Haleber
17-08-03, 21:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie wijst ronnieboy en zijn anti-moslimkornuiten hier aan als goede leider-allochtoon?

Jammer dat hafid bouazza voor zijn homosexuele leven de Islam moet afvallen. Gaypride van het prikbord heb ik 1000 maal meer respect voor !

Schaap ik wijs helemaal niemand aan als jouw "als goede leider-allochtoon"... Zeker niet Bouazza...! Je fantasie gaat met je op de loop....!!!

Wat ik zeg is dat de fundies hem haten. Meer niet! Lieg ik daarmee???



Ik kan het echt niet helpen dat er Marokkanen zijn die boeken schrijven...!

Jammer voor jou, een heel slechte gewoonte, maar ik kan er echt niets aan doen!

En ook niet dat hij door velen in Europa bewonderd wordt en literaire prijzen krijgt! Ook daar heb ik géén enkele schuld aan.


Ik mag toch wel met hem bevriend blijven hè... Dat was ik al voor er boeken van hem waren. Of moet ik van jou mijn vriendschap met hem kappen...????

Het is wel prettig dat ff te weten... Anders krijg ik op dit pb een slechte naam!




P.S. Dat hij (half of heel) homo zou zijn, daar heb ik nooit iets van gemerkt of gehoord!

Hij kent erg goed arabisch en houdt wel veel van de klassieke/middeleeuwse Arabische literatuur en publiceert daarover, vertaalt het zelfs...

En ja het spijt me erg voor jou maar de grote Arabische intellectuelen van toen waardeerden homoseksualiteit als iets normaals...!

Dat heb ik bij voorbeeld Abu Nuwas nooit in mijn vorig leven verteld, hoor, ik was toen een simpele schaapherder...



Van wat voor een gruwelijke slechterikken stam jij eigenlijk af! Schaam je..!

Vertel het jeneverbever en 521 maar dat de kutmarokkaantjes van vandaag 100 keer meer moraal en goede opvoeding hebben dan jouw slechte Arabische voorvaders...!

Zwarte Schaap
17-08-03, 21:03
Geplaatst door Joesoef
Dat niet bereikbaar bent komt door die goedkope skunk uit de rif die in je ruif zit.

Ga jij maar lekker pijp roken met hafidje.

Donna
17-08-03, 21:06
:brozac:

taouanza
17-08-03, 21:08
Geplaatst door Al3arbi
3uur lang kijken naar Mister Spraakgebrek.
Lsd en de Coke hebben `m zwaaar aangetast.

Aha dat verklaart waarom we 151 keuteltjes niet begrijpen.



"Luistert u ook naar, ik bedoel u woont hier in nederland u bent een nederlandse schrijven luister u nog naar Marokkaanse popmuziek?



:kotsen2:

Was dat trouwens nas el giwan ik zag het net niet.

Mafkees
17-08-03, 21:11
Geplaatst door taouanza
Aha dat verklaart waarom we 151 keuteltjes niet begrijpen.



"Luistert u ook naar, ik bedoel u woont hier in nederland u bent een nederlandse schrijven luister u nog naar Marokkaanse popmuziek?



:kotsen2:

Was dat trouwens nas el giwan ik zag het net niet.

Hehehe, die kerel heeft in z`n leven zoveel geslikt en gesnoven, dat hij in z`n graf nog an ut trippen is.
Ik denk dat ik ook maar `n boek ga schrijven en moslims wreed ga dissen, wieweet word ik dan ook de hemel ingeprezen en tot Intellectueel gebombardeerd.

Taouanza, zin om de Illustraties te verzorgen ...:hihi:

taouanza
17-08-03, 21:18
Geplaatst door Al3arbi
Hehehe, die kerel heeft in z`n leven zoveel geslikt en gesnoven, dat hij in z`n graf nog an ut trippen is.
Ik denk dat ik ook maar `n boek ga schrijven en moslims wreed ga dissen, wieweet word ik dan ook de hemel ingeprezen en tot Intellectueel gebombardeerd.

Taouanza, zin om de Illustraties te verzorgen ...:hihi:


:knipoog:

Sawda
17-08-03, 21:25
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Waarom Sawda en de fundies de Marokkaanse schrijver Hafid Bouazza haten



Jij weet moslims heel snel te categoriseren. Maar ja, dat komt door de "wijze" studie waar je in bent afgestudeerd. :rolleyes:
Ik moet zeggen dat jij een perfect voorbeeld bent voor een zwart-wit denker.

Ron Haleber
17-08-03, 21:30
Geplaatst door taouanza
Hoezo een echte kijktip?
Ik krijg de zenuwen van zijn spastische bewegingen en taalgebruik.

Drie uur lang Lord of the Rings is leuk, voor de rest kan niks drie uur lang duren en leuk zijn :knife_hea

Lieve Taouanza, je weet toch dat iemand die geen moslim meer wil zijn toch niet meer kan praten en motorisch gestoord is...! Allah heeft hem gestraft...! En maar goed ook!

Ook al spreekt hij beter Nederlands en is hij intelligenter dan alle volwassen Marokkanen bij elkaar. Nee, dat is maar schijn en puur gezichtsbedrog!



Dat wist je toch allang: CULTUUR IS NIETS VOOR MAROKKANEN...! VERBODEN!

Marokkanen hebben hun geloof en verwerpen Cultuur net als alle sheikhs als iets verderfelijks waardoor je in de hel komt...



P.S. Mag ik nog wel ff stiekem een berberdansje met je maken...? Dat vind ik altijd zo leuk! Jij toch ook hè? Een ahoeach o.k...?

Ron Haleber
17-08-03, 21:39
Geplaatst door Sawda
Jij weet moslims heel snel te categoriseren. Maar ja, dat komt door de "wijze" studie waar je in bent afgestudeerd. :rolleyes:
Ik moet zeggen dat jij een perfect voorbeeld bent voor een zwart-wit denker.


Je zegt dat je van Bouazza kotst...! Mag ik dan zeggen dat je hem haat?

Of is kotsen van jou een manier om je liefde te uiten? Leuk voor je vrienden!

Jij bent zeker een eskimo of komt van een heel vreemde volksstam!



Maar je hebt gelijk over "kotsen als uiting van opperste waardering", over dat "categoriseren" van jou, ja dan heb ik nog heel wat bij te leren!

Orakel
17-08-03, 21:57
Geplaatst door Donna
:brozac:

:huil: Yek lebbes?

:lole: Van Kooten en De Bie. Dat was nog es tv.

En Hafid komt inderdaad slecht uit zijn woorden. Tis jammer dat ie zo persoonlijk werd over Fatima Elatik.

Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat hij bij dit programma zit. Komen Marokkanen ook es anders in beeld. Dit is goeie pr.

En omdat het nooit goed is :nerveus: : tis wel jammer dat het wel allemaal etnische en culturele onderwerpen zin die besproken worden.

Sawda
17-08-03, 22:07
Geplaatst door Ron Haleber
Je zegt dat je van Bouazza kotst...! Mag ik dan zeggen dat je hem haat?

Of is kotsen van jou een manier om je liefde te uiten? Leuk voor je vrienden!

Jij bent zeker een eskimo of komt van een heel vreemde volksstam!



Maar je hebt gelijk over "kotsen als uiting van opperste waardering", over dat "categoriseren" van jou, ja dan heb ik nog heel wat bij te leren!

Ron, ga toch spelen.

Ik moet kotsen van nobel, de ene keer maakt ze marokkanen allemaal zwart. Maar een aparte marokkaan die ongeveer dezelfde mening deelt als die van haar, noemt ze opeens hollander.

Hafid moet zelf weten wat hij allemaal over de islam zegt/schrijft. Ik deel zijn mening niet dus heb ik er ook geen behoefte aan om naar dat programma te kijken.

taouanza
17-08-03, 22:09
Geplaatst door Orakel
:huil: Yek lebbes?

:lole: Van Kooten en De Bie. Dat was nog es tv.

En Hafid komt inderdaad slecht uit zijn woorden. Tis jammer dat ie zo persoonlijk werd over Fatima Elatik.

Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat hij bij dit programma zit. Komen Marokkanen ook es anders in beeld. Dit is goeie pr.

En omdat het nooit goed is :nerveus: : tis wel jammer dat het wel allemaal etnische en culturele onderwerpen zin die besproken worden.


Ja hartstikke leuk dat een Marokkaan andere komt afzeiken op tv.:moe:
Zovan ik heb het door en de rest is dom en kortzichtig.
Ik ben de uitzondering die de regel bevestigd. :loens:


Kijk! Ik ben een freak ik ben Marokkaan en ik kan voor mijn zelf denken!!
Kom dat zien! kom dat zien!:moe:


Maar de tekenfilm over 'the Bear that wasn't' is een goed voorbeeld.

an3sdej
17-08-03, 22:59
Wederom vond ik het weer een mooi programma. Veel van wat hij vertelde als zijn inzichten herken ik als van mijzelf, maar misschien komt dat wel omdat ik ook vanuit een zeer religieuse achtergrond ook meer de ratio ben gaan vertrouwen.
Wat hij vertelde over dat behang "in de bovenkamer" dat je van de muren af wilt scheuren dat is ook wat ik deed toen :fpetaf: .

Kooten en de Bie, top amusement!! :lachu:

Ook die stukken over de bijna dood ervaringen, en de visie daarop van het bio-chemische proces, precies zoals ik erover denk.

Verder over de persoon van Bouazza. Hij komt weinig charismatisch over, maar des te meer zijn creativiteit van denken, en zijn beslistheid t.a.v de vrijheid van denken die hij zelf zoekt en zal bevechten.

Ron Haleber
17-08-03, 23:10
Geplaatst door aQua
:rolleyes:

Steekt het excessieve sarcasme hier weer de kop op, of zit hier een onderliggende boodschap in. Of overschat ik je en is de boodschap zoals 'ie er letterlijk staat

Natuurlijk schiet ik sarkastisch uit m'n slof als je zusters en broeders hem zitte af te seiken...!

Rebelwithacause
17-08-03, 23:15
En nu tijd voor een _________/ Jij eerst Joost?

:fpimp: :haha: :slapen:

Ron Haleber
17-08-03, 23:22
Geplaatst door Sawda
Ron, ga toch spelen.

Ik moet kotsen van nobel, de ene keer maakt ze marokkanen allemaal zwart. Maar een aparte marokkaan die ongeveer dezelfde mening deelt als die van haar, noemt ze opeens hollander.

Hafid moet zelf weten wat hij allemaal over de islam zegt/schrijft. Ik deel zijn mening niet dus heb ik er ook geen behoefte aan om naar dat programma te kijken.


Excuus Sawda, maar je wekte met dat kotsen echt een misverstand...

Dat het voor jou op 151 sloeg, begrijp ik heel goed! En om van Hafid een kaaskop te maken is natuurlijk superdwaas... Heel zijn betoog zat vol Marokkaanse thematiek... Gewoon een Aissawi die Hafid!



En op het eind... Zelf Schaap kan tevreden gaan slapen: de Amerikaan als Sjeitaan en de Koran die de Vrouw redt... Wel als Egyptische horror, maar toch!





Sawda lijkt me toch verstandig om ook eens een keer naar Marokkanen te luisteren waarvan je de mening niet deelt...

Dutchguy
17-08-03, 23:27
Was een mooie uitzending, voor mijn gevoel de beste dit seizoen. Mooi hoe lyrisch de man kan worden als het om boeken gaat. Verder ben ik het met hem eens dat de mens heilig is en dat dat het uitgangspunt van alles is. En dat daarmee dus al het overige ter discussie moeten kunnen staan.

Ron Haleber
17-08-03, 23:36
Geplaatst door Orakel
:huil: Yek lebbes?

En Hafid komt inderdaad slecht uit zijn woorden.

Heb je A. Th. van der Heyden gezien... Die maakte de stomste fouten met het Nderlands idioom.. Ongelovelijk...

Hafid praatte snel en inelligent over moeilijke zaken. heel knap. Hij werd te vaak onderbroken, maar gaf perfect idioom.

In elk geval veel beter dan de gemiddelde NL-schrijver. Neem die stomme Grunberg eens...

kijk schrijvers zijn geen conferenciers of acteurs, zij schrijven.



Tis jammer dat ie zo persoonlijk werd over Fatima Elatik.

Jij daar heeft Fatima zelf om gevraagd met haar domme opmerking - logisch dat Hafid haar daarover afseikt... Hafid is niet Cohen.



En omdat het nooit goed is :nerveus: : tis wel jammer dat het wel allemaal etnische en culturele onderwerpen zin die besproken worden.

Wat dan anders? Ja Hafid schrijft nu eenmaal niet over de kwantenmechanica... Wat dan?

Zwarte Schaap
17-08-03, 23:43
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap ik wijs helemaal niemand aan als jouw "als goede leider-allochtoon"... Zeker niet Bouazza...! Je fantasie gaat met je op de loop....!!!

Van wat voor een gruwelijke slechterikken stam jij eigenlijk af! Schaam je..!

Vertel het jeneverbever en 521 maar dat de kutmarokkaantjes van vandaag 100 keer meer moraal en goede opvoeding hebben dan jouw slechte Arabische voorvaders...!


Hoe kom je er nou bij je malle kop om mij bij de slechterikken te classificieren? Wat weet jij nou van mijn familie af? Wie zegt dat ik arabier ben?

Maar goed dat soort bullshitverhaaltjes met familie en afstamming hou ik niet van. Je hebt gewoon met mij te maken, en aangezien je mij niet eens kent en dus mijn voorvaderen al helemaal niet hou ik er niet van om over zulke zaken onzin voort te borduren.

Maar goed:

Samenvatting van halfidje:

Meneer wil middels drugs en andere chemische zaken halluniciaties simuleren om de profeet in hemzelf naar boven te brengen. Godservaring is een halluniciatie die jezelf kunt voortbrengen. Waarom heb je dan een God nodig als je die al in je hoofd hebt?

(overigens is dit de reden dat drugsveslaafden moeilijk van de drugs afkomen, het biedt hun instant gelukzaligheid, die je normaal eens in de zoveel tijd na hard ploeteren enige momenten mag beleven kun je met drugs direct ervaren)

Deze profetie ziet hij als taak in zijn leven, zijn woord verspreiden onder de ongelovigen die god buiten hun zelf zoeken terwijl je volgens hem die al in je hoofd zit, jij bent god zelf !!( met hulp van drug natuurlijk)

Ach het is zijn manier om de leegheid te verwerken. Ik zou er niet raar van opkijken als hij later zelfmoord pleegt. Ik heb nu al medelijden met hem eigenlijk.

Ron Haleber
18-08-03, 00:02
Schaap, dat van je voorouders dat is toch puur sarkasme! Heb je dat geeneens door!

Ik steek de draad met je negatieve oordeel omdat je altijd met 551 en 562 overhoop ligt...!


Dat over God, dat zag Hafid niet zozeer als gevolg van drugs, al hingen die ervaringen wel met de chemie van je hersenen samen...

God zit allereerst tussen je oren... daar begin je mee en vandaaruit naar boven, zei hij... hij liet de zaak dus open!

Grietje
18-08-03, 00:08
Ik heb, in tegenstelling tot velen van jullie, erg genoten van deze aflevering. Het verbaasde mij eigenlijk dat hij zoveel migrantengerelateerde items liet zien. Dat ontzenuwt gelijk de bewering dat hij zich zou schamen voor zijn afkomst. Hij heeft heel mooi en duidelijk laten zien hoe hij zijn leven lang gepoogd heeft om een individu te worden. Het moet een heel pijnlijk proces zijn geweest, wat hem in mijn ogen des te respectabeler maakt.

Zwarte Schaap
18-08-03, 00:17
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap, dat van je voorouders dat is toch puur sarkasme! Heb je dat geeneens door!


Ouders mogen uit respect geen lijdend voorwerp zijn in onze discussie. Ook niet sarcastisch, daar liggen mijn grenzen.


Ik steek de draad met je negatieve oordeel omdat je altijd met 551 en 562 overhoop ligt...! Dat valt ook wel mee dat overhoop liggen. Maar anyway ik snap het verband toch niet.


Dat over God, dat zag Hafid niet zozeer als gevolg van drugs, al hingen die ervaringen wel met de chemie van je hersenen samen...

De door drugs ervaren hallucinatie was voor hem het bewijs dat god in je hersenen opgewekt kan worden.


God zit allereerst tussen je oren... daar begin je mee en vandaaruit naar boven, zei hij... hij liet de zaak dus open! Dat is zijn profetie voor de Marokkanen die hij wil verspreiden door onder andere hun geloof belachelijk te maken en te criminaliseren. Dat is het kwalijke van zijn praktijken. Eigenlijk is ie bezig met zieltjes winnen door het verspreiden van zijn woord.

De profeet-schrijver die God zelf is. Binnenkort kunnen we mischien van hem horen van het chrislamisme. De volmaakte drie-eenheid in een gedrogeerde grijze massa.

Ridouan
18-08-03, 02:55
Rare vogel. Ik haat m niet, ik vond het wel grappig hoe hij zgn. emanciaptie zag ookal was dat er eigenlijk niet. Maar ach jammer....

Ik vond hem niet zo bijster intelligent, maar dat is persoonlijk, vooral dat hij Fatima El Atik wilde aanvallen dat ze haar achterban niet teleur kon stellen...Hetzelfde geldt nu eigenlijk voor hem alleen is hij veranderd van achterban....

Ach ja, hij leek wel dronken,stoned of oververmoeid, want af en toe bleef hij vast zitten...

Ridouan
18-08-03, 02:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ouders mogen uit respect geen lijdend voorwerp zijn in onze discussie. Ook niet sarcastisch, daar liggen mijn grenzen.

Dat valt ook wel mee dat overhoop liggen. Maar anyway ik snap het verband toch niet.



De door drugs ervaren hallucinatie was voor hem het bewijs dat god in je hersenen opgewekt kan worden.

Dat is zijn profetie voor de Marokkanen die hij wil verspreiden door onder andere hun geloof belachelijk te maken en te criminaliseren. Dat is het kwalijke van zijn praktijken. Eigenlijk is ie bezig met zieltjes winnen door het verspreiden van zijn woord.

De profeet-schrijver die God zelf is. Binnenkort kunnen we mischien van hem horen van het chrislamisme. De volmaakte drie-eenheid in een gedrogeerde grijze massa.

JazakAllahoe ghairan, wat een schitterende reacties altijd....Ik vind jou veel intelligenter dan Bouazza :bril:

ik kon het niet langer dan een uur/ anderhalf uur volhouden...

mrz
18-08-03, 03:42
Hmm ik vond het zowaar nog enigszins leerzaam. *kuch*. Flauwe grappen daargelaten ach tsja...

:cheefbek:

Simon
18-08-03, 07:52
Wel een zoekende geest deze Hafid. Zijn ervaringen met drugs deden mij een beetje aan literatuur uit de jaren '60 denken. Maar misschien is het voor hem ook een weg geweest om tot antwoorden te komen. En een vlucht. Hij gaf nadrukkelijk aan al het behang van de innerlijke kamer verwijderd te hebben en dat is niet makkelijk. Hij blijkt wel veel van details te houden en wil daarom erg veel vertellen in de korte tijd die in zo'n programma beschikbaar is. Zijn benadering van bijna-dood ervaringen straalde ook een soort behoefte uit zijn eigen positie te rechtvaardigen. Hij had een aantal goede opmerkingen. Zoals de gedachte dat iemand's cultuur klakkeloos respecteren ook een gebrek aan interesse toont die minder te pruimen is dan een kritische benadering maar wel oprechte interesse.
Ik vond een aantal oude TV fragmenten wel leuk omdat je dezelfde reflexen die men nu ziet in heikele affaires ook toen al zag.

Simon

Ron Haleber
18-08-03, 08:11
Geplaatst door Grietje
Ik heb, in tegenstelling tot velen van jullie, erg genoten van deze aflevering. Het verbaasde mij eigenlijk dat hij zoveel migrantengerelateerde items liet zien. Dat ontzenuwt gelijk de bewering dat hij zich zou schamen voor zijn afkomst. Hij heeft heel mooi en duidelijk laten zien hoe hij zijn leven lang gepoogd heeft om een individu te worden. Het moet een heel pijnlijk proces zijn geweest, wat hem in mijn ogen des te respectabeler maakt.



Het voorbeeld van Hafid Bouazza om zich zelfstandig via persoonlijk keuzes in een Europese cultuur te emanciperen. Het onvermogen van de prikkers zich daarin te herkennen.



Het viel mij Net als Grietje op dat Hafid zich echt als Marokkaan presenteerde. In eerdere perioden wilde hij dit ontkennen en zich net als Ahmed Aboutalib enkel als Nederlander voordoen. Blijkbaar is aan zo'n eerdere periode van afkeer niet te ontkomen.


Vanaf het item over Nasr el Ghiwane nam ook de Marokkaanse cultuur expliciet een belangrijke plaats in.

Onder andere met zijn beschrijvingen van het bezeten zijn door jenoun en de sjeitaan.

Dit is een thema wat ook door veel psychiaters beschreven. Het bezeten zijn door een jinn is zelfs gedurende lang tijd voor de IND een geldige reden geweest om een verblijfsvergunning af te geven. Tot het te veel gebruikt werd als tital van verblijf...




Grietje viel ook de grote tot het einde doorgezette lijn op dat Hafid zichzelf als vrij en onafhankelijk individu probeerde te ontwikkelen.

Zelfs zijn experimenteren met drugs stond in dit perspectief. Je zou hem daarom wel de Marokkaanse "Simon Vinkenoog" kunnen noemen, die overigens ook vaak in Marokko was.


Jammer dat behalve Grietje weinigen zijn levensverhaal konden waarderen. Grietje is niet iemand die het - behalve over Amazigh - niet vaak over cultuur heeft, maar wel voldoende distantie heeft van de hier heersende ideologiën om zich te kunnen herkennen in de emancipatie van Hafid.


Jammer want dat is een gemiste kans voor velen om hier een inhoudelijke discussie over zijn thema's te voeren. Zo werd de schijnheiligheid van de Saoudies breed uitgemeten met de toepssing van de shari'a...

Het kritisch vermogen van de Marokkaanse prikkers blijkt dus nog ver beneden alle niveau... Ik ken geen andere Marokkaanse schrijver - ook Laroui niet of in Frankrijk Benjelloun - die op zo'n briljante wijze het fenomeen "Marokkaan" kritisch aan de orde kan stellen!






Conclusies:

De belemmering om zich voor de confrontatie en vermenging van twee culturen open te stellen, blijkt toch te liggen in het welhaast absolute taboe op Cultuur.

Dit geeft een somber uitzicht op de toekomst waarin het afzetten tegen de Nederlandse cultuur/Cultuur en het isolement van een armzalig tot onbegrepen slogans als shari'a gereduceerd pakketje van wat Marokkaanse cultuur en islam moet voorstellen, tot steeds meer vervreemdend isolement zal moeten lijden.



De prikkers blijken nog te veel vastgenageld te zitten aan de uit de tweede hand overgeleverde mythes over moraal en religie die over het Rifgebergte de ronde doen, dan dat emancipatie mogelijk blijkt.

Men wil maar niet begrijpen dat zonder de pijn van de breuken met de voorbije tradities en zonder de moed om onafhankelijk een eigen weg in te slaan, Het Marokkaans erfgoed (inclusief de islam) al snel tot een gipsen masker zal verkalken...

Je kunt het fatale resultaat daarvan nu al afmeten aan de van god en moraal losgeraakte kutmarokkanen waarvan het gipsen masker aan stukken brak...!




Ron Haleber

Ron Haleber
18-08-03, 08:19
Geplaatst door Simon


Wel een zoekende geest deze Hafid. Zijn ervaringen met drugs deden mij een beetje aan literatuur uit de jaren '60 denken. Maar misschien is het voor hem ook een weg geweest om tot antwoorden te komen. En een vlucht. Hij gaf nadrukkelijk aan al het behang van de innerlijke kamer verwijderd te hebben en dat is niet makkelijk.

Simon


Je kon aan de hand van zijn voorbeeld goed zien hoe emancipatie een ambigu proces is van afstoten, vlucht en daarnaast identificatie met oude en een nieuwe cultuur, een je rekenschap geven van alle tradities...

Liefst als een phoenix moet je door het pijnlijk vuur en uit de as als nieuwe persoon herrijzen...!




Simon, zie je dit als exemplarisch voor wat de Marokkanen op dit pb moeten doormaken?

Tomas
18-08-03, 08:26
Ik heb alleen maar een fragment gezien uit een film dat ik fantastisch mooi vond. Een moeder zonder armen met een zoon die haar armen speelde. Zij had de volledige controle over zijn armen leek het. Ik vond het schitterend. Het was zo mooi uitgevoerd. Moet je zien.

Verder hou ik niet zo van diepte intervieuws en kijk daar dan ook nooit naar.

Simon
18-08-03, 08:38
Geplaatst door Ron Haleber
Simon, zie je dit als exemplarisch voor wat de Marokkanen op dit pb moeten doormaken?

Nou eigenlijk wel. Maar hij zal het meer in een stoompan en in korte tijd gedaan hebben waar anderen generaties over doen. Ook omdat hij zich in bepaalde opzichten wezenlijk niet thuis voelt in zijn cultuur van oorsprong en het vertrek van zijn vader naar nederland een zegen voor hem geweest moet zijn. Dat is toch anders dan bij Abdelkader Benali die meer praat als een wereldburger dan als een Marokkaan of een Nederlander maar zich overal thuis lijkt te voelen. Ik zie de laatste meer als exemplarisch maar Benali heeft dan dingen sneller gedaan dan de gemiddelde Marokkaan omdat hij zeer begaafd is.

Simon

an3sdej
18-08-03, 08:50
Hij werd te vaak onderbroken

Precies Ron dat vond ik ook.

En ik denk niet dat dit exemplarisch is, maar dat hij juist een sterk figuur is, het kost erg veel je religieuse en culturele achtergrond kritisch te bekijken, en te vervangen door een reëler beeld van de wereld.

Mill
18-08-03, 09:31
Geplaatst door Simon
Hij had een aantal goede opmerkingen. Zoals de gedachte dat iemand's cultuur klakkeloos respecteren ook een gebrek aan interesse toont die minder te pruimen is dan een kritische benadering maar wel oprechte interesse.[/B]

Dit vond ik inderdaad een erg goed punt. Ik vind dat klakkeloos iemands cultuur respecteren de subtielste, maar ook de ergste vorm van minachting is. Alsof je niet met een individu te maken hebt, een persoon, een mens, als gesprekspartner, maar met een apathische cultuurdrager "die nu eenmaal uit die cultuur komt" en daarom geen verantwoordelijkheid en reflectievermogen heeft.

Het heeft inderdaad te maken met wat Bouazza de mythe van de nobele wilde noemde. Veel westerlingen met hun koloniale verleden en hun modernistische samenleving voelen een soort misplaatst schuldgevoel en een vervormd minderwaardigheidscomplex tegenover (het beeld van) de trotse allochtoon die nog op premoderne wijze in harmonie met zijn cultuur en religie leeft. Daar komt nog bij de met de Tweede Wereldoorlog samenhangende doodsangst om te discrimineren. Die twee zaken hebben de paradox veroorzaakt dat het in het individualistische Nederland lange tijd politiek correct is geweest om allochtonen juist niet als individu te beschouwen, maar als exotische inboorlingen die je weliswaar welwillend, maar nooit met de intentie van een serieuze dialoog moet benaderen. Zie de sketch van Van Kooten en De Bie met meneer Pamoek. En hun cultuur mag je al helemaal niet kritiseren, want dat is alles wat ze hebben, ze kunnen namelijk niet zelf nadenken.

Het ironische is dat dit taboe op cultuur met de jaren door veel allochtonen is overgenomen, niet in de laatste plaats omdat het effect had. Je hoefde maar te roepen "het is mijn cultuur, een beetje respect aub", en de babyboomers krompen in elkaar, want: wie zijn wij Europeanen om ons een oordeel over ander culturen aan te meten? Het bekende verlammende cultuurrelativisme. Maar wat erger is, de mythe van culturele identiteit is ook door veel allochtonen geinternaliseerd, voor waar aangenomen. Dat zie je als een Marokkaan geen moslim meer wil zijn. Of wel moslim wil zijn, maar ook alcohol wil gebruiken. Of zegt dat hij elementen van zijn herkomstcultuur verkeerd vindt. Dan heb je de poppen aan het dansen. Dan "verloochent" hij zijn culturele identiteit. Dan is hij een "oom Tom", een "bounty" die "op schoot zit bij zijn onderdrukker". Totaal belachelijk natuurlijk. Bij een autochtoon die katholiek is opgevoed maar later atheist wordt of andersom roept toch ook niemand dat hij zijn culturele identiteit verloochent?

Respect voor cultuur slaat nergens op. Je moet in principe respect voor personen hebben. Als je de denkbeelden van een persoon mooi of juist verwerpelijk vindt, dan moet je dat kunnen zeggen, of die persoon die denkbeelden nu zelf heeft ontwikkeld of dat hij ze vanuit zijn cultuur heeft. In beide gevallen is de persoon verantwoordelijk voor die denkbeelden, en verdient de persoon lof of afkeuring. Niet zijn cultuur.

...vind ik althans

Ron Haleber
18-08-03, 10:00
Geplaatst door Mill


[....] [....]

Het ironische is dat dit taboe op cultuur met de jaren door veel allochtonen is overgenomen, niet in de laatste plaats omdat het effect had.

Je hoefde maar te roepen "het is mijn cultuur, een beetje respect aub", en de babyboomers krompen in elkaar, want: wie zijn wij Europeanen om ons een oordeel over ander culturen aan te meten? Het bekende verlammende cultuurrelativisme.

Maar wat erger is, de mythe van culturele identiteit is ook door veel allochtonen geinternaliseerd, voor waar aangenomen. Dat zie je als een Marokkaan geen moslim meer wil zijn. Of wel moslim wil zijn, maar ook alcohol wil gebruiken. Of zegt dat hij elementen van zijn herkomstcultuur verkeerd vindt.

Dan heb je de poppen aan het dansen. Dan "verloochent" hij zijn culturele identiteit. Dan is hij een "oom Tom", een "bounty" die "op schoot zit bij zijn onderdrukker".

Totaal belachelijk natuurlijk. Bij een autochtoon die katholiek is opgevoed maar later atheist wordt of andersom roept toch ook niemand dat hij zijn culturele identiteit verloochent?



Respect voor cultuur slaat nergens op. Je moet in principe respect voor personen hebben.

Als je de denkbeelden van een persoon mooi of juist verwerpelijk vindt, dan moet je dat kunnen zeggen, of die persoon die denkbeelden nu zelf heeft ontwikkeld of dat hij ze vanuit zijn cultuur heeft.

In beide gevallen is de persoon verantwoordelijk voor die denkbeelden, en verdient de persoon lof of afkeuring. Niet zijn cultuur.

...vind ik althans


:lole: :lole: :lole: :lole:

Beste Mill, je geeft een heel scherpzinnige analyse n.a.v. Bouazza...!

Nog nooit zo'n scherpe analyse op dit pb gevonden. Ook nog nooit van Maarten!



In het citaat hierboven vat je het dilemma samen waarvoor Marokkanen die tot zelfreflectie in staat zijn, zich bevinden...!

Of zich krampachtig integraal vastklampen aan de eigen cultuur óf voor bounty uitgescholden door het leven te gaan!

Zwarte Schaap
18-08-03, 10:05
Geplaatst door Mill
Dit vond ik inderdaad een erg goed punt. Ik vind dat klakkeloos iemands cultuur respecteren de subtielste, maar ook de ergste vorm van minachting is. Alsof je niet met een individu te maken hebt, een persoon, een mens, als gesprekspartner, maar met een apathische cultuurdrager "die nu eenmaal uit die cultuur komt" en daarom geen verantwoordelijkheid en reflectievermogen heeft.

Het heeft inderdaad te maken met wat Bouazza de mythe van de nobele wilde noemde. Veel westerlingen met hun koloniale verleden en hun modernistische samenleving voelen een soort misplaatst schuldgevoel en een vervormd minderwaardigheidscomplex tegenover (het beeld van) de trotse allochtoon die nog op premoderne wijze in harmonie met zijn cultuur en religie leeft. Daar komt nog bij de met de Tweede Wereldoorlog samenhangende doodsangst om te discrimineren. Die twee zaken hebben de paradox veroorzaakt dat het in het individualistische Nederland lange tijd politiek correct is geweest om allochtonen juist niet als individu te beschouwen, maar als exotische inboorlingen die je weliswaar welwillend, maar nooit met de intentie van een serieuze dialoog moet benaderen. Zie de sketch van Van Kooten en De Bie met meneer Pamoek. En hun cultuur mag je al helemaal niet kritiseren, want dat is alles wat ze hebben, ze kunnen namelijk niet zelf nadenken.

Het ironische is dat dit taboe op cultuur met de jaren door veel allochtonen is overgenomen, niet in de laatste plaats omdat het effect had. Je hoefde maar te roepen "het is mijn cultuur, een beetje respect aub", en de babyboomers krompen in elkaar, want: wie zijn wij Europeanen om ons een oordeel over ander culturen aan te meten? Het bekende verlammende cultuurrelativisme. Maar wat erger is, de mythe van culturele identiteit is ook door veel allochtonen geinternaliseerd, voor waar aangenomen. Dat zie je als een Marokkaan geen moslim meer wil zijn. Of wel moslim wil zijn, maar ook alcohol wil gebruiken. Of zegt dat hij elementen van zijn herkomstcultuur verkeerd vindt. Dan heb je de poppen aan het dansen. Dan "verloochent" hij zijn culturele identiteit. Dan is hij een "oom Tom", een "bounty" die "op schoot zit bij zijn onderdrukker". Totaal belachelijk natuurlijk. Bij een autochtoon die katholiek is opgevoed maar later atheist wordt of andersom roept toch ook niemand dat hij zijn culturele identiteit verloochent?

Respect voor cultuur slaat nergens op. Je moet in principe respect voor personen hebben. Als je de denkbeelden van een persoon mooi of juist verwerpelijk vindt, dan moet je dat kunnen zeggen, of die persoon die denkbeelden nu zelf heeft ontwikkeld of dat hij ze vanuit zijn cultuur heeft. In beide gevallen is de persoon verantwoordelijk voor die denkbeelden, en verdient de persoon lof of afkeuring. Niet zijn cultuur.

...vind ik althans

Aan de andere kant verwachten de autochtonen dat je hun cultuur (die er feitelijk niet is) klakkeloos moet aannemen om zogenaamd geintegreerd en geaccepteerd te worden.

Sterker nog er is een geestelijke dwang die je het verloochenen van je eigen cultuur opdringt.

Ik bewonder hen die zich niet laten dwingen om te kiezen en hun eigen weg hierin vinden zodat zij evenwichtig met beide culturele achtergronden overweg kunnen.

Wij hier in de grote stad zijn dat stadium allang voorbij, wij gaan met gemak dwars door alle culturen heen en operen zonder enige moeite tussen de verschillende culturen. Surinaams, hindoestaans, kaapverdiaans, turks, marokkaans, nederlands het is mij om het even, totaal geen moeite mee om met al deze culturele achtergronden om te gaan en respect te geven.

Het is spijtig dat autochtonen alleen de geestelijke verwarden die hiermee er een probleematische omgang meehebben zien als diegenen die de juiste pad bewandelen.

Vervolg je niet de weg van het afzetten tegen je culturele achtergrond, dan kun je in de ogen van de autochtoon ook niet geintegreerd zijn en de morele normen waarden van nederland onderschrijven.

Dat doet geen goed aan de meerderheid die hier zonder trommelgeroffel en zonder enige moeite respectvol en evenwichtig mee om kunnen gaan.

Zij zijn diegenen die het eigenlijke voortrekkersrol vervullen en de stille katalysatoren zijn van de evenwichtige integratie.

(vb sadik harchaoui)

taouanza
18-08-03, 10:08
Oh God, wat weten jullie toch zo goed hoe Marokkanen in elkaar steken. :watte?:
En wat vinden jullie dat geweldig van elkaar.:moe:

pass me the bucket, please.

Soulgirl
18-08-03, 10:13
Hafid Bouazza staat bij mij gelijk aan een goedkope hoer. Met de Hollandse medai meelullen en antie islam en anti marokkaan. Zo ben ik een geprezen neo marokkaan.<

Bedankt voor deze eer ik heb 3 minuten naar hem gekeken ik zag een heel zielige homosexueel die persoonlijkheid die totaal niet lekker in zijn vel zat, met zijn armen zwaaiend leek hij aklsof hij zijn handtsaje miste. Veder verstond ik hem af en toe echt niet. Ik moest echt mijn oren spitsen om zijn klanken te ontcijferen.

In een woord :kotsen:

Ron Haleber
18-08-03, 10:26
Geplaatst door taouanza
Oh God, wat weten jullie toch zo goed hoe Marokkanen in elkaar steken. :watte?:
En wat vinden jullie dat geweldig van elkaar.:moe:

pass me the bucket, please.

Je vergist je...! Wij zeggen niet het te weten. We breien en borduren ditmaal door op een echte Marokkaan!

We zijn met stomheid geslagen dat een MAROKKAAN en dus niet wij zo veelzijdig jouw dilemma's aan de orde durfde te stellen...

Dat men daar individueel op punten andere ideeën over heeft, spreekt weer van zelf...

Mill
18-08-03, 10:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Aan de andere kant verwachten de autochtonen dat je hun cultuur (die er feitelijk niet is) klakkeloos moet aannemen om zogenaamd geintegreerd en geaccepteerd te worden.

Sterker nog er is een geestelijke dwang die je het verloochenen van je eigen cultuur opdringt.

Dit is nu inderdaad tot op zekere hoogte de situatie. Maar die is volgens mij juist een reactie op de situatie die ik hierboven schetste, en die nog eens is versterkt door 11 september.


Ik bewonder hen die zich niet laten dwingen om te kiezen en hun eigen weg hierin vinden zodat zij evenwichtig met beide culturele achtergronden overweg kunnen.

Ik ook.


Wij hier in de grote stad zijn dat stadium allang voorbij, wij gaan met gemak dwars door alle culturen heen en operen zonder enige moeite tussen de verschillende culturen. Surinaams, hindoestaans, kaapverdiaans, turks, marokkaans, nederlands het is mij om het even, totaal geen moeite mee om met al deze culturele achtergronden om te gaan en respect te geven.

"Wij"? :knipoog: Ik kom toevalligerwijs ook uit de grote stad (die andere) en hier was er afgelopen zaterdag nog een kruimeldief die in een toespraak op hoge toon liep te oreren over "broeders" en "respect" in verband met een simpele noodweerzaak. Maar dat terzijde. Waar het mij om gaat is dat het me beter lijkt om respect aan die Surinamers en aan die Turken te geven, dan aan hun culturele achtergronden. Want misschien hebben sommige van die Turken helemaal geen trek in alle aspecten van hun culturele achtergrond.



Het is spijtig dat autochtonen alleen de geestelijke verwarden die hiermee er een probleematische omgang meehebben zien als diegenen die de juiste pad bewandelen.

Ik vind het niet problematisch om de tradities, normen, overtuigingen en waarden van je ouders ter discussie te stellen. Ik doe dat zelf ook.


Vervolg je niet de weg van het afzetten tegen je culturele achtergrond, dan kun je in de ogen van de autochtoon ook niet geintegreerd zijn en de morele normen waarden van nederland onderschrijven.

"De" autochtoon bestaat niet. Je hoeft je niet af te zetten tegen je cultuur, maar het mag wel, als je daar goede redenen voor ziet. Veel allochtonen ervaren vanuit hun landgenoten dat het niet mag (want dan ben je een verrader).

Simon
18-08-03, 10:39
Geplaatst door Mill
Je hoeft je niet af te zetten tegen je cultuur, maar het mag wel, als je daar goede redenen voor ziet. Veel allochtonen ervaren vanuit hun landgenoten dat het niet mag (want dan ben je een verrader).

En zoals Hafid terecht opmerkte ... cultuur is niet een statisch gegeven maar voortdurend aan verandering onderhevig.

Simon

taouanza
18-08-03, 11:17
Geplaatst door Ron Haleber
Je vergist je...! Wij zeggen niet het te weten. We breien en borduren ditmaal door op een echte Marokkaan!

We zijn met stomheid geslagen dat een MAROKKAAN en dus niet wij zo veelzijdig jouw dilemma's aan de orde durfde te stellen...

Dat men daar individueel op punten andere ideeën over heeft, spreekt weer van zelf...


Dus je bent verbaasd dan een Marokkaan kan denken?

Ik ben helemaal niet bang om mijn dillema's aan de orde te stellen het probleem is dat je alleen serieus wordt genomen als je eerst in je nest pist.
Het probleem is dat je wel constant op over giraffen kan praten maar als je gesprekpartner struisvogels blijft zien.
Die discussie schiet niet op. Als alles naast een Marokkaansegedachtenlat wordt gezet en gemeten zovan;Je bent Marokkaan die denken zus en zo dus dan zal je wel dit en dat meebedoelen.

En is het jullie opgevallen dat Joost Zwagerman hem altijd interupt als hij het bestaan van God wil ontkennen?
Zovan je mag de Islam wel beledigen maar er zijn ook anderen mensen die in God geloven.....

an3sdej
18-08-03, 11:38
Aan de andere kant verwachten de autochtonen dat je hun cultuur (die er feitelijk niet is) klakkeloos moet aannemen om zogenaamd geintegreerd en geaccepteerd te worden.

Als jij niet weet wat kenmerken van de Nederlandse cultuur zijn, vind ik je treister dan ik je inschatte :traan1:


Sterker nog er is een geestelijke dwang die je het verloochenen van je eigen cultuur opdringt.

Je bent toch Nederlander Schapie?? :fpimp: Je woont in Nederland, hebt een Nederlands paspoort, en dan toch vasthouden aan de Marokkaanse cultuur, DAT noem ik nog eens conservatief en statisch. :eek: Dat is gewoon krampachtig aan het verleden vasthouden, heeft niets te maken met sterk zijn :fpimp:


Ik bewonder hen die zich niet laten dwingen om te kiezen en hun eigen weg hierin vinden zodat zij evenwichtig met beide culturele achtergronden overweg kunnen.

Ik bewonder nooit conservatieve mensen, die zijn star en statisch :kotsen2:

an3sdej
18-08-03, 11:39
SOULGIRL :maf3: :stout:

Ron Haleber
18-08-03, 11:42
Geplaatst door taouanza


En is het jullie opgevallen dat Joost Zwagerman hem altijd interupt als hij het bestaan van God wil ontkennen?
Zovan je mag de Islam wel beledigen maar er zijn ook anderen mensen die in God geloven.....

Ik zat in mijn stoel te vloeken op die Zwagerman... Ik merkte het al op en Andries viel mij bij.


Met name op het einde wilde Hafid enkele malen het over zijn idee over God hebben... Had heel interessant kunnen zijn!

Maar die klootzak van een Z. onderbrak hem: "nee we gaan het hier niet over theologie hebben!"

taouanza
18-08-03, 11:43
Als jij niet weet wat kenmerken van de Nederlandse cultuur zijn, vind ik je treister dan ik je inschatte


Ik weet een kenmerk van de Nederlands cultuur: Constant bevestiging eisen van allochtonen voor de Nederlandse superioriteitswaan.

''Geef nou maar toe dat die cultuur van jullie niet deugd en dat Nederlanders zulke toffe mensen zijn.''
Dan kunnen we praten.:strik:

an3sdej
18-08-03, 11:58
Ik vind Nederland een geweldig land, een leuke en goede cultuur, en zou voor geen goud ergens anders heengaan. Ik wed dat jij niet eens weet hebt van de Nederlandse cultuur buiten jouw habitat :giechel:

taouanza
18-08-03, 12:28
Geplaatst door an3sdej
Ik vind Nederland een geweldig lan, een leuke en goede cultuur, en zou voor geen goud ergens anders heengaan. Ik wed dat jij niet eens weet hebt van de Nederlandse cultuur buiten jouw habitat :giechel:

Jawel, zie hierboven.:moe:

Tomas
18-08-03, 12:32
An3sdej is wel erg typisch nederlands.

an3sdej
18-08-03, 13:07
Laat maar Touanza, jij bent niet bij te spijkeren :fuckit:

taouanza
18-08-03, 13:10
Geplaatst door an3sdej
Laat maar Touanza, jij bent niet bij te spijkeren :fuckit:


:stout:
Geef je het nu al op?

Sneu hoor :duivels:

taouanza
18-08-03, 13:12
Geplaatst door Tomas
An3sdej is wel erg typisch nederlands.


Hoi Tomas, je zal het wel niet geloven maar ik vind het leuk dat je er weer bent.

Nog naar de bioscoop geweest?

The Isle bijvoorbeeld? :roker:

000NobelPrizes
18-08-03, 13:25
Geplaatst door taouanza
Ik weet een kenmerk van de Nederlands cultuur: Constant bevestiging eisen van allochtonen voor de Nederlandse superioriteitswaan.

''Geef nou maar toe dat die cultuur van jullie niet deugd en dat Nederlanders zulke toffe mensen zijn.''
Dan kunnen we praten.:strik:

Kun je niet beter alle Nederlanders over 1 kam scheren? :rolleyes:

taouanza
18-08-03, 13:33
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Kun je niet beter alle Nederlanders over 1 kam scheren? :rolleyes:


Zoals jij met Marokkanen doet bedoel je?:strik:

000NobelPrizes
18-08-03, 13:36
Geplaatst door taouanza
Zoals jij met Marokkanen doet bedoel je?:strik:
Mijn ironie is je weer 's ontgaan.
Geloof wat je wilt geloven & be happy.

taouanza
18-08-03, 13:39
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mijn ironie is je weer 's ontgaan.
Geloof wat je wilt geloven & be happy.


Ach meid,trek het je niet aan. Ik ben maar een Marokkaan mij ontgaat alles.:strik":

taouanza
18-08-03, 13:41
Geplaatst door taouanza
Ach meid,trek het je niet aan. Ik ben maar een Marokkaan mij ontgaat alles.:strik:

Dienna
18-08-03, 13:55
:jammer: Een ordinaire junk is het en meer niet! (Zo dat was mijn bijdrage voor vandaag..)

Mark
18-08-03, 13:57
Hey Dienna, zeg eens dat je zusje hier niet zo moet schelden!

Grietje
18-08-03, 13:57
Geplaatst door Dienna
:jammer: Een ordinaire junk is het en meer niet! (Zo dat was mijn bijdrage voor vandaag..)

Je citeert een flikker in je onderschrift Dienna! Foei!Foei! en nog eens Foei!

Dienna
18-08-03, 14:32
Geplaatst door Grietje
Je citeert een flikker in je onderschrift Dienna! Foei!Foei! en nog eens Foei!

ja dus? Heb ik wat te maken met zijn priveleven? Mag ik het niet eens zijn met zijn denkwijzen omdat ie homo is?
Oltmans is tenminste een Homo waar we nog wat van kunnen leren, kan ik van die junk van een Bouazza niet zeggen.....

Grietje
18-08-03, 14:36
Geplaatst door Dienna
ja dus? Heb ik wat te maken met zijn priveleven? Mag ik het niet eens zijn met zijn denkwijzen omdat ie homo is?
Oltmans is tenminste een Homo waar we nog wat van kunnen leren, kan ik van die junk van een Bouazza niet zeggen.....

Oltmans is een verknipte geest die nog warme herinnering over heeft gehouden aan zijn emtionele ontmoeting met beul Tariq Aziz. Geen wonder dat je denkt dat je nog iets van hem kunt leren. Maar probeer eens onder woorden te brengen wat je niet bevalt aan Bouazza. Als je dat kunt tenminste.

Dienna
18-08-03, 14:39
Geplaatst door Grietje
Oltmans is een verknipte geest die nog warme herinnering over heeft gehouden aan zijn emtionele ontmoeting met beul Tariq Aziz. Geen wonder dat je denkt dat je nog iets van hem kunt leren. Maar probeer eens onder woorden te brengen wat je niet bevalt aan Bouazza. Als je dat kunt tenminste.

moet ik mij bewijzen tov jou? Nou sorry, daar heb ik geen zin in. Ik ga geen energie verspillen aan verknipte geesten zoals jij :zwaai:

Grietje
18-08-03, 14:40
Geplaatst door Dienna
moet ik mij bewijzen tov jou? Nou sorry, daar heb ik geen zin in. Ik ga geen energie verspillen aan verknipte geesten zoals jij :zwaai:

Ik heb je niet gevraagd om je tov mij te bewijzen. Je uitspraken maken al meer dan genoeg duidelijk waar jij voor staat.

Nickless-Cage
18-08-03, 17:14
Geplaatst door Ron Haleber
Simon, zie je dit als exemplarisch voor wat de Marokkanen op dit pb moeten doormaken?

ROn
Een ouwe man als jij die uit de kolonisatie-tijdperk dateert, is weinig te verwijten van zijn paternalistische houding tegenover buitenlanders; ingewortelde minachting en vooroordelen die op jouw huidige leeftijd noch erkend zullen worden door jou noch weg te denken zijn........

kwestie van tijd.......................kwestie van tijd........

an3sdej
18-08-03, 17:20
Hey Dienna, zeg eens dat je zusje hier niet zo moet schelden!

Goh, is Soulgirl het zusje van Diënna???? :roken:

Diënna, roep dat "meisje" even tot de orde wil je??? :tover:

GroteWolf
18-08-03, 17:47
Saaaaaaaaaaaaai!

Orakel
18-08-03, 21:20
Geplaatst door taouanza
Ja hartstikke leuk dat een Marokkaan andere komt afzeiken op tv.:moe:
Zovan ik heb het door en de rest is dom en kortzichtig.
Ik ben de uitzondering die de regel bevestigd. :loens:
Kijk! Ik ben een freak ik ben Marokkaan en ik kan voor mijn zelf denken!!
Kom dat zien! kom dat zien!:moe:

Och, da's van alle tijden. Nee, de reden dat ik het goede pr vind is dat oogkleppen dragend Nederland hopelijk na het zien van deze uitzending tot het besef komt dat Marokkanen meer kunnen dan alleen stelen en bedriegen. Tegelijkertijd weet ik dat een groot deel van oogkleppen dragend NL niet naar dit soort programma's kijkt.



Maar de tekenfilm over 'the Bear that wasn't' is een goed voorbeeld.

Ik kijk liever naar Tom&Jerry.

Orakel
18-08-03, 21:30
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Het voorbeeld van Hafid Bouazza om zich zelfstandig via persoonlijk keuzes in een Europese cultuur te emanciperen. Het onvermogen van de prikkers zich daarin te herkennen.

Is dit nu een voorbarige conclusie of een poging tot uitlokking van een discussie?




[quote]Grietje viel ook de grote tot het einde doorgezette lijn op dat Hafid zichzelf als vrij en onafhankelijk individu probeerde te ontwikkelen.

Zelfs zijn experimenteren met drugs stond in dit perspectief.

Hold your horses mate, je draaft een beetje door. Zijn 'experimenteren"met drugs kan net zo goed het gevolg zijn van zijn ontwikkelingsproces en het streven naar de status van vrij en onafhankelijk individu. Daarin zijn velen hem al voorgegaan, zwart en wit.



Jammer dat behalve Grietje weinigen zijn levensverhaal konden waarderen. Grietje is niet iemand die het - behalve over Amazigh - niet vaak over cultuur heeft, maar wel voldoende distantie heeft van de hier heersende ideologiën om zich te kunnen herkennen in de emancipatie van Hafid.

Grietje, het is wel de bedoeling dat je hapt hoor. Ron is bijna door zijn veren heen.



Jammer want dat is een gemiste kans voor velen om hier een inhoudelijke discussie over zijn thema's te voeren.

:cool: Ahh, open dan gewoon een topic man. Het onderwerp is er interessant genoeg voor.



Het kritisch vermogen van de Marokkaanse prikkers blijkt dus nog ver beneden alle niveau... Ik ken geen andere Marokkaanse schrijver - ook Laroui niet of in Frankrijk Benjelloun - die op zo'n briljante wijze het fenomeen "Marokkaan" kritisch aan de orde kan stellen!

Volgens mij had je hier fenomeen tussenaanhalingstekens moeten zetten. Verders hoor ik anders veel geklaag over het kritisch vermogen van Marokkanen. :tik:







Conclusies:

Maarten, hou es op kinderachtig te doen en kom op met die fles.
Dit gaat niet goed sjo.

Ron Haleber
18-08-03, 21:34
Geplaatst door aQua
Ik ken helemaal niémand die het fenomeen “Marokkaan” kritisch aan de orde stellen kan. Alle pogingen daartoe zijn per definitie een snelle dood toebedeeld, gelijk de in jouw ogen geslaagde analyse van Bouazza.

Bouazza analyseert wel degelijk leven en cultuur van Marokkanen. Hij geeft er zijn eigen voorbeeld van via individuele keuze en vrijheid van mening door zelfreflectie.

Deze "algemeenheid" dient door dus ieder individu op eigen wijze persoonlijk te worden ingevuld. Het is dus geen generalisatie zoals jij stelt... Evenmin als godsdienstige regels "generalisaties" zijn!


Geplaatst door aQua

Is het zo moeilijk te beseffen dat een Marokkaan die door het leven gaat met een andere culturele bagage als jij wel degelijk zijn kritisch vermogen heeft gebruikt?

Het rancuneus afseiken van een belangrijk vertegenwoordiger van de Marokkaanse gemeenschap kan ik niet als "gebruik van kritisch vermogen" verstaan maar enkel als een verkeren beneden het vereiste niveau...


Geplaatst door aQua

Dat iemand als Bouazza de keuze voor geassimileerde heeft gemaakt en zich hierin gelukkig voelt maakt hem niet exemplarisch voor de gehele Marokkaanse gemeenschap.


Uit alles bleek dat, hoewel Bouazza geen moslim wil zijn, hij als schrijver en kunstenaar zeker géén geassimileerde is maar dat zijn roots duidelijk doorwerken in zijn denken en schrijven...

Ik beweer daarmee niet dat Bouazza aan jouw eisen van Marokkaan voldoet. Maar niet iedere Marokkaan die niet aan jouw eisen voldoet is een "geassimileerde".

Lees hiervoor de uitstekende bijdrage van Mill hierboven die dit heel scherp analyseert!




Geplaatst door aQua

Ik bemerk hier veelvuldig de tendens dat iemand die vasthoud aan hetgeen hij koestert gezien wordt als zijnde mislukt. Het komt dan ook belachelijk op me over dat jij en anderen met jou stellen dat ik moet breken met tradities waar niet ik maar jij problemen aan ondervind. Dan is het niet mijn maar je eigen verantwoordelijkheid hier iets aan te doen.



Ik stel absoluut nergens dat jij moet breken met je tradities. Bouazza stelt wel dat cultuur inclusief godsdienst een dynamische zaak is, dat zelfreflectie en transformatie noodzakelijk zijn.... Verkalking van tradities leidt volgen hem nergens toe.

Ron Haleber
18-08-03, 22:07
Geplaatst door Orakel


Hold your horses mate, je draaft een beetje door. Zijn 'experimenteren"met drugs kan net zo goed het gevolg zijn van zijn ontwikkelingsproces en het streven naar de status van vrij en onafhankelijk individu.

Daarin zijn velen hem al voorgegaan, zwart en wit.




Orakel, ben het met je eens. Alleen poseerde Hafid met zijn drugs als geestverruimend voor zijn artisticiteit. Neem die "doodbeleving" van hem onder medische controle. Vandaar vergeleek ik hem als "Marokkaanse Vinkenoog".

Zwart en wit??? Wit en bruin bedoel je zeker!



Grietje, het is wel de bedoeling dat je hapt hoor. Ron is bijna door zijn veren heen


Valt wel weer mee. Onze Orakel schuift ook aan de tafel...

En die heeft me nog een bos pauweveren van Maarten in zijn kont gestopt gekregen...! Daar kan hij nog maanden mee voort! :alien:



:cool: Ahh, open dan gewoon een topic man. Het onderwerp is er interessant genoeg voor.


Nee ik vind het nou juist leuk in te springen op het topic van een Marokkaanse kerel...! Tel maar, ik open zelf erg weinig topics! :fpuh:



Volgens mij had je hier fenomeen tussenaanhalingstekens moeten zetten. Verders hoor ik anders veel geklaag over het kritisch vermogen van Marokkanen. :tik:

Ja foutje, maar te verklaren. Want ik dacht aan jou en ik zet jou als speciaal fenomeen niet graag tussen aanhalingstekens...!

Ik klaag over het kritisch vermogen van Marokkanen want zo ze mijn berichten al niet begrijpen, dan toch wel nog de jouwe...!




Maarten, hou es op kinderachtig te doen en kom op met die fles.
Dit gaat niet goed sjo.


Ik wist helemaal niet dat jij van die sjieke Courvoisier houdt...? Zie je die als medicijn - zeker volgens sjeich Ibn Baaz? - ik dacht trouwens dat ze in SA enkel whiskey dronken...?

Denk maar niet dat die gierige Hollander Maarten een glaasje met ons deelt! :fpotver:

Ron Haleber
18-08-03, 22:23
...
Geplaatst door Nickless-Cage
ROn
Een ouwe man als jij die uit de kolonisatie-tijdperk dateert, is weinig te verwijten van zijn paternalistische houding tegenover buitenlanders; ingewortelde minachting en vooroordelen die op jouw huidige leeftijd noch erkend zullen worden door jou noch weg te denken zijn........



Jouw avatar lijkt verdacht veel op die van Chatoloog! :loog:

Jouw gekwaak ook....!!! :bril:

Ja je moet hier Al Furqaan ook incognito laten zijn... Heeft de AIVD nog wat te puzzelen! :hihi:

:zwaai:

sienia
18-08-03, 22:44
Wordt zeker niet herhaald he??

Zag nog net het laatste stukje uit die griezelfilm met die aandoenlijke special effects.
Een HB is nu eenmaal nodig om de discussie aan te zwengelen en voor zo'n discussie heb je nu eenmaal extreme uitspraken nodig, anders blijft het allemaal wel erg gezapig.
Bezzaz vin ik trouwens wel leuk.

Grietje
18-08-03, 22:53
Geplaatst door aQua
Ik ken helemaal niémand die het fenomeen “Marokkaan” kritisch aan de orde stellen kan. Alle pogingen daartoe zijn per definitie een snelle dood toebedeeld, gelijk de in jouw ogen geslaagde analyse van Bouazza. De ontleding van “de Marokkaan” ter nadere beschouwing die ik hier, compleet met schouderklopjes, de revue passeren zag zijn even treffend als de analyses om De Vrouw en haar begeertes te categoriseren. Net als “dé Vrouw” bestaat ook “dé Marokkaan” niet, er zijn namelijk evenveel verschillen als er Marokkanen zijn.
Dat de Marokkaanse gemeenschap homogeen zou zijn, dus überhaupt geschikt voor analyse, is de grootste mythe die er bestaat, gelijk de mythe dat er in elke Marokkaan een Spartacus schuil gaat die de kop opsteekt wanneer een zijner Marokkanen wordt bevochten

De mens beoordeelt naar zijn gevoel en bagage waartoe hij wil behoren. Is het zo moeilijk te beseffen dat een Marokkaan die door het leven gaat met een andere culturele bagage als jij wel degelijk zijn kritisch vermogen heeft gebruikt? M.a.w is het zo dat wanneer je dit vermogen hebt gebruikt je per definitie afkerig moet worden van je eigen cultuur? Wanneer iemand dit inderdaad zo stelt dan mankeert er klaarblijkelijk iets aan zijn eigen kritisch vermogen aangezien men het bestaan van die andere weg ontkent.

Ik bemerk hier veelvuldig de tendens dat iemand die vasthoud aan hetgeen hij koestert gezien wordt als zijnde mislukt. Ik heb het gras bij de buren gezien maar voor alsnog beschouw ik deze niet groener. Dat iemand als Bouazza de keuze voor geassimileerde heeft gemaakt en zich hierin gelukkig voelt maakt hem niet exemplarisch voor de gehele Marokkaanse gemeenschap. Het komt dan ook belachelijk op me over dat jij en anderen met jou stellen dat ik moet breken met tradities waar niet ik maar jij problemen aan ondervind. Dan is het niet mijn maar je eigen verantwoordelijkheid hier iets aan te doen.


Men probeert hier de ideale Marokkaan te creëren, dan vraag ik me af of er zoiets als de ideale Nederlander bestaat. Het is altijd makkelijker de ander te willen vormen en boetseren naar eigen goeddunken, maar besef wel dat het voor mij even gerechtvaardigd is -tenzij je jezelf superieur acht- hetzelfde met jou te doen. Dat de behoefte daartoe bij mij ontbreekt heeft simpelweg te maken met het respect dat ik voor elk wezen op kan brengen, hoe vreemd en exotisch deze in gebruiken, geloof en handelen ook is, zolang het respect wederzijds is.

Weet je zeker dat het een mythe is als zou de Marokkaanse gemeenschap homogeen zijn? Ik zie niets anders dan eenheidsworst.

Tomas
18-08-03, 22:58
Geplaatst door Grietje
Weet je zeker dat het een mythe is als zou de Marokkaanse gemeenschap homogeen zijn? Ik zie niets anders dan eenheidsworst.

kdacht dat jij ook marokkaan was....????

Grietje
18-08-03, 23:10
Geplaatst door Tomas
kdacht dat jij ook marokkaan was....????

uhmmm...dat ben ik ook. Hoezo?

Tomas
18-08-03, 23:12
Geplaatst door Grietje
uhmmm...dat ben ik ook. Hoezo?

Dan ben jij ook onderdeel van die eenheidsworst??

Zwarte Schaap
18-08-03, 23:36
Geplaatst door Mill
Dit is nu inderdaad tot op zekere hoogte de situatie. Maar die is volgens mij juist een reactie op de situatie die ik hierboven schetste, en die nog eens is versterkt door 11 september.


Ben ik niet met je eens, het is veel eerder begonnen, ikzelf vind 1990(vergeef me de juiste jaartal) een betere begin. Na een internationale liberalen congres bepaalde men dat men zich op moslims zou richten.

Dat viel samen met bolkesteins gezeur over de Islam en de hoofdoekjes die tegelijkertijd in frankrijk, belgie en nederland trachte te verbieden. Het is naar mijn mening meer het gevolg van de val van het communisme. Het kapitalisme heeft een nieuwe vijand nodig om haar misdaden te kunnen verdoezelen.

Willy claes heeft dat als Navo voorzitter in 1995 nadrukkelijk betoogd.
"Wij"? Ik kom toevalligerwijs ook uit de grote stad (die andere) en hier was er afgelopen zaterdag nog een kruimeldief die in een toespraak op hoge toon liep te oreren over "broeders" en "respect" in verband met een simpele noodweerzaak. .

Die kruimeldief is niet veroordeeld, laten we zijn eventuele veroordeling eerst afwachten voordat je hem u al stigmatiseert.


Maar dat terzijde. Waar het mij om gaat is dat het me beter lijkt om respect aan die Surinamers en aan die Turken te geven, dan aan hun culturele achtergronden. Want misschien hebben sommige van die Turken helemaal geen trek in alle aspecten van hun culturele achtergrond

Je kunt moelijk mensen respecteren en hun culturele achtergrond verachten en afzeiken. Zo werkt dat niet ! Ik respecteer altijd het christelijke geloof ondanks dat veel van mijn (autochtone)vrienden
het christelijke geloof maar niets vinden.


Ik vind het niet problematisch om de tradities, normen, overtuigingen en waarden van je ouders ter discussie te stellen. Ik doe dat zelf ook. Daar heb ik het ook niet over, ik heb nergens de ouders genoemd.

Het gaat erom dat autochtonen juist deze gefrustreerde allochtonen zoals hafid bouazza omarmen als voorbeeld van de juiste geintegreerde allochtoon.

Eigenlijk worden deze gefrustreerden gebruikt om de eigen autochtoonse cultuur te bevestigen in zijn superioriteit. Men snapt niet dat de andere allochtonen niet voor hun superieure autochtoonse cultuur kiezen. Dan is zo een gefrustreerde allochtoontje een welkome bevestiging.


"De" autochtoon bestaat niet. Je hoeft je niet af te zetten tegen je cultuur, maar het mag wel, als je daar goede redenen voor ziet. Veel allochtonen ervaren vanuit hun landgenoten dat het niet mag (want dan ben je een verrader). De autochtoon bestaat niet alleen de marokkaan bestaat. Snap je ?

Autochtonen geven alleen aandacht aan hen die zich afzetten tegen hun cultuur. Het lijkt alsof ze het nodig hebben om aan te tonen hoe goed hun eigen cultuurtje is.

Veel allochtonen hebben dagelijks kritiek op elkaar en op hun normen en waarden ..etc..., alleen doen zij dat in de juiste proporties. Hier in Nederland zijn ze echt bezeten van identiteit, culturen en rassen.

Het is dat overexposure waar ik me tegen verzet. Deze overexposure raakt vooral marokkanen en moslims. Dat is geen toeval.

Grietje
18-08-03, 23:37
Geplaatst door Tomas
Dan ben jij ook onderdeel van die eenheidsworst??

If you say so

taouanza
18-08-03, 23:46
Geplaatst door Tomas
kdacht dat jij ook marokkaan was....????



nee Grietje is de zogenaamde uitzondering die de regel bevestigd :lekpuh:

Zwarte Schaap
18-08-03, 23:52
Geplaatst door an3sdej
Als jij niet weet wat kenmerken van de Nederlandse cultuur zijn, vind ik je treister dan ik je inschatte :traan1:


Nederlanders hebben geen cultuur. Het is gewoon eenheidsworst dat steeds sneller wordt opgeslokt door de commercie. Wat voor cultuur hebben we nu in Nederland? Massaconsumptiecultuur die we letterlijk uit de Usa kopieren. Dat is ook de waar de aandacht voor de allochtoonse culturen vandaan komt.

Door allochtonen die zogenaamde cultuur op te dringen probeert men de eigen cultuur te herdefinieren. De Nederlandse cultuur zit in principe in het slop. Deze vervreemding van de eigen oorspronkelijke cultuur is de eigenlijke nederlandse frustratie die men afreageert op de allochtonen. Toetreding tot de EEG heeft ook bijgedragen aan de onzekerheid van de eigen achtergrond.


Je bent toch Nederlander Schapie?? Je woont in Nederland, hebt een Nederlands paspoort, en dan toch vasthouden aan de Marokkaanse cultuur, DAT noem ik nog eens conservatief en statisch. Dat is gewoon krampachtig aan het verleden vasthouden, heeft niets te maken met sterk zijn Nee ik ben geen nederlander en cultuur is geen koffertje die je bij binnenkomst bij de grens achterlaat. Je geeft niet aan wat er slecht is aan het vasthouden van je cultuur. Verder wat versta jij onder krampachtig vasthouden aan je cultuur? Wat zou je moeten doen dan ? Drugs gebruiken en dagelijks zuipen zoals hafidje, mijn goede relatie met mijn ouders frustreren, homosexuele relaties aangaan? Nee dank je wel dan mag jij me conservatief en statisch noemen. Deze moderne verworvenheden zijn niet aan mij besteed


Ik bewonder nooit conservatieve mensen, die zijn star en statisch Ik beoordeel mensen niet op grond van één woord zoals fundamentalist, conservatief of marokkaan. Mensen zijn niet te vatten in een paar woorden.

Grietje
18-08-03, 23:54
Geplaatst door taouanza
nee Grietje is de zogenaamde uitzondering die de regel bevestigd :lekpuh:

Ik ben een Bounty. Dat zegt meer dan genoeg.

Zwarte Schaap
19-08-03, 00:03
Geplaatst door Grietje
Ik ben een Bounty. Dat zegt meer dan genoeg.

Toch geloof ik dat niet, je komt voor mij over als een autochtoonse man.

Grietje
19-08-03, 00:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toch geloof ik dat niet, je komt voor mij over als een autochtoonse man.


Een echte autochtoonse man zou je nu corrigeren en zeggen dat het autochtone moet zijn. Ik ben je Berberbroeder en zie dat soort kleine foutjes altijd door de vingers.

taouanza
19-08-03, 00:09
Geplaatst door Grietje
Ik ben een Bounty. Dat zegt meer dan genoeg.


Nee je bent een Marokkaan dus eenheidsworst.
Dat zijn je eigen woorden. :bril:

Grietje
19-08-03, 00:10
Geplaatst door taouanza
Nee je bent een Marokkaan dus eenheidsworst.
Dat zijn je eigen woorden. :bril:

Eejna tniet a outma...

Zwarte Schaap
19-08-03, 00:17
Geplaatst door Grietje
Een echte autochtoonse man zou je nu corrigeren en zeggen dat het autochtone moet zijn. Ik ben je Berberbroeder en zie dat soort kleine foutjes altijd door de vingers.

Autochtoons = Plat rotterdams

Het enige argument dat je gebruikt om te wijzen dat je geen autochtoon bent is dat corrigeren, wat je uiteindelijk alsnog ook doet. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je een autochtoon bent.

Verder zou je een berberzuster moeten zijn gezien je gebruikte naam.

Teveel vragen blijven open!

Grietje
19-08-03, 00:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Autochtoons = Plat rotterdams

Het enige argument dat je gebruikt om te wijzen dat je geen autochtoon bent is dat corrigeren, wat je uiteindelijk alsnog ook doet. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je een autochtoon bent.

Verder zou je een berberzuster moeten zijn gezien je gebruikte naam.

Teveel vragen blijven open!

Oke, schaap nog een keer.

Ik ben volbloed Marokkaan, jongen, geboren in Zagora, wat mij dus een Berber maakt. Grietje is een nick die ik zomaar had ingetikt omdat ik niet het idee had dat ik hier zo vaak zou komen. Misschien is het ook freudiaanse keuze geweest, dat weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe. Je suis Marocain et je resterai Marocain, zoiets. Wil je een date met me ofzo?

taouanza
19-08-03, 00:31
Geplaatst door Grietje
Eejna tniet a outma...


Safie, gielad kieg oultmek? :duivels:

Marsipulami
19-08-03, 00:31
Geplaatst door Grietje
Oke, schaap nog een keer.

Ik ben volbloed Marokkaan, jongen, geboren in Zagora, wat mij dus een Berber maakt. Grietje is een nick die ik zomaar had ingetikt omdat ik niet het idee had dat ik hier zo vaak zou komen. Misschien is het ook freudiaanse keuze geweest, dat weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe. Je suis Marocain et je resterai Marocain, zoiets. Wil je een date met me ofzo?

Hmmm, je bent toch maar een rare Marokkaan hoor.

Zwarte Schaap
19-08-03, 00:33
Geplaatst door Grietje
Oke, schaap nog een keer.

Ik ben volbloed Marokkaan, jongen, geboren in Zagora, wat mij dus een Berber maakt. Grietje is een nick die ik zomaar had ingetikt omdat ik niet het idee had dat ik hier zo vaak zou komen. Misschien is het ook freudiaanse keuze geweest, dat weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe. Je suis Marocain et je resterai Marocain, zoiets. Wil je een date met me ofzo?

Hmm.......je hebt je toch een paar keer als meid gepresenteerd, waarom dat dan ? Je bent toch niet.....eh......eh.....

Grietje
19-08-03, 00:35
Geplaatst door taouanza
Safie, gielad kieg oultmek? :duivels:

Outma eejtjiet dimma! M'n moeder krijgt af en toe een vriendin van haar op bezoek en die praat in hetzelfde dialect als jij. Sta!=Eten, Oeders ielie= hij heeft niet, en ik lach me rot.

Grietje
19-08-03, 00:36
Geplaatst door Marsipulami
Hmmm, je bent toch maar een rare Marokkaan hoor.

En jij bent maar een rare Belg. En dat meen ik.

Grietje
19-08-03, 00:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hmm.......je hebt je toch een paar keer als meid gepresenteerd, waarom dat dan ? Je bent toch niet.....eh......eh.....

Nee helaas voor je schaap, dat ben ik niet. What can i say, ik hou wel van een beetje verwarring scheppen. Maar waarom doe ik jou eigenlijk aan een autochtone man denken?

taouanza
19-08-03, 00:39
Geplaatst door Grietje
Outma eejtjiet dimma! M'n moeder krijgt af en toe een vriendin van haar op bezoek en die praat in hetzelfde dialect als jij. Sta!=Eten, Oeders ielie= hij heeft niet, en ik lach me rot.

ha dan weet je hoe jou klinkt.:duivels:

Maar ik zei het in Soussie
wij zeggen het zo: Saffi giekad gieg oeltmeg

ken je die mop over agnou d tagnout?

Grietje
19-08-03, 00:44
Geplaatst door taouanza
ha dan weet je hoe jou klinkt.:duivels:

Maar ik zei het in Soussie
wij zeggen het zo: Saffi giekad gieg oeltmeg

ken je die mop over agnou d tagnout?

Nee. Kom maar op!

Zwarte Schaap
19-08-03, 00:45
Geplaatst door Grietje
Nee helaas voor je schaap, dat ben ik niet. Ik heb toch niet de indruk gewekt dat ik in je geintresseerd ben?


What can i say, ik hou wel van een beetje verwarring scheppen. Ik vertrouw mensen niet die van verwarring houden, wat voor doel zou het hebben? kan weinig positiefs beloven.


Maar waarom doe ik jou eigenlijk aan een autochtone man denken? Intuitie.

Grietje
19-08-03, 00:50
Geplaatst door Zwarte Schaap

Intuitie.

Waardeloze intuitie heb je dan. Ooit van een autochtoon gehoord die vloeiend tachelhiet kan spreken?Afgezien van de academische gekken die tijd en geld genoeg hebben om zich aan zo een hobby te bezondigen.

Zwarte Schaap
19-08-03, 01:14
Geplaatst door Grietje
Waardeloze intuitie heb je dan. Ooit van een autochtoon gehoord die vloeiend tachelhiet kan spreken?Afgezien van de academische gekken die tijd en geld genoeg hebben om zich aan zo een hobby te bezondigen.

Ik zat tenminste wel goed wat betreft je sexe dat is ruim zat voor een intuitie. En academische gekken genoeg, juist hier zouden ze te vinden moeten zijn, waar anders kunnen ze hun kennis over marokkan vergroten?

Grietje
19-08-03, 01:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zat tenminste wel goed wat betreft je sexe dat is ruim zat voor een intuitie. En academische gekken genoeg, juist hier zouden ze te vinden moeten zijn, waar anders kunnen ze hun kennis over marokkan vergroten?

Da's waar

Ridouan
19-08-03, 03:34
Geplaatst door Grietje
Waardeloze intuitie heb je dan. Ooit van een autochtoon gehoord die vloeiend tachelhiet kan spreken?Afgezien van de academische gekken die tijd en geld genoeg hebben om zich aan zo een hobby te bezondigen.

Nkie salawch imiek tasla7iet akma. Kichd Tamazirt........Tfoulkiet !!!!!!!

Moun dimienk awa !!!!!!

Uitzonderingen bevestigen de regel of niet ?

Wa salam

Ridouan
19-08-03, 03:37
Geplaatst door taouanza
ha dan weet je hoe jou klinkt.:duivels:

Maar ik zei het in Soussie
wij zeggen het zo: Saffi giekad gieg oeltmeg

ken je die mop over agnou d tagnout?

Sub7an Allah al 3adeem. Ik d8 al dat je Tasla7iet was.

Bedol je ta7enout ( buiten Marakech ) ?

Akmie 3ouwn Rabbie outma.

Wa salam

Mill
19-08-03, 10:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt moelijk mensen respecteren en hun culturele achtergrond verachten en afzeiken. Zo werkt dat niet ! Ik respecteer altijd het christelijke geloof ondanks dat veel van mijn (autochtone)vrienden
het christelijke geloof maar niets vinden.

Afzeiken is iets heel anders dan 'niet klakkeloos respecteren'. Ik vind het juist van minachting getuigen om te denken iemand wel dit en dat en zus en zo zal vinden omdat hij die en die culturele achtergrond heeft. Alsof mensen niet tot hun eigen oordelen en opvattingen kunnen komen.


Daar heb ik het ook niet over, ik heb nergens de ouders genoemd.
Beetje flauw dit. Die heb je inderdaad niet expliciet genoemd, maar waar kunnen we het anders over hebben? Cultuur wordt doorgegeven door de vorige generatie. En als je je cultuur tegen het licht houdt om te kijken of je het er wel mee eens bent, dan stel je de overtuigingen en waarden van je ouders (en ooms en tantes, opa's en oma's) ter discussie.


Het gaat erom dat autochtonen juist deze gefrustreerde allochtonen zoals hafid bouazza omarmen als voorbeeld van de juiste geintegreerde allochtoon.

Eigenlijk worden deze gefrustreerden gebruikt om de eigen autochtoonse cultuur te bevestigen in zijn superioriteit. Men snapt niet dat de andere allochtonen niet voor hun superieure autochtoonse cultuur kiezen. Dan is zo een gefrustreerde allochtoontje een welkome bevestiging.

Dit is de hamvraag: waarom ben je gefrustreerd als je afstand neemt van je culturele achtergrond? Dat is toch volkomen absurd?!

Van Dale
frus·tre·ren (ov.ww.)
1 (iem.) belemmeren in de verwezenlijking van zijn verwachtingen of behoeften
2 dwarsbomen, verijdelen

Bouazza is juist niet gefrustreerd. Hij laat zich niet dwarsbomen of belemmeren in de verwezenlijking van zijn verwachtingen of behoeften, hij gaat zijn eigen weg. Gefrustreerd ben je pas als je dat ook wel zou willen, maar de groepsdruk belemmert dat verlangen (je bent bang voor verstoting en de kwalificaties "bounty", "afvallige", "verrader", "oom Tom"). En ik vind zulke doelbewuste frustratie verkeerd. Het is toch compleet bizar om te denken dat de specifieke talenten, temperamenten, ambities, karaktertrekken, geneigdheden, behoeften, etc. van elk mens precies bij de cultuur passen waarin hij stomtoevallig is geboren? Dat is toch volledig onmogelijk?

Wat zo mogelijk nog meer bizar is, is dat jij Bouazza's levensloop, en dan met name zijn experimenten met homoseksualiteit en drugs afschildert als 'overlopen naar de autochtone cultuur'. Echt een onbegrijpelijk gedachtenkronkel. Nog geen 5% van de Nederlanders gebruikt drugs, en er zijn in Nederland evenveel homo's als in elk ander land, 8% a 9% dus. Desalniettemin, the world according to Zwarte Schaap: als je met homoseksualiteit en drugs experimenteert, dan loop je over naar de verwerpelijke zemmel-cultuur van de autochtonen. (Overigens, wel grappig dat je net als Marsipulami altijd de mond vol hebt van respect voor culturen, maar dat dat op de een of andere mysterieuze manier nooit geldt voor de Nederlandse.)

Bouazza loopt niet over naar de autochtonen, hij gaat zijn eigen weg. "This is my life." Een uiting van individualiteit, oorspronkelijkheid, creativiteit, authenticiteit, tegen de stroom in. Ik vind dat juist hartstikke mooi. Niet omdat het tegen zijn culturele achtergrond is, maar omdat het voor zichzelf kiezen is. En daar vloeien mooie boeken uit voort, en interessante artikelen. Volgens mij wordt hij om die merites omarmd door Nederlandse intellectuelen, en niet ergens anders om.

Grietje
19-08-03, 11:13
Geplaatst door Ridouan
Nkie salawch imiek tasla7iet akma. Kichd Tamazirt........Tfoulkiet !!!!!!!

Moun dimienk awa !!!!!!

Uitzonderingen bevestigen de regel of niet ?

Wa salam

Als er een typische berber uitspraak is waar ik een hekel aan heb dan is het wel moun dimiench.

taouanza
19-08-03, 11:58
Geplaatst door Grietje
Als er een typische berber uitspraak is waar ik een hekel aan heb dan is het wel moun dimiench.


Maniech attien tefelt?:vreemd:

adib
19-08-03, 15:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
(...)Ik vertrouw mensen niet die van verwarring houden, wat voor doel zou het hebben? kan weinig positiefs beloven.(...)
En waar komt die hekel aan verwarring dan vandaan? Waarom denk je dat daar weinig positiefs uit kan komen? Waarom zou een betrouwbaar iemand niet van verwarring kunnen houden?
Hier ligt een piepkleine kiem van zelfkennis die tot een héle grote boom kan uitgroeien...

BiL@L
19-08-03, 16:20
Geplaatst door Sawda
:kotsen2:

:)

Zwarte Schaap
19-08-03, 20:31
Geplaatst door Mill
Afzeiken is iets heel anders dan 'niet klakkeloos respecteren'. Ik vind het juist van minachting getuigen om te denken iemand wel dit en dat en zus en zo zal vinden omdat hij die en die culturele achtergrond heeft. Alsof mensen niet tot hun eigen oordelen en opvattingen kunnen komen.


Hafid zeikt marokkanen en hun achtergrond af. Je kunt wel kritiek hebben en uiten maar wil je dat er naar je geluisterd wordt en dat je gerespecteerd wordt dan zul je toch diegenen wie je aanspreekt respectvol behandelen. Anders is er geen dialoog mogelijk. Marokkanen hebben onderling heel veel kritiek op elkaar en dat wordft ook geuit maar niet op de sensationele wijze waar autochtonen opgeilen.

Het heeft niets te maken met jouw voorbeeldje van minachting.


Beetje flauw dit. Die heb je inderdaad niet expliciet genoemd, maar waar kunnen we het anders over hebben? Cultuur wordt doorgegeven door de vorige generatie. En als je je cultuur tegen het licht houdt om te kijken of je het er wel mee eens bent, dan stel je de overtuigingen en waarden van je ouders (en ooms en tantes, opa's en oma's) ter discussie.
Denk je dat dat niet wordt gedaan? Dat is toch een universeel gegeven, een simpel voorbeeldje is het pubberen. Wat suggereer je nu ermee dan? Dat hafidje de enige lefgozertje is die dat durft? Come on !


Dit is de hamvraag: waarom ben je gefrustreerd als je afstand neemt van je culturele achtergrond? Dat is toch volkomen absurd?!
In het geval van hafidje heeft het geleid tot een niet evenwichtige levensstijl waar hij dicht bij de grens stond van leven en dood. Normale mensen gaan de richting van zelfvernietiging niet op.

In het algemeen kan men zeggen dat een radicale breuk met je culturele/sociale/maatschappelijke achtergrond leidt tot vervreemding, eenzaamheid, schuldgevoelens, onbegrepen voelen.


Bouazza is juist niet gefrustreerd. Hij laat zich niet dwarsbomen of belemmeren in de verwezenlijking van zijn verwachtingen of behoeften, hij gaat zijn eigen weg. Gefrustreerd ben je pas als je dat ook wel zou willen, maar de groepsdruk belemmert dat verlangen (je bent bang voor verstoting en de kwalificaties "bounty", "afvallige", "verrader", "oom Tom").
Heb je zomergasten wel gezien?


En ik vind zulke doelbewuste frustratie verkeerd. Het is toch compleet bizar om te denken dat de specifieke talenten, temperamenten, ambities, karaktertrekken, geneigdheden, behoeften, etc. van elk mens precies bij de cultuur passen waarin hij stomtoevallig is geboren? Dat is toch volledig onmogelijk? Dat wordt nergens beweerd door mij. De meeste mensen zijn kampioenen in aanpassen, het is dus dom om te denken dat je kunt excelleren door van cultuur te veranderen. Dat is wat veel autochtonen en hafidje van de marokkanen denken. Dat je pas kunt excelleren als je je van je culturele achtergrond ontdoet. Dat is de eigenlijke ondertoon in de meeste betogen over onderwerpen aangaande marokkanen. Dom dom dom.....


Wat zo mogelijk nog meer bizar is, is dat jij Bouazza's levensloop, en dan met name zijn experimenten met homoseksualiteit en drugs afschildert als 'overlopen naar de autochtone cultuur'. Jokkebrok, dat is niet waar


Echt een onbegrijpelijk gedachtenkronkel. Nog geen 5% van de Nederlanders gebruikt drugs, en er zijn in Nederland evenveel homo's als in elk ander land, 8% a 9% dus. Desalniettemin, the world according to Zwarte Schaap: als je met homoseksualiteit en drugs experimenteert, dan loop je over naar de verwerpelijke zemmel-cultuur van de autochtonen. Je moet ook geen rare gedachtenkronkels maken, maar gewoon lezen wat er staat. Ik kan je echt niet volgen met je theorietjes.


(Overigens, wel grappig dat je net als Marsipulami altijd de mond vol hebt van respect voor culturen, maar dat dat op de een of andere mysterieuze manier nooit geldt voor de Nederlandse.) Jouw bewering kan nooit waar zijn. Dat kan ik met 100 % zekerheid zeggen.


Bouazza loopt niet over naar de autochtonen, hij gaat zijn eigen weg. "This is my life." Een uiting van individualiteit, oorspronkelijkheid, creativiteit, authenticiteit, tegen de stroom in. Ik spreek nergens van overlopen, lees mijn reakties maar eens een keer goed door. Denk je nou echt dat je alleen een individu kan zijn als je afstand neemt van je culturele achtergrond? Volgens mij heb jij een beperkte definitie van individu, creativiteit, authenticiteit..enz


En daar vloeien mooie boeken uit voort, en interessante artikelen. Volgens mij wordt hij om die merites omarmd door Nederlandse intellectuelen, en niet ergens anders om.
Het gaat te ver om de meeste autochtonen hier intellectuelen te noemen.(no offence) Verder vind ik niets authentiek aan hafidje, voor mij is het een kruising tussen maarten het hart en herman brood.

Zwarte Schaap
19-08-03, 20:38
Geplaatst door adib
En waar komt die hekel aan verwarring dan vandaan? Waarom denk je dat daar weinig positiefs uit kan komen? Waarom zou een betrouwbaar iemand niet van verwarring kunnen houden?
Hier ligt een piepkleine kiem van zelfkennis die tot een héle grote boom kan uitgroeien...

Heel simpel: Communicatie en discusseren is effectiever als men duidelijkheid schept.

Kun jij mij mischien vertellen wat het doel van verwarring scheppen is?

Ron Haleber
19-08-03, 21:25
Geplaatst door aQua
Dat men Marokkanen ziet als een homogene groep is het gevolg afwijzing, vijandigheid en stigmatisering. Het effect is dat deze groep uit solidariteit massaal naar elkaar toe trekt omdat men een gezamenlijk doel nastreeft: opstand tegen de afwijzing van de dominantie groep. Zodra dit doel wegvalt, bereikt is, vervalt m.i. ook de eensgezindheid.


Op de genuanceerde manier waarop je nu schrijft, kan ik het meestal wel op veel punten met je eens zijn.


Je geeft enkel de negatieve kracht aan die Marokkanen op één hoop drijft. Dit sluit mensen af op zichzelf en ook naar buiten toe. De buitenwereld wordt dan als vijandig ervaren, maar zal zich zelf ook vijandig gaan gedragen. Ik geef toe dat is een behoefte van velen van ze - zie de scheldtopics van de laatste dagen!

Maar gelukkig heb ik ook vaak meegemaakt - met name in Marokko - dat er ook veel positieve sociale en hulpvaardige krachten zijn die Marokkanen als groep doen binden. En dan niet ot een gesloten afwerende groep, maar één die tolerant ook anderen in zijn midden opneemt...!

Het lijkt me een taak voor jou om mede die krachten ook binnen Nederland te versterken. Als je die tenminste herkent, want je praat er niet over! En cultuurdragers - niet alleen imams - horen daar zeker bij.

Mij best als je Bouazza en al de zijnen daar van wil uitsluiten. Maar wie stel je je dan voor als cultuur-uitstralend van de Marokkanen.

Je kunt toch niet eens een dansgroepje uit de Rif laten overkomen en zeggen: kijk dat zijn we dan!





Ron ik heb doorgaands respect voor je inzet, maar hier ga je finaal de fout in. Zelfverklaarde, of door anderen gebombardeerde, vertegenwoordigers veracht ik zo mogelijk meer dan degenen die voorkeur genoten (Abu Jahjah) en er een zooitje van maakten. Tenzij jij informatie hebt die ik niet heb, bijvoorbeeld een bron die weergeeft dat de Marokkaanse gemeenschap deze man en masse bejubeld……in tegendeel denk ik zo.

Mensen kunnen ook vertegenwoordigers van hun gemeenschap zijn zonder dat deze ze zelf bejubelt... Hafid is dat naar de Nederlanders toe. Die kunnen ook iemand als jouw vertegenwoordiger zien zonder dat jij om hem geeft...!


Misschien ken jij die voor je gemeenschap niet, maar Nederlanders net als andere Europeanen hebben toch een standaard van kwaliteit waarmee ze schrijvers en artisten beoordelen...

Het zou toch jammer zijn als mensen die aan die kwaliteit voldoen, uitgestoten worden uit jouw eigen gemeenschap...?

Ik weet het niet, maar ik hoop wel dat jij niet enkel imams als vertegenwoordigers van je gemeenschap ziet...????




Wat ik bedoelde was dat een Marokkaan een keuze heeft nadat hij zijn kritisch vermogen heeft gebruikt. Óf hij sluit zich op in zijn Marokkaanse wereldje, óf hij assimileert naar Nederlander, óf hij zoekt een middenweg. M.i. behoort het grootste gedeelte van de Marokkanen tot de derde groep; mensen die gezien hebben (beide extremen) en het besluit hebben genomen van beide gebruik te maken. Hier komt wel degelijk een sterk kritisch vermogen bij kijken...


Dit vind ik een prachtige formulering van hoe allochtonen hier als normale mensen en dus ook als burgers van dit land aan het leven deelnemen...

Ik wist niet dat je dat bedoelde, vandaar het misverstand.




Nee inderdaad. De definitie van assimilatie is dan ook opgaan in een samenleving qua gedrag en handelen. Het enige dat hij niet mee heeft is zijn uiterlijk. Hij had voor hetzelfde geld Hans kunnen heten. Als hij daar gelukkig mee is, prima. Idioot blijft dan wel dat hij wenst te spreken voor Marokkanen

Zeg Hafid was echt niet alleen qua uiterlijk Marokkaan. De hele avond zat daar een Marokkaan aan tafel bij alle thema's die te sprake kwamen... Geen enkele Nederlander heeft gedacht dat daar een Hans zat...!

Zelfs niet die Haagse schrijver Hans Sahar van jullie!

Hafid wenst helemaal niet te spreken voor Marokkanen. Daar griezelt hij van! Ik herinner me nog hoe hij steeds kwaad werd als men zijn boek met duizend en een nacht vergeleek!

Maar hij is wel Marokkaan. En hij voelt niet de behoefte om dat te ontkennen.


Ron

rafiq
20-08-03, 00:27
vertegenwoordigers veracht ik zo mogelijk meer dan degenen die voorkeur genoten (Abu Jahjah) en er een zooitje van maakten


Volgens mij maakt Abu Jah Jah er geen zooitje van maar juist de Marokkanen zelf.

Ik heb veel geleerd van de AEL en hoe Marokkanen erop hebben gereageerd.

En masse<misschien op internet zijn het er maar een stuk of 10> zich afzetten tegen de AEL zonder duidelijke motivering.

Marokkanen zijn zeer goed in het elkaar na praten.

En als er kritiek is zie ik maar weinig inhoudelijke.


opstand tegen de afwijzing van de dominantie groep.

Nou van een georganiseerde opstand kun je niet spreken. Zijn Marokkanen afgewezen dan?
Misschien in de moskee, maar niet in de samenleving.


Óf hij sluit zich op in zijn Marokkaanse wereldje, óf hij assimileert naar Nederlander, óf hij zoekt een middenweg.

Er zijn wel veel meer wegen. Als iemand ervoor kiest om de niqaab aan te trekken, een boek schrijft, zichzelf opsluit, zich zelf uitsluit, zich zelf volspuit met drugs...In dat opzichte moeten we de persoonlijke keuzes van Hafid Bouazza respecteren.

Juist omdat we in Nederland leven moeten we niet doen alsof Hafid met "iets"nieuws komt.

Een vriendin vertelde me dat Hafid op de uni van nijmegen een biertje dronk en iedereen er schande van sprak...

Schei toch uit. Dan moet je er ook schande van spreken als een Nederlander bier drinkt. Is dat een radicale breuk met je afkomst als je bier drinkt?

Dan zijn veel Marokkanen Marokkaan af!

als hij de Islam niet wil accepteren. Take it or leave it.. Maar dat is zijn keuze. Zo lang hij mij niet beledigd persoonlijk voor mijn keuze voor mijn leven dan richt hij zijn leven in hoe hij dat wil.

En dat gelt ook voor vrouwen.

Zo als Hafid ook Fatima Elatik moet respecteren of een vrouw met een niqaab die zich wil distantieren.

Iedereen zijn eigen sores. Dat assimileren naar Nederlander...Wij zijn Nederlanders. In Marokko zien ze al aan de manier van lopen dat we niet uit Marokko komen.
Leer er maar mee leven..Wij zijn Islamitische Marokkaanse Nederlanders.

Mill
20-08-03, 08:03
Zwarte Schaap:
Ik spreek nergens van overlopen, lees mijn reakties maar eens een keer goed door

OK:

Zwarte Schaap:
het is dus dom om te denken dat je kunt excelleren door van cultuur te veranderen

Van cultuur veranderen is toch overlopen? Nogmaals, volgens mij is Bouazza niet van cultuur veranderd. Hij gaat gewoon zijn eigen weg en wordt daarbij beinvloed en geinspireerd door diverse culturen.




In het algemeen kan men zeggen dat een radicale breuk met je culturele/sociale/maatschappelijke achtergrond leidt tot vervreemding, eenzaamheid, schuldgevoelens, onbegrepen voelen.

Wie heeft het over een radicale breuk? Rafiq schrijft hier boven dat er al schande van je wordt gesproken in de Marokkaanse gemeenschap als je een biertje drinkt. Dat was tijdens de verzuiling tot 40 jaar geleden ook zo in Nederland. Als je als socialist werd gezien terwijl je de verkeerde krant las had je de poppen aan het dansen. Ik vind zulke gemeenschapsdruk en -controle benauwend en fnuikend voor individualiteit.


Dat je pas kunt excelleren als je je van je culturele achtergrond ontdoet

Zeg ik niet. Ik zeg dat het mogelijk moet zijn om afstand van je cultuur te nemen zonder als verrader te worden gezien.


Het gaat te ver om de meeste autochtonen hier intellectuelen te noemen

Veel te ver ja. Ik doelde dan ook niet op prikkers of mezelf, maar op Zwagerman en consorten.

Ron Haleber
20-08-03, 11:36
Geplaatst door rafiq


als hij de Islam niet wil accepteren. Take it or leave it.. Maar dat is zijn keuze. Zo lang hij mij niet beledigd persoonlijk voor mijn keuze voor mijn leven dan richt hij zijn leven in hoe hij dat wil.

En dat gelt ook voor vrouwen.

Zo als Hafid ook Fatima Elatik moet respecteren of een vrouw met een niqaab die zich wil distantieren.



Die niqaab zit je wel erg hoog...! :nerd:

Die komt steeds weer op de proppen. Je weet de meningen van de imams lopen daarover uiteen. Er zijn er zelfs die het voor een lampenkap verslijten! :corcky: En een wettelijk verbod voor op scholen is goedgekeurd...


Waarom Hafid zich dan over de niqaab nog othodoxer dan menige imam moet opstellen is voor mij een raadsel... :rolleyes:

adib
20-08-03, 12:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Heel simpel: Communicatie en discusseren is effectiever als men duidelijkheid schept.

Kun jij mij mischien vertellen wat het doel van verwarring scheppen is?
Ja: het scheppen van verwarring is een uitstekende methode om iemand zélf tot de gewenste conclusie te laten komen. Een uitstekend middel als je van je gesprekspartner verwacht dat hij of zij niets van een ander wil aannemen. Wat mensen zélf bedenken, aanvaarden ze veelal sneller.
Daarnaast is het een goede methode om iemand aan het twijfelen te zetten over zijn eigen vooronderstellingen en om verborgen vooronderstellingen aan het licht te brengen.
Persoonlijk zie ik geen mogelijkheden om met iemand te communiceren zónder verwarring te scheppen.

Zwarte Schaap
20-08-03, 21:04
Geplaatst door Mill

Van cultuur veranderen is toch overlopen? Nogmaals, volgens mij is Bouazza niet van cultuur veranderd. Hij gaat gewoon zijn eigen weg en wordt daarbij beinvloed en geinspireerd door diverse culturen.

Weet je nou nog waar de discussie over ging of niet?


Wie heeft het over een radicale breuk? Rafiq schrijft hier boven dat er al schande van je wordt gesproken in de Marokkaanse gemeenschap als je een biertje drinkt. Dat was tijdens de verzuiling tot 40 jaar geleden ook zo in Nederland. Als je als socialist werd gezien terwijl je de verkeerde krant las had je de poppen aan het dansen. Ik vind zulke gemeenschapsdruk en -controle benauwend en fnuikend voor individualiteit.

Waar heb je nu over? Je vroeg me toch uitleg waarom je gefrustreerd raakt als je afstand van je cultuur neemt. Ik heb je enkele redenen genoemd waaraan hafidje mee te maken heeft gehad en enkele algemeen geaccepteerde gevolgen van afstand nemen van je achtergrond (radicaal breken kan ook, zeker in het geval van hafidje).

En dan kom je met bovenstaande rookgordijnantwoord?


Ik zeg dat het mogelijk moet zijn om afstand van je cultuur te nemen zonder als verrader te worden gezien. In het geval van hafidje is het normaal dat sommige mensen hem als verader zien, ikzelf heb ik medelijden met hem.

Hoe kun je hafidje zien als hij zijn achtergrond en de mensen zelf schoffeert en beledigt, sterker nog hij wil dat de overheid de moslims in het algemeen en marokkanen in het bijzonder in hun godsdienstvrijheid benkot moeten worden.

Het is dus logisch dat sommige mensen hem als een verrader zien. Hafidje is diegene die moslims en marokkanen aanvalt. Hij heeft de marokkanenn nodig en toevallig de media ook, net als de rechtse ballen.

Maar goed, ik persoonlijk heb medelijden met hem.

Zwarte Schaap
20-08-03, 21:07
Geplaatst door adib
Ja: het scheppen van verwarring is een uitstekende methode om iemand zélf tot de gewenste conclusie te laten komen. Een uitstekend middel als je van je gesprekspartner verwacht dat hij of zij niets van een ander wil aannemen. Wat mensen zélf bedenken, aanvaarden ze veelal sneller.
Daarnaast is het een goede methode om iemand aan het twijfelen te zetten over zijn eigen vooronderstellingen en om verborgen vooronderstellingen aan het licht te brengen.
Persoonlijk zie ik geen mogelijkheden om met iemand te communiceren zónder verwarring te scheppen.

Ik had 2 regels nodig voor de duidelijkheid, kijk zelf hoeveel bullshit je nodig hebt om verwarring te scheppen. Wat is nu effectiever?

Ridouan
21-08-03, 00:24
Geplaatst door Grietje
Als er een typische berber uitspraak is waar ik een hekel aan heb dan is het wel moun dimiench.

Bedankt voor je aardige reply.

Dag

Mill
21-08-03, 08:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
In het geval van hafidje is het normaal dat sommige mensen hem als verader zien, ikzelf heb ik medelijden met hem.

Ik vind het nooit normaal om het als verraad te zien wanneer iemand z'n leven anders inricht dan z'n culturele achtergrond voorschrijft. Zie ook het topic van Zara ("vervreemding"). Het feit dat jij hem Hafidje noemt vind ik trouwens wel veelzeggend.


hij wil dat de overheid de moslims in het algemeen en marokkanen in het bijzonder in hun godsdienstvrijheid benkot moeten worden.

Jokkebrok.

Mark
21-08-03, 08:48
Geplaatst door Mill
Ik vind het nooit normaal om het als verraad te zien wanneer iemand z'n leven anders inricht dan z'n culturele achtergrond voorschrijft. Zie ook het topic van Zara ("vervreemding"). Het feit dat jij hem Hafidje noemt vind ik trouwens wel veelzeggend.



afwijken van je eigen groep is altijd iets dat alleen mensen met een sterke wil zullen doen, je bent dan immers een verrader. En types als ZS zullen de eerste zijn om je dan onderuit te halen.

Ja, sociale controle is een mooi iets.....

Zwarte Schaap
21-08-03, 09:38
Geplaatst door Mill
Ik vind het nooit normaal om het als verraad te zien wanneer iemand z'n leven anders inricht dan z'n culturele achtergrond voorschrijft. Zie ook het topic van Zara ("vervreemding"). Het feit dat jij hem Hafidje noemt vind ik trouwens wel veelzeggend.


Lees je niet wat ik schrijf? Ik zal het nog een keer voor je posten:
In het geval van hafidje is het normaal dat sommige mensen hem als verader zien, ikzelf heb ik medelijden met hem.

Hoe kun je hafidje zien als hij zijn achtergrond en de mensen zelf schoffeert en beledigt, sterker nog hij wil dat de overheid de moslims in het algemeen en marokkanen in het bijzonder in hun godsdienstvrijheid benkot moeten worden.

Het is dus logisch dat sommige mensen hem als een verrader zien. Hafidje is diegene die moslims en marokkanen aanvalt. Hij heeft de marokkanenn nodig en toevallig de media ook, net als de rechtse ballen.

Maar goed, ik persoonlijk heb medelijden met hem.

Het woordenboek zegt over verraden: door trouweloos handelen verloren doen gaan of schade berokkenen . Jij kunt het handelen van hafidje mischien niet zien als verraad, maar zijn handelswijze voldoet wel aan de definitie van verrader.

Door hafidjes handelswijze roept hij dat zelf over zich heen, hij zoekt de media op om de moslims aan te vallen. De meeste moslims schenken totaal geen aandacht aan hem, het zijn veeleer de zogenaamde inteligentsia en de rechtse ballen die graag met hem te koop lopen. Hafidje is een geliefde marokkaan bij vooral moslimhaters.



Jokkebrok.

Hoe durf je ! Zie allerlei uitspraken van hafidje:



Er zal niks veranderen zonder een opstand. Als het aan mij ligt, zou er geen enkele moskee bijkomen en de moskeeën die er al zijn (rond de 400!) zou ik openstellen voor opvang van asielzoekers, want we weten toch hoe gastvrij en goedertieren de islam is, of niet? Wel zou ik graag een moskee voor homo's willen zien verrijzen

Steeds wordt over het hoofd gezien dat de islam een intrinsiek politiek karakter heeft en dat het separatisme van zijn ongure aanhangers niets anders is dan een totalitaire, racistische en nationalistische ideologie die in Nederland zo wordt verafschuwd. Het is de taak van de Nederlandse overheid om er tegen op te treden

Verder werden de mensen opgeroepen zich te laten ontslaan, want geen moslim mocht voor de ongelovigen werken, ze moesten andere mensen bekeren en zoveel mogelijk tijd in de moskee doorbrengen. Velen bleven er zelfs slapen. Dat was de bekende `rugpijnperiode', waarin veel eerste generatie Marokkanen in de ziektewet gingen.

Het is ook deze vrijheid die de islam in Nederland de ruimte gaf om de onaangename kanten te ontwikkelen. Elke vrijheid brengt monsters voor, die het vlees bespotten waarmee ze zich voeden. Zaak is ze onschadelijk te maken.

Ik begrijp de slappe houding van de Nederlandse overheid niet. Als moslims ergens hun superioriteitsgevoel vandaan halen dan is het wel dat ze die Nederlanders zo veel poetsen kunnen bakken en daarvoor een aai over de bol krijgen. En waartoe dient die toename van islamitische scholen en moskeeën? Voor integratie? Een Arabisch spreekwoord luidt: Wie de wolf als herder aanwijst, is onrechtvaardig.

Zwarte Schaap
21-08-03, 09:48
Geplaatst door Mark
afwijken van je eigen groep is altijd iets dat alleen mensen met een sterke wil zullen doen, je bent dan immers een verrader. En types als ZS zullen de eerste zijn om je dan onderuit te halen.

Ja, sociale controle is een mooi iets.....

Hafidje zijn broodwinning is gestoeld op het uitbuiten van zijn afscheid van zijn geloof. Hij moet dat keer op keer in het nieuws brengen om de aandacht op zichzelf te vestigen.

Het zijn niet de moslims die hem publiekelijk op laten draven om zijn tot den treure herhaalde standpunten te herhalen. Net als hirschi men ziet al te graag een belaagde ex-moslim.

Halfidiootje, who cares?

adib
21-08-03, 13:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik had 2 regels nodig voor de duidelijkheid, kijk zelf hoeveel bullshit je nodig hebt om verwarring te scheppen. Wat is nu effectiever?
Verwarring. Je hebt me namelijk nog steeds niet overtuigd.
OK duidelijk was je wel, maar was dat je enige doel? En waarom dan?

Zwarte Schaap
21-08-03, 19:00
Geplaatst door adib
Verwarring. Je hebt me namelijk nog steeds niet overtuigd.
OK duidelijk was je wel, maar was dat je enige doel? En waarom dan? Ik heb geen behoefte om jou te overtuigen dat moet jezelf doen als je de nut ervan inziet.

Ron Haleber
22-08-03, 07:26
Geplaatst door aQua

Iemand met jouw kennis behoort te weten wat een vertegenwoordiger inhoudt. Een vertegenwoordiger behoort naar buiten te treden in naam van zijn achterban, die behoort behoeftes te signaleren en te ventileren.

Een van die behoeftes is intellectuelen als Bouazza&co reduceren tot wat ze werkelijk zijn. Alles wat Bouazza klaarspeelt is een bevestigende allochtoon spelen naar de Nederlandse opinie. Een opinie die wordt bestreden door elke Marokkaanse organisatie.

Bouazza is niet meer dan een Marokkaan in schaapskleren, een vertegenwoordiger van de Néderlandse opinie over Marokkanen; een vertegnwoordiger van autochtonen dus As if….. Bouazza is echt geen knuffel allochtoon geworden vanwege zijn schrijfkunst. Zijn handelsmerk is niet zijn schrijven maar zijn afvallen van alles van Marokkaans en Islamitisch is.




Eerst dus maar het onderwerp van dit topic. Waarom denk je dat de Marokkaanse schrijvers van enige betekenis allemaal de trekken van Salman Rushdie hebben??? Ook Abdelkader Benali - voor jou een gerenommeerd schrijver, hoort daar bij gezien zijn uitspraken...

Hopelijk begrijp je dat schrijvers een product zijn van de gemeenschap waar ze uit voortkomen.

Jij idealiseert die gemeenschap en dan zouden er enkel positieve schrijvers uit kunnen voortkomen net als dat bij de Nederlandse gemeenschap gebeurt. Natuurlijk zeer kritisch en ook hebben ze als Jan Wolkers en Maarten 't Hart hun gereformeerde komaf bekritiseerd. Ook Reve bekritiseerde de jaren 50, maar was verder een gelovig katholiek.

Waatom komen er uit jullie gemeenschap niet vergelijkbare schrijvers voort??? Snap je dat nou niet??? Waarom zullen er de eerste 50 jaar enkel maar Rushdies uit jullie voortkomen?

Dat komt omdat er met de emancipatie van jullie gemeenschap iets grondigs mis is. Dat heeft de afgelopen 50 jaar duidelijk aangetoond!



Wat is namelijk een schrijver? Iemand met hersens die reflecteert over zijn omgeving en daar over schrijft. Als die omgeving voor het merendeel een primitieve achterlijke puinbak is, dan moet je niet verwachten dat iemand die de naam intellectueel verdient dat de hemel in gaat prijzen...




Wat jij wil (en ook Zwart Schaap) voor de Marokkanen is een soort Sovjet-kunst, een vervalsing die hun islamwereldje met fondantkleuren beschrijft van hoe fantastisch het is...

Dan moet je laffe mensen voor veel geld inhuren die hun intelligentie op nul zetten net als in de dictatatoriale Arabische regimes gebeurt! Koning Hassan deed dat ook! Med 6 gooit ook voortdurend journalisten in de bajes!

Jammer genoeg voor jou is die druk in Nederland niet te realiseren en daarom zeggen Marokkanen gewoon wat ze om zich heen zien. Vandaar zul je nog 50 jaar met je Marokkaanse Rushdies moeten leven!

Jouw gekanker op ze helpt geen ene zier. Een Marokkaanse schrijver met brains laat zich noch door jou noch door je broeders en zusters de wet voorschrijven...!

Als je dat kunt en zult begrijpen, weet je dat jouw schrijvers pas Rushdie af worden, als jouw gemeenschap grondig verandert...!




Vergelijk het maar met de Turkse, Iraanse e.a. schrijvers in Nederland. Die schrijven veel positiever omdat ze uit een modern veel geëmancipeerder milieu stammen.

Vraag maar eens aan Turken of Iraniers wat ze van Marokkanen vinden... Als ze je de waarheid durven zeggen: Marokkanen dat is één grote ramp...!!!

Maar ja, jij kiest ervoor om je oren te sluiten en alle "vooroordelen" aan de Nederlanders te wijten!


Begrijp je nu hoe vals jouw klaagzang hierboven klinkt?




Geplaatst door aQua
De beleving van de Marokkaanse cultuur alhier is waardeloos voor analyseren omdat ieder daar een eigen invulling aan geeft. Hetzelfde geldt voor religie. Mijn punt is dat die kenmerken van Marokkanen niet voor analyse geschikt zijn om er een conclusie over de gehele gemeenschap uit te trekken waardoor je “de Marokkaan” niet kan kennen. Dit in tegenstelling met het schouderklopje dat jij Bouazza geeft die hierin volgens jou geslaagd is……onmogelijk. Denk alleen al aan de tig organisaties van Marokkanen in Nederland.


Hier begin je toch echt te liegen en mist op te trekken.. Marokkanen zouden "individualistisch" zijn. En daarom zouden zij, noch hun cultuur te kennen zijn. Aqua neem nou maar van mij aan dat het zelfs vergeleken met Turken gewoon kuddedieren zijn...

Die organisaties van je lijden ook allemaal aan kuddedier-kenmerken... De enkeling als Saida Hantali die één keer haar mond opendoet, heeft er daarna meteen genoeg van om zich en masse door een bende barbaarse machoos te laten koejeneren! Ik ken haar toevallig.

Aqua, je moet eerst beginnen met de realiteit te erkennen om die daarna te veranderen! Met leugens kom je echt niet ver!





Geplaatst door aQua

Deze organisaties zijn er niet direct om de cultuur te promoten. Deze organisaties zijn opgericht als gevolg van de afwijzing, stigmatisering en vijandigheid. Ik ken geen organisatie die specifiek gericht is op Marokkanen, door Marokkanen, zonder een knipoog naar de Nederlandse opinie.


Dat is dus je terugtrekken op de slachtoffer-rol... Dat is een oud liedje, een grammefoonplaat die nu na vijftig jaar versleten is... Ander cd-tje opzetten!

Trouwens wat voor een organisatie sta je voor als die zich totaal afsluit van de Nederlanders. Enkel organisaties als van de heer Moumni of Tawheed voldoen daar aan...!




Geplaatst door aQua

Ondanks pogingen daartoe verliepen samenwerkingen tussen deze organisaties stroef, ook is er nooit een koepelorganisatie opgericht vanwege verschillen in visies.

Samenwerking is er pas gekomen na de dood van Arbib omdat het gevoel van vijandigheid weer sterk opspeelde.




De diepere oorzaak van de hopeloze verdeeldheid van de Marokkanen waar jij blijkbaar op doelt, heb ik hierboven al beschreven...

Arbib gaf toch géén omslag... Wat bazel je nou...? Lees mijn kritiek op die demo!



Geplaatst door aQua

Ook m.b.t. de Islam is er geen homogeniteit. De overkoepelende Islamitische organisatie van Sini is er ook pas gekomen nadat er een aanval werd geopend op Moslims n.a.v El Moumni en 119. Ook hier dus wederom samenwerking als gevolg van vijandigheid en stigmatisering.


Over de moskee, luister naar Rafiq want die is daar actief mee bezig... Maar die heeft ook enkel maar ellende te melden!

Onbegrijpelijk dat je maar niet wil begrijpen dat die moskeeën intelectueel puinbakken zijn van meest geimporteerde boeren-imams...

Hoe vaak heb ik hier op dit pb en voor de NMO met Johan Meuleman (Isl. Uni Schedam) niet gesteld dat er eerst een opleiding moet komen om dat te veranderen! Vraag het Van Bommel!



Geplaatst door aQua

Cultuur uitstralend niemand. Hoewel ik Sadik Harchaoui geschikte vind als vertegenwoordiger. Anderzijds zijn er ook naar hem toe tal van mensen en organisaties met kritiek.


Die vreselijk aardige Sadik is geen, en kan nooit als "de vertegenwoordiger" van de Marokkaanse gemeenschap optreden. Die OvJ is echt niet geestelijk gestoord zoals jij denkt.

Hij heeft een ambtelijke baan om een denktank te leiden voor vele allochtone groepen, en daarbij meestal via zijn medewerkers initiatieven te doen ondersteunen met adviezen en toespraken. Zie alles wat ik over hem op topic "Sadik" al heb gezegd...


Ron.

Zwarte Schaap
22-08-03, 09:22
Geplaatst door Ron Haleber
Hopelijk begrijp je dat schrijvers een product zijn van de gemeenschap waar ze uit voortkomen.

Wil jij beweren dat die marokkaanse schrijvers dan uit een marokkaanse gemeenschap komen? Volgens mij heeft de nederlandse gemeenschap veel meer invloed op ze.


Wat jij wil (en ook Zwart Schaap) voor de Marokkanen is een soort Sovjet-kunst, een vervalsing die hun islamwereldje met fondantkleuren beschrijft van hoe fantastisch het is...
Waarom durf je dan nooit een discussie met mij aan te gaan? Je ontwijkt me elke keer met allerlei onzin. Ik merk dat je meer over me praat dan tegen me.



Vraag maar eens aan Turken of Iraniers wat ze van Marokkanen vinden... Als ze je de waarheid durven zeggen: Marokkanen dat is één grote ramp...!!! Turken en iraniers zijn ook mensen die gevoelig zijn voor de massamedia. ALs zij dag in dag uit horen en lezen dat marokkanen niet deugen dan is het makkelijk omdat te gaan denken. IK ken zelf genoeg marokkanen die precies de dingen napraten wat de media allemaal herhaalt.

Verder denken en turken en iraniers dat we arabieren zijn. Turken moeten niets van de arabieren hebben na de 1ste wereldoorlog. Ze worden gehersenspoeld dat de arabieren hun verraden hebben. De iraniers weet ik niet zoveel van maar ze hebben altijd in een soort rivaliteit met de arabieren gezeten. Dan is het makkelijk om je tegen mensen die dag in dag uit in de media en politiek als slecht worden gezien af te zetten. Dat is dus heel menselijk.

Maar wat wil jij dan zeggen hoe het komt dat turken en iraniers negatief over marokkanen denken? Ik ben benieuwd naar ronnieboys anaalise!

Ron Haleber
22-08-03, 09:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wil jij beweren dat die marokkaanse schrijvers dan uit een marokkaanse gemeenschap komen? Volgens mij heeft de nederlandse gemeenschap veel meer invloed op ze.

Die schrijvers hebben hun jeugd doorgebracht met Marokkaanse ouders, familie, vrienden en omgeving...

Het zijn echt geen aliens.. :afro:

Dat ze als ze volwassen worden, ze beinvloed worden door de nederlandse gemeenschap is net als bij de anderen...

Je vraagt naar open deuren! :schreeuw:


Geplaatst door Zwarte Schaap

Waarom durf je dan nooit een discussie met mij aan te gaan? Je ontwijkt me elke keer met allerlei onzin. Ik merk dat je meer over me praat dan tegen me.

Ik heb de afgelopen weken voortdurend met jou evenals met Rafiq gediscussiierd - controleer je postings... :nerd:



Geplaatst door Zwarte Schaap

Turken en iraniers zijn ook mensen die gevoelig zijn voor de massamedia. ALs zij dag in dag uit horen en lezen dat marokkanen niet deugen dan is het makkelijk omdat te gaan denken. IK ken zelf genoeg marokkanen die precies de dingen napraten wat de media allemaal herhaalt.

Ja zeg, die mensen zijn echt geen papagaaien. Die kunnen zelfs beter lezen en schrijven dan Marokkanen en dan ga jij ze voor een stelletje idioten verslijten die alles uit de media voor lief nemen...? :rotpc:


Beetje minder chauvinistisch, Schaap! :nl:



Geplaatst door Zwarte Schaap

Verder denken en turken en iraniers dat we arabieren zijn. Turken moeten niets van de arabieren hebben na de 1ste wereldoorlog. Ze worden gehersenspoeld dat de arabieren hun verraden hebben. De iraniers weet ik niet zoveel van maar ze hebben altijd in een soort rivaliteit met de arabieren gezeten. Dan is het makkelijk om je tegen mensen die dag in dag uit in de media en politiek als slecht worden gezien af te zetten. Dat is dus heel menselijk.


Dit is toch wel een heel goedkope leugen als excuus...! Behalve die fantastische, oh zo uiterst tolerante Marokkanen, is elke andere groep door en door racistisch!

Zoals je weet wonen er in die landen ook veel Arabieren en zijn er sterke groepen die naar nauwe betrekkingen met die landen streven... Toevallig zijn vandaar enkel de Arabieren-haters naar NL toegekomen?

Je zet de zaken op zijn kop en dat weet je! :loog:


Geplaatst door Zwarte Schaap

Maar wat wil jij dan zeggen hoe het komt dat turken en iraniers negatief over marokkanen denken? Ik ben benieuwd naar ronnieboys anaalise!


Omdat ze dat dagelijks aan den lijve ervaren! Die mensen hebben ogen en oren! :verrassin

Ze geloven niet in de Marokkaanse wereld van rozengeur en manenschijn waar jij blijkbaar in leeft! :corcky:


Altijd weer hetzelfde: van niemand op deze wereld je iets aantrekken en alles goed praten. En zeker niet ingaan op de duidelijke analyse die ik hierboven geef! :student:


Jammer dus, wat ik al zei, de komende 50 jaar zal er zo niets met jouw Marokkanen verbeteren! :moeilijk:

Zwarte Schaap
22-08-03, 10:49
Geplaatst door Ron Haleber
Die schrijvers hebben hun jeugd doorgebracht met Marokkaanse ouders, familie, vrienden en omgeving...

NEt als dat ze hun jeugd hebben door gebracht met hun nederlandse leraren, nederlandse schoolvriendjes, nederlandse vriendjes van de straat, Nederlandse televisie, Nederlandse radio, Nederlandse kranten, Nederlandse boeken.


Dat ze als ze volwassen worden, ze beinvloed worden door de nederlandse gemeenschap is net als bij de anderen... Ze worden al op zeer jonge leeftijd beinvloed. Vanaf 4 jaar staan ze continu onder invloed van de nederlandse samenleving.

Bij sommigen leidt dit allerlei conflicten, bij sommige zo erg dat ze zich afzetten tegen hun achtegrond. De autochtonen schijnen verrukt te zijn van dit soort schrijvers.

De vraag is waarom? Waarom is meneer ronnieboy zo verruck op hafidje? Dat is heel simpel, hafidje voldoet aan ronnieboys wens. De wens om de eigen cultuur superieur te vinden. Als een allochtooontje zich afzet tegen zijn eigen cultuur is dat een bevestiging van voor de autochtoon dat zijn cultuur beter is. Zo simpel is de zaak, al dat getheoriseer is een poging om de werkelijke motieven te verhullen.

Deze motieven kunnen als racistisch gedefinieerd worden, daarom is het goed als een allochtoon dat soort werk verricht.


Ik heb de afgelopen weken voortdurend met jou evenals met Rafiq gediscussiierd - controleer je postings... Je ontwijkt me hoofdzakelijk. Een monoloog is geen discussie.


Ja zeg, die mensen zijn echt geen papagaaien. Die kunnen zelfs beter lezen en schrijven dan Marokkanen en dan ga jij ze voor een stelletje idioten verslijten die alles uit de media voor lief nemen...? De invloed van de massamedia moet niet onderschat worden. Zelfs jij doet dat vollop. Jouw gerichtheid is alleen op problemen, dat is ook de invloed van de media.


Beetje minder chauvinistisch, Schaap! Wat heeft dat nu met chauvinisme te maken?


Dit is toch wel een heel goedkope leugen als excuus...! Behalve die fantastische, oh zo uiterst tolerante Marokkanen, is elke andere groep door en door racistisch! Niet ouwehoeren ronnieboy, je liegt, dat heb ik nergens gezegd. Wat ben jij simpel zeg !


Zoals je weet wonen er in die landen ook veel Arabieren en zijn er sterke groepen die naar nauwe betrekkingen met die landen streven... Toevallig zijn vandaar enkel de Arabieren-haters naar NL toegekomen? Wat ben jij een dommie zeg ! We hebben het toch over de turken en iraniers hier in nederland, over welke media denk je nou dat ik het heb? Dom Dom Ron Ron.


Je zet de zaken op zijn kop en dat weet je! Je zou je eigen woorden maar even moeten nalezen.


Omdat ze dat dagelijks aan den lijve ervaren! Die mensen hebben ogen en oren! Ja natuurlijk van de Nederlandse media, dat beweer ik toch. Het is een manier om zich af te zetten tegen de marokkanen, ze willen zich niet associeren met marokkanen. Ze lijken voor de autochtoon op een marokkaan. Daardoor ervaren ze wat het is om als marokkaan gezien te worden. Dat is heel zwaar voor ze dus het eerste wat ze willen doen is verklaren dat ze geen marokkaan zijn. De kracht van stigmatiseren is heel sterk dat zou jij als kenner van de sciologie wel moeten weten ronnieboy !


Ze geloven niet in de Marokkaanse wereld van rozengeur en manenschijn waar jij blijkbaar in leeft!
Ik geloof er ook niet in, het is door jouw geconstrueerd dat wereldje. Mijn wereldje speelt zich af in de nederland voor het geval je dat niet weet.


Altijd weer hetzelfde: van niemand op deze wereld je iets aantrekken en alles goed praten. En zeker niet ingaan op de duidelijke analyse die ik hierboven geef! Altijd weer hetzelfde met ronnieboys duidelijkheid. Niemand wil op zijn duidelijke anaalyse ingaan.

Ron Haleber
22-08-03, 11:07
Tegen dit Schaap als wereldkampioen chauvinisme is geen enkel kruid gewassen!

Ik kijk reikhazend uit naar de finale match van Schaap met Mohammed Sahaf...!

Ik wed erop dat Schaap Sahaf op punten verslaat...!


...................http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Fighti/Fighting_Sports_Fight_prv.gif

Ron Haleber
23-08-03, 13:39
Geplaatst door Zwarte Schaap

Maar wat wil jij dan zeggen hoe het komt dat turken en iraniers negatief over marokkanen denken? Ik ben benieuwd naar ronnieboys anaalise!



Omdat mijn analyse als autochtoon niet aan je verwachtingen voldeed, neem ik de vrijheid je met de Marokkanen-mop van een jou erg bekende allochtoon te confronteren. :love:


Misschien dat er dan een licht bij jou opgaat en je je chauvisme wat dimt...???? :hihi:




Geplaatst door Matt_ttie


Mopje:

"Er staan twee Duitsers, twee Fransmannen en twee Marokkanen voor een engel die wensen vervult. De engel vertelt ze dat van elke twee personen uit een land er 1 een wens mag doen, waarbij de ander dan het dubbele krijgt.

De Duitser vraagt om een cruiseschip. De andere Duitser krijgt er dan dus twee.
De Fransman vraagt om een 100.000 hectare grote wijngaard. De andere Fransman krijgt twee keer zo veel.

De Marokkaan denkt heel hard na en vraagt de engel nogmaals of de bedoeling van het spel is dat z'n Marokkaanse metgezel twee keer zo veel krijgt van alles wat hij wenst. De engel antwoordt bevestigend.

Nog een paar seconden denkwerk en de Marokkaan weet het dan eindelijk. Hij wenst aan een oog blind te worden."



CYA..........(around)

copyright Matt_ttie op WSDB :jumping:

Zwarte Schaap
23-08-03, 13:48
Geplaatst door Ron Haleber
Omdat mijn analyse als autochtoon niet aan je verwachtingen voldeed, neem ik de vrijheid je met de Marokanen-mop van een jou erg bekende allochtoon te confronteren.

Misschien dat er dan een licht bij jou opgaat en je je chauvisme wat dimt...????


Ja en dan ? Wat moet ik met die mop? Is dit het kwaliteitsniveau van de filosoof ronnieboy? Dat meen je niet?

Wat houdt chauvinisme in voor jou ronnieboy? Waaruit leidt jij uit dat ik een chauvinist ben?

Ron Haleber
23-08-03, 14:01
Geplaatst door dejeneverbever
Bouazza komt op voor de rechten van alle mensen, dus ook homo's (lees: minderwaardige zwijnen) en vrouwen (lees hoeren) en daarom is hij in de optiek van de fundie's een afvallige.

Maar de vraag blijft een beklemmende: "waarom staan de Marrokanen ook bij de andere allochtone bevolkingsgroepen in een kwade geur ?"

Of dieskriemieneren zij ook allemaal ?

:denk:

Natuurlijk discrimineert iedereen elkaar. Neem hoe wij moppen over de Belgen maken...!

Maar zoals jij hier vaak concreet uit eigen ervaring verteld hebt, is er met onze (kut)Marokkanen toch wel meer mis dan met de (kut)Belgen...


Je stelt die vraag aan Schaap - ook ik ben dus benieuwd wat hij je antwoordt...?

Zwarte Schaap
23-08-03, 14:10
Geplaatst door Ron Haleber
Je stelt die vraag aan Schaap - ook ik ben dus benieuwd wat hij je antwoordt...?

Ik heb jou ook een vraag gesteld als je je nou eens daar op richte ! Verder ga ik niet elke randdebiel te woord staan als hij niet eens een zin zonder vooroordeel kan schrijven.

Zwarte Schaap
23-08-03, 14:30
Geplaatst door dejeneverbever
Waarom Schepkuh ?


Geplaatst door Zwarte Schaap
Verder ga ik niet elke randdebiel te woord staan als hij niet eens een zin zonder vooroordeel kan schrijven.