PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie was die aghyur....



Afrux
17-08-03, 19:24
Wie was die man die op de demonstratie in Amsterdam, naast veel onzin en domme leuzen, die vrolijk nageroepen werden door een kudde schaapjes (zwart en wit), de volgende leus scandeerde:
Birruh biddam nafdik Yarbib.

Voordat ik de betekenis hiervan geef, zal ik eerst even aangeven waar deze slogan vandaan komt. Geografisch gezien komt de slogan uit het Midden Oosten, met name uit Irak. De slogan was een verzinsel van Arabische nationalistische dictatuurs met de Baath ideologie (dus seculair en daarom in tegen spraak tegen de andere fundi-leuzen die door dezelfde kuddde werden gescandeerd). Saddam en andere dictatuurs dwongen het volk om: birruh, biddam nafdik yasaddam, Araft, etc te roepen, anders werd je gedood, dus ik kan het begrijpen van die mensne, maar van ighyar in Amsterdam....... Daarom al had deze domme leus vermeden moeten worden.

Maar in het geval van Arbib was het een ramp, dat juist deze leus werd gebruikt, Hoe kan je het leven van een dode met het bloed en met de geest verdedigen.....

De leus werd dus gescandeerd in dictatuur landen, want de dictatuurs wilden horen, dat het volk hun leven met haar bloed en geest zal beschermen...

Maar hoe kan je het leven van een dode (Arbib) beschermen?

De kudde heft gesproken......

sadeeQ
17-08-03, 19:34
:maf3: zielige geval

Afrux
18-08-03, 14:15
dat krijg je als je niet eens weet wat je roept

schandalig respectloos voor de dode...

Zgeheu
18-08-03, 14:34
Azul flapdrol,

Birruh biddam nafdik Yarbib ...betekent niet "met bloed en met de geest verdedigen....."

maar....

met bloed en met de geest vergelden.....

je bent niet meer dan een getraumatiseerde "aghyur" die als er wat tegen zit de schuld geeft aan de arabieren.

o en voordat je weer gaat raskalen....

er stroomt meer Amazight bloed door mijn aderen dan in heel jou familie

Afrux
18-08-03, 14:43
zegheu,

ga eens wat arabische lessen nemen a yafunas...

al wist ik het zeker, heb ik toch eerst contact genomen met een Arabische egyptische vriend van mij opgenomen voordat ik het plaatste....
De leus wordt gebruikt om aan te geven dat je met je geest en bloed (arabische retoriek) iemand leven zal verdedigen....

trouwens die oude man heeft Aladab Alarabi gestudeerd aan de universiteit van Cairo...

Zgeheu
18-08-03, 15:07
Arabische vrienden ????

hoe kan je nou duivels als vrienden hebben ? Het neemt gewoon een loopje met je hoor....je weet die arabieren zijn per definitie leugenaars oplichters en onderdrukkers...en zeker als ze weten dat jij een Amazigh bent.

Afrux
18-08-03, 15:34
begrijp het nou a yafunas,
, jij bent van die mensne die nog een issue maken of je hallo zegt of ciao of azul of salaam, dat zegt genoeg over je....


als ik het heb over arabische nationalisten soms dan bedoel ik de baathisten...
open je ogen man.....

Jij bent ziek....

Zgeheu
18-08-03, 17:39
o ja dat heb ik ook wel een...dan bedoel ik kippen maar dan zeg ik koeien