PDA

Bekijk Volledige Versie : Breaking news: Instabiele regime in Saudi-Arabië was het motief voor Irak-oorlog



Marsipulami
19-08-03, 21:37
Ware doel van oorlog in Irak was Saudi-Arabië

Iraakse olie is enig alternatief voor Saudische

De cruciale vraag over Irak is niet of de echte motieven voor de oorlog werden verhuld, maar waarom dat gebeurde. Het argument dat Irak een zwaar en dreigend gevaar vormde, was absurd voor iedereen die niet in de ban was van de permanente demagogie van het Witte Huis en van Downing Street 10. Maar de echte redenen waarom men Irak is binnengevallen, blijven onduidelijk. De intrige werd nog troebeler toen vorige maand het onderzoek van het Amerikaanse Congres naar 11 september werd vrijgegeven. Het lijkt steeds aannemelijker dat Irak werd aangevallen omdat Saudi-Arabië nauw betrokken was bij deze terroristische aanslagen.


Twee waarheden hebben lang het beleid rond de Amerikaanse energiebevoorrading beheerst. De eerste is dat Saudi-Arabië de sleutel is tot een wereldwijde oliestabiliteit, als inschikkelijke leverancier wanneer de markten te krap worden. Mocht de Saudische oliekraan worden dichtgedraaid, dan zou dat een potentiële bedreiging vormen voor de wereldeconomie. In 1973-'74, ten tijde van het Arabische olie-embargo, werd de regering-Ford ten val gebracht door de verstoring van de Amerikaanse economie. Dat zijn twee jonge topfunctionarissen uit die tijd, Donald Rumsfeld en Richard Cheney (respectievelijk Gerald Fords minister van Defensie en stafchef van het Witte Huis), niet vergeten. Het Pentagon en academische planners begonnen toen noodplannen op te stellen voor een militaire verovering van de olievelden in het Midden-Oosten.

De tweede waarheid is dat Saudi-Arabië altijd een bron van persoonlijke rijkdom is geweest voor belangrijke Amerikaanse figuren en in het bijzonder voor de familie Bush en haar omgeving. Het ontbreekt de Saudische koninklijke familie in eigen land aan elke politieke legitimiteit, dus koopt ze maar Amerikaanse bescherming in het buitenland. De Saudi's kopen de invloed van Washington via consultancycontracten, grote defensie-uitgaven aan Amerikaans militair materiaal, lucratieve speeches voor Washington-insiders, investeringen in Amerikaanse bedrijven, enzovoort. Een hele reeks belangrijke Amerikaanse bewindslieden heeft daar al van geprofiteerd, met het Pentagon en het Witte Huis onder Ford en onder vader en zoon Bush voorop. Dankzij onder meer de Saudische business zijn Henry Kissinger, Frank Carlucci, James Baker, George H.W. Bush, Cheney en tientallen andere insiders multimiljonairs geworden.

11 september vormde een bedreiging voor deze twee waarheden. Enkele uren na de aanval had het Witte Huis blijkbaar al door dat er waarschijnlijk hooggeplaatste leden van de Saudische geheime dienst bij betrokken waren en dat 15 van de 19 terroristen uit Saudi-Arabië kwamen. Zij waren ongetwijfeld geschokt toen ze zich realiseerden dat een deel van de grote Saudische koninklijke familie niet enkel corrupt was, maar ook dieper betrokken was bij anti-Amerikaanse terreur en fundamentalistisch extremisme. Een nieuw boek van de voormalige CIA-agent Robert Baer, Sleeping with the Devil, bevat gegevens over hoe de Amerikaanse regering systematisch de toenemende bewijzen van Saudische betrokkenheid bij fundamentalistisch terrorisme naast zich neerlegde, en hoe ze daardoor de onderzoeken dwarsboomde die 11 september hadden kunnen voorkomen.

Zeggen dat de Saudische betrokkenheid bij 11 september het Witte Huis aanzette tot de oorlog in Irak is speculatie, maar verscheidene insiders lieten verstaan dat het conflict werd geconcipieerd en misschien wel uitgebroed in de directe nasleep van de aanslagen.

Er zijn verklaringen zat voor de snelheid waarmee de beslissing over de oorlog tegen Irak na 11 september werd genomen. 11 september was een dramatische bevestiging dat de stabiliteit van de Saudische olieleveringen in gevaar was. Het regime was onstabiel en vormde misschien zelfs een levensgevaarlijke bedreiging voor de VS. Het enige kwantitatief significante alternatief voor Saudische olie was Iraakse olie, maar die optie was uitgesloten zolang Saddam Hoessein aan de macht was. De al lang geleden opgestelde rampenplannen om de olie in het Midden-Oosten in te palmen, werden waarschijnlijk al enkele dagen na 11 september weer opgediept.

Bovendien moest ook een alternatief worden gevonden voor de Amerikaanse militaire basissen in Saudi-Arabië. Net als de Saudische olie kwamen ook de basissen nu in het gedrang, vooral omdat geweten was dat de Amerikaanse aanwezigheid in het Saudische koninkrijk Al-Qaeda een doorn in het oog was. Irak zou een nieuwe basis worden voor Amerikaanse militaire operaties.

Vice-minister van Defensie Paul Wolfowitz heeft in een interview met Vanity Fair al uitgelegd dat de Iraakse massavernietigingswapens maar een bureaucratisch voorwendsel waren die andere, belangrijkere motieven voor een oorlog moesten verhullen, onder meer het terugschroeven van de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Saudi-Arabië. De opmerkelijke verklaringen van Wolfowitz leken toen heel vreemd, maar de Amerikaanse burger slikte ze zonder enige kritiek. Het houdt echter volledig steek in de context van een debat in het Witte Huis over het antwoord van de VS op een wankelend Saudisch regime.

De regering-Bush moest de Saudische leiders ook een krachtig signaal sturen: nog één verkeerde beweging en jullie gaan eraan. Een aanval op de onmiddellijke buur was ongetwijfeld heel overtuigend. Een rechtstreekse diplomatieke aanval werd waarschijnlijk van de tafel geveegd wegens de verregaande en hechte banden tussen het Witte Huis en de Saudische leiders. Ten slotte hoopte men waarschijnlijk sterk dat de aandacht van het publiek kon worden afgewend van de ware oorzaak van 11 september. De regering-Bush moest de aandacht van de bevolking afleiden van het falen van de geheime diensten en van het gevaar -- hoe klein ook -- dat de Saudische partners van de familie Bush en hun vrienden weleens betrokken zouden kunnen zijn bij de aanslagen. Saddam Hoessein was het perfecte doelwit: een echte despoot, sinds lang een publieke vijand van de VS en een verspiller van energievoorraden die de Amerikaanse consumenten nodig hebben.

Misschien had de oorlog in Irak andere redenen dan 11 september en Saudi-Arabië. Maar als de oorlog in Irak een opportunistisch antwoord op 11 september was, is het van cruciaal belang dat we dat ook weten. Deze oorlog heeft duizenden levens en misschien wel honderd miljard dollar gekost en weinig opgeleverd, afgezien van een woedende Irakese bevolking en enorme kosten om de bezetting in de toekomst voort te zetten.

De Amerikaanse media hebben totnogtoe weinig moeite gedaan om de verbanden te leggen. Intussen blijft de regering bij de bevolking de post-11-septemberangsten bespelen, net als haar trots en haar vertrouwen in de militaire overmacht van de VS. Maar de vragen blijven onbeantwoord. De klaarblijkelijke onwil van de regering om de Saudische connecties te onderzoeken én het enorme prijskaartje van de Irakese bezetting stemmen nu zelfs de trouwe aanhangers van de president in het Congres al tot ongerustheid. De problemen zijn te groot om zomaar terzijde te schuiven, zelfs ondanks de krachtige opstoten van patriottisme, angst en demagogie.

(De schrijver is directeur van het Earth Institute aan de universiteit van Colombia.)


Vertaling: Home Office

19/08/2003 Jeffrey Sachs

©Copyright De Standaard

lennart
19-08-03, 21:50
En daarom zijn de Saudische nu al hun Islamisten naar Iraq aan het sturen ? lol

Nee. De Amerikanen hebben Iraq uitgekozen omdat het naast Saudi Arabia ligt en omdat het in het centrum van de Islamistische wereld. Een ideaal land om de Clash of Civilizations te beginnen.

Marsipulami
19-08-03, 22:36
Geplaatst door lennart
En daarom zijn de Saudische nu al hun Islamisten naar Iraq aan het sturen ? lol

Nee. De Amerikanen hebben Iraq uitgekozen omdat het naast Saudi Arabia ligt en omdat het in het centrum van de Islamistische wereld. Een ideaal land om de Clash of Civilizations te beginnen.

Op één of andere manier heeft bovenstaand artikeltje me iets duidelijk gemaakt.

Dat de publiekelijk aangevoerde redenen voor de oorlog in Irak -terrorisme, massavernietigingswapens, mensenrechten, democratie, blablabla- verzinsels waren daar was ik al van overtuigd lang voordat de oorlog tegen Irak begon.

Dat het iets met olie te maken had wilde ik wel geloven, maar ik kon geen verband leggen met het platbombarderen van Irak, want Saddam Hoessein wou niet liever dan massaal olie exporteren. Ik kon geen rationeel verband leggen tussen het verwijderen van het Iraakse Regime en de olie (economische) belangen van de VS.

Nu weet ik het. De voornaamste steunpilaar van de economische (olie) belangen van de VS was Saudi Arabië. De Amerikanen zijn gaan twijfelen aan de toekomst van dat regime, omdat de eigen bevolking het regime verwerpt en omdat het regime niet in staat bleek om een openlijke aanval op de VS te vermijden (11/9). Integendeel, voorname leden van het regime bleken betrokken bij die aanval op de VS. Eén en ander moet de havikken in de VS duidelijk gemaakt hebben dat de goede verstandhouding met SA/VS op het springen staat en wellicht geen toekomst heeft bij de opvolging van de huidige machthebbers.

Als het bondgenootschap tussen de VS en SA wordt opgeblazen dan heeft men een alternatief nodig. Die alternatieve machtsbasis (met het nodige olie-potentieeel) is Irak in het post-Saddam tijdperk. Althans dat hoopt men.

Ik betwijfel dat echter. Volgens mij zullen de VS er niet in slagen om een pro-amerikaans bewind aan de macht te krijgen in Irak. De Amerikaanse bevolking zal in opstand komen bij de eindeloze repatriëring van Amerikaanse soldaten in body-bags. Net zoals in de Vietnam kwestie. Uiteindelijk zal men zich terugtrekken uit Irak waardoor de chaos in het land nog zal toenemen. Met als uiteindelijk resultaat dat alleen een extreme (talibanachtige) islamistische anti-westerse dictatuur in staat zal zijn om de orde en de rust te herstellen.

GroteWolf
20-08-03, 10:21
Told you so ( een jaar zo wat geleden). Volgende stap is een revolutie in SA.

barfly
20-08-03, 10:38
Ik zou d'r geen traan om laten als dat volgevreten Saudische koningshuis es ff flink aan de kant werd getrapt. Van mij SA ook een islamitisch land worden.
Verklaard wel inderdaad waarom de VS zo graag in Irak zitten...

Al Sawt
20-08-03, 15:04
Geplaatst door barfly
Ik zou d'r geen traan om laten als dat volgevreten Saudische koningshuis es ff flink aan de kant werd getrapt. Van mij SA ook een islamitisch land worden.
Verklaard wel inderdaad waarom de VS zo graag in Irak zitten... Yep, zij hebben de hele land geplunderd en tot de bedelstaf gebracht om de Amerikaanse belangen te dienen.

Al Sawt
20-08-03, 15:08
Geplaatst door lennart
En daarom zijn de Saudische nu al hun Islamisten naar Iraq aan het sturen ? lol

Nee. De Amerikanen hebben Iraq uitgekozen omdat het naast Saudi Arabia ligt en omdat het in het centrum van de Islamistische wereld. Een ideaal land om de Clash of Civilizations te beginnen.
Amerikaanse aanwezigheid in Irak heeft ten doel om de 2 Israelische aartsvijanden Syrie en Iran een mes in de rug te duwen. Olie is een 2e reden. Maar mocht een clash van civilizations uitbreken wat ik als een science fiction beschouw, dan zitten de Amerikanen in een gehaktmolen die de naam Irak draagt.

lennart
20-08-03, 15:12
De schatting van het aantal investeringen van de Saudies in de VS lopen uiteen van 600miljard dollar tot 1.5 triljoen dollar. Naar het schijnt viel de blackout samen met een plan van de Saudies om grote hoeveelheden investeringen terug te trekken uit de VS. De blackout georganiseerd door Al-Qa'ida (hetgeen een blackops is van de Neocon fascisten), was bedoeld om deze transacties in het honderd te gooien. Afgelopen vrijdag heeft Bush gebeld met de Saudies om hun "goede" relatie te bevestigen. Hetgeen erop kan duiden dat er serieuze spanningen bestaan tussen beide landen. Ondertussen is Saudi Arabia onderdruk van de Amerikaanse "bondgenoot" bezig met het aanpakken van "militante" Islamisten (je kan je natuurlijk afvragen of ze militant zouden zijn wanneer ze niet worden aangepakt, maargoed). Deze Islamisten worden naar Iraq verjaagd, waar ze makkelijk opgepikt kunnen worden door Al-Qa'ida om zo verdere chaos en destructie te veroorzaken. Allemaal ingepland door de Neocon Fascisten, die uit zijn op preventieve nucleaire aanvallen.

Tomas
20-08-03, 15:28
Geplaatst door Marsipulami
Als het bondgenootschap tussen de VS en SA wordt opgeblazen dan heeft men een alternatief nodig. Die alternatieve machtsbasis (met het nodige olie-potentieeel) is Irak in het post-Saddam tijdperk. Althans dat hoopt men.


Ik vraag me ongeveer hetzelfde af.

Alleen zie ik niet in, waarom de VS de moeite neemt om een democratie van Irak probeert te maken. Saddam vergeven was veel goedkoper en zekerder geweest. Het Irak onder Saddam was dan wel een nachtmerrie voor veel inwoners, maar voor de rest van de wereld een stabiele handelspartner.

Misschien wil de VS meerdere vliegen in 1 klap.
- Een voorbeeld democratie.
- Een gevaar minder voor Israel, waarmee de druk op Sharon vergroot kan worden om de Palestijnen tegemoed te komen.
- Een stabiele handelspartner voor olie.

Bahmed
21-08-03, 15:01
Geplaatst door Tomas
Ik vraag me ongeveer hetzelfde af.

Alleen zie ik niet in, waarom de VS de moeite neemt om een democratie van Irak probeert te maken. Saddam vergeven was veel goedkoper en zekerder geweest. Het Irak onder Saddam was dan wel een nachtmerrie voor veel inwoners, maar voor de rest van de wereld een stabiele handelspartner.

Misschien wil de VS meerdere vliegen in 1 klap.
- Een voorbeeld democratie.
- Een gevaar minder voor Israel, waarmee de druk op Sharon vergroot kan worden om de Palestijnen tegemoed te komen.
- Een stabiele handelspartner voor olie.

In het MO van vandaag waar niemand weet hoe lang de huidige arabische dictators nog aan de macht zullen blijven, maar het voor iedereen duidelijk is dat dat niet al te lang meer zal duren als er niet snel iets verandert zijn de veranderingen aan de verkeerde kant van de weegschaal aan het doorslaan voor de joodse staat.

Je zegt hierboven misschien wil de VS dit of dat maar wie zijn die VS moet je je eerst afvragen.
Want er is voor wolfowitz de zionist en co maar 1 reden belangrijk. En die is het beschermen van Israel. De rest is het rookgordijn dat om de waarheid hangt.

Al Sawt
21-08-03, 15:46
Geplaatst door Tomas
Ik vraag me ongeveer hetzelfde af.

Alleen zie ik niet in, waarom de VS de moeite neemt om een democratie van Irak probeert te maken. Saddam vergeven was veel goedkoper en zekerder geweest. Het Irak onder Saddam was dan wel een nachtmerrie voor veel inwoners, maar voor de rest van de wereld een stabiele handelspartner.

Misschien wil de VS meerdere vliegen in 1 klap.
- Een voorbeeld democratie.
- Een gevaar minder voor Israel, waarmee de druk op Sharon vergroot kan worden om de Palestijnen tegemoed te komen.
- Een stabiele handelspartner voor olie. Denk je echt dat de Amerikanen van Irak een democratie gaan maken?

Ze zullen van Irak een dictatuur gaan maken als de zogenaamde democratische experiment mislukt is.

Marsipulami
21-08-03, 21:18
Geplaatst door Al Sawt
Denk je echt dat de Amerikanen van Irak een democratie gaan maken?

Tomas denkt helemaal niet dat de Amerikanen van Irak een democratie willen maken. Zo dom is zelfs hij niet. Zijn cynisme is het gevolg van het feit dat zelfs hij heeft moeten inzien dat -de in zijn ogen integere- Blair bij nader inzien gewoon een ordinaire leugenaar is die het opportunistische machtsspel van de Amerikanen -dat draait om macht, olie en geld- kritiekloos heeft meegespeeld.

Tomas
21-08-03, 21:20
Geplaatst door Marsipulami
Tomas denkt helemaal niet dat de Amerikanen van Irak een democratie willen maken. Zo dom is zelfs hij niet. Zijn cynisme is het gevolg van het feit dat zelfs hij heeft moeten inzien dat -de in zijn ogen integere- Blair bij nader inzien gewoon een ordinaire leugenaar is die het opportunistische machtsspel van de Amerikanen -dat draait om macht, olie en geld- kritiekloos heeft meegespeeld.

Denk jij nou maar voor jezelf, dat is ruim voldoende.

Marsipulami
21-08-03, 22:02
Geplaatst door Tomas
Denk jij nou maar voor jezelf, dat is ruim voldoende.

Ik denk voor mezelf en verder geef ik gewoon (kritisch en neutraal) weer wat jijzelf in de aanlop naar de Irak-oorlog op dit forum hebt gezet.

Tomas
21-08-03, 22:12
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk voor mezelf en verder geef ik gewoon (kritisch en neutraal) weer wat jijzelf in de aanlop naar de Irak-oorlog op dit forum hebt gezet.

Je beweert wel degelijk mijn gedachtes weer te kunnen geven daar.

Geef nou maar eens antwoord op de vraag waarom Saddam niet voldeed als dictator als het alleen maar om de olie gaat. De kosten van een oorlog zijn veel te hoog tov Saddam vergeven. Dat is nu voor iedereen wel duidelijk en voor de oorlog was dat voor de VS ook al wel duidelijk.

Marsipulami
22-08-03, 00:16
Geplaatst door Tomas
Je beweert wel degelijk mijn gedachtes weer te kunnen geven daar.

Ik reproduceer alleen maar.


Geef nou maar eens antwoord op de vraag waarom Saddam niet voldeed als dictator als het alleen maar om de olie gaat.

Saddam bleek als vijand van de VS, niet bereidt om zomaar te buigen voor de wil en oliebelangen van de VS, zoals de horige Saudische vazallen wel deden om hun fortuin -dat ze middels corruptie en machtsmisbruik hadden verworven- veilig te stellen. Aangezien het Saudische koninkrijk wankelt op zijn grondvesten, zochten de Amerikanen een nieuwe 'bondgenoot' in het MO. Een land dat ze konden gebruiken om middels olievoorraden de internationale economische gang van zaken te controleren. Irak is het alternatief voor de Amerikanen om het toekomstige onwillige SA -militair, economisch- te onderwerpen aan het Amerikaans belang.


De kosten van een oorlog zijn veel te hoog tov Saddam vergeven. Dat is nu voor iedereen wel duidelijk en voor de oorlog was dat voor de VS ook al wel duidelijk.

Ondanks duizenden onschuldige doden in Afghanistan en Irak en miljarden-dollars-kostende bombardementen zijn de Amerikanen er tot op heden niet in geslaagd om OBL te pakken te krijgen en evenmin Saddam. De Amerikanen zijn blijkbaar niet in staat om Saddam te vergiftigen en de bevolking te sparen. Bovendien zijn de Amerikanen niet geïnteresseerd in het verwijderen van Saddam, maar wel in het koloniseren van Irak en het beheersen van de oliemarkt. Daarom moest men niet zozeer Saddam kwijt, maar Irak onder controle krijgen en middels militair geweld verhinderen dat er een anti-amerikaanse opvolger zou komen, na Saddam.

Tomas
22-08-03, 08:45
Geplaatst door Marsipulami
Ik reproduceer alleen maar.



Saddam bleek als vijand van de VS, niet bereidt om zomaar te buigen voor de wil en oliebelangen van de VS, zoals de horige Saudische vazallen wel deden om hun fortuin -dat ze middels corruptie en machtsmisbruik hadden verworven- veilig te stellen. Aangezien het Saudische koninkrijk wankelt op zijn grondvesten, zochten de Amerikanen een nieuwe 'bondgenoot' in het MO. Een land dat ze konden gebruiken om middels olievoorraden de internationale economische gang van zaken te controleren. Irak is het alternatief voor de Amerikanen om het toekomstige onwillige SA -militair, economisch- te onderwerpen aan het Amerikaans belang.



Ondanks duizenden onschuldige doden in Afghanistan en Irak en miljarden-dollars-kostende bombardementen zijn de Amerikanen er tot op heden niet in geslaagd om OBL te pakken te krijgen en evenmin Saddam. De Amerikanen zijn blijkbaar niet in staat om Saddam te vergiftigen en de bevolking te sparen. Bovendien zijn de Amerikanen niet geïnteresseerd in het verwijderen van Saddam, maar wel in het koloniseren van Irak en het beheersen van de oliemarkt. Daarom moest men niet zozeer Saddam kwijt, maar Irak onder controle krijgen en middels militair geweld verhinderen dat er een anti-amerikaanse opvolger zou komen, na Saddam.

Het valt ook godomme niet mee om een inhoudelijk gesprek te voeren met egotrippers.

Volgens mij kom jij regelmatig klaar met het beeld in je hoofd van je eigen enorme hersenomvang. Gelukkig voor jou, krijgen verre weg de meeste mensen dit nooit in het echt te zien.