PDA

Bekijk Volledige Versie : Derby der Lage Landen (België-Holland)



Marsipulami
20-08-03, 00:47
Derby der Lage Landen blijft boeien

VOETBAL. Bondscoach Aime Anthuenis heeft er alle vertrouwen in dat Duivels niet moeten onderdoen voor sterkere ploeg
BRUSSEL - De Belgische ploeg legt vanavond een laatste test af voor de EK-kwalificatiewedstrijd van 10 september tegen Kroatië, de match van de allerlaatste kans. Toch staat er straks meer dan vriendschappelijk voetbal op het programma van het Koning Boudewijnstadion. Een derby tegen Nederland blijft voor een Rode Duivel iets bijzonders. Vooral nu maar liefst vijf spelers uit de kern van Aimé Anthuenis in Nederlandse loondienst voetballen. Eén van hen, de 19-jarige Jelle Van Damme, komt bijna zeker voor de eerste keer aan de aftrap.

België-nederland is de op een na oudste internationale derby uit de voetbalgeschiedenis. Engeland en Schotland ontmoetten elkaar al in de 19de eeuw. De Lage Landen streden op 28 april 1901 voor het eerst voor het Koperen Dingetje, maar de eerste officiële interland dateert van 30 april 1905.

Na honderd jaar blijft de Derby der Lage Landen de massa aanspreken. Het duel tussen de Rode Duivels en de Oranje Leeuwen boeit vooral de Belgen, vanwege de liefde-haat-verhouding met het koninkrijk der Nederlanden. In de jaren '70 liep Raymond Goethals een trauma op in de ontmoetingen met het oppermachtige Oranje van Cruijff en co. Nadien schudde België alle complexen van zich af, hield Nederland uit de wereldbeker in Mexico en klopte de Hollanders op het WK in de VS.

Oranje werd in Orlando gecoacht door Dick Advocaat. De kleine generaal is straks opnieuw de gids van het Nederlands elftal. België kijkt met afgunst naar zijn keurkorps. Ook al eindigden de drie jongste derby's in een gelijkspel en was België (18de op de Fifa Ranking) de enige vertegenwoordiger van de Lage Landen op het WK in het Verre Oosten.

Nederland, vierde op de Fifa Ranking, blijft met namen als Stam, Kluivert, Makaay, Davids, Seedorf en Van Nistelrooij een grootmacht op de internationale voetbalscène en kan in Brussel geschiedenis schrijven. Bij een overwinning of gelijkspel is Oranje zestien keer op rij ongeslagen. Een evenaring van het record dat onder bondscoach Frank Rijkaard tussen juni 1999 en juli 2000 werd neergezet.

Desondanks is Dick Advocaat niet echt tevreden over het functioneren van zijn team in de jongste interlands. Uit onvrede met het rendement van zijn aanvalslinie experimenteert hij vanavond met het aanvalskoppel Van Nistelrooij-Van der Vaart. Patrick Kluivert krijgt de rol van schaduwspits toegewezen. Na de rust neemt Roy Makaay de plaats van Van Nistelrooij in, omat de spits van Manchester United geschorst is voor de komende interland tegen Oostenrijk (6 september).

Het is pas de tweede keer dat de 20-jarige Rafaël van der Vaart aan de aftrap komt. Toptalenten moeten boven de Moerdijk meer geduld betrachten dan hier. Aimé Anthuenis liet in het voorbije seizoen een heel elftal debuteren. Opmerkelijk is dat de huidige spelersgroep maar liefst vijf spelers uit de Nederlandse competitie telt. Nieuw is dat die bijna allemaal bij een topclub spelen. Ajax (Sonck, Soetaers,Van Damme) is samen met Club Brugge de hofleverancier van de Rode Duivels. Oranje telt slechts twee Ajacieden (Sneijder, Van der Vaart).

Vier Duivels in Nederlandse loondienst komen aan de aftrap. Aimé Anthuenis wenste gisteren nog geen elftal bekend te maken, maar de laatste training maakte duidelijk dat Jelle Van Damme voor de eerste keer als Rode Duivel aan een interland begint. ,,Hij heeft al twee of drie keer op het laatste moment moeten afzeggen vanwege een blessure'', aldus de bondscoach. ,,Dit is de gelegenheid om iets te proberen. Nee, een experiment wil ik het niet noemen. Jelle speelde met Ajax al met veel succes in de Champions League.''

Anthuenis wilde ook nog niet verklappen of Van Buyten of Valgaeren naast Simons in het hart van de afweer van start gaat. Beiden spelen in ieder geval één helft. Andere wissels kondigde hij nog niet aan. De bondscoach weigerde ook zijn team als underdog de strijd in te jagen.

,,De som van het individuele talent van Nederland zal groter zijn dan bij ons'', meende hij. ,,Dat surplus moeten wij collectief opvangen. Ik wil een ploeg zien die knokt en tracht aan te vallen, telkens de mogelijkheid zich aandient. Ik heb er alle vertrouwen in dat we niet moeten onderdoen voor een ploeg met meer intrinsieke mogelijkheden.''

Een voordeel voor de Rode Duivels wordt het gegeven dat het gros van de Nederlandse internationals nog geen echte wedstrijden heeft gespeeld. In Italië en Spanje begint de competitie pas eind deze maand.

Anthuenis ziet de oefeninterland van vanavond als een wedstrijd op zichzelf. ,,Dit is geen voorbereiding op de match tegen Kroatië'', zei hij, ,,maar een stap in de ontwikkeling van een jonge nationale ploeg.''

Balans negatief voor Duivels. In de 122 voorgaande onderlinge duels wonnen de Rode Duivels 39 keer. 28 keer kwam er een gelijkspel uit de bus en 55 keer ging Oranje met de winst aan de haal. Het doelsaldo is 212-275 in het voordeel van de Nederlanders.

Ref van Kroatië-België. Herbert Fandel fluit vanavond in het Koning Boudewijnstadion. De Rode Duivels hebben geen goede herinneringen aan de 39-jarige Duitser. De pianist leidde immers de met 4-0 verloren EK-kwalificatiematch op 29 maart in Kroatië.


BELGIE NEDERLAND AFTRAP: woensdag 20.15 uur in het Koning Boudewijnstadion SCHEIDSRECHTER: Fandel BELGIE: De Vlieger, Deflandre, Simons, Van Buyten, Van Damme, Mbo Mpenza, Clement, Baseggio, Goor, Sonck, Buffel. Invallers: Herpoel, De Cock, Valgaeren, Deschacht, Van der Heyden, Walasiak, Soetaers, Martens. NEDERLAND: Van der Sar, Bosvelt, Stam, Frank de Boer, Van Bronckhorst, Seedorf, Van Bommel, Kluivert, Davids, Van der Vaart, Van Nistelrooy. Invallers: Waterreus, Ooijer, Reiziger, Zenden, Cocu, Overmars, Sneijder, Hasselbaink, Van Hooijdonk, Makaay.

20/08/2003 (glr)

©Copyright De Standaard

Grietje
20-08-03, 00:55
1-4

2x Raffael van der Vaart
1x Frank de Boer, uit een vrije trap die is gegeven na een verwachte smerige streek van een Belg net buiten de 16
1x Patrick Kluivert, hij speelt de keeper uit en blijft provocerend met de bal op de doellijn staan en schiet pas in als de keep komt terugstrompelen.

Wat een afgang!

Marsipulami
20-08-03, 01:04
Geplaatst door Grietje
1-4

2x Raffael van der Vaart
1x Frank de Boer, uit een vrije trap die is gegeven na een verwachte smerige streek van een Belg net buiten de 16
1x Patrick Kluivert, hij speelt de keeper uit en blijft provocerend met de bal op de doellijn staan en schiet pas in als de keep komt terugstrompelen.

Wat een afgang!

Pfff, we zullen wel zien. bereid je voor op het ergste. :terrorist

Rebelwithacause
20-08-03, 02:09
Ik wou dat ik zelf mee kon doen,frieten gaan eraan.
Waarom reageerde je trouwens niet op mijn eerdere bericht hierover?Lafheid is u niet vreemd geloof ik.

an3sdej
20-08-03, 09:09
Als de belgen niet zo laf weer met elf man op de eigen helft blijft, maken ze een goede kans. Tenzij ze weer van die mooie schwalbes :duivel: kunnen produceren met een strafschop als resultaat, dan winnen ze geheid.

Maar in een eerlijke wedstrijd, zal Nederland winnen!! :duim:

Marsipulami
20-08-03, 18:44
:vingers:

Thomas Buffel kijkt niet op naar sterren van Oranje
,,Namen houden me niet bezig''
KRAAINEM - Na het vertrek van routinier en doelpuntenmaker Pierre van Hooijdonk verwacht het legioen dat de 22-jarige Thomas Buffel de nieuwe leider van Feyenoord wordt. Aimé Anthuenis ziet hem ook bij de Rode Duivels uitgroeien tot de man die de lijnen uitzet. De West-Vlaming ligt er niet wakker van. Net zo min als van de sterren van Oranje. ,,Namen van tegenstanders houden me niet bezig'', zegt hij.


Thomas Buffel is vanavond al aan zijn achtste interland toe. ,,Oranje blijft een speciale tegenstander'', mijmert hij. ,,Zeker als je zelf in Nederland voetbalt. Ik kijk naar die wedstrijd uit. Vaak loopt het veel lekkerder tegen een goed voetballend ploeg dan tegen een stugge tegenstander.''

,,We moeten met durf en lef spelen'', houdt hij zijn ploegmaats voor. ,,Als het mis gaat, is er niks aan de hand. In zo'n match moet je op je bek durven gaan. We kunnen er goede lessen uit leren. Ik verlies veel liever woensdagavond dan over drie weken tegen Kroatië.''

Buffel gelooft heilig in een roze toekomst voor de jonge Rode Duivels. ,,Als je ziet bij welke Nederlandse clubs veel Belgische spelers voetballen, kunnen we alleen maar gelukkig zijn. Feyenoord en Ajax zijn niet de minste clubs in Europa. Dit kan het Belgisch elftal alleen maar ten goede komen.''

,,In Nederland leefde de interland de voorbije dagen nog niet'', weet hij. ,,Bij Feyenoord zitten geen spelers van Oranje meer. Alles was ook gefocust op de openingsspeeldag van de competitie. Dat zal nu wel veranderen. België-Nederland blijft een klassieker. Net als Ajax-Feyenoord.''

De Rotterdammers lijken echter tot een bescheiden rol veroordeeld in de traditionele titelstrijd tussen de grotedrie. ,,Met Emerton, Kalou, Pierre van Hooijdonk en Paul Bosvelt vertrokken niet de minste spelers'', beseft hij. ,,Er kwamen talentvolle jongens voor in de plaats, maar die moeten zich nog bewijzen. Het is afwachten hoe het uitdraait. Wij zijn als underdog aan de competitie begonnen.''

Buffel verlengde begin juni zijn contract in de Kuip en had zich de toekomst van zijn club wellicht anders voorgesteld. ,,Ik wist dat Pierre zou vertrekken. Bosvelt was een verrassing. Hij was het icoon van de club. Ik begreep niet dat ze hem zo maar lieten gaan. De club besliste een frisse wind door de vereniging te jagen. Het wordt niet gemakkelijk om een nieuw elftal in elkaar te timmeren. De verwachtingen van het legioen zijn immers altijd groot.''

De zon scheen deze zomer in de Kuip minder dan elders. Bestuur en afscheidsnemende spelers gooiden flink met modder naar elkaar en de voorbereidingsperiode verliep dramatisch. Feyenoord verloor zijn vijf oefenwedstrijden tegen buitenlandse opponenten. ,,Leuk was inderdaad anders'', knikt Thomas. ,,Ik heb geprobeerd mij zoveel mogelijk buiten de controverse te houden. Het is jammer dat spelers die zo goed gepresteerd hebben voor de club op die manier vertrekken. Beide partijen hebben echter hun waarheid.''

In Rotterdam wordt de naam Buffel naar voor geschoven om de leidersrol van Bosvelt en Pi-Air van Hooijdonk over te nemen. ,,Met Pierre ben ik een belangrijk aanspeelpunt kwijt. Hij is een onderschatte speler. Hij kan de bal bijhouden en de anderen laten bijsluiten. Nu missen we rust voorin.''

,,Ik voel dat de supporters meer van mij verwachten nu de spelbepalende spelers weg zijn. Ik probeer de bal meer op te eisen. Dat kost energie. Ik zie dit seizoen echter in de eerste plaats als het jaar van de bevestiging. De vorige campagne liep prima, ik maakte achttien goals. Als het minder vlot, zal er naar de belangrijke spelers worden gewezen en daar ben ik er één van.''


20/08/2003 François Colin

©Copyright De Standaard

Rebelwithacause
20-08-03, 19:00
Daar is lafaardje.Nog iets te zeggen of alleen maar copy en paste.

Marsipulami
20-08-03, 19:13
Geplaatst door Rebelwithacause
Daar is lafaardje.Nog iets te zeggen of alleen maar copy en paste.

Die onnozele kaaskoppen gaan eraan. :fuckit:

Tomas
20-08-03, 20:47
Geplaatst door Marsipulami
Die onnozele kaaskoppen gaan eraan. :fuckit:

Zal wel, maar met schaatsen hebben jullie geen schijn van kans, met die bounty, cultuurverrader en collaboratuer.

Marsipulami
20-08-03, 22:16
Allez, d'Ollanders hebben weer wreed chance gehad. 1-1 dus de morele overwinnaars zijn de dappere Belgen. :jeweetog: :lole: :lole:

barfly
20-08-03, 22:16
Zucht...De Belgen hebben een goede ploeg. Zelfs het omkopen van de scheids mocht niet baten... :droef:

Marsipulami
20-08-03, 22:40
Teleurstellend gelijkspel tegen België

Uitgegeven: 20 augustus 2003 22:25

BRUSSEL - Met een teleurstellend gelijkspel tegen België (1-1) besloot het Nederlands elftal woensdagavond de laatste test voor de belangrijke EK-kwalificatiewedstrijden tegen Oostenrijk (6 september) en Tsjechië (10 september). Een van de weinige lichtpunten bij Oranje in het Brusselse Koning Boudewijnstadion was het optreden van invaller Makaay. De maker van de gelijkmaker onderstreepte in de tweede helft nog maar eens zijn kandidatuur voor een basisplaats.

Hoe het mogelijk is weet Advocaat ook niet. Maar wat de bondscoach ook sinds zijn rentree bij het Nederlands elftal uithaalt, het rendement van zijn aanvallers blijft achter bij de prestaties die de bewuste spitsen bij hun clubs leveren. Tijdens zijn zoektocht naar de meest ideale bezetting bleef hij begrijpelijk kiezen voor een koppel met Van Nistelrooij en Kluivert. Al liet Makaay ook in de tweede helft van het duel met de Belgen zien dat de in potentie twee beste spitsen niet altijd erg goed in één team renderen.

Doelpunten

De nieuwe spits van Bayern München slaagde als invaller in tien minuten waar zijn collega-aanvallers een helft in faalden. De geboren Wijchenaar knalde na 55 minuten de gelijkmaker achter de kansloze De Vlieger. Oranje was voor rust op achterstand komen door een rake kopbal van Ajacied Wesley Sonck in de 38e minuut.

De kans is groot dat Makaay tijdens de eerstvolgende interland opnieuw een kans krijgt. Van Nistelrooij moet op 6 september geschorst toekijken wanneer Oranje het bezoekende Oostenrijk in De Kuip bestrijdt. Speelt Makaay dan goed, staat Advocaat voor een luxeprobleem. Vier dagen later wacht namelijk de cruciale uitwedstrijd in de EK-kwalificatie bij Tsjechië.

Klikt niet

Hoe en waarom weten spelers en technische staf ook niet. Ruud van Nistelrooij schrijft als spits bijna wekelijks geschiedenis bij Manchester United en Patrick Kluivert van Barcelona mag zich met zijn 27 jaren al de meeste produktieve aanvaller uit de Nederlandse interlandgeschiedenis noemen. Beide topschutters zijn ook nog op dezelfde dag (1-7-1976) geboren maar wanneer ze samen in Oranje spelen, laat de samenwerking vaak te wensen over. Dat valt overigens niet alleen het duo te verwijten, het tweetal wordt namelijk ook slecht aangespeeld.

Tijdens de laatste test besloot Advocaat Van der Vaart aan het tweetal toe te voegen. De Ajacied vormde samen met Van Nistelrooij het spitsenkoppel en wist zich in de rug gedekt door Kluivert, die als vooruitgeschoven middenvelder dienst deed. Het nieuwe trio in de voorste linie kwam tot geen enkele uitgespeelde aanval. Van der Vaart was slechts één keer gevaarlijk met een afstandschot.

Sonck

Zonder echt goed te spelen, maakten de Belgen het de Nederlandse defensie wel moeilijk. De ploeg die op 10 september tegen Kroatië voor een laatste kans op deelname aan het EK strijdt, was in de 23e minuut heel dichtbij een doelpunt toen Frank de Boer een door Wesly Sonck ingeschoten bal van de lijn haalde. De Belgische Ajacied was in de 38e minuut wel succesvol toen hij vrij voor Van der Sar raak mocht koppen. Opvallend bij de openingstreffer was ook dat Deflandre van Van Bronckhorst alle gelegenheid kreeg om Sonck aan te spelen.

De teleurgestelde bondscoach Advocaat reageerde in de rust met vier wissels. Ooijer mocht Stam vervangen en Boudewijn Zenden loste Van Bronckhorst af. Makaay mocht het in plaats van de tegen Oostenrijk geschorste Van Nistelrooij proberen. Makaay greep al na tien minuten zijn kans en scoorde de gelijkmaker. Door de treffer is Oranje al zestien keer op rij ongeslagen. Dat is een evenaring van het record dat onder bondscoach Rijkaard werd gevestigd.

Rood

Ook na zijn treffer liet de Wijchenaar de Nederlandse aanval beter presteren dan voor rust. Hij zorgde voor diepte en was daardoor goed bespeelbaar voor de middenvelders. Het leverde geen tweede Nederlandse treffer meer op. Ook al niet omdat Oranje in de slotfase met tien man speelde omdat Cocu een tweede gele kaart kreeg. Ook de Belgen eindigden met tien man. De Cock kreeg in de slotminuut rood na een vliegende tackle op Overmars.

nu.nl

Rebelwithacause
20-08-03, 22:45
saai

blij met een 1-1,in eigen huis,je blijft me verbazen.laf laffer marsipulami

Mafkees
20-08-03, 22:47
Geplaatst door Rebelwithacause
saai

blij met een 1-1,in eigen huis,je blijft me verbazen.laf laffer marsipulami


Hmmm...



Ik wou dat ik zelf mee kon doen,frieten gaan eraan.

:hihi:


Belgen zullen blij zijn, dat je niet meegedaan hebt.

Rebelwithacause
20-08-03, 22:49
Vind je ons frieteke geen lafbek dan?

Ik had zelf mee moeten.Dat ga ik eens aan de binnenkant van me ogen bekijken.:cool:

Mafkees
20-08-03, 22:51
Geplaatst door Rebelwithacause
Vind je ons frieteke geen lafbek dan?

Ik had zelf mee moeten.Dat ga ik eens aan de binnenkant van me ogen bekijken.:cool:

Mars is gewoon `n beetje anders, daar moet je respect voor hebben.
Tolerant en verdraagzaam, dat is het Motto van MarocNL.

Rebelwithacause
20-08-03, 22:53
Ik moet hem gewoon niet.

Mafkees
20-08-03, 22:55
Geplaatst door Rebelwithacause
Ik moet hem gewoon niet.


Dan gooi je Mars op negeer.
Mars wegkrijgen lukt niet, vastgeroest aan de server.

Rebelwithacause
20-08-03, 22:59
we zullen eens zien.

an3sdej
20-08-03, 23:00
Mars, gefeliciteerd met deze morele overwinning. Die luie Nederlandse aanvallers zoals Kluivert moesten niet meer opgesteld mogen worden.

Ik hoop dat iemand dat een goed hardop durft te zeggen, en dat de jeugd het met enthousiasme mag gaan overnemen. Ik zie liever een wedstrijd waarin echt "gestreden" wordt, dan dit soort saaie wedstrijden te moeten aanschouwen waarin net genoeg puntjes worden gepakt.

Marsipulami
20-08-03, 23:04
Geplaatst door Rebelwithacause
saai

blij met een 1-1,in eigen huis,je blijft me verbazen.laf laffer marsipulami

Nou als nummer vier op de fifa-ranking slecht een gelijkspel kan halen tegen nummer 18 op de fifa-ranking, dan is de morele overwinnaar de underdog die zich wist te handhaven. Die Ollanders maar opscheppen maar alweer niks. Voor de zoveelste keer op rij. Veel geblaat en weinig wol. De sukkelaars :haha:

Marsipulami
20-08-03, 23:06
Duivels hongeriger dan Oranje
VOETBAL. Vriendschappelijke interland


HEIZEL - Een week na de knappe prestaties van Anderlecht en Club Brugge in de voorronde van de Champions League bezorgden de Rode Duivels het Belgische voetbal een nieuwe opsteker. De Derby der Lage Landen eindigde voor de vierde keer op rij met een gelijkspel. Voor de rust voetbalden de Rode Duivels onder leiding van Thomas Buffel frisser en vooral hongeriger dan de noorderburen.. Oranje maakte een volgevreten indruk. Invaller Roy Makaay poetste in de tweede helft de openingstreffer van Wesley Sonck echter snel weg en toen was iedereen tevreden..

De Heizel beleefde nog eens een gala-avond.Hetwas van het najaar van 2001 geleden dat de Rode Duivels tegen een opponent van formaat lekker voetbal lieten zien. Toen werd van Tsjechië gewonnen en de basis gelegd van de kwalificatie voor het WK in Azië.

Daar is deze Belgische ploeg nog lang niet aan toe. Zelfs overwinningen tegen Kroatië en Estland in de komende maanden garanderen niks. De aanloop van Euro 2000 leerde bovendien dat fraaie prestaties tegen Europese grootmachten niets betekenen als het er echt om gaat.

In afwachting blijft het natuurlijk prettig om Nederland te laten spartelen. Ook al is het slechts in een vriendschappelijke wedstrijd en duurt het feest slechts 45 minuten. De openingstreffer van de thuisploeg op slag van rust was in ieder geval verdiend. Thomas Buffel legde de Duivels een furieuze start op en bood zijn ploeg een handvol halve kansen aan. Sonck strandde echter op Van Bronckhorst en Buffel zelf schoot over het doel.

Nederland liep er wat ongeïnteresseerd bij. De meeste spelers hebben nog geen matchritme in de benen en leken liever lui dan moe. Indien mogelijk hadden ze ook in het Koning Boudewijnstadion voor business class gekozen.De dartele start van de Belgen zinde hen echter niet en ze probeerden de bal te monopoliseren en het tempo te drukken.

Dat gaf de Belgen de kans op de counter te loeren, maar er werd te gemakkelijk voor de lange bal gekozen. Het doelgevaar viel echter letterlijk uit de lucht. Sonck graaide een verre uittrap van De Vlieger mee. De Boer liet zich kinderlijk simpel uitspelen en de ex-Gouden Schoen nam ook nog Stam en Van de Sar in de maling. De Boer was echter op tijd terug om de bal net voor de doellijn te keren.

Nederland sloeg terug met een fraai afstandsschot van Van der Vaart, maar De Vlieger maakte zijn naam waar. Het was zowat het enige moment waarover Dick Advocaat tevreden kon zijn. Oranje voetbalde sloom en ongeïnspireerd. Het experiment met Van Nistelrooij en Van der Vaart voorin leverde niks op. De ruit op het middenveld draaide vierkant en de defensie liet te gemakkelijk steken vallen. Van Bronckhorst verdedigde zo slordig uit dat Deflandre de bal cadeau kreeg. De gave voorzet werd door Sonck onweerstaanbaar binnengekopt.

Anthuenis verving noodgedwongen de andermaal geblesseerde Mbo Mpenza door Martens, maar voerde tijdens de rust geen wissels door. Hij had alle redenen om tevreden te zijn met wat hij had gezien. Zijn Nederlandse collega wijzigde zoals verwacht naar hartelust.

De inbreng van Roy Makaay bleek op slag een goede zet. Eerst plaagde hij De Vlieger met een vrije trap die maar rakelings over ging. Even later maakte hij gebruik van slap defensief werk van de Belgen en schoot genadeloos binnen.

De Rode Duivels moesten amechtig achter de bal hollen. De Vlieger werd geklopt door een kopbal van Kluivert, maar Van Damme stond op de doellijn om onheil te voorkomen. Dit was het sein voor Anthuenis om ook wat herschikkingen door te voeren.

Oranje vond het na een scherp kwartiert al welletjes en haalde de angel weer uit zijn spel. Beide ploegen leken al bijzonder snel tevreden met een gelijkspel. De slotfase verliep gezapig, maar Cocu slaagde er desondanks in een tweede gele kaart in ontvangst te nemen. Ook De Cock kreeg nog rood.


BELGIË 1 NEDERLAND 1 TOESCHOUWERS: 35.000 SCHEIDSRECHTER: Herbert Fandel (Dui) DOELPUNTEN: 38' Sonck 1-0, 54' Makaay 1-1 BELGIË: De Vlieger; Deflandre (61' De Cock), Simons, Van Buyten (61' Valgaeren), Van Damme (61' Van der Heyden); Mpenza (42' Martens), Clement, Baseggio (77' De Schacht), Goor; Buffel (87' Walasiak), Sonck (77' Soetaers). NEDERLAND: Van der Sar; Reiziger, Stam (46' Ooijer), De Boer, Van Bronckhorst (46' Zenden); Seedorf (46' Van Bommel), Cocu, Kluivert, Davids (73' Overmars); Van der Vaart, Van Nistelrooy (46' Makaay). GELE KAARTEN: 24' Cocu, 51' Van Damme RODE KAARTEN: 78' Cocu (twee keer geel), 93' De Cock. 2' Thomas Buffel dolt met Seedorf en zet voor. Mbo Mpenza kan net niet bij de bal. Bij de daaropvolgende hoekschop moet Stam zich reppen voor de aanstormende Sonck.

4' Buffel zorgt voor gevaar en dwingt een hoekschop af.

7' Buffel, opnieuw hij, krijgt een prima schietkans maar mikt over.

10' Snelle doorbraak van Mpenza op rechts, pas naar Sonck die op Reiziger schiet.

21' Sonck is sneller dan de Boer en Stam, krijgt een tik van Stam maar omspeelt toch nog Van der Sar. De bal springt iets te ver van Sonck's voet waardoor de Boer alsnog in hoekschop tikt.

25' Buffel dwingt een vrijschop af, die opnieuw de Nederlandse verdediging op zijn grondvesten doet daveren.

26' Cocu grijpt naar de noodrem bij een ongrijpbare Buffel en krijgt geel.

29' Van der Vaart zorgt met een pegel vanop 25 meter voor het eerste Oranje-gevaar. De Vlieger bokst de bal in hoekschop.

31' Van Nistelrooy legt af voor Seedorf, die zwak op De Vlieger schiet.

38' Actie Deflandre-Goor op rechts, de verdediger trekt voor en Wesley Sonck kopt hard voorbij Van der Sar in doel (1-0).

42' Sandy Martens vervangt de aan de pols gekwetste Mbo Mpenza.

50' Vrijschop van de ingekomen Makaay vliegt centimeters over.

51' Jelle Van Damme krijgt geel voor een zware tackle op Reiziger.

54' Van Buyten verliest de bal, Cocu speelt de vrijstaande Makaay aan, die omspeelt Deflandre en schiet hard binnen (1-1).

60' De Vlieger bokst met de vuisten de bal op het hoofd van Kluivert. Zijn kopbal wordt door Van Damme uit het lege doel geweerd.

61' Van Buyten, Van Damme en Deflandere worden vervangen door Valgaeren, Van der Heyden en De Cock.

64' Vrijschop van Sonck vormt geen probleem voor Van der Sar.

74' Sonck rept zich om de bal binnen te houden en legt via Martens af tot bij Baseggio. Zijn schot verdwijnt in hoekschop.

77' Sonck en Baseggio worden door Anthuenis naar de kant geroepen en in hun plaats komen Soetaers en De Schacht

78' Cocu deelt een tik uit aan Goor. De Nederlander krijgt zijn tweede gele kaart en moet van het veld.

85' De Schacht zet mooi voor vanop links, Van der Sar raapt de bal voor de aanstormende Soetaers op.

87' Buffel krijgt een applausvervanging en in zijn plaats komt debutant Walasiak.

89' Walasiak kan net buiten de zestien aanleggen, maar Van der Sar redt.



21/08/2003 François Colin

©Copyright De Standaard

Rebelwithacause
20-08-03, 23:09
de haat ziet diep hè frieteke gooi ut er maar uit toe maar je kan het

Rebelwithacause
20-08-03, 23:11
Geplaatst door an3sdej
Mars, gefeliciteerd met deze morele overwinning. Die luie Nederlandse aanvallers zoals Kluivert moesten niet meer opgesteld mogen worden.

Ik hoop dat iemand dat een goed hardop durft te zeggen, en dat de jeugd het met enthousiasme mag gaan overnemen. Ik zie liever een wedstrijd waarin echt "gestreden" wordt, dan dit soort saaie wedstrijden te moeten aanschouwen waarin net genoeg puntjes worden gepakt.

jan doedel,je lijkt me een echte strijder.

Marsipulami
20-08-03, 23:12
Geplaatst door Rebelwithacause
de haat ziet diep hè frieteke gooi ut er maar uit toe maar je kan het

Doe nou maar die voetbal weg in je avatar. Ik zou me schamen in jouw plaats. :hihi:

Rebelwithacause
20-08-03, 23:16
?

an3sdej
20-08-03, 23:20
Mars, krijg ik geen bedankje voor mijn felicitaties aan jou?? :boer:

Rebelwithacause
20-08-03, 23:24
hij weet ut even nie meer

Marsipulami
20-08-03, 23:24
Geplaatst door an3sdej
Mars, krijg ik geen bedankje voor mijn felicitaties aan jou?? :boer:

Wel euhm,... ik kwam eigenlijk alleen maar wat provoceren. Een beetje zout in de wonde strooien en zo. Als mensen dan aardig gaan doen, dan is de lol er snel van af. Maar goed toch bedankt. :wohaa:

Rebelwithacause
20-08-03, 23:27
blij met een gelijkspel in eigen huis how low can you go