PDA

Bekijk Volledige Versie : Acceptatie homo's heeft beperkingen



Zwarte Schaap
20-08-03, 18:36
Acceptatie homo's heeft beperkingen

Bas van de Meerendonk


Het idee dat homoseksualiteit inmiddels algemeen wordt geaccepteerd, is te voorbarig. Zoenende mannen kunnen nog altijd op brede afkeuring rekenen, stelt Bas van de Meerendonk.

De wettelijke emancipatie van homoseksuelen in Nederland is ver gevorderd, maar van daadwerkelijke sociale acceptatie komt nog veel te weinig terecht, zegt Henk Beerten, voorzitter van het COC (Forum, 2 augustus). 'Integratie betekent niet dat een samenleving gelijke rechten geeft aan een minderheid, die daarna braaf opgaat in het geheel en dan niet langer zichtbaar hoeft te zijn.'

Zichtbaarheid is ook waar het hoofdredactionele commentaar over gaat (de Volkskrant, 2 augustus). In dit commentaar, dat handelt over vertrutting en over gedrag van homoseksuelen, wordt een onderscheid gemaakt tussen publieke en private ruimte. Er wordt bepleit dat gedrag dat anderen zou kunnen storen maar beter tot de private ruimte beperkt kan blijven: 'Het mooie van de hedendaagse samenleving is dat iedereen zijn eigen voorkeur kan uitleven. Maar de publieke ruimte is van iedereen: daarom moeten burgers zich zoveel mogelijk onthouden van gedrag dat door anderen als storend wordt ervaren.'


Op het eerste gezicht lijkt dit erg voor de hand liggend en bepaalde vormen van gedrag worden waarschijnlijk door een grote meerderheid als storend ervaren. Maar meestal is het zo dat wat de een als storend ervaart, de ander soms helemaal niet vervelend vindt.

Ook als we ons beperken tot gedrag dat ligt op het terrein van liefde en seksualiteit, dan nog resten er vragen. Welk seksueel gedrag is wel of niet acceptabel; waaraan storen mensen zich? En een wellicht nog veel belangrijkere vraag is of men zich net zo stoort aan hetzelfde gedrag van heteroseksuelen als aan dat van homoseksuelen.

Dit laatste vormt een mooie graad meter voor de sociale acceptatie van homoseksualiteit. Mag in het tolerante Nederland een hetero bepaalde zaken wel en een homo niet?

In het kader van het door de vakgroepen Methoden en Sociologie van de Katholieke Universiteit van Nijmegen gehouden onderzoek Sociaal-culturele ontwikkelingen in Nederland (SOCON-2000) is in 2000 aan 881 Nederlanders gevraagd of zij het aanstootgevend vinden om op straat twee mensen (een stel) met elkaar te zien zoenen.

Om meer inzicht te krijgen in de sociale acceptatie van homoseksuelen in vergelijking met heteroseksuelen hebben we de samenstelling van het stel laten variëren: een man en een vrouw, twee vrouwen, en twee mannen. Het betreft hier dus hetzelfde soort gedrag, namelijk zoenen in het openbaar, maar door verschillende groepen ten toon gespreid.

De uitkomsten laten zien dat er grote verschillen zijn tussen de drie stellingen. Een grote meerderheid van de respondenten vindt een zoenend heterostel absoluut niet aanstootgevend. Zoenende lesbo's en - vooral - zoenende homoseksuele mannen stuiten op aanzienlijk meer weerstand (zie graphic).

Dit is een duidelijke aanwijzing dat het met de sociale acceptatie van homoseksuelen nog niet zo ver is gevorderd als wellicht algemeen wordt gedacht. Het is iemands goed recht om zich te storen aan een zoenend stel op straat. Het is echter veelzeggend dat men zich klaarblijkelijk veel meer stoort aan twee zoenende vrouwen of twee zoenende mannen dan aan een zoenende man en vrouw.

Als de redenering van de Volkskrant wordt gevolgd, dan zou dit betekenen dat homoseksuelen niet en heteroseksuelen wel op straat zouden mogen zoenen. Immers, in de publieke ruimte zouden burgers zich moeten onthouden van gedrag dat door anderen als storend wordt ervaren. Je homoseksuele voorkeur is geen probleem, maar laat het vooral niet zien: hou het binnenshuis. Bepaald gedrag zou dan alleen nog maar weggelegd zijn voor heteroseksuelen, niet voor homoseksuelen. Dit leidt op zijn beurt weer tot onzichtbaarheid van homoseksuelen.

Recente onderzoeken naar de gezondheid van homoseksuelen suggereren dat er een verband is tussen het ontbreken van sociale acceptatie en klachten op het gebied van geestelijke gezonhdeid. Overheid, onderwijs en wetenschap zouden daarom meer prioriteit moeten geven aan de het vergroten van de sociale acceptatie van homoseksuelen.

Bas van de Meerendonk is verbonden aan de Rutgers Nisso Groep, het Kenniscentrum Seksualiteit en aan de vakgroep methoden van de Katholieke Universiteit Nijmegen.


Bron: Volkskrant

Dutchguy
20-08-03, 18:46
Overheid, onderwijs en wetenschap zouden daarom meer prioriteit moeten geven aan de het vergroten van de sociale acceptatie van homoseksuelen.

Bron: Volkskrant [/B]

Voor mij de kern van het verhaal.

an3sdej
20-08-03, 18:59
Juist Dutch, en dat moet meer gebeuren.

Tomas
20-08-03, 19:27
Nou, ik denk niet dat die urgentie er nog zo is. Het is een laatste stukje emancipatie, naar mijn bescheiden mening dat een kwestei van tijd zal zijn.

Ik denk dat er dus belangrijkere dingen zijn voor onderwijs, wetenschap en de overheid.

Donna
20-08-03, 19:30
Geplaatst door Zwarte Schaap

Recente onderzoeken naar de gezondheid van homoseksuelen suggereren dat er een verband is tussen het ontbreken van sociale acceptatie en klachten op het gebied van geestelijke gezonhdeid. Overheid, onderwijs en wetenschap zouden daarom meer prioriteit moeten geven aan de het vergroten van de sociale acceptatie van homoseksuelen.

Rek die kern van het verhaal nog wat op...

Want het is tragisch dat er nog steeds zo stellig over homosexualiteit wordt gesproken, dat het verwerpelijk is bedoel ik dan. Het maakt mensenn ongelukkig, depressief, suicidaal zelfs soms. Ieder heeft vrijheid van meningsuiting, maar degenen die zich schuldig maken aan homobashing moeten zich dit maar eens realiseren.

Verder is het ook wel weer dat lesbozoenen kennelijk minder erg wordt gevonden. Dat vinden bijzonder veel heterosexuele alpha-males namelijk errug prettig om naar te kijken... maar als het om twee mannen gaat, ho maar!

:zwaai:

Tomas
20-08-03, 19:34
Geplaatst door Donna
Dat vinden bijzonder veel heterosexuele alpha-males namelijk errug prettig om naar te kijken... maar als het om twee mannen gaat, ho maar!


Alpha-males?

Is dit een vooroordeel?

Donna
20-08-03, 19:36
Geplaatst door Tomas
Alpha-males?

Is dit een vooroordeel?

Nee, een beschrijving van een bepaald soort heterosexuele man.

Maar wie ik daaronder laat vallen, dat is wel gebaseerd op vooroordelen. Meestal is uiterlijk genoeg ;)

Tomas
20-08-03, 19:42
Geplaatst door Donna

Maar wie ik daaronder laat vallen, dat is wel gebaseerd op vooroordelen. Meestal is uiterlijk genoeg ;)

Mmmm...

Lange witte jassen en puisten?

Maar waarom zouden ze graag naar kussende mannen moeten willen kijken? Wat zie jij liever? Kussende mannen of vrouwen?

Zwarte Schaap
20-08-03, 19:50
Extra informatie:


42 procent van de Nederlanders vindt het aanstootgevend als homo's in het openbaar zoenen, terwijl maar 8 procent zich stoort aan een zoenend heterostel, blijkt uit onderzoek.

Tomas
20-08-03, 19:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Extra informatie:

Kijk Dutch, dat al 58% geen enkel probleem heeft met zoenende homo's in het openbaar moet jou volgens mij tot grote tevredenheid stemmen. Dat is al heel wat in zo'n korte tijd.

Dutchguy
20-08-03, 20:00
Geplaatst door Tomas
Kijk Dutch, dat al 58% geen enkel probleem heeft met zoenende homo's in het openbaar moet jou volgens mij tot grote tevredenheid stemmen. Dat is al heel wat in zo'n korte tijd.

Klopt, ik realiseer me dat ik het hier in Nederland best prima heb. Helaas staat daar tegenover dat het voor homo's met een religieuze achtergrond dat heel anders kan zijn. Maar ik ben zeker hoopvol voor de toekomst, de tijd werkt als een slijpmachine die ook de laatste restjes onverdraagzaamheid weg zal polijsten. Iedereen blij.

Simon
20-08-03, 20:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Immers, in de publieke ruimte zouden burgers zich moeten onthouden van gedrag dat door anderen als storend wordt ervaren.

Nou ik geloof niet dat iemand zich hier aan houdt. Ik zie zoveel gedrag op straat dat ik als storend ervaar dus vind dat je je daar niet al te druk om moet maken.

Simon

Donna
20-08-03, 20:20
Geplaatst door Tomas
Mmmm...

Lange witte jassen en puisten?

Maar waarom zouden ze graag naar kussende mannen moeten willen kijken? Wat zie jij liever? Kussende mannen of vrouwen?


Om je eerlijk de waarheid te zeggen zie ik eigenlijk nooit mensen op straat zoenen. Homo's of hetero's. Zal wel aan mij liggen. Ik woon denk ik in een zoenloze buurt.

En als ik moet kiezen heb ik eerlijk gezegd geen voorkeur. Of ja, wel. Ik vind het aanstootgevend als lelijke mensen met elkaar zoenen. Dat vind ik ZO vies. Echt erg aanstootgevend. Als twee mooie mensen met elkaar zoenen mag ik daar graag naar kijken.

Maarja, om nou een stuk in de krant te schrijven over dat het eigenlijk niet normaal is dat lelijke mensen met elkaar zoenen? Zoiets als: kijk, lelijkheid is opzich maatschappelijk geaccepteerd. Maar laat ze hun sexualiteit maar tot de prive sfeer beperken want ik vind het smerig, echt van die aardslelijke, veel te dikke zwetende vieze mensen die zoenen. Nee, ik denk niet dat ik dat zou doen.

Denk overigens ook niet dat die krant het zou plaatsen. Vreemd dat dat met stukken over zoenende homo's wel gebeurt.

Sawda
20-08-03, 20:26
Geplaatst door Donna

Denk overigens ook niet dat die krant het zou plaatsen. Vreemd dat dat met stukken over zoenende homo's wel gebeurt.

Kwetsbare groepen in de samenleving daar wordt maar al te graag over geschreven.

Tomas
20-08-03, 20:29
Geplaatst door Donna
Om je eerlijk de waarheid te zeggen zie ik eigenlijk nooit mensen op straat zoenen. Homo's of hetero's. Zal wel aan mij liggen. Ik woon denk ik in een zoenloze buurt.

En als ik moet kiezen heb ik eerlijk gezegd geen voorkeur. Of ja, wel. Ik vind het aanstootgevend als lelijke mensen met elkaar zoenen. Dat vind ik ZO vies. Echt erg aanstootgevend. Als twee mooie mensen met elkaar zoenen mag ik daar graag naar kijken.

Maarja, om nou een stuk in de krant te schrijven over dat het eigenlijk niet normaal is dat lelijke mensen met elkaar zoenen? Zoiets als: kijk, lelijkheid is opzich maatschappelijk geaccepteerd. Maar laat ze hun sexualiteit maar tot de prive sfeer beperken want ik vind het smerig, echt van die aardslelijke, veel te dikke zwetende vieze mensen die zoenen. Nee, ik denk niet dat ik dat zou doen.

Denk overigens ook niet dat die krant het zou plaatsen. Vreemd dat dat met stukken over zoenende homo's wel gebeurt.

Nou zeg, waarom krijg ik dit nou op mijn bord?

Mag het toch wel vragen? Ik heb nu eenmaal dingen die ik liever zie dan andere, zonder dat dat in de krant hoeft of dat ik daarmee een waarde oordeel wil uitspreken.

Simon
20-08-03, 20:32
Overigens 2 vrouwen die elkaar oraal bevredigen valt bijna iedere week op SBS6 te bekijken dus ik vraag mij af of mensen zich daar nu echt zo aan storen. En in mediterane landen zoenen mannen elkaar veel vaker in het openbaar dan hier. Maar dat heeft weer niks met homosexualiteit te maken. Dus gaat het wel om het zoenen ?

Simon

Donna
20-08-03, 21:05
Geplaatst door Tomas
Nou zeg, waarom krijg ik dit nou op mijn bord?

Mag het toch wel vragen? Ik heb nu eenmaal dingen die ik liever zie dan andere, zonder dat dat in de krant hoeft of dat ik daarmee een waarde oordeel wil uitspreken.


:verward:

Jij krijgt niks op je bord, ik gaf gewoon antwoord (heb geen voorkeur) en voegde daar een totaal nutteloos verhaaltje over lelijke mensen aann toe, zo van: overigens...

Maar dat was niet om jou... ach laat maar.

Ik word altijd verkeerd begrepen :traan1:

Simon
20-08-03, 21:09
Geplaatst door Donna

Ik word altijd verkeerd begrepen :traan1:

Ach dat zeg je alleen om Ron. Maar die wordt denk ik vaker verkeerd begrepen dan jij!

Simon

Donna
20-08-03, 21:11
Geplaatst door Simon
Ach dat zeg je alleen om Ron. Maar die wordt denk ik vaker verkeerd begrepen dan jij!

Simon


Welnee, dat zeg ik om Tomas. Ron begrijpt zichzelf niet helemaal.

Mark
20-08-03, 22:08
Geplaatst door Donna
Verder is het ook wel weer dat lesbozoenen kennelijk minder erg wordt gevonden. Dat vinden bijzonder veel heterosexuele alpha-males namelijk errug prettig om naar te kijken... maar als het om twee mannen gaat, ho maar!

:zwaai:

ja, nou en? :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa:

im 100% guilty

~Panthera~
20-08-03, 23:50
Om eerlijk te zijn vind ik wie wie zoent eigenlijk helemaal niet intressant.
Van mij mag iedereen. :D
Leuk om te zien dat er nog mensen zijn die om elkaar geven. :roken:

Tomas
21-08-03, 09:34
Geplaatst door Donna
Ik word altijd verkeerd begrepen :traan1:

Nou, meestal denk ik je wel te begrijpen. Nu was ik duidelijk wat te snel op m'n tenen getrapt denk ik.

Maar Mark, wij zijn toch Beta?

Mark
21-08-03, 09:44
Geplaatst door Tomas
Maar Mark, wij zijn toch Beta?

Precies, alpha mannetjes studeren Geschiedenis ofzo.

Tomas
21-08-03, 09:50
Geplaatst door Mark
Precies, alpha mannetjes studeren Geschiedenis ofzo.

Ja en die hebben helemaal geen primitieve gevoelens. Die begrijpen altijd iedereen.

Mark
21-08-03, 09:59
Geplaatst door Tomas
Ja en die hebben helemaal geen primitieve gevoelens. Die begrijpen altijd iedereen.

Als je zoenende vrouwen niet mooi vind ben je naar mijn mening gewoon geen echte man.