PDA

Bekijk Volledige Versie : Ophef in Rotterdam-Noord over trek naar islamitische school



Zwarte Schaap
21-08-03, 11:05
Ophef in Noord over trek naar islamitische school

Door Marijke Nijboer


Rotterdam - Vijf basisscholen in het Oude Noorden zien plotseling veel leerlingen vertrekken naar een nieuwe islamitische school in hun wijk. ION, het betreffende schoolbestuur, mocht hier geen nieuwe school starten en heeft er nu een dependance van een bestaande eigen school neergezet. Geheel volgens de regels, zegt de Dienst Stedelijk Onderwijs. Maar de getroffen schooldirecteuren zijn verbolgen: 'Ouders zijn gewoon onder druk gezet.'

Bij de twee zwaarst getroffen scholen, de Hildegardisschool en De Fontein, bleven op de eerste schooldag deze week 35 en 21 bankjes leeg. De meeste leerlingen zijn niet afgemeld en de nieuwe school heeft ook niet, zoals de Leerplichtwet dat voorschrijft, gemeld bij de oude scholen dat zij de kinderen heeft ingeschreven. Lokatieleider M. den Boef van De Fontein: ,,Mijn kinderen zitten nu al drie dagen op die andere school, zonder dat ik iets heb gehoord.''

De Stichting Islamitische Onderwijsgroep Nederland (ION) diende dit voorjaar aanvragen in voor drie nieuwe basisscholen, waarvan er een in Noord moest komen. Er kwam geen toestemming omdat de drie bestaande ION-scholen ruim onder het vereiste leerlingenaantal zaten. Een van die drie, Het Nieuwe Westen, is inmiddels groot genoeg. ION heeft van de andere twee dependances gemaakt, net als van de nieuwe school in Noord. Dat mag, zegt een woordvoerster van de DSO. ,,In de Hildegardisstraat was een leegstaande school voorhanden, en die ruimte is door ons goedgekeurd.''

Bron:Rotterdams Dagblad 21/08/03

an3sdej
21-08-03, 11:25
Die onderwijs wet moet moet gewoon op de schop :kwaad:

Zwarte Schaap
21-08-03, 11:29
Geplaatst door an3sdej
Die onderwijs wet moet moet gewoon op de schop :kwaad:

Waarom? Moet het strenger of vrijer worden?

Sawda
21-08-03, 11:49
Geplaatst door an3sdej
Die onderwijs wet moet moet gewoon op de schop :kwaad:

Dit slaat nergens op.

an3sdej
21-08-03, 11:56
Subsidie's aan bijzonder onderwijs stoppen, en alleen openbaar onderwijs subsidiëren!!!!!! Ik ben tegen bijzonder onderwijs, als mensen een christelijke of joodse of moslimschool willen oprichten, dan zonder gemeenschapsgeld.

Bijzondere scholen OK, maar dan puur op eigen initiatief, met eigen geld, en voldoend aan alle eisen!!!

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:24
Geplaatst door an3sdej
Subsidie's aan bijzonder onderwijs stoppen, en alleen openbaar onderwijs subsidiëren!!!!!! Ik ben tegen bijzonder onderwijs, als mensen een christelijke of joodse of moslimschool willen oprichten, dan zonder gemeenschapsgeld.

Bijzondere scholen OK, maar dan puur op eigen initiatief, met eigen geld, en voldoend aan alle eisen!!!

Moslims en christenen betalen ook mee aan het belastinggeld. Krijgen ze dan een deel van hun belastingafdraging terug?

Je geeft nog steeds niet aan waarom ze niet gesubsideerd moeten worden.

Overigens moet je spreken van bekostigen i.p.v subsidieren.

Mark
21-08-03, 13:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moslims en christenen betalen ook mee aan het belastinggeld. Krijgen ze dan een deel van hun belastingafdraging terug?

Je geeft nog steeds niet aan waarom ze niet gesubsideerd moeten worden.

Overigens moet je spreken van bekostigen i.p.v subsidieren.

Moslims en Christenen krijgen onderwijs van de staat. Geen teruggave van hun "bekostiging dus".

Religieus onderricht dient niet door de staat te worden verzorgd. Of krijg ik belastingteruggave voor al dat Christelijke onderwijs dat ik nu verplicht sponsor?

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:37
Geplaatst door Mark
Moslims en Christenen krijgen onderwijs van de staat. Geen teruggave van hun "bekostiging dus".


Een beetje nadenken markie ! Ze willen hun eigen onderwijs ! Dat heet vrijheid van onderwijs. Je wilt ze toch niet verplicht aan een onderwijs laten betalen die ze liever niet hebben? Je bent dus voorstander van eenheidsworst.


Religieus onderricht dient niet door de staat te worden verzorgd Dommie, religieus onderwijs wordt niet door de staat verzorgd.


Of krijg ik belastingteruggave voor al dat Christelijke onderwijs dat ik nu verplicht sponsor? Jou geld wordt toch gebruikt voor het openbaar onderwijs ! Juist als je het religieuze onderwijs verbiedt laat je gelovigen schoolsoorten verplicht sponsoren waar ze niet achter staan.

Mark
21-08-03, 13:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een beetje nadenken markie ! Ze willen hun eigen onderwijs ! Dat heet vrijheid van onderwijs. Je wilt ze toch niet verplicht aan een onderwijs laten betalen die ze liever niet hebben? Je bent dus voorstander van eenheidsworst.

Dommie, religieus onderwijs wordt niet door de staat verzorgd.

Jou geld wordt toch gebruikt voor het openbaar onderwijs ! Juist als je het religieuze onderwijs verbiedt laat je gelovigen schoolsoorten verplicht sponsoren waar ze niet achter staan.

Ik ben er inderdaad voorstander van gestandaardiseerd onderwijs waarbij een minimaal kwaliteitsniveau wordt gegarandeerd. Wanneer gemeeschapsgeld wordt gebruikt dan lijkt het me zinnig dat het niet aan de individuele gebruikers wordt overgelaten wat er nou wordt onderwezen. Zo kan gekke Henkie anders subsidie krijgen om zijn zoontje 1+1=3 uit te leggen.

Religieus onderwijs wordt niet door de staat verzorgd maar wel gefinancierd.

Bewijs maar eens dat "mijn" geld wordt gebruikt voor openbaar onderwijs. Hoe weet de belastingsdienst wat mijn religieuze opvattingen zijn.

Onno26
21-08-03, 13:45
Zwart Schaap, Ik denk dat je enigzins verward bent over hoe scholen betaalt worden in Nederland.

Zowel openbare scholen als bijzondere scholen worden door het rijk betaald. Het onderscheid is dat bijzondere scholen een ouderbijdrage mogen vragen, die ouders overigens niet verplicht zijn te betalen.

Het zou naturrlijk een veel beter idee zijn om alleen openbare scholen te hebben waar iedereen hetzelfde onderwijs krijgt. Ik kreeg op mijn lagere school godsdienst onderwijs over alle godsdiensten en heb daar zowel kerstmis als joods pasen als hindoestaans nieuwjaar gevierd.

Eventueel specifiek op een geloof gericht onderwijs wat voortkomt uit de wens van de ouderen om een geloofsbeleving bij hun kinderen door te drukken kan dan door de ouders zelf betaald worden.

Zwarte Schaap
21-08-03, 14:04
Geplaatst door Mark
Ik ben er inderdaad voorstander van gestandaardiseerd onderwijs waarbij een minimaal kwaliteitsniveau wordt gegarandeerd. Wanneer gemeeschapsgeld wordt gebruikt dan lijkt het me zinnig dat het niet aan de individuele gebruikers wordt overgelaten wat er nou wordt onderwezen. Zo kan gekke Henkie anders subsidie krijgen om zijn zoontje 1+1=3 uit te leggen.

Wat zeur je nou weer dat het aan de individuele gebruikers over gelaten moet worden? Je hebt daar speciale overheidsdiensten voor. Onderwijs in Nederland moet aan bepaalde voorwaarden voldoen die keer op keer worden gecontroleerd. Religieuze scholen en openbare scholen moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen. Onderwijs in Nederland is al gestandaardiseerd.

Je henkieverhaal is bullshit en ga een beetje beter nadenken. Als je zo blijft doorpraten is het tijdsverspilling om je alles voor te kauwen.


Religieus onderwijs wordt niet door de staat verzorgd maar wel gefinancierd. En de staat wordt weer gefinancieerd door onder andere de gelovigen in Nederland.


Bewijs maar eens dat "mijn" geld wordt gebruikt voor openbaar onderwijs. Hoe weet de belastingsdienst wat mijn religieuze opvattingen zijn. Ik hoef niets te bewijzen, wat ik weet is dat iedereen meebetaalt aan het onderwijs, moslims gelovigen, ongelovigen hindoes etc.... Door gelovigen wel mee te laten betalen aan één soort verplicht onderwijs maar hun eigen onderwijs verbiedt, dan duidt dat op beknotting van vrijheid. En als je geen argumenten hebt waarom het beknot moet worden dan snap ik je al helemaal niet.

Zwarte Schaap
21-08-03, 14:14
Geplaatst door Onno26
Zwart Schaap, Ik denk dat je enigzins verward bent over hoe scholen betaalt worden in Nederland.

Zowel openbare scholen als bijzondere scholen worden door het rijk betaald. Het onderscheid is dat bijzondere scholen een ouderbijdrage mogen vragen, die ouders overigens niet verplicht zijn te betalen.


Ja en wat is er dan verward aan mijn verhaal? Wat jij zegt beweer ik toch ook. Heb ik het tegendeel gezegd dan, ik zou zeggen quote me maar.


Het zou naturrlijk een veel beter idee zijn om alleen openbare scholen te hebben waar iedereen hetzelfde onderwijs krijgt. Dat is onmogelijk (denk aan wittte en zwarte scholen)maar er is wel een standaard waar alle scholen aan moeten voldoen. Het onderwijs is inhoudelijke al hetzelfde alleen religieuze scholen en andere soorten onderwijs doen dat in een jasje waar een specifieke vraag naar is.


Ik kreeg op mijn lagere school godsdienst onderwijs over alle godsdiensten en heb daar zowel kerstmis als joods pasen als hindoestaans nieuwjaar gevierd. Ja en ? wat wil je ermee zeggen?


Eventueel specifiek op een geloof gericht onderwijs wat voortkomt uit de wens van de ouderen om een geloofsbeleving bij hun kinderen door te drukken kan dan door de ouders zelf betaald worden. Dan moet je ze belastingtechnisch tegemoet komen om zo niet dubbel voor onderwijs te betalen. Verder betoog ik al een hele tijd dat het onderwijs aan bepaalde voorwaarden moetr voldoen. Gestandaardiseerd onderwijs is al een feit. Ze krijgen gewoon rekenen en taal zoals alle andere scholen hoor aleen ze hebben iets extra's, ze passen meer bij de omgeving en normen en waarden die thuis gehanteerd worden.

Mill
21-08-03, 14:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze krijgen gewoon rekenen en taal zoals alle andere scholen hoor aleen ze hebben iets extra's, ze passen meer bij de omgeving en normen en waarden die thuis gehanteerd worden.[/B]

Precies. En wie iets extra's wil, moet extra betalen.

Marsipulami
21-08-03, 14:41
Geplaatst door Mill
Precies. En wie iets extra's wil, moet extra betalen.

Is dat nu al niet het geval ? In Vlaanderen is het vrij onderwijs (bijzonder) voor de overheid goedkoper dan het gemeenschapsonderwijs (openbare scholen). Volgens mij is dat in Nederland ook het geval, waarom hebben bijzondere scholen anders het recht om een bijdrage aan de ouders te vragen.

Onno26
21-08-03, 16:01
Ja en ? wat wil je ermee zeggen?

Wat ik daarmee wilde zeggen is dat een school je zo breed mogelijk hoort voor te bereiden op de maatschappij waarin je terechtkomt.
Godsdienstnderwijs op openbare scholen praat over het algeenover alles, zodat het kind een zelf een keuze kan maken, terwijl een bijzondere school dezelfde booschap die het kind thuis ook al moet horen tot in den treure herhaalt.

Ik vind het persoonlijk niet zo gezond dat een gereformeerd jongetje thuis gereformeerd opgevoed wordt, op school alleen over de gereformeerde visie op het christendom wordt ingelicht en alleen gereformeerde vriendjes heeft.


ze passen meer bij de omgeving en normen en waarden die thuis gehanteerd worden.

Wat die kinderen dus niet voorbereid op de maatschappij maar ze het idee geeft dat de thuis heersende normen en waarden overal aanwezig zijn.



In Vlaanderen is het vrij onderwijs (bijzonder) voor de overheid goedkoper dan het gemeenschapsonderwijs (openbare scholen). Volgens mij is dat in Nederland ook het geval, waarom hebben bijzondere scholen anders het recht om een bijdrage aan de ouders te vragen.

Scholen krijgen hier per gemeente per kind hetzelfde. Het is hier zo idioot dat als een onverlaat de ramen ingooit bij de protestanse school dat de katholieke school en de openbare school dit raam ook vergoed krijgen (nee dit is geen grapje)
De bijzondere scholen hebben het recht om geld te vragen zodat ze extra activiteiten kunnen ontplooien die de bijzonderheid van de school helpen.

Marsipulami
21-08-03, 18:04
Geplaatst door Onno26
Scholen krijgen hier per gemeente per kind hetzelfde. Het is hier zo idioot dat als een onverlaat de ramen ingooit bij de protestanse school dat de katholieke school en de openbare school dit raam ook vergoed krijgen (nee dit is geen grapje)
De bijzondere scholen hebben het recht om geld te vragen zodat ze extra activiteiten kunnen ontplooien die de bijzonderheid van de school helpen.

Ik denk dat de weddes van leerkrachten van bijzondere scholen in Vlaanderen net zoals de openbare scholen voor 100% door de overheid worden betaald.

Investeringen in gebouwen en pedagogisch materieel wordt voor openbare scholen voor 100% terugbetaald en voor bijzondere scholen slechts voor 60 %.

De toelage per leerling aan de school voor het bekostigen van de normale werking (secretariaat, poetsen, verwarming, kleine herstellingen, klasactiviteiten) bedraagt voor het vrije net ongeveer 2/3 van hetgeen voor een leerling van een openbare school wordt betaald. (Ik zeg wel eens tegen zulke leerlingen dat ze in de ogen van de overheid meer dan 30% minder waard zijn dan hun leeftijdsgenoten die in het openbaar onderwijs zitten.) In ieder geval is het overwicht aan bijzondere scholen in Vlaanderen een gigantische besparing voor de overheid.

Mill
21-08-03, 18:15
Dan doen ze het in Vlaanderen beter dan hier.

Marsipulami
21-08-03, 18:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moslims en christenen betalen ook mee aan het belastinggeld. Krijgen ze dan een deel van hun belastingafdraging terug?

Je geeft nog steeds niet aan waarom ze niet gesubsideerd moeten worden.

Hier ben je inconsequent met stellingen die ik je eerder al heb zien verdedigen. Je was er op tegen dat de overheid zou mee betalen voor het onderhoud van moskeeën, weddes van islamleerkrachten, e.d. Het argument was de vrees dat de overheid dit subsidiemechanisme zou misbruiken om het islamverhaal te manipuleren. Nou, voor bijzondere scholen bestaat dit gevaar ook nl, dat de overheid eisen gaat opleggen m.b.t. het islamitisch opvoedingsproject.

Marsipulami
21-08-03, 18:18
Geplaatst door Mill
Dan doen ze het in Vlaanderen beter dan hier.

Ja hoor, en uit internationale onderzoeken blijkt zelfs dat men in Vlaamse scholen meer bijleert dan in Nederlandse scholen. Dat ondanks het overwicht van 70% leerlingen in de bijzondere scholen en slechts 30 % in openbare scholen. Blijkbaar leveren bijzondere scholen meer kwaliteit af.

Zwarte Schaap
21-08-03, 18:32
Geplaatst door Marsipulami
Hier ben je inconsequent met stellingen die ik je eerder al heb zien verdedigen. Je was er op tegen dat de overheid zou mee betalen voor het onderhoud van moskeeën, weddes van islamleerkrachten, e.d. Het argument was de vrees dat de overheid dit subsidiemechanisme zou misbruiken om het islamverhaal te manipuleren. Nou, voor bijzondere scholen bestaat dit gevaar ook nl, dat de overheid eisen gaat opleggen m.b.t. het islamitisch opvoedingsproject.


Het verschil zit hem in dat kerkbezoek/moskeebezoek niet verplicht wordt door de overheid. Voor kinderen geldt er een schoolplicht. Ze moeten verplicht onderwijs volgen in een bepaalde programma. Als de overheid het dan verplicht stelt en er jouw belastinggeld aan besteed wordt dan moeten ze die verplichte programma betalen ook.

Het gevaar van eisen die de overheid kan opleggen is al reeel bij scholen, dat probeert men ook. Zie de vele publicaties en politieke discussies om islamitische scholen extra te controlleren.

Wat dat betreft ondersteunt dit mijn eerdere stelling dat moskeen de overheid uit hun financien moeten houden.

Zwarte Schaap
21-08-03, 18:34
Geplaatst door Marsipulami
Ja hoor, en uit internationale onderzoeken blijkt zelfs dat men in Vlaamse scholen meer bijleert dan in Nederlandse scholen. Dat ondanks het overwicht van 70% leerlingen in de bijzondere scholen en slechts 30 % in openbare scholen. Blijkbaar leveren bijzondere scholen meer kwaliteit af.

Islamitische scholen scoren hoger als zwarte scholen wat schoolprestaties betreft.

Sawda
21-08-03, 19:39
Geplaatst door Zwarte Schaap


Het gevaar van eisen die de overheid kan opleggen is al reeel bij scholen, dat probeert men ook. Zie de vele publicaties en politieke discussies om islamitische scholen extra te controlleren.

Onlangs las ik stukken van de onderwijsinspectie over de assoefa basisschool in Amsterdam. De inspectie was zeer positief over deze school, jammer genoeg lees je daar niks van terug in de kranten.

Chatoloog
21-08-03, 20:54
Geplaatst door an3sdej
Die onderwijs wet moet moet gewoon op de schop :kwaad:

Dus 1 van de grondvrijheden moet geschapt worden?
Vrijheid van Godsdienst




jouw reacties en die van mark zijn logisch voor bevooroordeelde atheisten

Tomas
21-08-03, 21:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Islamitische scholen scoren hoger als zwarte scholen wat schoolprestaties betreft.

Zogenaamde christelijke scholen ook.

Ik weet tegenwoordig hoe dat komt en welke scholen de dropouts moeten opvangen. En om dan nog te koketteren met de beste slagingspercentages vind ik wel zo vreselijk hypocriet. Ik wordt stront ziek van die schijnheilige religieuze scholen.

Tomas
21-08-03, 21:15
Geplaatst door Chatoloog
[jouw reacties en die van mark zijn logisch voor bevooroordeelde atheisten

Waarlijk Chato, gij zijt geniaal!!

Zwarte Schaap
21-08-03, 21:29
Geplaatst door Tomas
Zogenaamde christelijke scholen ook.

Ik weet tegenwoordig hoe dat komt en welke scholen de dropouts moeten opvangen. En om dan nog te koketteren met de beste slagingspercentages vind ik wel zo vreselijk hypocriet. Ik wordt stront ziek van die schijnheilige religieuze scholen.

Jouw vergelijking gaat niet op voor islamitische onderwijs. Je plaatst een bewering die uit de dikke duim is gezogen. Kom maar op met je bewijsje!

Tomas
21-08-03, 21:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jouw vergelijking gaat niet op voor islamitische onderwijs. Je plaatst een bewering die uit de dikke duim is gezogen. Kom maar op met je bewijsje!

Het bewijs is het hoger slagingspecentage en het hogere percentage kinderen dat de school voortijdig verlaat. Dit laatste cijfer is nergens te vinden jammer genoeg, maar ik ken de verhalen wel.

Volgens Mars is het hogere slagingspercentage het resultaat van beter onderwijs, van superieur en beter gemotiveerd personeel.

Mijn rondgang langs de Goudse scholen lieten een duidelijk tegengesteld beeld zien. Het is niet een beter gemotiveerde leerkracht, maar eenvoudig weg selecteren aan de deur en voordat ze ooit het laatste jaar bereiken de rotte appels eruit knikkeren. Die worden wel opgevangen door de openbare scholen. De afval putjes.

Zeik niet over bewijs, scheiterd.

Zwarte Schaap
21-08-03, 21:41
Geplaatst door Tomas
Het bewijs is het hoger slagingspecentage en het hogere percentage kinderen dat de school voortijdig verlaat. Dit laatste cijfer is nergens te vinden jammer genoeg, maar ik ken de verhalen wel.

Volgens Mars is het hogere slagingspercentage het resultaat van beter onderwijs, van superieur en beter gemotiveerd personeel.

Mijn rondgang langs de Goudse scholen lieten een duidelijk tegengesteld beeld zien. Het is niet een beter gemotiveerde leerkracht, maar eenvoudig weg selecteren aan de deur en voordat ze ooit het laatste jaar bereiken de rotte appels eruit knikkeren. Die worden wel opgevangen door de openbare scholen. De afval putjes.

Zeik niet over bewijs, scheiterd.

Kortom bovenstaande beweringen gelden niet voor het islamitisch onderwijs, alszodanig heb je niets toegevoegd aan onze discussie.

Je had dus beter op mars kunnen reageren i.p.v op mij.

Tomas
21-08-03, 21:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom bovenstaande beweringen gelden niet voor het islamitisch onderwijs, alszodanig heb je niets toegevoegd aan onze discussie.

Je had dus beter op mars kunnen reageren i.p.v op mij.

Mars kent mijn standpunt.

En jij zou moeten weten dat ik weinig verschil zie tussen schijnheilige christenen en moslims. Dat is mijn beperkte onderscheidende vermogen.

Zwarte Schaap
21-08-03, 21:47
Geplaatst door Tomas
Mars kent mijn standpunt.

En jij zou moeten weten dat ik weinig verschil zie tussen schijnheilige christenen en moslims. Dat is mijn beperkte onderscheidende vermogen.

Dan heb je naast je domme vooroordeel niets zinnigs te melden.

Tomas
21-08-03, 21:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan heb je naast je domme vooroordeel niets zinnigs te melden.

Hou je de moslimah's nog een beetje onder controle?

Marsipulami
21-08-03, 21:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het verschil zit hem in dat kerkbezoek/moskeebezoek niet verplicht wordt door de overheid. Voor kinderen geldt er een schoolplicht. Ze moeten verplicht onderwijs volgen in een bepaalde programma. Als de overheid het dan verplicht stelt en er jouw belastinggeld aan besteed wordt dan moeten ze die verplichte programma betalen ook.

Nou, met die opmerking heb je nog geen weerwoord tegen degenen die zeggen dat leerlingen dan maar aan hun leerplicht moeten voldoen in een openbare school.


Het gevaar van eisen die de overheid kan opleggen is al reeel bij scholen, dat probeert men ook. Zie de vele publicaties en politieke discussies om islamitische scholen extra te controlleren.

Klopt, alles wat religie-gerelateerd is wordt bestreden. Ik zie weinig verschil tussen de aanpak van de meeste West-Europese regeringen die op allerlei wijzen een niet beleden (theoretisch) maar beleefd (praktisch) atheïsme willen opdringen -bv. middels het doordrukken van een vrijblijvend levensbeschouwelijk relativisme in de opvoeding van kinderen- en het dynamieteren van boeddhabeelden door de Taliban. In beide gevallen probeert men onder -al dan niet subtiele- dwang een staatsideologie op te leggen en de vrijheid van denken te bestrijden. Het verschil tussen de Nederlandse overheid en de Taliban is enkel dat de taliban oprechter waren. Echt pluralisme is beiden vreemd.


Wat dat betreft ondersteunt dit mijn eerdere stelling dat moskeen de overheid uit hun financien moeten houden.

De eeuwige smoes van scheiding tussen godsdienst en staat moet vooral dienen om alles wat religie-gerelateerd is financieel droog te leggen. De overheid subsidieert zowat alles, van toneelgezelschappen, over muziekfestivals, tot zuip- en braspartijen die het eufemistische etiket 'jongerencultuur' krijgen opgeplakt. Alsof al deze vormen van 'cultuur' geen levensbeschouwelijke implicaties zouden inhouden.

Zwarte Schaap
21-08-03, 21:56
Geplaatst door Tomas
Hou je de moslimah's nog een beetje onder controle?

Daar zijn ze moslima's voor, dat kunnen zij veel beter als ik. Ik kan niet aan de moslima's tippen.

Ik hou me liever bezig met slampampers zoals jou. Gezien je plotselinge verandering van onderwerp heb ik je klaarblijkelijk onder controle inzake deze discussie.

Zwarte Schaap
21-08-03, 21:59
Geplaatst door Marsipulami
Nou, met die opmerking heb je nog geen weerwoord tegen degenen die zeggen dat leerlingen dan maar aan hun leerplicht moeten voldoen in een openbare school.

Laat ze dan maar eerst met overtuigende argumenten komen waarom dat alleen op een openbare school kan, of een argument waarom dat niet op een religieuze school kan.

Chatoloog
21-08-03, 22:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daar zijn ze moslima's voor, dat kunnen zij veel beter als ik. Ik kan niet aan de moslima's tippen.

Ik hou me liever bezig met slampampers zoals jou. Gezien je plotselinge verandering van onderwerp heb ik je klaarblijkelijk onder controle inzake deze discussie. :duim:

Tomas is een kat in het nauw

ik zou die rare sprongen voor geen goud willen missen :p

Tomas
21-08-03, 22:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daar zijn ze moslima's voor, dat kunnen zij veel beter als ik. Ik kan niet aan de moslima's tippen.

Ja, ja...

Buitengewoon laf en ontwijkend antwoord.


Ik hou me liever bezig met slampampers zoals jou. Gezien je plotselinge verandering van onderwerp heb ik je klaarblijkelijk onder controle inzake deze discussie.

Jij veranderde van onderwerp, eikel. Je hebt het alleen niet door.

Tomas
21-08-03, 22:17
Geplaatst door Chatoloog
:duim:

Tomas is een kat in het nauw

ik zou die rare sprongen voor geen goud willen missen :p

Nou Schaap, je hebt onze meest geniale prikker als fan. Dat moet wat zeggen of niet?

Zwarte Schaap
21-08-03, 22:26
Geplaatst door Tomas
Ja, ja...

Buitengewoon laf en ontwijkend antwoord.
Jij veranderde van onderwerp, eikel. Je hebt het alleen niet door.

Tomas je maakt rare sprongen zoals chatoloog zegt. Je woorden missen steeds meer het verband met de discussie. Het lijkt alsof ze in duigen zijn gevallen.

:slapen:

Zwarte Schaap
21-08-03, 22:30
Geplaatst door Tomas
Nou Schaap, je hebt onze meest geniale prikker als fan. Dat moet wat zeggen of niet?

Ik denk dat hij het gewoon met me eens is. Fan van mij zijn, is teveel eer voor mij.

willemdezesde
21-08-03, 22:47
Er gaat niets boven gewoon gezellig en goed gereformeerd onderwijs. Ik weet het uit eigen ervaring en ik kan het je aanbevelen.

Calvijn is zo gek nog niet. Je moet het alleen willen zien.


O, ja en mijn kinderen volgen ook gereformeerd onderwijs en ze zijn niet eens schijnheilig. (tenminste dat denk ik)


Calvijn en Willem van Oranje hebben toch maar mooi een paar honderd jaar geleden er voor 'gestreden' dat er vrijheid van geloven is in dit land. Dat wil ik graag zo houden.

Ook voor moslims is het goed als ze hun eigen scholen hebben. Van daaruit kunnen de kinderen waardevolle burgers van dit land zijn. :p

Zwarte Schaap
21-08-03, 22:59
Geplaatst door willemdezesde
Ook voor moslims is het goed als ze hun eigen scholen hebben. Van daaruit kunnen de kinderen waardevolle burgers van dit land zijn. :p

Bedankt voor het vertrouwen!

Donna
21-08-03, 23:23
Geplaatst door Marsipulami

Klopt, alles wat religie-gerelateerd is wordt bestreden. Ik zie weinig verschil tussen de aanpak van de meeste West-Europese regeringen die op allerlei wijzen een niet beleden (theoretisch) maar beleefd (praktisch) atheïsme willen opdringen -bv. middels het doordrukken van een vrijblijvend levensbeschouwelijk relativisme in de opvoeding van kinderen- en het dynamieteren van boeddhabeelden door de Taliban. In beide gevallen probeert men onder -al dan niet subtiele- dwang een staatsideologie op te leggen en de vrijheid van denken te bestrijden. Het verschil tussen de Nederlandse overheid en de Taliban is enkel dat de taliban oprechter waren. Echt pluralisme is beiden vreemd.

Mars, lees dit nou gewoon nog eens een keertje door en denk er nog eens goed over na. De Nederlandse overheid brengt politieke tegenstanders niet ter dood en legt het volgen van religieuze wetten en regels niet aan burgers op die die religie niet of niet op die manier aangangen. Als jij het verschil niet zien tussen een klimaat van keuzevrijheid ondersteunen of een enkele keuze verplicht stellen dan weet ik het ook niet meer. Zeker niet als je het ter dood brengen dan ook nog eens oprechter gaat noemen.




Geplaatst door Marsipulami
[BDe eeuwige smoes van scheiding tussen godsdienst en staat moet vooral dienen om alles wat religie-gerelateerd is financieel droog te leggen. De overheid subsidieert zowat alles, van toneelgezelschappen, over muziekfestivals, tot zuip- en braspartijen die het eufemistische etiket 'jongerencultuur' krijgen opgeplakt. Alsof al deze vormen van 'cultuur' geen levensbeschouwelijke implicaties zouden inhouden. [/B]

De overheid probeert gesubsidieerde cultuur ook een richting op te krijgen. Het subsidieert namelijk een bepaald soort cultuuruitingen wel en andere niet. Hou dat in je achterhoofd als je kerkelijke instituties of religieuze activiteiten gelijk stelt aan dansgroepjes of een muziekfestival. Overigens gelden bij dezelfde rechten ook dezelfde plichten. Je geeft een deel van je vrijheid op als je aan de criteria om voor subsidie in aanmerking te komen wilt voldoen. Dus dit lijkt me onzin. Je moet die subsidie niet willen als je je op de vrijheid van godsdienst wilt kunnen blijven beroepen.

Marsipulami
21-08-03, 23:42
Geplaatst door willemdezesde
Er gaat niets boven gewoon gezellig en goed gereformeerd onderwijs. Ik weet het uit eigen ervaring en ik kan het je aanbevelen.

Calvijn is zo gek nog niet. Je moet het alleen willen zien.


O, ja en mijn kinderen volgen ook gereformeerd onderwijs en ze zijn niet eens schijnheilig. (tenminste dat denk ik)


Calvijn en Willem van Oranje hebben toch maar mooi een paar honderd jaar geleden er voor 'gestreden' dat er vrijheid van geloven is in dit land. Dat wil ik graag zo houden.

Ook voor moslims is het goed als ze hun eigen scholen hebben. Van daaruit kunnen de kinderen waardevolle burgers van dit land zijn. :p

:duim: Wooow, ik heb alweer wat meer sympathie voor Calvijn. :fplet:

Mark
22-08-03, 08:32
Geplaatst door willemdezesde
Ook voor moslims is het goed als ze hun eigen scholen hebben. Van daaruit kunnen de kinderen waardevolle burgers van dit land zijn. :p

En het is nog beter als ze het zelf betalen.

Mark
22-08-03, 08:34
Geplaatst door Chatoloog
jouw reacties en die van mark zijn logisch voor bevooroordeelde atheisten

Precies, ik geloof niet in subsidies aan onderwijs met als basis een leer die vind dat ik eeuwig moet branden. Vreemd he?

Zwarte Schaap
22-08-03, 09:00
Geplaatst door Mark
Precies, ik geloof niet in subsidies aan onderwijs met als basis een leer die vind dat ik eeuwig moet branden. Vreemd he?

Het zijn geen subsidies, hoeveel keer moet ik het nog blijven zeggen? Ouders vann de kinderen betalen belastingen die uiteindelijk terechtkomen in bij de scholen.

Verder slaat je bewering nergens op alsof de basis van die scholen de leer is dat jij speciaal moet branden. JIj als duivelaanhanger (NON SERVIAM) moet je toch wel behaagelijk voelen in het vagevuur?

Mark
22-08-03, 09:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het zijn geen subsidies, hoeveel keer moet ik het nog blijven zeggen? Ouders vann de kinderen betalen belastingen die uiteindelijk terechtkomen in bij de scholen.

Verder slaat je bewering nergens op alsof de basis van die scholen de leer is dat jij speciaal moet branden. JIj als duivelaanhanger (NON SERVIAM) moet je toch wel behaagelijk voelen in het vagevuur?

Het is gemeenschapsgeld, ik betaal ook mee aan een beweging die mij eeuwig wil straffen.

Niet ik speciaal moet branden.... alle ongelovigen!

Het vagevuur is trouwens natuurlijk een lachwekkend sprookje dat alleen kinderen en zwakzinnigen nog bang maakt. Maar die zwakzinnigen kunnen het recht nog best wel eens in eigen handen nemen.

Zo nu ga ik maar weer eens tot de duivel bidden als goed satanist zijnde! :)

Zwarte Schaap
22-08-03, 09:33
Geplaatst door Mark
Het is gemeenschapsgeld, ik betaal ook mee aan een beweging die mij eeuwig wil straffen.

Jou geld wordt besteed aan de openbare scholen ! Het geld van de gelovigen wordt gebruikt voor de bijzondere scholen.


Niet ik speciaal moet branden.... alle ongelovigen! Dan moet je maar geen duivelaanhanger/atheist zijn. Jij gelooft er toch niet in? Wat is je probleem nou?


Het vagevuur is trouwens natuurlijk een lachwekkend sprookje dat alleen kinderen en zwakzinnigen nog bang maakt. Je gelooft er niet in maar je wil wel het hele systeem op de schop zetten. Dat snap ik niet?


Maar die zwakzinnigen kunnen het recht nog best wel eens in eigen handen nemen Wat wil je ermee zeggen? Dat gelovigen zwakzinnig zijn? Dat gelovigen jou eerder in het vuur gaan gooien voordat je beoordeelt wordt door GOD.


Zo nu ga ik maar weer eens tot de duivel bidden als goed satanist zijnde
Dat is jouw keus, net als de keus die anderen hebben om te geloven in GOD en hun kinderen met die normen en waarden op te voeden.

Mark
22-08-03, 09:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jou geld wordt besteed aan de openbare scholen ! Het geld van de gelovigen wordt gebruikt voor de bijzondere scholen.

Bullshit, het geld wordt op een hoop gegooid en weer verdeeld. Er wordt absoluut niet gekeken wie wat heeft betaald.


Geplaatst door Zwarte Schaap


Wat wil je ermee zeggen? Dat gelovigen jou eerder in het vuur gaan gooien voordat je beoordeelt wordt door GOD.



Precies, dat heb je goed begrepen. De meeste mensen zijn veel te ongeduldig om te wachten tot God mij straft.

willemdezesde
22-08-03, 23:33
Mark volgens mij heb jij heeeeel goedkoop onderwijs genoten. Of misschien heeeeel kort.

Maar je bent nooit te oud om te leren. :maf2: :love: