PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook surinaamse moslims probeert men te dwingen tot aanpassen bouwplannen moskee.



Zwarte Schaap
21-08-03, 11:15
Moskee-vereniging schrikt niet van kritiek welstandcommissie

Ontwerp moet 'eenvoudiger', te grote afstand tussen moskee en minaret

Rotterdam - De vereniging Shaan E Islam gaat ervan uit dat de bouw van een moskee aan de Kreekhuizerlaan in IJsselmonde geen vertraging oploopt, ondanks de ferme kritiek van de welstandcommissie op het ontwerp. Die oordeelde recent onder meer dat het bouwwerk 'niet past binnen de door het bestemmingsplan geboden mogelijkheden'. De commissie dringt aan op 'alzijdigheid en eenvoud' en vraagt de ontwerper hiermee rekening te houden.

,,In deze omgeving,'' luidt de toelichting, ,,waar een zekere rust is vereist, wordt voorgesteld om een vanuit die omgeving onbegrijpelijk bouwwerk te realiseren dat oogt als een collage met een mix van stijlen: een driehoekige en een achtkantige vorm, metselwerk en glazen puien, een strakke doos met allerlei decoraties.''

Verder is de commissie verbaasd over de grote afstand tussen de moskee en de minaret, die in een vijvertje staat. ,,Het lijkt hierdoor alsof de minaret meer heeft te maken met het water dan met de moskee. Ook de inrichting van het park en de parkeergelegenheid moeten worden verbeterd.''

Voorzitter M. Billar van de bouwcommissie toont zich niet uit het lood geslagen door de mening van de commissie. ,,We proberen op een fatsoenlijke manier tegemoet te komen aan de wensen en eisen, en overeenstemming te krijgen tussen de welstandcommissie, de deelgemeente en onze vereniging. Want waarom zouden we er niet uitkomen?''

Vlonder
Het 'afgekeurde' ontwerp bestaat uit een achthoekige 'hal' in een driehoekig gedeelte. Op de begane grond bevinden zich onder meer de ontvangstruimte, de kantine, de keuken en een leslokaal. De eerste verdieping biedt plaats aan onder andere de gebedsruimte voor mannen, eenzelfde ruimte voor vrouwen plus een wasgelegenheid. De minaret, met een kopergroene top, staat in het water. Een houten vlonder verbindt de toren en de moskee met elkaar.

Als materiaal is gekozen voor baksteen, gepatineerd koper, veel glas en hout. Billar vindt het vreemd dat de welstandcommissie het gebouw te uitbundig vindt, terwijl een dergelijke opzet juist een van de voorwaarden was die de deelgemeente stelde. Die vond namelijk een 'markant gebouw met een hoge beeldkwaliteit' wenselijk op deze plek.

De Shaan E Islam - een organisatie van Surinaamse moslims - heeft gestreefd naar een 'Nederlandse moskee'. Er is bewust niet gekozen voor een bestaand type, zoals een Turks ontwerp. ,,Het waterschap had ook bezwaar tegen de minaret in het water. We zijn nu bezig wat kleine aanpassingen aan te brengen. Of de minaret op die plek blijft staan, daarover wordt nu gefilosofeerd.''

Billar verwacht nog steeds dat de bouw half volgend jaar kan beginnen. De oplevering kan dan zomer 2005 plaatsvinden. ,,Wij willen een gebouw dat in ons budget past, functioneel is en waar we ook sociaal-culturele activiteiten kunnen houden. Ook voor de mensen in de omgeving is het mogelijk om een zaal te huren. Mits men zich houdt aan de regels.''

Bron: Rotterdams Dagblad 21/08/03

an3sdej
21-08-03, 11:23
Daar gaat de welstandscie over. Beter daarover, dan over een carport, of dakkapel die ik wil bouwen waar niemand aanstoot aan neemt. :fpuh:

Zwarte Schaap
21-08-03, 11:33
Geplaatst door an3sdej
Daar gaat de welstandscie over. Beter daarover, dan over een carport, of dakkapel die ik wil bouwen waar niemand aanstoot aan neemt. :fpuh:

Het zijn geen incidenten meer, men probeert de moslims op allerlei manieren te intimideren. Er lijkt een zeker systematiek in te zitten.

Simon
21-08-03, 11:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het zijn geen incidenten meer, men probeert de moslims op allerlei manieren te intimideren. Er lijkt een zeker systematiek in te zitten.

Ach wat een onzin. Iedereen die een dakkapel wil plaatsen kan gezeur krijgen met dit soort commissies en dat gebeurt ook heel vaak.

Simon

Grietje
21-08-03, 11:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het zijn geen incidenten meer, men probeert de moslims op allerlei manieren te intimideren. Er lijkt een zeker systematiek in te zitten.

Maar vind je niet dat het stadsbeeld ten goede komt als die moskeeën zelf kiezen voor een moderner ontwerp dat beter past bij de omgeving. Nu kiezen die besturen nog voor kitscherige bouwwerken die rechtstreeks geïmporteerd zijn uit het M-O. Natuurlijk moet zo een keuze niet opgelegd worden, maar het zou in ieder geval van een vooruitziende blik getuigen.

Zwarte Schaap
21-08-03, 11:46
Geplaatst door Simon
Ach wat een onzin. Iedereen die een dakkapel wil plaatsen kan gezeur krijgen met dit soort commissies en dat gebeurt ook heel vaak.

Simon

Hou toch op simontje, het is gewoon beleid wat al langer aan de gang is inzake moslims. Ik kan je zo een aantal artikelen plaatsen waar je een duidelijke lijn erin ziet. Zeker in Rotterdam onder leiding van wethouder pastors(lpf)

an3sdej
21-08-03, 11:52
Schapie, als je met complotdenken een lijn ergens wilt zien is die lijn er ook. Al moet je hem zelf trekken door gebeurtenissen heen!!

Ik ben ervoor dat die bouwwerken qua uiterlijk gewoon moeten voldoen aan de stijl die de buurt kenmerkt. Het is toch al een zegen dat in nederland overal moskeeën überhaubt gebouwd mogen worden?? Dat er overal kerken en synagoges gebouwd mogen worden?? Dat ook hindoe's hun tempels mogen inrichten en evt. bouwen??

Pas gewoon de stijl aan en er is niets aan de hand. :slapen:

Zwarte Schaap
21-08-03, 11:55
Geplaatst door an3sdej

Pas gewoon de stijl aan en er is niets aan de hand. :slapen:

Is er geen vrijheid van stijl? Is er geen vrijheid van smaak? Is er geen vrijheid van keuze?

Simon
21-08-03, 11:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hou toch op simontje, het is gewoon beleid wat al langer aan de gang is inzake moslims. Ik kan je zo een aantal artikelen plaatsen waar je een duidelijke lijn erin ziet. Zeker in Rotterdam onder leiding van wethouder pastors(lpf)

Als je dat zo wil zien kan ik je toch niet van het tegendeel overtuigen. Maar ik ken talloze verhalen uit mijn eigen omgeving van mensen die jaren in de clinch hebben gelegen met deze commissies voor de meest onbenullige verbouwingen aan hun woning. Als het gaat om een geheel nieuw bouwwerk zal dat alleen maar in sterkere mate het geval zijn.

Simon

Grietje
21-08-03, 12:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is er geen vrijheid van stijl? Is er geen vrijheid van smaak? Is er geen vrijheid van keuze?

Die zou er zeker moeten zijn. Maar het ontwerp van zo'n Essalam moskee bijv. is finaal de grond ingeboord door gerenommeerde architecten die vonden dat het niet past in het stadsbeeld en dat het geheel nogal te kitscherig is. Zulke ontwerpen zijn meestal onbedoeld een perfecte illustratie van de naar binnen gekeerde mentaliteit van moskeebesturen.

Simon
21-08-03, 12:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is er geen vrijheid van stijl? Is er geen vrijheid van smaak? Is er geen vrijheid van keuze?

Nee en dat vind ik ook wel terecht. Maar helaas bestaan deze commissies vaak uit onbenullen die zelf geen smaak en geen verstand van architectuur hebben. Dus het is zeker geen ideale oplossing.

Simon

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:02
Geplaatst door Grietje
Maar vind je niet dat het stadsbeeld ten goede komt als die moskeeën zelf kiezen voor een moderner ontwerp dat beter past bij de omgeving. Nu kiezen die besturen nog voor kitscherige bouwwerken die rechtstreeks geïmporteerd zijn uit het M-O. Natuurlijk moet zo een keuze niet opgelegd worden, maar het zou in ieder geval van een vooruitziende blik getuigen.

Smaken verschillen. Wat jij kitscherig vindt, vindt een ander schitterend. Men zou zich niet met de smaak moeten bemoeien. Wat is moderner ontwerp? Past alleen jouw smaak beter bij de omgeving?

Al die vierkante grijze cementbakken of rijen bakstenen die voor woningen moeten doorgaan? Of de kartonnen huizen van gipsplaat? Of al die monotone vierkante wolkenkrabbers bestaande alleen uit glazen puien die je in elke stad in de wereld ziet

Hou toch op, zeg gewoon dat het je dwars zit dat mensen hun geloof willen voortzetten in Nederland en zich niet willen conformeren aan de goddeloosheid.

barfly
21-08-03, 12:05
Beste Schaap, Ik ben best bereid te geloven dat er complotten bestaan maar in deze dnek ik dat je het verkeerd ziet. In Nederland liggen zelfs de kiezels precies zoals men dat graag heeft bij de gemeente en sinds kort mag je bij de gratie Gods zelf je schuur bouwen zonder commisies etc.
De enige lijn die er in zit noemt men ook wel consequent zijn. Of dat nou leuk is of niet. Als ik een minaret op m'n huis wil dan wordt dat plan stomweg afgeschoten, inderdaad omdat het niet past in de huidige stijl ook al zou het bouwwerk een vlag op een modderschuit zijn.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:05
Geplaatst door Simon
Nee en dat vind ik ook wel terecht. Maar helaas bestaan deze commissies vaak uit onbenullen die zelf geen smaak en geen verstand van architectuur hebben. Dus het is zeker geen ideale oplossing.

Simon

Kortom de geroemde vrijheid waar iedereen zich op beroept is een illussie? Vrijheid is een westerse illusie !

Grietje
21-08-03, 12:06
Geplaatst door Zwarte Schaap


Hou toch op, zeg gewoon dat het je dwars zit dat mensen hun geloof willen voortzetten in Nederland en zich niet willen conformeren aan de goddeloosheid.

Nu zeg je hele domme dingen Schaap waar ik liever niet op inga.

Ik blijf erbij dat het een mooi signaal zou zijn naar zowel autochtoon als allochtoon als een moskee een eigentijdser uiterlijk zou krijgen.

an3sdej
21-08-03, 12:06
Als het aan mij ligt niet Schaap, maar dat geldt ook voor andere gebouwen. En als er geen draagvlak in de wijk is, dan krijg je er alleen maar last mee. Reken maar dat als ze de kop in de wind gooien, er veel gesaboteerd zal worden.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:08
Geplaatst door Grietje
Die zou er zeker moeten zijn. Maar het ontwerp van zo'n Essalam moskee bijv. is finaal de grond ingeboord door gerenommeerde architecten die vonden dat het niet past in het stadsbeeld en dat het geheel nogal te kitscherig is. Zulke ontwerpen zijn meestal onbedoeld een perfecte illustratie van de naar binnen gekeerde mentaliteit van moskeebesturen.

moslimhaat is wijd verspreid, ook onder gerenommeerde architektenbureaus. Lees je laatste zinnetje nog eens goed door, wat een domme vooroordeel.

Grietje
21-08-03, 12:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
moslimhaat is wijd verspreid, ook onder gerenommeerde architektenbureaus. Lees je laatste zinnetje nog eens goed door, wat een domme vooroordeel.

Je denkt waarschijnlijk dat jij de enige bent die iets weet te zeggen over moslims of over moskeebesturen, he?

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:11
Geplaatst door barfly
Beste Schaap, Ik ben best bereid te geloven dat er complotten bestaan maar in deze dnek ik dat je het verkeerd ziet. In Nederland liggen zelfs de kiezels precies zoals men dat graag heeft bij de gemeente en sinds kort mag je bij de gratie Gods zelf je schuur bouwen zonder commisies etc.
De enige lijn die er in zit noemt men ook wel consequent zijn. Of dat nou leuk is of niet. Als ik een minaret op m'n huis wil dan wordt dat plan stomweg afgeschoten, inderdaad omdat het niet past in de huidige stijl ook al zou het bouwwerk een vlag op een modderschuit zijn.

Is de huidige stijl dan verworden tot een dictator? Is de huidige stijl dan zo zwak geworden dat het geen andere stijl naast zich kan dulden?

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:15
Geplaatst door Grietje
Nu zeg je hele domme dingen Schaap waar ik liever niet op inga.


Ik heb liever wel dat je reageert en zegt wat er dom aan is.



Ik blijf erbij dat het een mooi signaal zou zijn naar zowel autochtoon als allochtoon als een moskee een eigentijdser uiterlijk zou krijgen. Zou dat niet vrijwillig moeten gaan? Het schijnheilige ervan is dat men er meteen bovenop zit. Dat smerige onderhuidse schuren en frustreren.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:18
Geplaatst door an3sdej
Als het aan mij ligt niet Schaap, maar dat geldt ook voor andere gebouwen. En als er geen draagvlak in de wijk is, dan krijg je er alleen maar last mee. Reken maar dat als ze de kop in de wind gooien, er veel gesaboteerd zal worden.

In rotterdam wonen ruim 80.000 moslims (schatting). het negeren en frustreren van hun wensen kan leiden tot weerstand.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:20
Geplaatst door Grietje
Je denkt waarschijnlijk dat jij de enige bent die iets weet te zeggen over moslims of over moskeebesturen, he?

Jij bent de enige die meent de motieven van de moslimbesturen te kennen. Ik heb er geen woord over gesproken.

Grietje
21-08-03, 12:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb liever wel dat je reageert en zegt wat er dom aan is.


Zou dat niet vrijwillig moeten gaan? Het schijnheilige ervan is dat men er meteen bovenop zit. Dat smerige onderhuidse schuren en frustreren.

Nou wat er dom aan is, is dat je zegt dat het mij dwars zit dat ze hun geloof voor te zetten etc etc Raadselachtig... Ik kan mij niet herinneren dat het mij ooit heeft dwarsgezeten. Tenzij jij mij beter kent.

Ik zeg ook niet dat het van bovenaf opgelegd moet worden. Ik zeg alleen dat het een mooi gebaar van een moskee zou zijn als ze rekening zouden houden met alle gevoelens die er leven in de buurt waar zo een moskee wordt gebouwd. Een beetje op z'n poldernederlands tot een concesus komen.

barfly
21-08-03, 12:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is de huidige stijl dan verworden tot een dictator? Is de huidige stijl dan zo zwak geworden dat het geen andere stijl naast zich kan dulden?

Tja het heeft niets te maken met dictatuur en zwaktes maar met regelgeving. Nou is die niet overal even stug, maar over het algemeen willen de gemeentes een soort uniformiteit. Maarja kun je over discussiëren of dat nou wel of niet mooi is.
Zo staat er een moskee in Hilversum waarvan je al gauw denkt dat er zuurstokken worden gemaakt, gelukkig zijn de panden ernaast en tegenover zo lelijk dat het pijn doet aan je ogen dus daar kon het kennelijk wel. Al is deze moskee niet gezichtsbepalend voor Hilversum. En dat gaat de moskee in Rotterdam wel worden als het allemaal goed heb begrepen.

Simon
21-08-03, 12:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom de geroemde vrijheid waar iedereen zich op beroept is een illussie? Vrijheid is een westerse illusie !

Als je het zo wil zien JA. Kijk ik vind het bijvoorbeeld terecht dat de overheid erop toeziet dat in de grachtendordel van Amsterdam niet een bouwwerk gebouwd wordt dat in het geheel niet bij die grachtenpanden past. Ik verbaas mij er zeer vaak over dat een bepaald pand op die plek neergezet mocht worden omdat het de hele buurt verpest. Dus het nut van een soort toetsing vind ik groot. Maar dat het in de praktijk moeilijk twisten is over smaak dat vind ik wel.

Simon

Grietje
21-08-03, 12:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij bent de enige die meent de motieven van de moslimbesturen te kennen. Ik heb er geen woord over gesproken.

Toevallig weet ik wel het een ander over moskeebesturen, ja.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:28
Geplaatst door Grietje
Nou wat er dom aan is, is dat je zegt dat het mij dwars zit dat ze hun geloof voor te zetten etc etc Raadselachtig... Ik kan mij niet herinneren dat het mij ooit heeft dwarsgezeten. Tenzij jij mij beter kent.


je reakties wijzen een bepalde richting op.


Ik zeg ook niet dat het van bovenaf opgelegd moet worden. Ik zeg alleen dat het een mooi gebaar van een moskee zou zijn als ze rekening zouden houden met alle gevoelens die er leven in de buurt waar zo een moskee wordt gebouwd. Een beetje op z'n poldernederlands tot een concesus komen. Voor moslimhaters kan het nooit goed genoeg zijn. Het gaat ze niet om het aanpassen of wat dan ook maar alleen om islam en zijn gelovigen klein te houden.


Toevallig weet ik wel het een ander over moskeebesturen, ja. Zoals dat eerder genoemde vooroordeel van je ?

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:30
Geplaatst door barfly
Tja het heeft niets te maken met dictatuur en zwaktes maar met regelgeving. Nou is die niet overal even stug, maar over het algemeen willen de gemeentes een soort uniformiteit. Maarja kun je over discussiëren of dat nou wel of niet mooi is.
Zo staat er een moskee in Hilversum waarvan je al gauw denkt dat er zuurstokken worden gemaakt, gelukkig zijn de panden ernaast en tegenover zo lelijk dat het pijn doet aan je ogen dus daar kon het kennelijk wel. Al is deze moskee niet gezichtsbepalend voor Hilversum. En dat gaat de moskee in Rotterdam wel worden als het allemaal goed heb begrepen.

Dit artikel gaat over een andere moskee, niet die grote marokkaanse moskee.

barfly
21-08-03, 12:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit artikel gaat over een andere moskee, niet die grote marokkaanse moskee.

Ok maar het blijft wel intressant of het gezichtbepalend is. Foto?

Grietje
21-08-03, 12:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
je reakties wijzen een bepalde richting op.

Voor moslimhaters kan het nooit goed genoeg zijn. Het gaat ze niet om het aanpassen of wat dan ook maar alleen om islam en zijn gelovigen klein te houden.

Zoals dat eerder genoemde vooroordeel van je ?

Jij bent niet in staat om serieus te discussieren. Je bent meer bezig om mijn zogenaamde motieven te belichten dan wat ik te zeggen heb. Stik maar in je eigen gelijk, schaap.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:35
Geplaatst door Simon
Als je het zo wil zien JA. Kijk ik vind het bijvoorbeeld terecht dat de overheid erop toeziet dat in de grachtendordel van Amsterdam niet een bouwwerk gebouwd wordt dat in het geheel niet bij die grachtenpanden past. Ik verbaas mij er zeer vaak over dat een bepaald pand op die plek neergezet mocht worden omdat het de hele buurt verpest. Dus het nut van een soort toetsing vind ik groot. Maar dat het in de praktijk moeilijk twisten is over smaak dat vind ik wel.

Simon

Moskeen schijnen nergens goed tussen te passen, dan komen dergelijke futargumenten goed van pas.

Simon
21-08-03, 12:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moskeen schijnen nergens goed tussen te passen, dan komen dergelijke futargumenten goed van pas.

Ik ben moslim dus ik ben slachtoffer is ook een futargument.

Simon

an3sdej
21-08-03, 12:44
Schaap, leg mij nou eens uit waarom een moskee inNederland in jouw ogen er uit moet zien zoals die in Sa of andere islamitische landen.

Zijn er religieuse voorschriften? Kunnen moslims niet in gewone westers aandoende gebouwen hun geloof uitoefenen??

Het is toch dom om gewoon te kopiëren vanuit SA of andere landen? Heeft de Nederlandse moslims geen creativiteit?? Of moet alles zoals de broodheren elders voorschrijven, kadaverdiscipline dus!!

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:50
Geplaatst door Grietje
Jij bent niet in staat om serieus te discussieren. Je bent meer bezig om mijn zogenaamde motieven te belichten dan wat ik te zeggen heb. Stik maar in je eigen gelijk, schaap.

Je motieven hangen nauw samen met wat je zegt.

Grietje
21-08-03, 12:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je motieven hangen nauw samen met wat je zegt. :jumping: :jumping: :jumping: :jumping:

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:51
Geplaatst door Simon
Ik ben moslim dus ik ben slachtoffer is ook een futargument.

Simon

Dat is zeker een dom argument, kan alleen van een autochtoon met vooroordelen vandaam komen.

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:57
Geplaatst door an3sdej
Schaap, leg mij nou eens uit waarom een moskee inNederland in jouw ogen er uit moet zien zoals die in Sa of andere islamitische landen.


Dat moet helemaal niet, maar zou wel moeten kunnen.


Zijn er religieuse voorschriften? Kunnen moslims niet in gewone westers aandoende gebouwen hun geloof uitoefenen??
Oow ja hoor, de grootste moskee van rotterdam (Anasr van el moumie)is in een kerk gehuisvest.


Het is toch dom om gewoon te kopiëren vanuit SA of andere landen? Heeft de Nederlandse moslims geen creativiteit?? Of moet alles zoals de broodheren elders voorschrijven, kadaverdiscipline dus!! Dat is een vooroordeel ! Geen creativiteit? Heb je de nederlandse kerken, woningen, flats en zo gezien? Hoge flatgebouwen (wolkenkrabbers) zijn toch ook totaal waardeloos maar we kopieren ze wel letterlijk en plaatsen ze overal in het land.

Maar daar zul je je niet gauw aanstoren, toch?

Zwarte Schaap
21-08-03, 12:58
Geplaatst door Grietje
:jumping: :jumping: :jumping: :jumping:

Nu ben je zeker op je hoede dat ik je motieven niet achterhaal. Niets zeggen is het veiligst.

Onno26
21-08-03, 13:02
Zwarte Schaap,

Er zijn in Nederland regels wat betreft het bouwen van gebouwen en het aanpassen daarvan. (Zoals al vaker genoemd in deze discussie) Vandaar de door veel mensen geheklede schoonheidscommissies van gemeentes die een hoop bouwplannen dwarsbomen.

Die regels gelden voor iedereen en dus ook voor moslims.

Dat jij weigert dit in te zien en dit ziet als een aanval op moslims, de islam of allochtonen is jouw keuze. Jij kiest er dus voor om het slachtoffer uit te hangen. Dat iemand jou daarop wijst is meer dan normaal.

De schoonheidscommissie heeft waarschijnlijk een punt als het zegt dat een direct vanuit het Midden Ossten geimporteerd gebouw slecht past (overal) in Nederland. Waarom zoals Grietje voorsteld geen gebouw wat een reflectie is van de beleving van (het geloof van) moslims in Nederland? Dat heeft meer kans om er door te komen en kan bijdragen aan een verbeterde relatie tussen Nederland en haar inwoners.

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:05
Geplaatst door Onno26
Zwarte Schaap,

Er zijn in Nederland regels wat betreft het bouwen van gebouwen en het aanpassen daarvan. (Zoals al vaker genoemd in deze discussie) Vandaar de door veel mensen geheklede schoonheidscommissies van gemeentes die een hoop bouwplannen dwarsbomen.

Die regels gelden voor iedereen en dus ook voor moslims.

Dat jij weigert dit in te zien en dit ziet als een aanval op moslims, de islam of allochtonen is jouw keuze. Jij kiest er dus voor om het slachtoffer uit te hangen. Dat iemand jou daarop wijst is meer dan normaal.

De schoonheidscommissie heeft waarschijnlijk een punt als het zegt dat een direct vanuit het Midden Ossten geimporteerd gebouw slecht past (overal) in Nederland. Waarom zoals Grietje voorsteld geen gebouw wat een reflectie is van de beleving van moslims in Nederland? Dat heeft meer kans om er door te komen en kan bijdragen aan een verbeterde relatie tussen Nederland en haar inwoners.

Daarom stelt wethouder pators(lpf) weer de uiterlijk ter discussie terwijl de bouwplannen allang goed gekeurd waren. Maar zoals men dat noemt, er waait een ongure wind in Nederland.

Grietje
21-08-03, 13:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nu ben je zeker op je hoede dat ik je motieven niet achterhaal. Niets zeggen is het veiligst. :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :stomp:

Begrijp je?

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:07
Geplaatst door Grietje
:wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :stomp:

Begrijp je?

Als ik het niet zou begrijpen zou ik het ook niet gezegd hebben.

Grietje
21-08-03, 13:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als ik het niet zou begrijpen zou ik het ook niet gezegd hebben. :gsm: :fparty:


De vlees geworden oogklep heeft weer eens gesproken.

Onno26
21-08-03, 13:09
Maar zoals men dat noemt, er waait een ongure wind in Nederland.

PFFF, arme jongen toch , is iedereen erop uit om jou (jullie?) te dwarsbomen.

Je begrijpt dat zolang jij dit in je hoofdje geplant hebt er met jou geen enkel gesprek mogelijk is.

Is dat niet heel moeilijk leven in een land waar iedereen erop uit is je te dwarsbomen. Ik heb Nederland voor veel minder dringende zaken verlaten.

Er is toch hoop, constant lopen klagen zeuren en zeiken is een typisch Nederlandsche (en Joodse (oops)) gewoonte. Hebben we toch allemaal wat gemeen. 'T komt wel goed.

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:15
Geplaatst door Onno26
PFFF, arme jongen toch , is iedereen erop uit om jou (jullie?) te dwarsbomen.


Erg heh ! Helaas is het de realiteit.


Je begrijpt dat zolang jij dit in je hoofdje geplant hebt er met jou geen enkel gesprek mogelijk is. Doen alsof er niets aan de hand is maakt geen echte gesprek mogelijk.


Is dat niet heel moeilijk leven in een land waar iedereen erop uit is je te dwarsbomen. Ik heb Nederland voor veel minder dringende zaken verlaten. HEt is moelijker leven, dat wel. Vooral als je identiteit en je geloof op elk terein ter discussie gesteld worden.

Voor welke redenen heb jij nederland verlaten?


Er is toch hoop, constant lopen klagen zeuren en zeiken is een typisch Nederlandsche (en Joodse (oops)) gewoonte. Hebben we toch allemaal wat gemeen. 'T komt wel goed. Ik klaag niet, ik weerspreek graag de autochtonen met hun oeverloze geklaag over marokkanen en moslims. Zie media en politiek.

Onno26
21-08-03, 13:33
Erg heh ! Helaas is het de realiteit.

Als dat zo is waarom plaats je dit onderwerp dan nog. Ik bedoel als je het dan toch weet. Wat dacht je eraan te gaan doen?


Doen alsof er niets aan de hand is maakt geen echte gesprek mogelijk.

Wie doet er alsof er in Nederland niets aan de hand is? Ik zie al een jaar of twee niks anders dan discussies over problemen tussen Nederland en haar Moslim inwoners. Het hoofdpunt lijkt vaak te zijn dat Moslims weigeren in te zien dat we er SAMEN uit moeten komen en dat er bij een eventuele "wie heeft er schuld"-vraag onder ogen gezien moet worden dat een heel groot gedeelte van de problemen veroorzaakt worden door Moslims zelf. En dat dat dus betekent dat er vanuit Moslim kant ook aangepast moet worden. Aan de hand daarvam een "Nederlands-ogende Moskee zou een goed idee zijn wat goed in die lijn van gedachte past.


Voor welke redenen heb jij nederland verlaten?

Omdat ik na jaren in Amsterdam gewoont te hebben het gevoel had dat Amsterdam steeds minder leuk werd. Ik vond het steeds viezer worden. Ik vond ook dat het uitgaansleven in Amsterdam op een oor lag (ging weg omstreeks '99). Buiten dat nog een verhaal op liefdesgebied wat fout liep en wat door de grote van Amsterdam een neverending story geworden zou zijn.

Tip: Verander je Nickname naar het Witte Schaap, het zwarte schaap geeft gelijk al aan dat je jezelf ziet als het gedeelte van de familie (als je naar de Nederlandse familie verwijst is het toch nog wat positief) die of vervelende dingen uithaalt of stel of steeds de schuld krijgt van dingen die die niet gedaan heeft.

Zwarte Schaap
21-08-03, 13:53
Geplaatst door Onno26
Als dat zo is waarom plaats je dit onderwerp dan nog. Ik bedoel als je het dan toch weet. Wat dacht je eraan te gaan doen?


De druk die van de autochtonen uitgaat neutraliseren door argumenten aan te leveren.


Wie doet er alsof er in Nederland niets aan de hand is? Ik zie al een jaar of twee niks anders dan discussies over problemen tussen Nederland en haar Moslim inwoners.
Jij was diegene die beweerde dat er niets aan de hand is.


Het hoofdpunt lijkt vaak te zijn dat Moslims weigeren in te zien dat we er SAMEN uit moeten komen en dat er bij een eventuele "wie heeft er schuld"-vraag onder ogen gezien moet worden dat een heel groot gedeelte van de problemen veroorzaakt worden door Moslims zelf. En dat dat dus betekent dat er vanuit Moslim kant ook aangepast moet worden. Aan de hand daarvam een "Nederlands-ogende Moskee zou een goed idee zijn wat goed in die lijn van gedachte past.

Autochtonen moeten ophouden met hun onnodige druk. Blijven pushen, zeuren, en stigmatiseren lijdt tot tegenspraak. Er is vaak geen discussie, het is de autochtoon die klaagt en daarna de moslims ter verantwoording roept. De autochtonen moeten ophouden om hun minderwaardigheidscomplex elke keer op de moslims te projecteren.


Omdat ik na jaren in Amsterdam gewoont te hebben het gevoel had dat Amsterdam steeds minder leuk werd. Ik vond het steeds viezer worden. Ik vond ook dat het uitgaansleven in Amsterdam op een oor lag (ging weg omstreeks '99). Buiten dat nog een verhaal op liefdesgebied wat fout liep en wat door de grote van Amsterdam een neverending story geworden zou zijn. Woon je nu in het buitenland?


Tip: Verander je Nickname naar het Witte Schaap, het zwarte schaap geeft gelijk al aan dat je jezelf ziet als het gedeelte van de familie (als je naar de Nederlandse familie verwijst is het toch nog wat positief) die of vervelende dingen uithaalt of stel of steeds de schuld krijgt van dingen die die niet gedaan heeft.

Mijn naam is niet belangrijk.

Onno26
21-08-03, 14:02
De druk die van de autochtonen uitgaat neutraliseren door argumenten aan te leveren.

Het probleem is dat je geen argumenten levert. Je levert "bewijzen" dat er een hetze tegen Moslim gaande is. Wat dus automatisch de niet-moslims als "schuldige" van iets aanwijst. Aanval is soms de beste verdediging, maar dat is meer een militair tactiek dan een tactiek om een goed gesprek aan te gaan.


Jij was diegene die beweerde dat er niets aan de hand is.

Ik zei niet dat er niets aan de hand was. Ik zei dat er geen hetze tegen Moslims gaande is. Dat neemt niet weg dat er problemen zijn. Die problemen kunnen we niet bespreken omdat een kant (in dit specifieke geval jij) ervan overtuigt is dat de andere kant alle schuld heeft.
Je drukt de andere kant dus gelijk in de verdediging en dat maakt een gesprek lastig.


Autochtonen moeten ophouden met hun onnodige druk. Blijven pushen, zeuren, en stigmatiseren lijdt tot tegenspraak. Er is vaak geen discussie, het is de autochtoon die klaagt

Er is druk om de problemen die er zijn op te lossen. Lijkt me logisch.
Buiten dat is het grappig dat "autochtonen"" juist beweren dat Moslims constant lopen te pushen, stigamtiseren en te zeuren. (p.e we worden gediscrimineerd, iedereen haat ons, oprichting commitee Marokkanen tegen Poltiegeweld etcetcetc)


De autochtonen moeten ophouden om hun minderwaardigheidscomplex elke keer op de moslims te projecteren.

Stigmatiseren zei je?

Zwarte Schaap
21-08-03, 14:29
Geplaatst door Onno26
Het probleem is dat je geen argumenten levert. Je levert "bewijzen" dat er een hetze tegen Moslim gaande is. Wat dus automatisch de niet-moslims als "schuldige" van iets aanwijst. Aanval is soms de beste verdediging, maar dat is meer een militair tactiek dan een tactiek om een goed gesprek aan te gaan.

De tactiek hangt af van de gesprekspartner. Als je meteen met je vingertje komt krijg je een vinger terug., maar wel een dikkere.


Ik zei niet dat er niets aan de hand was. Ik zei dat er geen hetze tegen Moslims gaande is. Dat neemt niet weg dat er problemen zijn. Die problemen kunnen we niet bespreken omdat een kant (in dit specifieke geval jij) ervan overtuigt is dat de andere kant alle schuld heeft. Die problemen zitten hoofdzakelijk in de autochtoonse hoofd. Ze maken de zaken groter dan dat het is, tegengas dwingt ze om hun problemen in de juiste porporties te zien.


Er is druk om de problemen die er zijn op te lossen. Lijkt me logisch.
QUOTE] Druk leidt tot uitbarstingen, zeker als de problemen schromelijk worden overdreven en toegerekend worden aan het geloof.

[QUOTE]Buiten dat is het grappig dat "autochtonen"" juist beweren dat Moslims constant lopen te pushen, stigamtiseren en te zeuren. (p.e we worden gediscrimineerd, iedereen haat ons, oprichting commitee Marokkanen tegen Poltiegeweld etcetcetc) Zie constante media-aandacht en politieke uitspraken van links tot rechts.


Stigmatiseren zei je ?
Ja !

Onno26
21-08-03, 14:37
Ok Zwart Schaap Je hebt gelijk.

Alles in Nederland gaat goed. Mochten er problemen zijn dan zitten die allemaal in de hoofden van autochtonen met minderwaarddigheidscomplexen. Sorry dat ik dat niet gelijk begrepen had. Excuses ook trouwens voor onze hetze tegen mensen zoals jij, en de manier waarop wij het leven van mensen zoals jij moeilijk maken.
En dat terwijl moslims nederlanders niets anders doen als steeds hun beste beentje voorzetten.

an3sdej
21-08-03, 16:27
Heb je de nederlandse kerken, woningen, flats en zo gezien? Hoge flatgebouwen (wolkenkrabbers) zijn toch ook totaal waardeloos maar we kopieren ze wel letterlijk en plaatsen ze overal in het land.

Kijk jij weleens naar nieuwgebouwde kerken? Die lijken in de meeste gevallen totaal niet meer op de kerken van eeuwen geleden of zelfs niet meer op die van begin vorige eeuw. In veel dingen haat ik de kerk, maar qua bouw zijn ze in ieder geval na de tweede wereldoorlog wat meer met de tijd meegegaan. En dat er flats gebouwd worden is omdat we maar een klein landje zijn, waar niet iedereen een huis met een tuintje kan krijgen, daar er te weinig grond is.
En als ik nu in a'dam of andere grote steden loop, dan zien de nieuwbouw flats en kantoren er beter uit dan 30 jaar geleden, veel meer fantasie dan in de tijd van de revolutiebouw!

Ik heb dus niets tegen bouw van moskeeën, maar alles tegen het uiterlijk ervan zoals de kopieën de islamitische wereld, met de daaraan gekoppelde zuurstokkleuren.

taouanza
21-08-03, 17:41
www.elhouda.nl/images/foto_marokko_koutoubia.jpg

taouanza
21-08-03, 17:42
www.elhouda.nl/images/foto_marokko_koutoubia.jpg

taouanza
21-08-03, 17:45
Nou ik ben blij dat de ontwerp voor de Essalammoskee is afgewezen.
Het lijkt niet eens op een Marokkaanse moskee.
Sinds de Mevlanamoskee heb ik gehoopt op een Marokkaanse moskee.
Men spreekt wel over een moderne moskee in het kader van integratie maar mij lijkt het meer assimilatie.
Want we moeten rekeningen houden met mensen die zich ergeren aan onze aanwezigheid.
Mensen die hun vooroordelen koesteren als erfgoed.

Deze mensen zullen zich blijven ergeren al wordt de moskee gebouwd als fabriekshal.
Elke vrijdag komen hordes tulbanden, baarden en djellebas richting de fabriekshal,flat of herenhuis of wat voor geassimileerde gebedshuis dan ook en dan zullen mensen zich blijven ergeren.


Ik erger me aan mannen met lange nagels, witte sokken en sandalen en vrouwen die het nodig vinden om hun teennagels te laten groeien.
Dat vind ik ook geen prettig gezicht, maar tja.



Ik was in Marokko toen de Mevlanamoskee werd gebouwd, ik was er zo trots op en op de Turkse gemeenschap.
Ik voel me Rotterdamse in hart en nieren maar door de moskee voelde ik me nog meer thuis.
Voor mij hoort de Mevlanamoskee net zoveel bij Rotterdam als de kubbuswoningen en de Euromast.
De Mevlana brengt de twee mooiste plekken van Nederland bij elkaar.
Rotterdam en de Efteling.
We hebben hier ook de Noorse zeemanskerk rechtstreeks uit het sprookjesbos en nu ook Mevlana uit de Fata Morgana.

Ik vind de Mevlana lijken op de wekker die me ouders uit Mekka meenamen.

Zwarte Schaap
21-08-03, 23:03
Geplaatst door EdV
Zou je wel willen, nietwaar?

Ed

Waarom zou ik dat willen?

an3sdej
21-08-03, 23:05
Dan kun je een levenslange slachtoffersrol blijven vervullen Schaap :melig2:

Zwarte Schaap
21-08-03, 23:07
Geplaatst door an3sdej
Dan kun je een levenslange slachtoffersrol blijven vervullen Schaap :melig2:

Ik ben geen slachtoffer, tegen mij zullen ze nooit opkunnen.

Mark
22-08-03, 08:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben geen slachtoffer, tegen mij zullen ze nooit opkunnen.

Gezien je emigratieplannen hebben ze je blijkbaar toch klein gekregen.