PDA

Bekijk Volledige Versie : Sobig.F ontwikkelt zich tot snelste mailvirus ooit



lennart
21-08-03, 18:12
Sobig.F ontwikkelt zich tot snelste mailvirus ooit

Uitgegeven: 21 augustus 2003 12:51
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2003 13:45

RIJSWIJK - Sobig.F heeft zich ontwikkeld tot het snelstgroeiende computervirus ooit. De e-mailworm verspreidt zich sinds maandag met enorme snelheid, vooral door de digitale postbussen van particulieren. Dat zeggen onder meer internetaanbieder XS4ALL en virusdatabank VirusAlert.

Tot woensdagavond had XS4ALL 120.000 besmette e-mailtjes geblokkeerd met zijn virusfilter. Donderdagochtend was dit aantal volgens een woordvoerster opgelopen tot 200.000. Volgens XS4ALL is op dit moment eenderde van de gefilterde mailtjes ook echt besmet met Sobig.

Een woordvoerder van VirusAlert noemt de razendsnelle verspreiding "onverklaarbaar". Volgens VirusAlert duidt de snelle rondgang van Sobig erop dat particulieren onvoldoende beschermd zijn tegen virussen. XS4ALL zegt dat nauwelijks 5 procent van zijn klanten het speciale virusfilter heeft geïnstalleerd. "We weten dat de meeste grote bedrijven wel goed zijn beveiligd. Ze hebben nauwelijks last van het virus", aldus VirusAlert.

Blaster, Welchia

De dienst die de overheid in februari heeft ingesteld om burgers te informeren over gevaarlijke computervirussen zegt dat het dinsdag een waarschuwing heeft verstuurd. Na het wormvirus Blaster en de vriendelijke variant Welchia is Sobig het derde hardnekkige virus dat computers over de hele wereld teistert

Softwaregigant Microsoft treft naar aanleiding van de derde virusaanval maatregelen. Er is onder meer een Nederlandstalige website geopend met informatie voor thuisgebruikers om hun computer te beschermen tegen virussen. Verder overweegt Microsoft om de firewall in het besturingssysteem Windows XP standaard te activeren. Nu moeten gebruikers de beveiliging zelf nog inschakelen.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=193163&c=53

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik deze mailtjes nog niet heb gehad :argwaan:

Donna
21-08-03, 18:19
Geplaatst door lennart

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik deze mailtjes nog niet heb gehad :argwaan:

Ik op mijn prive account ook niet. Op mijn werk wel, vele honderden.

Aantallen besmette mail zeggen in deze denk ik niet veel over het aantal besmette PC's.....

barfly
21-08-03, 18:54
Nou nou, Het is een simpel pifje kan zo gefilterd worden op je mailserver

Tomas
21-08-03, 20:01
Geplaatst door lennart
"We weten dat de meeste grote bedrijven wel goed zijn beveiligd. Ze hebben nauwelijks last van het virus", aldus VirusAlert.

Dat beweren de grote bedrijven waar ik zit ook als je ze het vraagt.

Maar niet echt dus.