PDA

Bekijk Volledige Versie : hechtenis strandtenthouder opgeheven



an3sdej
22-08-03, 10:37
Marokkanen molesteerden papegaai



AMSTERDAM - Strandtenthouder Kamerbeek heeft elf dagen in voorarrest gezeten omdat hij zijn personeel en zijn gemolesteerde papagaai Koko probeerde te beschermen tegen een groep rel-Marokkanen die hem al dagen het bloed onder de nagels vandaan haalden. In uiterste wanhoop richtte hij een roestig klappertjespistool op zijn belagers. Kort daarvoor had Koko al een klap op zijn snavel gekregen van een van de belagers. Het dier maakt het inmiddels weer goed.


De 36-jarige Robert Kamerbeek uit Zandvoort kwam gisterochtend weer vrij uit de Haarlemse koepelgevangenis. Tot zijn grote opluchting schorste de rechtbank Haarlem zijn voorlopige hechtenis. Voor het wapenincident had de paviljoenhouder de Marokkanen met een honkbalknuppel zijn zaak uitgeslagen. Toen die jongens dagen later verhaal kwamen halen, liep het totaal uit de hand. „Ik kon niet anders. Ze bedreigden iedereen. Maar ik heb wel spijt dat ik het wapen trok. Dat had ik niet moeten doen”, aldus Kamerbeek.

Nederland leeft massaal mee met de strandtenthouder, die tegen wil en dank heldhaftig optrad. Honderden e-mails, honderden steunbetuigingen en tientallen bossen bloemen zijn binnen gekomen bij strandtent Far Out. De familie Kamerbeek is dolgelukkig dat Robert gisterochtend weer op vrije voeten kwam. „Ik werd zelfs opgewacht bij de uitgang van de Koepelgevangenis door Marokkaanse vrienden. Die schamen zich dood voor het gedrag van hun landgenoten”, vertelt Robert.

De paviljoenhouder heeft de politie Kennemmerland verzocht te bemiddelen bij een verzoenend gesprek met de Marokkanen. Hij wil dat de rust weerkeert in zijn zaak. Kamerbeeks advocaat Fred Staehle verwacht dat de strandtenthouder niet wordt veroordeeld. „Een boete, voorwaardelijke straf of een werkstraf, hoogstens. Maar geen celstraf.

Formeel is Kamerbeek poging tot zware mishandeling wegens het uithalen met een honkbalknuppel en bedreiging met het nep-vuurwapen ten laste gelegd. „Het valt mij tegen dat mijn cliënt elf dagen heeft vastgezeten. Juridisch is het begrijpelijk, maar maatschappelijk is er totaal geen begrip voor, was het een wanstaltige beslissing.” Kamerbeek: „Ik begrijp niet dat ze die Marokkanen direct hebben vrijgelaten en mij hebben gearresteerd.”

Politie, gemeente en paviljoenhouders hebben gisteren besloten de Marokkaanse relschoppers harder aan te pakken. De politie belooft bij problemen sneller uit te rukken.