PDA

Bekijk Volledige Versie : De politie had gelijk (1)



Jimi
22-08-03, 12:59
Soms moet ik wat langer wachten in een restaurant. Bij de achterlijk dure kledingzaak Pauw word ik standaard genegeerd. Af en toe dringt er iemand voor bij de bakker. En in het verkeer zijn de heren nog onbeschofter dan in de kroeg.

Wat ik dan doe? Nou vrij simpel. Ik ga naar huis. Of naar m'n meest dicht bijzijnde vrienden. En dan loop ik de keuken in. Uit de keukenla pak ik een mes. Gewoon een mes. Van 20 cm. Ja nou ja, niet moeilijk doen, ik pak gewoon het meest dicht bijzijnde mes. U weet toch wel hoe een mes eruit ziet? Nou dan.

Met dat mes loop ik dan terug naar het restaurant. Of naar Pauw. Of de bakker.

Boos als ik ben, ga ik er dan mee zwaaien en dreigen en uit ik mijn agressie. Mediterraan karakter hè. Mijn vrienden die mee zijn, staan aan mijn kant. Zij vinden de boel niet bedreigend, waarom zouden ze ook, ik heb maar een mes bij me. Ze hebben wel gevaarlijkere attributen gezien dan een mes. Dit is gewoon een keukenmes, u weet wel. En zwaaiend met dat keukenmes probeer ik in dat restaurant mijn zin door te drijven en respect af te dwingen. Vooral dat laatste natuurlijk.

Dat zou u toch ook doen?

O nee? Eg wel (met Rotterdamse tongval). Echt.

Niet? Nou ja laat ik maar eerlijk zijn, ik zou het ook niet doen.

En toch zijn er mensen die het wel doen. Dries de Marokkaan bijvoorbeeld. Die deed dat in de Baarsjes in Amsterdam, op het Mercatorplein. Hij was met vrienden, werd om de eoa reden boos in een restaurant en ging naar een vriend om een mes te halen. Daarmee bedreigde hij de toegesnelde politie. Die een schot loste en Dries bekocht zijn bezoek aan het restaurant met de dood.

En toen was het weer 's hommeles in Amsterdam en omstreken, en vooral onder de Marokkaanse gemeenschap. En waarom was het hommeles?? OMDAT EEN ZOT BEDACHT HAD DAT HET NORMAAL IS OM MET EEN MES TE GAAN ZWAAIEN IN EEN RESTAURANT ZONDER DAT HIJ 1. KOK IS, 2. IN DE KEUKEN STAAT OF 3. ANDERSZINS AAN HET RESTAURANT GELIEERD IS.

Drama op het Mercatorplein en omstreken natuurlijk, maar gelukkig hebben wij in Amsterdam burgemeester Job Cohen. Die er weer 's als de kippen bij was om de boel te bezweren. Het lijkt onderhand wel zijn hoofdtaak te zijn, Marokkanen bezweren, hij wordt er ook steeds beter in. En natuurlijk keurde hij een demonstratie van Marokkanen in Amsterdam goed. 'Vrijheid van demonstreren', zo lichtte hij toe in NOVA. Ook als de mogelijkheid bestaat dat de vlam in de pan schiet, zoals de Amsterdamse korpschef Kuiper bevroedde. En die jongeren zijn al zo gestigmatiseerd, sprak Cohen. 'We moeten de boel bij elkaar houden.' Er volgde nog meer politieke PvdA-prietpraat zoals alleen een burgemeester van Amsterdam kan. Of andere PVDA'ers natuurlijk, ik wil hier niemand te kort doen.

Je zou bijna Wouter Bos een bedankbriefje sturen en wekelijks bloemen, omdat hij ons deze Minister President tijdens zijn briljante kabinetsformatiepogingen door de neus geboord heeft. Cohen for president?! Ik zie het al helemaal voor me. Zonder twijfel zou zijn eerste wapenfeit het inpolderen van Marokko als zoveelste provincie van Nederland geweest zijn. Er gaat immers niets boven Marokkanenbezweerderij als niet praktiserende maar tóch keppeltje dragende Joodse burgemeester. Volgende keer Maxime Verhagen stemmen omdat hij de breuk tussen Bos en Balkenende geforceerd heeft. Maxime for President!

Ach laat ook maar, ik zal wel gek zijn. De politie had gelijk. Niet wijlen Dries cum suis, niet Cohen en kornuiten. Volgens hen is het normaal om met een mes te zwaaien. Als ik boos word in een restaurant. Of bij Pauw. Bij de bakker. En vooral in het verkeer.

Ebru Umar

(www.theovangogh.nl)