PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelovige autochtonen verzetten zich tegen tentoonstelling die hun geloof schoffeert.



Zwarte Schaap
22-08-03, 15:30
Spottend taalgebruik schokt Friese CU/SGP

Geplaatst: 22-8-2003 | 08:18

LEEUWARDEN - De fractie van de
ChristenUnie/SGP in de staten van
Friesland heeft geschokt gereageerd op
de uitnodiging voor een tentoonstelling
van een centrum voor beeldende kunst.

Op de uitnodigingskaart wordt volgens de
fractie het heilig avondmaal op één lijn
gezet met duivelse rituelen. De kaart
vermeldt dat het gaat om een „op eigen
risico bijwonen van een reeks van zeven
rituelen ter inwijding van De Infirmerie
als Centrum voor Beeldende Kunst.”
Daarbij is ook een bijbeltekst gebruikt.

Om die reden zijn vragen gesteld aan
Gedeputeerde Staten van Friesland. De
provincie is een van de financierders van
de tentoonstelling. De fractie wil weten
in hoeverre Friesland zijn
verantwoordelijkheid kent in het geven
van subsidie aan zaken die door delen van
de bevolking als kwetsend worden
ervaren. Bovendien wil de
ChristenUnie/SGP weten of de provincie
al dan niet het voornemen heeft in het
vervolg serieus rekening te houden met
bezwaren van christenen.

Fractielid O. A. van der Galiën zegt zich
door de tekst op de uitnodiging
geschoffeerd te voelen. „Het
allerbelangrijkste van het christelijk
geloof wordt gelijkgezet aan iets
duivels. Dit kan niet door de beugel.” Hij
verwacht niet dat de tentoonstelling
wordt afgelast, maar hij hoopt wel dat met
de vragen een signaal voor de toekomst is
afgegeven.

De provincie was gisteren niet
bereikbaar voor commentaar.

Mill
22-08-03, 15:50
In kerken en moskeeën door het hele land wordt tijdens geloofsdiensten te pas en te onpas geroepen dat ik het verdien om in de hel aan eeuwige martelingen te worden onderworpen. Is dat niet eerder als schofferend of kwetsend te kwalificeren dan wat spielerei op een tentoonstelling?

Niet dat ik me gekwetst voel. Dat is meer iets voor gelovige zeikerds die mogen roepen wat ze willen over anderen, maar zelf bij het minste of geringste grapje over hun sprookjes-ideologie aangebrand gaan lopen doen.

Mark
22-08-03, 15:51
Kutgelovigen!

kssstttt terug je kerk in!

:zwaai:

an3sdej
22-08-03, 16:29
Vreselijk dit soort gelovigen. :fpuh: Zelfs bepaalde kunstuitingen zoals films en musicals willen ze het liefst verbieden om de inhoud :roken:

Onno26
22-08-03, 16:40
Bovendien wil de ChristenUnie/SGP weten of de provincie al dan niet het voornemen heeft in het vervolg serieus rekening te houden met bezwaren van christenen

:D , tis grappig dat gelovigen het logisch nadenken volkomen lijken te verleren. Ze zullen toch nu ongeveer wel weten dat Christelijke bezwaren niet van belang zijn.

Donna
22-08-03, 17:44
Wat een achterlijke eikels! :D

willemdezesde
22-08-03, 22:12
fillemdezesde is dus zelf lid van de Christenunie en als ik deze reacties lees dan is elk woord dat ik type eigenlijk teveel. Kennelijk wensen jullie wel je eigen vrijheid maar gunt het niet aan anderen. Het is juist in dit land dat we kunnen protesteren in alle vrijheid tegen voor ons wezenlijke zaken.

Mill ik weet niet of je wel eens in een kerk komt maar dan zul je weten dat je wordt aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid. Jij hebt de keus voor de richting die je gaat. Duidelijk is ook dat aan de keuze consequeties zitten. Maar als echte vent neem je die toch?

En Onno 26 het logisch nadenken wordt ons met de paplepel ingegoten. Ik zou haast zeggen ik doe niet anders.
We hoeven toch niet alles te accepteren in de kunst?

Vergelijk het met iemand die jouw vader of moeder onbeschoft behandeld, dan kom je daar toch ook tegen in opstand? Zo is het voor mij ook als men spot met bijvoorbeeld het laatste avondmaal. Dat snijd door je ziel en dan wil je er iets aan doen.

En schelden op dit forum ik vind het getuigen van eigen ongelijk en ik wordt er niet warm of koud van,.

an3sdej
22-08-03, 23:38
We hoeven toch niet alles te accepteren in de kunst?

Jij hoeft niet naar alle kunst-uitingen te kijken!! :student:

Marsipulami
22-08-03, 23:41
Geplaatst door an3sdej
Jij hoeft niet naar alle kunst-uitingen te kijken!! :student:

Ik vind toch dat er niks mis mee is als mensen elkaar proberen te respecteren. :fpiraat:

Mark
22-08-03, 23:44
Geplaatst door willemdezesde
fillemdezesde is dus zelf lid van de Christenunie


. Kennelijk wensen jullie wel je eigen vrijheid maar gunt het niet aan anderen.

Pffff wiens vrijheid wordt nou aangetast? Die mensen mogen in een galerij (waar die christenen toch niet heengaan) hun kunst niet ophangen? Jullie tasten juist onze vrijheid van meningsuiting aan :zweep: En dat met het verongelijkte "Marsipulami" toontje van "hou toch eens rekening met ons". Nou de tijd dat de kerk ons voorschreef wat we wel en niet kunnen doen is voorbij!

Marsipulami
23-08-03, 00:02
Geplaatst door Mark
En dat met het verongelijkte "Marsipulami" toontje van "hou toch eens rekening met ons". Nou de tijd dat de kerk ons voorschreef wat we wel en niet kunnen doen is voorbij! [/B]


Tsss, nou dachten we met een vrije en blije atheïst te maken te hebben. Maar nu blijkt alweer dat we hier te maken hebben met een ex-gelovige die zich van zijn frustraties tracht te ontdoen, door wild om zich heen te schoppen.

willemdezesde
23-08-03, 00:13
Mark. Geef eens een voorbeeld van een kerk die jou iets voorgeschreven heeft. Of zit je gewoon anderen wat na te papegaaien?

Zoals ik al zei gaat hem om de eigen keuzen die je maakt. Dat is wat anders dan een kerk die iets voorschrijft.

Ik kan enorm genieten van allerlei vormen van kunst. De mens is als creatief wezen geschapen. Maar voor mij zijn er grenzen aan wat betamelijk is. Uiteraard maakt het verschil of iemand thuis - in besloten kring wat dan ook doet- of dat het in de openbare ruimte of in een openbare gelegenheid gebeurt. Tegen dat laatste kan ik wel degelijk protesteren.

:loog: :Iluvu: