PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse drugssmokkelaar vraagt thaise regering gratie.



Zwarte Schaap
22-08-03, 15:43
Enkhuizer Pedro Ruyzing vraagt Thaise regering gratie

Van onze verslaggever
ENKHUIZEN-Enkhuizer Pedro Ruyzing, die al sinds 1995 wegens drugssmokkel vastzit in de beruchte Bangkwang gevangenis in Bangkok, heeft bij de Thaise regering een officieel gratieverzoek ingediend. Het verzoek wordt ondersteund met 400 handtekeningen die Brigitte Laan uit Grootebroek heeft verzameld.

Ruyzing, voormalig taxichauffeur in Heerhugowaard, werd indertijd opgepakt met drie kilo drugs. Hij kreeg levenslang, een straf die inmiddels is omgezet in veertig jaar. In 1998 deed Pedro Ruyzing ook al een gratieverzoek. Dat werd na drie jaar afgewezen. Brigitte Laan die met haar website prisonlife.nl Pedro en ook andere gevangen in het buitenland ondersteunt, heeft goede hoop dat het gratieverzoek nu sneller wordt afgehandeld.

,,De koningin is van plan om in januari een staatsbezoek te brengen aan Thailand. De ouders van Pedro hebben daarover al een brief gekregen. Via via hebben we de koningin verzocht om aandacht voor de situatie van de Nederlandse gevangenen te vragen.''

De Rijksvoorlichtingsdienst laat weten dat het bezoek aan Thailand is 'gereserveerd in de agenda' en nog niet geheel zeker is.

Boris Dittrich, D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer, vraagt ook aandacht voor de Nederlandse gevangenen in Thailand. Hij bezocht Ruyzing deze zomer in de Bangkwang gevangenis. Dittrich: ,,Pedro Ruyzing deelt zijn cel met veertien andere mannen. Hij maakte een opgewekte indruk en maakte grappen. Hij probeerde de anderen een hart onder de riem te steken. Ruyzing is wel tevreden over de bijstand van de Nederlandse ambassade. Het helpt hem enorm post of bezoek vanuit Nederland te ontvangen.''

Vertegenwoordigers van de Nederlandse ambassade in Thailand zijn de afgelopen tijd veel bij Pedro op bezoek geweest om het gratieverzoek rond te krijgen. ,,De vorige keer heeft hij het verzoek helemaal alleen ingediend, maar nu krijgt hij veel steun. Ik hoop dat dat helpt'', aldus Brigitte Laan.

Dittrich wil zich sterk maken voor een verdrag met Thailand waarbij Nederlandse gevangenen in eigen land hun straf kunnen uitzitten. ,,Thailand heeft te kennen gegeven bereid te zijn met Nederland een bilateraal verdrag aan te gaan. Net zoals Thailand dat met de meeste andere Europese landen heeft gedaan. Ik vind dat Nederland hieraan gehoor moet geven. Ik zal me ervoor blijven inzetten dat de regering zo'n bilateraal verdrag sluit.''

Alle gevangenen, Dittrich bezocht onder meer ook Machiel Kuijt en John Parlevliet, drongen er met klem op aan dat Nederland zo'n overeenkomst sluit. Andere landen zoals Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Nigeria, Estland en Tsjechië hebben elk zo'n bilateraal verdrag met Thailand. Dittrich: ,,Met een zekere regelmaat zien de Nederlandse gevangenen hun medegevangenen naar hun land van herkomst overgeplaatst worden om daar een deel van de Thaise straf uit te zitten.''