PDA

Bekijk Volledige Versie : Les in allochtone talen volgend schooljaar afgeschaft



sadeeQ
22-08-03, 18:19
Les in allochtone talen volgend schooljaar afgeschaft

Uitgegeven: 22 augustus 2003 17:17

DEN HAAG - Basis- en middelbare scholen krijgen vanaf 1 augustus volgend jaar geen geld meer voor onderwijs in allochtone levende talen (OALT). Zoals verwacht is de ministerraad vrijdag akkoord gegaan met het wetsvoorstel dat minister Van der Hoeven (Onderwijs) daarover binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.

De maatregel levert een bezuiniging op van 29 miljoen euro in 2004 en vanaf 2005 jaarlijks 71 miljoen euro. De bezuiniging werd al aangekondigd in het strategisch akkoord van het vorige kabinet (Balkenende I).

Over de gevolgen van het wetsvoorstel voor het personeel overlegt het ministerie nog met de onderwijsbonden. Maar volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) verlopen die onderhandelingen over het sociaal plan voor de ongeveer 1400 OALT-docenten ,,erg stroef'' en dreigen ze vast te lopen. ,,We overwegen de arbitragecommissie in te schakelen'', aldus een woordvoerder.

an3sdej
22-08-03, 19:00
ZEER juiste beslissing (in mijn ogen)! :wohaa:

Zgeheu
22-08-03, 19:01
Maar jij bent dan ook stekeblind :cheefbek:

an3sdej
22-08-03, 19:28
Maar jij bent dan ook stekeblind

Maar een goed gehoor :fuckit:

Royce
22-08-03, 19:31
Schaf maar af.
Kinderen leren daar niets nuttigs.

sadeeQ
22-08-03, 19:54
:student: schaf die hele klote school maar af

hebben toch geen nut

willemdezesde
22-08-03, 20:55
Ik denk dat het goed is om het nu af te schaffen. In m'n werk ben ik er zelf bij betrokken dus het treft ons als organisatie ook. Toch denk ik dat het voor het toekomstperpectief van de kinderen beter is dat ze zo snel als mogelijk is goed nederlands leren. Daar komen ze in dit land het verst mee. Ouders zouden zoveel mogelijk ook thuis al Nederlands moeten spreken met de kinderen of op z'n minst twee talen gebruiken.

Als je hier je toekomst hebt dan moet je niet blijven hangen in twee werelden. Kies positief!

Dat je de taal van je ouders, of misschien van jezelf, blijft waarderen is evident. Dat je het graag spreekt begrijp ik ook.

Ik ben zelf namelijk thuis opgevoed in het Gronings. Weliswaar is dat een dialect van het Nederlands maar toch kom je met een soort achterstand op school. Je moet meer moeite doen om goed mee te komen. Toch heb ik hier in de randstad waar ik inmiddels ongeveer 20 jaar woon een paar Groningse vrienden. Er is niets mooiers dan op dat moment in je eigen 'taal' te spreken.

Ik hoef hier in de randstad echter niet met m'n Gronings aan te komen. En dat begrijp ik ook.

Dus in het belang van de kinderen laat OALT los en geef waar nodig extra Nederlandse lessen.
:love:

Simon
22-08-03, 21:42
Het is wel vreemd dat je wel naar een gymnasium kan waar je Latijn en Oud Grieks krijgt en niet naar een school waar je 'allochtone' talen krijgt (whatever that may be).

Simon

Sawda
22-08-03, 21:48
Ik zie dit als een bezuinigingsmaatregel omdat er niet één lijn wordt getrokken.
Het argument van "in het belang van het kind" gaat er bij mij in ieder geval niet in.

Marsipulami
22-08-03, 21:51
Geplaatst door Simon
Het is wel vreemd dat je wel naar een gymnasium kan waar je Latijn en Oud Grieks krijgt en niet naar een school waar je 'allochtone' talen krijgt (whatever that may be).

Simon

Heel juiste opmerking.

Het zou jammer zijn als de tweede en derde generatie allochtonen de herkomsttalen helemaal zouden verleren. Talenkennis is een rijkdom, een venster op culturen en een belangrijke troef in internationale handelsrelaties. Terwijl er massaal geld wordt geïnvesteerd in taalopleidingen wordt de 'natuurlijke talenrijkdom' verwaarloosd.

Grietje
22-08-03, 22:58
Geplaatst door Simon
Het is wel vreemd dat je wel naar een gymnasium kan waar je Latijn en Oud Grieks krijgt en niet naar een school waar je 'allochtone' talen krijgt (whatever that may be).

Simon

OALT-lessen worden op de lagere school gegeven en niet als het Latijn of Oud Grieks in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs. Die OALT-lessen hebben weinig om het lijf (althans, zoals ik ze heb meegemaakt). Ik kreeg elke dinsdagmorgen les in een voor mij onbegrijpelijke taal van een docent die het Nederland maar matig machtig was. Maar er gaat wel een bepaalde stimulerende werking uit van een Marokkaanse docent die nauw betrokken is bij een basisschool. Die kan als het ware als intermediar optreden tussen de allochtone ouders en de schoolleiding. Dat weer wel.

Grietje
22-08-03, 22:59
Geplaatst door Marsipulami
Heel juiste opmerking.

Het zou jammer zijn als de tweede en derde generatie allochtonen de herkomsttalen helemaal zouden verleren. Talenkennis is een rijkdom, een venster op culturen en een belangrijke troef in internationale handelsrelaties. Terwijl er massaal geld wordt geïnvesteerd in taalopleidingen wordt de 'natuurlijke talenrijkdom' verwaarloosd.

Niet als de overheid Berbers aanziet voor Arabieren aanziet en les geeft in het Arabisch om de Marokkaanse niet overheid voor het hoofd te stoten.

Marsipulami
22-08-03, 23:15
Geplaatst door Grietje
Niet als de overheid Berbers aanziet voor Arabieren aanziet en les geeft in het Arabisch om de Marokkaanse overheid voor het hoofd te stoten.

Nou, als je als vlaming in plaats van als Berber geboren was, dan was je nu waarschijnlijk militant lid geweest van het Vlaams Blok. Daarom heb ik wel respect voor jou.

Grietje
22-08-03, 23:16
Geplaatst door Marsipulami
Nou, als je als vlaming in plaats van als Berber geboren was, dan was je nu waarschijnlijk militant lid geweest van het Vlaams Blok. Daarom heb ik wel respect voor jou.

:kalasniko

Marsipulami
22-08-03, 23:22
Geplaatst door Grietje
:kalasniko

Hey, dat was niet eens als belediging bedoeld. :fpiraat: