PDA

Bekijk Volledige Versie : Bierbrouwers geven studenten extra-leningen/kwijtscheldingen als ze meer bier drinken



Zwarte Schaap
23-08-03, 12:15
Studenten drinken om schuld af te lossen

groningen - Bierbrouwers geven studentenverenigingen leningen van soms enkele tonnen die met een hoge bieromzet moeten worden terugbetaald. Hoe meer liters bier worden verkocht, hoe sneller de schuld daalt. Volgens Stichting Alcohol Preventie (Stap) en de Jellinek-kliniek bevorderen de brouwerijen zo het drankmisbruik onder studenten.
Bierbrouwerijen bevestigen dat ze de verenigingen ondersteunen met leningen. Studentenverenigingen hoeven dit niet terug te betalen als ze voldoende bier van die brouwer omzetten. Marcus de Regt van de Groninger studentenvereniging Hendrik de Cock:
''We hebben net een nieuw contract met Amstel gesloten. Die kijkt naar onze omzet van de afgelopen jaren en aan de hand daarvan krijgen wij een lening. Dat wordt een gift als we ook in de jaren daarop die omzet halen.''

''Deze afhankelijkheid is volstrekt ongezond,'' vindt Wim van Dalen, directeur van Stichting Alcohol Preventie. Het aanmoedigen van hoge omzetten staat volgens Stap haaks op het overheidsbeleid om het drankgebruik onder jongeren te matigen.

Juist deze maand is een speciaal op studenten gerichte overheidscampagne begonnen. Uit onderzoek van het Centrum voor Verslavingsonderzoek blijkt dat leden van studentenverenigingen aanzienlijk meer drinken dan niet-leden.

Ook Roel Kersemakers van de verslavingskliniek Jellinek is daarom tegenstander van dit soort constructies. ''De prijs bepaalt voor een belangrijk deel hoeveel gedronken wordt. Als je bijna verplicht bent een hoge omzet te halen, gooit het bestuur van een vereniging de prijs niet omhoog.'' Een biertje kost op een studentenvereniging gemiddeld tachtig cent; in een café kost het meer dan het dubbele.

Bron: Dagblad van het Noorden 22/08/03

Zwarte Schaap
23-08-03, 15:46
Geplaatst door Brie
Geen beste praktijken, maar het is voor studentenverengingen niet eenvoudig om aan geld te komen.

Het is toch te zot voor woorden dat we onze jeugd zo laten verpesten. Ik vind het beschamend dat men zo een legertje alcoholisten kweekt. De overheid moet tegen zulke praktijken echt gaan optreden !

Mark
23-08-03, 15:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is toch te zot voor woorden dat we onze jeugd zo laten verpesten. Ik vind het beschamend dat men zo een legertje alcoholisten kweekt. De overheid moet tegen zulke praktijken echt gaan optreden !

Dat gaan ze vast ook doen, ze willen happy hour immers ook afschaffen.

K4!
23-08-03, 15:50
Geplaatst door Mark
Dat gaan ze vast ook doen, ze willen happy hour immers ook afschaffen.



Wat is precies de definitie van een happy hour?

Mark
23-08-03, 15:53
Geplaatst door K4!
Wat is precies de definitie van een happy hour?

Ik bedoel het volgende:

Het is een uur in bars/disco's waarbinnen drank goedkoper is (bijvoorbeeld halve prijs or 1 euro). Dit om mensen binnen te halen (happy hour is vaak vroeg).

K4!
23-08-03, 15:59
Geplaatst door Mark
Ik bedoel het volgende:

Het is een uur in bars/disco's waarbinnen drank goedkoper is (bijvoorbeeld halve prijs or 1 euro). Dit om mensen binnen te halen (happy hour is vaak vroeg).




Denkt de regering dat mensen daardoor minder gaan drinken? Volgens mij gaan ze juist uit verdriet hierover meer drinken?

Zwarte Schaap
23-08-03, 16:59
Geplaatst door Brie
Ook zonder dranksponsors zal alcohol een zeer belangrijke rol blijven innemen bij een studentenverenging. Sterker nog, ik durf te stellen dat er heel wat mensen zullen wegblijven wanneer er geen of minder alcohol wordt geschonken!

Dan is er duidelijk wat mis met dat cultuurtje. Het is een gotspé dat we oogluikend onze jeugd bloot laten stellen aan dergelijke drankmisbruik.

Studentenverenigingen zijn zo min of meer illegale cafes die zich zo aan de wet ontrekken. Een zogenaamde undercovercafé

Mark
23-08-03, 17:15
Geplaatst door K4!
Denkt de regering dat mensen daardoor minder gaan drinken? Volgens mij gaan ze juist uit verdriet hierover meer drinken?

Mensen gaan in ieder geval minder snel drinken, dat denk ik wel.
Maar de huidige hoerca prijzen zorgen er zelf al voor dat er minder (in cafe's) gedronken wordt.

Ik ga zelf niet zoveel naar cafe's dus: I don't care. Maar de prijzen zijn erg hoog als je uitgaat..... bestel in Las Palmas eens een vodka-redbull :(