PDA

Bekijk Volledige Versie : De gevolgen van het gedoogbeleid t.a.v. drugs



Sawda
23-08-03, 17:29
Vijftienjarig meisje overlijdt na XTC-gebruik

Uitgegeven: 23 augustus 2003 17:04

HEERLEN - Een 15-jarig meisje uit Belfeld is zaterdagmorgen in het ziekenhuis van Heerlen overleden aan de gevolgen van het gebruik van XTC. Dat heeft de politie Limburg Zuid zaterdag gemeld.

Het slachtoffer was een van de circa 5000 bezoekers van de Mega-Rave-Party. Deze hardcore houseparty werd vanaf vrijdagavond 19.00 uur tot zaterdagmorgen 07.00 uur gehouden op het terrein van een discotheek in Heerlen.

Tijdens de party werd het meisje onwel. Zij werd opgevangen door de EHBO-post op het terrein. Vervolgens is zij overgebracht naar het ziekenhuis, waar zij in de loop van zaterdagmorgen is overleden.

De politie hield tijdens de megaparty twaalf personen aan, die XTC bij zich hadden.

Mark
23-08-03, 17:33
Tel de alcohol doden eens op.... drunk drivers enzo.

Xtc doden vallen vaak door uitdroging, slechte voorlichting. Die tent in heerlen is ook een doolhof.

Als je kijkt naar het aantal gebruikers elk weekend en het aantal doden dan is het verwaarloosbaar. Er wordt een anti-drugs campagne gevoerd die nergens op gebaseerd is om mensen bang te maken.

Als xtc echt zo slecht was dan waren er al duizenden doden gevallen.

Sawda
23-08-03, 17:40
Geplaatst door Mark
Tel de alcohol doden eens op.... drunk drivers enzo.

Xtc doden vallen vaak door uitdroging, slechte voorlichting. Die tent in heerlen is ook een doolhof.

Als je kijkt naar het aantal gebruikers elk weekend en het aantal doden dan is het verwaarloosbaar. Er wordt een anti-drugs campagne gevoerd die nergens op gebaseerd is om mensen bang te maken.

Als xtc echt zo slecht was dan waren er al duizenden doden gevallen.

Hoe zit het dan met pubers die er niet mee weten om te gaan?

Mark
23-08-03, 18:05
Geplaatst door Sawda
Hoe zit het dan met pubers die er niet mee weten om te gaan?

Met wat? Alcohol, drugs, sex, verantwoordelijkheid?

Ik stel ten eerste voor om ze duidelijk voor te lichten en ze af te raden te gaan experimenteren. En als ze het toch doen goed te laten begrijpen wat ze vooral niet moeten doen (teveel, uitdroging etc).

Orakel
23-08-03, 19:04
Geplaatst door Brie
Dat noem jij gedogen?

In zekere zin wordt het wel zeker gedoogd. Het CAD staat immers bij iedere party met een tentje war men de pillen kan laten testen op hun trancedent vermogen en kwalijke inhoud.

Orakel
23-08-03, 19:25
Geplaatst door Brie
Wat zouden de gevolgen zijn wanneer er niet meer getest zou kunnen worden?

Dan zouden mensen nog meer rotzooi slikken dan ze nu al doen. Hoorde dat er een jaar of 2 geleden pillen in omloop waren, waar dat spul dat in tl-buizen zit doorheen gemalen was.

Maar goed, ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen het nodig hebben om chemisch vrolijk of ontspannen te zijn. Zeker niet als ze 15 jaar zijn.

Kweet wel, als ik een kind van 15 zou hebben dan kwam die dus egnie naar zo'n party. :boer:

Mark
23-08-03, 19:37
Geplaatst door Orakel
Dan zouden mensen nog meer rotzooi slikken dan ze nu al doen. Hoorde dat er een jaar of 2 geleden pillen in omloop waren, waar dat spul dat in tl-buizen zit doorheen gemalen was.

Maar goed, ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen het nodig hebben om chemisch vrolijk of ontspannen te zijn. Zeker niet als ze 15 jaar zijn.

Kweet wel, als ik een kind van 15 zou hebben dan kwam die dus egnie naar zo'n party. :boer:

Ik vind 15 wel erg jong maar dat is wel een leeftijd van experimenteren.

xtc is trouwens niet verslavend en wat dat betreft een stuk minder schadelijk dan cocaine of speed.

de testen zijn geen vorm van gedogen, mensen die met pillen worden gepakt worden weggestuurd als het er een paar zijn en anders worden ze gearresteerd. De pillen worden sowieso afgepakt en er wordt gecontroleerd tijdens het feest op handel en gebruik. Als ze zien dat je iets neemt lig je ondersteboven op straat.

Orakel
23-08-03, 19:48
Geplaatst door Mark
Ik vind 15 wel erg jong maar dat is wel een leeftijd van experimenteren.

Hmm, experimenteren is best maar wat mij betreft niet op zo'n jonge leeftijd. Vind ut prima als jongeren experimenteren op een leeftijd dat ze een beetje beheersing kunnen hebben op hun fysieke en mentale gesteldheid. Dan zijn ze nog redelijk in staat om eventuele klappen op te vangen.


xtc is trouwens niet verslavend en wat dat betreft een stuk minder schadelijk dan cocaine of speed.

de testen zijn geen vorm van gedogen, mensen die met pillen worden gepakt worden weggestuurd als het er een paar zijn en anders worden ze gearresteerd. De pillen worden sowieso afgepakt en er wordt gecontroleerd tijdens het feest op handel en gebruik. Als ze zien dat je iets neemt lig je ondersteboven op straat.

Dat weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Maar het klinkt wel vreemd. Het CAD dat daar zit te testen, met medeweten van de driehoek (om, politie en burgermeester), en tegelijkertijd de politie die iemand z'n pilletje afhandig maakt.

Orakel
23-08-03, 19:49
Geplaatst door Baroc
In landen waar men niet gedoogd (de VS bijvoorbeeld) vallen nooit drugsdoden wou je zeggen???



:maf2:

Tegen wie heb jij ut? :schreeuw:

Mark
23-08-03, 19:52
Geplaatst door Orakel

Dat weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Maar het klinkt wel vreemd. Het CAD dat daar zit te testen, met medeweten van de driehoek (om, politie en burgermeester), en tegelijkertijd de politie die iemand z'n pilletje afhandig maakt.

Gedogen is sowieso vreemd.

Trouwens dat testen gebeurt misschien op 5% van de feesten en helemaal niet in clubs. Ik heb het alleen gezien op van die hele grote feesten en dan nog niet altijd.

Sawda
23-08-03, 20:13
Geplaatst door Mark
Met wat? Alcohol, drugs, sex, verantwoordelijkheid?

Ik stel ten eerste voor om ze duidelijk voor te lichten en ze af te raden te gaan experimenteren. En als ze het toch doen goed te laten begrijpen wat ze vooral niet moeten doen (teveel, uitdroging etc).

Late reactie maar ik moest tussendoor even wat doen.

Ik kan mij niet herinneren dat ik op school voorlichting kreeg over drugs en alcohol. En dit is een zeer kwalijke zaak want destijds zag ik dat sommige jongeren niet met drugs en alcohol om konden gaan. Vervolgens had dit weer gevolgen voor hen op school.
De puberleeftijd is een zeer moeilijke leeftijd omdat niet iedereen die verantwoordelijkheid waar jij het over hebt kan dragen. Op zich kan ik me dit wel voorstellen omdat ze daar nog te jong voor zijn. Daarom is de relatie met de ouder rond die leeftijdsklasse van groot belang. Een ouder moet meer betrokken zijn met zijn/haar kind. Tegenwoordig merk je dat een ouder veel te druk heeft met zijn carrière of iets dergelijks dan met zijn kind. Een ouder dient ook te weten in wat voor omgeving zijn kind zich bevindt zodat je hem/haar probeert te beschermen tegen kwade invloeden van buiten. Zodra je als ouder iets merkt dan speel je daarop in, je bedenkt oplossingen, je onderneemt acties etc.
Mijn conclusie is dan ook dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt noch bij de voorlichtingscampagnes noch de scholen.

btw:Het wil ook weer niet zeggen dat die voorlichtingscampagnes er niet moeten zijn.

Mark
23-08-03, 20:20
Je moet denk ik als ouder je kinderen je normen meegeven en ze zo goed mogelijk voorbereiden op wat ze gaan tegenkomen in de maatschappij. Uiteindelijk zijn zij zelf degenen die de beslissingen maken, je kan als ouder niet overal bij zijn.

En juist pubers willen niet zo close zijn met hun ouders maar zelf de wereld ontdekken ;)

Sawda
23-08-03, 20:27
Geplaatst door Mark


En juist pubers willen niet zo close zijn met hun ouders maar zelf de wereld ontdekken ;)

Mocht ik ooit moeder worden van een puber dan zou het voor mij een uitdaging zijn om close te worden met mijn kind.

Mark
26-08-03, 09:54
UPDATE

Vrienden van het meisje en medewerkers van de disco hebben verklaard dat ze 11 pillen had geslikt en blijkbaar in 1 uur.

Dus de horrorverhalen over na 1 pil ga je dood kun je weer vergeten.

Klinkt bijna als een zelfmoordpoging.

Mill
26-08-03, 10:16
Geplaatst door Mark
UPDATE
Vrienden van het meisje en medewerkers van de disco hebben verklaard dat ze 11 pillen had geslikt en blijkbaar in 1 uur.


Jeetje... :brozac:

Dat klinkt inderdaad als de actie van een suicidaal, psychotisch of anderszins labiel iemand. Die vrienden hadden haar trouwens gvd moeten tegenhouden!

Mark
26-08-03, 10:22
Geplaatst door Mill
Jeetje... :brozac:

Dat klinkt inderdaad als de actie van een suicidaal, psychotisch of anderszins labiel iemand. Die vrienden hadden haar trouwens gvd moeten tegenhouden!

Ik vermoed dat ze dachten hele lichte pillen te hebben......

Kan ook zijn dat ze omging met mensen (jongens en een stuk groter) die bijvoorbeeld wel 8 pillen o.i.d. aankunnen verspreid over een nacht...

ja ik weet het niet, het moet wel een gebrek aan kennis of een gebrek aan levenswil zijn.

:wat?!:

Zonde dat iemand zo zinloos sterft