PDA

Bekijk Volledige Versie : Dijkdoorbraak, AEL eist aanslag in Wilnis op.



Joesoef
26-08-03, 10:22
Dijkdoorbraak in Wilnis

Uitgegeven: 26 augustus 2003 07:22
Laatst gewijzigd: 26 augustus 2003 10:01

WILNIS - Het water in de Ringvaart in het Utrechtse dorp Wilnis heeft dinsdagmorgen een gat in de Ringdijk geslagen. Daardoor loopt het water in de straten van de burgemeesterwijk in het dorp.

De opening zou enkele meters groot zijn.

Oorzaak

Het zal nog wel een paar dagen duren voor het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht iets kan zeggen over de oorzaak van de dijkdoorbraak. Dijkgraaf J. de Bondt sluit opzet echter volledig uit, zei hij dinsdagmorgen.

Volgens De Bondt zijn de dijken in het poldergebied van de gemeente De Ronde Venen enkele jaren geleden nog allemaal gecontroleerd op stabiliteit. Uit die controle bleek dat er bij enkele dijken reparaties nodig waren, maar de dijk om de Ringvaart bij Wilnis was daar niet bij. "Als we gisteren hadden gecontroleerd, hadden we misschien wel niets gezien", aldus De Bondt.

Gat gedicht

Om 06.30 uur meldde de gemeente De Ronde Venen, waar Wilnis onder valt, dat het gat in de Ringdijk is gedicht. Eerder kwamen woordvoerders van brandweer en gemeente met tegenstrijdige berichten.

Droog

De Ringvaart is volgens buurtbewoners bijna droog gevallen. Kleine en middelgrote bootjes liggen op het droge. Ook zijn enkele woonboten droog komen te liggen. Getroffen buurtbewoners, die al even naar hun woning zijn teruggekeerd, zeggen dat het water in de wijk alweer ongeveer 25 centimeter is gezakt.

Omdat het water in de Ringvaart weg is, ontstaan in de berm en ook in de straat ernaast veel scheuren. Het gaat soms om scheuren van bijna een meter.


Evacuatie

Uit de getroffen woonwijk, Veenzijde , worden 1500 tot 2000 mensen geëvacueerd. Het water loopt op verschillende plaatsen al de huizen in en staat op sommige plekken in de wijk een halve meter hoog. De wijk is afgesloten, net als een van de toegangswegen naar het dorp, de N212. Volgens de brandweerwoordvoerder gaat het om een grote calamiteit.

De brandweer probeert in het geslagen gat van zo'n 100 meter breed een schot te plaatsen om zo de stroming tegen te gaan. De mensen worden via megafoons opgeroepen om de huizen te verlaten. "Verplicht zijn ze dat niet. De mensen die thuis willen blijven mogen dat", aldus de politiewoordvoerder.

De bewoners die wel vertrekken worden onder meer opgevangen in gemeenschapsruimte De Schakel aan de Dorpsstraat, De Roeping nabij de kerk en de aula op de Enschedeweg. Ook in omliggende plaatsen, Mijdrecht en Vinkeveen, wordt opvang geregeld.

Bij de Herenweg, Dorpsstraat bouwt de brandweer een extra dam om te voorkomen dat het water ook andere delen van het dorp bereikt. Inmiddels zijn tienduizend zandzakken onderweg naar Wilnis en een extra peloton van zestig brandweerlieden.

In Mijdrecht, dat ook onder de gemeente De Ronde Venen valt, is in verband met de dijkdoorbraak een crisiscentrum ingericht.

Mark
26-08-03, 10:25
Hmmmm lastig... ik ken de situatie niet...

Maar ik vermoed dat de kleikern is uitgedroog waardoor scheuren zijn ontstaan door de dijk. Vervolgens ontstaat er dan een waterstroom door de dijk die de dijk nog verder verzwakt totdat totale instabiliteit optreedt.

Je kon op het journaal zien dat het maaiveld achter de dijk enigzins omhoog was gekomen... dus macroinstabiliteit als gevolg van het onstaan van piping.

Maar ben benieuwd wat er uit het onderzoek volgt.

Joesoef
26-08-03, 10:52
Geplaatst door Mark
Hmmmm lastig... ik ken de situatie niet...

Maar ik vermoed dat de kleikern is uitgedroog waardoor scheuren zijn ontstaan door de dijk. Vervolgens ontstaat er dan een waterstroom door de dijk die de dijk nog verder verzwakt totdat totale instabiliteit optreedt.

Je kon op het journaal zien dat het maaiveld achter de dijk enigzins omhoog was gekomen... dus macroinstabiliteit als gevolg van het onstaan van piping.

Maar ben benieuwd wat er uit het onderzoek volgt.



Hoeveel van die dijken hebben we liggen in Nederland Mark, en hoeveel km dijk behoort tot een potentieel risico? (afgaande op dat jouw bevindingen juist zijn).

Mark
26-08-03, 10:58
Geplaatst door Joesoef
Hoeveel van die dijken hebben we liggen in Nederland Mark, en hoeveel km dijk behoort tot een potentieel risico? (afgaande op dat jouw bevindingen juist zijn).

Ik heb er geen overzicht van Joessoef. Dit was blijkbaar een bekende zwakke plek. Dit is trouwens een faalmechanisme dat niet vaak voorkomt, meestal bezwijken dijken bij hoog water.

De veiligheid van dijken wordt bepaald door economische belangen, grote steden zijn beter beschermd dan het platteland.

Maar zoals ik zei: ik ken de situatie niet en ben ook niet betrokken geweest bij deze dijk :)

Mark
26-08-03, 13:55
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

Als iets een echec blijkt te zijn dan is er bijna altijd niemand bij betrokken. :gniffel:

CYA.........(op de dijk)

hehehe als de nieuwe brug over het Hollandsch Diep voor de HSL instort dan word ik gedwongen naar Paraguay te emigreren.....

Maarten
26-08-03, 14:35
Goed, door scheuren ontstaat er dus een gat van maar liefst 100 meter,
terwijl er verder nauwelijks water is..
Wat is dit?
Broodje Garnaal?

Mark
26-08-03, 14:48
Geplaatst door Maarten
Goed, door scheuren ontstaat er dus een gat van maar liefst 100 meter,
terwijl er verder nauwelijks water is..
Wat is dit?
Broodje Garnaal?

Ehm ik raad maar wat hoor....

Het gaat er dan om dat er eerst scheuren ontstaan, waarna water door de dijk stroomt en door erosie de dijk verzwakt. Wanneer de dijk dan lokaal bezwijkt kan een kettingreactie ontstaan waardoor grotere delen onderuit gaan.

Er stond wel degelijk water in de ringvaart, maar het waterpeil in de dijk en binnen de dijk was erg laag.

Het kan ook zijn dat het type klei dat in deze dijk gebruikt is door de uitdroging zich net anders gedraagt en iets zwakker wordt....

Zodra het in de vakbladen staat laat ik het weten ;)

Joesoef
26-08-03, 14:55
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

Als iets een echec blijkt te zijn dan is er bijna altijd niemand bij betrokken. :gniffel:

CYA.........(op de dijk)



:tik: :tik: dat bedoel ik dus. Bij de AEL zie je ook een grote plas en als je verder kijkt dan is er niets. :tik: :tik:

Joesoef
26-08-03, 15:24
Geplaatst door Matt_ttie

CYA.....(daar waar dijken niet van C4 zijn gemaakt)


Ahum,

Die avatar van jou. Die foto heb jij vanmorgen gemaakt in de buurt van Wilnis, en dan aan ons vragen of wij die knal ook gehoord hebben???

jaja
26-08-03, 15:29
Geplaatst door Maarten
Goed, door scheuren ontstaat er dus een gat van maar liefst 100 meter,
terwijl er verder nauwelijks water is..
Wat is dit?
Broodje Garnaal? volgens dr Clavan .. eh ik bedoel ....

"Volgens dr. ir. Van Baars van de Technische Universiteit in Delft is de dijkbreuk waarschijnlijk veroorzaakt door de droogte van de afgelopen weken. Van Baars is op dit moment in Wilnis voor een onderzoek naar de doorbraak.

"De dijk moet door de droogte iets lichter zijn geworden. Door de zon en warmte kan het water in de dijk zijn gaan verdampen. Vervolgens is de dijk te licht geworden en waarschijnlijk gaan schuiven", aldus de deskundige in de waterhuishouding.

Noodreparatie
Volgens Van Baars waren er vorig jaar augustus al problemen met de dijk in Wilnis. "In die zomer werden al verzakkingen en scheuren op de dijk geconstateerd." Toen is een noodreparatie uitgevoerd op de verzwakte dijk.

De dijk bij Wilnis bestaat volgens Van Baars voor een groot deel uit veen met een zuigende werking. Veen werkt op water als een soort spons. De Delftse deskundigen gaan de glijvlakken onderzoeken. Daaruit moet duidelijk worden of droogte inderdaad de oorzaak was."

http://www.omroep.nl/nos/nieuws/index.html#@http://www.omroep.nl/nos/nieuws/binnenland/binnenland.html

Joesoef
26-08-03, 15:38
Geplaatst door jaja
volgens dr Clavan .. eh ik bedoel ....

De dijk bij Wilnis bestaat volgens Van Baars voor een groot deel uit veen met een zuigende werking. Veen werkt op water als een soort spons. De Delftse deskundigen gaan de glijvlakken onderzoeken. Daaruit moet duidelijk worden of droogte inderdaad de oorzaak was."



http://www2.telegraaf.nl/multimedia/archive/00060/luchtfoto_jpg_60521b.jpg

Is ook wat. eerst vechten tegen het water om vervolgens bestraft te worden door de droogte.

000NobelPrizes
26-08-03, 17:04
Grappige titel voor deze topic :)

De ellende is alleen dat we de komende dagen talloze 'dijkbreuk-slachtoffers' op TV zullen zien, die oeverloos (pun intended) miauwen over hun Ikea-kastje dat waterschade heeft opgelopen.

000NobelPrizes
26-08-03, 20:35
En jawel: 2 Vandaag, 6 uur nieuws, RTL4 half 8, 8-uursjournaal, Netwerk.

Ontstelde Wilnissers. "Mijn tapijt is nat!"

Pfffffffffffffffffff.