PDA

Bekijk Volledige Versie : Michiel smit en zijn pindefensie in strijd tegen de straatrover



Zwarte Schaap
26-08-03, 18:11
Dinsdag 26 Augustus 2003

Pindefensie in strijd tegen de straatrover

Rotterdam - Omdat de overheid het in zijn ogen laat afweten, werkt gemeenteraadslid Michiel Smit aan een eigen Pindefensie. Smit hoopt nog voor het einde van deze week groepjes van vijf man te hebben geformeerd, die in de nachtelijke uren posten bij geldautomaten in het centrum zodat Rotterdammers veilig kunnen pinnen. Als een straatrover toch toeslaat, kan hij erop rekenen dat de vijf man 'bovenop hem springen'. ,,We hebben het recht een dader staande te houden,'' zegt Smit.

Al langer speelde Smit met het idee van de Pindefensie. Het logo, dat de mensen erop wijst dat de pinautomaat van dichtbij of van een afstandje wordt bewaakt, was al bijna klaar. Toen hij zaterdagmorgen zelf werd overvallen, kwamen de plannen in een stroomversnelling. ,,We gaan klein beginnen. Hopelijk dit weekeinde al,'' zegt Smit. ,,Ik heb al een aantal aanmeldingen binnen.''

Smit verwacht niet alleen juichende Rotterdammers te kunnen begroeten als zijn Pindefensie, met de thermoskan koffie naast zich, post bij een automaat,. ,,Misschien komen bepaalde mensen ons te grazen nemen, of vindt de politie het helemaal niet leuk en worden we opgepakt. Al zijn we nette fatsoenlijke mannen en zullen we de politie bellen als er iets gebeurt. Dat heb ik zaterdagmorgen ook gedaan.''

Smit zette toen in zijn eentje de achtervolging in. Om twee uur 's morgens werd bij een automaat op het Binnenwegplein zijn net gepinde geld uit zijn handen werd gegrist. Tot zijn verontwaardiging stak geen van de omstanders, die hem achter de twee mannen aan zagen rennen, de helpende hand toe. ,,Ze belden zelfs geen 112.'' Met een stok werd Smit op zijn achterhoofd geslagen, waarna hij de berovers kwijtraakte.

Als de Pindefensie paraat is, zullen straatrovers er volgens Smit niet meer zo makkelijk vandoor kunnen gaan. ,,We hebben het recht op zelfverdediging. Mogen het recht in eigen hand nemen. Het zal ook minder aantrekkelijk zijn, om iemand te beroven als wij er zijn.'' Het logo zal én de Rotterdammers wijzen op de bewaking door de Pindefensie en de straatrover afschrikken, zo hoopt Smit. Pinautomaten waar volgens Smit de Pindefensie nodig is, zijn die op het Binnenwegplein en in de Lusthofstraat in Kralingen.

Zo hoopt Smit een einde te maken aan het idee dat een Rotterdammer beter 's avonds laat op afgelegen plekken niet kunnen pinnen. ,,Dat is de omgekeerde wereld. Wij moeten niet toegeven, en wegblijven uit het centrum. Dan komt het centrum in handen van een zooitje criminelen.''

De Rotterdamse politie maakt niet echt druk over de actie van Smit. ,,Als hij dit wil doen, dan moet hij het zelf weten.''


Bron: Rotterdams Dagblad

plexus
26-08-03, 18:56
"pindefensie"
..waarom specifiek pinautomaten. worden de meeste overvallen bij pinautomaten gepleegd ...ik begrijp het allemaal niet zo goed.

hij had het ook beter 'pin-jugend ' kunnen noemen..meer zijn straatje!

lennart
26-08-03, 19:09
Ik ben benieuwd hoeveel aanmeldingen van Marokkanen Michiel zal krijgen.... Ik denk best veel, toch? :cheefbek:

nl-x
29-08-03, 21:47
Hmm,

Ik vond het al toevallig dat die Smit moest beweren dat hij door Marokkanen zou zijn beroofd... Maar nu snap ik het denk ik wel een beetje. Smit had dus al plannen liggen voor een systeem, en de wel heel-convenient beroving maakt alles dus minder omstreden.

Ik durf te wedden dat alles is gefaket.

Bovendien:
- Hoezo ga je geld om 2 uur 's nachts pinnen?
- Hoezo weet hij dat het Marokkanen waren?
- Hoe kan hij TIJDENS het achtervolgen een tik op zn achterhoofd krijgen?

En nog erger... Ik zou niet durven pinnen, wetende dat er 5 mensen mij in de gaten houden. Wie zegt mij dat zij niet meekijken naar mn pincode oid met verrekijkers? En hoe zit het met de wet/ recht op privacy?

blahdiblahblah
nl-x

Donna
29-08-03, 21:57
Shit zeg, wat denk je? Sta ik rustig te pinnen in Rotterdam centrum, komt er een of andere kale diklip naast me in mijn nek staan hijgen. :moe:


Geplaatst door Zwarte Schaap

De Rotterdamse politie maakt niet echt druk over de actie van Smit. ,,Als hij dit wil doen, dan moet hij het zelf weten.''

:haha:

Zwarte Schaap
29-08-03, 21:59
Geplaatst door nl-x
Hmm,

Ik vond het al toevallig dat die Smit moest beweren dat hij door Marokkanen zou zijn beroofd... Maar nu snap ik het denk ik wel een beetje. Smit had dus al plannen liggen voor een systeem, en de wel heel-convenient beroving maakt alles dus minder omstreden.

Ik durf te wedden dat alles is gefaket.

Bovendien:
- Hoezo ga je geld om 2 uur 's nachts pinnen?
- Hoezo weet hij dat het Marokkanen waren?
- Hoe kan hij TIJDENS het achtervolgen een tik op zn achterhoofd krijgen?

En nog erger... Ik zou niet durven pinnen, wetende dat er 5 mensen mij in de gaten houden. Wie zegt mij dat zij niet meekijken naar mn pincode oid met verrekijkers? En hoe zit het met de wet/ recht op privacy?

blahdiblahblah
nl-x


Ík ben zo net expres naar de binnenwegplein geweest om hem met zijn bende tegen te komen en te kijken of ze daadwerkelijk begonnen zijn. Ik was er zo om 22:00 uur, geen michiel smit te bekennen. Ik zie hem de laatste tijd wel vaker op de oude binnenweg een biertje drinken met een groepje fans en weet ik veel allemaal.

Verder is vandaag de gemeente met een nieuw plan gekomen. IK vind het jammer dat zich op de zwakkere groepen richten. Voor mij is het centrum zonder zwervers en junks geen echte centrum. Hij dwingt de gemeente wel tot bepaalde acties, of hij wist dat er al een plan in de maak was en wilde zo alvast goede sier maken bij het publiek.


Centrum Rotterdam taboe voor zwervers, junks en bedelaars

Gebiedsverbod in de maak

Het centrum van Rotterdam wordt verlost van junks, bedelaars, dealers, zwervers, dronkenlappen en jongeren die overlast veroorzaken. Dat belooft burgemeester Opstelten, die wil dat het stadshart veilig wordt voor wie er woont, werkt, winkelt of uitgaat. De veroorzaker van overlast die enkele keren op de bon is gegaan, krijgt een gebiedsverbod opgelegd. ,,De Rotterdammer moet weer trots kunnen zijn op zijn centrum.''

Rotterdam - Vier partijen nemen het voortouw voor een veiliger centrum: de politie, het bedrijfsleven, de Centrumraad en de gemeente. Zij putten uit hun ervaringen, opgedaan bij het aanpakken van de problemen bij het Centraal Station. Opstelten: ,,Het voorportaal van de stad is schoongemaakt. Nu moet je de huiskamer daarop aan laten sluiten. Je merkt aan klachten en oproepen dat we iets moeten doen.''

Uit een onderzoek van Bureau Onderzoek Op Maat blijkt dat bezoekers van de stad willen dat de overlast van junks, bedelaars en zwervers het eerste wordt aangepakt. Ook wordt aandacht gevraagd voor de vervuiling en voor lastige jongeren.

De burgemeester erkent dat de aanpak in het centrum 'ingewikkelder' zal zijn dan bij het Centraal Station. Loze beloftes doet hij echter niet. ,,De tijd dat maatregelen enkel op papier bestonden, maar niet werden gehandhaafd, is voorbij.''

Een van de nieuwe maatregelen is het gebiedsverbod. De nieuwe APV, die het mogelijk maakt om iemand die overlast veroorzaakt uit het centrum te weren, is in de maak. Over een ruime maand kan de gemeenteraad zich over de nieuwe regels buigen. Opstelten vreest geen weerstand. ,,Alle betrokken partijen, zoals de politie, zijn het er mee eens.''

Winkeliers uit de straten net buiten het centrum, spraken gisteravond bij een bijeenkomst de vrees uit dat zij nu alle junks, zwervers en bedelaars voor de deur krijgen. ,,Ik kan niet de garantie geven dat de problemen niet uitwaaieren. We moeten weten waar de mensen heengaan, zodat we daar weer kunnen aanvallen.'' H. Lesscher, plaatsvervangend chef van het politiedistrict centrum, meent ook dat de gemeente de problemen beter kan verdunnen. Het zou slechter zijn, als alles zich op één plaats concentreert.

B. Kandel, die de coördinatie in handen heeft, gelooft dat de aanpak in het centrum succesvol kan zijn. ,,In andere steden als Stockholm, Wenen, Venetië en New York kan het ook.''


Bron: Rotterdams Dagblad 29/08/03

Simon
29-08-03, 22:19
Nu maar wachten tot de eerste criminele bende ook een koffiekan aanschaft en het slachtoffer eerst een kopje koffie aanbiedt alvorens deze te beroven.

Simon