PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoek afgelegd na verbod



an3sdej
26-08-03, 19:01
'Keuze voor Gregorius'

Leerling legt hoofddoek af na verbod


Door onze correspondent


UTRECHT, 26 AUG. De Marokkaanse leerlinge Noual al Maach van het Utrechtse r.-k. Gregorius College, die haar hoofddoek niet langer op school mocht dragen, legt dit schooljaar haar hoofddoek af.


Al Maach, die in havo-5 is zit, heeft de schooldirectie laten weten het ,,fijn te vinden om op school te blijven'', ook zonder hoofddoek. Dit meldt B. van de Ven, rector van de school. Zelf was ze niet voor toelichting bereikbaar. De andere leerlinge, Noual Mahdadi, die in mei zakte voor haar havo-examen, heeft de school verlaten. Gisteren is het schooljaar begonnen.

Het Gregorius verbood de leerlingen vorig schooljaar een hoofddoek in de klas te dragen, omdat dat strijdig zou zijn met de katholieke grondslag van de school. De twee leerlingen vochten het verbod in juni aan bij de Commissie Gelijke Behandeling. Die stelde de school in het gelijk, omdat een bijzondere school aan haar leerlingen eisen mag stellen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de grondslag van de school.

Volgens rector Van de Ven vroeg Al Maach vorige week zelf een gesprek met hem aan. ,,Ik zei: 'Je zult nu voortaan je hoofddoek af moeten laten'. Ze antwoordde: 'Ik heb erover nagedacht en ik kies voor deze school'. Ze stond voor haar zaak en bekende dat ook haar ouders niet gelukkig waren met de hoofddoek.'' Van de Ven heeft de indruk dat Al Maach vorig jaar door haar vriendin was overgehaald een hoofddoek te dragen.

Dick Houtzager, juridisch beleidsmedewerker bij het Landelijk Bureau voor Racisme, had het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling graag aan een rechter voorgelegd. ,,Niet alleen het aanhangen van een godsdienst is een recht, ook het belijden ervan. Dus het dragen van een hoofddoek'', aldus Houtzager. ,,Dat zou juridisch wel eens zwaarder kunnen wegen dan de vrijheid van onderwijs.''

Het schoolreglement waarin vorig jaar alleen sprake was van een hoofddekselverbod is aangescherpt. Van de Gregorius-leerlingen is 12 procent allochtoon.




26 augustus 2003 NRC

Orakel
26-08-03, 21:37
Ik hoop dat ze erg trots zijn op zichzelf en vraag me in rede af of onder "het verwezenlijken van de grondslag van de school" ook het respecteren van andermans grondslag is inbegrepen.

Deze school was dus gewoon bang dat de hoofddoeken voor een witte vlucht zouden zorgen, het bestuur met een zwarte school achterlatend.

Bron? Heb ik niet. Ik pas me aan aan de meerderheid in Nederland en laat me nu ook es lekker ongefundeerd uit. Heeerluk!

Mark
26-08-03, 21:51
Geplaatst door Orakel
Ik hoop dat ze erg trots zijn op zichzelf en vraag me in rede af of onder "het verwezenlijken van de grondslag van de school" ook het respecteren van andermans grondslag is inbegrepen.

Deze school was dus gewoon bang dat de hoofddoeken voor een witte vlucht zouden zorgen, het bestuur met een zwarte school achterlatend.

Bron? Heb ik niet. Ik pas me aan aan de meerderheid in Nederland en laat me nu ook es lekker ongefundeerd uit. Heeerluk!


Hmmmmmmmm na Grietje en Zwart Schaap ruik ik nog een emigratie kandidaat!

freya
26-08-03, 22:05
Waarom zou een katholieke school niet het recht hebben om de eigen identiteit te verdedigen?

Is het op een islamitische school niet verplicht voor meisjes en (ook niet-islamitische!) leraressen om een hoofddoek te dragen?

taouanza
26-08-03, 23:42
Geplaatst door freya
Waarom zou een katholieke school niet het recht hebben om de eigen identiteit te verdedigen?

Is het op een islamitische school niet verplicht voor meisjes en (ook niet-islamitische!) leraressen om een hoofddoek te dragen?


Das niet waar dat de hoofddoek ook verplicht is voor niet-islamitische leraressen.

Orakel
26-08-03, 23:59
Geplaatst door freya
[B]Waarom zou een katholieke school niet het recht hebben om de eigen identiteit te verdedigen?

Als voor het verdedigen van de eigen Katholieke identiteit en het verwezenlijken van de Katholieke doelstellingen en grondslag nodig is om het dragen van een hoofddoek te verbieden, is het armieterig gesteld met die Khatolieke identiteit en ware het beter dat ze eerst daar meer inhoud aan zouden gaan geven.

rafiq
27-08-03, 00:03
Zou deze Katholieke school ook aan de Heilige Maagd Maria vragen haar hoofdoek af te leggen?

Ik bedoel de Chimaar...

nefertiti
27-08-03, 00:12
Geplaatst door taouanza
Das niet waar dat de hoofddoek ook verplicht is voor niet-islamitische leraressen.

En voor de leerlingen? verplicht? of niet?

Maarten
27-08-03, 01:08
Geplaatst door rafiq
Zou deze Katholieke school ook aan de Heilige Maagd Maria vragen haar hoofdoek af te leggen?

Ik bedoel de Chimaar...

Is niet relevant. Het gaat niet om het stuk stof, maar om de islamitische boodschap die ermee uitgedragen wordt. Tsja, dat kan een probleem zijn op een katholieke school..

Maarten
27-08-03, 01:13
Geplaatst door aQua
Door een ander de eigen identiteit te ontzeggen.....

Nee, want ze kunnen in principe naar een andere school.
Autochtonen hebben het probleem trouwens ook gehad: waar enkel katholieke scholen waren werd geknokt voor openbare scholen.
Miet-katholieken hoeven overigens geen godsdienstonderwijs te volgen.

rafiq
27-08-03, 01:13
Beste Maarten,

Even flauw maar serieus...Een hoofdoek zegt niks. Alleen onze conventies "zeggen" iets.

Een vriendin van me werkt op een Islamitische basischool. moeten we u de leraren verplichten tot dragen van de hoofdoek? Of de leerlingen?

Van mij mag het.

Zwarte Schaap
27-08-03, 01:42
Geplaatst door Mark
Hmmmmmmmm na Grietje en Zwart Schaap ruik ik nog een emigratie kandidaat!

Ongefundeerde uitspraken zijn geen aanwijzing voor emigratie. Verder spreek ik tegen dat ik me ongefundeerd uitlaat. :slaap:

Maarten
27-08-03, 01:52
Geplaatst door Orakel
Als voor het verdedigen van de eigen Katholieke identiteit en het verwezenlijken van de Katholieke doelstellingen en grondslag nodig is om het dragen van een hoofddoek te verbieden, is het armieterig gesteld met die Khatolieke identiteit en ware het beter dat ze eerst daar meer inhoud aan zouden gaan geven.

Ik vermoed dat het 'm zit in de manier waarop het gegaan is..

Als die meisjes nou, voor ze de hoofddoek gingen dragen, naar de directeur gegaan waren om uit te leggen waarom ze het deden, met het vriendelijk verzoek om het toe te laten, dan was het mogelijk geen probleem geweest. Gewoon als gunst. Natuurlijk moet het niet gaan stikken van hoofddoeken op een katholieke school, maar zolang het binnen de perken blijft, is het vermoedelijk helemaal geen probleem, en kan een directeur dat ook naar het schoolbestuur verkopen. En netjes vragen is gewoon respect voor de signatuur van de school..

En waarom hoor je me nou zo praten? Hebben ze het recht dan niet? Nou, op die school niet nee. Een school heeft wél het recht om een signatuur te hebben. Sorry hoor, maar dat kán! Het is moreel en juridisch toelaatbaar, zelfs met de opvatting dan een andere godsdienst niet deugt. Kortom ze kúnnen instemen, maar hóeven niet!

Ik kan wel raden wat die meisjes gedaan hebben... die zijn natuurlijk gaan opspelen over hun "rechten", Die hébben ze wel maar níet dáar!
Het vorig jaar was hier ook al zo'n discussie over een moslima die op zo'n school zelfs stáge ging lopen met hoofddoek, zonder het van te voren te melden. De directeur was razend, maar zei wel dat het geen probleem geweest was, als het van te voren gevráagd was..
Maar die meiden snappen dat niet, en gaan verontwaardigd doen, en dan onder veel tamtam, en steun van ouders en vrienden naar het meldpunt. En dán is het einde verhaal!! Geen respect voor de school, en dús terug naar af!
Ik heb me te pletter geschreven om die meid wat bij te brengen, maar die wilde absoluut nergens van weten.. Allemaal ikke ikke ikke, en verder kwam dat niet. Die willen dus enkel polariserende actie. Nou dan loop je dus met je kop tegen de muur. Geen medelijden hoor. En al het gekrakeel over strijd tegen de islam kan dan óok meteen de vuilnisbak in!
Overigens is het verbinden van de naam van Allah aan je eigen rancuneuze strijd (dat was het bij haar duidelijk) ook nog zwaar haram! Maar dat weten die stomme trutjes niet, want die wéten in feite geen zak van Islam.

Ja sorry, maar als je de zaken op de spits gaat drijven, dan krijg je natuurlijk wél de uitkomst die je kunt verwachten! Goed overleg geeft meestal betere resultaten.
En vermoedelijk worden die scholen nu dus aardig gedemoniseerd denk ik. Leugens om wille van Allah? Yuk!..

Maarten
27-08-03, 02:05
Geplaatst door rafiq

Een vriendin van me werkt op een Islamitische basischool. moeten we u de leraren verplichten tot dragen van de hoofdoek?

Van mij mag het.

Dan moet je ook niet zeuren over die katholieke scholen.

Denk wel aan de discussie over de zwarte basisscholen, en de aanbeveling van de onderzoeksgroep, om zo goed mogelijke leraren aan te trekken. Eis je een hoofddoek, dan wordt je keuze automatisch kleiner.




Of de leerlingen?

Op katholieke scholen eisen ze niets qua kleding.

freya
27-08-03, 08:50
Geplaatst door taouanza
Das niet waar dat de hoofddoek ook verplicht is voor niet-islamitische leraressen.

Naar mijn informatie op sommige scholen wel.

an3sdej
27-08-03, 08:56
Ben het met Maarten eens.

freya
27-08-03, 08:57
Geplaatst door Orakel
Als voor het verdedigen van de eigen Katholieke identiteit en het verwezenlijken van de Katholieke doelstellingen en grondslag nodig is om het dragen van een hoofddoek te verbieden, is het armieterig gesteld met die Khatolieke identiteit en ware het beter dat ze eerst daar meer inhoud aan zouden gaan geven.

Ik vind het niet meer dan logisch dat een school waar een bepaald geloof wordt uitgedragen, het niet leuk vind als leerlingen duidelijk laten zien geen boodschap te hebben aan dat geloof.
Daarvoor zijn openbare scholen opgericht.
Als je kiest voor bijzonder onderwijs, mag de school (uiterlijk) respect voor haar grondslagen eisen.

Maarten
27-08-03, 11:29
Geplaatst door an3sdej
Ben het met Maarten eens.

Ja, het gekke is, dat die moslims ónderling wél alles zitten door te spreken. en te overleggen. Maar zodra het over Nederland gaat, is het voor sommigen ineens de boze buitenwereld geworden (wel begrijpelijk overigens.). Dan gaan ze dus gedrag vertonen van het soort, waarmee ze in eigen kring net zo goed moeilijkheden zouden krijgen, en misschien nog wel érger!

Nederland kent een overleg-cultuur, en dat stelt eisen aan hoe je daarbinnen polariseert. Maar Islam kent (impliciet) óok een overlegcultuur. Maar christendom kent dat net zo goed.
Ik blijf geloven dat er veel gedonder komt van het feit dat een aantal moslims hun identiteitsstrijd verbinden aan Islam, en Islam daardoor óok gaan scheiden van deze samenleving. En wat ze dan niet meer herkennen, en zelfs niet meer wíllen herkennen, dat is de mate waarin onze samenleving heel wat normen verdedigt, die Islam óok voorschrijft!

Islam dwingt volgens mij écht tot integratie! En dat betekent níet een vreten van alles wat hier gebeurt, en óok niet het opgeven van de eigen identiteit of geloofsbeleving, maar wél tot participatie en mee ópbouwen! Islam schrijft volgens mij echt openheid en actieve inzet voor. Overigens wil ik totaal niet beweren, dat al het huidige gedonder aan moslims zou liggen, maar wel dat sommigen kunstmatige scheidingen aanbrengen, die zich totaal niet met die leer verdragen, en waar dan ook de bijbehorende moeilijkheden van komen. Vooral het begrip "moslim" daar wordt in feite flink mee gerotzooid..

Wel vind ik dat moslims in het algemeen redelijk open zijn, ook al staan ze nogal eens te trappelen om enkel hun eigen verhaal te vertellen. Daar hebben ze meestal wel de nodige redenen voor, vind ik.