PDA

Bekijk Volledige Versie : Mars dichterbij dan ooit



Marsipulami
27-08-03, 11:27
Mars dichterbij dan ooit


BRUSSEL -- We zijn nog nooit zo dicht bij Mars geweest als vandaag. Rond negen voor twaalf deze middag naderen de Aarde en Mars elkaar tot op niet meer dan 55.758.006 kilometer, volgens berekeningen van het Jet Propulsion Laboratory van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa.


Dat is in zestigduizend jaar niet meer gebeurd. De rondedans van de beide planeten, die elk hun eigen ellipsvormige baan rond de Zon beschrijven, brengt ze eens in de twee jaar dicht bij elkaar, maar zo dicht als dit jaar is sinds mensenheugnis niet meer voorgekomen.

Wie echt zo dicht als maar mogelijk is bij Mars wilde zijn, moest vandaag in Tahiti zijn. Dat is het punt op Aarde dat vanmiddag naar Mars gericht is, volgens de Nasa. Sudan blijft het verst van de rode planeet en wij in Europa zitten er zo'n beetje tussenin. Bovengenoemde recordafstand is die tussen de middelpunten van beide planeten.

Wetenschappers hebben van de dichte nadering tussen de twee planeten geprofiteerd om een kleine vloot onbemande ruimtetuigen naar Mars te sturen: een Europese, een Japanse en twee Amerikaanse robotverkenners zijn onderweg. De ruimtetelescoop Hubble maakt vanmorgen vanuit een baan rond de Aarde een reeks foto's van Mars.

Maar ook met het blote oog is Mars te zien: de planeet staat in de late avond als een helder oranje lichtpunt te schitteren, laag boven de zuidoostelijke horizon.


27/08/2003 (sts)

©Copyright De Standaard

Globetrotter
27-08-03, 13:57
Mars??

Is dat niet een of ander bijprodukt dat bij de schepping vrijkwam??

Tomas
27-08-03, 16:30
Geplaatst door Marsipulami
Mars dichterbij dan ooit


Ik meende al zoiets te voelen.

Persoonlijk heb ik liever venus dichterbij dan ooit.

Donna
27-08-03, 19:13
Man, ik schrik me kapot. Ik dacht even dat Mars in Amsterdam was komen wonen. :moe:

mrz
27-08-03, 20:24
Ja man koppijn hiero geef mij ook maar venus dit zuigt.

Marsipulami
28-08-03, 00:38
Geplaatst door Donna
Man, ik schrik me kapot. Ik dacht even dat Mars in Amsterdam was komen wonen. :moe:

Huh? Zou je het dan niet op prijs stellen dat een aardige, bescheiden en kritisch neutrale reserve-hollander in het gidsland zou komen wonen ? :fpotver:

Maarten
28-08-03, 03:42
Geplaatst door Marsipulami
aardige, bescheiden en kritisch neutrale reserve-hollander

Komt hier niet meer voor.
Wel organiseren we nog excursies naar bekende exemplaren.
Er zijn ook nog verhalen genoeg over.
Maar zoiets overleeft hier niet meer. dat is eh.. ten Dodo opgeschreven.
Dat fladdert nog even, daarna zitten de gieren er bovenop..
Donna was gewoon even bezórgd, Mars... :)

plexus
28-08-03, 08:48
Geplaatst door Marsipulami
Mars dichterbij dan ooit


Maar ook met het blote oog is Mars te zien: de planeet staat in de late avond als een helder oranje lichtpunt te schitteren, laag boven de zuidoostelijke horizon.


27/08/2003 (sts)

©Copyright De Standaard

ik heb geen Mars gezien...uur lang zitten staren! :stomp: