PDA

Bekijk Volledige Versie : Verrijking van de cultuur ? ja/nee



Marsipulami
27-08-03, 23:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waar zijn wij op dit moment blind voor, voor wat betreft de verrijking van de Marokkaanse cultuur?

Ik vind wel dat de Marokkaanse migranten en hun nazaten een echte verrijking zijn voor de cultuur van de lage landen.

Ze vertegenwoordigen als moslims een belangrijk deel van de bewoners op deze planeet die de islam als levenswijze aanhangen. Ik had vast een veel negatiever beeld gehad van de islamitische wereld als ik zelf nooit de kans had gehad om kennis te maken met moslims in mijn eigen omgeving.

Terwijl media alleen maar inzoomen op spektakel (lees negativiteit) en publicaties vooral aandacht besteden aan verschillen tussen mensen en culturen. Dan is het wel een beetje een ontdekking dat moslims gewoon maar mensen zijn die voor 97% niks anders willen dan wat de niet-moslims willen. Daardoor gaat een mens veel positiever kijken naar de gebeurtenissen op deze planeet en wordt de wereld minder bedreigend en is er plaats voor vertrouwen in de toekomst. Zoiets kan je alleen maar ontdekken als je in het dagelijks leven samen moet leven met mensen die hun roots in een andere culturele en religieuze wereld hebben. Dat kan je niet leren uit kranten of uit televisiereportages.

Ik denk dat Marokkanen veel meer vredestichters zijn dan ze zelf beseffen. Dank zij hen wordt er tegenwoordig veel meer nagedacht in het westen over de waarde en de zin van andere godsdiensten en culturen. Daardoor leert men elkaar beter begrijpen. De onmiddelijke confrontatie met andersdenkenden dwingt om over de eigen positie en cultuur na te denken en die niet zonder meer te verabsoluteren als de enig mogelijke waarheid.

Op de televisie staat de islam meestal voor terrorisme, huiselijk geweld, dictaturen, vrouwenonderdrukking, corruptie, enz. Dankzij de migrantenpopulatie in het westen kan men echter ook ontdekken dat de islam ook te maken heeft met gastvrijheid, trouw, respect voor elkaar, zorg voor familieleden, zwakkeren en ouderen, enz.

Natuurlijk zijn er ook heel wat problemen. Natuurlijk zijn ook Marokkanen maar mensen die onverdraagzaam kunnen zijn, hongerig naar geld. Er zijn onder hen ook mensen die heel slechte dingen doen.

Marokkanen scoren hoognormaal op vlak van criminaliteit, straatroof, sommigen onderdrukken hun vrouw, enz. Dat is gewoon waar. Marokkanen in het westen moeten leven tussen twee culturen, twee verschillende waarden- en normensystemen. Dat is helemaal niet makkelijk, zeker als je openstaat voor anderen en het goed voorhebt met elkaar. Sommigen geraken daardoor het spoor helemaal bijster, komen in opstand tegen hun ouders en tegen de maatschappij die hen niet wil aanvaarden, vluchten in druggebruik of belanden in de criminaliteit.

Volgens mij brengt migratie altijd een stuk ontworteling met zich mee en is hoognormale criminaliteit daaarvan het logische gevolg. Dat is een ontworteling waarvan het effect zich over meerdere generaties laat voelen. Ik denk dat zowel autochtonen als allochtonen gewoon moeten blijven doorgaan de waarden en normen te verdedigen die ze echt belangrijk vinden (waarden en normen die ze ook meestal delen met elkaar). Verder moet men ook begrip opbrengen voor allochtonen die vaak hartverscheurende keuzes moeten maken tussen hun familie, godsdienst, cultuur enerzijds en de mensen, cultuur, verwachtingen uit het land waarin ze wonen anderzijds.

Alles bij elkaar denk ik dus dat de aanwezigheid van Marokkaanse migranten en hun nazaten echt wel een verrijking zijn van de cultuur van de lage landen. Meer zelfs dan autochtonen en allochtonen zelf beseffen.

Mark
28-08-03, 06:55
Geplaatst door Marsipulami


Marokkanen scoren hoognormaal op vlak van criminaliteit, straatroof, sommigen onderdrukken hun vrouw, enz. Dat is gewoon waar.

Wacht maar tot het Zwarte Schaap dit leest, dan zwaait er wat! :student:

an3sdej
28-08-03, 08:37
Volgens mij woon jij in een ander werelddeel Mars, maar je idealisme en optimisme is fantastisch :fpimp:

Mark
28-08-03, 08:46
Geplaatst door Marsipulami

Op de televisie staat de islam meestal voor terrorisme, huiselijk geweld, dictaturen, vrouwenonderdrukking, corruptie, enz. Dankzij de migrantenpopulatie in het westen kan men echter ook ontdekken dat de islam ook te maken heeft met gastvrijheid, trouw, respect voor elkaar, zorg voor familieleden, zwakkeren en ouderen, enz.


Je bent inderdaad verschrikkelijk positief. Jij weet elke tegenslag wel om te buigen in een noodzakelijke stap in een leerproces om tot een of andere ideale samenleving te komen.

Dutchguy
28-08-03, 08:47
Ik vind andere culturen boeiend en verrijkend als het andere gewoonten en inzichten betreft. Ik vind bepaalde opvattingen over homo's echter een behoorlijke verarming. Wat dat betreft blijft het belangrijk om in dialoog te blijven maar wel met in het achterhoofd de gedachte dat er nooit aan de rechten van homosexuelen getornd mag worden. Er ligt daar een hele duidelijke streep wat mij betreft.

Tomas
28-08-03, 09:00
Ik haat het als Mars genuanceerd probeert te prikken.

Mark
28-08-03, 09:05
Geplaatst door Tomas
Ik haat het als Mars genuanceerd probeert te prikken.

Maar af en toe komt zijn diepe haat voor vrouwen en andersdenkenden naar voren! Vooral als hij vrouwenmishandeling en verkrachting probeert goed te praten.

Tomas
28-08-03, 09:17
Geplaatst door Mark
Maar af en toe komt zijn diepe haat voor vrouwen en andersdenkenden naar voren! Vooral als hij vrouwenmishandeling en verkrachting probeert goed te praten.

Vrouwen? Dat zijn toch cultuurattributen?

Je moet er niet in trappen dat ze een vrije wil hebben, hoor. Dat is de grootste vergissing die de katholieke kerk heeft gemaakt in de afgelopen 200 jaar.

freya
28-08-03, 10:36
Hey, kijk eens aan een topic waarin het mij als autochtoon niet verboden wordt mijn mening te geven :p

Deze hele discussie werd door 151restricties gestart naar aanleiding van een opmerking van mij over open staan voor de verrijking van Nederland door andere culturen.
Zij heeft dit teruggebracht naar de verrijking door Marrokanen, maar goed daar kan ik ook best wel iets over zeggen :)

Ik zie een verrijking van de Nederlandse cultuur op verschillende vlakken.

1e :
In de kunsten

De muziek cultuur is verrijkt met Arabische invloeden, vooral in de jazz wordt graag samengespeeld met bv rai-musici.
Het aanbod aan Arabische muziek (ook klassiek) in winkels en op concertpodia is enorm vergroot. (tot mijn persoonlijke grote vreugde :D)
20 jaar geleden kon je maandenlang zoeken naar een cassette van Om Kalthoum, nu ga je even naar de dappermarkt.
Op muziekscholen wordt nu ook les gegeven in Arabische percussie, keyboard, viool, ud, enz.
Elke maand zijn er grote Marrokaanse party's met live muziek, waarvoor regelmatig bekende artiesten uit het MO naar hier worden gehaald.

Marrokaanse schrijvers vormen een hele nieuwe stroming in de Nederlandse literatuur en slepen de ene prijs na de andere weg.

2e :
Omgangsvormen

Geen enkele kaaskop die ooit bij een Marrokaan is uitgenodigd durft ooit nog het deksel van de koektrommel dicht te doen als iedereen 1 koekje gehad heeft :hardlach:

Mijn puberzoon geeft zijn vrienden bij begroeting allemaal een hand. Dat was in mijn pubertijd echt NOT done.

De straattaal zit vol met Marrokaanse woorden en uitdrukkingen, Marrokaans heeft in Amsterdam het jiddisch verdrongen.

3e :
familiewaarden

Moslims hebben een aantal discussies weer opengebroken zoals:
Waarom moeten oude mensen in een bejaarde tehuis, waarom worden ze niet door familie verzorcht?

Waarom wordt de zorg voor kinderen en het huishouden zo ondergewaardeerd? waarom MOETEN vrouwen werken?

Verder sluit ik me aan bij Mars als hij zegt dat de aanwezigheid van Arabieren/Amazigh/moslims hier, het begrip tussen het MO en Europa vergroot.
En ik sluit me aan bij Grietje die zgt dat door de komst van nieuwe culturen de Nedrelander is gedwongen na te denken over/ zich bewust te worden van wat de eigen cultuur eigenlijk is.


Zou 151 domme opmerkingen nu tevreden zijn?

GroteWolf
28-08-03, 10:40
Anders dan jij, Marsipulami, komt 98% van de autochtone Nederlandse bevolking niet eens in contact met allochtonen al wonen ze naast elkaar. Autochtonen ervaren alleen de nadelen van hangjongeren, criminaliteit en kosten en verhuizen indien mogelijk naar de randgemeentes.

Dus het blijft bij theorie.

Mafkees
28-08-03, 10:45
Geplaatst door GroteWolf
Anders dan jij, Marsipulami, komt 98% van de autochtone Nederlandse bevolking niet eens in contact met allochtonen al wonen ze naast elkaar. Autochtonen ervaren alleen de nadelen van hangjongeren, criminaliteit en kosten en verhuizen indien mogelijk naar de randgemeentes.

Dus het blijft bij theorie.

Uhu, 98% :schok:

Wie leeft er hier nou in `n droomwereld :moe:

freya
28-08-03, 10:46
Anders dan jij, Marsipulami, komt 98% van de autochtone Nederlandse bevolking niet eens in contact met allochtonen al wonen ze naast elkaar.

Het wordt dus hoogtijd dat de autochtonen gaan integreren in de multiculturele samenleving. :)

Mark
28-08-03, 10:47
Geplaatst door freya
Hey, kijk eens aan een topic waarin het mij als autochtoon niet verboden wordt mijn mening te geven :p



Huh? Jij bent toch Marokkaanse?

taouanza
28-08-03, 10:47
Geplaatst door freya
Hey, kijk eens aan een topic waarin het mij als autochtoon niet verboden wordt mijn mening te geven :p

Deze hele discussie werd door 151restricties gestart naar aanleiding van een opmerking van mij over open staan voor de verrijking van Nederland door andere culturen.
Zij heeft dit teruggebracht naar de verrijking door Marrokanen, maar goed daar kan ik ook best wel iets over zeggen :)

Ik zie een verrijking van de Nederlandse cultuur op verschillende vlakken.

1e :
In de kunsten

De muziek cultuur is verrijkt met Arabische invloeden, vooral in de jazz wordt graag samengespeeld met bv rai-musici.
Het aanbod aan Arabische muziek (ook klassiek) in winkels en op concertpodia is enorm vergroot. (tot mijn persoonlijke grote vreugde :D)
20 jaar geleden kon je maandenlang zoeken naar een cassette van Om Kalthoum, nu ga je even naar de dappermarkt.
Op muziekscholen wordt nu ook les gegeven in Arabische percussie, keyboard, viool, ud, enz.
Elke maand zijn er grote Marrokaanse party's met live muziek, waarvoor regelmatig bekende artiesten uit het MO naar hier worden gehaald.

Marrokaanse schrijvers vormen een hele nieuwe stroming in de Nederlandse literatuur en slepen de ene prijs na de andere weg.

2e :
Omgangsvormen

Geen enkele kaaskop die ooit bij een Marrokaan is uitgenodigd durft ooit nog het deksel van de koektrommel dicht te doen als iedereen 1 koekje gehad heeft :hardlach:

Mijn puberzoon geeft zijn vrienden bij begroeting allemaal een hand. Dat was in mijn pubertijd echt NOT done.

De straattaal zit vol met Marrokaanse woorden en uitdrukkingen, Marrokaans heeft in Amsterdam het jiddisch verdrongen.

3e :
familiewaarden

Moslims hebben een aantal discussies weer opengebroken zoals:
Waarom moeten oude mensen in een bejaarde tehuis, waarom worden ze niet door familie verzorcht?

Waarom wordt de zorg voor kinderen en het huishouden zo ondergewaardeerd? waarom MOETEN vrouwen werken?

Verder sluit ik me aan bij Mars als hij zegt dat de aanwezigheid van Arabieren/Amazigh/moslims hier, het begrip tussen het MO en Europa vergroot.
En ik sluit me aan bij Grietje die zgt dat door de komst van nieuwe culturen de Nedrelander is gedwongen na te denken over/ zich bewust te worden van wat de eigen cultuur eigenlijk is.


Zou 151 domme opmerkingen nu tevreden zijn?



Je vergeet
Marokkaanse interieur denk aan Mar lampen Mar servies en Mar leer
Marokkaanse keuken
Slippers en pantoffels
ik zie ze steeds meer op straat.
En Humor veel humor.

Gek he Marokkanen zijn uit maar hun spullen zijn in.:zozo:

Jimi
28-08-03, 10:51
Geplaatst door taouanza

...maar hun spullen zijn in.:zozo:

Well....

GroteWolf
28-08-03, 10:52
Het wordt dus hoogtijd dat de autochtonen gaan integreren in de multiculturele samenleving.

Maar dat doen ze niet.

000NobelPrizes
28-08-03, 11:00
Geplaatst door freya
Hey, kijk eens aan een topic waarin het mij als autochtoon niet verboden wordt mijn mening te geven :p

Deze hele discussie werd door 151restricties gestart naar aanleiding van een opmerking van mij over open staan voor de verrijking van Nederland door andere culturen.
Zij heeft dit teruggebracht naar de verrijking door Marrokanen, maar goed daar kan ik ook best wel iets over zeggen :)

Ik heb dat niet teruggebracht, jij hebt dat zelf expliciet zo gezegd.



1e :
In de kunsten

De muziek cultuur is verrijkt met Arabische invloeden, vooral in de jazz wordt graag samengespeeld met bv rai-musici.
Het aanbod aan Arabische muziek (ook klassiek) in winkels en op concertpodia is enorm vergroot. (tot mijn persoonlijke grote vreugde :D)
20 jaar geleden kon je maandenlang zoeken naar een cassette van Om Kalthoum, nu ga je even naar de dappermarkt.
Op muziekscholen wordt nu ook les gegeven in Arabische percussie, keyboard, viool, ud, enz.
Elke maand zijn er grote Marrokaanse party's met live muziek, waarvoor regelmatig bekende artiesten uit het MO naar hier worden gehaald.

Je moet ervan houden. Echt iets voor Hollanders om dat kattengejank met open armen te ontvangen. Het liefst na een etentje in een Ethiopisch restaurant waar je zo leuk zonder bestek een pannekoek aan stukken moet scheuren.
Maar ja, ik houd dan ook niet van Hollandse folklore muziek.


Marrokaanse schrijvers vormen een hele nieuwe stroming in de Nederlandse literatuur en slepen de ene prijs na de andere weg.
Absoluut. Al worden er ook prijzen in het leven geroepen om de Marokkanen een hart onder de riem te steken. Na de veertigste variant van 'Couscous met Spruitjes' of 'Couscous en Appelmoes' raakt de tussen-twee-culturen markt ook wel enigszins verzadigd.



Omgangsvormen

Geen enkele kaaskop die ooit bij een Marrokaan is uitgenodigd durft ooit nog het deksel van de koektrommel dicht te doen als iedereen 1 koekje gehad heeft :hardlach:
Naast het feit dat dit onzin is, is het ook niet slim dit soort broodje-aap verhalen er aan de haren bij te slepen.


Mijn puberzoon geeft zijn vrienden bij begroeting allemaal een hand. Dat was in mijn pubertijd echt NOT done.
Kwetie van goede manieren, bedoel je? Lamenielachen. Uit welke kringen kom je? Uit een trailer-kamp soms? Iedereen die ik ken geeft een hand en stelt zich netjes voor.


De straattaal zit vol met Marrokaanse woorden en uitdrukkingen, Marrokaans heeft in Amsterdam het jiddisch verdrongen.
Verdringen of erbij komen? Indische, Engelse, Franse, jiddisje zijn 'verdrongen' of aangevuld met? Enfin, verdringen zie jij als verrijking (alhoewel ik geen 1 woord Marokkaans ken of ooit heb gehoord van iemand die ik ken - het bijzonder povere Nederlands dat je in trams opvangt daargelaten).


familiewaarden

Moslims hebben een aantal discussies weer opengebroken zoals:
Waarom moeten oude mensen in een bejaarde tehuis, waarom worden ze niet door familie verzorcht?
Weet je hoeveel bejaarden er zijn die het geweldig vinden relatief zelfstandig te kunnen blijven wonen met 24 uur per dag een knopje mocht het misgaan?


Waarom wordt de zorg voor kinderen en het huishouden zo ondergewaardeerd? waarom MOETEN vrouwen werken?
Stomme opmerking. Marokkaanse kinderen ontsporen bij bosjes vanwege incompetente opvoeding.
En vrouwen MOETEN niet werken maar hebben de keuze om dat te kunnen doen. Liever dat dan ingesloten te worden achter vergrendelde deuren en onder sluiers omdat je een sukkel van een echtgenoot hebt die niet met zijn eigen jaloezie en zwakke ego kan omgaan.


Verder sluit ik me aan bij Mars als hij zegt dat de aanwezigheid van Arabieren/Amazigh/moslims hier, het begrip tussen het MO en Europa vergroot.
Ten eerste zou een lesje MO-geschiedenis zonder hun aanwezigheid miljarden minder kosten.
Ten tweede zie ik niet wat je met dat begrip bedoelt. Ik heb begrepen dat er hier miljoenen moslims wonen die de pest aan ons hebben. Nou, wist ik al. Big deal.



En ik sluit me aan bij Grietje die zgt dat door de komst van nieuwe culturen de Nedrelander is gedwongen na te denken over/ zich bewust te worden van wat de eigen cultuur eigenlijk is.


Dwang is een term die allang uit de Nederlandse cultuur is geschrapt.
Bovendien zijn Hollanders er altijd bij geweest om zichzelf enorm te relativeren en voortdurend onder de loep te leggen, en vooral te beschimpen. Geen idee hoe Grietje erbij komt dat wij deze cultuurverrijking, als je het zo nodig noemen wilt, aan moslims te danken hebben.

Tomas
28-08-03, 11:02
Geplaatst door GroteWolf
Maar dat doen ze niet.

Zag gister iets over blanke moeders die tegen de stroom in hun kinderen op een zwarte school dumpten. En wat doe jij hier trouwens? Ik weet wel waar ik nu mee bezig ben.

Taounza, zijn die spulletjes die je bedoelt die ongelofelijk kitsch zooi?

taouanza
28-08-03, 11:04
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb dat niet teruggebracht, jij hebt dat zelf expliciet zo gezegd.



Je moet ervan houden. Echt iets voor Hollanders om dat kattengejank met open armen te ontvangen. Het liefst na een etentje in een Ethiopisch restaurant waar je zo leuk zonder bestek een pannekoek aan stukken moet scheuren.
Maar ja, ik houd dan ook niet van Hollandse folklore muziek.


Absoluut. Al worden er ook prijzen in het leven geroepen om de Marokkanen een hart onder de riem te steken. Na de veertigste variant van 'Couscous met Spruitjes' of 'Couscous en Appelmoes' raakt de tussen-twee-culturen markt ook wel enigszins verzadigd.



Naast het feit dat dit onzin is, is het ook niet slim dit soort broodje-aap verhalen er aan de haren bij te slepen.


Kwetie van goede manieren, bedoel je? Lamenielachen. Uit welke kringen kom je? Uit een trailer-kamp soms? Iedereen die ik ken geeft een hand en stelt zich netjes voor.


Verdringen of erbij komen? Indische, Engelse, Franse, jiddisje zijn 'verdrongen' of aangevuld met? Enfin, verdringen zie jij als verrijking (alhoewel ik geen 1 woord Marokkaans ken of ooit heb gehoord van iemand die ik ken - het bijzonder povere Nederlands dat je in trams opvangt daargelaten).


Weet je hoeveel bejaarden er zijn die het geweldig vinden relatief zelfstandig te kunnen blijven wonen met 24 uur per dag een knopje mocht het misgaan?


Stomme opmerking. Marokkaanse kinderen ontsporen bij bosjes vanwege incompetente opvoeding.
En vrouwen MOETEN niet werken maar hebben de keuze om dat te kunnen doen. Liever dat dan ingesloten te worden achter vergrendelde deuren en onder sluiers omdat je een sukkel van een echtgenoot hebt die niet met zijn eigen jaloezie en zwakke ego kan omgaan.


Ten eerste zou een lesje MO-geschiedenis zonder hun aanwezigheid miljarden minder kosten.
Ten tweede zie ik niet wat je met dat begrip bedoelt. Ik heb begrepen dat er hier miljoenen moslims wonen die de pest aan ons hebben. Nou, wist ik al. Big deal.




Dwang is een term die allang uit de Nederlandse cultuur is geschrapt.
Bovendien zijn Hollanders er altijd bij geweest om zichzelf enorm te relativeren en voortdurend onder de loep te leggen, en vooral te beschimpen. Geen idee hoe Grietje erbij komt dat wij deze cultuurverrijking, als je het zo nodig noemen wilt, aan moslims te danken hebben.



Eindelijk, eindelijk heeft iemand de kegels voor mevrouw neergezet zodat ze die kan omgooien.
Wauw was een zware nacht he?
Nou geloof het of niet maar ik gun jou ook je plezier hoor.:strik:
Sticks & stones je kent het wel ;)

taouanza
28-08-03, 11:06
Geplaatst door Tomas
Zag gister iets over blanke moeders die tegen de stroom in hun kinderen op een zwarte school dumpten. En wat doe jij hier trouwens? Ik weet wel waar ik nu mee bezig ben.

Taounza, zijn die spulletjes die je bedoelt die ongelofelijk kitsch zooi?



Ik haat kitsch! :duivel:

Dus daar heb ik het echt niet over.:ego:

000NobelPrizes
28-08-03, 11:06
Geplaatst door Tomas
Zag gister iets over blanke moeders die tegen de stroom in hun kinderen op een zwarte school dumpten.

Dat heeft mijn linkse zus ook gedaan, vanwege niet verschillend mogen denken en iedereen is gelijk en zulk fraai politiek gedachtegoed.
Na een jaar diepe ellende voor haar dochertje, kwam die op een dag bloedend thuis na een messteek en 'mocht' ze eindelijk na een witte school. Het duurde een jaar om de achterstand in te halen, en te genezen van die shock. Arm kind.

GroenLinks-wethouder hoe heet ze ook al weer, die altijd gemengde scholen propageerde en zelfs verplicht wilde voorschrijven, reed zelf wel elke dag kilometers om zodat ze haar eigen koters op een witte school kon planten. Lachen.

freya
28-08-03, 11:09
Geplaatst door taouanza
Je vergeet
Marokkaanse interieur denk aan Mar lampen Mar servies en Mar leer
Marokkaanse keuken
Slippers en pantoffels
ik zie ze steeds meer op straat.
En Humor veel humor.

Gek he Marokkanen zijn uit maar hun spullen zijn in.:zozo:

idd de hele blokker staat vol met Marrokaanse glaasjes, lampjes, rookverdrijvers enz

maar die directeur....................

000NobelPrizes
28-08-03, 11:10
Geplaatst door taouanza
Eindelijk, eindelijk heeft iemand de kegels voor mevrouw neergezet zodat ze die kan omgooien.
Wauw was een zware nacht he?
Nou geloof het of niet maar ik gun jou ook je plezier hoor.:strik:
Sticks & stones je kent het wel ;)

Ik ben gewoon niet zo snel tevreden :)

Waar is overigens de rest van deze thread gebleven? Voordat ik gisteravond de hort op ging, kan ik me herinneren dat Donna nog iets had in de trant van "wat hebben die joden nou eigenlijk cultureel voorgesteld".
Qua verrijking-contributie weinig inbreng. Ja, Freya nu, met die Marokkaanse schrijvers, maar dat had ik zelf al bedacht. De rest van haar betoog heeft een hoog would-be gehalte.

freya
28-08-03, 11:12
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb dat niet teruggebracht, jij hebt dat zelf expliciet zo gezegd.



Je moet ervan houden. Echt iets voor Hollanders om dat kattengejank met open armen te ontvangen. Het liefst na een etentje in een Ethiopisch restaurant waar je zo leuk zonder bestek een pannekoek aan stukken moet scheuren.
Maar ja, ik houd dan ook niet van Hollandse folklore muziek.


Absoluut. Al worden er ook prijzen in het leven geroepen om de Marokkanen een hart onder de riem te steken. Na de veertigste variant van 'Couscous met Spruitjes' of 'Couscous en Appelmoes' raakt de tussen-twee-culturen markt ook wel enigszins verzadigd.



Naast het feit dat dit onzin is, is het ook niet slim dit soort broodje-aap verhalen er aan de haren bij te slepen.


Kwetie van goede manieren, bedoel je? Lamenielachen. Uit welke kringen kom je? Uit een trailer-kamp soms? Iedereen die ik ken geeft een hand en stelt zich netjes voor.


Verdringen of erbij komen? Indische, Engelse, Franse, jiddisje zijn 'verdrongen' of aangevuld met? Enfin, verdringen zie jij als verrijking (alhoewel ik geen 1 woord Marokkaans ken of ooit heb gehoord van iemand die ik ken - het bijzonder povere Nederlands dat je in trams opvangt daargelaten).


Weet je hoeveel bejaarden er zijn die het geweldig vinden relatief zelfstandig te kunnen blijven wonen met 24 uur per dag een knopje mocht het misgaan?


Stomme opmerking. Marokkaanse kinderen ontsporen bij bosjes vanwege incompetente opvoeding.
En vrouwen MOETEN niet werken maar hebben de keuze om dat te kunnen doen. Liever dat dan ingesloten te worden achter vergrendelde deuren en onder sluiers omdat je een sukkel van een echtgenoot hebt die niet met zijn eigen jaloezie en zwakke ego kan omgaan.


Ten eerste zou een lesje MO-geschiedenis zonder hun aanwezigheid miljarden minder kosten.
Ten tweede zie ik niet wat je met dat begrip bedoelt. Ik heb begrepen dat er hier miljoenen moslims wonen die de pest aan ons hebben. Nou, wist ik al. Big deal.




Dwang is een term die allang uit de Nederlandse cultuur is geschrapt.
Bovendien zijn Hollanders er altijd bij geweest om zichzelf enorm te relativeren en voortdurend onder de loep te leggen, en vooral te beschimpen. Geen idee hoe Grietje erbij komt dat wij deze cultuurverrijking, als je het zo nodig noemen wilt, aan moslims te danken hebben.

Wat heerlijk voorspelbaar ben je toch :)

Ik ben zo vrij om op deze xenofobe onzin verder niet in te gaan :fpetaf:

taouanza
28-08-03, 11:12
Geplaatst door freya
idd de hele blokker staat vol met Marrokaanse glaasjes, lampjes, rookverdrijvers enz

maar die directeur....................


Ik had het niet echt over de Blokker. :moe:

freya
28-08-03, 11:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb dat niet teruggebracht, jij hebt dat zelf expliciet zo gezegd.


Foei je mag niet jokken 151 leugentjes!

dit is mijn oorspronkelijke post:


Geplaatst door freya
Nederland wordt niet meer uitsluitend bevolkt door klompendragende boeren, die 's zondags naar de kerk gaan. Of in pb termen blonde kaaskoppen.

Toch zijn er hele volkswijken die denken dat ze nog terug kunnen naar de jaren 60, toen alles nog overzichtelijk en vooral gezellig onder mekaar was.
Veel autochtonen verschansen zich achter hun witte vitrage / lamellen, en zijn bang voor de veranderde maatschappij. Ze denken het tij nog te kunnen keren door heel hard om strenge maatregelen te roepen, om in hemelsnaam de immigratie te stoppen en de immigranten die er zijn zo snel mogelijk in onherkenbare kaaskoppen te laten veranderen.

Maar de Nederlands maatschappij is wezenlijk veranderd, en de "goede oude tijd" zal nooit meer terug kunnen komen. Daar kunnen de autochtonen maar beter zo snel mogelijk aan wennen. En dat lukt het beste als ze achter hun vergenoegzaamde culturele muurtje vandaan komen en kennis gaan maken met de diverse culturen waarmee de samenleving is verrijkt.

an3sdej
28-08-03, 11:16
Freya, de zaken die jij noemt, daarvan zijn alleen de auteurs die voor mij en mijn omgeving als aanvullend worden gezien, die muziek vinden we niet om aan te horen, en alle andere zaken gelden alleen voor de vaak etnische wijken.

taouanza
28-08-03, 11:20
Geplaatst door an3sdej
Freya, de zaken die jij noemt, daarvan zijn alleen de auteurs die voor mij en mijn omgeving als aanvullend worden gezien, die muziek vinden we niet om aan te horen, en alle andere zaken gelden alleen voor de vaak etnische wijken.


Dat je die muziek niet aan te horen vind is jouw probleem.
Dacht je dat de blues vanaf dag een met open armen werden ontvangen?
Of om het Nederlands te houden Van Gogh?

000NobelPrizes
28-08-03, 11:21
Geplaatst door freya
Foei je mag niet jokken 151 leugentjes!

dit is mijn oorspronkelijke post:

Ja-haaaaaaaa... waarop ik keurig had uitgelegd welke bijdragen het waren van de verschillende culturen, die wij hier al eeuwen kennen.

Jij blijft maar doorzeuren dat wij hier geen vreemde culturen kennen en er toch eens 'kennis mee moeten maken", als betrof het een Zonnebloem-actie.

Sla eens een geschiedenisboek open, mens, met je gezeik over Holland en vreemde culturen. Je weet er geen kut van af. *ongeduldig*

freya
28-08-03, 11:22
Geplaatst door an3sdej
Freya, de zaken die jij noemt, daarvan zijn alleen de auteurs die voor mij en mijn omgeving als aanvullend worden gezien, die muziek vinden we niet om aan te horen, en alle andere zaken gelden alleen voor de vaak etnische wijken.

Maar de nederlandse samenleving is meer dan alleen jij en je omgeving.

Ik ken zoveel Nederlanders die dol zijn op Arabische muziek, het concertgebouw (ok kleine zaal) zit ook vol hoor als er klassiek Arabisch wordt gespeeld.

En sinds wanneer horen de sommige (etnische, whatever that may be) wijken niet tot de Nederlandse samenleving?

Tomas
28-08-03, 11:22
Geplaatst door freya
Wat heerlijk voorspelbaar ben je toch :)

Ik ben zo vrij om op deze xenofobe onzin verder niet in te gaan :fpetaf:

Jammer, ik vond de introductie van "verdringing" wel een leuke en dat culturele verrijking opeens aan persoonlijke voorkeur onderhevig is.

allemaal open doelen.

GroteWolf
28-08-03, 11:23
Zag gister iets over blanke moeders die tegen de stroom in hun kinderen op een zwarte school dumpten. En wat doe jij hier trouwens? Ik weet wel waar ik nu mee bezig ben.

Heb ik ook gezien. Ik zal niet 100% uitsluiten dat dit inititief als een inktvlek over het land zal uitspreiden en het probleem voor eens en voor al zal oplossen maar ik vermoedt dat het bij een éénmalig kleinschalig dingetje zal blijven. Het probleem ligt er dus nog en vraagt om een echte oplossing die niet zal komen.

Dat ik hier ben, en dat jij hier bent, zie ik ook niet als onderdeel van een erg grootschalige dialoog (wel een minivorm van een dialoog dus) tussen de culturen. In mijn omgeving (ja, witte professionals en hier en daar een zwarte maar geen enkele arabier) ken ik niemand die enige interesse heeft voor wat er leeft bij andere culturen in hun eigen land of stad. En dan heb ik het over geschoolde mensen die veel reizen en tussen die culturen wonen.

In de politiek bestaat veel aandacht voor dit punt, de mensen hebben er geen enkele interesse in. Ik vind dat dat hun goed recht is. De politici hebben tegen de wil van de bevolking in de problemen veroorzaakt (zie ook weer het meest recente onderzoek ten aanzien van de mening van de meeste Nederlanders met betrekking tot immigratie) , nu lossen ze het ook maar zonder de hulp van die bevolking op.

000NobelPrizes
28-08-03, 11:23
Geplaatst door taouanza
Dat je die muziek niet aan te horen vind is jouw probleem.
Dacht je dat de blues vanaf dag een met open armen werden ontvangen?
Of om het Nederlands te houden Van Gogh?

Kattgejank-muziek en Van Gogh... hahahahaha.
Nice try.

Net zoiets als de Break-Out vergelijken met The Economist. Volgens Touanza vast hetzelfde, want 'je kan het allebei lezen'.

Tomas
28-08-03, 11:25
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat heeft mijn linkse zus ook gedaan, vanwege niet verschillend mogen denken en iedereen is gelijk en zulk fraai politiek gedachtegoed.
Na een jaar diepe ellende voor haar dochertje, kwam die op een dag bloedend thuis na een messteek en 'mocht' ze eindelijk na een witte school. Het duurde een jaar om de achterstand in te halen, en te genezen van die shock. Arm kind.


Je verraadt je leeftijd door te denken dat ik dit zou geloven.

freya
28-08-03, 11:26
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ja-haaaaaaaa... waarop ik keurig had uitgelegd welke bijdragen het waren van de verschillende culturen, die wij hier al eeuwen kennen.

Jij blijft maar doorzeuren dat wij hier geen vreemde culturen kennen en er toch eens 'kennis mee moeten maken", als betrof het een Zonnebloem-actie.

Sla eens een geschiedenisboek open, mens, met je gezeik over Holland en vreemde culturen. Je weet er geen kut van af. *ongeduldig*

Ah, de Marokkaanse cultuur is de enige die de laatste jaren Nederland is binnengekomen?

Waar zijn de Turken, Surinamers, Antillianen, Iraniers, Ghanezen, Joegoslaven, Spanjaarden, Grieken, Italianen, enz nou opeens gebleven? :maf2:

000NobelPrizes
28-08-03, 11:27
Geplaatst door freya
En sinds wanneer horen de sommige (etnische, whatever that may be) wijken niet tot de Nederlandse samenleving?

Nou eh, ik heb daar al een paar keer te horen gekregen dat de wijk 'van hen was' en zij daar 'de baas' waren.

Ik ben maar verhuisd. Leuk ideologisch bedacht van de regering dat het vanzelf goed komt, maar in de realiteit onhaalbaar. Althans, ik heb geen 7 levens om het te testen, laat ik het zo zeggen.

000NobelPrizes
28-08-03, 11:28
Geplaatst door Tomas
Je verraadt je leeftijd door te denken dat ik dit zou geloven.
Dan geloof je het toch liever niet?
Het is altijd fijner om de enge boze buitenwereld te ontkennen.

taouanza
28-08-03, 11:29
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Kattgejank-muziek en Van Gogh... hahahahaha.
Nice try.

Net zoiets als de Break-Out vergelijken met The Economist. Volgens Touanza vast hetzelfde, want 'je kan het allebei lezen'.


Volgens mij laat je jezelf nu wel erg kennen.
En je kan lachen tot je erbij neervalt maar jij staat voor schut. :wink:

Jimi
28-08-03, 11:29
Geplaatst door freya

De straattaal zit vol met Marrokaanse woorden en uitdrukkingen

Inderdaad, teksten als 'Isj dat mijn walkman' en 'Geef mij pinpasj' zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld...

freya
28-08-03, 11:30
Geplaatst door Tomas
Jammer, ik vond de introductie van "verdringing" wel een leuke en dat culturele verrijking opeens aan persoonlijke voorkeur onderhevig is.

allemaal open doelen.

Be my guest Tomas :strik:

000NobelPrizes
28-08-03, 11:30
Geplaatst door freya
Ah, de Marokkaanse cultuur is de enige die de laatste jaren Nederland is binnengekomen?

Waar zijn de Turken, Surinamers, Antillianen, Iraniers, Ghanezen, Joegoslaven, Spanjaarden, Grieken, Italianen, enz nou opeens gebleven? :maf2:

Vele daarvan zijn genoemd en uitgelegd in het bericht waarmee ik de thread opende. Niet de Joegoslavische, overigens: ik vind creatieve liquidaties in het criminele circuit niet bepaald een verrijking :cheefbek:

Grietje
28-08-03, 11:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes



Dwang is een term die allang uit de Nederlandse cultuur is geschrapt.
Bovendien zijn Hollanders er altijd bij geweest om zichzelf enorm te relativeren en voortdurend onder de loep te leggen, en vooral te beschimpen. Geen idee hoe Grietje erbij komt dat wij deze cultuurverrijking, als je het zo nodig noemen wilt, aan moslims te danken hebben.

Je hebt relativering en je hebt zelfminachting. Jij hebt geen idee hoe ik erbij ben gekomen dat met de komst van de moslims deze zelfminachting/weg met ons cultuur een halt is toe geroepen. Dat verbaast mij niet. Ik heb zo het idee dat jij helemaal niet wilt weten wat er verandert is met de komst van de moslims. Zoals in je reply's op de anderen hier ben je er eigenlijk alleen maar op uit om de invloed die de moslims hebben te ontkennen of te ridiculiseren. Je had je vraag dan ook anders moeten stellen. IPV van 'Verrijking van de cultuur ja/nee' had je moeten vragen 'Bij hoog en bij laag zal ik blijven beweren dat de invloed van de moslims op de Nederlandse cultuur tot een minimum is beperkt'.

Tomas
28-08-03, 11:31
Geplaatst door GroteWolf
De politici hebben tegen de wil van de bevolking in de problemen veroorzaakt (zie ook weer het meest recente onderzoek ten aanzien van de mening van de meeste Nederlanders met betrekking tot immigratie) , nu lossen ze het ook maar zonder de hulp van die bevolking op.

Nou, dit is wel vrij onzinnig. Als ik dan ook even mee ga in de stelling dat de aanwezigheid van de vele buitenlanders een probleem is, dan is het niet zo dat louter politici dit hebben veroorzaakt.

In de eerste plaats is dat het bedrijfsleven die goedkope arbeidskrachten wilde, dan de politiek die dit mogelijk mnaakte, maar vooral dat volk dat nu zo mokt die te beroerd is om dat werk te doen.

Ik zou kunnen zeggen dat ik dat altijd een ongezonde situatie heb gevonden en derhalve nergens schuld aan heb, maar ook dat is niet waar. In dit land moeten we altijd alle problemen ook al heb je er niks mee te maken samen op lossen. Dat is namelijk sociaal. En ook al ben je nog zo rechts, dit sociale aspect is een minimum vereiste. Rechtse mensen willen dan wel zo min mogelijk geld betalen om het probleem op te lossen, dat is natuurlijk evident.

freya
28-08-03, 11:35
Ik heb 151 zieke fantasietjes even op negeer gezet, er is nog een ander topic waar ze lekker tekeer kan gaan.

Wordt zo :moe: van dat voorspelbare beblaat

taouanza
28-08-03, 11:36
Geplaatst door Grietje
Je hebt relativering en je hebt zelfminachting. Jij hebt geen idee hoe ik erbij ben gekomen dat met de komst van de moslims deze zelfminachting/weg met ons cultuur een halt is toe geroepen. Dat verbaast mij niet. Ik heb zo het idee dat jij helemaal niet wilt weten wat er verandert is met de komst van de moslims. Zoals in je reply's op de anderen hier ben je er eigenlijk alleen maar op uit om de invloed die de moslims hebben te ontkennen of te ridiculiseren. Je had je vraag dan ook anders moeten stellen. IPV van 'Verrijking van de cultuur ja/nee' had je moeten vragen 'Bij hoog en bij laag zal ik blijven beweren dat de invloed van de moslims op de Nederlandse cultuur tot een minimum is beperkt'.


helluup!s.o.s. :gsm:

Ik ben het alweer met je eens!:verward:




Dit wordt eng ik ga weg.:eek:












En mijn soep staat koud te worden.

000NobelPrizes
28-08-03, 11:37
Geplaatst door Grietje
Je hebt relativering en je hebt zelfminachting. Jij hebt geen idee hoe ik erbij ben gekomen dat met de komst van de moslims deze zelfminachting/weg met ons cultuur een halt is toe geroepen. Dat verbaast mij niet. Ik heb zo het idee dat jij helemaal niet wilt weten wat er verandert is met de komst van de moslims. Zoals in je reply's op de anderen hier ben je er eigenlijk alleen maar op uit om de invloed die de moslims hebben te ontkennen of te ridiculiseren. Je had je vraag dan ook anders moeten stellen. IPV van 'Verrijking van de cultuur ja/nee' had je moeten vragen 'Bij hoog en bij laag zal ik blijven beweren dat de invloed van de moslims op de Nederlandse cultuur tot een minimum is beperkt'.

Het argument 'verrijking van cultuur' ben ik zo vaak tegengekomen, dat ik gewoon op de man af heb gevraagd wat die nu precies inhield.
Zoals je weet, heeft eigenlijk niemand een idee.

Nogmaals, en dat zei ik gisteren ook al: dat maakt dus niet uit, maar laat die zogenaamde verrijking dan ook geen argument annex dooddoener meer zijn. Capice?

Grietje
28-08-03, 11:38
Geplaatst door taouanza
helluup!s.o.s. :gsm:

Ik ben het alweer met je eens!:verward:




Dit wordt eng ik ga weg.:eek:












En mijn soep staat koud te worden.

Als 151 aan mijn lichaam denkt zal ze het ook weer eens met mij zijn. Dus op een indirecte manier ben je het ook met haar eens.

an3sdej
28-08-03, 11:39
En sinds wanneer horen de sommige (etnische, whatever that may be) wijken niet tot de Nederlandse samenleving?

Als ik zo de berichten van vele Marokkanen op de diverse forae lees, begrijp ik dat ze zichzelf niet rekenen tot de Nederlandse samenleving!!

Ik reken ze wel degelijk tot de Nederlandse samenleving, maar daarom hoef ik het nog niet als VERRIJKING te zien toch??

Tomas
28-08-03, 11:41
Geplaatst door freya
Be my guest Tomas :strik:

Ik kan niet zo goed met jokkende kinderen omgaan.

Ze doet me wel erg denken aan Dienna, trouwens. Sprekend...

000NobelPrizes
28-08-03, 11:41
Geplaatst door Tomas
Nou, dit is wel vrij onzinnig. Als ik dan ook even mee ga in de stelling dat de aanwezigheid van de vele buitenlanders een probleem is, dan is het niet zo dat louter politici dit hebben veroorzaakt.

In de eerste plaats is dat het bedrijfsleven die goedkope arbeidskrachten wilde, dan de politiek die dit mogelijk mnaakte, maar vooral dat volk dat nu zo mokt die te beroerd is om dat werk te doen.

Ik zou kunnen zeggen dat ik dat altijd een ongezonde situatie heb gevonden en derhalve nergens schuld aan heb, maar ook dat is niet waar. In dit land moeten we altijd alle problemen ook al heb je er niks mee te maken samen op lossen. Dat is namelijk sociaal. En ook al ben je nog zo rechts, dit sociale aspect is een minimum vereiste. Rechtse mensen willen dan wel zo min mogelijk geld betalen om het probleem op te lossen, dat is natuurlijk evident.

Het gaat niet alleen om geld: het gaat ook om kunnen leven. En de levenskwaliteit voor veel mensen, vooral in de grote steden, is er enorm op achteruit gegaan. Dat heeft de politiek opgedrongen, en was beslist geen democratische oplossing.

En ik sluit me bij Wolf aan dat de politici dat zelf mogen oplossen. Ik kan me bijzonder goed voorstellen dat bijvoorbeeld ouders geen zin hebben om hun kinderen als instrumenten in te zetten voor het opkrikken van het niveau van zwarte scholen: dat kun je die kids niet aandoen.

000NobelPrizes
28-08-03, 11:42
Geplaatst door Grietje
Als 151 aan mijn lichaam denkt zal ze het ook weer eens met mij zijn. Dus op een indirecte manier ben je het ook met haar eens.
De enige die aan jouw lichaam denkt ben jijzelf, ijdeltuitje in de Stairmaster.

Grietje
28-08-03, 11:46
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het argument 'verrijking van cultuur' ben ik zo vaak tegengekomen, dat ik gewoon op de man af heb gevraagd wat die nu precies inhield.
Zoals je weet, heeft eigenlijk niemand een idee.

Nogmaals, en dat zei ik gisteren ook al: dat maakt dus niet uit, maar laat die zogenaamde verrijking dan ook geen argument annex dooddoener meer zijn. Capice?

...geen argument annex dooddoener meer zijn? Verraad je jezelf hier niet een beetje?

Maar ga eens in op mijn argument dan. Ik vind dat een behoorlijke verrijking als je het mij en velen met mij vraagt. Ik zal het niet hebben over de toegenomen consumptie van schapenvlees onder Nederlanders sinds de komst van moslims, noch over andere culinaire verrijkingen, noch over een bontere samenstelling van de politiek met de komst van moslims, noch over de cross over van cultuur (alleen jammer dat witte kindertjes als een haas vandoor schieten naar witte scholen) etc etc. Ik wil het houden bij de hulp die moslims jullie hebben geboden om zelfbewuster te worden. Je kunt van alles beweren over de vermeende volksaard, feit blijft dat de laatste twee of drie decennia de mentaliteit het best te beschrijven valt met 'weg met ons' (term is niet eens van mij afkomstig maar van een blanke autochtoon).

Grietje
28-08-03, 11:47
Geplaatst door 151 NobelPrizes
De enige die aan jouw lichaam denkt ben jijzelf, ijdeltuitje in de Stairmaster. :jumping: :jumping: :jumping:

000NobelPrizes
28-08-03, 11:54
Geplaatst door Grietje
...geen argument annex dooddoener meer zijn? Verraad je jezelf hier niet een beetje?

Maar ga eens in op mijn argument dan. Ik vind dat een behoorlijke verrijking als je het mij en velen met mij vraagt. Ik zal het niet hebben over de toegenomen consumptie van schapenvlees onder Nederlanders sinds de komst van moslims, noch over andere culinaire verrijkingen, noch over een bontere samenstelling van de politiek met de komst van moslims, noch over de cross over van cultuur (alleen jammer dat witte kindertjes als een haas vandoor schieten naar witte scholen) etc etc. Ik wil het houden bij de hulp die moslims jullie hebben geboden om zelfbewuster te worden. Je kunt van alles beweren over de vermeende volksaard, feit blijft dat de laatste twee of drie decennia de mentaliteit het best te beschrijven valt met 'weg met ons' (term is niet eens van mij afkomstig maar van een blanke autochtoon).

Interesting... Onze zelfrelativering? Dat is Hollands eigen :watte?:
Waar het toe geleid heeft, is tot aardige dingen binnen onze samenleving: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Ik weet niet of het verrijking is dat er nu opeens troepen binnen de grenzen staan, die roepen dat wij idioten zijn en zo. Ik begrijp waar je heen wilt, want opeens zouden we onszelf door dat gescheld moeten gaan verdedigen en DUS zelfbewuster worden. Zo simpel werkt het echter niet, want je hoeft geen Einstein te zijn om te beseffen dat al die threads op bijvoorbeeld maroc.nl, waarin alles staat wat er zo fout is aan westerlingen, een uiting zijn van onmacht.
Kortom: ik relativeer mezelf nog steeds, hoeveel Yehis en Sadeeqs er ook staan te gillen dat wij smerige racisten zin die onze bips niet wassen.

mulan
28-08-03, 11:57
Taouanza...hoe durf je van Gogh en dat Arabische gejengel ook maar in 1 zin te noemen.Je weet toch dat dit geen kwestie van smaak is..... :maf2:

Grietje
28-08-03, 11:58
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Interesting... Onze zelfrelativering? Dat is Hollands eigen :watte?:
Waar het toe geleid heeft, is tot aardige dingen binnen onze samenleving: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Ik weet niet of het verrijking is dat er nu opeens troepen binnen de grenzen staan, die roepen dat wij idioten zijn en zo. Ik begrijp waar je heen wilt, want opeens zouden we onszelf door dat gescheld moeten gaan verdedigen en DUS zelfbewuster worden. Zo simpel werkt het echter niet, want je hoeft geen Einstein te zijn om te beseffen dat al die threads op bijvoorbeeld maroc.nl, waarin alles staat wat er zo fout is aan westerlingen, een uiting zijn van onmacht.
Kortom: ik relativeer mezelf nog steeds, hoeveel Yehis en Sadeeqs er ook staan te gillen dat wij smerige racisten zin die onze bips niet wassen.

De vraag luidde toch ook niet in hoeverre heeft de Islamitische cultuur '151 Nobelprizes'verrijkt?

Goed, lees dit interview maar even ter illustratie van wat ik eerder schreef:

Multiculturalisme / Geen smeltkroes, eerder een mozaïek
door Kustaw Bessems

Witte wijken, zwarte wijken, we moeten ons er wat minder druk om maken, vindt Anton Zijderveld. De socioloog leidt in Rotterdam de Stedelijke Adviescommissie Multiculturele Stad, die burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseert. Het eerste wapenfeit was een onderzoek waaruit blijkt dat Turkse moskeeën zich doorgaans inzetten voor de integratie, terwijl Marokkaanse moskeeën dat veel minder doen. ,,We beseffen weer dat we Nederlanders zijn.''


U heeft geprobeerd de naam van de commissie te veranderen, maar de andere leden lagen dwars. Waarom wilde u dat?

,,Dat 'multiculturele stad' riekt naar multiculturalisme en daar heb ik een bloedhekel aan. Multiculturalisme is doen of de Nederlandse samenleving en haar cultuur niet bestaan. Alles moet kunnen, elke cultuur moet zijn eigen gang maar gaan en uiteindelijk zal dat dan wel versmelten, zoiets. Die Turken wonen toevallig hier, maar het had ook een ander land kunnen zijn. Nieuwkomers moesten zich in Nederland tot voor kort aanpassen aan een groot niks.''

,,Het beeld van de smeltkroes staat mij niet aan, eerder dat van het mozaïek: vele steentjes die één geheel vormen. Zij het dat dat beeld wat statisch is. Het zijn wel bewegende steentjes.''

In korte tijd hebben Dominic Schrijer, bestuurder van deelgemeente Charlois, en Leefbaar Rotterdam gepleit voor een limiet aan het aantal kansarme allochtonen in Rotterdam. Brengt u eens een adviesje uit.

,,Hoe zou je dat willen doen? Door de hele geschiedenis zijn mensen naar steden getrokken, zeker de kansarmen. We hebben geen stadspoorten meer die we kunnen sluiten. Grote steden zijn per definitie open. En etnische groepen zoeken elkaar op. Wat moeten ze op de Veluwe? Ze komen naar de stad omdat hier, als het goed is, kansen zijn op werk. Omdat ze zich met anderen uit hun groep beter kunnen redden en soms omdat je in de stad makkelijker als crimineel aan je geld kunt komen. Het valt nog mee. We hebben niet eens aparte wijken, zoals de Turkse buurten in Duitsland. Alle allochtonen wonen door elkaar''

Alleen de Nederlanders ontbreken in die wijken.

,,Ja. Maar dat is een normale wetmatigheid. Uiteindelijk trekt het toch naar elkaar toe. Dat is ook niet erg, als het allemaal maar wel Rotterdammers zijn, Nederlanders. Er wordt lacherig gedaan over stadsetiquette, opzoomeren, straatontbijten, maar zo kweek je wel Rotterdammers.''

,,Ik heb heel indrukwekkend gevonden hoe na 11 september in New York, waar de etnische tegenstellingen sterker zijn dan hier, iedereen in de eerste plaats Newyorker was, Amerikaan. En laatst bij die stroomstoring ook weer. Newyorkers zijn heel erg op zichzelf, maar als het nodig is komen ze samen. Daar mogen we een voorbeeld aan nemen.''

,,Wij beseffen weer dat wij Nederlanders zijn. In de uitgebreide Europese Unie zijn wij straks maar een kleintje. Dat dringt door, niet alleen tot intellectuelen. En het is ook de invloed van de islam. We dachten dat we hier klaar waren met geloof en ineens komen daar moslims aanzetten. En die zijn bewúst moslim en we zullen het weten ook. En we realiseren ons: verrek, wij zijn een christelijk land.''

Schrijer uit Charlois zegt: ik kan het niet aan, ik heb het geld niet om zoveel kansarme nieuwkomers te begeleiden.

,,Begeleiden, alleen dat woord al. We moeten toe naar meer eigen verantwoordelijkheid. Ik heb een hekel aan die verzorgingsstaatsprofessionals. Je moet zelf zorgen dat je overleeft in de stad. Het mag wat meer een keiharde survival of the fittest worden, zoals in Amerika.''

In Amerika sneuvelen sommigen ook in die strijd.

,,De pavlovreactie van een Europeaan. Goed, het mag íets minder hard dan in Amerika. Wie buiten zijn schuld niet voor zichzelf kan zorgen, moet worden opgevangen. Maar de verzorgingsstaat moet slechts een vangnet zijn en geen plafond van aspiraties naar welzijn en geluk. De overheid moet hard investeren in beroepsonderwijs en het midden- en kleinbedrijf stimuleren. Daar ligt de werkgelegenheid. Dat geklets van Nederland kennisland, daar hebben Rotterdammers niets aan.''

,,Ik hoop dat opgeleide allochtonen gemeenschapszin zullen tonen en anderen uit hun groep zullen helpen. In Amerika keerden zwarte acteurs, artsen en academici zich van hun gemeenschap af. Tragisch. Maar Nederland is kleiner en daardoor iets makkelijker te besturen.''

Oké, survival. In het Rotterdamsch Dagblad stelde u dat stadsbewoners moeten accepteren dat zij op bepaalde plekken beter niet kunnen komen. Maar er zijn ook mensen die op die plekken wonen. Die hebben geen keus.

,,Het is onvermijdelijk. Ik zou ook liever zien dat het hier een utopisch paradijs was, maar Nederlanders laten op de stad een dorpsgedachte los: het moet een gemeinschaft zijn, we moeten allemaal samen zijn. Houd toch op. In Amerika ben je verantwoordelijk voor je directe omgeving. Je community is daar niet veel meer dan je straat.''

Moeten de bewoners van witte wijken zich dan geen zorgen maken over hoe het met de mensen in de zwarte wijken gaat?

,,In de zwarte wijken kan het ze ook niet schelen hoe het in de witte wijken gaat.''

,,Kijk, alle misdaad uitbannen kan niet. Nu durf ik nog laat op straat, omdat ik een grote hond bij me heb. Maar hij is oud, maakt het niet lang meer. Ik weet ook niet of ik na zijn dood als ouder persoon nog om twee uur 's nachts buiten durf te komen. Ik zal er niet over kniezen.''

,,Begrijp me niet verkeerd, je moet zo veel mogelijk doen om criminaliteit aan te pakken en de slechte buurten te controleren. Dat mag van mij veel harder. Maar het gaat nooit weg. Het eerste wat de mensen doen met wie het beter gaat, is wegtrekken uit die wijken. Kansarme nieuwkomers nemen hun plaatsen in.''

,,Het gaat in Rotterdam trouwens al beter. Dat komt door de heilzame invloed van Leefbaar Rotterdam. Je hebt nu een klachtenlijn. Er was hier tegenover ons huis altijd een teringzooi. Het werd niet schoongemaakt. Mijn vrouw zei: ik ben het zat, ik bel die lijn. Binnen een week was het helemaal netjes. We kregen een kaart in de bus waarop stond dat ze onze klacht serieus hadden genomen en dat we konden bellen als er nog iets was. Ik wist niet wat ik meemaakte.''

En doet burgemeester Opstelten het een beetje goed?

,,De vorige burgemeester, Bram Peper, was een visionair die niet goed kon communiceren. Opstelten communiceert geweldig, maar heeft weinig ideeën. Het liefst had ik een schaap met vijf poten, dat het allebei kan. Maar als ik moet kiezen: de stad heeft nu iemand nodig die uitstraalt dat hij burgemeester van alle Rotterdammers is. Dat doet Opstelten heel goed. Hij trekt de wijken in, nodigt mensen zelfs bij hem thuis uit. Laat de ideeën dan maar aan anderen over.''

Zaterdag pleitte u er in het Financieel Dagblad voor om niet meer van 'allochtonen' te spreken, maar over koppelteken-Nederlanders. In navolging van de Afro-Amerikaans en Latino-Amerikaans moeten we het hier hebben over Turks-Nederlands, Marokkaans-Nederlands en zo verder.

,,Nederland is een immigratieland, zoals Amerika al was. We moeten plaats maken voor patriottisme: het is een recht om Nederlands staatsburger te zijn. Maar assimilatie is een illusie. Mensen zullen hun eigen culturele erfgoed bewaren. Dat is ook goed, zo lang de Nederlandse wetten niet worden overtreden en zo lang elementaire Nederlandse normen worden overgenomen.''

,,Typisch Nederlands is bijvoorbeeld dat je elkaar heel radicaal met woorden kunt bestrijden, maar dat je uiteindelijk wel 'door één deur moet kunnen'. Prachtig, geen land kent zo'n uitdrukking verder.''

,,In de praktijk ontstaan de koppelteken-Nederlanders al. Jonge Marokkaanse Nederlanders, die zich hier heel Marokkaans voelen, worden tijdens hun vakantie in Marokko aangesproken op hun -typisch Nederlandse- botte gedrag. Zij zijn Marokkaans-Nederlands.''

Veel Nederlanders willen dat zij zich helemaal aanpassen, dat zij Nederlands-Nederlands worden.

,,Dat zit er niet in. Ik hoop ook niet dat dat gebeurt. Ik kan mij de jaren vijftig nog heugen en dat was hier een slaperige boel.''


Trouw

Zwarte Schaap
28-08-03, 12:11
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het gaat niet alleen om geld: het gaat ook om kunnen leven. En de levenskwaliteit voor veel mensen, vooral in de grote steden, is er enorm op achteruit gegaan. Dat heeft de politiek opgedrongen, en was beslist geen democratische oplossing.


Het leven in de grote stad is er alleen op vooruit gegaan. Rotterdam was een gare rotte stad met allerlei rommel en veel oudbouw dat op instorten stond. Nu zijn alle straten vernieuwd enorm veel huizen zijn gerenoveerd en vernieuwd. Iemand die durft te beweren dat rotterdam er achteruit op is gegaan weet niets over rotterdam.


En ik sluit me bij Wolf aan dat de politici dat zelf mogen oplossen. Ik kan me bijzonder goed voorstellen dat bijvoorbeeld ouders geen zin hebben om hun kinderen als instrumenten in te zetten voor het opkrikken van het niveau van zwarte scholen: dat kun je die kids niet aandoen. Kom maar naar Rotterdam centrum op de zwarte school waar ik opgezeten heb. Slimme ouders buiten de wijk willen dat hun kinderen niet wereldvreemd zullen opgroeien en brengen hun kinderen juist naar die school. Er is nu zelfs een wachtlijst ontstaan en het is geen zwarte school meer.

GroteWolf
28-08-03, 12:12
[/QUOTE]
Nou, dit is wel vrij onzinnig. Als ik dan ook even mee ga in de stelling dat de aanwezigheid van de vele buitenlanders een probleem is, dan is het niet zo dat louter politici dit hebben veroorzaakt.

In de eerste plaats is dat het bedrijfsleven die goedkope arbeidskrachten wilde, dan de politiek die dit mogelijk mnaakte, maar vooral dat volk dat nu zo mokt die te beroerd is om dat werk te doen.

Ik zou kunnen zeggen dat ik dat altijd een ongezonde situatie heb gevonden en derhalve nergens schuld aan heb, maar ook dat is niet waar. In dit land moeten we altijd alle problemen ook al heb je er niks mee te maken samen op lossen. Dat is namelijk sociaal. En ook al ben je nog zo rechts, dit sociale aspect is een minimum vereiste. Rechtse mensen willen dan wel zo min mogelijk geld betalen om het probleem op te lossen, dat is natuurlijk evident.
[/QUOTE]

Laat ik beginnen met te stellen dat linkse mensen ook zo min mogelijk geld willen betalen. Daarom zijn ze links: Om zoveel mogelijk geld te krijgen van de rechtse mensen. Dat is sociaal.

"Als ik dan even mee ga" is een beetje onzinnig: Die stelling waarin jij even meegaat poneer ik niet. Er zijn problemen in dit land die gepaard gaan met de immigratie. Voor veel Nederlanders wegen de voordelen van die immigratie, voorzover die inzichtelijk zijn, daar niet tegen op. Dat ze er zelf mede schuld aan hebben omdat ze bepaald werk niet zouden willen doen gaat eigenlijk niet op.
Dat de immigratie ooit begonnen is met gastarbeiders (en Surinamers) klopt. Een permanenent verblijf voor deze gastarbeiders en hun gezinnen en hun nageslacht was nooit de insteek. Noch van het bedrijfsleven, noch van de autochtone bevolking. In Zwitserland hebben ze daar dan ook nooit aan gedaan.

Er zijn momenten dat ik toch nog geloof dat de bevolkingsgroepen inderdaad ooit tot een vorm van integratie zullen komen. Ik denk echter dat de politiek en veel kiezers van toen (1976 of zo) nooit hebben vermoed hoe moeizaam dat zou verlopen. Hadden ze naar andere landen gekeken waar verschillende volkeren samen leven ( Turkije/Koerden, Bulgarije/Turken, Joegoslavie, zwart en wit in de US to name a few) hadden ze wellicht al iets kunnen vermoeden. Meestal ben ik dan ook heel pessimistisch. Ik denk dat de US ons voorland zijn. In Frankrijk heb je al enorme ghetto's rondom de steden. Doodeng.

Verder vind ik gewoon dat je van de realiteit uit dient te gaan, niet van wat je vindt, hoopt of wilt. Voorlopig ontstaan witte en zwarte wijken en scholen in NL. Op de BBC is een zeer interessante documentaire reeks over zwarten in de US. Daar zag ik onder andere een gated (bewaakte) community van rijken vlakbij Atlanta. Deze rijken kwamen van over het hele land om er te wonen. Ze waren allemaal zwart. Dus, de keuze hebende waar ze maar wilden wonen, woonden ze het liefst in een all black community. Of je dat correct vind...weet ik niet. Maar het is wel gewoon zo. En ik vind dat ze het mogen, als ze het willen. Daarom, en niet omdat ik voor of tegen bepaalde mensen ben op basis van hun afkomst, weet ik helemaal niet zeker of integratie wel de weg is om te gaan. Als niemand dat wil, en daar lijkt het erg op, kun je misschien wel vreedzaam in 1 land samenleven zonder echte integratie. Binnen verschillende gemeenschappen die ieder hun eigen manier van leven, cultuur, welvaartsniveau en verantwoordelijkheden kennen.

000NobelPrizes
28-08-03, 12:13
Nou Grietje,
Wel een aardig stuk van die mijnheer: niks nieuws onder de zon verder. En hij woont vast ergens in de polder *heh*

Over dat inwrijven van die religie... tsja, wat daar nou zo prettig aan is. De gruwel van de kerk, die zoveel ellende heeft geregeld voor homo's, vrouwen en life in general, met die snertzweep hadden we afgerekend met heel veel pijn en moeite. En nu begint het allemaal weer opnieuw. Geen pretje, en al zeker niks verrijkends, jemig.

000NobelPrizes
28-08-03, 12:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het leven in de grote stad is er alleen op vooruit gegaan. Rotterdam was een gare rotte stad met allerlei rommel en veel oudbouw dat op instorten stond. Nu zijn alle straten vernieuwd enorm veel huizen zijn gerenoveerd en vernieuwd. Iemand die durft te beweren dat rotterdam er achteruit op is gegaan weet niets over rotterdam.
R'dam is platgebombardeerd, en daarom een van de meest interessante steden qua architectuur.

Qua leven bedoelde ik uiteraard het gewone leven op straat dat in kwaliteit danig naar beneden is gegaan. Heeft iets met veiligheid en zo te maken, maar dat wil je vast niet weten.


Kom maar naar Rotterdam centrum op de zwarte school waar ik opgezeten heb. Slimme ouders buiten de wijk willen dat hun kinderen niet wereldvreemd zullen opgroeien en brengen hun kinderen juist naar die school. Er is nu zelfs een wachtlijst ontstaan en het is geen zwarte school meer.
The World According to Schaap: alweer zo'n verhaal uit de koker hoe hij het graag wil zien.
Je lijkt wel een linkse politicus: die dromen en fantaseren er ook op los zonder hun neus buiten de deur te steken om te zien wat er nu 'echt' gebeurt.
En omdat het allemaal zo goed gaat, Schaap, heeft niemand het over immigratie en zwarte scholen waar lange rijen witte ouders voor de deur staan te popelen om hun telgen naar toe te brengen.

Grietje
28-08-03, 12:21
Laat ik beginnen met te stellen dat linkse mensen ook zo min mogelijk geld willen betalen. Daarom zijn ze links: Om zoveel mogelijk geld te krijgen van de rechtse mensen. Dat is sociaal.

U is een grote humorist!



Er zijn momenten dat ik toch nog geloof dat de bevolkingsgroepen inderdaad ooit tot een vorm van integratie zullen komen. Ik denk echter dat de politiek en veel kiezers van toen (1976 of zo) nooit hebben vermoed hoe moeizaam dat zou verlopen. Hadden ze naar andere landen gekeken waar verschillende volkeren samen leven ( Turkije/Koerden, Bulgarije/Turken, Joegoslavie, zwart en wit in de US to name a few) hadden ze wellicht al iets kunnen vermoeden. Meestal ben ik dan ook heel pessimistisch. Ik denk dat de US ons voorland zijn. In Frankrijk heb je al enorme ghetto's rondom de steden. Doodeng.

Ook Pim Fortuyn beweerde dat de multiculturele maatschappij een utopie is omdat je in Bosnie kunt zien waar multiculturele samenlevingen op uitdraaien. Dit soort defaitisme is werkelijk van de ratten besnuffeld. Je moet begrijpen Grote Wolf dat de landen die je net opnoemt met minderhedenproblemen, ook een andere geschiedenis kennen met die minderheden en dat die minderheden ook in sociaal economisch opzicht zeer achtergesteld zijn. Dat is hier in Ned. gelukkig niet altijd het geval. Wij kennen geen bloedige geschiedenis met moslims waardoor er eventueel een eeuwige voedingsbodem zou kunnen blijven bestaan voor wrokgevoelens. Hier worden minderheden gelukkig niet in voorsteden buiten de grote steden gedumpt in huizen waar dertig veertig jaar lang geen onderhoud aan is gepleegd. Als je zulke landen als voorbeeld neemt kun je er inderdaad van uitgaan dat er niets verandert.

Zwarte Schaap
28-08-03, 12:23
Anton zijderveld is jarenlang politiek adviseur van het CDA geweest en één van zijn boeken staat op mijn lijstje van topboeken. De samenleving als schouwspel.

000NobelPrizes
28-08-03, 12:31
Geplaatst door Grietje
[B]Dat is hier in Ned. gelukkig niet altijd het geval. Wij kennen geen bloedige geschiedenis met moslims waardoor er eventueel een eeuwige voedingsbodem zou kunnen blijven bestaan voor wrokgevoelens. Hier worden minderheden gelukkig niet in voorsteden buiten de grote steden gedumpt in huizen waar dertig veertig jaar lang geen onderhoud aan is gepleegd. Als je zulke landen als voorbeeld neemt kun je er inderdaad van uitgaan dat er niets verandert.

Mee eens: maar aan dat beleid hangt een enorm prijskaartje. Dat is heel lang weggewuifd onder het mom "Nederland heeft centen zat en is bovendien rijk geworden van immigranten en kolonieen".
Crap. Wij hebben na WO2 zelfs ontwikkelingshulp ontvangen van Amerika om uit het slop te komen. Keihard gewerkt, het geld goed besteed (daar zouden die corrupte pokkelijers in Afrika een voorbeeld aan kunnen nemen) en inderdaad ging het daarna weer goed. Daarom was er voldoende geld om de aan de immigranten uit te geven. De bodem is nu echter in zicht gekomen.
Als wij geen maatregelen nemen, zullen we straks ook in de maag zitten met immigranten wier dure aanwezigheid niet meer bekostigd kan worden. En dan slaat uiteindelijk de vlam in de pan. Net als in de landen die hiervoor genoemd zijn. Geld houdt de zaken nog even rustig, maar niet oneindig.

Zwarte Schaap
28-08-03, 12:35
Geplaatst door 151 NobelPrizes
R'dam is platgebombardeerd, en daarom een van de meest interessante steden qua architectuur.

Qua leven bedoelde ik uiteraard het gewone leven op straat dat in kwaliteit danig naar beneden is gegaan. Heeft iets met veiligheid en zo te maken, maar dat wil je vast niet weten.

Ik heb het over de oudbouw in rotterdam over de ghettos die er waren en die nu door sloop, nieuwbouw en renovatieprojecten tot een nieuwe en schone stad hebben geleid. Rotterdam is er alleen op vooruit gegaan.

Het leven dat er op achteruit is gegaan komt door door de werkeloosheid, rotterdam wordt altijd bij een economische achteruitgang het hardst getroffen. Zo gaat dat met arbeiderssteden.

Maar vergeleken met welke tijd is rotterdam in het kwaliteit achteruit gegaan? De jaren 70 of mischien de jaren 20 ? Noem maar een tijd op waarmee je wil vergelijken of de kwaliteit van het leven er op achteruit gegaan is in Rotterdam.


The World According to Schaap: alweer zo'n verhaal uit de koker hoe hij het graag wil zien.
Je lijkt wel een linkse politicus: die dromen en fantaseren er ook op los zonder hun neus buiten de deur te steken om te zien wat er nu 'echt' gebeurt. En omdat het allemaal zo goed gaat, Schaap, heeft niemand het over immigratie en zwarte scholen waar lange rijen witte ouders voor de deur staan te popelen om hun telgen naar toe te brengen. Mischien moet jij eens naar buiten gaan dan alleen je bezig houden met kranteartikelen die in jou straatje passen. Als je wil geef ik je hier de naam van de school met telefoonnummer, mag je het zelf verifieren.

Grietje
28-08-03, 12:38
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mee eens: maar aan dat beleid hangt een enorm prijskaartje. Dat is heel lang weggewuifd onder het mom "Nederland heeft centen zat en is bovendien rijk geworden van immigranten en kolonieen".
Crap. Wij hebben na WO2 zelfs ontwikkelingshulp ontvangen van Amerika om uit het slop te komen. Keihard gewerkt, het geld goed besteed (daar zouden die corrupte pokkelijers in Afrika een voorbeeld aan kunnen nemen) en inderdaad ging het daarna weer goed. Daarom was er voldoende geld om de aan de immigranten uit te geven. De bodem is nu echter in zicht gekomen.
Als wij geen maatregelen nemen, zullen we straks ook in de maag zitten met immigranten wier dure aanwezigheid niet meer bekostigd kan worden. En dan slaat uiteindelijk de vlam in de pan. Net als in de landen die hiervoor genoemd zijn. Geld houdt de zaken nog even rustig, maar niet oneindig.

Dit vind ik behoorlijk treurig. Ik meen mij nog een artikel in Volkskrant te herinneren van een of andere professor die met mooie grafieken kwam en uitrekende hoeveel de immigranten ons tot nu toe hebben gekost. Als je op zo een manier met mensen omgaat kun je er vergif op in nemen dat het verkeerd gaat. Geloof mij, de kostenpost bouwfraude/schiphol/wao of iets dergelijks is wellicht het tienvoudige van de kostenpost immigranten. Er zal, of je het nou wil of niet, geld moeten worden uitgegeven om zaken als segregatie en daaruit voortvloeiend wellicht radicalisering, tegen te gaan, wil je Nederland leefbaar houden. Je moet ook begrijpen 151 dat de eerste generatie die veel van de problemen in stand houden nog in leven zijn en sterk de touwtjes in handen hebben. Ik voorspel dat zodra deze eerste generatie dood of van ouderdom verschrompeld is, de komende generaties meer ruimte zullen hebben om hun eigen weg te gaan.

Frappant dat je de tweede en derde generatie kinderen nog steeds als immigranten ziet, die wellicht ooit nog zullen vertrekken.

Grietje
28-08-03, 12:43
Nog iets: waarom ga je er van uit dat de problemen alleen de autochtonen treffen? Zijn er geen allochtonen die hier net zo goed onder lijden? Of hangt daar een ander prijskaartje aan?

000NobelPrizes
28-08-03, 12:47
Geplaatst door Grietje
Dit vind ik behoorlijk treurig. Ik meen mij nog een artikel in Volkskrant te herinneren van een of andere professor die met mooie grafieken kwam en uitrekende hoeveel de immigranten ons tot nu toe hebben gekost. Als je op zo een manier met mensen omgaat kun je er vergif op in nemen dat het verkeerd gaat.



Het gaat ook om geld. Dat heb ik gisteren ook al uitgelegd. Voor beide zijden. Immigranten komen ook alleen voor het geld, en niet voor de leuke molens en Mokumse grachten. Beide hanteren dus financiele criteria en dat is normaal.



Geloof mij, de kostenpost bouwfraude/schiphol/wao of iets dergelijks is wellicht het tienvoudige van de kostenpost immigranten.
Nee, dat verzin je ter plekke. Bovendien is het geen argument om van een overheid te eisen: betaal voor ons, want jullie frauderen. Onzin.


Er zal, of je het nou wil of niet, geld moeten worden uitgegeven om zaken als segregatie en daaruit voortvloeiend wellicht radicalisering, tegen te gaan, wil je Nederland leefbaar houden.
Dat weet ik. Maar als je ziet dat er weer 100 miljoen euro moet worden uitgetrokken om slecht opgevoede immigranten bij te spijkeren, terwijl tegelijkertijd 35 miljoen euro wordt bezuinigd op cultuur, gaat uiteindelijk wel de rek uit de goodwill.


Je moet ook begrijpen 151 dat de eerste generatie die veel van de problemen in stand houden nog in leven zijn en sterk de touwtjes in handen hebben. Ik voorspel dat zodra deze eerste generatie dood of van ouderdom verschrompeld is, de komende generaties meer ruimte zullen hebben om hun eigen weg te gaan.
Aha, interessant nieuws...
Nou maar hopen dat ze niet al te veel invloed hebben gehad. En je kent ongetwijfeld de jaren 60: keiharde breuken tussen de generaties om hun juk af te werpen. Naar proces, maar niet unfeasable.

000NobelPrizes
28-08-03, 12:50
Geplaatst door Grietje
Frappant dat je de tweede en derde generatie kinderen nog steeds als immigranten ziet, die wellicht ooit nog zullen vertrekken.
Daar heb je gelijk in. Ik heb namelijk ook niet het idee dat die mensen uiteindelijk zullen teruggaan. Al schijnen in Marokko en Turkije wel erg veel grote huizen te zijn gebouwd - waarom is dat dan?

Grietje
28-08-03, 12:55
Het gaat ook om geld. Dat heb ik gisteren ook al uitgelegd. Voor beide zijden. Immigranten komen ook alleen voor het geld, en niet voor de leuke molens en Mokumse grachten. Beide hanteren dus financiele criteria en dat is normaal.

Nee, dat verzin je ter plekke. Bovendien is het geen argument om van een overheid te eisen: betaal voor ons, want jullie frauderen. Onzin.

Luister eens. Jij hanteert geld als een criterium. We kunnen het hebben over de onproduktieve wao'ers die ons handenvol geld kosten en nog meer zaken. Het geld moet natuurlijk effectief worden besteed en niet onnodig verspild aan zaken waarvan het nut niet vaststaat, maar ik weiger te accepteren dat de bereidheid om immigranten als een toegevoegde waarde te erkennen valt of staat bij een positieve kosten en baten analyse.

Dat weet ik. Maar als je ziet dat er weer 100 miljoen euro moet worden uitgetrokken om slecht opgevoede immigranten bij te spijkeren, terwijl tegelijkertijd 35 miljoen euro wordt bezuinigd op cultuur, gaat uiteindelijk wel de rek uit de goodwill.

Is het zo verschrikkelijk dat er 100 miljoen euro moet worden uitgetrokken. Dan kunnen ze ook genieten van de cultuur waar jij ook van geniet. Ik vind dit vrekkerig gedoe erg misselijk. De opofferingsgezindheid die ouders voor hun kroost over hebben moet de overheid ook hebben voor haar onderdanen.

Grietje
28-08-03, 12:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Daar heb je gelijk in. Ik heb namelijk ook niet het idee dat die mensen uiteindelijk zullen teruggaan. Al schijnen in Marokko en Turkije wel erg veel grote huizen te zijn gebouwd - waarom is dat dan?

Die zijn door de eerste generatie gebouwd van het geld dat ze hier bijeen hebben gesprokkeld. Ze hebben die huizen gebouwd omdat ze toch nog hopen ooit hun oude dag in hun eigen land te slijten. De jongeren van tegenwoordig hebben helemaal niets aan die huizen en ken ook geen die het idee heeft dat hij er later zal gaan wonen. heb je weer iets geleerd.

freya
28-08-03, 13:10
Ik meen mij nog een artikel in Volkskrant te herinneren van een of andere professor die met mooie grafieken kwam en uitrekende hoeveel de immigranten ons tot nu toe hebben gekost.

Ik ken dat artikel en die grafieken niet.
Denk je dat jij het nog ergens terug kan vinden?
Ik ben er nl heel benieuwd naar wat er nu precies onderzocht is.
Het effect van nieuwe immigratie, of het effect van de immigratie van de laatste tientalle jaren.
En zijn de bijdragen van oude immigranten aan de economie ook meegeteld of ging het alleen om kosten van inburgering enz.?

En zo nog wat vraagjes :strik:

Mark
28-08-03, 13:12
Geplaatst door freya
Ik ken dat artikel en die grafieken niet.
Denk je dat jij het nog ergens terug kan vinden?
Ik ben er nl heel benieuwd naar wat er nu precies onderzocht is.
Het effect van nieuwe immigratie, of het effect van de immigratie van de laatste tientalle jaren.
En zijn de bijdragen van oude immigranten aan de economie ook meegeteld of ging het alleen om kosten van inburgering enz.?

En zo nog wat vraagjes :strik:

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFf

Ik refereer weer aan Ron, het is hetzelfde artikel dat ik eerder noemde :cool:

Grietje
28-08-03, 13:13
Geplaatst door freya
Ik ken dat artikel en die grafieken niet.
Denk je dat jij het nog ergens terug kan vinden?
Ik ben er nl heel benieuwd naar wat er nu precies onderzocht is.
Het effect van nieuwe immigratie, of het effect van de immigratie van de laatste tientalle jaren.
En zijn de bijdragen van oude immigranten aan de economie ook meegeteld of ging het alleen om kosten van inburgering enz.?

En zo nog wat vraagjes :strik:

Voornamelijk wat ze opbrachten ze de laatste jaren in het arbeidsproces en wat ze gekost hebben in de sociale dienst, en andere uitkeringen en subsidies e.d. De cijfers e.d. kan ik mij niet meer herinneren. Weet wel dat het vernietigende cijfers waren. Er werd ook om de een of andere reden bij vermeld dat de auteur zelf ook een allochtoon is.

Grietje
28-08-03, 13:13
Geplaatst door Mark
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFf

Ik refereer weer aan Ron, het is hetzelfde artikel dat ik eerder noemde :cool:

Door wie was het ook alweer geschreven?

000NobelPrizes
28-08-03, 13:14
Geplaatst door Grietje
Luister eens. Jij hanteert geld als een criterium.
Dat doen immigranten toch ook? Luister 's, waarvoor komen ze anders?
Op politieke vluchtelingen na natuurlijk, maar die komen niet uit Marokko. Niet meer dan normaal dat beide partijen financiele criteria hanteren.


We kunnen het hebben over de onproduktieve wao'ers die ons handenvol geld kosten en nog meer zaken. Het geld moet natuurlijk effectief worden besteed en niet onnodig verspild aan zaken waarvan het nut niet vaststaat, maar ik weiger te accepteren dat de bereidheid om immigranten als een toegevoegde waarde te erkennen valt of staat bij een positieve kosten en baten analyse.
De muziek dan? Het eten? Wat?
Er zijn helse problemen in Nederland: voordat de toegevoegde waarde kan worden gezien, zijn we wel even verder.



Is het zo verschrikkelijk dat er 100 miljoen euro moet worden uitgetrokken.
Eh, ja. En dat omdat de eigen ouders er niet toe in staat zijn.


Dan kunnen ze ook genieten van de cultuur waar jij ook van geniet.
Ik heb nog nooit een Marokkaan in het concertgebouw of stadsschouwburg gezien, sorry. En al zeker niet uit die criminele onopgevoede hoek.

Ik vind dit vrekkerig gedoe erg misselijk. De opofferingsgezindheid die ouders voor hun kroost over hebben moet de overheid ook hebben voor haar onderdanen.
Je kunt Nederland niet bepaald vrekkig noemen, gezien de bedragen die neergeteld worden om allochtonen te huisvesten, voeden, van medische zorg te voorzien, etc.
Het betalen wordt (nog) wel gedaan, maar wat Nederlanders er over het algemeen van merken, is dat luidkeels wordt geroepen om meer. En dat wij ons moeten gaan aanpassen. En dat we gierige racisten zijn. Dat bendes criminele jochies de straten onveilig maken. En dat de werkeloosheid onder allochtonen hoog is, en bereidheid tot werk laag. Enfin, dit hoef ik je allemaal niet te vertellen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het ergens ophoudt, die opofferingsgezindheid naar ons kroost, zoals je ze schattig omschrijft.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:16
Geplaatst door Grietje
Die zijn door de eerste generatie gebouwd van het geld dat ze hier bijeen hebben gesprokkeld. Ze hebben die huizen gebouwd omdat ze toch nog hopen ooit hun oude dag in hun eigen land te slijten. De jongeren van tegenwoordig hebben helemaal niets aan die huizen en ken ook geen die het idee heeft dat hij er later zal gaan wonen. heb je weer iets geleerd.
Hey... naar mijn weten wordt er nog steeds gebouwd. Enfin, dan zal die NRC-journalist het wel uit zijn duim hebben gezogen.

Het zijn in elk geval niet de huizen die voor Marokkanen in Marokko worden gebouwd op kosten van de Nederlandse staat, die op deze manier een paar criminele Marokkanen tijdelijk van de straat weet te houden.

Grietje
28-08-03, 13:17
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat doen immigranten toch ook? Luister 's, waarvoor komen ze anders?
Op politieke vluchtelingen na natuurlijk, maar die komen niet uit Marokko. Niet meer dan normaal dat beide partijen financiele criteria hanteren.


De muziek dan? Het eten? Wat?
Er zijn helse problemen in Nederland: voordat de toegevoegde waarde kan worden gezien, zijn we wel even verder.



Eh, ja. En dat omdat de eigen ouders er niet toe in staat zijn.


Ik heb nog nooit een Marokkaan in het concertgebouw of stadsschouwburg gezien, sorry. En al zeker niet uit die criminele onopgevoede hoek.

Je kunt Nederland niet bepaald vrekkig noemen, gezien de bedragen die neergeteld worden om allochtonen te huisvesten, voeden, van medische zorg te voorzien, etc.
Het betalen wordt (nog) wel gedaan, maar wat Nederlanders er over het algemeen van merken, is dat luidkeels wordt geroepen om meer. En dat wij ons moeten gaan aanpassen. En dat we gierige racisten zijn. Dat bendes criminele jochies de straten onveilig maken. En dat de werkeloosheid onder allochtonen hoog is, en bereidheid tot werk laag. Enfin, dit hoef ik je allemaal niet te vertellen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het ergens ophoudt, die opofferingsgezindheid naar ons kroost, zoals je ze schattig omschrijft.

Goed. Jij je zin. Ze deugen niet en zullen ook nooit deugen. Het is allemaal verspilde moeite geweest.

Mark
28-08-03, 13:17
Geplaatst door Grietje
Door wie was het ook alweer geschreven?

Pieter Lakeman

Grietje
28-08-03, 13:20
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hey... naar mijn weten wordt er nog steeds gebouwd. Enfin, dan zal die NRC-journalist het wel uit zijn duim hebben gezogen.

Het zijn in elk geval niet de huizen die voor Marokkanen in Marokko worden gebouwd op kosten van de Nederlandse staat, die op deze manier een paar criminele Marokkanen tijdelijk van de straat weet te houden.

Voorspelbaar dat je klakkeloos overneemt wat een journalist beweert.

Je weet toch wel, gekkie, dat uit onderzoek gebleken is dat die huizen helemaal niet allemaal op kosten van de staat zijn gebouwd.

Verder zou het je sieren als je dat denigrerend toontje liet varen.

Grietje
28-08-03, 13:21
Geplaatst door Mark
Pieter Lakeman

Wat is er zo allochtoons aan Pieter Lakeman. Of is Lakeman engels voor meerman?

000NobelPrizes
28-08-03, 13:26
Geplaatst door Grietje
Goed. Jij je zin. Ze deugen niet en zullen ook nooit deugen. Het is allemaal verspilde moeite geweest.

Flauw dat je zo reageert. In mijn laatste tekst heb ik namelijk Neerlands onbehagen samengevat. Hollanders horen nooit iets uit Marokkaanse hoek behalve nare dingen.
Ik heb hier op dit forum pas ontdekt dat de bijval voor AEL bijvoorbeeld niet bijster hoog is, om maar een voorbeeld te noemen. Dat ze El Moumni een sukkel vinden met zijn homofobe idioterie.
Als Ayaan of Bouazza eens flink kritiek geeft (wat geen kwaad kan) worden ze direct verketterd. Marokkanen zijn zo gekwetst dat ze op die manier in het nieuws komen, maar als iemand zijn broodmolen open trekt wordt-ie direct geslacht. En demonstraties zoals afgelopen maand op het Mercatorplein zijn natuurlijk helemaal slechte signalen. Geen wonder dat de Hollandse wenkbrauwen gaan fronsen.
Ik had al gezegd: organiseer een demonstratie tegen Marokkaanse crimineeltjes: DAT was een coup geweest. Dan zou Holland gezien hebben dat Marokkanen daar ook schijtziek van worden, dat het een marginale groep is die geen steun krijgt. Ik denk dat de diefjes zelf er ook flink van waren geschrokken om uit 'eigen hoek' zo'n veeg uit de pan te krijgen.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:28
Geplaatst door Grietje
[B]Voorspelbaar dat je klakkeloos overneemt wat een journalist beweert.

Je weet toch wel, gekkie, dat uit onderzoek gebleken is dat die huizen helemaal niet allemaal op kosten van de staat zijn gebouwd.

?
Voor zover ik weet zijn het materiaal en de salarissen door Nederland betaald. Hebben ze dat ook verzonnen? Raar.

Grietje
28-08-03, 13:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Flauw dat je zo reageert. In mijn laatste tekst heb ik namelijk Neerlands onbehagen samengevat. Hollanders horen nooit iets uit Marokkaanse hoek behalve nare dingen.
Ik heb hier op dit forum pas ontdekt dat de bijval voor AEL bijvoorbeeld niet bijster hoog is, om maar een voorbeeld te noemen. Dat ze El Moumni een sukkel vinden met zijn homofobe idioterie.
Als Ayaan of Bouazza eens flink kritiek geeft (wat geen kwaad kan) worden ze direct verketterd. Marokkanen zijn zo gekwetst dat ze op die manier in het nieuws komen, maar als iemand zijn broodmolen open trekt wordt-ie direct geslacht. En demonstraties zoals afgelopen maand op het Mercatorplein zijn natuurlijk helemaal slechte signalen. Geen wonder dat de Hollandse wenkbrauwen gaan fronsen.
Ik had al gezegd: organiseer een demonstratie tegen Marokkaanse crimineeltjes: DAT was een coup geweest. Dan zou Holland gezien hebben dat Marokkanen daar ook schijtziek van worden, dat het een marginale groep is die geen steun krijgt. Ik denk dat de diefjes zelf er ook flink van waren geschrokken om uit 'eigen hoek' zo'n veeg uit de pan te krijgen.

Wat wil je nu eigenlijk?

Grietje
28-08-03, 13:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
?
Voor zover ik weet zijn het materiaal en de salarissen door Nederland betaald. Hebben ze dat ook verzonnen? Raar.

salarissen door Nederland betaald? Wat bedoel je daarmee?

Jimi
28-08-03, 13:32
[i]
Ik had al gezegd: organiseer een demonstratie tegen Marokkaanse crimineeltjes: DAT was een coup geweest. [/B]

Tsja, ijdele hoop...helaas.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:34
Geplaatst door Grietje
salarissen door Nederland betaald? Wat bedoel je daarmee?
De jongens die naartoe zijn gezonden om de huizen te bouwen: ze kregen 1000 of 2000 euro per maand (ben het even kwijt).
Maar je had al gezegd dat een onderzoek heeft uitgewezen dat deze actie helemaal niet is betaald door de Nederlandse overheid: het is verder dus irrelevant. Ik heb dat onderzoek dus over het hoofd gezien, ik hoor het voor het eerst.

Grietje
28-08-03, 13:35
Geplaatst door 151 NobelPrizes
De jongens die naartoe zijn gezonden om de huizen te bouwen: ze kregen 1000 of 2000 euro per maand (ben het even kwijt).
Maar je had al gezegd dat een onderzoek heeft uitgewezen dat deze actie helemaal niet is betaald door de Nederlandse overheid: het is verder dus irrelevant. Ik heb dat onderzoek dus over het hoofd gezien, ik hoor het voor het eerst.

Wat bazel je nou mens? Door wie zijn die jongens daar naartoe gezonden? Over welke actie heb je het nou?

Maarten
28-08-03, 13:37
Goed stuk mars. Dat is wel de kern van de zaak. Er zit Power in die marokkanen. En ze kwamen állemaal hier om er het beste van te maken, omdat dit nu eenmaal het land was, waar ze voor zichzelf en hun kinderen een toekomst moesten opbouwen.

Natuurlijk is alle kutzooi er ook, maar het is gewoon onderdeel van het pakket. En marokkanen zijn (cultureel e.a.) net als elke andere groep speciaal, en dat geeft dús speciale moeilijkheden. Een groot deel daarvan is overigens normale immigranten- en 2e-generatie problematiek, maar die pakt gezien het speciale van de groep óok weer speciaal uit. Verder botst er van alles, en dat zij maar zo. Dat overleven we wel..

Maar intussen zijn die Marokkanen wel ONZE Marokkanen! Ze zijn in elk geval een aardige praktijktest Omgaan met Diversiteit. Nederland was misschien altijd al behoorlijk internationaal georienteerd, en importeerde altijd veel goede dingen van andere culturen, maar die praktijk was misschien nog wel het gat in de markt, waaraan de universele menselijkheid nog eens goed getoetst kon worden.

Ja, in vele opzichten is hun aanwezigheid misschien een verrijking. Maar ik heb iets tegen de vraag of ze hier "de cultuur" verrijken. Dat is het punt niet. Ze verrijken ook niets dat er al ís! Ze activeren daarin wel wat, hoewel ze anderzijds dus ook goede dingen wegdrukken (al dan niet bedoeld)
Maar het punt is wel, dat er gewoon iets níeuws komt! En dat brengt zijn eigen cultuur mee, en daar zijn gewoon de goede dingen uit te plukken. En hoe méér autochtonen het besef krijgen, dat het ónze Marokkanen zijn, hoe meer die groep gestimuleerd wordt, en zijn éigen dingen gaat ontwikkelen. Als Nederland de kunstmest levert, dan maken die Marokkanen er echt wel een mooi tuintje van.

Premier Lubbers had in de 80er jaren echt wel gelijk, hoewel ik 'm toen als CDA politicus wel kon schieten.. Hij zij: laat mínder mensen binnen, maar geef de mensen die binnen zíjn een zo goed mogelijke kwaliteit.
Nou, dat geldt nu misschien wel meer dan ooit. Er zijn in het kader van de gezinshereniging gewoon veel teveel mensen binnen gekomen, door de gaten in dat systeem.

Nederland trok dat gewoon niet, met name in de grote steden niet. Het is gewoon van de gekken, dat vele autochtonen daar wegvluchten, omdat zij zich daar niet meer thuis voelen, of gevaren voor hun kinderen zien. Mogen die autochtonen misschien óok een probleem hebben?? Je kunt wel proberen om die allemaal te vatten onder onwilligen of racisten enz, maar dat is je reinste flauwe kul. Nederland heeft echt wel een probleem met de overwoekering en dat IS er dus gewoon.

Dus heb ik zoiets van: grenzen dicht (behalve voor de echte asielzoekers, die om humanitaire redenen echt wel wat verdienen), en dán eisen gaan stellen aan autochtonen. Poldermodel dus, waarbij we intern de soep laten gaar koken. En daarin is íedere allochtoon er dus een van ONS!!! En dan heeft elke allochtoon die hier woont, en het gevoel krijgt niet welkom te zijn, recht van klagen! En die moet dan bijval krijgen!

Maar het póldert niet lekker als Nederland een vergiet is, waar maar alles door naar binnen stroomt. Dat kwéekt gewoon haat tegen buitenlanders, die dan een bedreiging vormen. En of dat nou zo is of niet, autochtonen vóelen dat gewoon zo!..

Daarom zou ik zelfs helemáal geen importhuwelijken meer toestaan van mensen waar hier al grote groepen van zijn. Jammer dan, maar Nederland heeft een probleem, en dat moet éerst maar eens opgelost worden. het gaat gewoon te diep. Teveel mensen die een soort bedreiging in de culturele basisveiligheid voelen.
Marokkanen zullen wel tegen deze mening lopen gillen, en het zal ook wel een appel doen op hun gevoel, dat Marokkanen hier niet welkom zijn, maar volgens mij is het juist noodzakelijk om een sfeer te creeren waarin ze juist wél welkom zijn.

PS: Mankeert er wat aan die Marokkaanse meiden die in Marokko al Nederlands leren? Nee, natuurlijk niet! Zouden die een verrijking zijn hier, omdat het actieve mensen met initiatief zijn? Ja, vermoedelijk wel. Moet je ze dan weigeren hier? helaas wel ja. Eerst maar eens 5 of 10 jaar wat problemen oplossen hier: vooral ook de problemen van autochtonen. Maakt niet uit of dat vooroordelen zijn, ja of nee. Ze hebben gewoon het recht een probleem te voelen.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:38
Geplaatst door Grietje
Wat wil je nu eigenlijk?
Simpel. Meer zelfkritiek van Marokkanen, toegeven waar ze de mist in zijn gegaan, meer energie om op de arbeidsmarkt terecht te komen, minder militante kreten over jihad, geen antisemitische teksten of gevoetbal met kransen, minder criminaliteit, minder homofobie, minder gekrakeel dat wij ons nog meer moeten gaan aanpassen (terwijl we al zo'n eind zijn opgeschoven), minder schooluitval, minder partner-import, meer eerlijkheid: gewoon, dat soort normale dingen.

Grietje
28-08-03, 13:39
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Simpel. Meer zelfkritiek van Marokkanen, toegeven waar ze de mist in zijn gegaan, meer energie om op de arbeidsmarkt terecht te komen, minder militante kreten over jihad, geen antisemitische teksten of gevoetbal met kransen, minder criminaliteit, minder homofobie, minder gekrakeel dat wij ons nog meer moeten gaan aanpassen (terwijl we al zo'n eind zijn opgeschoven), minder schooluitval, minder partner-import, meer eerlijkheid: gewoon, dat soort normale dingen.

Hahaha en dat zegt ze tegen een Bounty. Ga toch vissen, meid.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:40
Geplaatst door Grietje
Wat bazel je nou mens? Door wie zijn die jongens daar naartoe gezonden? Over welke actie heb je het nou?
Oh...

Een paar maanden geleden kwam in het nieuws dat Marokkaanse crimineeltjes naar Marokko zijn gestuurd om daar huizen te bouwen voor Marokkanen. Zo'n maand of 6, in het kader van heropvoeding. Hun gage en het materiaal werd door de Nederlandse overheid betaald.
Daar had ik het daarstraks over.
Ik dacht dat jij hierop antwoordde dat is gebleken dat Nederland het niet had betaald. Wie dan wel, vraag ik me af.

000NobelPrizes
28-08-03, 13:41
Geplaatst door Grietje
Hahaha en dat zegt ze tegen een Bounty. Ga toch vissen, meid.

Ga toch vissen... Wat een antwoord. Blijkbaar is dit eisenpakket te hoog. Wat is een bounty?

Grietje
28-08-03, 13:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh...

Een paar maanden geleden kwam in het nieuws dat Marokkaanse crimineeltjes naar Marokko zijn gestuurd om daar huizen te bouwen voor Marokkanen. Zo'n maand of 6, in het kader van heropvoeding. Hun gage en het materiaal werd door de Nederlandse overheid betaald.
Daar had ik het daarstraks over.
Ik dacht dat jij hierop antwoordde dat is gebleken dat Nederland het niet had betaald. Wie dan wel, vraag ik me af.


Pffff...en ik dacht dat je het over de huizen die daar door de 1e generatie zijn gebouwd. Tsja, als de overheid denkt dat ze ze daarmee in het gareel kunnen krijgen mogen ze dat vooral doen. That's non of my problem.

Grietje
28-08-03, 13:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ga toch vissen... Wat een antwoord. Blijkbaar is dit eisenpakket te hoog. Wat is een bounty?

Een Bounty? Hahahahaha. Vraag dat maar aan mijn grote vriend Zwarte Schaap. Doei, ik ga hardlopen.

GroteWolf
28-08-03, 13:43
Laat ik beginnen met te stellen dat linkse mensen ook zo min mogelijk geld willen betalen. Daarom zijn ze links: Om zoveel mogelijk geld te krijgen van de rechtse mensen. Dat is sociaal.

U is een grote humorist!

De absurditeit van het leven laten zien. Meer is er niet voor nodig.

Er zijn momenten dat ik toch nog geloof dat de bevolkingsgroepen inderdaad ooit tot een vorm van integratie zullen komen. Ik denk echter dat de politiek en veel kiezers van toen (1976 of zo) nooit hebben vermoed hoe moeizaam dat zou verlopen. Hadden ze naar andere landen gekeken waar verschillende volkeren samen leven ( Turkije/Koerden, Bulgarije/Turken, Joegoslavie, zwart en wit in de US to name a few) hadden ze wellicht al iets kunnen vermoeden. Meestal ben ik dan ook heel pessimistisch. Ik denk dat de US ons voorland zijn. In Frankrijk heb je al enorme ghetto's rondom de steden. Doodeng.

Ook Pim Fortuyn beweerde dat de multiculturele maatschappij een utopie is omdat je in Bosnie kunt zien waar multiculturele samenlevingen op uitdraaien. Dit soort defaitisme is werkelijk van de ratten besnuffeld. Je moet begrijpen Grote Wolf dat de landen die je net opnoemt met minderhedenproblemen, ook een andere geschiedenis kennen met die minderheden en dat die minderheden ook in sociaal economisch opzicht zeer achtergesteld zijn. Dat is hier in Ned. gelukkig niet altijd het geval. Wij kennen geen bloedige geschiedenis met moslims waardoor er eventueel een eeuwige voedingsbodem zou kunnen blijven bestaan voor wrokgevoelens. Hier worden minderheden gelukkig niet in voorsteden buiten de grote steden gedumpt in huizen waar dertig veertig jaar lang geen onderhoud aan is gepleegd. Als je zulke landen als voorbeeld neemt kun je er inderdaad van uitgaan dat er niets verandert.

Ik hoop ook dat het mee zal vallen. Defaitisme is mij niet vreemd maar je weet maar nooit. Wel vind ik dat de huidige problemen voorzienbaarder waren dan men nu suggereert.

an3sdej
28-08-03, 13:50
Zwart Schaap,


Het leven dat er op achteruit is gegaan komt door door de werkeloosheid, rotterdam wordt altijd bij een economische achteruitgang het hardst getroffen. Zo gaat dat met arbeiderssteden

De laatste tien jaar was er alleen maar vooruitgang, en in die periode stegen de criminaliteitscijfers op straat explosief hoor, de veiligheid holde achteruit !!!!! :fuckit2:

taouanza
28-08-03, 13:50
Geplaatst door mulan
Taouanza...hoe durf je van Gogh en dat Arabische gejengel ook maar in 1 zin te noemen.Je weet toch dat dit geen kwestie van smaak is..... :maf2:


Ja ik ben maar niet geintegreerde domme allochtoon,wat weet ik nou?:droef:

freya
28-08-03, 13:55
Deze Pieter Lakeman?

Immigranten: bodemloze put of goudmijn?
"De Nederlandse immigratiepolitiek is ongemerkt overgegaan in een van de meest verspillende vormen van hulpverlening"
Pieter Lakeman

De bedrijfseconoom Pieter Lakeman schrijft in zijn boek, ‘Binnen zonder kloppen’, over de economische gevolgen van de Nederlandse immigratiepolitiek. Volgens hem heeft de immigratie van Turken en Marokkanen de Nederlandse samenleving veel meer gekost dan opgeleverd, zo’n zeventig miljard. Daarnaast betoogt Lakeman dat het bedrijfsleven al vanaf de eerste werving wist dat het niet ging om tijdelijke arbeidskrachten.

In het boek geeft Lakeman een "beperkte’ definitie van immigranten hij heeft het over gastarbeiders, nauwelijks over asielzoekers en helemaal niet over de 200.000 migranten uit de Europese unie die hier werken of wonen. En ook niet over Amerikanen en Japanners die grote bedrijven hier naartoe hebben gehaald en voor veel werkgelegenheid hebben gezorgd. Als Lakeman het over lasten heeft, bedoelt hij sociale uitkeringen, kinderbijslag, gezondheidszorg en huursubsidies. Aan de batenkant komt hij niet verder dan de BTW die afgedragen wordt.

Lakeman schrijft dit boek op het moment dat andere EU -landen immigratiequota hanteren om aan de binnenlandse vraag naar arbeid te kunnen voldoen. Berlijn wordt bijvoorbeeld gebouwd door Portugezen, die op hun beurt weer worden vervangen door migranten uit Afrika. Italië en Spanje laten 30.000 immigranten per jaar toe, en Griekenland heeft 300.000 illegalen laten legaliseren.

In 1995 deed Delphiconsult een zelfde onderzoek als Lakeman met echter een andere conclusie. De overheid kreeg aan premies en belastingen veel meer geld binnen dan zij uitgaf in de vorm van sociale zekerheid, sociale voorzieningen, onderwijs en gezondheidszorg.

Sinds dit laatste rapport, dat gebaseerd is op cijfers uit de jaren tachtig, is de situatie veranderd. De werkloosheid onder allochtonen nam toe, en daarmee ook de investeringen die de overheid deed om hen aan werk te helpen. Daar staat tegenover dat deze groep minder gebruik maakt van de gezondheidszorg en onderwijs. Daarnaast is zij relatief jong en maakt dus nauwelijks aanspraak op kostbare voorzieningen als de AOW.

De economische groei van dit moment zal de baten doen toenemen en de kosten verder drukken. Ook de oudere, niet of nauwelijks geschoolde allochtoon, wordt weer aantrekkelijk voor de werkgever. Het CBS heeft berekend dat de Nederlandse beroepsbevolking een miljoen mensen tekort komt als allochtonen niet zouden werken.

Ik had al zo'n vermoeden dat er iets op die beweringen af te dingen zou zijn :nerd:

freya
28-08-03, 13:58
Geplaatst door mulan
Taouanza...hoe durf je van Gogh en dat Arabische gejengel ook maar in 1 zin te noemen.Je weet toch dat dit geen kwestie van smaak is.....



Ja ik ben maar niet geintegreerde domme allochtoon,wat weet ik nou?

:verrassin

Ik hou van allebei.
Ben ik nu een domme niet geintegreerde autochtoon? :verward:

Maarten
28-08-03, 14:36
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Wat is een bounty?

:hihi: ... Een Bounty (ken je die repen eigenlijk?) is bruin van buiten maar wit van binnen. Staat dus als metafoor voor de allochtoon die van buiten weliswaar bruin is, maar innerlijk geintegreerd is, en dus voor een groot deel als Nederlander denkt..
De "bounty's" worden in eigen kring soms gewantrouwd, omdat ze er van verdacht worden de eigen cultuur te verloochenen.. Ze krijgen dus de kritiek teveel vernederlandst te zijn.
Het is dus een scheldwoord vanuit AEL-achtige kringen.. Hirsi Ali is er het schoolvoorbeeld van.
De Bounty is het soort allochtoon, dat jij waarschijnlijk het meest ziet zitten...

Grietje pakt dus even uit, omdat ze (hij?) het gevoel heeft, dat je verhalen voor háar bedoeld zijn geloof ik...

000NobelPrizes
28-08-03, 15:03
Geplaatst door Maarten
De Bounty is het soort allochtoon, dat jij waarschijnlijk het meest ziet zitten...

Grietje pakt dus even uit, omdat ze (hij?) het gevoel heeft, dat je verhalen voor háar bedoeld zijn geloof ik...

Aha, dank voor de uitleg.
En nou nee: voor mij maakt het niet uit of iemand helemaal vernederlandst is, een bounty of toegewijd Marrokaan.
Maar iemand die op zijn 22ste al vindt dat hij genoeg heeft bijgedragen om op een uitkering te gaan zitten - terwijl hij absoluut niet dom is - zie ik dus niet automatisch zitten.

Grietje
28-08-03, 15:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Aha, dank voor de uitleg.
En nou nee: voor mij maakt het niet uit of iemand helemaal vernederlandst is, een bounty of toegewijd Marrokaan.
Maar iemand die op zijn 22ste al vindt dat hij genoeg heeft bijgedragen om op een uitkering te gaan zitten - terwijl hij absoluut niet dom is - zie ik dus niet automatisch zitten.


hahahahha! lieve schat, ik heb je bij de neus genomen met die uitkering. ik ben gewoon een eerzame student. student nederlandse taal- en letterkunde. kun je nagaan. HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA :giechel: :giechel: :stomp: :lol: :jumping: :kotsen2: :koppel: :auw: :maf:

Grietje
28-08-03, 15:19
soms geef ik mij uit voor gigolo of pooier/loverboy. maar diep in mijn hart zou ik het liefst een ballerina willen zijn.

000NobelPrizes
28-08-03, 15:20
Aha. Geen idee waarom het je vertelde dan: ik heb de neiging mensen te geloven, namelijk. Dat je nu zegt dat je studeert (leuke studie trouwens) geloof ik ook.

000NobelPrizes
28-08-03, 15:21
Geplaatst door Grietje
soms geef ik mij uit voor gigolo of pooier/loverboy. maar diep in mijn hart zou ik het liefst een ballerina willen zijn.

Correctie: je hints over vermeend pooierschap geloofde ik dus niet, omdat ik je daar te sympathiek voor achtte.

Grietje
28-08-03, 15:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Aha. Geen idee waarom het je vertelde dan: ik heb de neiging mensen te geloven, namelijk. Dat je nu zegt dat je studeert (leuke studie trouwens) geloof ik ook.

Dus als ik zou zeggen dat ik de buitenechtelijke zoon van Idi Amin ben, zou je mij ook geloven?

000NobelPrizes
28-08-03, 15:23
Geplaatst door Grietje
Dus als ik zou zeggen dat ik de buitenechtelijke zoon van Idi Amin ben, zou je mij ook geloven?
haha... zie mijn vorige bericht over het pimpen.

Grietje
28-08-03, 15:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
haha... zie mijn vorige bericht over het pimpen.

got it

Grietje
28-08-03, 15:27
Voor 151 NobelPrizes:

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

000NobelPrizes
28-08-03, 15:29
Geplaatst door Grietje
Voor 151 NobelPrizes:

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.
Goeie tekst voor je contactadvertentie.

En dat we het niet eens zijn, wil nog niet zeggen dat ik je niet aardig vind.
Enfin: dat nog even over dat badinerende toontje dat ik volgens jou had aangeslagen. Of was het denigrerend? Any which way: sorry als dat zo overkwam.

000NobelPrizes
28-08-03, 15:31
Geplaatst door Grietje
Voor 151 NobelPrizes:

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.
Gedicht uitgevlooid: het is net alsof hij (zij? ken de dichter niet) het in de eerste 2 regels over iets anders heeft dan in de andere regels.
Opvallend, wel.

GroteWolf
28-08-03, 15:47
Lakeman schrijft dit boek op het moment dat andere EU -landen immigratiequota hanteren om aan de binnenlandse vraag naar arbeid te kunnen voldoen. Berlijn wordt bijvoorbeeld gebouwd door Portugezen, die op hun beurt weer worden vervangen door migranten uit Afrika. Italië en Spanje laten 30.000 immigranten per jaar toe, en Griekenland heeft 300.000 illegalen laten legaliseren.

Allemaal landen waar inmiddels 10% van de beroepsbevolking werkeloos is.