PDA

Bekijk Volledige Versie : 20 doden vrijdagsgebed Irak



Zgeheu
29-08-03, 15:17
BAGDAD/NAJAF - In de Iraakse stad Najaf is vrijdag voor een moskee een autobom ontploft. Het gebedshuis zat op het moment van de explosie vol met mensen voor het wekelijkse gebed, aldus een correspondent van het Franse persbureau AFP.

Ten minste vijf mensen verloren het leven door de ontploffing bij de moskee van Ali, een van de belangrijkste heiligdommen van de sjiieten. Tientallen anderen raakten gewond door de klap. Najaf ligt ongeveer 160 kilometer ten zuiden van de Iraakse hoofdstad Bagdad.

***************************************
Sji'itische leider in Najaf gedood

***************************************
NAJAF Bij een bomaanslag op een moskee
in Najaf zijn mogelijk twintig doden
gevallen.Onder de doden is de leider
van de sji'itische beweging de Opperste
Raad voor de Islamitische Revolutie van
Irak,ayatollah Mohammed Baqr al-Hakim.

Een auto explodeerde aan het begin van
de middag bij de moskee van Ali,een van
de heiligdommen van de sji'ieten.Op dat
moment namen honderden moslims daar
deel aan het vrijdaggebed.Het zou om de
auto van al-Hakim zelf gaan.

De ayatollah was na de val van Saddam
Hussein uit Iran teruggekeerd na een
ballingschap van 23 jaar.Najaf is na de
val van Saddam steeds onrustig geweest.
***************************************

Rachidaaatje
29-08-03, 20:34
Ze konden het weer niet laten.......... :droef:










:(

an3sdej
29-08-03, 23:35
Ondertussen is het aantal doden 123 :aanwal:

an3sdej
30-08-03, 00:38
Ik weet dat de VS juridisch verantwoordelijk is voor de veiligheid in heel Irak. Maar dat velen Amerika nu verantwoordelijk houden voor deze aanslag omdat ze de veiligheid van deze mensen niet hebben kunnen verwezenlijken, krijg ik even een vieze smaak in de mond.

Ze mochten Najaf toch niet in als Kufar, daar het een heilige stad zou zijn?? Ze mochten toch niet in de nabijheid van die moskee komen?? :fpotver:

Grietje
30-08-03, 00:51
Geplaatst door an3sdej
Ik weet dat de VS juridisch verantwoordelijk is voor de veiligheid in heel Irak. Maar dat velen Amerika nu verantwoordelijk houden voor deze aanslag omdat ze de veiligheid van deze mensen niet hebben kunnen verwezenlijken, krijg ik even een vieze smaak in de mond.

Ze mochten Najaf toch niet in als Kufar, daar het een heilige stad zou zijn?? Ze mochten toch niet in de nabijheid van die moskee komen?? :fpotver:

400.000 soldaten zonder enige vorm van ruggespraak ontslaan, politiekorpsen ontbinden etc etc. Je maakt het er zo niet veiliger op als bezettingsmacht.

an3sdej
30-08-03, 00:53
Velen zijn alweer in dienst begreep ik :ninja:

Grietje
30-08-03, 00:55
Uit het interview in de VN (30-08-03) met Isam al Khafaji, een van de 140 Iraakse topadviseurs van de Amerikanen (Inmiddels weer terug in Nederland omdat hij zich niet serieus genomen voelde door de Amerikanen)

Wat is de grootste fout die de Amerikanen hebben gemaakt?

De ontbinding van het Iraakse leger. In één klap kwamen vierhonderdduizend mensen op straat te staan. Mensen die gezinnen moeten onderhouden. het was een domme, arrogante beslissing, genomen op advies van mensen die de realiteit niet kennen. Ze hebben mensen op straat gezet die goed met wapens kunnen omgaan. Vind je het gek dat er aanslagen gepleegd worden?

an3sdej
30-08-03, 01:01
SLECHTE PLANNING van die Amerikanen :geld: Pistool vanuit de heup en HOPPA :maffia:

Grietje
30-08-03, 01:03
Geplaatst door an3sdej
SLECHTE PLANNING van die Amerikanen :geld: Pistool vanuit de heup en HOPPA :maffia:

Waarom schrijf je dan dit:


Ik weet dat de VS juridisch verantwoordelijk is voor de veiligheid in heel Irak. Maar dat velen Amerika nu verantwoordelijk houden voor deze aanslag omdat ze de veiligheid van deze mensen niet hebben kunnen verwezenlijken, krijg ik even een vieze smaak in de mond.

Ze mochten Najaf toch niet in als Kufar, daar het een heilige stad zou zijn?? Ze mochten toch niet in de nabijheid van die moskee komen??

an3sdej
30-08-03, 01:07
Ik was tegen de inval door de VS in Irak, maar die Iraki's zijn ook wel erg hypocriet hoor!

Als ze beschermt willen worden door de Amerikaanse tanks, dan moeten die tanks ook voor die moskee mogen staan!!

Grietje
30-08-03, 01:16
Geplaatst door an3sdej
Ik was tegen de inval door de VS in Irak, maar die Iraki's zijn ook wel erg hypocriet hoor!

Als ze beschermt willen worden door de Amerikaanse tanks, dan moeten die tanks ook voor die moskee mogen staan!!

Jammer dat ze die 400.000 iraakse/islamitische soldaten hebben ontslagen die wel in staat zouden kunnen zijn om bescherming te bieden.

lennart
30-08-03, 01:25
Geplaatst door an3sdej
Ik was tegen de inval door de VS in Irak, maar die Iraki's zijn ook wel erg hypocriet hoor!

Als ze beschermt willen worden door de Amerikaanse tanks, dan moeten die tanks ook voor die moskee mogen staan!!

Wees niet bang, ze zullen zich nu zelf beschermen. Ik denk dat volgende week vrijdag er een bewapende Shia orde dienst is.

an3sdej
30-08-03, 01:43
al-Hakim had al een militie van een paarduizend maqn, maar die waren dus niet functioneel :vingers:

Grietje
30-08-03, 01:44
Geplaatst door an3sdej
al-Hakim had al een militie van een paarduizend maqn, maar die waren dus niet functioneel :vingers:

Die middelvingers zijn nergens voor nodig. Het is volgens mij al erg genoeg dat die mensen dood zijn.

Simon
30-08-03, 08:45
Geplaatst door Grietje
Jammer dat ze die 400.000 iraakse/islamitische soldaten hebben ontslagen die wel in staat zouden kunnen zijn om bescherming te bieden.

Ja je hebt gelijk. Ik heb dat interview met Isam al Khafaji ook in de VN gelezen en denk dat de amerikanen weinig doen om de sympathie van de Irakezen te winnen. Aan de andere kant hoop ik dat dit een signaal kan zijn om krachten te bundelen om het oude regime geen kans te geven. Als de amerikanen zich nu zouden terugtrekken zou de kans immers groot zijn dat het land in chaos en burgeroorlog zou belanden.

Simon

000NobelPrizes
30-08-03, 09:10
Geplaatst door Grietje
Die middelvingers zijn nergens voor nodig. Het is volgens mij al erg genoeg dat die mensen dood zijn.

Dat is zeker erg. Maar er zullen aanslagen gepleegd blijven worden zolang de Amerikanen er zitten.
Laat het volk kiezen, zou ik zeggen. Of ze hun eigen boontjes willen doppen en zelf het land gaan besturen. Dan trekken de buitenlandse troepen zich terug. De 400.000 lokale strijdmachten kunnen dan weer hun taak gaan uitoefenen waar nodig, en de regering kan blijven doorwerken aan de wederopbouw.