PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentalistisch christelijke bezuinigingsronde in Nederland



Marsipulami
29-08-03, 22:34
Akkoord over bezuinigingen in de zorg

Uitgegeven: 29 augustus 2003 20:07
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2003 22:14

DEN HAAG - Het volledig schrappen van de vergoeding voor reageerbuisbevruchting (IVF) is van de baan. Het kabinet heeft vrijdag hierover overeenstemming bereikt. Het wil nu de eerste behandeling niet en de tweede en derde behandeling wel vergoeden. Nu krijgen mensen die daarvoor in aanmerking komen drie behandelingen vergoed. Dat melden wel ingelichte kringen in Den Haag.

De maatregel maakt deel uit van de bezuinigingen ter hoogte van 2,1 miljard euro die minister Hoogervorst (Volksgezondheid) moet nemen. Over het hele pakket is het kabinet het nu eens. Een groot deel van de plannen is al uitgelekt of eerder aangekondigd. Zoals de fiscale maatregel voor chronisch zieken met een laag inkomen. Deze is bedoeld als tegemoetkoming voor deze groep die anders wel heel hard wordt getroffen door de maatregelen.

Bonussen inleveren

Het meeste geld haalt Hoogervorst weg bij de apothekers. Zij moeten vanaf maandag een groot deel van de bonussen inleveren die ze van de farmaceutische industrie krijgen. Dat levert volgend jaar 432 miljoen euro op.

Het kabinet wil verder dat mensen een eigen bijdrage gaan betalen voor elk doktersrecept dat wordt uitgeschreven. Deze euro-variant van de medicijnknaak bedraagt 1,50 euro per recept, ongeacht het aantal recepten een patiënt per jaar nodig heeft.

Verder wordt er flink gesneden in het ziekenfondspakket. De pil wordt voortaan alleen nog vergoed voor vrouwen tot 21 jaar. Volwassenen moeten zelf voor de tandarts gaan betalen en fysiotherapie verdwijnt uit het ziekenfonds voor 18-plussers (met uitzondering van de chronisch zieken). De vergoeding voor het ziekenvoer per taxi verdwijnt en psychotherapie wordt boven de dertig behandelingen niet meer vergoed.

Scootmobiel

Chronisch zieken gaan volgens de goedingelichte kringen voortaan zelf eenvoudige medicijnen als pijnstillers betalen die ze zonder recept bij de drogist of apotheek kunnen kopen. Daarnaast wordt een deel van de thuiszorg geschrapt uit de vergoedingenlijst van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Voor het eerst sinds jaren wordt ook de eigen bijdrage voor de voorzieningen uit de AWBZ verhoogd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om hulpmiddelen als een scootmobiel.

Minister Hoogervorst heeft ook definitief besloten om 135 miljoen euro te bezuinigen op de subsidies voor diverse maatschappelijke organisaties, zoals sportclubs. De organisaties moeten nog wachten tot prinsjesdag voordat ze horen hoeveel ze afzonderlijk worden gekort.

www.nu.nl

an3sdej
29-08-03, 22:39
Wat een topictitel :cool: Dat verrekte CDA zijn toch jouw geloofsvriendjes?? :fplet:

Marsipulami
29-08-03, 22:47
Geplaatst door an3sdej
Wat een topictitel :cool: Dat verrekte CDA zijn toch jouw geloofsvriendjes?? :fplet:

Nee, hoor. Ik zou het veel christelijker gevonden hebben als ze net zoals in België een sociale franchise hadden ingebouwd in de Nederlandse ziekteverzekering. Dat betekent dat gezondheidszorg vrij duur is tot aan een bepaald plafond, daarna kost het niets meer. Zo help je chronisch zieken en mensen die echt heel dure ingrepen moeten ondergaan. Anderzijds kan je toch besparen op de uitgaven in de ziekteverzekering (door het optrekken van de kost voor gelegenheidszieke mensen).

Marsipulami
29-08-03, 23:03
Ik heb die Balkenende altijd maar een zeiker gevonden.

Vooreerst hebben de verkiezingsoverwinningen van het CDA van het afgelopen jaar niets te maken met 'de veerkracht van de christen-democratie', maar met het napraten van Pim Fortuyn en zijn gedachtengoed.

Tweedens de houding van Balkenende in de Irak kwestie. Dat was enkel maar hielen likken van de Verenigde Staten, met dezelfde holle retoriek als Bush.

Derdens het op achterbakse wijze, willen doorduwen van zgn christelijke normen (cfr. hoger), maar te laf om de dingen die wat meer moed vragen aan te pakken. Zoals een kritische houding tgo de VS of de opbouw van een solidaire samenleving in Ndl.

an3sdej
29-08-03, 23:35
Ik heb die Balkenende altijd maar een zeiker gevonden. Omdat hij gereformeerd is en niet katholiek hè, wacht maar tot de geeformeerden ook België weer innemen :laser:

Grietje
29-08-03, 23:40
Het volk krijgt de leiders die het verdient

an3sdej
29-08-03, 23:43
Oeiii Zou dan Fortuyn Gods wil geweest zijn, en was Volkert de wil van de duivel :maf2:

Marsipulami
29-08-03, 23:45
Geplaatst door an3sdej
Omdat hij gereformeerd is en niet katholiek hè, wacht maar tot de gereformeerden ook België weer innemen :laser:

Nah, interesseert me niet of ie katholiek of protestant of hottentot is. Ik kijk alleen maar naar wat hij er in de praktijk van bakt. Het is gewoon een omhoog gevallen kneuterige rechtse pief die de burgerlijke fatsoensnormen verdedigd van een bekrompen middenklasse.

an3sdej
29-08-03, 23:50
Het is gewoon een rechtse pief die de burgerlijke fatsoensnormen verdedigd van een bekrompen middenklasse.

Zo zag ik die katholieke premiers van ons in het verleden ook!! Balkenende was in ieder geval nog PROFESSOR :jeweetog: en Lubbers alleen maar miljonair :maf:

an3sdej
29-08-03, 23:52
Maar fundamentalistisch??? Waarin Mars??? :stout:

Marsipulami
29-08-03, 23:59
Geplaatst door an3sdej
Maar fundamentalistisch??? Waarin Mars??? :stout:

Nou, het niet meer terugbetalen van de pil en in vitro fertillisatie.

an3sdej
30-08-03, 00:10
Jij als goed katholiek bent toch tegen de pil, en die IVF, dat is de paus ook, dus jij als navolger van die paap ook toch? :wijs:

Marsipulami
30-08-03, 00:35
Geplaatst door an3sdej
Jij als goed katholiek bent toch tegen de pil, en die IVF, dat is de paus ook, dus jij als navolger van die paap ook toch? :wijs:

Ik als goed katholiek... Euhm, het christendom moet zijn eigen normen niet willen opdringen aan andersdenkenden middels burgerlijke wetgeving. Mensen die bezwaren hebben tegen in vitro fertillisatie hoeven van die techniek geen gebruik te maken als ze dat zelf niet wensen. Ze hebben echter niet het recht hun inzichten aan anderen op te leggen.

an3sdej
30-08-03, 00:38
Mars, jij bent dus geen 'pausgetrouwe" aanhanger dus :engel: Valt me van je tegen :lachu:

Grietje
30-08-03, 00:41
Mars laveert tussen allerlei stromingen. Een echte reli-shopper.

Marsipulami
30-08-03, 00:51
Geplaatst door an3sdej
Mars, jij bent dus geen 'pausgetrouwe" aanhanger dus :engel: Valt me van je tegen :lachu:

Zegt de paus iets anders dan ?

Marsipulami
30-08-03, 00:54
Geplaatst door Grietje
Mars laveert tussen allerlei stromingen. Een echte reli-shopper.

Ik ben een beginselvaste fundamentalistische christen van katholieke origine met een open belangstelling voor de eigen onvervangbare waarde van andere levensvisies.

Simon
30-08-03, 07:24
Geplaatst door Grietje
Mars laveert tussen allerlei stromingen. Een echte reli-shopper.

Een reli-shopper? Nou eerder een relschopper.

Simon

Marsipulami
30-08-03, 08:51
Geplaatst door Simon
Een reli-shopper? Nou eerder een relschopper.

Simon

:hihi: :fplet: Om één of andere reden ben ik met het predicaat relschopper gelukkiger dan met het predicaat reli-shopper.

Donna
30-08-03, 08:57
Het scheelde weinig of de pil was helemaal niet meer vergoed. Ook niet voor jongere meisjes. Nu moeten vrouwen weer zelf voor de pil gaan betalen. Wat zou daar voor ideologische gedachte achter zitten? Dat vrouwen maar zelfmoeten dokken terwijl er voor mannen nog steeds geen volwaardig anticonceptiemiddel is? (Pil voor de man), of dat vrouwen meer babies moeten maken?

Of dat er gewoon bezuinigd moet worden en de gedachte is: die wijven moeten niet zo zeiken, als ze niet zwanger willen worden moeten ze maar gewoon maagd blijven?

En dat van die IVF vind ik ook echt schandalig. Een alternatieve behandeling als je niet op een normale manier kinderen kunt krijgen is nu dus alleen nog maar voor de rijken weggelegd die het wel kunnen betalen (of die het wel volledig vergoed krijgen als ze zich goed verzekerd hebben).

Marsipulami
30-08-03, 10:40
Geplaatst door Donna
Nu moeten vrouwen weer zelf voor de pil gaan betalen. Wat zou daar voor ideologische gedachte achter zitten?

Misschien is men vertrokken van het principe dat 'noodzakelijke' medische kosten door de overheid moeten gegarandeerd. En dat voor de minder noodzakelijke kosten zoals plastische chirurgie, anticonceptiva, en dergelijke de burger zelf wat meer moet bijdragen. Omdat men in het tweede geval nog een keuze heeft en in het eerste geval helemaal niet ? :fpiraat:

Maar ik ben het met je eens dat men stiekem wel op een babyboom effect hoopt. Immers als je roept 'Nederland is vol', dan moet je wat anders verzinnen om te voorkomen dat Nederland een groot openlucht bejaardentehuis wordt, waar de actieve bevolking niet meer in staat is om de zorg voor ouderen te dragen.

Donna
30-08-03, 11:22
Geplaatst door Marsipulami
Misschien is men vertrokken van het principe dat 'noodzakelijke' medische kosten door de overheid moeten gegarandeerd. En dat voor de minder noodzakelijke kosten zoals plastische chirurgie, anticonceptiva, en dergelijke de burger zelf wat meer moet bijdragen. Omdat men in het tweede geval nog een keuze heeft en in het eerste geval helemaal niet ? :fpiraat:

Ja, maar ik zit een beetje met de gedachte dat de pil geen noodzakelijke medische kostenpost is.

Ik bedoel: ik weet heus wel dat zwangerschap geen ziekte is, maar ik dacht toch dat we anticonceptie de laatste pakkumbeet 30 jaar wel als noodzakelijk zijn gaan zien en niet als luxe voor een elite die nou eenmaal zo raar is de eigen vruchtbaarheid te willen controleren en aan familyplanning te doen.

En wat ik ook erg vind is pijnstillers voor chronisch zieken eruit. Alsof pijnbestrijding niet noodzakelijk is bij chronisch zieken met heel veel pijn!

Nee, dat was echt een goed idee, dat CDA VVD kabinet. D66 hoereert zichzelf weer zoals gewoonlijk.

Marsipulami
30-08-03, 11:43
Geplaatst door Donna
Ja, maar ik zit een beetje met de gedachte dat de pil geen noodzakelijke medische kostenpost is.

Ik bedoel: ik weet heus wel dat zwangerschap geen ziekte is, maar ik dacht toch dat we anticonceptie de laatste pakkumbeet 30 jaar wel als noodzakelijk zijn gaan zien en niet als luxe voor een elite die nou eenmaal zo raar is de eigen vruchtbaarheid te willen controleren en aan familyplanning te doen.

Brood en aardappelen, huisvesting, electriciteit, verwarming en water zijn ook (levens-)noodzakelijke kosten. Toch is het hier de burger die in regel betaalt en niet de overheid. De ziekteverzekering dient vooral om onvoorziene en onvoorspelbare grote uitgaven op te vangen, niet voor lopende normale kosten. Als blijkt dat mensen de noodzakelijke onkosten die hun bestaan met zich meebrengt niet meer kunnen betalen, dan moet men inkomens laten stijgen, niet de staat erbij halen om die kosten te betalen. Het is goed dat de burger zoveel mogelijk geresponsabiliseerd wordt.


En wat ik ook erg vind is pijnstillers voor chronisch zieken eruit. Alsof pijnbestrijding niet noodzakelijk is bij chronisch zieken met heel veel pijn!

Ja, in België bestaat een sociale franchise in de ziekteverzekering. (Zover is men in Nederland nog niet.) Dat systeem komt er op neer dat de medische uitgaven van een gezin niet mogen stijgen boven een bepaald plafond. (bv max 1000 euro per jaar zelf te betalen)

Concreet betekent dat dus als iemand éénmalig of voor een korte duur pijnstillers nodig heeft daarvoor vrij veel betaald. De chronisch zieken betalen hetzelfde, doch als er éénmaal een bepaald plafond is bereikt (wanneer het socio-vitaal minimum in het gedrang dreigt te komen) dan worden de kosten voor de volle 100% terugbetaald. Dit systeem is in het voordeel van chronisch zieken, ouderen met veel medische zorgen, gehandicapten, enz. Die franchise voorkomt dat mensen terugvallen in armoede als gevolg van ziekte.

Donna
30-08-03, 11:53
Geplaatst door Marsipulami
Brood en aardappelen, huisvesting, electriciteit, verwarming en water zijn ook (levens-)noodzakelijke kosten. Toch is het hier de burger die in regel betaalt en niet de overheid. De ziekteverzekering dient vooral om onvoorziene en onvoorspelbare grote uitgaven op te vangen, niet voor lopende normale kosten. Als blijkt dat mensen de noodzakelijke onkosten die hun bestaan met zich meebrengt niet meer kunnen betalen, dan moet men inkomens laten stijgen, niet de staat erbij halen om die kosten te betalen. Het is goed dat de burger zoveel mogelijk geresponsabiliseerd wordt.

Dat is een manier om ernaar te kijken, maar ik ben het er niet mee eens. Aardappelen kun je kopen zonder medische begeleiding. Om aan de pil te komen moet je naar een arts en apotheek. Als de Nederlandse overheid de pil als eerste levensbehoefte ziet dan moet ze er ook voor zorgen dat het op iedere straathoek verkrijgbaar is zonder recept, tegen vergelijkbaar lage kosten als andere zaken die je noemt. Overigens is het weldegelijk zo dat de nederlandse overheid eerste levensbehoeftes financiert als je dat zelf niet kunt betalen. Dat heet het sociale vangnet. Daar is het ziekenfonds een onderdeel van. Mensen die meer dan modaal verdienen moeten zichzelf verzekeren, via een particuliere ziektekostenverzekering. Daar valt de pil wel gewoon onder. Met andere woorden: in NL moeten de arme vrouwen nu voor de pil betalen terwijl de rijke vrouwen het vergoed krijgen (zwart wit gesteld). Daarnaast is anticonceptie alleen beschikbaar voor de vrouw. Dus vrouwen worden verantwoordelijk gehouden voor de vruchtbaarheidsregulering en als je arm bent moet je dat vanaf nu ook nog zelf betalen.

Nee, het klopt van geen kant.

an3sdej
30-08-03, 11:56
Mars, de paus is toch tegen de pil, condooms, en ingrepen in de vruvhtbaarheid van mensen??

Ach IVF zal hij ook wel voor zijn. Techniek mag wel gebruikt worden om kindertjes te maken, maar niet om te verhinderen dat ze komen. Groei van de kerk is nu v.w.b. eigen teelt een noodzaak gewoorden :lekpuh:

Marsipulami
30-08-03, 12:53
:vlammen:

Marsipulami
30-08-03, 12:54
:hihi:

Marsipulami
30-08-03, 12:55
Geplaatst door an3sdej
Mars, de paus is toch tegen de pil, condooms, en ingrepen in de vruvhtbaarheid van mensen??

Ach IVF zal hij ook wel voor zijn. Techniek mag wel gebruikt worden om kindertjes te maken, maar niet om te verhinderen dat ze komen. Groei van de kerk is nu v.w.b. eigen teelt een noodzaak gewoorden :lekpuh:

Ik snap je aversie niet tegenover mensen die in God geloven. Wellicht ben jij nog iemand die zich met veel te veel moeite heeft moeten ontworstelen aan zijn religieuze opvoeding en daar nog elke dag mee bezig is. Neem eens een voorbeeld aan Mark, dat is tenminste een atheïst die veel vrijer en blijer in het leven staat, zonder voortdurend gelovigen af te zeiken. En verander je onderschrift een keer, want dat zegt meer over je eigen frustraties dan dat het over godsdienst zegt.

an3sdej
30-08-03, 13:07
Ik heb geen aversie tegen mensen die in een God geloven, maar tegen mensen die zeggen in een God geloven, en daarnaast dingen zeggen en doen die totaal niet stroken met datgeen wat die God heb geleerd heeft :duizelig:
Kortom tegen hypocriete gelovigen. :fuckit2:

En natuurlijk draagt ieder zijn eigen verleden met zich mee, en als je erg beschadigd bent in je jeugd door religieuse mensen, dan ben je erg gevoelig voor dat soort hypocrieten.

an3sdej
30-08-03, 13:09
En trouwens, er zijn ook leuke gelovigen die niet gelovigen uit allerlei frustraties afkatten om hun niet gelovig zijn, en niet hun niet gelovige denkbeelden meteen de grond proberen in te trappen met religieuse hoogmoed :haha: