PDA

Bekijk Volledige Versie : Heftige weken in Afghanistan



plexus
30-08-03, 11:59
Afghanistan battles resistant Taliban
- - - - - - - - - - - -
By Noor Khan

Aug. 29, 2003 | QALAT, Afghanistan (AP) -- After a week of clashes, Afghanistan's battle against Taliban insurgents intensified Friday with government soldiers meeting fierce resistance as they entered remote southern mountains believed to be a rebel stronghold.

Dozens of Taliban were killed in fighting as Afghan troops pushed into a deep gorge and along a mountain stream after a night of heavy U.S. bombing in the Chinaran and Larzab mountains of Dai Chupan district, an Afghan official said.

The U.S. military said one of its special operations soldiers died in a fall during a nighttime assault in the rugged mountains of southern Zabul province. His name was not immediately released. No casualties were reported among the Afghan soldiers.

From late Thursday until nearly dawn, U.S. warplanes pounded two suspected Taliban positions in the area, provincial intelligence chief Khalil Hotak told The Associated Press.

Then 500 Afghan soldiers moved in on the Taliban fighters, who had taken up fortified positions. Four Afghan soldiers were wounded in the fighting Thursday.

Hotak described the area as a Taliban stronghold, from which the insurgents direct their operations into the neighboring provinces of Kandahar, Ghazni and Uruzgan.

"The fighting was intense and we have inflicted heavy damage on the Taliban," Hotak said at a command center set up in Qalat, about 45 miles south of the fighting. "Our forces counted 35 Taliban bodies."

It was impossible to verify Hotak's account of the casualties and description of the area as a Taliban stronghold.

The U.S. military, meanwhile, announced the second fatality of a coalition soldier within 10 days in Afghanistan. Some 11,500 U.S.-led forces are helping Afghan troops in hunting down Taliban and al-Qaida fighters in the south and east of the country.

"The injuries were sustained during an accidental fall and were not the result of hostile action," the military said in a statement from Bagram Air Base, north of the capital Kabul.

On Aug. 20, a U.S. special operations soldier was killed in action in eastern Paktika province.

This week's fighting follows a surge in military action by the Taliban in recent weeks. Taliban fighters have been staging deadly attacks on Afghan forces, officials and aid workers, in an apparent bid to undermine the government of President Hamid Karzai, who took power soon after the Taliban's ouster by U.S.-led forces in 2001.

Hotak said his forces believe hundreds of Taliban have taken up positions in the area, with at least 15 hideouts, the largest being in a range called Hazar Buz, about four miles from the latest battle.

As he spoke, Hotak received calls from commanders at the scene and barked back orders. "We get information when the Taliban change their positions. Then we give this information to our commanders," he said.

Afghan officials say they believe at least two prominent Taliban commanders, Mullah Dadullah and Mullah Shafiq, were leading the fighting in the area. Hotak named a third: Mullah Abdul Qahar, a senior Taliban commander in the province during the Islamic militia's rule.

Haji Granai, an Afghan military commander, said at least two U.S. bombers and two helicopters helped in the operation, and Hotak said 20 American troops and 12 military vehicles were on the ground to aid the Afghan forces.

---

hoelang gaat dit nog door!

Zgeheu
30-08-03, 12:13
gisteren hebben nederlandse f-16's Taliban troepen gebombardeerd die troepen van de VS in het nauw hadden gedreven.


Nou moet Nederland niet gaan zitten bitchen als Nederland ook doel wordt van een vergeldingsactie.

plexus
30-08-03, 14:17
jeetje... hoe is nederland in hemelsnaam in die soep terecht gekomen! :zwaai:

NLP
30-08-03, 15:01
Geplaatst door Brie
Neehoor, we zullen niet bitchen als ze een vergeldingsbom laten ontploffen voor jouw huis. Zul je zelf ook niet gaan zitten bitchen dan?

Ben benieuwd hoe jou familie om jou gaat bitchen als je geliquideerd word. :auw:

NLP
30-08-03, 15:19
Geplaatst door Brie
Helaas voor jou zul je dat nooit te weten komen!

We wachten het gewoon af wat dacht je daarvan :fpimp:

Zgeheu
30-08-03, 15:28
Geplaatst door Brie
Neehoor, we zullen niet bitchen als ze een vergeldingsbom laten ontploffen voor jouw huis. Zul je zelf ook niet gaan zitten bitchen dan?

is dat een dreigement ?

barfly
30-08-03, 17:42
Ik vind het niet zo'n probleem dat die Taliban een paar bommen op hun kop hebben gekregen hoor... Alsof 't zulke schatjes zijn? Scholen voor meisjes afbranden vrouwen executeren omdat ze de euvele moed hadden om een enkel te laten zien? :maf:

NLP
30-08-03, 23:59
Geplaatst door barfly
Ik vind het niet zo'n probleem dat die Taliban een paar bommen op hun kop hebben gekregen hoor... Alsof 't zulke schatjes zijn? Scholen voor meisjes afbranden vrouwen executeren omdat ze de euvele moed hadden om een enkel te laten zien? :maf:


Zeker door de zionistische media gehersenspoeld :jammer:

sadeeQ
31-08-03, 10:31
Geplaatst door Brie
Ja, dat moet haast wel. Hoe kunnen mensen toch zo vals oordelen over die vreedzame Taliban? De mensen leefden daar in grote vrijheid onder de Taliban, barbaarse praktijken kwamen niet voor, vrouwen hadden evenveel rechten als mannen, mochten gewoon onderwijs volgen en artsen bezoeken. Dat ze verplicht waren om zich in een burqa te hullen is ook al zo'n hardnekkge fabel van die zionistische media.
Taliban 4ever!

:haha: nou je het zegt,de val van de taliban alweer een jaar of twee geleden heeft de afghanen meer vrijheid en veiligheid gebracht :huil2:

sadeeQ
31-08-03, 11:06
Geplaatst door Brie
Zeker door de zionistische media gehersenspoeld :jammer:

:p kun je nagaan.als een zionist zelf toegeeft dat de media overheerst wordt door zionisten die iedereen willen hersenspoelen :vreemd:

Als dat niet waar is ,dan weet ik het ook niet :zegniets:

sadeeQ
31-08-03, 11:30
Geplaatst door Brie
Dat moet eenAnti- zionist als jij vast plezier doen, Sadeeq!

:melig: maar zeer zeker mijn schat

Blade20
31-08-03, 11:43
Ik zat juist even de reacties door te lezen.
Als ik een terrorist was zou ik juist NIET een westers land aanvallen, dat geeft landen zoals de VS en GB juist meer redenen om extra troepen naar het Midden-Oosten te sturen.
Die terroristen hebben nu al hun handen vol aan de troepen die op het moment daar zijn. Ik den nit dat ze nog een tienduizend soldaten op hun dak willen.

Ik ben in ieder geval wel bereid om Nederland het doelwit te laten worden van terroristische aanslagen tenminste, als dit het gevolg is van acties uitgevoerd door Nederlandse soldaten.

We zijn toch geen lafaards of wel soms?! We kunnen dergelijke mensen niet gewoon hun gang laten gaan zonder er iets tegen te doen. We hebben de macht en middelen om er wat tegen te doen en we zullen er ook gebruik van maken!

Trouwens vindt ik het wel weer goed dat er nieuws komt uit Afganistan. Ik zou het bizonder schofterich vinden van de media en de VS als ze zouden doen alsof er niks meer gebeurd in Afganistan.
Iedereen weet dat het daar nog niet goed is en we moeten dus nu niet doen alsof er niks aan de hand is.

Hoewel ik vrees dat dergelijke aanslagen en aanvallen van de Taliban en andere terrorisische groeperingen er nog jaren zullen doorgaan, wens ik de lokale bevolking toch rust, vrede, vrijheid en stabiliteit toe.