PDA

Bekijk Volledige Versie : Film over Binnenhof bevalt Kamerleden niet



Grietje
30-08-03, 23:29
Film over Binnenhof bevalt Kamerleden niet

Van onze verslaggever Jean-Pierre Geelen


AMSTERDAM - 'Als deze film zo op televisie wordt uitgezonden, is dat dodelijk voor de Haagse politiek', reageerde SP-Kamerlid Agnes Kant nadat ze de film had gezien die documentairemaker René Roelofs heeft gemaakt over het Binnenhof. Kamervoorzitter Frans Weisglas hield aan de film 'een zure nasmaak' over en gelastte een interne voorvertoning af.


De NPS zendt de driedelige documentaire De Tweede Kamer vanaf maandag uit, inclusief beelden die gefilmde politici er eigenlijk uit wilden hebben.


Roelofs liep, na aanvankelijke weigering, ruim een jaar op en rond het Binnenhof en volgde enkele politici intensief. Zijn bevindingen werden vorige week maandag vertoond aan vertegenwoordigers van de Tweede Kamer. Weisglas gelastte daarna een voorvertoning voor Kamerpersoneel af.

Het beeld dat Roelofs van de Haagse zeden en gewoontes schetst, is weinig flatteus. 'De politiek ging de afgelopen anderhalf jaar helemaal nergens over', concludeert Roelofs. Zijn film toont onder meer de LPF'ers Wijnschenk en Hoogendijk die zich alleen maar druk lijken te maken over het dure meubilair dat bij Jan des Bouvrie is besteld. Toenmalig D66-fractieleider Thom de Graaf roept in de film zijn fractieleden op zich te beperken tot activiteiten die de media kunnen halen, en ook de wat stekelige verhouding tussen SP'ers Jan Marijnissen en Agnes Kant komt gedetailleerd aan bod.

Kant besloot zich overigens na een tweede keer kijken neer te leggen bij het eindresultaat. 'Ik blijf mij afvragen of het beeld dat Roelofs schetst representatief is. Maar misschien wel. Wat me nog wel stoort, is dat ik mezelf tot driemaal toe zit op te maken. Alsof ik niets anders aan mijn hoofd heb.'

Voormalig LPF-Kamerlid Firouze Zeroual reageerde volgens Roelofs woedend na het zien van de film. Ze vond zichzelf daarin 'dom' afgeschilderd en vroeg de scène te verwijderen waarin zij vraagt hoe het woord 'referendum' gespeld wordt. Roelofs heeft dat geweigerd, evenals de scène waarin ze bekent 'de ballen verstand' te hebben van de kwestie waarover ze op dat moment moest vergaderen in de Tweede Kamer. Zeroual wil desgevraagd geen commentaar geven.

De enige scène die Roelofs er op aandringen van de Tweede Kamer uithaalde, was een fragment waarin CDA'er Theo Rietkerk met een microfoon in de binnenzak gevolgd werd in de vergaderzaal, steun verzamelend voor een motie. Verborgen microfoons zijn verboden volgens de regels van de Kamer.


© de Volkskrant | Privacy | @ Contact


Moewahahahahahahahahhahahaha... Wat een kostelijke documentaire moet dat zijn. Zeker weten kijken.

Donna
30-08-03, 23:38
Geplaatst door Grietje


Moewahahahahahahahahhahahaha... Wat een kostelijke documentaire moet dat zijn. Zeker weten kijken.

Howly crap! Ik heb eigenlijk plannen maandag, maar die gelast ik onmiddelijk af. Ik wil bloed zien! :D

Misschien moeten we 'simultaan kijken', dan uppen we nog effe het topic over het nationale kabinet en kunnen we ondertussen ultralullig commentaar geven op de beelden........

barfly
30-08-03, 23:50
Graag :D Ik ben zooo niieuwsgierig!

Simon
31-08-03, 08:05
Ja lijkt mij ook leuk om te zien! Maandag Ned3 21:00

plexus
31-08-03, 09:09
..misschien zien we nu ook de massale drugsgebruik op de binnenhof :moe:

Mark
31-08-03, 12:26
Weer een typisch geval van het zwartmaken van politici om kijkcijfers te scoren. Sensationele beelden suggestief knippen om zo de slechtste kant van mensen te tonen.... erg gemakkelijk.

Uiteraard gebeurt het misbruiken van de media alleen tegen Marokkanen en niet tegen kamerleden.

CYA (Waar mensen niet selectief kijken naar de media)





ps: voordat mensen boos worden wil ik me van alle verantwoording onttrekken met behulp van de heilige piraat: :fpiraat:

Donna
31-08-03, 12:29
Geplaatst door Mark
Weer een typisch geval van het zwartmaken van politici om kijkcijfers te scoren. Sensationele beelden suggestief knippen om zo de slechtste kant van mensen te tonen.... erg gemakkelijk.

Uiteraard gebeurt het misbruiken van de media alleen tegen Marokkanen en niet tegen kamerleden.

CYA (Waar mensen niet selectief kijken naar de media)





ps: voordat mensen boos worden wil ik me van alle verantwoording onttrekken met behulp van de heilige piraat: :fpiraat:


Uiteraard. Maar dat maakt het niet minder leuk om naar te kijken. Ik hoop wel dat alle partijen worden gebashed en niet slechts een paar. Maar de vooraankondiging belooft veel goeds ;)

Mark
31-08-03, 12:31
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

Het is wel weer een Marokkaanse die het het meest moet ontgelden. :vingers:

CYA............(in ieder geval niet waar ze enkel ironish kunnen zijn)

Pffff wel een of andere LPF-bounty hoor!

Ik weet wel bijna zeker dat er ook 2de kamer leden zijn die uren papieren zitten door te werken enzo maar die dan niet interessant genoeg zijn om gefilmd te worden.

Donna
31-08-03, 12:35
Geplaatst door Mark
Pffff wel een of andere LPF-bounty hoor!

Ik weet wel bijna zeker dat er ook 2de kamer leden zijn die uren papieren zitten door te werken enzo maar die dan niet interessant genoeg zijn om gefilmd te worden.


Dat is ook het probleem. Kamerleden die uren papier zitten te verslinden en zichzelf wijsmaken dat ze het volk vertegenwoordigen.

Ik wil later als ik groot ben populist worden, zoveel is zeker. :roker:

Simon
31-08-03, 12:36
Geplaatst door Mark
Ik weet wel bijna zeker dat er ook 2de kamer leden zijn die uren papieren zitten door te werken enzo maar die dan niet interessant genoeg zijn om gefilmd te worden.

Ach ja, maar die zien we al genoeg op NOVA. We hebben hier nu eenmaal geen spitting image. Alleen wat acteurs die Jack Spijkerman inhuurt. Dus enige voorpret lijkt mij niet misplaatst.

Simon

Mark
31-08-03, 12:37
Geplaatst door Donna
Dat is ook het probleem. Kamerleden die uren papier zitten te verslinden en zichzelf wijsmaken dat ze het volk vertegenwoordigen.

Ik wil later als ik groot ben populist worden, zoveel is zeker. :roker:

Tja, het is altij zo makkelijk om kritiek te leveren met een paar vooroordelen achter de hand terwijl je een borreltje drinkt om je onderbuikgevoel aan te sporen.

Aan de andere kant heb ik er geen probleem mee als mijn twee meest gehate partijen: LPF en SP afgeslacht worden.

Donna
31-08-03, 12:40
Geplaatst door Mark
Tja, het is altij zo makkelijk om kritiek te leveren met een paar vooroordelen achter de hand terwijl je een borreltje drinkt om je onderbuikgevoel aan te sporen.

Precies! Mijn favoriete tijdverdrijf.


Geplaatst door Mark
Aan de andere kant heb ik er geen probleem mee als mijn twee meest gehate partijen: LPF en SP afgeslacht worden.


Nou, dat bedoel ik. Agnes Kant krijgt mij veel te veel goodwill ;) En het wordt een keer tijd dat de LPF leren hoe de media werken, zodat ze daar rekening mee houden als ze weer eens zonder zich te informeren een mening uiten over mensen over wie in de pers wordt geschreven.

barfly
01-09-03, 21:49
Ik vond deze eerste aflevering zeer geslaagt! :D

Ik ben zeer benieuwd naar deel 2 en 3!

Simon
01-09-03, 22:43
Ja eigenlijk schrikbarend dat die LPF-ers daar rondgelopen hebben. Euh ... dat doen ze nog steeds natuurlijk. Maar niet meer in die hoedanigheid die we hier gezien hebben (hoop ik) met giechels die werkelijk niks te melden hebben en zo slim zijn voor de camera als eerste maar hun vakantie te gaan boeken.

Maar die SP vond ik ook ontluisterend. Wat een Kremlin mentaliteit heerst daar! Als Jan Marijnesse aan de macht is moeten we allemaal ons loon inleveren en krijgen we van hem een vast bedrag per maand terug.

Simon

Tomas
01-09-03, 22:54
Het mocht van mij wel wat ingekort worden.

Langdradig.

En weinig sex en geweld. En dat nog wel voor een nederlandse film.

Donna
01-09-03, 23:00
Ik heb het gemist :moe:

Iemand een korte samenvatting van de meest spectaculaire beelden??

mulan
01-09-03, 23:09
Gemist....Friends gekeken :boogjes:


Tomas....volgens mij moest jij die zender ook niet hebben :fpetaf:

Tomas
01-09-03, 23:11
Geplaatst door mulan
Tomas....volgens mij moest jij die zender ook niet hebben :fpetaf:

Achteraf kijk je een paard in z'n hol, zeggen wij hier.

Ik dacht: He! Nederlandse film!

Stom.

Maar hoe issut met je pc?

Grietje
01-09-03, 23:44
Scheisse! Aflevering gemist!

Donna
02-09-03, 09:01
Gelukkig, ik krijg een band.....

Ga het vanavond maar eens bekijken.... kan bijna niet wachten! :D

dedesmananalogy
02-09-03, 09:31
Twaalf jaar rattenbeleid van de PvdApartheid heeft met behulp van de grristelijken en Zalm (de Euro wordt niet duurder !) deze zompige apathische egoistenvolk naar een zwak verdedigde Canossa geleid.

Dus de Kaaskop moet niet klagen, lamlendige, egocentrische, zielloze, materialistische struisvogelachtige aardvarkens !

sadeeQ
15-09-03, 21:19
Geplaatst door Brie
Zojuist was te zien dat Firouze Zeroual tijdens de laatste verkiezingen op Henk Kamp van de VVD heeft gestemd :wohaa: ze had te veel b(R)ier gedronken ,denk ik brie :auw2: