PDA

Bekijk Volledige Versie : VN moet weg uit New York



Zgeheu
31-08-03, 09:19
'Verenigde Naties moeten weg uit New York'

Uitgegeven: 31 augustus 2003 09:07

LISSABON - Het handvest van de Verenigde Naties moet worden gewijzigd en het VN-hoofdkwartier moet weg uit New York naar een neutrale plaats.

Dit heeft de Internationale Vereniging van Juristen zaterdag op het congres van dit jaar in Lissabon voorgesteld als antwoord op de crises rond de Amerikaans-Britse aanval op Irak.

Indien de VN dit nalaten dan vrezen de juristen een totale marginalisatie van de volkerenorganisatie bij de strijd om vrede en veiligheid in de 21e eeuw.

Het hoofdkwartier van de juristenvereniging staat in Parijs en de vereniging heeft circa twee miljoen leden uit 110 landen. Ze wil de voorstellen aan VN-chef Kofi Annan presenteren.

De VN werden in maart overschaduwd door VS en Groot-Brittannië die Irak aanvielen ondanks het feit dat daarvoor geen steun van de Veiligheidsraad was verkregen. In die raad moet volgens de juristenvereniging het vetorecht van de vijf permanente leden (de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland en China) opgeheven. De plaats waar het VN-hoofdkwartier zou moeten komen, dient te worden bepaald door alle leden, door de Algemene Vergadering van de VN.


----------------------------

Eindelijk een paar mensen met hersens

barfly
31-08-03, 10:10
Laat ze maar naar Nederland komen is goed voor de economie :duim:

Grietje
31-08-03, 11:56
Wegtrekken uit de New York geeft de VS nog meer redenen om de VN te marginaliseren, denk ik.

Zgeheu
31-08-03, 12:03
VS kan de VN niet marganialiseren als de rest van de wereld voet bij stuk houdt en niet als een stel klein trutjes ja knikt.

En als marginalisatie de uitkomst zou zijn dan heb ik dat leiver dan dat de VS de hele wereld saboteert.

Simon
31-08-03, 12:37
Misschien kunnen ze in het Internationale Strafhof in Den Haag intrekken. Dat lijkt voorlopig toch weinig werk te krijgen.

Simon

Donna
31-08-03, 12:42
Die Fransen kennende is de volgende stap: beargumenteren waarom Straatsburg of Parijs de place to be is. :moe:

jaja
31-08-03, 14:06
de vn zit nu al voor een deel in Geneve, lijkt me neutraal gebied ...
hoewel ik denk dat die juristen niet helemaal in de echte wereld leven ... de vn zal de VS (en de andere veto-landen) behoren nu eenmaal tot de buitengewone categorie.
Verder heeft de VN de VS meer nodig dan de VS de VN. zonder de VS kan de Vn heel, heel weinig ... nog minder dan nu. Niet alleeen vanwege de fysieke bijdrage van de VS - logistiek - maar ook financieel. Ook al betalen de VS allerbelabberdst slecht, dan nog is hun bijdrage zo groot dat zonder die bijdrage de VN failliet gaat ....
Kortom, Annan zal er absoluut op tegen zijn! Vanwege het lijfsbehoud van de VN....

Zgeheu
31-08-03, 14:33
fuck it...dan maar geen VN :student: