PDA

Bekijk Volledige Versie : Lijkt me belangrijke info:



Donna
01-09-03, 18:37
Narcisme

De term narcisme is afgeleid van de Grieks-mythologische figuur Narcissus, een knappe jongen die de liefde van de nimf Echo versmaadde. Aphrodites straf was genadeloos: zij liet hem verliefd worden op zijn eigen spiegelbeeld. Narcissus kon zijn ogen niet afhouden van zijn spiegelbeeld in het water. Daardoor kwijnde hij van honger weg en stierf. Uit zijn bloed bloeide een narcis op, symbool voor koude, gevoelloze schoonheid (vrij naar de Metamorfoses van Ovidius).

In de psychiatrie kennen we de narcistische persoonlijkheidsstoornis. Mensen met deze stoornis plaatsen zichzelf op een ziekelijke manier in het centrum van de wereld: zij vinden zichzelf enorm belangrijk en geweldig. Prestaties en talenten worden aangedikt en van anderen verwachten zij onvoorwaardelijke bewondering. Zeker in eerste instantie kunnen zij anderen imponeren met hun vaak charmante en overrompelende manier van optreden: ze ‘doen interessant’, waardoor de ander zich aanvankelijk aangetrokken voelt. Het gebeurt ook wel dat ze juist door die houding op anderen een afstotend effect hebben. Zij stellen zich in tweede instantie naar anderen toe vaak hooghartig op, waardoor ze uiteindelijk als onaangenaam gezelschap ervaren kunnen worden. Als iemand vaak opschept, bluft, recht denkt te hebben op een voorkeursbehandeling, slecht of niet tegen kritiek kan en zich niet inleeft in de ander, gaat dat tegenstaan.

Op afwijzingen reageert iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis vaak gekrenkt: meestal uit zich dat in boosheid of soms zelfs boosaardigheid. Men probeert de ander ‘terug te pakken’ door over haar of hem te gaan roddelen of lasterpraat te verkopen of door de ander iets aan te doen, bijvoorbeeld allerlei genante e-mailtjes toe sturen. Een dergelijke narcistische krenking kan danig uit de hand lopen als de wraakgevoelens zo de overhand nemen dat er voor de ander gevaarlijk of bedreigend gedrag ontstaat.

Hmmm... interessant.

Mafkees
01-09-03, 18:39
Geplaatst door Donna
Hmmm... interessant.


Kijk uit, zometeen valt Ron er weer over, krijg je weer ellenlange stukken, gebackt door die maffe Maarten, en geupt door het Ummah gevoel van rafiq.

Zitten we morgen met `n topic zonder samenhang, kenne we net zo goed naar WSDB verhuizen met z`n allen :hihi:

Donna
01-09-03, 18:40
Diagnostische criteria voor de narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV)
De patiënt:

-vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);

-is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;

-gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wier kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;

-eist excessieve bewondering;

-meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);

-gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;

-heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);

-is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;

-heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig.




Toelichting

Narcisme is een term die vaak gebruikt wordt. Er wordt een bepaalde mate van zelfwaardering of zelfliefde mee aangeduid. Er bestaat gezond narcisme en ongezond narcisme. Het punt op het continuüm waar gezonde zelfliefde overgaat in ongezonde zelfliefde is moeilijk aan te duiden en is ook afhankelijk van de situatie en de levensfase.

Volgens de beschrijving in de DSM IV is er bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) sprake van een patroon van zichzelf geweldig vinden, grootheidsfantasieën, de noodzaak om bewonderd te worden en een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Dat begint in de adolescentie en persisteert in de volwassenheid.

Deze criteria lijken echter maar een kant van de NPS te beschrijven, een soort uiterste. Dit type wordt ook wel de 'openlijke narcist' genoemd. Deze is zich weinig bewust van de impact van zijn gedrag of houding op andere mensen en ongevoelig voor kritiek. Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. Zij kunnen veel persoonlijke charme bezitten. Een laag of sterk wisselend zelfgevoel vormt de kern van hun problemen (en de lijdensdruk). Veel van hun acties en prestaties zijn erop gericht om dit niet te voelen. Daarnaast hebben zij grote moeite om een goede relatie te onderhouden. Relaties worden meestal na korte tijd beëindigd als de partner meer eigen wensen en behoeften kenbaar maakt en eisen gaat stellen.

Maar er is hoop:

lennart
01-09-03, 18:41
Dit gaat toch over jezelf Donna?

Donna
01-09-03, 18:41
Psychodynamisch verklaringsmodellen en behandeling

Er zijn twee belangrijke modellen over de psychodynamiek en de behandeling van de NPS, te weten de theorieën van Kohut en van Kernberg.

Volgens Kohut zijn mensen met narcistische problemen gestagneerd in een ontwikkelingsniveau waarin ze specifieke reacties nodig hebben van mensen in hun omgeving om een samenhangend zelfbeeld te behouden. Als deze reacties niet komen in deze ontwikkelingsfase dan is de kans groot dat er een gefragmenteerd zelfbeeld ontstaat. Volgens Kohut ontstaat dit doordat ouders falen in empathisch vermogen. Meer specifiek: de ouders reageerden op fase-adequaat exhibitionistisch gedrag van hun kind niet met goedkeuring en bewondering, ze boden geen spiegel-ervaring aan leeftijdsgenoten en konden geen goed model bieden voor idealisatie. Dit is de kern van de zelf psychologie theorie van Kohut.


Kernberg ziet meer overeenkomsten tussen de NPS en de borderline persoonlijkheidsstoornis. Volgens zijn visie is het zelf bij de NPS dan wel geïntegreerd (dit is bij de borderline niet het geval) maar niet op een gezonde manier. Het zelf als structuur bestaat uit een samensmelting van het ideaal-zelf, het ideaal-object en het reële zelf. Mensen met een NPS zouden zich volgens hem identificeren met hun geïdealiseerde zelfbeeld om hun afhankelijkheid van anderen en van het innerlijk beeld hiervan (de ideaal objecten) te negeren. Tegelijkertijd zouden ze de onacceptabele eigenschappen van hun reële zelf ontkennen door ze op anderen te projecteren. Het feit dat het zelf wel geïntegreerd is maakt de NPS sterker overkomend dan de BPS. Het functioneren is over het algemeen goed. Echter er is een subgroep die wel problemen ervaart met de impulscontrole en een slechte angsttolerantie heeft. Bij deze groep komen ook crisisopnames voor.

Een ander verschil in visie is de rol die agressie speelt. In tegenstelling tot Kohut ziet Kernberg agressie als een primaire factor bij de NPS. Een zeer hoog agressieniveau, aangeboren of veroorzaakt door de omgeving, maakt de NPS cliënt destructief naar anderen. Dit uit zich in het zich voortdurend vergelijken met anderen en chronisch jaloers zijn op anderen, met daarbij de wens om het goede van anderen kapot te willen maken.

Ook over de idealisatie is er verschil van mening. Volgens Kohut is de idealisatie (zoals die zich kan voordoen in therapie) nodig om het zelfobject aan te vullen. Hij ziet het als een helende factor in het therapieproces, zodat de cliënt de stagnatie in zijn ontwikkeling kan opheffen.
Kernberg ziet de idealisatie als een afweermechanisme tegen diverse niet te verdragen negatieve gevoelens zoals: woede, jaloezie, verachting en devaluatie.

Een reden voor de verschillen in visie tussen Kohut en Kernberg is dat de eerste een ambulante groep cliënten onderzocht en de laatste een groep opgenomen cliënten, die dus slechter functioneerden. Verder lijkt het er op dat Kohut meer de 'sensitieve, geremde' narcist beschrijft en Kernberg meer de 'openlijke' narcist.

Behandeling

Zowel Kohut als Kernberg zien psychoanalytische psychotherapie als de geijkte behandeling voor de NPS. Beiden hebben echter hun eigen accenten in de therapie.

Voor Kohut is empathie (het inleven in de cliënt) de hoeksteen van de behandeling. Dit houdt in dat de therapeut begrijpt dat de cliënt het nodig heeft om bevestigd te worden (spiegeloverdracht), de therapeut te idealiseren (idealiserende overdracht) of om net als de therapeut te zijn (tweelingoverdracht). Naast het begrijpen is het met name van belang dat de therapeut het benoemt en interpreteert. En de kind-ervaringen van de cliënt serieus nemen.
Het doel van de behandeling is het vinden van een beter zelfbeeld.

De aanpak van Kernberg is veel confronterender. De therapeut moet volgens hem focussen op de jaloezie en hoe dit de cliënt verhindert om hulp te vragen en te krijgen. Hij legt meer nadruk op het cognitieve aspect van de interpretatie. Een belangrijk doel van de behandeling is voor hem het ontwikkelen van schuldgevoelens en interesse in anderen. Maar ook: het integreren van idealisatie en vertrouwen met woede en minachting. In de behandeling zal de cliënt worstelen met gevoelens van jaloezie naar de therapeut en zal mechanismen als devaluatie en almachtsgevoelens gebruiken om deze gevoelens op een afstand te houden. Aan de therapeut de taak om de cliënt hiermee te confronteren.

De meeste therapeuten die mensen met een NPS behandelen zullen niet geheel volgens de ene of de andere methode werken maar uit beiden elementen gebruiken, net wat nodig is.

Bronnen:1, 10, 14
* De DSM-IV-criteria zijn overgenomen uit:
Vandereycken, W, Hoogduin, CAL & Emmelkamp, PMG (2000). Handboek Psychopathologie, deel 1 basisbegrippen. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten.



Zoek hulp!

Joesoef
01-09-03, 18:42
En bij wie zal er nu een belletje gaan rinkelen. :nijn:

nl-x
01-09-03, 18:48
Ik zocht ook maar eens narcistisch op in het woordenboek ...

nar´cis·me
het narcisme; afleiding: narcistisch; narcist

1 ziekelijke liefde voor zichzelf
2 zie Ron Haleber

mvg
gvr
nlx

mrz
01-09-03, 18:48
Donna wil denk gewoon complimentje hebben hoe altruistisch ze wel niet is. Nietwaar beste Donna? :P Pas op hoor, altruisme when narcisme in disguise is de as van het kwaad... :dood:



Altruïsme
(Lat. alter, de ander) Het rekening houden met, resp. zich wijden aan, de belangen van anderen. In de filosofie der Verlichting en die der 19de eeuw (Comte, Darwin) was altruïsme een van de twee tegenstrijdige motieven van 's mensen handelen: egoïsme en altruïsme. De taak van de mens is het rechte evenwicht tussen beide te scheppen. Het christelijk-theologische begrip naastenliefde is met altruïsme verwant.

:lole:

Donna
01-09-03, 18:55
Geplaatst door mrz
Donna wil denk gewoon complimentje hebben hoe altruistisch ze wel niet is. Nietwaar beste Donna? :P Pas op hoor, altruisme when narcisme in disguise is de as van het kwaad... :dood:




:lole:

:D

Altruistisch?

Heb je al olie gekocht?

mrz
01-09-03, 18:58
Allang... :P

Abdelkarim
01-09-03, 20:38
Haha, denken jullie ook wie ik denk? Het begint met een R en eindigt met ON! 202 keer raden wie dat is......

taouanza
01-09-03, 20:41
:hihi:

freya
01-09-03, 20:43
202 keer raden wie dat is......

:stout:



Uhhhh.........

Mars?




Aqua?





Orakel?






Lennart?






Zhegeu?







Schaap?







Sadiq?





Diena?





Tomas?







Rafiq?







:slapen:

nl-x
01-09-03, 20:47
Het begint met een R en eindigt met ON! EI!

freya
01-09-03, 20:51
Geplaatst door nl-x
Het begint met een R en eindigt met ON! EI!

ikke dom blondje :strik:

Mafkees
01-09-03, 21:06
Geplaatst door Maruecos
Hoi,

Hier moest ik dus om lachen. Maar ja, het zal wel aan m'n Marokkaans gevoel voor humor liggen. :jeweetog:

CYA........(around)




Intelligentie van Beheer
Je kon gewoon geen zinnig antwoord verzinnen, het typeert het beheer van deze stichting, staan buiten de samenleving en reageren met het niveau van SadeeQ op reacties die niet van belang zijn.
Daarnaast komt de arrogantie van, ik noem `n Donna en Tomas, mij de neus uit het is weerzinwekkend om te zien hoe deze mensen omgaan met de Marokkanen en Moslims op deze site, laat staan hun gedrag jegens ondergetekende.

Ron vs MarocNl (Freddy vs Jason)
Zo nu en dan weet Maarten dan `n glimlach op mijn gezicht te toveren door n rake bewoordingen deze kliek te omschrijven, `n knuddekudde het is werkelijk om je te bescheuren, de MarocNl knuddekudde, maar wellicht moeten we wachten tot de heer Sipkes weer terug is, wellicht dat hij wat chaos kan creeren op deze site, waar het bangedrag van Matt_ttie en zijn kindertjes l3arbi e.d hoogtij viert, ik bedoel maar als u wat begrijpt van mijn post, nodig ik u van harte uit de resterende te lezen, op www.ronhaleber.com, wees niet bang het is geen cabaret of standup.
Nee het is de politieke situatie op deze site, daar waar de Ummah nog `n puntje aan zuigen kan, aan de andere kant zou het wel handig zijn om die NL-nix wat meer bevoegdheden te geven, zou hij wat meer kunnen dan slechts mijn signature te bewerken. Met wat mazzel kalmeren deze de jongens tijdens de ramadan, toen ik nog in Marokko was voor mijn studie viel het me op dat de jongens al daar in de ramadan wat minder potent waren, ik bedoel daarmee dat ze minder actief waren, laat dat duidelijk zijn.

Ron op Netwerk (verkracht door de samenleving op Internet)
Terugkomend op het incesteuze karakter van deze site, kan ik ook nog mededelen dat mijn goede vriendin Saida Hantali van plan is om zich te registeren op MarocNL, dit om de vrouwen in haar opvangtehuis voor te bereiden op de terugkeer in de Marokkaanse gemeenschap -het lijken net gedetineerden, dan zullen ze meemaken hoe de gemeenschap tegen vrouwen aankijkt die het minder goed hebben in dit leven. Misschien in een reden voor Saida Hantali om een geheel nieuwe samenlevingsvorm te creeeren, en `n toelatingsprocedure voor de mannen die toe willen treden, het hebben van fundi trekjes is niet toegestaan. Een El Tawheed verleden is uit de boze, en wie de naam Shershaby kent zal bijvoorbaat geweigerd worden.

De Toekomst (Star Trek =>Sci-fi)
Inchallah zal de toekomst iets moois brengen voor de Marokkaanse gemeenschap, en zal ik daar rond 2019 weer `n mooi lintje voor ontvangen. Wel in `n aangepaste ruimte, dan kan Maarten mijn rolstoel er makkelijk inkrijgen.

Ron.

RinC
01-09-03, 21:37
Geplaatst door Al3arbi


Intelligentie van Beheer
Je kon gewoon geen zinnig antwoord verzinnen, het typeert het beheer van deze stichting, staan buiten de samenleving en reageren met het niveau van SadeeQ op reacties die niet van belang zijn.
Daarnaast komt de arrogantie van, ik noem `n Donna en Tomas, mij de neus uit het is weerzinwekkend om te zien hoe deze mensen omgaan met de Marokkanen en Moslims op deze site, laat staan hun gedrag jegens ondergetekende.

Ron vs MarocNl (Freddy vs Jason)
Zo nu en dan weet Maarten dan `n glimlach op mijn gezicht te toveren door n rake bewoordingen deze kliek te omschrijven, `n knuddekudde het is werkelijk om je te bescheuren, de MarocNl knuddekudde, maar wellicht moeten we wachten tot de heer Sipkes weer terug is, wellicht dat hij wat chaos kan creeren op deze site, waar het bangedrag van Matt_ttie en zijn kindertjes l3arbi e.d hoogtij viert, ik bedoel maar als u wat begrijpt van mijn post, nodig ik u van harte uit de resterende te lezen, op www.ronhaleber.com, wees niet bang het is geen cabaret of standup.
Nee het is de politieke situatie op deze site, daar waar de Ummah nog `n puntje aan zuigen kan, aan de andere kant zou het wel handig zijn om die NL-nix wat meer bevoegdheden te geven, zou hij wat meer kunnen dan slechts mijn signature te bewerken. Met wat mazzel kalmeren deze de jongens tijdens de ramadan, toen ik nog in Marokko was voor mijn studie viel het me op dat de jongens al daar in de ramadan wat minder potent waren, ik bedoel daarmee dat ze minder actief waren, laat dat duidelijk zijn.

Ron op Netwerk (verkracht door de samenleving op Internet)
Terugkomend op het incesteuze karakter van deze site, kan ik ook nog mededelen dat mijn goede vriendin Saida Hantali van plan is om zich te registeren op MarocNL, dit om de vrouwen in haar opvangtehuis voor te bereiden op de terugkeer in de Marokkaanse gemeenschap -het lijken net gedetineerden, dan zullen ze meemaken hoe de gemeenschap tegen vrouwen aankijkt die het minder goed hebben in dit leven. Misschien in een reden voor Saida Hantali om een geheel nieuwe samenlevingsvorm te creeeren, en `n toelatingsprocedure voor de mannen die toe willen treden, het hebben van fundi trekjes is niet toegestaan. Een El Tawheed verleden is uit de boze, en wie de naam Shershaby kent zal bijvoorbaat geweigerd worden.

De Toekomst (Star Trek =>Sci-fi)
Inchallah zal de toekomst iets moois brengen voor de Marokkaanse gemeenschap, en zal ik daar rond 2019 weer `n mooi lintje voor ontvangen. Wel in `n aangepaste ruimte, dan kan Maarten mijn rolstoel er makkelijk inkrijgen.

Ron.



:haha: !!

Oh my god...Al3arbi in de ban van Ron :maf2:

:hihi:

-Y-

Tomas
01-09-03, 21:58
Geplaatst door Al3arbi

Daarnaast komt de arrogantie van, ik noem `n Donna en Tomas, mij de neus uit het is weerzinwekkend om te zien hoe deze mensen omgaan met de Marokkanen en Moslims op deze site, laat staan hun gedrag jegens ondergetekende.


Zo. Nu kunnen jullie allemaal eens zelf lezen hoe belangrijk ik eigenlijk ben.

an3sdej
01-09-03, 22:07
:verward: Ik ben nogal geconditioneerd, en ga vaak als vanzelf de underdog steunen. :(

Pixelshade
01-09-03, 22:27
back it UP

Zwarte Schaap
01-09-03, 22:54
Geplaatst door an3sdej
:verward: Ik ben nogal geconditioneerd, en ga vaak als vanzelf de underdog steunen. :(

Ik denk er hard over na om zelfs een ronnieboy steunthread aan te maken.

Simon
01-09-03, 23:01
Geplaatst door Al3arbi
[i][b]Ron vs MarocNl (Freddy vs Jason)
Met wat mazzel kalmeren deze de jongens tijdens de ramadan, toen ik nog in Marokko was voor mijn studie viel het me op dat de jongens al daar in de ramadan wat minder potent waren, ik bedoel daarmee dat ze minder actief waren, laat dat duidelijk zijn.


Hahahaha .... Ron is toch wel komisch.

Donna
01-09-03, 23:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk er hard over na om zelfs een ronnieboy steunthread aan te maken.


Ik zou zeggen: doen! :duim:

Stuur hem anders een e-mail, dan staat die morgen hier online. Kun je donder op zeggen.

mulan
01-09-03, 23:02
Dit is geen kwestie van de underdog zijn of niet,dit is gewoon een kwestie van humor en dat van Al3arbie was "faut" grappig :boogjes:

Zwarte Schaap
01-09-03, 23:03
Geplaatst door Donna
Ik zou zeggen: doen! :duim:

Stuur hem anders een e-mail, dan staat die morgen hier online. Kun je donder op zeggen.

Hij is toch niet weg?

Donna
01-09-03, 23:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hij is toch niet weg?

Wie??

mrz
01-09-03, 23:25
Ron ging het over toch?

Je bent in trek geloof ik Donna! :P


Maroc.NL Bericht
Deze gebruikers box is op dit moment vol en kan niets ontvangen, totdat de gebruiker enkele berichten heeft verwijderd. Er is een email verzonden naar de gebruiker om hem op de hoogte te stellen. Probeer het op een later tijdstip opnieuw.

:( :watte?:

Zwarte Schaap
01-09-03, 23:26
Geplaatst door Donna
Wie??

Ik bedoelde ronnieboy.

Ineens snap ik je zinnetje beter. Ik dacht in eerste instantie dat je bedoelde dat ronnieboy weg was en als ik hem een emailtje zou sturen dat ie weer online zou komen. Maar je bedoelt dat de email online komt te staan ! :cheefbek:

Donna
01-09-03, 23:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik bedoelde ronnieboy.

Ineens snap ik je zinnetje beter. Ik dacht in eerste instantie dat je bedoelde dat ronnieboy weg was en als ik hem een emailtje zou sturen dat ie weer online zou komen. Maar je bedoelt dat de email online komt te staan ! :cheefbek:

Yep! Je kunt hem ook bellen. 'Na een gesprek met mijn goede vriend schaap, waarin ik hem de oren waste over...'

Donna
01-09-03, 23:35
Geplaatst door mrz
Ron ging het over toch?

Je bent in trek geloof ik Donna! :P



:( :watte?:


Shit. Matt_ttie heeft z'n nick nog niet veranderd of de hele site dondert in elkaar..... :jammer:

Try again...

Grietje
01-09-03, 23:56
Men probeert de ander ‘terug te pakken’ door over haar of hem te gaan roddelen of lasterpraat te verkopen of door de ander iets aan te doen, bijvoorbeeld allerlei genante e-mailtjes toe sturen.

Ik heb vorig jaar een docent waar ik een schijthekel aan heb een lugubere foto van rotten.com toegestuurd met zijn naam erop. Mwoehahahahahahahahahha!!!! Ben ik nu ook een narcist? :duivels:

Maarten
02-09-03, 04:16
Geplaatst door Al3arbi
de MarocNl knuddekudde

Zeg, dit is wat Ron er van maakt he? Niet ik. Alsof het altijd puinhoop zou zijn. Dat is niet zo, en dat vind ik dus ook niet. Het gaat me meer over deelonderwerpen of topics, waain ik ineens vind dat er kuddegeest heerst. Als alles hier knuddekudde was, dan zat ik hier niet.