PDA

Bekijk Volledige Versie : Afschaffing hypotheekrenteaftrek



Orakel
01-09-03, 22:19
Afschaffing hypotheekrenteaftrek.

AMSTERDAM - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) pleit voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in Nederland.

De fiscale voordelen van spaarhypotheekvormen moeten verdwijnen en uiteindelijk moet de renteaftrek van hypotheken helemaal worden afgeschaft, zo meent het IMF.

In zijn landenrapport laat het IMF weten het eens te zijn met de huidige beleidslijnen om de Nederlandse overheidsfinanciën in deze economisch zware tijden op orde te brengen. Zo ook de beperking van de hypotheekrenteaftrek. 'Maar er is meer nodig', aldus het IMF, 'Het afschaffen van het belastingvoordeel van spaarhypotheken, waarvan de hoofdsom pas aan het einde van de looptijd hoeft te worden afgelost, leidt er toe dat de verschillende spaarvormen op dezelfde manier worden behandeld'.

Uiteindelijk moet de renteaftrek van hypotheken helemaal worden afgeschaft, zo meent het IMF. Een dergelijke ingrijpende hervorming zou er ook toe leiden dat de druk op de huizenprijzen afneemt. Daarom kan de afschaffing niet anders dan op langere termijn en voorspelbaar worden gerealiseerd, al was het maar om verstoring van de huizenmarkt te voorkomen.

Het IMF beseft dat het in elkaar storten van de huizenprijzen aanzienlijke gevolgen heeft. President N. Wellink van De Nederlandsche Bank waarschuwt daar al enkele jaren voor. Door overkreditering zouden huiseigenaren in de problemen kunnen komen, terwijl het verlies aan consumentenvertrouwen de totale economie nog eens extra kan schaden.

http://www.vbo.nl/(ev24pn45bl0cnif5gwhdgwad)/news.aspx?newsId=78

:kalasniko

Simon
01-09-03, 22:35
Geplaatst door Orakel
Door overkreditering zouden huiseigenaren in de problemen kunnen komen, terwijl het verlies aan consumentenvertrouwen de totale economie nog eens extra kan schaden.


Veel huiseigenaren zijn al in de problemen. Ze zijn boven hun stand gaan leven en moeten nu goedkoper gaan wonen. Maar er is een overaanbod van duurdere woningen te koop.

Simon

Donna
01-09-03, 23:18
Ik weet nog steeds niet wat ik van de hypotheekrente aftrek moet vinden. Aan de ene kant goed, het stimuleert eigen woning bezit, maar aan de andere kant: het is ook weer een vorm van herverdeling 'van arm naar rijk'.

Ik ben voor een maximum aftrek. Tot een bepaald bedrag, bijvoorbeeld de gemiddelde huizenprijs.

Tomas
01-09-03, 23:22
Het werkt nu omgekeerd tov het inkomen en dat is gewoon onzin als je het als een subsidi beschouwd.

Als he echt nodig is om mensen te laten kopen en kopen is ook echt belangrijk, wat ik allemaal nog niet zo zeker weet, dan is een jaarlijkse subsidie voor de minder draagkrachtigen redelijk.

Vind ik.

Maar wel nadat ik mijn huis heb afbetaald natuurlijk.