PDA

Bekijk Volledige Versie : MAROC.NL's ANTWOORD AAN NETWERK; FALENDE UITZENDING,FALENDE DISCUSSIE



rafiq
02-09-03, 09:43
Ondanks de bijna 10.000 hits op Maroc.nl zie je gewoon dat zelfs de hogeropgeleiden en het kader van maroc.nl de spot drijven met diverse inzendingen.

Saida El Hantali wordt voor het gemak als voetveeg gebruikt. De intentie van vele prikkers die maar niet tot zinnige bijdrage komen is koren op de molen van lieden als Theo v. Gogh en half rechts Nederland.

Enkel met spot en laster krijg je Marokkanen in beweging.

Dat is de enige taal die men schijnbaar begrijpt.

Zinnige en discutabele meningen worden voor het gemak verzwegen en belachelijk gemaakt.

Natuurlijk voelen Marokkanen zich de gebeten hond als blijkt dat Naima het slachtoffer duidelijk en omontwonden beweerd spijt te hebben gehad van haar bijdrage.

Het gaat niet om Naima als persoon, het gaat erom dat er problemen zijn en die worden belachelijk gemaakt.

Netwerk trapt er in en gaat een samenwerkingsverband aan met Maroc.nl om een discussie platform neer te zetten.

Het resultaat is benedenpeil.

PR is nu juist dat je via media "gratis" milimeters en/of seconden tot je beschikking krijgt. Dit in tegenstelling tot adverteren waar je voor de mm en sec moet betalen .

Maar de inzendingen zijn miniem! Laat staan constructieve bijdragen!

Dus als je vaststelt wie je wilt bereiken met je boodschap –je moet dan eerst wel die boodschap vaststellen- dan kies je het daarbij horende medium.
Een medium kan ook een persoon zijn.

Wel is het zo dat van zodra je publiek wordt in welke vorm dan ook andere media eventueel –als zij denken dat dat interessant is voor hun kijkers/lezers daarop ongevraagd inhaken.
Je heb dan je boodschap en je doelgroep niet meer in de hand. Dat moet je je wel realiseren als je publiek gaat.

Het bestuur van Maroc.nl is eenmaal een dolle stier en niet klaar voor problemen.
Het bestuur van Maroc.nl lijkt een sterk initiatief zijn in een verkruimelde en aggressieve losse moslimgemeenschap die niet hecht is.

Dit hangt dus samen met het bovenstaande;

Als je een simpele boodschap, elegant brengt dan wordt je beschouwd als een belangrijke speler indien je daarbij ook nog eens aantoonbaar snel resultaat boekt.

Hoogopgeleide Marokkanen laten zich meeslpen door ingewikkelde politieke spelletjes waarbij ze het discour van de straat niet schuwen.

De hoogopgeleiden Mattie laten zich graag portretteren door het NRC als zijnde het moderne progressieve geluid.

Ik weet door de inzendingen dat Mattie zijn ware gezicht liet zien anders dan hij in de media hij vroeger liet blijken.

Het bestuur v. Maroc.nl met zijn beheerders zijn niet klaar voor ingewikkelde sociale problemen.
Om de hete brij heen draaien en kinderachtig heen schoppen. Juist het kader van Maroc.nl laat zich meeslepen en ttrekken partij en bekennen kleur.


Dat is uiterst vreemd voor mensen in een voortrekkersrol om zich zelf zo te portretteren .
Het actief inmengen in de discussie om dissidenten geluiden te dwarsbomen en belachelijk te maken...Daar is men verzot op.

Het umma gevoel.....Waar is dat bij deze nobele lieden? De voortrekkers van het initiatief is het niet te doen om Saida el Hantali, noch om de moskee noch om de umma.

Gevlijerei met de reguliere media lijkt mij het enige doel. Niks meduim voor Marokkanen!

an3sdej
02-09-03, 09:50
Het gaat niet om Naima als persoon, het gaat erom dat er problemen zijn en die worden belachelijk gemaakt.

Waar worden welke problemen belachelijk gemaakt Rafiq??

freya
02-09-03, 10:02
Geplaatst door an3sdej
Waar worden welke problemen belachelijk gemaakt Rafiq??

Dat is toch wel duidelijk.

Het probleem waar Rafiq mee zit.
nl. dat de meesten hier het niet met hem eens zijn.

dedesmananalogy
02-09-03, 10:05
Waarom zouden alle moslims elkaars aars moeten likken ? Diversiteit is de spijs des levens. Het zijn niet de moslims die de boel verstieren, maar de puberende Marokaanse (inderdaad niet de Turkse, Javaanse, Surinaamse of Indische) knaapjes die het geloof misbruiken om rotzooi te trappen.

rafiq
02-09-03, 10:11
Nou is likken niet mijn favorieten bezigheid laat staan iemand's aars.

Het is duidelijk dat men niet klaar is voor veranderingen alleen als die veranderingen worden opgelegd door pressie.

Dat is schijnbaar de enige taal die men begrijpt. Zo lang moslims onder elkaar kei hard intern tegen elk geluid optreden moet je niet verwachten dat de toon zich niet in Nederland veranderd.

Waarom zou rechts Nederland dan geduld moeten hebben met die mensen?

dedesmananalogy
02-09-03, 10:21
Maar waarom laten de rechtse (lees weldenkende mensen die zich niet laten murw troetelen door de Linkse moddervette vredesduiven) zich niet horen ? Is het angst ? Is het het gevaar van uitstoting ?

Waarom laat het gros der Marrokanen (het is al lang bekend dat bijvoorbeeld de Turken en Aziaten zich niet meer laten ringeloren door de PvdApartheid) zich nog steeds zand in de ogen strooien door communistische splintergroeperingen en zogenaamde Marrokaanse belangenorganisaties die nog geen dooie MKZ-kip vertegenwoordigen ?
Waarom laten de Marrokanen de leugens die de hitsige mediacraten rondstrooien zich PvdA en groen Niks-gewijs welgevallen ?

Recht die rug en ten aanval, los die shit in de eigen gemeenschap op met die Rob Oudkerk 'vagina'-criminelen en ga in de frontlinie staan en dan niet op basis van kleinzielige minderwaardigheid maar op basis van gelijkheid, trots en daadkracht.

Of kunnen Marrokanen alleen maar (Pvdachtig) klagen en de vinger naar anderen steken ?
Is Bouazza een zandkorrel in een woestijn van verongelijktheid en pathos ?

rafiq
02-09-03, 10:27
Marokkanen moeten maar eens lang in de spiegel kijken, en eens hard nadenken hoe het toch komt dat men overal wordt aangepakt.

De moskeen begraafplaatsen worden. De jongeren massaal in corrigerende instellingen komen.

Marokkaanse initiatieven bij het grof vuil kunnen worden neergezet.

Nog even en de imam wordt een karikatuur op de minbar...Dat herrinnert er ons aan dat we Marokkanen zijn.

Men doet maar wat. als de TMF ,MTV SBS6 en FOX 8 de opvoeding overnemen van de ouders.

Waarom denk je dat al die andere moslims liever niet met Marokkanen samenwerken?

Zwarte Schaap
02-09-03, 10:33
Geplaatst door rafiq
Marokkanen moeten maar eens lang in de spiegel kijken, en eens hard nadenken hoe het toch komt dat men overal wordt aangepakt.

De moskeen begraafplaatsen worden. De jongeren massaal in corrigerende instellingen komen.

Marokkaanse initiatieven bij het grof vuil kunnen worden neergezet.

Nog even en de imam wordt een karikatuur op de minbar...Dat herrinnert er ons aan dat we Marokkanen zijn.

Men doet maar wat. als de TMF ,MTV SBS6 en FOX 8 de opvoeding overnemen van de ouders.

Waarom denk je dat al die andere moslims liever niet met Marokkanen samenwerken?


Het is tijd voor je rafiq om eens met vakantie te gaan. Je begint steeds meer te ijlen uit frustratie dat je nu ook de marokkanen tot karikatuur verheft. Als je de mediahetze niet aankunt moet je niet uit frustratie meegaan doen maar gewoon een time-out nemen.

Zwarte Schaap
02-09-03, 10:38
Geplaatst door Brie
Ik denk dat deze ontkenning nu juist precies is wat Rafiq bedoelde ;)

Ik ontken niets in mijn berichtje.

dedesmananalogy
02-09-03, 10:45
Het calimeroschaapje doet zijn naam eer aan. Iedereen is schuldig behalve het blinde schaapje zelf. Ik heb weinig sympathie voor de media maar vraag je toch eens af waarom niet de Turken, de Somaliers of Bosniers worden aangepakt maar nu juist de Marrokanen. Waarom lijden alleen de marrokanen onder het juk van (denkbeeldig) racisme ?
Waarom kunt u alleen maar klagen en verongelijkt vingerwijzen Schaapje ?
U bezit kennelijk niet het vemrogen tot introspectie en zelf-onderzoek, het is in uw benevelde optiek altijd de schuld van derden. U bent kennelijk een huilebalk.

En ja ga nu maar weer vlug spurten naar je vriendjes marsipulaini en saqeed om samen verder te klagen en te wenen over zoveel onrecht

rafiq
02-09-03, 10:54
Dat is ook een kunst om mijn inzending maar een overspannen reactie te noemen...

Lastpakken sturen ze ook "betaald" naar huis.

Zwarte Schaap gelooft er nog in dat Marokkanen echt de gebeten hond zijn. En dat het de gemene buiten wereld is die het heeft gemunt op de schaapjes van de goegemeente.

Zwarte Schaap
02-09-03, 10:56
Geplaatst door dedesmananalogy
Het calimeroschaapje doet zijn naam eer aan. Iedereen is schuldig behalve het blinde schaapje zelf. Ik heb weinig sympathie voor de media maar vraag je toch eens af waarom niet de Turken, de Somaliers of Bosniers worden aangepakt maar nu juist de Marrokanen. Waarom lijden alleen de marrokanen onder het juk van (denkbeeldig) racisme ?
Waarom kunt u alleen maar klagen en verongelijkt vingerwijzen Schaapje ?
U bezit kennelijk niet het vemrogen tot introspectie en zelf-onderzoek, het is in uw benevelde optiek altijd de schuld van derden. U bent kennelijk een huilebalk.

En ja ga nu maar weer vlug spurten naar je vriendjes marsipulaini en saqeed om samen verder te klagen en te wenen over zoveel onrecht

Je denkt toch niet dat ik met een verdwaalde geest een discussie over marokkanen begin? Een geest dat alleen zwartgallig en vol met haat naar zaken aangaande marokkanen kan kijken.

Ik ben tenminste niet achterbaks en schijnheilig en strijd met open vizier. Heb je je eigen bijdrages al gelezen ? Het enige wat je doet is mensen beschuldigen en vingerwijzen naar de sociaal democratie en anderen die jou niet aanstaan.

Kom vertel ons eens wat je vorige nick was ! Wees niet zo achterbaks!

Zwarte Schaap
02-09-03, 11:00
Geplaatst door rafiq
Dat is ook een kunst om mijn inzending maar een overspannen reactie te noemen...

Lastpakken sturen ze ook "betaald" naar huis.

Zwarte Schaap gelooft er nog in dat Marokkanen echt de gebeten hond zijn. En dat het de gemene buiten wereld is die het heeft gemunt op de schaapjes van de goegemeente.

Waarom ga je dan niet bij het LPF of als godsdienstassistent van ayaan hirschi ali werken. Veel van dergelijke ''marokkanenlovers'' worden vals als ze het gevoel hebben dat ze niet begrepen worden. Heb je daar ook last van?

Zoek anders gewoon een normale baan als je de druk niet aankunt die de hulpverlening met zich meebrengt.

Ron Haleber
02-09-03, 11:11
Geplaatst door Brie
Ik denk dat deze ontkenning nu juist precies is wat Rafiq bedoelde ;)

Brie niet van die sophisticated replies neerzetten Je weet dat gaat ons Calimeroschaap boven de pet.


Ff een grapje: Zwarte Schaap kijkt allang niet meer naar de NL-televisie, dat weet je ondertussen wel!

Op een andere site trof ik deze serieuze recensie van een ander Marokkaans Zwart Schaap waarbij ik aan ons Schaap moest denken:

"Ik vind die presentator van de Marokkaanse staatstelevisie wel cool, Mohammed Agfalus.

Hij had pas nog een reportage over schapenfokken en de historische misdaden van het jodenvolk. Geweldige televisie. "


P.S.

Brie vergeet wel ff niet dat Zwarte Schaap ondertussen de enige Marokkaan op dit forum is die Rafiq en zelfs mij nog steunt. Beroof ons dus alsjeblieft niet van deze Winnetou, de laatste der Mohikanen!

rafiq
02-09-03, 11:15
Ik weet allemaal niet wat voor issues jij hebt maar het zijn er veel.

Jij laat je zelf gebruiken door krachten om een karikatuur neer te zetten. Je bent een karikatuur van jezelf Zwarte Schaap.

Als moslims bang zijn om eigen initiatieven te ontplooien waarom zouden Nederlanders dan daar geen argwaan over hebben?

Dan is er toch iets?

Immers intern bevechten ze elkaar en is het moddersmijterij. Iets waar jij je ook mee bedient.

Zeer zwak om met Ajaan mee aan te komen, maar die anticipeert wel op het onvermogen van de moslims zelf!

Zij bestaat met de gratie van jou Zwarte Schaap! alle voorooordelen bevestig je even!

En de CDA maar zeggen; Kijk zie je nou! Daar heb je er weer een!

Je bent schijnbaar niks anders dan een halve ghetto b-boy die een mening moet ventileren over de dood van Dris Arbib

Wat komt er uit zijn mond? Hamas, Jihad, Hezbollah!

En Nederland lachen!

Wat een domme lui!

Afrux
02-09-03, 11:22
MAROC.NL's ANTWOORD AAN NETWERK; FALENDE UITZENDING,FALENDE DISCUSSIE

Ik hoef niet aan toe te voegen, de titel spreekt voor zich en ik ben het volledig mee eens. het mogen wel zoveel reacties zijn, maar men vergeet bij te vertellen dat 80% van dezelfde personen komt...

Zwarte Schaap
02-09-03, 11:37
Geplaatst door rafiq
Ik weet allemaal niet wat voor issues jij hebt maar het zijn er veel.


IK heb maar 1 issue, dat is het nieuws.


Jij laat je zelf gebruiken door krachten om een karikatuur neer te zetten. Je bent een karikatuur van jezelf Zwarte Schaap.
Door wie laat ik me gebruiken? Welke krachten??


Als moslims bang zijn om eigen initiatieven te ontplooien waarom zouden Nederlanders dan daar geen argwaan over hebben? Een domme vooraanname, moslims zijn niet bang om eigen initiatieven te ontplooien. Er zijn zat initiatieven die ook ten uitvoer gebracht worden.

Het kost gewoon geld, tijd en kennis. Dat zijn zaken die op natuurlijke wijze in balans komen. Dat gedruk van de politiek en andere schijnbelangenvertegenwoordigers is onnodig en dient meer hun belangen dan de belangen van de moslims.


Immers intern bevechten ze elkaar en is het moddersmijterij. Iets waar jij je ook mee bedient. Dat zijn groeistuipen die inherent zijn aan het opbouwen van een initiatief door een gemeenschap die daar geen ervaring mee heeft. Geduld is een schone zaak.

Op het forum bedien ik me van zoveel mogelijk middelen om mijn mening te kunnen uiten. Overigens is mijn modder ecologisch verantwoord en dient meer als schoonheidmasker gezien te worden.


Zeer zwak om met Ajaan mee aan te komen, maar die anticipeert wel op het onvermogen van de moslims zelf!
Ayaan gebruikt ook graag de overdrijving door iedere moslim in negatieve zaken over één kam te scheren. Dat is de reden dat ik ook tegen jou ageer.


Zij bestaat met de gratie van jou Zwarte Schaap! alle voorooordelen bevestig je even! Zoveel macht heb ik niet rafiq, ik ben een onbelangrijke loser die graag prikt. Ayaan bestaat ondanks mij. Ben ook benieuwd welke vooroordelen ik bevestig met mijn reaktie. Kun je die even opnoemen?


En de CDA maar zeggen; Kijk zie je nou! Daar heb je er weer een! Weer één? Wat voor één?


Je bent schijnbaar niks anders dan een halve ghetto b-boy die een mening moet ventileren over de dood van Dris Arbib Huh?? Wat zeg je nu allemaal? Leg eens uit wat je bedoelt.


Wat komt er uit zijn mond? Hams, Jihad, Hezbollah!
Rafiq je draaft nu te ver door.


En Nederland lachen!

Wat een domme lui!

Lachend Nederland?

freya
02-09-03, 11:41
Overigens is mijn modder ecologisch verantwoord en dient meer als schoonheidmasker gezien te worden.

:hihi:

Zwarte Schaap
02-09-03, 11:50
Geplaatst door freya
:hihi:

Ik moet nu ook ineens om mijn eigen grapje lachen! :gniffel:

dedesmananalogy
02-09-03, 11:55
Het calimiro schaapje wentelt zich in zijn eigen zelfmedelijden. waar haal je het recht vandaan om alle moslims over een kam te scheren. De moslims in mijn vriendenkring zijn -tot mijn grote jolijt- nauwelijks een blauwdruk van u. In tegenstelling tot uw kleinburgelijke neiging tot pathos vorming kennen zij wel enige zelf-respect, trots en de -in uw oren- merkwaardig notie van eigen verantwoordelijkheid.

U bent een klager, en dat mag in deze schijndemocratie maar ik mag u ook een pathetisch ja-knikkertje vinden die alles klakkeloos nakakelt wat uw grote makkertjes u influisteren.

an3sdej
02-09-03, 12:02
Weten jullie dat ik de draad kwijt raak :wat?!: Eerst dacht ik dat Rafiq en Schaap toch beiden in één "kamp" zaten. Dat ze beiden om de beurt "bestreden worden door Ron en buitenstaanders :maf: Nu merk ik dat Ze elkaar bestrijden, en Ron in verschillende situaties dan de één en dan de ander steunt.

Verder zijn er Marokkanen en moslims die ook zeer opportunistisch posten, en dan weer het ene en daarna weer het andere kamp steunen.

Wel moet ik zeggen dat de echte schreeuwlelijkerds hier door niemand worden geliefd, en dat vind ik al een heel verschil met een paar andere forae.

Wi kan mij nu een beetje netjes uitleggen hoe de lijnen hier lopen, en wat de verschillen zijn, of in ieder geval hoe de grenzen van de diverse "kampen" lopen?? :roker: :roken:

taouanza
02-09-03, 12:03
Geplaatst door rafiq
Ondanks de bijna 10.000 hits op Maroc.nl zie je gewoon dat zelfs de hogeropgeleiden en het kader van maroc.nl de spot drijven met diverse inzendingen.

Saida El Hantali wordt voor het gemak als voetveeg gebruikt. De intentie van vele prikkers die maar niet tot zinnige bijdrage komen is koren op de molen van lieden als Theo v. Gogh en half rechts Nederland.

Enkel met spot en laster krijg je Marokkanen in beweging.

Dat is de enige taal die men schijnbaar begrijpt.

Zinnige en discutabele meningen worden voor het gemak verzwegen en belachelijk gemaakt.

Natuurlijk voelen Marokkanen zich de gebeten hond als blijkt dat Naima het slachtoffer duidelijk en omontwonden beweerd spijt te hebben gehad van haar bijdrage.

Het gaat niet om Naima als persoon, het gaat erom dat er problemen zijn en die worden belachelijk gemaakt.

Netwerk trapt er in en gaat een samenwerkingsverband aan met Maroc.nl om een discussie platform neer te zetten.

Het resultaat is benedenpeil.

PR is nu juist dat je via media "gratis" milimeters en/of seconden tot je beschikking krijgt. Dit in tegenstelling tot adverteren waar je voor de mm en sec moet betalen .

Maar de inzendingen zijn miniem! Laat staan constructieve bijdragen!

Dus als je vaststelt wie je wilt bereiken met je boodschap –je moet dan eerst wel die boodschap vaststellen- dan kies je het daarbij horende medium.
Een medium kan ook een persoon zijn.

Wel is het zo dat van zodra je publiek wordt in welke vorm dan ook andere media eventueel –als zij denken dat dat interessant is voor hun kijkers/lezers daarop ongevraagd inhaken.
Je heb dan je boodschap en je doelgroep niet meer in de hand. Dat moet je je wel realiseren als je publiek gaat.

Het bestuur van Maroc.nl is eenmaal een dolle stier en niet klaar voor problemen.
Het bestuur van Maroc.nl lijkt een sterk initiatief zijn in een verkruimelde en aggressieve losse moslimgemeenschap die niet hecht is.

Dit hangt dus samen met het bovenstaande;

Als je een simpele boodschap, elegant brengt dan wordt je beschouwd als een belangrijke speler indien je daarbij ook nog eens aantoonbaar snel resultaat boekt.

Hoogopgeleide Marokkanen laten zich meeslpen door ingewikkelde politieke spelletjes waarbij ze het discour van de straat niet schuwen.

De hoogopgeleiden Mattie laten zich graag portretteren door het NRC als zijnde het moderne progressieve geluid.

Ik weet door de inzendingen dat Mattie zijn ware gezicht liet zien anders dan hij in de media hij vroeger liet blijken.

Het bestuur v. Maroc.nl met zijn beheerders zijn niet klaar voor ingewikkelde sociale problemen.
Om de hete brij heen draaien en kinderachtig heen schoppen. Juist het kader van Maroc.nl laat zich meeslepen en ttrekken partij en bekennen kleur.


Dat is uiterst vreemd voor mensen in een voortrekkersrol om zich zelf zo te portretteren .
Het actief inmengen in de discussie om dissidenten geluiden te dwarsbomen en belachelijk te maken...Daar is men verzot op.

Het umma gevoel.....Waar is dat bij deze nobele lieden? De voortrekkers van het initiatief is het niet te doen om Saida el Hantali, noch om de moskee noch om de umma.

Gevlijerei met de reguliere media lijkt mij het enige doel. Niks meduim voor Marokkanen!


Ik ben het niet mee je eens en heb daarom ook niet de moeite genomen om de rest van je betoog te lezen.
Ik vond het een goede uitzending en de reacties op de site zijn normaal.
Der zullen wel gekken tussen zitten maar de meeste reageerden normaal.
Ik heb ook niet gemerkt dat autochtonen dit onderwerp als stok gebruiken, dus begrijp ik echt niet waar je het over hebt. De grootste irritatie op het forum is Ron.

Zwarte Schaap
02-09-03, 12:03
Geplaatst door dedesmananalogy
Het calimiro schaapje wentelt zich in zijn eigen zelfmedelijden. waar haal je het recht vandaan om alle moslims over een kam te scheren. De moslims in mijn vriendenkring zijn -tot mijn grote jolijt- nauwelijks een blauwdruk van u. In tegenstelling tot uw kleinburgelijke neiging tot pathos vorming kennen zij wel enige zelf-respect, trots en de -in uw oren- merkwaardig notie van eigen verantwoordelijkheid.

U bent een klager, en dat mag in deze schijndemocratie maar ik mag u ook een pathetisch ja-knikkertje vinden die alles klakkeloos nakakelt wat uw grote makkertjes u influisteren.

:hihi: Hierbij benoem ik u tot onze huisclown!

Zwarte Schaap
02-09-03, 12:07
Geplaatst door an3sdej
Wie kan mij nu een beetje netjes uitleggen hoe de lijnen hier lopen, en wat de verschillen zijn, of in ieder geval hoe de grenzen van de diverse "kampen" lopen?? :roker: :roken:

Gewoon afstappen van het vooroordeel dat moslims of marokkanen één blok zijn en dan zie je gewoon mensen die hun individuele mening uiten.

Hokjesdenken kan handig zijn om bepaalde zaken in een ander licht te aanschouwen maar dat zegt natuurlijk niets over de werkelijkheid.

rafiq
02-09-03, 12:09
Beste andries,

Het lijkt verdacht op guerillaoorlogsvoering hier. Groepen van wisselende samenstelling voor verschillende missies.

Ik ben het vaak totaal oneens met Ron Haleber maar ik hoef hem niet kinderachtig te pakken op zijn leeftijd.

Er zijn maar weinig mensen die echt de degens wil kruisen! Daar zijn ze te bang voor!
Bang voor gezichtsverlies! Bang voor een krachtig alternatief!

Met Zwarte Schaap ben ik het weleens mee eens maar niet op alles. Het is voor mij geen persoonlijke vete integendeel.

Lees maar eens Von Clausowitz!

Zwarte Schaap
02-09-03, 12:11
Geplaatst door rafiq
Met Zwarte Schaap ben ik het weleens mee eens maar niet op alles. Het is voor mij geen persoonlijke vete integendeel.


Zo is dat mijn broeder ! We houden elkaar scherp !

dedesmananalogy
02-09-03, 12:17
Beste calimeroschaap,

Uw betoog over hokjesvorming is in al haar pathos eigenlijk hetzelfde als mijn betoog. U bent kennelijk een maester in de naaperij.

Maar het valt me hier op dit Forum wel op dat een deel blijft volharden in hun pavlov-schutterputjes terwijl een ander deel hun poetische kalashnikofs maar blijven afvuren op de vastgeroeste ortodoxe tunnelbewoners.
"I like that boulder" zou het ezeltje van Shrek balken.


Uw huispierlala
Desman

Klaaaaaaar. Af........(klaag.......klaag......dieskriemienasi. ...klaag)

Zwarte Schaap
02-09-03, 12:34
Geplaatst door dedesmananalogy
Beste calimeroschaap,
Uw betoog over hokjesvorming is in al haar pathos eigenlijk hetzelfde als mijn betoog. U bent kennelijk een maester in de naaperij.


To much credit for you. Je bent toch geen familie van ronnieboy? Teveel op je borst kloppen voor standaardconcepten is niet iets om naar huis over te schrijven.


(klaag.......klaag......dieskriemienasi ....klaag)

Waar heb ik dit eerder gezien?

an3sdej
02-09-03, 14:19
Tjonge Mattie, dat was een schrobbering :roker: :) Maar ik ben blij dat jij in ieder geval je openstelt voor mensen van 'buitenaf' om problemen te benaderen die er liggen binnen een gesloten groep als de Marokkaanse gemeenschap in de grote steden! :duim:

Zwarte Schaap
02-09-03, 14:28
Geplaatst door an3sdej
Tjonge Mattie, dat was een schrobbering :roker: :) Maar ik ben blij dat jij in ieder geval je openstelt voor mensen van 'buitenaf' om problemen te benaderen die er liggen binnen een gesloten groep als de Marokkaanse gemeenschap in de grote steden! :duim:

Dat hokjesgeest wil je maar niet loslaten. Er bestaat geen marokkaanse gemeenschap die moedwillig de deuren gesloten houdt. Dat is een virus dat rondwaant in de hoofden van angstige autochtonen. Als die angsthazen hun angst kunnen overwinnen door hun de illusie voor te houden dat de vermeende gesloten gemeenschap opengesteld wordt dan het zij zo, for the sake of the healing from his fobia!

an3sdej
02-09-03, 14:35
Niks angst van autochtonen, of hokjesgeest van autochtonen.

Dat hokjes denken komt van de Marokkanen zelf. Op diverse forae is mij dit duidelijk geworden. Zodra er kritiek komt op de "Marokkanen" dan sluiten de rijen zich en wordt er geen kritiek op "de Marokkanen" getolereerd.
En dan valt ook steeds op dat alle kritiek als aanval op de islam wordt geïnterpreteerd!!! :duivel:

dedesmananalogy
02-09-03, 14:37
Waarom ga je niet tegen de hokjes-mentaliteit van de racistische niet-Marrokaan demonstreren. Kun je nog wat Joodse of Amerikaanse vlaggen verbranden, martelaarsfoto's van de heilige Driess meetornen en je nog wat ruiten van fascistoide winkelieren inkegelen.
Ben benieuwd wanneer de Turkse gemeenschap gaat demonstreren tegen de demonisatie van hun landgenoot, de politie-agent.

Of fijn voetballen met oorlogsherdenkingskranzen ! :chef:

Zwarte Schaap
02-09-03, 14:37
Geplaatst door an3sdej
Niks angst van autochtonen, of hokjesgeest van autochtonen.

Dat hokjes denken komt van de Marokkanen zelf. Op diverse forae is mij dit duidelijk geworden. Zodra er kritiek komt op de "Marokkanen" dan sluiten de rijen zich en wordt er geen kritiek op "de Marokkanen" getolereerd.
En dan valt ook steeds op dat alle kritiek als aanval op de islam wordt geïnterpreteerd!!! :duivel:

Je beargumenteerd met je eigen angsten en vooroordelen. Hiervoor begreep je het al niet dat ik kritiek op rafiq kon hebben, dat is je angstige vooroordeel ten top.

rafiq
02-09-03, 14:41
Beste Mattie,

Als we het hebben over incest dan is enige nuancering wel gewenst. om te zeggen dat wij Marokkanen het ook maar eens moeten proberen zo als de Nederlanders lijkt mij iets te kort door de bocht.

De situatie binnen een Marokkaans gezin is wezenlijk anders dan die een Nederlandse familie.

Als incestslachtoffer van een Marokkaans gezin zijn de consequenties m.b.t. het naar buiten brengen en eventueel aangifte veel serieuzer dan bij een Nederlands gezin. Denk maar aan de schending van de familie naam of eer welke veel meer betekenis hebben dan in een Nederlandse situatie.

Anders gezegd zijn er naast de moeite en het lef om met het gezin te breken ook nog zaken in het spel als bedreiging en misschien wel erger.

Dit vraagt dan ook om een radicale andere aanpak waarbij bijvoorbeeld de veiligheid van het slachtoffer desnoods via justitiele weg wordt gegarandeerd.

Een uitzending zoals Netwerk die zich bedient van een wetenschapper die niemand kent ook nog eens een Nederlander. Schijnbaar is er geen Marokaan die zich er mee bezighoud dan Saida El Hantali..Althns dat is de indruk die de reprtage wekt.

De hele opzet kan wel bemoedigend ervaren worden, maar misschien in ieder geval een begin. Maar om het probleem af te doen in een kwartiertje en ook nog eens als laatste issue in een doordeweekse uitzending van Netwerk af te doen staat niet in verhouding tot de importantie en de maatschappelijke relevantie van het probleem.

Ik kom nog uitgevoerd terug op jouw inzending.

Groet

Rafiq

freya
02-09-03, 15:08
Geplaatst door Maruecos




:lole:

an3sdej
02-09-03, 15:23
Schaap, jouw reaktie na mijn "vraag" was de volgende:

Zo is dat mijn broeder ! We houden elkaar scherp !

Vooral niet laten merken dat je het tegenover "buitenstaanders" ook ECHT met elkaar oneens bent. Bij kritiek van buitenaf is het groepsgevoel ineens wel aanwezig, en bij kritiek op de islamitische cultuur, is er ineens de 'ummah'.

Als er een programma is waarin een Marokkaanse over haar leed vertelt, is ineens het "ummahgevoel" belangrijk, en niet het individuele leed, dan wordt ineens de naam van "de Marokkanen" weer aangetast!!

Zwarte Schaap
02-09-03, 15:41
Geplaatst door an3sdej
Schaap, jouw reaktie na mijn "vraag" was jouw reaktie

Snap niet wat je hier zegt.


Vooral niet laten merken dat je het tegenover "buitenstaanders" ook ECHT met elkaar oneens bent. Bij kritiek van buitenaf is het groepsgevoel ineens wel aanwezig, en bij kritiek op de islamitische cultuur, is er ineens de 'ummah'.


Jouw argument komt hier op neer: Wanneer moslims/marokkanen het met elkaar eens zijn dan zijn ze een geloten gemeenschap. Wanneer moslims/marokkanen elkaar bekritiseren dan is dat niet echt.

Het kan ook nooit goed bij jou !


Als er een programma is waarin een Marokkaanse over haar leed vertelt, is ineens het "ummahgevoel" belangrijk, en niet het individuele leed, dan wordt ineens de naam van "de Marokkanen" weer aangetast!! Ik laat me niet gek maken door elke probleem van een individu te laten weerspiegelen op de hele gemeenschap. Ik zie incest niet als een specifieke marokkanen/moslimprobleem vandaar dat ik me bijna niet uitgesproken heb over deze uitzending.

an3sdej
02-09-03, 17:01
Schaap,

Of ik zeg het verkeerd, of jij wil niet begrijpen wat ik bedoel.

Incest is geen Marokkaans probleem, dat weet ik ook!!
Wat echter VOOR de jaren '60 hier ook gebeurde, het in de doofpot steken van problemen, en het "onder elkaar" willen oplossen van problemen in de eigen groep gelovigen (orthodox geref.), gebeurt nu nog steeds bij de groep Marokkanen die in groepen in de wijken van grote steden gebeuren.

En andere keren wil je niet dat Marokkanen als groep aangesproken wordt, bijv. als er veel onrust en ergernis is door jonge Marokkaantjes.

BartLM
02-09-03, 17:23
hoi zwarte schaap,

ik bemoei me er even tegenaan.

geef nou eens een serieuze visie op het feit dat ik als niet marokkaan, en met mij bijna alle mensen die ik ken, ervaren dat marokkanen elkaar kostte wat kost steunen. en dus de indruk geven geen individu te zijn maar vooral deel van een groep. mensen die een andere eigen mening hebben worden verketterd/aangevalen/belachelijk gemaakt.

zou je hierop je visie eens willen geven?

BartLM

Wizdom
02-09-03, 17:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zo is dat mijn broeder ! We houden elkaar scherp !

Rafiq heeft gewoon een TIME-OUT nodig. Niks mis mee Rafiq. Ik heb het ook wel eens moeilijk met die zwart makerij. Maar ik weet dat de intenties van de Media negatief zijn. Dat wil zeggen men zoekt naar vuil in de hoeken. Tja, "Zoekt en gij zult vinden". Als je maar minitiues zoekt dan vind je altijd wel shit.

Natuurlijk ben ik en velen met mij geen chronische ontkenner van wantoestanden. Maar vertel mij in welke gemeenschap er geen wantoestanden voorkomen. Het is allemaal een kwestie van dosering. Wanneer je alleen geconfronteerd wordt met wantoestanden dan word de werkelijkheid vertroebeld en ga je zwart kijken. Stel je voor dat ze op netwerk periodiek om de twee weken alle Nederlandse prostitutie buurten in Nederland afgingen en Nederlandse bezoekers gingen interviewen en om de andere twee weken alle Nederlandse incest daders, drugs smokkelaars en zuiplappen gingen interviewen. Dan zou je toch gaan denken dat het toch wel heel erg slecht gesteld is met het niveau van de gemiddelde Nederlander.

Het is eigenlijk vergelijkbaar met wat de media nu doet. Men zoekt de ellende op en brengt dat in groot beeld met trom geroffel bij de kijker thuis. Het is naar mijn mening eigenlijk gewoon crimineel gedrag van de media.

BartLM
02-09-03, 17:49
Geplaatst door Wizdom
Rafiq heeft gewoon een TIME-OUT nodig. Niks mis mee Rafiq. Ik heb het ook wel eens moeilijk met die zwart makerij. Maar ik weet dat de intenties van de Media negatief zijn. Dat wil zeggen men zoekt naar vuil in de hoeken. Tja, "Zoekt en gij zult vinden". Als je maar minitiues zoekt dan vind je altijd wel shit.

Natuurlijk ben ik en velen met mij geen chronische ontkenner van wantoestanden. Maar vertel mij in welke gemeenschap er geen wantoestanden voorkomen. Het is allemaal een kwestie van dosering. Wanneer je alleen geconfronteerd wordt met wantoestanden dan word de werkelijkheid vertroebeld en ga je zwart kijken. Stel je voor dat ze op netwerk periodiek om de twee weken alle Nederlandse prostitutie buurten in Nederland afgingen en Nederlandse bezoekers gingen interviewen en om de andere twee weken alle Nederlandse incest daders, drugs smokkelaars en zuiplappen gingen interviewen. Dan zou je toch gaan denken dat het toch wel heel erg slecht gesteld is met het niveau van de gemiddelde Nederlander.

Het is eigenlijk vergelijkbaar met wat de media nu doet. Men zoekt de ellende op en brengt dat in groot beeld met trom geroffel bij de kijker thuis. Het is naar mijn mening eigenlijk gewoon crimineel gedrag van de media.

hoi wizdom,

ik vind dat je gelijk hebt dat de media nog al eens op sensatie belust zijn. de verkoop.... en dat jij als marokkaan daar natuurlijk af en toe niet goe dvan wordt kan ik begrijpen.

maar mij valt het toch op dat het zo moeilijk lijkt voor een marokkaan om wantoestanden binnen de eigen groep te veroordelen. en dan onvoorwaardelijk te veroordelen. gewoon zo van dat deugt niet. iets in de marokkaanse gemeenschap weerhoudt men daarvan.

zeg je het wel indirect, maar je hoort het erg weinig.

maar toch, ook hierboven relativeer je het weer, alsof de nederlandse media alleen daarop een vergrootglas leggen.

en je hebt het over crimineel gedrag van de media?? voel je dat echt serieus zo?
de media willen gewoon geld verdienen en ja de marokkaanse problemen leven nogal onder de nederlanders..

nogmaals, ik heb het idee dat wanneer de marokkaanse gemeenschap wat minder spastisch zou reageren op kritiek, ik denk dan vooral aan de zg k.u.t. marokkaantjes, men meer open zal komen te staan voor die overgrote meerderheid van de leuke/vriendelijke enz rest. en de problemen die ze ondervinden van de "anti marokkanen hetze"


BartLM

Wizdom
02-09-03, 17:57
Geplaatst door BartLM
hoi wizdom,

ik vind dat je gelijk hebt dat de media nog al eens op sensatie belust zijn. de verkoop.... en dat jij als marokkaan daar natuurlijk af en toe niet goe dvan wordt kan ik begrijpen.

maar mij valt het toch op dat het zo moeilijk lijkt voor een marokkaan om wantoestanden binnen de eigen groep te veroordelen. en dan onvoorwaardelijk te veroordelen. gewoon zo van dat deugt niet. iets in de marokkaanse gemeenschap weerhoudt men daarvan.

zeg je het wel indirect, maar je hoort het erg weinig.

maar toch, ook hierboven relativeer je het weer, alsof de nederlandse media alleen daarop een vergrootglas leggen.

en je hebt het over crimineel gedrag van de media?? voel je dat echt serieus zo?
de media willen gewoon geld verdienen en ja de marokkaanse problemen leven nogal onder de nederlanders..

nogmaals, ik heb het idee dat wanneer de marokkaanse gemeenschap wat minder spastisch zou reageren op kritiek, ik denk dan vooral aan de zg k.u.t. marokkaantjes, men meer open zal komen te staan voor die overgrote meerderheid van de leuke/vriendelijke enz rest. en de problemen die ze ondervinden van de "anti marokkanen hetze"

BartLM

Het is helemaal niet erg om kritiek te krijgen. Maar die fase hebben we denk ik wel al gehad. Kritiek is kritiek op het moment dat het opbouwend is. We moeten kritiek en modder gooien niet met elkaar verwarren. Ik geloof dat de Marokkaanse gemeenschap aangaande de kritiek al heel veel heeft geleerd al was het al omdat in feesten en maatschappelijke bijeenkomsten de onderwerpen bvan kritiek veelvuldig voorkomen en men elkaar bewust maakt van de bepaalde beeldvormen. Het gaat naar mijn mening te ver om te verwachten dat men elkaar gaat afvallen om wille van individuele gebreken. Het doel moet niet gericht zijn op een soort loskrijgen van een generaal schuldbekenning of boetedoening maar moet erop gericht zijn om de problemen op te lossen. Vaak is men op het eerste uit en dat is naar mijn mening niet van deze tijd en ook min of meer een koloniale opstelling. Dus kritiek "OK" daar kan iedereen van leren. Modder gooien nee. Daar is niemand bij gebaat.

Waarom zou jij je moeten excuseren voor je zuipende buurman om maar eens een voorbeeld te geven....

BartLM
02-09-03, 18:14
Geplaatst door Wizdom
Het is helemaal niet erg om kritiek te krijgen. Maar die fase hebben we denk ik wel al gehad. Kritiek is kritiek op het moment dat het opbouwend is. We moeten kritiek en modder gooien niet met elkaar verwarren. Ik geloof dat de Marokkaanse gemeenschap aangaande de kritiek al heel veel heeft geleerd al was het al omdat in feesten en maatschappelijke bijeenkomsten de onderwerpen bvan kritiek veelvuldig voorkomen en men elkaar bewust maakt van de bepaalde beeldvormen. Het gaat naar mijn mening te ver om te verwachten dat men elkaar gaat afvallen om wille van individuele gebreken. Het doel moet niet gericht zijn op een soort loskrijgen van een generaal schuldbekenning of boetedoening maar moet erop gericht zijn om de problemen op te lossen. Vaak is men op het eerste uit en dat is naar mijn mening niet van deze tijd en ook min of meer een koloniale opstelling. Dus kritiek "OK" daar kan iedereen van leren. Modder gooien nee. Daar is niemand bij gebaat.

Waarom zou jij je moeten excuseren voor je zuipende buurman om maar eens een voorbeeld te geven....



ja, ik kan me voorstellen dat kritiek op een gegeven moment wordt ervaren als modder gooien. zeker als je het als individu meemaakt. als je als individu ter verantwoording wordt geroepen. zou ik ook niet accepteren.

en dat er veel ongefundeerde kritiek komt zal ook best wel. dat weet jij beter dan ik.

je hebt het over elkaar afvallen, het feit dat je je deel van een groep voelt, en leden van die groep niet wilt afvallen lijkt me een mooi gegeven. maar het werkt nu waarschijnlijk ongewilt contraproductief.

veel nederlanders hebben nu eenmaal heel veel last van weer dat groepje k. jochies. en vinden het heel moeilijk te begrijpen dat daar geen duidelijk oordeel over uitgesproken wordt. het geen bij veel nederlanders blijft hangen zijn de excuses die er aan te geven zijn.

die hollanders zijn echt niet zo'n belachelijk volkje. dit is gewoon psychologie, zo werken groepsprocessen nou eenmaal.

het zou vlgens mij al een stuk helpen als je je dat realiseert. en ja, jullie generatie heeft het gewoon moeilijk hier. orakel heeft er ooit iets moois over geschreven van hoe hij daar mee omgaat.

maar alleen kwaad op alles en iedereen zijn helpt niks. je hebt daar alleen jezelf en je directe omgeving mee.

nogmaals, als mens verschillen we echt niet zoveel. ik hou dat altijd voor ogen op het moment dat dat zo andrs lijkt.

BartLM

rafiq
02-09-03, 18:43
Beste Mattie,

Waarom ik jou bij naam noem is het volgende;

De rol van de moderator/beheer is:

Een soort herder die buiten het eigenlijke probleemveld waar alle deelnemende schapen rondgrazen zorgt dat de hele kudde besluiten neemt in een bepaalde richting. Bij grote problemen of moeilijke groepen wil een herdershond daarbij nog wel eens nuttig zijn

DE moderator:

Is/zorgt voor:

Katalyse, biedt technieken aan, prettige sfeer, betrekt ieder erbij, maakt meningen zichtbaar, bevodert communicatie, provoceert creativiteit, observeert stemmingen, diskussieert NIET met de deelnemers, onthoudt zich van leidersrol.

Ik zie dat enkele beheerders ofwel moderators zich actief mengen.

Het verhaal bijvoorbeeld wat Ron Haleber heeft geplaatst is door mij geverifieerd bij Saida el Hantali.

Men heeft gewoon schijt aan de woorden en ideeen van Saida el Hantali en excuseer me Mattie maar dat schoot in mijn verkeerde keelgat.

Het was ronduit schaamtevol dat iedereen vraagt om medelijden, sympathie voor de slachtoffers en wat al niet meer..Maar als ron Haleber zijn gesprek weergeeft met Saida el Hantali hier op het prikbord dan is het respect ver te zoeken!

Men wil het niet lezen zelfs!

In dat opzichte lieten veel prikkers zich in hun gat kijken! Want schijnbaar doet het er niet toe wat Saida el Hantali heeft te zeggen.

an3sdej
02-09-03, 18:50
Aqua,


Het gegeven wil echter dat kritiek –voor het merendeel ongefundeerd- op een Marokkaan in 9 van de 10 gevallen gericht is op zijn Marokkaan-zijn.

Geef dan eens duidelijke voorbeelden van de laatste jaren, dat er bewust alleen mensen aangevallen werden (in het openbaar of hier op het forum) op hun Marokkaan zijn?
Met deze reaktie laat je volgens mij weer dezelfde verdedigende houding zien.

Wizdom
02-09-03, 18:53
Geplaatst door an3sdej
Aqua,



Geef dan eens duidelijke voorbeelden van de laatste jaren, dat er bewust alleen mensen aangevallen werden (in het openbaar of hier op het forum) op hun Marokkaan zijn?
Met deze reaktie laat je volgens mij weer dezelfde verdedigende houding zien.

Dat is veel minder moeilijk dan je denkt. Al die zogenaamnde kritiek is van toepassing op alle gemeenschappen hier in Nederland. Oftewel het zijn vaak maatschappelijke problemen uitvergroot en afgebeeld op een specifieke gemeenschap, de Marrokaanse gemeenschap.

freya
02-09-03, 19:06
Want schijnbaar doet het er niet toe wat Saida el Hantali heeft te zeggen.

De meeste prikkers hier zijn denk ik zeer geinteresseerd in wat Saida te zeggen heeft.
Maar het maakt wel een groot verschil door wie de boodschap wordt overgebracht en op welke manier.

Hoe vaak hebben wij niet al van een niet nader te noemen persoon moeten lezen dat hij toch zo'n interessant gesprek had met de reuze belangrijke die en die. Dat wordt gewoon door bijna niemand meer serieus genomen hier.

Zwarte Schaap
02-09-03, 19:11
Geplaatst door an3sdej
Schaap,

Of ik zeg het verkeerd, of jij wil niet begrijpen wat ik bedoel.


Als ik zeg dat ik het niet snap , dan snap ik het ook niet.


Incest is geen Marokkaans probleem, dat weet ik ook!!
Wat echter VOOR de jaren '60 hier ook gebeurde, het in de doofpot steken van problemen, en het "onder elkaar" willen oplossen van problemen in de eigen groep gelovigen (orthodox geref.), gebeurt nu nog steeds bij de groep Marokkanen die in groepen in de wijken van grote steden gebeuren.


De grootste fout vind ik is denken dat de marokkanen een zelfde evolutie zouden moeten meemaken als autochtonen om zogenaamd een moderne burger te worden. Dat is er ook vanuit gaan dat marokkanen hun geloof moeten achterlaten zoals de autochtonen. Wie dat niet doet blijft zoals de gereformeerde subgroepjes. Nee andries wij maken onze eigen evolutie mee die is anders als die van jou.


En andere keren wil je niet dat Marokkanen als groep aangesproken wordt, bijv. als er veel onrust en ergernis is door jonge Marokkaantjes. Dat onrust is zoiezo zwaar overdreven, de meeste marokkanen wonen in de grote steden zodat de meeste autochtonen bijna nooit van hun leven met een marokkaan te maken hebben gehad en gewoon de landelijke media die in de grote steden gehuistvest is, napraten !

Ook wat mij stoort is alleen over de marokkaanse jongeren te hebben terwijl de statistieken wijzen dat het een jongerenprobleem is die buiten de grenzen van etniciteit afspelen.

Waar is je angst van marokkaanse jongeren op gebasseerd? Op eigen ervaringen? op de media? op statistische gegevens?

Zwarte Schaap
02-09-03, 19:17
Geplaatst door BartLM
hoi zwarte schaap,

ik bemoei me er even tegenaan.

geef nou eens een serieuze visie op het feit dat ik als niet marokkaan, en met mij bijna alle mensen die ik ken, ervaren dat marokkanen elkaar kostte wat kost steunen. en dus de indruk geven geen individu te zijn maar vooral deel van een groep. mensen die een andere eigen mening hebben worden verketterd/aangevalen/belachelijk gemaakt.

zou je hierop je visie eens willen geven?

BartLM

Mag ik je verwijzen naar de bijdrage van aQuA

Wat ik er aan toe te voegen heb is dat het eigenlijk normaal is dat jan met de pet zo denkt gezien de hoeveelheid negatieve berichtgeving inzake de marokkanen.

freya
02-09-03, 19:33
Waar is je angst van marokkaanse jongeren op gebasseerd? Op eigen ervaringen? op de media? op statistische gegevens?

Mag ik hier ook op reageren?

Mijn "angst" voor Marokkaanse jongeren is gebaseerd op eigen ervaringen. De manier waarop in mijn buurt de speelpleintjes en buurthuizen (en vroeger mijn eigen kind) geterroriseerd worden door Marokkaanse jongens (en een paar meiden) die altijd in een meerderheid zijn en idd altijd onvoorwaardelijk solidair met elkaar. Zodat je er nooit achter komt hoe iemand heet of waar hij woont (zou handig zijn om met ouders te kunnen praten) omdat ze je allemaal in de zeik nemen.

Daarop zijn al die verhalen over kut Marokkaantjes gebaseerd, op de ervaringen van mensen die wonen of werken in een buurt als de mijne.

En iedereen die dat probeert te ontkennen is fout bezig. En iedereen die weigert na te denken over waarom het nu juist Marokkaanse jongens zijn en niet Turkse of Hindustaanse, of Chinese enz. zal nooit een passende oplossing voor dit probleem kunnen vinden.
En juist in de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap zit natuurlijk de expertise om wel passende oplossingen te vinden, dus mag deze daar ook op aangesproken worden.

Ik vind ook dat de problemen door de media zwaar worden overtrokken en dat men vooral in de gaten moet houden dat ca. 90% van de Marokkanen NIET crimineel is. Maar ik vind het ook niet goed als die 90% geen enkele verantwoordelijkheid voor de rotte appeltjes wil nemen.

Zo, barst nu maar los, Freya is niet lief :duivels:

BartLM
02-09-03, 19:33
Geplaatst door aQua
Als ik zo vrij mag zijn te reageren
Wanneer jij, de mensen die je kent of de publieke opinie kritiek hebben op par example Zwarte schaap, Rafiq of om het even welke andere individu, voel ik mij niet in de minste verleiding gebracht het schild voor de persoon in kwestie op te houden omdat dit toevallig Marokkanen zijn.
Het gegeven wil echter dat kritiek –voor het merendeel ongefundeerd- op een Marokkaan in 9 van de 10 gevallen gericht is op zijn Marokkaan-zijn. Dan ga je de perken van individu te buiten en betrek je de hele gemeenschap in jouw kritiek. Een logisch gevolg is dat je dan ook de hele gemeenschap (enige nuance) op je dak krijgt. Een natuurlijk proces dat voor elk volk geldt. Ja zelfs voor de Nederlandse koude kikker

Jouw ervaring dat Marokkanen elkaar koste wat het kost steunen, is grove leugen, een mythe, die 'jullie' daarbij zelf in stand houden. Dat dit op jou en de mensen die je kent zo overkomt heeft te maken met het simpele feit dat elke kritiek in de media met bovenstaande te maken heeft, dus een ander geluid uit deze gemeenschap zal je niet horen. Maruecos heeft dat hierboven eerder omschreven in een andere context, maar komt op hetzelfde neer

“Wanneer een journalist echt naar MIJN mening aangaande bepaalde kwesties vraagt, dan kan ik je op het hart drukken dat ik dan ongezouten van me zal laten horen. Maar de persoon Matt_ttie is niet interessant genoeg. Men stelt mij de vraag in m¡¦n hoedanigheid als Marokkaan”

Noem mij een aantal Marokkanen die eens of meerdere malen in de media verschenen zijn om te praten over onderwerpen die niets van doen hebben met hun afkomst? De enige die ik tot nu toe in die rol heb gezien is Naima Azzough in haar programma over kunst. Ik kn je vertellen dat het heel verfrissend is, en welkome verassing, een Marokkaan te zien die niet aldoor gewezen wordt op zijn etniciteit, maar een behandeling krijgt als gewoon mens met meedere facetten dan alleen die etnicteit.

hoi aqua,

volgens mij is het best een gecompliceerd onderwerp waar we het over hebbe. in die zin dat het moeilijk is je in een lid van de andere groep te verplaatsen. je moet het echt een keer meegemaakt hebben om als individu aangesproken te worden op het gedrag van anderen om te snappen dat je daar snel over de rooie van kan raken, en mischien wel blijvend iets te assertief op anderen blijft reageren. waardoor er natuurlijk een vicieuse cirkel ontstaat.

jij weet veel beter dan ik hoe je onterecht aangesproken kunt worden op je marokkaan en ik kan me voorstellen dat je dan op de meest natuurlijke manier reageert. en dat je daardoor juist zo'n groepsbinding krijgt.

een ervaring kan nooit een leugen zijn. ik vind dat dat woord iets te gemakkelijk iedere keer rondgestrooid wordt. ik vind het een belediging om voor leugenaar uitgemaakt te worden. ik zou zeggen wees er wat zuiniger mee. ik zeg gewoon eerlijk hoe ik het ervaar zodat jij hoort hoe een ander uit die andere groep blijkbaar iets ervaart. en inderdaad wat ik net al zei er ontstaat een vicieuse cirkel.

maar is dat echt het enige antwoord op de vraag waarom je zo weinig zelfkritiek hoort? dat "jullie" het kotsbeu zijn om kritiek te horen?
ik denk eerder dat beide spelen. dus ook een voor de autochtoon moeilijk te begrijpen wil om de vuile was binnen te houden. dat gebeurt de laatste decenia onder hollanders veel minder. en dat heeft gewoon goede effecten gehad. openheid.

BartLM

BartLM
02-09-03, 19:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mag ik je verwijzen naar de bijdrage van aQuA

Wat ik er aan toe te voegen heb is dat het eigenlijk normaal is dat jan met de pet zo denkt gezien de hoeveelheid negatieve berichtgeving inzake de marokkanen.


sla jij altijd deze toon aan?
ik stel je gewoon een vraag, uit nieuwsgierigheid hoe jij daar over denkt?

een beetje filosoferen hoe het komt dat twee groepen in onze samenleving zo tegen elkaar lijken te botsen.

zijn de andere gewoon ... ? vul maar in.
of zijn er mischien mechanismen waarin we gevangen zitten?

en dat jan met de pet negatief wordt beinvloed door de media dat ben ik helemaal met je eens.

of mischien ben jij niet van het filosofische soort?


BartLM

Ron Haleber
02-09-03, 19:48
Geplaatst door freya
De meeste prikkers hier zijn denk ik zeer geinteresseerd in wat Saida te zeggen heeft.
Maar het maakt wel een groot verschil door wie de boodschap wordt overgebracht en op welke manier.

Hoe vaak hebben wij niet al van een niet nader te noemen persoon moeten lezen dat hij toch zo'n interessant gesprek had met de reuze belangrijke die en die. Dat wordt gewoon door bijna niemand meer serieus genomen hier.


Freya, dit is echt uiterst kinderachtig! Ik laat mijn rol graag door ieder ander overnemen. Ik heb vier dagen lang gewacht met Saïda te bellen.

Maar niemand nam de moeite! Niemand van de (wie weet) 10.000 prikkers die hier staan ingeschreven.

Ook jij niet met al je mooie hulpverleningsverhalen.

Om dan iemand belachelijk te maken die wél belt, is heel goedkoop!

Saida is trouwens helemaal geen "reuze belangrijke die en die", maar een doodgewone Marokkaanse meid...

Lekker opgelucht van dat afseiken?

Zwarte Schaap
02-09-03, 19:56
Geplaatst door BartLM
sla jij altijd deze toon aan?
ik stel je gewoon een vraag, uit nieuwsgierigheid hoe jij daar over denkt?

een beetje filosoferen hoe het komt dat twee groepen in onze samenleving zo tegen elkaar lijken te botsen.

zijn de andere gewoon ... ? vul maar in.
of zijn er mischien mechanismen waarin we gevangen zitten?

en dat jan met de pet negatief wordt beinvloed door de media dat ben ik helemaal met je eens.

of mischien ben jij niet van het filosofische soort?


BartLM

Ik ben het trouwens niet met je eens dat deze twee groepen met elkaar botsen. Er zijn individuen die met elkaar botsen maar er zijn er veel meer die het heel goed met elkaar kunnen vinden.

Wat is er mis met mijn toon dan? Volgens mij was ik heel redelijk en vond ik dat aqua het heel goed verwoord had. Verder zit ik nu niet in de filosofen-mode maar in een snelschrijf-mode. Je treft me dus net op een verkeerde moment aan. Maar als je echt geintresseerd bent dat je er op staat dat ik een langere reaktie geef dan wil ik dat heus wel voor je doen hoor!

BartLM
02-09-03, 20:05
Geplaatst door Zwarte Schaap

De grootste fout vind ik is denken dat de marokkanen een zelfde evolutie zouden moeten meemaken als autochtonen om zogenaamd een moderne burger te worden. Dat is er ook vanuit gaan dat marokkanen hun geloof moeten achterlaten zoals de autochtonen. Wie dat niet doet blijft zoals de gereformeerde subgroepjes. Nee andries wij maken onze eigen evolutie mee die is anders als die van jou.


helemaal mee eens. belachelijk dat een marokkaanzijn geloof zou moeten achterlaten. ik denk trouwens dat er niet zoveel autochtonen zijn die helmaal niet geloven maar dat terzijde. en marokkanen zullen zowiezo hun eigen evolutie volgen. over tien jaar weten we hoe dat gegaan zal zijn. en ik kan me je irritatie over het paternalistische van veel nederlanders vorstellen.



Dat onrust is zoiezo zwaar overdreven, de meeste marokkanen wonen in de grote steden zodat de meeste autochtonen bijna nooit van hun leven met een marokkaan te maken hebben gehad en gewoon de landelijke media die in de grote steden gehuistvest is, napraten !

zou je best wel eens een punt kunnen hebben. ik ken eigenlijk alleen maar alleraardigste en vriendelijke marokkanen in mijn omgeving. niet in de randstad inderdaad.



Ook wat mij stoort is alleen over de marokkaanse jongeren te hebben terwijl de statistieken wijzen dat het een jongerenprobleem is die buiten de grenzen van etniciteit afspelen.

men heeft het toch niet alleen over marokkaanse jongeren. maar ook over marokkaanse jongeren? en die vallen nou eenmaal erg op als groep. qua uiterlijk, manier van doen en ze hebben hun eigen groepsgevoel van zich afzetten tegen de maatschappij.




Waar is je angst van marokkaanse jongeren op gebasseerd? Op eigen ervaringen? op de media? op statistische gegevens?

zeer goede vraag. ik denk dat veel mensen zich zouden schamen als ze daar eerlijk antwoord op zouden durven/kunnen geven.

BartLM

an3sdej
02-09-03, 20:18
Aqua,

In de pers of hier op het forum worden Marokkanen aangesproken op het gedrag dat zij vertonen op het strand, in het zwembad, in de trein, in de wijken waar zij wonen. Ik heb nog niet mensen horen zeggen, "wat een slecht mens, hij/zij is een Marokkaan"!! Of "hij/zij is moslims en is daarom een slecht burger"!!

BartLM
02-09-03, 21:12
Geplaatst door an3sdej
Aqua,

In de pers of hier op het forum worden Marokkanen aangesproken op het gedrag dat zij vertonen op het strand, in het zwembad, in de trein, in de wijken waar zij wonen. Ik heb nog niet mensen horen zeggen, "wat een slecht mens, hij/zij is een Marokkaan"!! Of "hij/zij is moslims en is daarom een slecht burger"!!

andries,

hier ga je dus gigantisch de mist in. je kunt alleen die schoffies aanspreken op hun gedrag en niet een willekeurige marokkaan.
denk jij dat al de marokkaanse prikkers de rest van de week amsterdam onveilig maken?


de gemeenschap kan aangesproken worden op het gedrag van een aantal onder hen. nooit een willekeurig individu. wat kan ik er nou aan doen als een of andere hollander zich asociaal of erger gedraagt. belachelijk zou ik het vinden als ik daar op hoge toon over ter verantwoording word geroepen.

maar een gemeenschap moet bij monde van een aantal representanten verantwoordelijkheid aanvaardenen uitspreken. meer niet.
en veel nederlanders hebben het gevoel dat dat niet gebeurt, of te weinig.

BartLM

BartLM
02-09-03, 21:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben het trouwens niet met je eens dat deze twee groepen met elkaar botsen. Er zijn individuen die met elkaar botsen maar er zijn er veel meer die het heel goed met elkaar kunnen vinden.

is toch niet waar. of het terecht is of niet, maar marokkanen als groep hebben een slechte naam. maar voor heel veel individuen is dat uitermate vervelend en onterecht.



Wat is er mis met mijn toon dan? Volgens mij was ik heel redelijk en vond ik dat aqua het heel goed verwoord had. Verder zit ik nu niet in de filosofen-mode maar in een snelschrijf-mode. Je treft me dus net op een verkeerde moment aan. Maar als je echt geintresseerd bent dat je er op staat dat ik een langere reaktie geef dan wil ik dat heus wel voor je doen hoor!

het was waarschijnlijk je snelschrijfmode. hoewel, je komt over het algemeen, meestal dus, snel aangebrand over.

ik ben zeer geinteresseerd in een langere reactie.

in dit kleine wereldje dat maroc.nl heet, ben jij trouwens erg belangrijk, erg aanwezig. ik wil je gewoon verleiden tot wat redelijker doordachter priksels. volgens mij zullen andere dan weere anders op jou reageren, zie die vicieuse circel van een aantal berichten terug.

vologens mij kun je aantal mensen best wel eens van een aantal vooroordelen afhelpen door eens een tijdje in serieuze - hoe was het ookweer- filosofenmode te prikken.

is ook leuk om te zien dat mensen verschillende kanten hebben.


BartLM

an3sdej
02-09-03, 22:03
hier ga je dus gigantisch de mist in. je kunt alleen die schoffies aanspreken op hun gedrag en niet een willekeurige marokkaan.

Heb ik het gehad over ALLE Marokkanen?? Ik heb het gehad over:"
In de pers of hier op het forum worden Marokkanen aangesproken op het gedrag dat zij vertonen op het strand, in het zwembad, in de trein, in de wijken waar zij wonen. Ik heb nog niet mensen horen zeggen, "wat een slecht mens, hij/zij is een Marokkaan"!! Of "hij/zij is moslims en is daarom een slecht burger"!!

Als antwoord op mensen die steeds beweren dat Marokkanen om hun Marokkaan cq moslim zijn veroordeelt worden. Als er in de pers of welk medium dan ook gesproken wordt over Marokkaanse jongeren, dan gaat het over hun GEDRAG, en niet over hun Marokkaan of moslim zijn!! Als er over Marokkaanse gelovigen gepraat werd, dan ging het over uitingen binnen en buiten de moskee, die ZEER discutabel waren en soms zelfs haatboodschappen bevatten!!

BartLM
02-09-03, 22:57
Geplaatst door an3sdej
Heb ik het gehad over ALLE Marokkanen?? Ik heb het gehad over:"

Als antwoord op mensen die steeds beweren dat Marokkanen om hun Marokkaan cq moslim zijn veroordeelt worden. Als er in de pers of welk medium dan ook gesproken wordt over Marokkaanse jongeren, dan gaat het over hun GEDRAG, en niet over hun Marokkaan of moslim zijn!! Als er over Marokkaanse gelovigen gepraat werd, dan ging het over uitingen binnen en buiten de moskee, die ZEER discutabel waren en soms zelfs haatboodschappen bevatten!!

nou praten we langs elkaar heen.
jij stelt en herhaalt zelfs:


In de pers of hier op het forum worden Marokkanen aangesproken op het gedrag dat zij vertonen op het strand, in het zwembad, in de trein, in de wijken waar zij wonen.

meen je dit nu, sec?

en zo ja, de marokkanen die jij hier aanspreekt vertonen helemaal geen gedrag waar jij ook maar iets van af weet. moet je toch met me eens zijn?

en dus reageren zij geirriteerd. ik wens ook niet aangesproken te worden op gedrag van bijvoorbeeld lompe nederlanders in antwerpen.
ik wil best mijn mening daarover geven, maar ik ben daar niet verantwoordelijk voor.

mischien bedoel je helamaal niet wat je schrijft, maar zo klinkt het natuurlijk wel.

BartLM

rafiq
02-09-03, 23:38
Beste Mattie,

Het recht op een eigen mening wordt je niet ontzegd. Wat er gebeurd, en dat is mij ook vaak overkomen, is dat voor sommigen het recht op de verbreiding van een mening ook inhoudt, anderen hetzelfde recht te ontzeggen.

Al heb ik nooit problemen met enige prikker.

Je hebt recht op die mening, je hebt ook het recht om die te verbreiden, alleen niet in een medium dat gecontroleerd wordt door diegenen die het niet met je eens zijn.

Vergelijk Sjeik Yassin die zijn mening moest verpakken in een dialoog met Hassan 2 als bloedverwant zodat hij in staat was het te verbreiden zonder dat iemand kon stellen dat het zijn eigen mening was en met behoud van loyaliteit.


Maroc.nl is geen politieke partij .. en net zo min democratisch als dictatoriaal.
Maar ik verbaade me dat terwijl Ron Haleber een inzending gaf er diverse topics rondom Ron Haleber ontsproten en men "gek" werdt.

Ik verbaasde me compleet. Het enigste wat hij deed was het ventileren hetzij Saida el Hantali verwoorde.

Daar werdt ik terecht boos over! Dat was een klap in het gezicht! Het was een regelrechte bankroet verklaring en gaf mij de hoop op dat zelfs de intilligente Marokkanen eigfenlijk niet klaar zijn voor problemen.

Het is niet zomaar het vaststellen van feiten zoals incest, de loverboyproblematiek of andere sociale problemen die onze gemeenschap teisteren.

Daarover discussieren kan zeker effect hebben. Wat zo jammer is is dat een heleboel prikkers met issues zitten met Marokkanen.

Natuurlijk is dat voor hun rekening. Je ziet ook in de toon van veel mailtjes dat naast de woede over incest andere woede(s) meespelen.

Let even op de reacties van spring in 't veld BartLM en de reacties op BartLM. Het hele spelletje wat de reacties zijn op BartLM ligt al vast.

De discussies moeten geen vergaarbak zijn van andere issues of issues met andere prikkers.

Mijn issues met Zeepaardje ging als volgt; Door de toon van haar mailtjes kon ik zien dat ze meer issues had dan louter mijn schrijven.

Naar mijn reactie bevestigde ik al haar vooroordelen. Ik vond dat zeer betreurenswaardig.
Het ging niet om Rafiq. Maar om een kille Marokkaanse Macho die bang is voor confrontatie laat staan de vuile was buiten te hangen.

Ron heeft terecht opgemerkt dat ik pagina lang ben "gepakt" op mijn veronderstelde kilheid en geen mededogen.

Ps: stel dat ik mijn mededogen voorop had laten staan, was Zeepaardjes vergelijking niet veel minder bevredigend geweest ?.

Ik kan me voorstellen dat ze nu ten minste kan genieten van een “zie je wel!” moment.

Maarten
03-09-03, 03:01
Geplaatst door rafiq

Het verhaal bijvoorbeeld wat Ron Haleber heeft geplaatst is door mij geverifieerd bij Saida el Hantali.


Ik vertrouw noch jouw weergave, noch die van Ron! Jij zit hier aan een stuk door Saida voor je karretje te spannen, mensen te demoniseren, je fouten te verbergen achter goede bedoelingen, kritiek te negeren en uit zijn verband te rukken, stortregens van ongenuanceerde beschuldigingen, vele leugens enz enz enz.
Ik ben het echt spuugzat wat jij hier allemaal zit te produceren.

Dit topic stond ook al in de originele discussie. En daar kreeg je gedetailleerde en stevige kritiek op waar je totaal niet op reageert enz enz, En nou is in de hoofdlijst in HOOFDLETTERS weer te zien wat de mening van maroc.nl over netwerk zou zijn. Getver..

Wie weet deugt er nog iets van wat je met Saida doet, maar verder ben je in deze hele discussie echt hét grote dieptepunt van álles! Je bent een warhoofd, en maakt een rotzooi van bijna alles! Ben er kotsmisselijk van. Je hangt de macho uit, en doet het aardig als intrigant. Ik hou het hele onderwerp voor gezien. Als de oplossing via jou moet komen, dan ga ik weer ergens anders wat doen. Je hebt de hele zaak geperverteerd!

an3sdej
03-09-03, 08:47
Bart,

Heb ik het zeker nog niet duidelijk geschreven.

ALS hier of in de media over Marokkanen (meestal jongens) of imams uit (veelal Marokkaanse) moskeeën gesproken wordt, gaat het meestal om zeer discutabel gedrag en/of uitingen die door velen niet gepikt worden binnen de Nederlandse samenleving.

Ik heb het dus niet over de prikkers hier, al weet ik natuurlijk niet met zekerheid of zij niet tot genoemde jongeren of imams behoren :) , al is Mocromike een uitzondering bandiet