PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse jongeren steeds depressiever



Grietje
02-09-03, 12:28
Prozac Pubers

door Hannah Buenting
stuur artikel door -- 13 reacties

Het gebruik van antidepressiva onder jongeren in Nederland neemt gestaag toe. Met gemiddeld 13 procent per jaar sinds 1999 om precies te zijn. In 2002 werden 81.000 recepten voor een antidepressivum uitgeschreven aan jongeren tussen de 11 en 20 jaar. Vanwaar deze explosieve groei? Het taboe is er af en ouders vragen erom.
Janneke is vijftien. Zoals leeftijdgenoten twijfelen over de kleren die ze aan doen, weegt zij de voors en tegens van Prozac tegen elkaar af. "Ik voel me eigenlijk al twee jaar niet goed. Ik slaap slecht en heb vaak depressieve buien. Natuurlijk wil ik daar vanaf." Haar ouders namen haar mee naar de psychiater. "Ik heb de intakegesprekken achter de rug en er is een behandelmethode bedacht. Ik ga waarschijnlijk Prozac slikken. Best vreemd is dat. Ik ben bang dat ik er heel erg door verander. Er werd niet bepaald getwijfeld toen er werd voorgesteld om medicijnen te gaan slikken. Mijn psychiater zei dat we het gewoon een tijdje zouden proberen."

Bij Lianne (15) ging het minstens zo makkelijk: "Ik slik al een tijd antidepressiva. Mijn eerste pil slikte ik toen ik veertien was. Het was een voorstel van de psychiater die zei dat het geen kwaad kon. Volgens hem slikten wel meer mensen van mijn leeftijd antidepressiva. Ik moet toegeven dat de pillen me wel helpen."

Janneke en Lianne zijn geen uitzondering. Het aantal jongeren dat antidepressiva slikt is sinds 1999 gemiddeld met 13 procent gestegen. Vorig jaar werden er maar liefst 81.000 recepten uitgeschreven. Dat betekent dat in elke klas minstens één leerling antidepressiva slikt. Ter vergelijking: circa vijf leerlingen in die klas roken. Wat zou een reden kunnen zijn voor het feit dat steeds meer jongeren antidepressiva gebruiken? Volgens de Amsterdamse jeugdpsychiater Marjan Witte is het taboe er af. "Medicijnen worden goed onderzocht, men weet precies wat de bijwerkingen zijn en wat het voor wie doet. En nu het vrij normaal is om medicijnen te gebruiken is de stap ook minder groot. Mensen zien er alleen nog maar de voordelen van in en denken vaak dat een medicijn de oplossing voor alles is. Dit idee komt heel erg vanuit Amerika overgewaaid, denk ik. De heersende tendens is: slik dit pilletje en al je problemen vervagen. Daar krijgen mensen ook hoge verwachtingen van."

Met het verdwijnen van het taboe wordt er ook makkelijker en vaker om de medicijnen gevraagd. Nota bene, vooral door de ouders. "Ik krijg regelmatig ouders op bezoek die bij het eerste gesprek al vragen om Ritalin voor hun drukke zoontje of Prozac voor hun jonge dochtertje omdat ze zoveel huilt de laatste tijd. Nog voor er überhaupt een diagnose is gesteld. Zo'n kind komt vaak slecht mee in de klas, heeft moeite met leren. Daar hoef je geen gedragsstoornis voor te hebben, het kan ook een fase zijn. Maar ik maak regelmatig mee dat ouders graag wat van die pilletjes in huis halen zodat zij ook eens rust hebben. In die zin kunnen de ouders de druk op de ketel nogal verhogen."

De zware medicijnen worden niet alleen tegen depressiviteit gebruikt. Jongeren slikken ze ook als middel tegen stress, slapeloosheid en tegen XTC katers na een nacht feesten. Witte: "Er wordt veel makkelijker omgesprongen met de medicijnen. Vroeger was het uitzonderlijk als je pillen slikte. Tegenwoordig is het de eerste oplossing waarmee wordt gezwaaid. Bij het minste of geringste grijpt men naar de Prozac en jongeren gaan helemaal te gek op de zware medicijnen als partydrug. Vind je het gek dat het gebruik van antidepressiva onder jongeren toeneemt?"

Professor Fred Tilders van de afdeling farmacologie van de Vrije Universiteit Amsterdam liet onlangs in het Algemeen Dagblad weten zeer bezorgd te zijn over deze ontwikkeling. De pillen kunnen volgens hem voor ontwikkelingsstoornissen zorgen bij jonge mensen. "Antidepressiva zijn niet acuut schadelijk, maar ik heb er toch een heel griezelig gevoel bij. Een brein dat nog in ontwikkeling is - tot na de puberteit - verandert onder invloed van dit soort medicijnen. Als je enige kennis hebt van de neuropsychologie, kun je voorspellen dat mis gaat." Slik. Je zou er bijna depressief van worden.

spunk.nl

plexus
02-09-03, 12:34
Ik krijg regelmatig ouders op bezoek die bij het eerste gesprek al vragen om Ritalin voor hun drukke zoontje of Prozac voor hun jonge dochtertje omdat ze zoveel huilt de laatste tijd. Nog voor er überhaupt een diagnose is gesteld.

ben ik nu zo ouderwets of is dit 'normaal' :roker:

Grietje
02-09-03, 12:35
Geplaatst door plexus
Ik krijg regelmatig ouders op bezoek die bij het eerste gesprek al vragen om Ritalin voor hun drukke zoontje of Prozac voor hun jonge dochtertje omdat ze zoveel huilt de laatste tijd. Nog voor er überhaupt een diagnose is gesteld.

ben ik nu zo ouderwets of is dit 'normaal' :roker:

Jij geeft ze er nog ouderwets van langs als ze hun scheur opentrekken?

dedesmananalogy
02-09-03, 12:37
Och germ nadat het ganse land in de WAO zit of afgebrand is zijn nu de volgevreten stinkendrijke scooterkids weer zielig.
Erm, erm volkje.

plexus
02-09-03, 13:16
Geplaatst door Grietje
Jij geeft ze er nog ouderwets van langs als ze hun scheur opentrekken?

nou ik dacht meer aan een paar hijsjes cannabis...worden we allemaal wat rustiger van :nijn: :maf2: :roker:

Tomas
02-09-03, 13:42
Geplaatst door Grietje
Zoals leeftijdgenoten twijfelen over de kleren die ze aan doen, weegt zij de voors en tegens van Prozac tegen elkaar af.


De mening van de journaliste is me al wel duidelijk. Hoe maak het artikel sexy? Door kwetsende vergelijkingen te trekken.


"Ik voel me eigenlijk al twee jaar niet goed. Ik slaap slecht en heb vaak depressieve buien....

...Bij Lianne (15) ging het minstens zo makkelijk

Net zo makkelijk? pas na 2 jaar deperssief en ziek zijn krijgt ze een medicijn en de journaliste noemt dat makkelijk. Ik ben benieuwd wat ze zelf zegt als ze ook zolang moet wachten.


Nota bene, vooral door de ouders. "Ik krijg regelmatig ouders op bezoek die bij het eerste gesprek al vragen om Ritalin voor hun drukke zoontje of Prozac voor hun jonge dochtertje omdat ze zoveel huilt de laatste tijd. Nog voor er überhaupt een diagnose is gesteld....


Wat hieraan vooraf gegaan is weet de goede man blijkbaar niet. Of hij weet het wel, maar de journaliste vindt het niet boeiend.

Die ouders lopen al jaren met de stress van een onoplosbaar probleem rond. De school wil het kind eigenlijk al lang niet meer hebben. De ouders zijn doodmoe en geloven ook allang niet meer dat het ooit nog goed komt. En dan komt er opeens iemand met het verhaal van ritalin en dat het misschien wat voor hun is. Maak maar een afspraak met de kinderarts of psycholoog. Het idee dat er een mogelijke oplossing is, is voor die ouder zo overheersend, dat ik me wel kan vorostellen dat ze in dat eerste gesprek al gelijk over ritaline beginnen. Dat is hun hoop. Niet het zoveelste lulverhaal van de zoveelste lulhannes die er iets zinloos agogisch over denkt te kunnen vertellen.


spunk.nl

Dat zegt wel iets over de kwaliteit.

Grietje
02-09-03, 13:47
Geplaatst door Tomas


Dat zegt wel iets over de kwaliteit.

Ik vind de cijfers toch wat belangrijker dan wat de journaliste er over te vertellen heeft.

Tomas
02-09-03, 13:54
Geplaatst door Grietje
Ik vind de cijfers toch wat belangrijker dan wat de journaliste er over te vertellen heeft.

Die cijfers zeggen mij niks. Van ieder medicijn neemt het gebruik vanaf de introductie toe. Wat zegt het jou dan, dat je het belangrijk genoeg vindt om deze cijfers in deze ontext hier te plaatsen?

Grietje
02-09-03, 14:02
Geplaatst door Tomas
Die cijfers zeggen mij niks. Van ieder medicijn neemt het gebruik vanaf de introductie toe. Wat zegt het jou dan, dat je het belangrijk genoeg vindt om deze cijfers in deze ontext hier te plaatsen?

Ik vond het van belang omdat uit een ander onderzoek was gebleken dat depressiviteit ergens in 2040 geloof ik de meest voorkomende ziekte zal zijn. Ik vind dit een intrigerend gegeven. Terwijl we welgestelder worden, worden we tegelijkertijd ook steeds ongelukkiger. En kennelijk op steeds jongere leeftijd.

dedesmananalogy
02-09-03, 14:09
Tegenwoordig is men al depressief wanneer het weer te koud, te warm, te droog, te nat, te gezapig, te eentonig of te wispelturig is.
En natuurlijk de problemen met het mobieltje wil de doorsnee kaaskopjongere wel eens nopen tot depressieve gedachtes.

Where are the heroes nowadays ?

Grietje
02-09-03, 14:11
Geplaatst door dedesmananalogy
Tegenwoordig is men al depressief wanneer het weer te koud, te warm, te droog, te nat, te gezapig, te eentonig of te wispelturig is.
En natuurlijk de problemen met het mobieltje wil de doorsnee kaaskopjongere wel eens nopen tot depressieve gedachtes.

Where are the heroes nowadays ?

Wil je dat er om je gelachen wordt ofzo?

Zwarte Schaap
02-09-03, 14:13
Steeds meer mensen gebruiken medicijnen

Voorburg - Ruim een derde van de Nederlandse bevolking heeft vorig jaar geneesmiddelen op voorschrift van een arts gebruikt. Een even groot aantal slikte geneesmiddelen die niet waren voorgeschreven. Het gaat daarbij vooral om pijn- en koortswerende middelen als aspirine.


Ouderen gebruiken vooral medicijnen op voorschrift. Niet voorgeschreven middelen vinden de grootste aftrek onder jongeren, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren heeft gepubliceerd. Van de 18 tot 24-jarigen neemt bijna de helft dit soort middelen. Daarna neemt de consumptie met het stijgen van de leeftijd iets af.

Van 1984 tot 2002 steeg het aantal mensen dat medicijnen neemt op voorschrift van een arts van ongeveer 29 naar 35 procent. In diezelfde periode nam het percentage dat op eigen initiatief middelen slikt toe van nog geen 20 naar eveneens 35. Van hen neemt driekwart pijn- en koortswerende middelen. Eén op de acht grijpt naar versterkende middelen als vitaminen en mineralen en één op de tien neemt iets tegen hoesten of verkoudheid.

Van de mensen die medicijnen op recept gebruikten, nam in 2002 eenderde middelen tegen hart- en vaatziekten. Eén op de tien slikte kalmerings- en slaapmiddelen. De anticonceptiepil is buiten beschouwing gelaten.

Bron: Rotterdams Dagblad 02/09/03


Bovenstaande nieuws past in de lijn van het nieuws dat al eerder gestart is met dat allochtonen meer medicijnen voorgeschreven krijgen. Zal wel iets met de aankomende bezuinigingen op de gezondheidszorg te maken hebben. Eerst de boel vooraf laten gaan door de allochtonen de voortrekkersrol te laten spelen.

dedesmananalogy
02-09-03, 14:20
Ja, de Kaakoppen zijn allemaal zielig, afgebrand, overspannen, depressief, overwerkt, bla..bla..bla

gewoon de handen uit de mouwen en niet zo zeuren. De dokters zijn er voor de echte zieken niet voor aanstellers en hypochondriers. Iemand die echt depressief is die kakelt niet zoveel Grietje ! :o

an3sdej
02-09-03, 14:31
Aan de ene kant is het goed dat depressie, als ziekte, wat meer uit de stille hoek is gekomen, er lag een gedeeltelijk taboe op.

Aan de andere kant moet ik jeneverbes gelijk geven dat er wel gauw gegooid wordt nu met de term "depressief".
Veel te veel jongeren worden opgevoed door mensen die niet geleerd hebben te praten met hun kinderen, en tevens hebben ze er haast geen tijd voor, want ook deze ouders zijn maar al te vaak alleen bezig het 'leuke' uit het leven te halen.

Tel daarbij op dat veel kinderen, na de naschoolse opvang ook nog eens sleutelkinderen zijn, dus weinig direkte opvang van de eigen ouders hebben na schooltijd om hun wederwaardigheden te vertellen, dan is de som van dit alles dat ze veel onberen in de immateriele sfeer.

Maar wat is daaraan te doen? :( Ik weet het niet. Misschien zie ik het ook wel te donker in. :vierkant:

freya
02-09-03, 14:38
Geplaatst door an3sdej


Aan de andere kant moet ik jeneverbes gelijk geven dat er wel gauw gegooid wordt nu met de term "depressief".
Veel te veel jongeren worden opgevoed door mensen die niet geleerd hebben te praten met hun kinderen, en tevens hebben ze er haast geen tijd voor, want ook deze ouders zijn maar al te vaak alleen bezig het 'leuke' uit het leven te halen.

Tel daarbij op dat veel kinderen, na de naschoolse opvang ook nog eens sleutelkinderen zijn, dus weinig direkte opvang van de eigen ouders hebben na schooltijd om hun wederwaardigheden te vertellen, dan is de som van dit alles dat ze veel onberen in de immateriele sfeer.



De zaken die jij noemt zijn toch juist dijken van oorzaken van een depressie.

freya
02-09-03, 14:39
Dedemaniedinges verveelt me nu al, na 1 dag.
En dat is knap, heel knap :moe:

Zwarte Schaap
02-09-03, 14:41
Geplaatst door freya
Dedemaniedinges verveelt me nu al, na 1 dag.
En dat is knap, heel knap :moe:

Het is geen nieuweling.

Canaris
02-09-03, 14:47
Ik denk dat hier sterk wordt overdreven.

Ieder normale ouder, denkt er goed over na, voor zij haar Kind anti depresiva geeft.

feit is, dat ook Kinderen depressief kunenn zijn.
gelukkig wordt dit vandaag de dag erkend.

Voor iemand niet weet wat Depressief zijn betekend , komt de uitspraak" Mouwen omhoog en door . Niet zeuren" makkellijk uit zijn/haar mond.

Iemand die weet wat Depressief zijn betekend , praat wel anders.

Depressieviteit is een dodelijke ziekte. Vooral de zelfmoord ration onder Pubers is enorm. Als daar een Prozac Therapie helpen kan , dan aub. Prozac.

dedesmananalogy
02-09-03, 14:48
Ik heb twee jumpers in mijn vriendenkring gehad dus ik wordt dood en doodmoe van al die aanstellers met hun aanstellerige, kleinzielige probleempjes en zogenaamde depressies.
En ja hoe de gemiddelde Kaaskop met zijn en haar kinderen omgaat is om te huilen. Door de week in de creche of de naschoolse opvang en in het weekend bij de baby-sitter omdat de materialistische egoistische oudertjes een dagje quality-time saampjes willen hebben.
Dit tij is echter helaas niet meer te keren.

Van andere culturen zouden we heel at kunnen leren betreffende onze omgang met het produkt; kinderen !

Maarten
02-09-03, 15:20
Dezzy, ik zie ouders meer tijd aan hun kinderen besteden dan ooit!
Wel zie ik de factor kapsones flink toenemen ja!
Maar er is echte concurrentiestrijd, en dat voelen die jongeren goed.
En hoe harder die is, hoe meer problemen.

Maar er was een aantal maanden geleden onderzoek gedaan, en de Nederlandse jongeren bleken gelukkiger dan ooit!
Ik snap het verhaal hier dus niet.
Kweenie... als het aantal apen met éen oor verdubbelt, hebben we dan een probleem?

an3sdej
02-09-03, 15:31
Maarten,


Dezzy, ik zie ouders meer tijd aan hun kinderen besteden dan ooit!

Veel hoogopgeleide ouders sturen hun kinderen naar diverse sportverenigingen, of muziekschool, maar niet om te ontspannen, maar om te presteren. Toen mijn zoons op sportverenigingen zaten (atletiek, turnen en handbal plus muziekschool :wink: ) zag ik ouders soms hun kinderen vreselijk afzeiken als ze niet naar verwachting presteerden.
En die grote mond komt toch vaak door het teveel toegeven aan de grillen van de kids.

En ja, ik onderken het bestaan van depressies bij kinderen. Het is zelfs een groot probleem. Maar pillen bij zulke jongeren, is de gemakkelijkste, maar ook slechtste oplossing.

Canaris
02-09-03, 15:35
En ja, ik onderken het bestaan van depressies bij kinderen. Het is zelfs een groot probleem. Maar pillen bij zulke jongeren, is de gemakkelijkste, maar ook slechtste oplossing.


een oud verhaal en nog fout ook

Pillen zijn , bij een depressie noodzakellijk.
Andere begeleidene maatregelen gewenst , maar zonder chemie verdwijnt geen depressie.

HELAAS; IK WEET WAAROVER IK LUL

Tomas
02-09-03, 17:30
Geplaatst door Canaris

HELAAS; IK WEET WAAROVER IK LUL

Rustig Canaris, neem vast je pilletje.

:fpiraat:

an3sdej
02-09-03, 18:57
Natuurlijk Canaris, ik ken ze ook!! Maar bij kinderen anti-depressiva geven is zeer link. Goede opvank een een klankbord komen eerst. Als een jong kind al begint met anti-depressiva, dan zal het zijn/haar hele leven er w.s. aan vastzitten. Ik heb het dus niet over de ritalin hè

~Panthera~
02-09-03, 19:16
Geplaatst door dedesmananalogy
Ik heb twee jumpers in mijn vriendenkring gehad dus ik wordt dood en doodmoe van al die aanstellers met hun aanstellerige, kleinzielige probleempjes en zogenaamde depressies.
En ja hoe de gemiddelde Kaaskop met zijn en haar kinderen omgaat is om te huilen. Door de week in de creche of de naschoolse opvang en in het weekend bij de baby-sitter omdat de materialistische egoistische oudertjes een dagje quality-time saampjes willen hebben.
Dit tij is echter helaas niet meer te keren.

Van andere culturen zouden we heel at kunnen leren betreffende onze omgang met het produkt; kinderen !
----------------------

"Ach...... *sarcasme mode* ik word doodmoe van al die aanstellerige "jumpers" :moe: "

Ooit ECHT met ze geluld VOOR ze sprongen ?? :aftel:
Makkelijk lullen he ?