PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanavond op Belgische TV



an3sdej
02-09-03, 19:17
Home : Telex
Koppen: homoseksuele moslims zijn taboe
"Dat ik homo ben én moslim, maakt van mij geen zondig mens, in tegenstelling tot wat velen denken". Aan het woord is Carim, een jonge Belg van Marokkaanse afkomst. Hij getuig in het TV1-programma "Koppen" dat vanavond wordt uitgezonden.

Zoals vele Antwerpse homo's gaat ook hij op zaterdagavond uit in de trendy homodiscotheek Red & Blue. "Ik ken veel Marokkaanse mannen die 'gelukkig' getrouwd zijn, maar die toch geregeld op zoek gaan naar seks met iemand van hetzelfde geslacht. Daarna keren ze terug naar vrouw en kind. Ik vraag me af of zij wel zo'n goeie moslims zijn", aldus Carim.

Samira is 25 en lesbisch. Twee jaar geleden leefde ze nog in Algerije, vandaag leeft ze met haar Belgische vriendin Katia samen in Brussel. "Alles moest in Algerije verdoken gebeuren. Er waren ook geen ontmoetingsplaatsen voor lesbiennes. Dat werd op den duur onleefbaar. Een vriendin van mij is enkele jaren geleden zelfs vermoord omdat ze er te jongensachtig bijliep". Samira heeft zich ten opzichte van haar familie nooit geout. "Ik ben ook uit Algerije vertrokken om mijn ouders op leeftijd de schande te besparen. Dat neemt niet weg dat ik mijn familie ongelooflijk mis. Elke week belt mijn moeder me met de vraag wanneer ik terugkom. Ik kan me niet voorstellen dat ik haar ooit openlijk ga vertellen dat ik lesbisch ben."

De Koran veroordeelt homoseksualiteit. "Een moslim die zich aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht, wordt door God beproefd", legt imam Jamal Mastouhi uit. "Maar als die persoon zegt: 'Ik ben gelovig, ik ben een moslim', wil dat zeggen dat hij wat in de Koran staat aanvaardt. Bijvoorbeeld dat homoseksuele handelingen verboden zijn. De gelovige zal moeten weerstaan aan seksuele voorkeur, om Allah te behagen. De beloning volgt dan bij de dag des oordeels".

Het taboe rond homoseksualiteit is in moslimmiddens zo groot, dat zelfs binnen de beslotenheid van het gezin of de familie zelden of nooit over homoseksualiteit wordt gesproken. Mohammed K. is 20 als hij met zijn Italiaanse vriend gaat samenwonen. Zijn Marokkaanse vader geeft Mohammed na het vernemen van het nieuws een pak slaag met zijn broeksriem. De moeder van Mohammed is stomverbaasd. "Voor haar is een homo hetzelfde als een pedofiel. Het is zogezegd een ziekte, ik ben door mijn homovrienden beïnvloed, van een vrije wil is volgens haar geen sprake."

Deze Koppen-reportage kan je vanavond zien op TV1, om 21u55.


Meer info: www.tv1.be/koppen
Redacteur: Thomas
Datum: 02/09/03

Zeepaardje
02-09-03, 21:09
blind faith, religious shit

Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Mensen, kijken allemaal!

Sawda
02-09-03, 21:14
Geplaatst door Zeepaardje
blind faith, religious shit

Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Mensen, kijken allemaal!


:moe:

Afrux
02-09-03, 22:58
Geplaatst door Sawda
:moe:

Ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn op die provocerende Marokkaanse (homo) jongen die van plan is om juist in wijken waar veel moslims wonen posters te plaatsen, waar twee vrouwen met hoofddoek en twee marokkaanse mannen met Izedjaben (traditioneel kleding) elkaar zoenen ?
Zal Abu Takhna zijn borgerhoutse knokploeg inzitten???
Zal onze eigen ascheinheilige Aghyur benzakour ook meedoen?