PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL geeft strijd voor recht op hijab niet op



mocromike
02-09-03, 23:47
Uitspraak CGB in hijaab-kwestie
(Dinsdag 02 September 2003 14:25:40)

Op 6 augustus j.l. deed het CGB uitspraak, een uitspraak die bevestigt dat Nederland stapsgewijs moslims van hun rechten en identiteit wil beroven.
Als men in de veronderstelling leeft dat ze hiermee moslimmeisjes kunnen dwingen de hijaab af te doen of moslimmeisjes kunnen afhouden van het dragen van de hijaab, dan hebben zij het mis. Moslimmeisjes voelen zich hierdoor niet ontmoedigt integendeel zij zullen de hijaab met meer trots en eer gaan dragen.


Op 24 juni j.l demonstreerde de AEL tegen het Katholieke St. Gregorius College in Utrecht. Deze school weigert moslimmeisjes die de hijaab (hoofddoek) dragen de lessen te laten volgen. Noual Mahdadi, een leerlinge van het St.Gregorius besloot eind vorig jaar de hijaab te
dragen. Vanaf het moment dat zij dit deed werd ze door de school vernederd, beledigd en uitgesloten. De directie eiste van haar dat ze haar "hoofddoekje" thuis zou laten. Maar Noual weigerde zich neer te leggen bij deze vorm van identiteitsroof. Toen zij bleef weigeren
besloot de school haar het dragen van de hijaab toe te staan in de gehele school behalve de mediatheek en de leslokalen. Naoual diende een klacht in bij de Commissie voor Gelijke Behandeling (CGB).
De AEL heeft het St. Gregorius College opgeroepen om haar discriminerende beleid stop te zetten en een multicultureel beleid te voeren. Een beleid dat alle leerlingen en hun geloofsovertuigingen respecteert.


Op 6 augustus j.l. deed het CGB uitspraak, een uitspraak die bevestigt dat Nederland stapsgewijs moslims van hun rechten en identiteit wil beroven. Het CGB heeft besloten dat het St. Gregorius de hijaab mag verbieden zich beroepende op artikel 7 van de AWGB. Dit artikel bevat een uitzonderingsbepaling op het algemene uitgangspunt dat onder meer onderwijsinstellingen verbiedt onderscheid te maken. De uitzondering staat het toe dat bijzonder onderwijs haar grondslag mag verdedigen door onderscheid te maken op grond van seksuele gerichtheid, ras of nationaliteit. Deze uitzondering zorgt ervoor dat de schoolkeuze van moslimmeisjes zeer beperkt wordt, aangezien 75% van de scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland bijzonder onderwijs is. In Utrecht ligt het percentage nog hoger.
Scholen in Utrecht die het dragen van de hijaab wel toestaan worden gesloten. Afgelopen schooljaar sloten het Niels Stensen College en het Thorbecke College hun deuren. Het Bruijne Lyceum zal in de nabije toekomst volgen.


De uitspraak van het CGB is een vrijbrief voor bijzondere scholen om moslimmeisjes die de hijaab dragen uit te sluiten. Het CGB heeft een uitspraak gedaan die hand in hand gaat met de koers die de Nederlandse overheid heeft aangenomen. Een koers die ons duidelijk maakt dat er
geen plaats is voor multiculturaliteit op elk gebied en voornamelijk het onderwijs. Een koers die uiteindelijk moet resulteren in totale assimilatie van moslims.


Als men in de veronderstelling leeft dat ze hiermee moslimmeisjes kunnen dwingen de hijaab af te doen of moslimmeisjes kunnen afhouden van het dragen van de hijaab, dan hebben zij het mis. Moslimmeisjes voelen zich hierdoor niet ontmoedigt integendeel zij zullen de hijaab met meer trots en eer gaan dragen.

Moslims maken deel uit van de Nederlandse maatschappij. De hijaab is een onderdeel van onze identiteit, een identiteit die wij weigeren op te geven. De AEL zal blijven strijden voor het recht van het dragen van de hijaab.

bron: www.ael.nl

Grietje
02-09-03, 23:51
Polderjihad! Concentreer je nu maar op de identiteitsroof die plaatsvindt op islamitische scholen, mijn beste.

barfly
02-09-03, 23:54
Geplaatst door Grietje
Polderjihad! Concentreer je nu maar op de identiteitsroof die plaatsvindt op islamitische scholen, mijn beste.

Ben je gek, mocromike staat achter de sharia!

mocromike
02-09-03, 23:54
vertel eens Grietje...wat bedoel je ?

Grietje
02-09-03, 23:55
Geplaatst door mocromike
Het CGB heeft een uitspraak gedaan die hand in hand gaat met de koers die de Nederlandse overheid heeft aangenomen. Een koers die ons duidelijk maakt dat er geen plaats is voor multiculturaliteit op elk gebied en voornamelijk het onderwijs.

Zo komen ze toch jullie roep naar een gesegregeerde samenleving tegemoet?

mocromike
02-09-03, 23:59
Geplaatst door Baroc
Wanneer gaat de AEL strijden voor de moslimmeisjes die onderdrukt worden door fundamentalistische familieleden?

Of is dat te hoog gegrepen voor jullie?

Bij AEL is meer dan 60 % van de leden vrouw en is het aantal actieve vrouwen hoger dan die 60%...........zou mooi zijn als het er in de 2e kamer ook zo uit zou zien.

Grietje
03-09-03, 00:16
Geplaatst door mocromike
vertel eens Grietje...wat bedoel je ?

De Al Ummah in Enschede. Behoeft veel verbetering. De Er Riseleh in Leiden. Positief, met wat risico's. De As Sidieq in Amsterdam, waarvan twee Saoedische bestuursleden op ee lijst van Amerikaanse terreurfinanciers staan en een imiam uit het bestuur een haatgebed uitsprak na 11 september 2001. Op hoofdpunten positief. De daarmee verbonden Al Iman in Almere, waar kinderen slaag krijgen, niet-islamitische leerkrachten 'kaffirs'noemen en veel meer godsdienstlessen krijgen dan de 120 uur die de wet toestaat. Geheel positief. De Okbah Nafi-school in Brede, waar de vervaarlijke Ali Edaoudi als secretaris verantwoordelijk is voor het goedsdienstonderwijs. Geheel positief. De Tarieq Ibnoe Ziyaad in een Eindhoven is een speciaal geval. De penningmeester van het schoolbestuur leidt de Nederlandse afdeling van de Saoedische Al Waqf, een organisatie die gematigde moslims, joden en christenen verkettert. Net als vijf andere scholen vermelden de statuten dat bij theologische verschillen contact moet worden opgenomen met Al Waqf. Positief.

Bij 20 van de 37 scholen is een IST(integraal school toezicht, een uitvoerig inspectiebezoek van drie dagen waarin de hele school wordt gelicht) gehouden. De uitkomsten is op vrijwel alle punten dodelijk voor de islamitische scholen in vergelijking met het landelijk gemiddelijk.

Eerst de harde conclusies. Ze zijn alle letterlijk uit het rapport te halen. De twintig scholen waarbij een IST heeft plaatsgevonden, scoren significant lager dan het landelijk gemiddelde op het zorgen voor een veilige en functionele leeromgeving, respect jegens leerlingen, het bevorderen van onderling respect en van zelfvertrouwen bij de leerlingen. Extreem laag scoren de scholen op de gemeenschappelijke visie van het team, het betonen van collegialiteit en bevordering van professionele ontwikkeling. Toch concludeert het rapport: 'Het stemt tot optimisme dat de Inspectie van het Onderwijs bij haar recente rondgang langs alle islamitische scholen nauwelijks meer situaties is tegengekomen waarin het bestuur of de schoolleiding er blijk van gaf zich zorgen te maken over het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie of over de teamvorming.'

De Inspectie legt geen verbanden tussen de cultuur en religie, ofschoon de scholen significant afwijken als het gaat om het betrekken van ouders bij activiteiten, het zich op de hoogte stellen van hun opvattingen, het informeren van ouders en het bevorderen van ouderlijk onderwijsondersteunend gedrag.

Uit Nederland Seculier, August Hans den Boef.

sadeeQ
03-09-03, 00:20
Geplaatst door Baroc

En dan nog wat: Mag een islamitische school van de AEL leerlingen wel verplichten tot het dragen van een hoofddoek? Belangrijk gegeven, daar katholieke scholen het van jullie niet mogen verbieden.

:giechel: :giechel:

waar heb je het over?flapdrol

islam kent geen dwang .je doet het of doet het niet,mag je zelf uitzoeken,

het zijn wel die gore blanke kaaskoppen die wel het ene en het andere willen verbieden en daarbij dwang gebruiken.

Grietje
03-09-03, 00:26
Geplaatst door sadeeQ


islam kent geen dwang .

en kabouters wonen in het bos

sadeeQ
03-09-03, 01:19
Geplaatst door Baroc
Schelden mag wel van de islam?

Islamitische scholen verplichten bijvoorbeeld nu al dat de leraressen een hoofddoek moeten dragen.

VERPLICHTING dus. Zoek in de Vandale eens op wat verplichting betekent. !!!!!!!

bron ?



:ergleuk:


schelden is niet verplicht,die krijg je er gratis bij biraat

sadeeQ
03-09-03, 01:22
Geplaatst door Grietje
en kabouters wonen in het bos

:zweep: kabouters? als het nou geitjes waren dan had mijn dag niet meer stuk kunnen gaan .


109. De Ongelovigen (Al-Kaafiroen)
--------------------------------------------------------------------------------

.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

Grietje
03-09-03, 01:33
Strijdt tegen hen die niet in God geloven en niet in de laatste dag en die niet verbieden wat God en Zijn gezant verboden hebben en die niet de godsdienst van de waarheid aanvaarden uit het midden van hen aan wie het boek gegeven is, totdat zij naar vermogen onderdanig de schatting betalen.

(9:29)

sadeeQ
03-09-03, 01:36
Geplaatst door Grietje
Strijdt tegen hen die niet in God geloven en niet in de laatste dag en die niet verbieden wat God en Zijn gezant verboden hebben en die niet de godsdienst van de waarheid aanvaarden uit het midden van hen aan wie het boek gegeven is, totdat zij naar vermogen onderdanig de schatting betalen.

(9:29)

:fplet:

www.tafsir.com

Grietje
03-09-03, 01:42
Geplaatst door sadeeQ
:fplet:

www.tafsir.com

Ja? Wat is daarmee?

Grietje
03-09-03, 01:49
Als dit geen dwang is....

At-Taubah

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.


O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.


Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

O gij die gelooft, velen der priesters en monniken verteren de rijkdommen der mensen door valse middelen en leiden de mensen van de weg van Allah af. En degenen, die goud en zilver ophopen en het niet voor de zaak van Allah besteden, deel hun het nieuws van een pijnlijke straf mee.

Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.

sadeeQ
03-09-03, 01:52
The Order to fight People of the Scriptures until They give the Jizyah


Allah said,





[ÞóÜÊöáõæÇú ÇáøóÐöíäó áÇó íõÄúãöäõæäó ÈöÇááøóåö æóáÇó ÈöÇáúíóæúãö ÇáÇøñÎöÑö æóáÇó íõÍóÑøöãõæäó ãóÇ ÍóÑøóãó Çááøóåõ æóÑóÓõæáõåõ æóáÇó íóÏöíäõæäó Ïöíäó ÇáúÍóÞøö ãöäó ÇáøóÐöíäó ÃõæÊõæÇú ÇáúßöÊóÜÈó]


(Fight against those who believe not in Allah, nor in the Last Day, nor forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger, and those who acknowledge not the religion of truth among the People of the Scripture,) This honorable Ayah was revealed with the order to fight the People of the Book, after the pagans were defeated, the people entered Allah's religion in large numbers, and the Arabian Peninsula was secured under the Muslims' control. Allah commanded His Messenger to fight the People of the Scriptures, Jews and Christians, on the ninth year of Hijrah, and he prepared his army to fight the Romans and called the people to Jihad announcing his intent and destination. The Messenger sent his intent to various Arab areas around Al-Madinah to gather forces, and he collected an army of thirty thousand. Some people from Al-Madinah and some hypocrites, in and around it, lagged behind, for that year was a year of drought and intense heat. The Messenger of Allah marched, heading towards Ash-Sham to fight the Romans until he reached Tabuk, where he set camp for about twenty days next to its water resources. He then prayed to Allah for a decision and went back to Al-Madinah because it was a hard year and the people were weak, as we will mention, Allah willing.

Grietje
03-09-03, 01:55
Nobele plicht, lijkt mij.

sadeeQ
03-09-03, 01:56
je kan elke ayaa uit haar verband rukken en verkrachten


zie voorbeeld


107. .

4. En wee degenen die bidden,

sadeeQ
03-09-03, 01:57
Geplaatst door Grietje
Nobele plicht, lijkt mij.

is het ook zeer zeker :hihi:

Grietje
03-09-03, 01:59
Geplaatst door sadeeQ
je kan elke ayaa uit haar verband rukken en verkrachten


zie voorbeeld


107. .

4. En wee degenen die bidden,

Dat rukken en verkrachten laat ik liever aan jou over. Waar het om gaat is dat jij zei dat er geen plicht bestaat in de Islam. Kun je dat nog een keer herhalen? En kun je er dan ook bij vermelden welke consequenties het heeft als je die plichten niet nakomt?

Grietje
03-09-03, 02:01
Geplaatst door sadeeQ
is het ook zeer zeker :hihi:

Toch zit je daar maar als een echte infidel achter je p.c. terwijl je eigenlijk op kaffirjacht (niet te verwarren met kafferjacht) zou moeten gaan.

sadeeQ
03-09-03, 02:05
Geplaatst door Grietje
Dat rukken en verkrachten laat ik liever aan jou over. Waar het om gaat is dat jij zei dat er geen plicht bestaat in de Islam. Kun je dat nog een keer herhalen. En kun je er dan ook bij vermelden welke consequenties het heeft als je die plichten niet nakomt.

lees het goed

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst

en laat het ff tot je door dringen en kom niet met verhaaltjes die over romeinen of perzen gingen.

lees jij ergens in de qoeran dat je je mede mensen moet verplichten en dwingen om hun islamitische plichten uit te voeren?

sadeeQ
03-09-03, 02:06
Geplaatst door Grietje
Toch zit je daar maar als een echte infidel achter je p.c. terwijl je eigenlijk op kaffirjacht (niet te verwarren met kafferjacht) zou moeten gaan.

:haha: schatje ,je hebt geen flauw idee waar ik me de hele dag mee bezig hou :zegniets:

Grietje
03-09-03, 02:12
Geplaatst door mocromike

Scholen in Utrecht die het dragen van de hijaab wel toestaan worden gesloten. Afgelopen schooljaar sloten het Niels Stensen College en het Thorbecke College hun deuren.

Alsof er een causaal verband bestaat. Die scholen hebben hun scholen moeten sluiten omdat ze te weinig aanmeldingen kregen, voornamelijk omdat ze te boek stonden als een te zwarte school. Dat ze zijn 'gesloten' omdat ze het dragen van een hijaab toestaan is typisch AEL gekrakeel.

Grietje
03-09-03, 02:31
Geplaatst door sadeeQ


lees jij ergens in de qoeran dat je je mede mensen moet verplichten en dwingen om hun islamitische plichten uit te voeren?

An-Nisa

En laat hen Allah vrezen, die, indien zij hun eigen zwakke nageslacht mochten achterlaten, bezorgd zouden zijn. Laat hen Allah daarom vrezen en laat hen het juiste woord spreken.

Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Grietje
03-09-03, 02:33
Geplaatst door sadeeQ
:haha: schatje ,je hebt geen flauw idee waar ik me de hele dag mee bezig hou :zegniets:


:zwaai:

slaap ze!

Puk
03-09-03, 03:06
Geplaatst door Grietje
An-Nisa

En laat hen Allah vrezen, die, indien zij hun eigen zwakke nageslacht mochten achterlaten, bezorgd zouden zijn. Laat hen Allah daarom vrezen en laat hen het juiste woord spreken.

Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Vrouwen tuchtigen zei je?
Okay... wanneer kan ik beginnen?
Eventueel tegen betaling is geen probleem.

ZeroZero
03-09-03, 03:53
Misschien is een 'handeltje' textiel voor zwarte Niqaabs voor de AEL wel lucratiever dan een 'tweedehands'-marktje DELL-Laptops....
Goedkoper per vierkante meter en je houdt er ook nog eens je aanstaande vrouw van 16 mee onder de duim! Dat kun je van een partijtje te-westerse DELL niet zeggen.... :zegniets:

freya
03-09-03, 10:12
'Onbekwame besturen islamitische scholen zorgen voor onleefbare regels'
BUIGEN VOOR ALLAH,OF BARSTEN!

door MARIE-THÉRÈSE ROOSENDAAL - AMSTERDAM, woensdag

De kop in Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond liegt er niet om: Alles kan, als Allah maar blij is. Een uitspraak van een ex-lerares in dit artikel dat een podium biedt aan op islamitische scholen (ons land telt er 28) afgeknapte leerkrachten.

Citaten uit dat artikel: "Ik weet niet hoe vaak ik gevraagd heb om memory, lotto's en lego voor de kleuters. Maar honderden badslippers voor het rituele voetwassen voor het gebed was geen enkel probleem."

"Het eerste jaar van Van der Heiden ging voorbij zonder grote conflicten. Tot er een nieuw schoolreglement verscheen. Opeens waren haar nagels te lang en zat haar spijkerbroek te strak. Sommige collega's ging ze het liefst uit de weg. De Turkse leerkracht bijvoorbeeld die haar wel wilde als tweede vrouw in Nederland om een verblijfsvergunning te regelen."

Idealist
En: "Ik was een idealist. Ik accepteerde zelfs een hoofddoekje omdat ik dacht dat het een soort verpleegstersuniform was."
De conclusie van het artikel: veel niet-moslimleraren willen weg van deze scholen wordt overigens niet gestaafd met harde cijfers.

Weg is al P., die net als veel sprekers in Het Onderwijsblad anoniem wil blijven: "Ik was van het eerste uur en erg enthousiast over de islamitische school. Vast stond dat het veel Turkse en Marokkaanse kinderen slecht verging in het reguliere onderwijs. Ik vind dat integreren betekent dat je gelijkwaardig naast elkaar leeft. Die gelijkwaardigheid konden wij ze op deze wijze meegeven naar het voortgezet onderwijs. De betrokkenheid van de ouders zou ook groter zijn."

In het begin floreerde het ook, vindt P. "Over huishoudelijke regels werd niet eens gerept. Het onderwijs stond voorop, over religie werd niet eens gesproken. Oké, meisjes en jongens zwemmen gescheiden, moslims bidden vijf keer per dag en dus ook binnen schooltijd. Drie jaar lang ging het formidabel."

"Maar met een nieuw bestuur deden de regels hun intrede. De verplichting voor vrouwelijke leerkrachten voor de klas een hoofddoekje te dragen. Langzaam nam de religie een steeds grotere plaats in en raakte het onderwijs op de achtergrond. Dat kon ik moeilijk verkroppen en dat deed voor mij de deur dicht."

Dogma's
"Ik ben niet zo'n paranoïde man die bang is dat zo de fundamentalisten langzaamaan in onze maatschappij oprukken. Da's nonsens. Diepgelovige mensen hebben hun dogma's, dat is gewoon zo."

"Leerkrachten van nu weten bij hun sollicitatie bij een moslimschool dat ze moeten vragen naar de huisreglementen. Ja, of ze een jurk aan moeten, of zo."

Maar P. legt de verantwoording voor de problemen toch bij de schoolbesturen: "Die zijn onervaren en onbekwaam. Sommige scholen zijn binnen negen jaar tijd zeven keer van bestuur gewisseld. Dat gaat niet."

Hij vindt dat integreren betekent dat je zelf ook wat inlevert als niet-moslim: "En daartoe zijn we vast niet bereid. Laten we dan kiezen voor vreedzame coëxistentie."

Ook Kees van Kortenhof van Onderwijsbonden CNV vindt dat de schuld bij de besturen van islamitische scholen ligt: "Leerkrachten hebben geen medezeggenschap. De reglementen worden eenzijdig opgelegd en soms van de ene op de andere dag veranderd. Dan krijg je dat de ene groep leerkrachten, aangenomen voor die datum, geen hoofddoekje draagt en een andere groep wel."

De voorzitter van de ISBO (Islamitische Scholen Besturen Organisatie), M.S. Douiyeb: "Het is onzin dat een nieuw bestuur z'n eigen pakket plompverloren op tafel legt. Dat heeft zich te houden aan wat er ligt."

De grieven van de Nederlandse leerkrachten kent hij: "De islamitische school is nog nieuw. Toen de werkloosheid hoog was, kwamen ze graag. Uit hun mond klonk het dan: die hoofddoek is net als een verpleegstersuniform. Nu is er schaarste aan leerkrachten en dan is zo'n hoofddoek opeens toch niet normaal... Ach ja, je moet wat zeggen om een uitkering te krijgen na een arbeidsconflict. Ik raad iedere sollicitant aan zich terdege te verdiepen in onze signatuur."

http://www.geocities.com/evil_sanders/multikulkrant/nieuws28.htm (http://)

freya
03-09-03, 10:16
Leraren islamitische school Ede:
Wij willen niet in lang gewaad
Van onze correspondent, EDE, maandag

Zeven Nederlandse leerkrachten van de islamitische basisschool El Inkade ('De verlossing') in Ede zijn de steeds strengere regels dermate beu dat zij hun ontslag hebben ingediend. Zo weigeren zij in lange gewaden les te geven.

De docenten eisen via de kantonrechter dat ze worden ontslagen. Tevens willen zij een schadevergoeding omdat ze hun werk tijdelijk niet hebben kunnen uitvoeren.

Volgens de leraren heeft de "plotselinge eenzijdige aanscherping" van de regels ertoe geleid dat zij sinds enkele weken ziek thuis zitten. De voorschriften hebben betrekking op kleding, een rook- en drankverbod en het gebruik van make-up.

De vrouwelijke leerkrachten droegen al een hoofddoek. Toen bleek dat ook hun mannelijke collega's een lang gewaad moesten gaan dragen, was de maat vol.
Volgens de docenten zou de kennis van de Koran steeds nadrukkelijker aanwezig moeten zijn, waardoor de school in plaats van een genuanceerde islamitische school in een fundamentalistische school zou zijn veranderd. Er zou weinig of geen belang meer mogen worden gehecht aan activiteiten die niet direct met het onderwijs of de godsdienst te maken hebben.

Voorzitter El Surinami van het schoolbestuur onthoudt zich van commentaar. "Het bestuur wil alleen onderwijs geven en heeft er geen behoefte aan te vertellen op welke manier het dat doet", verklaarde hij eerder.

Op 23 december zal de kantonrechter beslissen of de arbeidsovereenkomsten tussen school en leerkrachten wordt ontbonden. De directeur van El Inkade heeft eerder dit jaar al via de kantonrechter zijn ontslag gekregen.

freya
03-09-03, 10:27
Bovenstaande artikelen geven aan dat er met twee maten gemeten wordt door moslims.
Als het voor vrouwelijke leerkrachten verplicht is zich asan kledingvoorschriften te houden, kan je er wel vanuit gaan dat dat voor leerlingen ook zal gelden.

Als islamitische scholen strenge kledingvoorschriften mogen hanteren, dan mogen katholieke dat ook!

Opvallend vind ik het ook dat leerkrachten die zich niet aan de kledingvoorschriften op een islamitische school willen houden gewoon ontslag nemen. Dit in tegenstelling tot fanatieke islamitische dames die hun recht op het dragen van kleding naar eigen keuze tot bij de rechter opeisen.

Er zijn nb landen (zoals Turkije) waar het dragen van hoofddoeken op school en universiteit helemaal verboden is.

Zeepaardje
03-09-03, 11:02
Aan Freya,

Ik ben het helemaal met je eens. Applaus meis!! :lole:

We hebben hier in nederland bijzonder en openbaar onderwijs.
Dat is een groot goed. Net zo goed de islamitische scholen hun identiteit mogen uitdragen (van mijn part door hoofddoekjes te verplichten), moet dat voor christelijke (katholiek én protestant) scholen gelden.

Ooit gehoord van "gelijke monnikken, gelijke kappen"?
Oh nee, natuurlijk niet :p

Wat een gezeur weer. Krokodillentraantjes alom.

Afrux
03-09-03, 11:33
Ik blijf erbij. Het verbod op een hoofdodek bij die school is juist in het voordeel van d emoslims.

De islamitische scholen werven daardoor het recht om schaargekleede vrouwen (die wel op een andere school les mogen geven of volgen te weigeren).

Wanneer het andersom zou zijn dan zouden ze dus verplicht vrouwen moeten aannemen die eingelijk niet horen op een islamitische school (denk aan lange nagels, strakke spijkerbroeken, rokken, etc)...

AEL die is d eweg kwijt en probeert alles te doen om de aandacht te trekken of op de rug van de doden, dronkaards en crimenelen. Of op de rug van Wahhabitisch meisjes die de zelf ook de weg kwijt zijn geraakt...

Afrux
03-09-03, 11:35
Geplaatst door freya
Bovenstaande artikelen geven aan dat er met twee maten gemeten wordt door moslims.
Als het voor vrouwelijke leerkrachten verplicht is zich asan kledingvoorschriften te houden, kan je er wel vanuit gaan dat dat voor leerlingen ook zal gelden.

Als islamitische scholen strenge kledingvoorschriften mogen hanteren, dan mogen katholieke dat ook!

Opvallend vind ik het ook dat leerkrachten die zich niet aan de kledingvoorschriften op een islamitische school willen houden gewoon ontslag nemen. Dit in tegenstelling tot fanatieke islamitische dames die hun recht op het dragen van kleding naar eigen keuze tot bij de rechter opeisen.

Er zijn nb landen (zoals Turkije) waar het dragen van hoofddoeken op school en universiteit helemaal verboden is.

Er zijn landen zoals Tunisie waar zelfs het dragen van een hoofddoek op straat (openbare instellingen) verboden is.....

Zgeheu
03-09-03, 11:36
Geplaatst door Afrux
Of op de rug van Wahhabitisch meisjes die de zelf ook de weg kwijt zijn geraakt...

je maakt jezelf ongeloofelijk belachelijk

Zgeheu
03-09-03, 11:41
Geplaatst door Grietje
Als dit geen dwang is....

At-Taubah

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.


O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.


Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

O gij die gelooft, velen der priesters en monniken verteren de rijkdommen der mensen door valse middelen en leiden de mensen van de weg van Allah af. En degenen, die goud en zilver ophopen en het niet voor de zaak van Allah besteden, deel hun het nieuws van een pijnlijke straf mee.

Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.

Wat een smerige trut ben jij zeg. Als je dit zelf opgezocht had in de Koran had je het nooit geplaatst omdat je dan zou weten welke teksten hieraan vooraf gaan en wat er na komt.

an3sdej
03-09-03, 11:43
Zgeheu,

Kun je ook inhoudelijk reageren op de stukjes zoals Freya ze hier geplaatst heeft??

Afrux
03-09-03, 11:46
Geplaatst door an3sdej
Zgeheu,

Kun je ook inhoudelijk reageren op de stukjes zoals Freya ze hier geplaatst heeft??

Voor inhoudelijk reacties moet je niet bij ael en zeker niet bij Zgeheu.
Doctrine is een gevaarlijke ziekte

Grietje
03-09-03, 11:50
Geplaatst door Zgeheu
Wat een smerige trut ben jij zeg. Als je dit zelf opgezocht had in de Koran had je het nooit geplaatst omdat je dan zou weten welke teksten hieraan vooraf gaan en wat er na komt.


9. Berouw (At-Taubah)


Geopenbaard nà de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 129 strofen.

1. Dit is de verklaring van ontheffing door Allah en zijn boodschapper tegenover degenen der afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten.

2. Gaat daarom in het land rond voor vier maanden en weet, dat gij Allah niet kunt ontsnappen en dat Allah de ongelovigen zal vernederen.

3. En dit is een verklaring van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat Allah alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als gij daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien gij u afwendt, weet dan, dat gij Allah niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.

4. Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

6. En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.

7. Hoe kan er een verbond bestaan voor de afgodendienaren met Allah en Zijn boodschapper, met uitzondering van hen, met wie gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten? Zolang zij daarom getrouw jegens u zijn, weest getrouw jegens hen. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.

8. Hoe kan het zijn dat wanneer zij de overhand over u hebben, zij geen band van verwantschap en verbond tegenover u in acht zullen nemen? Zij behagen u met hun mond terwijl hun hart dit weigert en de meesten hunner overtreden.

9. Zij verkopen de tekenen van Allah voor een geringe prijs en keren (mensen) van Zijn weg af. Slecht is inderdaad hetgeen zij doen.

10. Zij nemen geen band van verwantschap of verbond betreffende een gelovige in acht, en zij zijn overtreders.

11. Maar als zij berouw tonen en het gebed houden en de Zakaat betalen worden zij uw broeders in het geloof. Wij leggen de tekenen uit aan een volk dat wil begrijpen.

12. Maar indien zij na hun verbond hun eden breken en uw godsdienst smaden, bestrijdt dan de leiders van het ongeloof - waarlijk, hun eden zijn niets - opdat zij mogen ophouden.

13. Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.

14. Bestrijdt hen, Allah zal hen door uw handen straffen en vernederen en u tot een overwinning over hen helpen en het gemoed van een volk dat gelooft, verlichten.

15. En Hij zal de nijd van hun hart wegnemen. Allah wendt Zich met barmhartigheid tot wie Hij wil. Allah is Alwetend, Alwijs.

16. Denkt gij, dat gij met rust zoudt worden gelaten terwijl Allah diegenen uwer nog niet heeft onderscheiden die (voor Hem) strijden en niemand buiten Allah en Zijn boodschapper en de gelovigen tot boezemvriend nemen? -Allah is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.

17. De afgodendienaren kunnen de Moskeeën van Allah niet onderhouden, terwijl zij van ongeloof tegen zichzelf getuigen. Zij zijn het wier werken ijdel zullen zijn en zij zullen in het Vuur vertoeven.

18. Alleen hij kan de Moskeeën onderhouden die in Allah en de laatste Dag gelooft en het gebed houdt en de Zakaat betaalt en niemand vreest behalve Allah. Dezen zijn het die tot de geleiden behoren.

19. Acht gij het geven van dranken aan de bedevaartgangers en het bezoeken van de heilige Moskee gelijk aan de werken van hem die in Allah en de laatste Dag gelooft en voor de zaak van Allah strijdt? Zij zijn in de ogen van Allah niet gelijk. En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.

20. Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van Allah strijden, hebben in de ogen van Allah de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

21. Hun Heer geeft hun blijde tijdingen van Zijn barmhartigheid en van welbehagen en van tuinen waarin een blijvende zaligheid voor hen zal zijn.

22. Zij zullen daarin voor eeuwig vertoeven. Voorwaar er is bij Allah een grote beloning.

23. O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.

24. Zeg: "Indien uw vaders en uw zonen en uw broeders en uw vrouwen en uw verwanten en de rijkdommen die gij verkregen hebt en de handel waarvan gij slapte vreest en de woningen waarvan gij houdt, u liever zijn, dan Allah en Zijn boodschapper en het streven voor Zijn zaak, wacht dan, tot Allah met Zijn oordeel komt; Allah leidt het ongehoorzame volk niet.

25. Voorzeker, Allah heeft u op menig slagveld geholpen en op de dag van Honain, toen uw grote aantal u verheugde, maar dit baatte u niets en de aarde werd ondanks haar uitgestrektheid voor u te eng; toen hebt gij u vluchtende afgewend.

26. Daarna zond Allah Zijn vrede over de boodschapper en over de gelovigen neder en Hij zond scharen, die gij niet zaagt en Hij strafte de ongelovigen. En dit is de vergelding voor hen die niet geloven.

27. Daarna zal Allah Zich met Barmhartigheid wenden tot wie Hij wil en Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

28. O, gij die gelooft, de afgodendienaren zijn voorzeker onrein. Zij zullen daarom na (verloop van) dit jaar de heilige Moskee niet naderen. En als gij armoede vreest, zal Allah u als Hij wil, uit Zijn overvloed verrijken. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alwijs.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.

30. En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vóór hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd!

31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.

32. Zij wensen het licht van Allah door hun mond te doven, maar Allah belet dit. Hij zal Zijn licht vervolmaken, zelfs al mogen de ongelovigen er een afkeer van hebben.

33. Hij is het, Die Zijn boodschapper met leiding en de ware godsdienst heeft gezonden om deze te doen zegevieren boven alle godsdiensten, ofschoon de afgodendienaren er afkerig van zijn.

34. O, gij die gelooft, velen der priesters en monniken verteren de rijkdommen der mensen door valse middelen en leiden de mensen van de weg van Allah af. En degenen, die goud en zilver ophopen en het niet voor de zaak van Allah besteden, deel hun het nieuws van een pijnlijke straf mee.

35. Op de Dag, waarop het (geld) in het Vuur der hel verhit zal worden en hun voorhoofd, hun zijden en hun rug er mede zullen worden gebrandmerkt, (wordt hun gezegd:) "Dit is hetgeen gij voor uzelf hebt vergaard, ondergaat daarom nu (de gevolgen van) hetgeen gij voor uzelf verzameld hebt."

36. Het aantal der maanden is volgens Allah's verordening twaalf sinds de tijd waarop Hij de hemelen en de aarde schiep. Vier hiervan zijn heilig. Dit is het juiste geloof. Doet u zelf dus hierin geen onrecht aan. En bestrijdt de afgodendienaren allen tezamen, zoals zij u bestrijden en weet, dat Allah met de rechtvaardigen is.

37. Voorzeker, het uitstellen (van een heilige maand) is een toevoeging aan het ongeloof. Degenen, die niet geloven worden daardoor op een dwaalspoor gebracht. Het ene jaar staan zij het toe en het andere jaar verbieden zij het, opdat zij betreffende het aantal dat Allah heilig heeft gemaakt mogen overeenkomen, waardoor zij hetgeen Allah heeft verboden wettig maken. Het boze hunner daden werd voor hen schoonschijnend gemaakt. Allah leidt het ongelovige volk niet.

38. O, gij die gelooft, waarom buigt gij ter aarde wanneer er tot u wordt gezegd: "Gaat op de weg van Allah voort?" Zijt gij met het tegenwoordige leven tevreden boven het Hiernamaals? Maar het genoegen van het tegenwoordige leven is vergeleken bij het Hiernamaals slechts nietig.

39. Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.

40. Als gij hem (de profeet) niet helpt, voorzeker Allah hielp hem, toen de ongelovigen hem verdreven - toen hij één van de twee was - en zij beiden in de grot waren en hij tot zijn metgezel zeide: "Treur niet, want Allah is met ons." Toen zond Allah Zijn vrede op hem neder en versterkte hem met scharen die gij niet zaagt en vernederde het woord van de ongelovigen en Allah's woord is het allerhoogste. En Allah is Almachtig, Alwijs.

41. Gaat voort licht of zwaar, streeft met uw bezit en uw persoon voor de zaak van Allah. Dit is beter voor u als gij het slechts weet.

42. Als het een onmiddellijke winst en een korte reis was geweest, zouden zij u zeker zijn gevolgd, maar de vermoeiende reis scheen hun te lang. Toch willen zij bij Allah zweren: "Als wij er toe in staat waren geweest, zouden wij zeker met u zijn gegaan." Zij doen hun ziel te gronde gaan en Allah weet dat zij leugenaars zijn.

43. Allah vergeve het u! Waarom stondt gij het hun toe, voordat degenen die de waarheid spraken u bekend waren geworden en totdat gij de leugenaars had herkend?

44. Degenen, die in Allah en de laatste Dag geloven zullen u niet om toestemming vragen om te worden vrijgesteld van het strijden met hun bezit en hun persoon. Allah kent de rechtvaardigen goed.

45. Alleen degenen, die niet in Allah en de laatste Dag geloven en wier hart vol twijfel is, zullen u vragen om te worden vrijgesteld daar zij aarzelen in hun twijfel.

46. Indien zij hadden willen vertrekken, zouden zij er zeker enige voorbereiding voor hebben gemaakt, maar Allah was afkerig van hun vertrek. Hij hield hen daarom terug en er werd gezegd: "Zit met de zittenden."

47. En als zij met u waren gegaan, zouden zij u niets dan last hebben bezorgd en zij zouden zich heen en weer hebben gehaast, tweedracht tussen u zaaiende. En er zijn er onder u die naar hen geluisterd zouden hebben. En Allah kent de onrechtvaardigen goed.

48. Voorzeker, zij zochten voordien reeds tweedracht te scheppen en zij smeedden complotten tegen u, totdat de waarheid kwam en het voornemen van Allah de overhand kreeg, ofschoon zij er afkerig van waren.

49. En onder hen is hij die zegt: "Geef mij verlof en stel mij niet op de proef." Voorzeker, zij zijn reeds op de proef gesteld. De hel zal de ongelovigen zeker omvatten.

50. Indien u iets goeds overkomt, verdriet het hen, maar als u een rampspoed overkomt, zeggen zij: "Wij hadden inderdaad onze voorzorgen genomen." En zij wenden zich juichend af.

51. Zeg: "Niets kan ons overkomen, behalve hetgeen Allah voor ons heeft verordend. Hij is onze Beschermer. En in Allah zullen de gelovigen hun vertrouwen leggen."

52. Zeg: "Gij verwacht voor ons niets dan een der beide goede dingen (overwinning, martelaarschap), terwijl wij betreffende u verwachten, dat Allah u een straf zal opleggen van Hemzelf of door onze handen. Wacht daarom, wij wachten ook met u."

53. Zeg: "Besteedt vrijwillig of onwillig, het zal van u niet worden aangenomen. Gij zijt inderdaad een ongehoorzaam volk."

54. En niets verhindert, dat hun gaven worden aangenomen behalve dat zij in Allah en de boodschapper niet geloven. En zij komen slechts in luiheid tot het gebed en zij geven niet, dan onwillig.

55. Laat daarom hun rijkdommen noch hun kinderen uw verwondering opwekken. Allah wenst hen er slechts mede te straffen en hun ziel zal heengaan, terwijl zij ongelovigen Zijn.

56. En zij zweren bij Allah dat zij inderdaad tot de uwen behoren, terwijl zij (in feite) niet tot de uwen behoren, toch zijn zij een volk dat vreest.

57. Als zij een schuilplaats of grotten of zelfs een gat konden vinden om er binnen te gaan, zouden zij er zich zeker met grote spoed heenwenden.

58. Er zijn onder hen die u inzake aalmoezen belasteren. Als hun ervan wordt gegeven zijn zij tevreden, maar als hun er niet van wordt gegeven, ziet, worden zij boos.

59. Waren zij slechts tevreden geweest met hetgeen Allah en Zijn boodschapper hun hadden gegeven en hadden zij gezegd: "Allah is ons toereikend: Allah zal ons van Zijn overvloed geven evenals Zijn boodschapper. Voorzeker, tot Allah zijn wij geneigd."

60. De aalmoezen zijn alleen voor de armen en de behoeftigen en voor degenen die daarbij werkzaam zijn en voor degenen wier hart verzoend is en voor de slaven en voor degenen die schuld hebben en voor de zaak van Allah en voor de reiziger: dit is een gebod van Allah. En Allah is Alwetend, Alwijs.

61. En er zijn onder hen, die de profeet lastig vallen en zeggen: "Hij luistert naar iedereen." Zeg: "Zijn luisteren is goed voor u, hij gelooft in Allah en hij gelooft de gelovigen en hij is een barmhartigheid voor de gelovigen onder u." En zij, die de boodschapper van Allah lastig vallen, zullen een pijnlijke straf ontvangen.

Grietje
03-09-03, 11:51
Zeg vlegel, de volgende keer dat je mij trut noemt sla ik je tanden er uit met mijn handtasje.

freya
03-09-03, 11:55
Geplaatst door Grietje
Zeg vlegel, de volgende keer dat je mij trut noemt sla ik je tanden er uit met mijn handtasje.

:haha:

an3sdej
03-09-03, 11:58
23. O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.


29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.

Multicultureel paradijs?? Multi-etnisch/religieus samenwonen??

Zgeheu
03-09-03, 11:59
Moet ik reageren op een artikel waar een verhaal in staat waarvan ik het waarheidsgehalte op geen manier kan toetsen ?

Reageren kan alleen als er in het artikel gebruik is gemaakt van het pricipe "hoor en wederhoor".

an3sdej
03-09-03, 12:02
Zgeheu,

Makkelijk hoor!! :fuckit2:

Stel dat de situatie zo is zoals beschreven in deze artikelen, wat zou dan je reaktie zijn?

Zgeheu
03-09-03, 12:04
Stel dat kabouter plop bin laden blijkt te zijn...wat zou jou reactie zijn ?

Zgeheu
03-09-03, 12:06
Geplaatst door Grietje
Zeg vlegel, de volgende keer dat je mij trut noemt sla ik je tanden er uit met mijn handtasje.

ik wacht....trut.


en als je de moeite neemt om dat hoofdstuk te lezen en te begrijpen i.p.v. fragmenten eruit te pikken en daarop te focussen dan had je wel anders gepiept.

an3sdej
03-09-03, 12:18
Als meerdere mensen onslag nemen bij die islamitische scholen, is dat geen veeg teken Zgeheu? Hoeveel getuigen heb je nodig??

Zgeheu
03-09-03, 12:19
Wat zeggen de cijfers over het gemiddelde ? Wat zeggen de cijfers over andere scholen die een religieuze grondslag hebben ?

Zgeheu
03-09-03, 12:20
vers 60

8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

Grietje
03-09-03, 12:20
Geplaatst door Zgeheu
ik wacht....trut.


en als je de moeite neemt om dat hoofdstuk te lezen en te begrijpen i.p.v. fragmenten eruit te pikken en daarop te focussen dan had je wel anders gepiept.

volgens mij verliezen ze niets aan zeggingskracht als je ze in de gehele context leest.... doden blijft doden

Grietje
03-09-03, 12:22
Geplaatst door Zgeheu
vers 60

8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

Dat de Koran vol tegenstrijdigheden zit is wel bekend

Zgeheu
03-09-03, 12:23
oh ? vertel eens ?

Grietje
03-09-03, 12:32
Geplaatst door Zgeheu
oh ? vertel eens ?

vers 60

8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

versus

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.


Ja wat wordt het nou? Wel of geen barmhartigheid tonen voor die kaffirs?

freya
03-09-03, 12:43
Geplaatst door Zgeheu
Moet ik reageren op een artikel waar een verhaal in staat waarvan ik het waarheidsgehalte op geen manier kan toetsen ?

Reageren kan alleen als er in het artikel gebruik is gemaakt van het pricipe "hoor en wederhoor".

Hallo! de rechter is eraan te pas gekomen om arbeidscontracten te ontbinden en de klagers hebben gelijk gekregen. Rechters passen echt wel hoor en wederhoor toe.

Ik heb meer interviews gelezen met leerkrachten op islamitische scholen, waarin het verplicht dragen van een hoofddoekje hoofddoekje, terloops even langskwam.

Misschien is het een idee om eerst eens uit te zoeken hoe het nou eigenlijk zit met de kledingvoorschriften op islamitische scholen.
Ik voel me daartoe niet geroepen, want ik heb er geen belang bij. Maar de AEL wel.

an3sdej
03-09-03, 12:48
Hallo! de rechter is eraan te pas gekomen om arbeidscontracten te ontbinden en de klagers hebben gelijk gekregen. Rechters passen echt wel hoor en wederhoor toe.

Dit was ik even vergeten dat het al voor de rechter is geweest! :o

Zgeheu, kun je nu wel inhoudelijk reageren?? Of is de rechter niet onafhankelijk genoeg !

Afrux
03-09-03, 12:54
Dit vind ik ook een beetje raar:

Ibn 'Abbas: De Profeet zei: "Mij werd het hellevuur getoond en zag dat de meerderheid van zijn bewoners uit vrouwen bestond die ondankbaar waren" (Sahih Bukhari 1:28)

Zgeheu
03-09-03, 12:59
Geplaatst door Grietje
vers 60

8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

versus

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.


Ja wat wordt het nou? Wel of geen barmhartigheid tonen voor die kaffirs?

ben je echt zo dom of doe je gewoon alsof ?

Grietje
03-09-03, 13:02
Geplaatst door Zgeheu
ben je echt zo dom of doe je gewoon alsof ?

Goeie acteur ben ik, he? Maar geef nou eens antwoord zonder je toevlucht te zoeken tot dooddoeners.

Zgeheu
03-09-03, 13:05
9:5
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

deze vers wordt vooraf gegaan door....

9:4
Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.

dus wederom wordt er gedoeld op hen die die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief of anderen daarin hebben geholpen

an3sdej
03-09-03, 13:07
Zgeheu,

Nog even reageren op het artikel hè, was de rechter onafhankelijk??

Grietje
03-09-03, 13:10
ja, en dat vergelijk ik met dit vers:

Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.


dood ze de ene keer wel en de andere keer zijn het weer je beste vriendjes. pffff..... ik ken er niets begrijpuh

Afrux
03-09-03, 13:18
Geplaatst door Zgeheu
ben je echt zo dom of doe je gewoon alsof ?

wanneer reageer je nou een keertje inhoudelijk i.p.v. van die steeds beledigende oneliners die nergens opslaan en die meer zeggen over jou intelect dan ...

Zgeheu
03-09-03, 13:59
Geplaatst door an3sdej
Zgeheu,

Nog even reageren op het artikel hè, was de rechter onafhankelijk??

Wat wil je precies van mij weten m.b.t. het artikel ?

Zgeheu
03-09-03, 14:01
Geplaatst door Afrux
wanneer reageer je nou een keertje inhoudelijk i.p.v. van die steeds beledigende oneliners die nergens opslaan en die meer zeggen over jou intelect dan ...

he dit is toch maroc.nl ?

geen plek voor lichtgevoelige typetjes

Shaheed
03-09-03, 14:21
Geplaatst door Grietje
ja, en dat vergelijk ik met dit vers:

Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.


dood ze de ene keer wel en de andere keer zijn het weer je beste vriendjes. pffff..... ik ken er niets begrijpuh


Jij bent zeker blond...............

Die sura die jij telkens aanhaalt is neergedaald in een tijd van oorlog.

De sura die Zgheu aanhaalt is geopenbaard in een tijd van vrede.


Jij begrijpen?

Grietje
03-09-03, 14:22
Geplaatst door Shaheed
Jij bent zeker blond...............

Die sura die jij telkens aanhaalt is neergedaald in een tijd van oorlog.

De sura die Zgheu aanhaalt is geopenbaard in een tijd van vrede.


Jij begrijpen?

Het is nu vredestijd dus schrap die sura uit de koran.

Jij begrijpen?

Zgeheu
03-09-03, 14:24
Geplaatst door Grietje
Het is nu vredestijd dus schrap die sura uit de koran.

Jij begrijpen?

vrede ?

jij kijkt zeker geen tv ? en de rest van de web pagina's zijn bij jou geblokt ?

Shaheed
03-09-03, 14:25
Geplaatst door Grietje
Het is nu vredestijd dus schrap die sura uit de koran.

Jij begrijpen?


Yep jij bent inderdaad blond!

Grietje
03-09-03, 14:27
Geplaatst door Zgeheu
vrede ?

jij kijkt zeker geen tv ? en de rest van de web pagina's zijn bij jou geblokt ?

Aha. Dus jij erkent de rechtsgeldigheid van dit vers nog steeds.

Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.


Ik zou zeggen, begin eens bij je buren.

Grietje
03-09-03, 14:28
Geplaatst door Shaheed
Yep jij bent inderdaad blond!

Hetzelfde geldt voor jou. Hup, ga snel diegenen onder de mensen van het Boek bestrijden, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden.

Zgeheu
03-09-03, 14:29
je maakt jezelf nu echt belachelijk

an3sdej
03-09-03, 14:29
Zgeheu,

Ik wil graag van jou weten wat jij vindt van de kledingvoorschriften op die islamitische school!! :bril:

Grietje
03-09-03, 14:30
Geplaatst door Zgeheu
je maakt jezelf nu echt belachelijk

Oh? Bedankt dat je mij daarop wijst.

Zgeheu
03-09-03, 14:43
Geplaatst door an3sdej
Zgeheu,

Ik wil graag van jou weten wat jij vindt van de kledingvoorschriften op die islamitische school!! :bril:

Als de school deze voorschriften kenbaar had gemaakt bij de sollicitaties moet het geen probleem zijn.

Ik vind kleding voorschriften uberhaupt geen probleem op religie gestoelde scholen.

Naar mijn mening kun je leerkrachten wel vragen een hoofddoek op te doen als dit niet tegen de indiviuele geloofsovertuiging van de leerkracht ingaat. Maar ik vind het wel kwalijk als je een leerkracht vraagt een hoofddoek af te doen als dat indruist tegen haar religie ...maar ook nog eens niet indruist tegen de religieuze opvatting van de school.

Zoals bijvoorbeeld in Utrecht het geval is. Het Christendom of Katholicisme heeft in princiepe geen probleem met hoofdbedeking...maar toch willen ze het anders gelovigen toch verbieden om te dragen. Niets anders dan treiterij dus.

freya
03-09-03, 14:55
Geplaatst door Zgeheu


Zoals bijvoorbeeld in Utrecht het geval is. Het Christendom of Katholicisme heeft in princiepe geen probleem met hoofdbedeking...maar toch willen ze het anders gelovigen toch verbieden om te dragen. Niets anders dan treiterij dus.

Hiermee reduceer je de hoofddoek tot een stukje stof zonder enige verdere betekenis. Als het verder niks betekent, waarom dan zo'n heisa?

Het probleem is nu juist dat een hoofddoek bij een moslima zegt: ik ben moslim en je zal het weten ook en er rekening mee houden. Ik kan me heel goed voorstellen dat een school waar een andere godsdienst gepropageerd wordt daar niet blij mee is.


Wat zal er eigenlijk gebeuren met een leerlinge van een islamitische school als zij belsuit dat een hoofddoek dragen niet relevant is voor haar geloof en deze afdoet?

Zgeheu
03-09-03, 15:12
Geplaatst door freya
Hiermee reduceer je de hoofddoek tot een stukje stof zonder enige verdere betekenis. Als het verder niks betekent, waarom dan zo'n heisa?


precies....voor die school betekent een hoofddoek helemaal niets en voor dat meisje wel...dus vanwaar die heisa ?? treiterij ???

[/QUOTE]
Het probleem is nu juist dat een hoofddoek bij een moslima zegt: ik ben moslim en je zal het weten ook en er rekening mee houden. Ik kan me heel goed voorstellen dat een school waar een andere godsdienst gepropageerd wordt daar niet blij mee is.



Dus wat je zegt is dat iedere ander religie verboden is...niet tonen...niet over praten..niets.

[QUOTE]
Wat zal er eigenlijk gebeuren met een leerlinge van een islamitische school als zij belsuit dat een hoofddoek dragen niet relevant is voor haar geloof en deze afdoet?

Dan is zij niet de eerste. Er zijn vele Islamitische scholen waar het dragen van een hoofddoek niet verplicht is.

Ken zelf eigenlijk geen school waar dat wel zo is.

En ook dan nog kun je stellen dat zoals zij de religie interpreteren het niet dragen van een hoofddoek stuitend is tegen hun religie.

freya
03-09-03, 15:20
Dus wat je zegt is dat iedere ander religie verboden is...niet tonen...niet over praten..niets.

Ja, een bijzondere school heeft het recht haar eigen identiteit te bewaken. Daar hebben ze in het verleden hard voor gevochten.

Vandaar dat er in Nederland ook islamitische scholen kunnen zijn.



Hoe zal er op een islamitische school gereageerd worden als een leerling met een groot pentagram (heksensymbool, voor de onwetende lezertjes :student: ) om de nek gaat rondlopen?

Zgeheu
03-09-03, 15:28
Geplaatst door freya
Ja, een bijzondere school heeft het recht haar eigen identiteit te bewaken. Daar hebben ze in het verleden hard voor gevochten.

Vandaar dat er in Nederland ook islamitische scholen kunnen zijn.


Er wordt ook niet van ze gevraagd de lessen aan te passen of de identiteit van het instituut aan te passen. Het individu moet vrij zijn...zoalng dit niet botst met het fundament van de school.



Hoe zal er op een islamitische school gereageerd worden als een leerling met een groot pentagram (heksensymbool, voor de onwetende lezertjes :student: ) om de nek gaat rondlopen?

Wederom heb je het dan over iets wat daadwerkelijk door de betreffende religie als ontoelaatbaar wordt geacht.

freya
03-09-03, 15:39
Geplaatst door Zgeheu
Er wordt ook niet van ze gevraagd de lessen aan te passen of de identiteit van het instituut aan te passen. Het individu moet vrij zijn...zoalng dit niet botst met het fundament van de school.



Wederom heb je het dan over iets wat daadwerkelijk door de betreffende religie als ontoelaatbaar wordt geacht.

Lieve schat voor een oprecht katholiek is het onaanvaardbaar dat iemand een ander geloof aanhangt, laat staan uitdraagt.

En het dragen van een hoofddoek is het uitdragen van een ander geloof.

Die hoofddoek op een katholieke school heeft precies dezelfde betekenis als dat pentagram op de islamitische school.

Daarom zijn er ook openbare scholen.
Als er daar niet genoeg van zijn, dan moet de AEL daartegen demonstreren.
Maar laat het geloof van een ander in zijn waarde, dat recht eisen jullie toch ook voor de islam op.

Dutchguy
03-09-03, 15:41
Geplaatst door freya
Lieve schat voor een oprecht katholiek is het onaanvaardbaar dat iemand een ander geloof aanhangt, laat staan uitdraagt.

En het dragen van een hoofddoek is het uitdragen van een ander geloof.

Die hoofddoek op een katholieke school heeft precies dezelfde betekenis als dat pentagram op de islamitische school.

Daarom zijn er ook openbare scholen.
Als er daar niet genoeg van zijn, dan moet de AEL daartegen demonstreren.
Maar laat het geloof van een ander in zijn waarde, dat recht eisen jullie toch ook voor de islam op.

Duidelijker kan het volgens mij niet.

Zgeheu
03-09-03, 15:54
Geplaatst door freya
Lieve schat


oeps...daar raak je een gevoelige snaar :Iluvu:



voor een oprecht katholiek is het onaanvaardbaar dat iemand een ander geloof aanhangt, laat staan uitdraagt.


Dan zou er consequent opgetreden moeten worden en toegang verleend moeten worden aan alleen Katholieken.


En het dragen van een hoofddoek is het uitdragen van een ander geloof.

Die hoofddoek op een katholieke school heeft precies dezelfde betekenis als dat pentagram op de islamitische school.

Daarom zijn er ook openbare scholen.
Als er daar niet genoeg van zijn, dan moet de AEL daartegen demonstreren.
Maar laat het geloof van een ander in zijn waarde, dat recht eisen jullie toch ook voor de islam op.

Ik denk dat AEL pleit voor voor meer islamitische scholen i.p.v. openbare scholen

Afrux
03-09-03, 16:06
Geplaatst door Zgeheu
oeps...daar raak je een gevoelige snaar :Iluvu:

Dan zou er consequent opgetreden moeten worden en toegang verleend moeten worden aan alleen Katholieken.

Ik denk dat AEL pleit voor voor meer islamitische scholen i.p.v. openbare scholen

Ael pleit heel veel maar doet niets.
het enige wat ze kunnen is wachten totdat een lastveroorzakende dronkaard of een crimineeltje gedood is en dan een demonstratie met een paar schaapjes organiseren.

Niemand houdt d emoslims om een islamitische school op te richten tegen, dus waarom ael ervoor pleiten... Het geld komt meestal uit Saudi Arabie in ruil voor het promoten van het afschuwelijke wahhabisem...

Ik hoop dat binnekort een schaars gekleede moslim meisje zich aanme;ld bij een islamitische school, die met dezelfde keleding dracht wel op en openbare school toegelaten wordt, en dan zullen we zien of ael weer gaar demonstreren bij die school... Het zou me niets verbazen, want je hoeft het maar over demonstratie te hebben en zij zijn er als de kippen bij. Verder hebben ze niets gedaan voor de maatschappij en zullen niets doen....

Maarten
03-09-03, 17:14
Geplaatst door sadeeQ

Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven....

Fight against those who believe not in Allah, nor in the Last Day, nor...

This honorable Ayah was revealed with the order to fight the People of the Book...
Allah commanded His Messenger to fight the People of the Scriptures, Jews and Christians, on the ninth year of .....

Wat is dit???? Islam-online of dat soort sukkels??!...

Ik weet niet of jullie het weten stelletje restsukkels, maar het geloof in de Laatste Dag hoort tot de KERN van zowel het Christelijke als het Joodse geloof!!!!
Koran doet ook NIKS ANDERS, dan dat kernleerstuk herhalen!!!

En nou??!

Allah zich vergist?? Niet op de hoogte van Christelijk of joods geloof of zo??
Ik maak jullie er op attent, stelletje uileballen, dat zowel het nederlandse woord "noch", als het Engelse "nor" betekent, dat alle álle voorwaarden voldaan moet zijn! Dus 1. geen geloof in god 2. niet in het laatste oordeel 3. niet in de verboden enz!
Gaat dit dus over christenen en joden op zich? Daggut niet!

Valt gewoon op, dat ontstellend veel geluiden van moslims over christendom gepaard gaan met de grootst mogelijke slordigheid en achteloosheid. Dat loopt mekaar maar na te blaten, en hoe het echt zit, dat interesseert klaarblijkelijk niemand een hol. Dat resulteert in allerlei middeleeuwse achterlijkheid over christenen.

Kortom heren moslims, leg maar even fijn uit wat hier precies aan de hand is!
Graag mét context en behoorlijke interpretaties!

Zeepaardje
03-09-03, 22:09
Geplaatst door freya
Lieve schat voor een oprecht katholiek is het onaanvaardbaar dat iemand een ander geloof aanhangt, laat staan uitdraagt.

En het dragen van een hoofddoek is het uitdragen van een ander geloof.

Die hoofddoek op een katholieke school heeft precies dezelfde betekenis als dat pentagram op de islamitische school.

Daarom zijn er ook openbare scholen.
Als er daar niet genoeg van zijn, dan moet de AEL daartegen demonstreren.
Maar laat het geloof van een ander in zijn waarde, dat recht eisen jullie toch ook voor de islam op.

Beste Freya, ik ben het helemaal met je eens, maar heb een kleine aanvulling.

1) Op ALLE katholieke scholen wordt godsdienstles gegeven. Het lesprogramma wordt dus wel degelijk aangepast aan de identiteit van de school.
2) Het pentagram wordt ook op katholieke scholen NIET getolereerd.
Overigens ook geen keppeltjes, boeddabeeldjes, halve maansymbolen, hindoe godenplaatjes, roze driehoeken of welke andere religieuze of groepssymbolen dan ook, behoudens christelijke symbolen.
De paus/kerk is daar heel duidelijk in!
3) Ik ken minstens 1 school waar die hoofddoek wel degelijk verplicht is (zowel voor vrouwelijke leerkrachten als leerlingen) en aangezien dat een islamitische school betreft vind ik dat best.

Naar mijn mening wordt de hele discussie omtrent die hoofddoek flink gemanipuleerd.

Aan de ene kant zeggen de moslima's dat het "slechts een betekenisloos stukje stof is", wat de nederlanders maar moeten tolereren (anders ben je een rassist of discrimmineer je).

Aan de andere kant weigeren ze datzelfde "betekenisloze" stukje stof af te doen onder het motto: het moet van mijn godsdienst. En waar komt het uiteindelijk vandaan, dat stukje stof? Niet van de Koran, die is daar heel onduidelijk over. Het hele woord sluier komt er niet eens in voor.

Nee, het komt uit de Ahadith. Een mondelinge overlevering die ver na Mohammeds dood eens een keertje is opgeschreven en blijkbaar tot wet (en voor sommigen zelfs gods woord) is verheven. Dit even voor de leken onder ons.

In de RK-kerk kennen wij een hele beroemde (beruchte) uitspraak van Torquemada: (maak ze allemaal af) God herkent de zijnen wel .

Die stomme hoofddoek wordt ingezet als politiek strijdpunt en heeft helemaal niets meer met religie te maken.

Dat ik als nederlander niet ongevraagd wens te worden geconfronteerd met de religieuze overtuiging van die ander, dat mag ik blijkbaar niet zeggen.

Dat ik geen hoofddoek wens bij een griffier ivm onafhankelijkheid, is meteen een reden om heel hard naar de CGB te rennen en zo die hoofddoek door onze strot te duwen. Later werd overigens toegegeven dat het allemaal "slechts" een politieke actie was en dat de betreffende dame er nimmer serieus aan gedacht had om daadwerkelijk die functie te accepteren.

Dat ik om diezelfde redenen geen politieagent, gevangenbewaarder, notaris, ambtenaar van sociale dienst, ambtenaar van burgelijke stand, rechter, piketwacht, eerstehulparts, medici in operatiezalen, soldaten en ander legerpersoneel met hoofddoekjes wens te zien doet er blijkbaar ook niet toe.

Kom laten we al deze functies maar gauw aanpassen aan die éne groepering. Dat dat grote juridische consequenties heeft, ach daar vermoeien we ons niet mee.

Een voorbeeldje: nu we een uitspraak hebben van de CGB waarin de rechtbank werd veroordeeld, is er een precedent geschapen voor vertegenwoordigers van ALLE groeperingen. Kortom: joodse mensen mogen een keppeltje, homo's een roze driehoek etc etc. Wordt een hele gezellige bedoening in die rechtzaal zo, maar het respect en de onafhankelijke uitstraling zijn weg. Was dat wel de bedoeling?

Nogmaals: draag je hoofddoek in vrede, maar laat mij met rust!!!

Zeepaardje
03-09-03, 22:12
Geplaatst door Zgeheu
[BDan zou er consequent opgetreden moeten worden en toegang verleend moeten worden aan alleen Katholieken.
[/B]

Grapjurk! Zijn die nederlanders eens tolerant, is het ook weer niet goed! Hoe kunnen we je gelukkig maken? tis het een of het ander, je zult wél moeten kiezen.

Zeepaardje
03-09-03, 22:20
Geplaatst door Maarten
Wat is dit???? Islam-online of dat soort sukkels??!...

Ik weet niet of jullie het weten stelletje restsukkels, maar het geloof in de Laatste Dag hoort tot de KERN van zowel het Christelijke als het Joodse geloof!!!!
Koran doet ook NIKS ANDERS, dan dat kernleerstuk herhalen!!!

En nou??!

Allah zich vergist?? Niet op de hoogte van Christelijk of joods geloof of zo??
Ik maak jullie er op attent, stelletje uileballen, dat zowel het nederlandse woord "noch", als het Engelse "nor" betekent, dat alle álle voorwaarden voldaan moet zijn! Dus 1. geen geloof in god 2. niet in het laatste oordeel 3. niet in de verboden enz!
Gaat dit dus over christenen en joden op zich? Daggut niet!

Valt gewoon op, dat ontstellend veel geluiden van moslims over christendom gepaard gaan met de grootst mogelijke slordigheid en achteloosheid. Dat loopt mekaar maar na te blaten, en hoe het echt zit, dat interesseert klaarblijkelijk niemand een hol. Dat resulteert in allerlei middeleeuwse achterlijkheid over christenen.

Kortom heren moslims, leg maar even fijn uit wat hier precies aan de hand is!
Graag mét context en behoorlijke interpretaties!

Beste Maarten, ik bewonder je daadkracht, maar verwacht geen inhoudelijke reactie. Die krijg ik op dergelijke vragen namelijk ook nooit.

Het is zonder meer een feit dat de meeste van die salafi's of wahabisten totaal geen kaas hebben gegeten van het christelijke, laat staan het joodse geloof. Een inhoudelijke discussie is daarom niet mogelijk. Het enige wat ze kunnen is eindeloos dezelfde flauwekul herhalen die ze van hun imam geleerd hebben. Eigen onderzoek is blijkbaar niet nodig.

Maar ik wens je succes!

sadeeQ
03-09-03, 22:29
Geplaatst door Zeepaardje
. Eigen onderzoek is blijkbaar niet nodig.
!

:haha: :haha:
zo te horen ben jij wel iemand die zelf op onderzoek gaat,laat eens wat zien van wat je tot dusver hebt onderzocht? :schrik:

Zeepaardje
03-09-03, 22:41
Geplaatst door sadeeQ
:haha: :haha:
zo te horen ben jij wel iemand die zelf op onderzoek gaat,laat eens wat zien van wat je tot dusver hebt onderzocht? :schrik:

Ik heb die Koran daadwerkelijk gelezen. Heb jij de bijbel weleens gelezen? :knipoog:

sadeeQ
03-09-03, 22:51
Geplaatst door Maarten
Graag mét context en behoorlijke interpretaties!

:ego: niet zo lopen schreeuwen limburgse boeren lummel

:zweep: richt je met je vragen maar tot een koran geleerde :hihi:

domweg een vers lezen en daaraan conclusies verbinden is alleen weggelegd voor domme dwazen.

koran verzen zijn tijdens,voor of na een bepaalde gebeurtenis neergezonden

sommige verzen zijn PLAATS gebonden

sommige verzen zijn TIJDS gebonden

en weer sommige verzen zijn ten alle tijd en overal van kracht.

er zijn een hoop koran verzen die door latere verzen ongeldig zijn verklaard,om dat soort zaken te kunnen bepalen heb je veel kennis nodig over de koran ,zo moet je minimaal weten in welke volgorde de koran is neergedaald, de islam is in stappen ingevoerd en niet een keer pats boem.zo werd in koran in het begin alcohol nog gedoogd in bepaalde verzen,en toen afgeraden in later stadium en daarna weer helemaal verboden,dat geldt ook voor slaven en ....alles is stap voor stap ingevoerd.meestal gedogen en dan afraden en toen pas verbieden.een idioot die de koran volgorde niet kent die begint meteen te schreeuwen over tegenstrijdigheden in koran :melig2:

sadeeQ
03-09-03, 22:55
Geplaatst door Zeepaardje
Ik heb die Koran daadwerkelijk gelezen. Heb jij de bijbel weleens gelezen? :knipoog:


:D

wel gelezen.maar heb ff veel van begrepen als jij van koran begrijpt .of dacht je door een paar zinnen te lezen alles te kunnen begrijpen? :rolleyes:

Donna
03-09-03, 23:05
Geplaatst door sadeeQ

koran verzen zijn tijdens,voor of na een bepaalde gebeurtenis neergezonden

sommige verzen zijn PLAATS gebonden

sommige verzen zijn TIJDS gebonden

en weer sommige verzen zijn ten alle tijd en overal van kracht.

er zijn een hoop koran verzen die door latere verzen ongeldig zijn verklaard,om dat soort zaken te kunnen bepalen heb je veel kennis nodig over de koran ,zo moet je minimaal weten in welke volgorde de koran is neergedaald, de islam is in stappen ingevoerd en niet een keer pats boem.zo werd in koran in het begin alcohol nog gedoogd in bepaalde verzen,en toen afgeraden in later stadium en daarna weer helemaal verboden,dat geldt ook voor slaven en ....alles is stap voor stap ingevoerd.meestal gedogen en dan afraden en toen pas verbieden.een idioot die de koran volgorde niet kent die begint meteen te schreeuwen over tegenstrijdigheden in koran :melig2:

Maar zeg je daarmee niet eigenlijk dat de koran op dit moment, en op deze plaats, niet van toepassing is? Dat er om een islamitisch rijk te stichten eigenlijk een nieuwe koran zou moeten nederdalen?

sadeeQ
03-09-03, 23:31
Geplaatst door Donna
Maar zeg je daarmee niet eigenlijk dat de koran op dit moment, en op deze plaats, niet van toepassing is? Dat er om een islamitisch rijk te stichten eigenlijk een nieuwe koran zou moeten nederdalen?


er zijn bepaalde verzen die tijds en plaats gebonden zijn.die zullen onder bepaalde omstandigheden misschien nog wel van toepasing zijn,bijvoorbeeld verzen betreft slaven.dat is in huidige tijd zo goed als niet van toepassing .zo zijn er nog veel verzen die te maken hadden met een bepaalde gebeurtenis op een bepaalde moment.maar dat de koran in zijn geheel niet meer van toepassing zou zijn is nou ook weer te gek voor woorden :engel: elke vers van koran bevat een wijze les,een gebod of verbod. die paar verzen die niet meer van toepassing zijn , kun je wel wijs van worden :knipoog:

De uitleg van de koran is een enorme bundel die 10 X zo dik als de koran zelf,er zijn maar weinig geleerden die de uitleg van de koran en uitleg van elke vers beheersen. er zijn enkele sites waar een beperkte uitleg van de koran op staat.bijv op www.tafsir.com voor de betroubaarste uitleg moet je de 20 flinke boeken aanschaffen van meneer ibnoe kathier :tover:



sadeeQ :schok: kijkt naar zijn donnaaatje :staart:

an3sdej
04-09-03, 00:09
Een heilig boek zoals qur'an en de bijbel zijn toch heilige boeken geschreven door mensen geleid door God's geest? Mensen moeten er toch vanuit gaan dat God voor eeuwig dezelfde is, en dat hij/zij alwetend is en heeft laten neerschrijven datgeen wat voor altijd geldend is?? Dan had God toch ook moeten weten dat slavernij ALTIJD slecht was, en niet alleen na 1865? Nadat mensen de slavernij afgeschaft hadden??

Als bepaalde verzen alleen golden voor een bepaalde tijd, dan moet zoals iemand eerder al schreef zo'n boek steeds opnieuw geschreven worden, wegens voortschrijdend inzicht van de mens. Voortschrijdend inzicht dat God toch ook had moeten hebben?

En natuurlijk kan iedere gelovige uit alle woorden uit die boeken iets moois halen, dat doe ik ook uit boeken van grote menselijke denkers.

sadeeQ
04-09-03, 00:38
Geplaatst door an3sdej
Een heilig boek zoals qur'an en de bijbel zijn toch heilige boeken geschreven door mensen geleid door God's geest?

:lol: woorden van een atheist,behoeven geen uitleg,
er is geen mens aan te pas gekomen,de mens heeft enkel die woorden op papier gezet



Mensen moeten er toch vanuit gaan dat God voor eeuwig dezelfde is, en dat hij/zij alwetend is en heeft laten neerschrijven datgeen wat voor altijd geldend is?? Dan had God toch ook moeten weten dat slavernij ALTIJD slecht was, en niet alleen na 1865? Nadat mensen de slavernij afgeschaft hadden??



daarom kun je hier uit halen dat god alles weet,aangezien de profeet de laatste boodschaper was , moest er wel voor elke situatie wel een vers komen. of hadden de mensen tussen 600 en 1865 het zelf maar uitzoeken? slavernij is afgeschaft maar komt nog steeds voor,van de week alleen al werd gerept over 25.000 slaven in brazillie.




Als bepaalde verzen alleen golden voor een bepaalde tijd, dan moet zoals iemand eerder al schreef zo'n boek steeds opnieuw geschreven worden, wegens voortschrijdend inzicht van de mens. Voortschrijdend inzicht dat God toch ook had moeten hebben?

wie weet.misschien is er in de toekomst wel een zelfde situatie.weet jij wat er over een jaar of 100? 1000? gaat gebeuren als de beschaafde wereld met de grond is gelijk gemaakt door een atoom oorlog :vreemd: en bovendien de laatste boodschapper is al geweest.




En natuurlijk kan iedere gelovige uit alle woorden uit die boeken iets moois halen, dat doe ik ook uit boeken van grote menselijke denkers.

:lol: vraag me af waar die grte menselijke denkers hun wijze woorden vandaan hebben

Maarten
04-09-03, 04:25
Geplaatst door sadeeQ

er zijn een hoop koran verzen die door latere verzen ongeldig zijn verklaard.

Allah, die zichzelf later corrigeert??..
SadeeQ ik wil niet te flauw doen over het Boek, en ook niet over mensen die een zinnige betekenis aan het Boek willen geven, en hun leven daar na vorm willen geven.. maar het boek roept echt massa's vragen op hoor.

Als je het ziet als goddelijk geinspireerd werk, dan is een heleboel niet zo erg, maar zie je het als de letterlijk gedicteerde definitieve boodschap (dat staat wel in de Koran, maar dat kan goed een meer overdrachtelijke betekenis hebben, volgens diezelfde Koran.), dan stikt het van de moeilijkheden:
De systematiek is namelijk slecht. Er staat ontzettend veel door elkaar heen. Veel is onduidelijk. Veel is niet af. Veel heeft enkel betrekking op die tijd. En een heleboel leerstukken worden pas duidelijk na de nodige bijkennis, en dan vraag je je wel af waarom het er dan niet gewoon anders stáát!

Als je het Boek beschouwt als God's perfecte werk, dan is het eerste wat opvalt, de grote hoeveelheid imperfecties! Niet een beetje, maar vérre van perfect!
Ik bedoel, als het goddelijk perfect is, dan moeten alle mensen van alle tijden zich daar makkelijk in kunnen herkennen. En dat is gewoon niet zo. De grootste etische dilemma's van deze tijd bijvoorbeeld, daar vindt je nauwelijks iets van terug!
En het is vanuit ménselijk perspectief al niet perfect, moet je nagaan wat het vanuit goddelijk perspectief wel niet moet zijn.

Ik blijf geloven dat moslims het boek steeds meer zijn gaan verafgoden, en elke regel een maximaal absolutisme toegekend hebben, waardoor de bedoeling van het boek voor een (groot?) deel verloren dreigt te gaan. velen vinden het zelfs ongepast om te discussiéren over de teksten! Volgens mij kom je er dan nooit toe om de echte zin van de dingen te ontdekken..

nefertiti
04-09-03, 09:09
In elk geval heeft zich al een serieuze kruisbestuiving voorgedaan.

Een nieuwe uitdrukking is in de Nederlandse taal geslopen:

"ik moet dat van mijn geloof"!
(liefst te gebruiken in situaties waarbij jongeren opmerkingen krijgen ivm met hun kleding, houding, eet- of drankgewoontes).

Zeepaardje
04-09-03, 12:57
Geplaatst door Maarten
Allah, die zichzelf later corrigeert??..
SadeeQ ik wil niet te flauw doen over het Boek, en ook niet over mensen die een zinnige betekenis aan het Boek willen geven, en hun leven daar na vorm willen geven.. maar het boek roept echt massa's vragen op hoor.

Als je het ziet als goddelijk geinspireerd werk, dan is een heleboel niet zo erg, maar zie je het als de letterlijk gedicteerde definitieve boodschap (dat staat wel in de Koran, maar dat kan goed een meer overdrachtelijke betekenis hebben, volgens diezelfde Koran.), dan stikt het van de moeilijkheden:
De systematiek is namelijk slecht. Er staat ontzettend veel door elkaar heen. Veel is onduidelijk. Veel is niet af. Veel heeft enkel betrekking op die tijd. En een heleboel leerstukken worden pas duidelijk na de nodige bijkennis, en dan vraag je je wel af waarom het er dan niet gewoon anders stáát!

Als je het Boek beschouwt als God's perfecte werk, dan is het eerste wat opvalt, de grote hoeveelheid imperfecties! Niet een beetje, maar vérre van perfect!
Ik bedoel, als het goddelijk perfect is, dan moeten alle mensen van alle tijden zich daar makkelijk in kunnen herkennen. En dat is gewoon niet zo. De grootste etische dilemma's van deze tijd bijvoorbeeld, daar vindt je nauwelijks iets van terug!
En het is vanuit ménselijk perspectief al niet perfect, moet je nagaan wat het vanuit goddelijk perspectief wel niet moet zijn.

Ik blijf geloven dat moslims het boek steeds meer zijn gaan verafgoden, en elke regel een maximaal absolutisme toegekend hebben, waardoor de bedoeling van het boek voor een (groot?) deel verloren dreigt te gaan. velen vinden het zelfs ongepast om te discussiéren over de teksten! Volgens mij kom je er dan nooit toe om de echte zin van de dingen te ontdekken..

Wat valt hier nog aan toe te voegen? Maarten, ik wens je veel succes, maar een inoudelijke discussie over de koran, nee dat is met de meeste moslims niet mogelijk en wel precies om de reden die jij al geeft.

Overigens maak ik dezelfde bezwaren tegen de Ahadith.

Dus nogmaals succes, ik blijf lezen.

Maarten
04-09-03, 15:09
Geplaatst door Zeepaardje
Wat valt hier nog aan toe te voegen? Maarten, ik wens je veel succes, maar een inoudelijke discussie over de koran, nee dat is met de meeste moslims niet mogelijk en wel precies om de reden die jij al geeft.

Overigens maak ik dezelfde bezwaren tegen de Ahadith.

Dus nogmaals succes, ik blijf lezen.

Tsja… over de hadith is nog veel meer op te merken. Op zich zijn ze zeker interessant. Maar alweer is de vraag welke moraal en welke oplossingen er uit gehaald worden voor concrete gevallen.

Ik heb wel eens een paar toepassingen gezien op islam-online of zo. Dan geeft een imam antwoord. Maar wel op een bekende site, en dus gezaghebbend. Ik vond de antwoorden wel begrijpelijk (zeker vanuit islam), en er werd zeker geprobeerd om een zo menselijk mogelijk antwoord te geven (die sfeer van vrede proefde ik echt wel.. redelijk vergelijkbaar met de serene sfeer in christelijk-religieuze kringen, maar dan van andere kleur..)
Maar wat opviel wat toch het gebrek aan systematiek in de antwoorden. Alsof ze er maar een hadith uit plukken, die het meest van toepassing lijkt, maar die in feite nogal inadequaat is..
In de kerk kom je dit trouwens net zo goed tegen. Maar hoe ondoorzichtiger de systematiek, hoe erger het is. Het kon wel eens moeilijk zijn om echte Islam-geleerde te worden.

Canaris
04-09-03, 15:29
Ik heb gisteren , uit pure verveling, de koran nog maar even gelezen.

Niet uiteen geplukt, gewoon op me laten werken

wat mij opvalt , en dat sluit aan op het stukje van Maarten , is dat dit Door God dikteerde boek, zo ´n ongelovelijke warbende is.

Het is een stacato-achtige herhalen van Mozes, de pharao , Noah de gelovigen en ongelovigen

Het zijn zo´n beetje de pillers van het boek.

Echter alles wordt lukraak doormekaar gegooid.

Dan weer mooie texten , opeens weer Mozes, dan weer een brandrede over de ongelovige die in de hel zullen branden.

Vooral dat laatste schijnt zo´n beetje het alles dominerende te zijn.

branden , hel ongelovigen.

Ik neem wel even meer tijd want er moet toch achter dit boek zitten.

an3sdej
04-09-03, 16:54
Dat laatste heb ik ook als ik de qur'an lees, bij de bijbel is het min of meer een logische ordening en zit er wat verhaal in.

an3sdej
04-09-03, 16:58
slavernij is afgeschaft maar komt nog steeds voor,van de week alleen al werd gerept over 25.000 slaven in brazillie.

Precies, en Allah heeft het middels Mohammed niet verboden!!! :(

an3sdej
04-09-03, 17:00
woorden van een atheist,behoeven geen uitleg,

Ben geen atheïst, wel een agnost!! Zit enig verschil in :knipoog:

sadeeQ
04-09-03, 21:46
Geplaatst door Maarten
Allah, die zichzelf later corrigeert??..
SadeeQ ik wil niet te flauw doen over het Boek, en ook niet over mensen die een zinnige betekenis aan het Boek willen geven, en hun leven daar na vorm willen geven.. maar het boek roept echt massa's vragen op hoor.

Als je het ziet als goddelijk geinspireerd werk, dan is een heleboel niet zo erg, maar zie je het als de letterlijk gedicteerde definitieve boodschap (dat staat wel in de Koran, maar dat kan goed een meer overdrachtelijke betekenis hebben, volgens diezelfde Koran.), dan stikt het van de moeilijkheden:
De systematiek is namelijk slecht. Er staat ontzettend veel door elkaar heen. Veel is onduidelijk. Veel is niet af. Veel heeft enkel betrekking op die tijd. En een heleboel leerstukken worden pas duidelijk na de nodige bijkennis, en dan vraag je je wel af waarom het er dan niet gewoon anders stáát!

Als je het Boek beschouwt als God's perfecte werk, dan is het eerste wat opvalt, de grote hoeveelheid imperfecties! Niet een beetje, maar vérre van perfect!
Ik bedoel, als het goddelijk perfect is, dan moeten alle mensen van alle tijden zich daar makkelijk in kunnen herkennen. En dat is gewoon niet zo. De grootste etische dilemma's van deze tijd bijvoorbeeld, daar vindt je nauwelijks iets van terug!
En het is vanuit ménselijk perspectief al niet perfect, moet je nagaan wat het vanuit goddelijk perspectief wel niet moet zijn.

Ik blijf geloven dat moslims het boek steeds meer zijn gaan verafgoden, en elke regel een maximaal absolutisme toegekend hebben, waardoor de bedoeling van het boek voor een (groot?) deel verloren dreigt te gaan. velen vinden het zelfs ongepast om te discussiéren over de teksten! Volgens mij kom je er dan nooit toe om de echte zin van de dingen te ontdekken..

:hihi: duidelijk dat je geen reet van snapt,maar eeuh onduidelijkheden? moeilijkheden?

ik neem nu aan dat je ook voorbeelden gaat noemen :hihi: :hihi:

an3sdej
04-09-03, 21:53
duidelijk dat je geen reet van snapt,maar eeuh onduidelijkheden? moeilijkheden?

Dit is nou typisch een antwoord van een gelovige "Jij snapt het niet". Met andere woorden, God heeft alleen duidelijkheid verschaft aan de mensen die zeggen gelovig te zijn!! :zegniets:

Gewoon een taktiek van mensen de mond snoeren als er geen zinnig antwoord bestaat!! :boos:

Zgeheu
04-09-03, 21:56
Geplaatst door an3sdej
Dit is nou typisch een antwoord van een gelovige "Jij snapt het niet". Met andere woorden, God heeft alleen duidelijkheid verschaft aan de mensen die zeggen gelovig te zijn!! :zegniets:



yep :D

Zeepaardje
04-09-03, 21:57
Geplaatst door sadeeQ
:D

wel gelezen.maar heb ff veel van begrepen als jij van koran begrijpt .of dacht je door een paar zinnen te lezen alles te kunnen begrijpen? :rolleyes:

Ik heb wel meer gelezen dan een paar zinnetje hoor, maar daar ging het niet om.

Ik beweer niet dat ik een koran-kenner ben en matig me daarom ook geen uitspraken over het moslim-zijn aan.

Jij daarentegen beweert heel gemakkelijk dingen over het christelijke geloof, waar je zoals ik al eerder zei, totaal geen kaas hebt gegeten.

Mijn vraag of je dan wel enige bijbelkennis bezit is dus legitiem!

Daar hoef je helemaal niet zo sarcastisch over te doen, maar ja da's moeilijk voor je he? :wink:

sadeeQ
04-09-03, 22:11
Geplaatst door an3sdej
Dit is nou typisch een antwoord van een gelovige "Jij snapt het niet". Met andere woorden, God heeft alleen duidelijkheid verschaft aan de mensen die zeggen gelovig te zijn!! :zegniets:

Gewoon een taktiek van mensen de mond snoeren als er geen zinnig antwoord bestaat!! :boos:

:hihi: :hihi:

als je gaat beweren dat er zoveel onduidelijkheden en moeilijkheden erin zitten dan moet je ook een voorbeeld geven.

sadeeQ
04-09-03, 22:16
Geplaatst door Zeepaardje
Ik heb wel meer gelezen dan een paar zinnetje hoor, maar daar ging het niet om.

Ik beweer niet dat ik een koran-kenner ben en matig me daarom ook geen uitspraken over het moslim-zijn aan.

Jij daarentegen beweert heel gemakkelijk dingen over het christelijke geloof, waar je zoals ik al eerder zei, totaal geen kaas hebt gegeten.

Mijn vraag of je dan wel enige bijbelkennis bezit is dus legitiem!

Daar hoef je helemaal niet zo sarcastisch over te doen, maar ja da's moeilijk voor je he? :wink:

:auw2: lieve live lieve paardje

je hebt geen koran gelezen,je hebt een of een andere vertaling gelezen van de koran,en van alleen texten lezen word je niets wijzer van als je het verhaal erachter niet kent.

:maf3: wat heb ik in hemelsnaam nu weer beweerd over christelijke geloof :ego: ik heb waarschijnlijk weer zitten " slaapsurfen" ,want kan me helaas niets meer herinneren :loens:

an3sdej
04-09-03, 22:16
Eén voorbeeld??

sadeeQ
04-09-03, 23:09
Geplaatst door an3sdej
Eén voorbeeld??

kom op :student: eentje maar

an3sdej
04-09-03, 23:40
SadeeQ, ik heb net weer hoofdstuk 1 t/m 5 gelezen, maar het klinkt mystiek, en het is voor mij niet weggelegd, Allah is voor mij geen licht op het pad. Ik kan wel voorbeelden noemen, maar dan kan ik net zo goed zeggen dat de hele qur'an voor mij onuitlegbaar en niet te begrijpen is. Alleen als je de eigen existentiële angst niet gewoon als menselijk wilt zien, en graag een God voor wilt hebben die meer weet dan jij, DAN is religie een prachtige sublimatie van angst en onzekerheid.

Ik wil en kan die boeken niet als enige waarheid zien. Dat is voor mij de eenzijdigheid ten top!!

Maarten
05-09-03, 02:12
Geplaatst door sadeeQ
:hihi: duidelijk dat je geen reet van snapt,maar eeuh onduidelijkheden? moeilijkheden?

ik neem nu aan dat je ook voorbeelden gaat noemen :hihi: :hihi:

Ga dat ding noe eens een keer lézen man, dan snap je tenminste waar het over gáat als mensen het er over hebben!!!

Pas óp hoor, want ik ga je vragen om maar éen soera te doen, en daar een goed verhaal bij te houden! Dat wordt al snel het einde van het smiliestijdperk hoor.

Ik hoor dat imams echt moeite hebben met ongeveer 1/3 van de Koran, Verbaast me niets! Moet ik ze SadeeQ sturen?..