PDA

Bekijk Volledige Versie : Alle asocialen in één woonblok



Zagora
04-09-03, 13:03
Alle asocialen in één woonblok

HANS VAN DER BEEK

AMSTERDAM - Notoire veroorzakers van overlast moeten worden gehuisvest in aparte woonblokken. Dat kan bijvoorbeeld aan de rand van de stad, waar andere huurders geen last van ze hebben. Asocialen die hun gedrag niet willen verbeteren, moeten maar bij elkaar gaan wonen.

Dat pleidooi houdt Jan Willem Kluit, beleidsadviseur van de Amsterdamse Federatie van Woningscorporaties (AFWC) vandaag in deze krant. Kluit reageert daarmee op de massale vechtpartij die twee weken geleden ontstond in de Burgemeester Van Leeuwenlaan in Amsterdam-West. Een langlopend conflict tussen twee families escaleerde in een conflict waarbij vijf gewonden vielen, met een vuurwapen werd geschoten en een woning in brand werd gestoken.

Kluit wil de discussie heropenen over een oud concept, namelijk het creëeren van zogeheten A-dorpen, waarbij de A staat voor asociaal. Kluit: ''Mensen met afwijkend gedrag werden vroeger bij elkaar gestopt, soms met een muur eromheen. We vinden tegenwoordig dat dat niet meer kan. Dus worden overlast-bezorgers verspreid over de stad. Dat is het Amsterdamse model: iedereen moet maar zelfstandig kunnen wonen, ook als dat niet gewenst of mogelijk is. Ik denk dat we te ver zijn doorgeschoten.''

Er zijn nu eenmaal bewoners die problemen veroorzaken waar niemand raad mee weet, zegt Kluit. ''Onze samenleving probeert hen zo lang mogelijk tegemoet te komen, maar we zijn niet meer in staat omgekeerd te kijken naar de slachtoffers, naar de normale huurder wiens woongenot wordt verpest en die gaat verhuizen of psychische of lichamelijk klachten krijgt. De individualisering heeft ervoor gezorgd dat we teveel focussen op de belangen en de rechten van het individu. De belangen van de gemeenschap zijn uit het zicht geraakt.''

Kluit wijst op de gemeente Kampen, waar mensen met onverbeterlijk asociaal gedrag enige jaren geleden naar de rand van de stad werden verbannen, in een soort luxe bouwketen. Kluit: ''Als er in Amsterdam nog twee of drie keer iets gebeurt zoals in de Van Leeuwenlaan, krijg je die discussie hier vanzelf ook.''

Angst voor getto-vorming heeft Kluit niet: ''Dat moeten we afwegen tegen de problemen die je nu hebt. Die zijn misschien niet zo zichtbaar, maar het kan niet zo zijn dat de levens van heel veel bewoners wordt vergald door een kleine minderheid. Onderschat niet hoeveel ergernis er bestaat door mensen die gewoon weigeren om zich aan de regels te houden.''



Vandaag in PS: Het burenprobleem

hetparool.nl

Zgeheu
04-09-03, 13:17
raar ...ik moest gelijk denken aan de film "Escape from New York"

000NobelPrizes
04-09-03, 13:58
Geplaatst door Brie
Ik vind dit helemaal geen slecht idee. :blowen:

Dat vindt niemand. Het ketst alleen steeds af op hetzelfde: de kinderen die in zulke buurten opgroeien worden als kansloos beschouwd. Totdat er een politicus over moet besluiten die zelf door zijn knotsgekke buurman achterna gezeten wordt met een bijl. Dan is het plan er in no-time doorheen. Om bij evaluatie 10 jaar later door een idealistische nieuwe beleidsmaker weer ontbonden te worden.

Zgeheu
04-09-03, 14:11
yep...allemaal in een kamp stoppen ......weet je wat....en nog steriliseren ook......


hmm....mischien een paar oude draaiboeken uit de kast halen ?

000NobelPrizes
04-09-03, 16:37
Sociaal beleid, goede bedoelingen, gelijke kansen: maar inderdaad, ga er maar eens naast wonen. Elke nacht teringherrie waardoor je nooit kunt slapen (en toch op tijd er uit moet voor je werk); vervuilde traphuizen, treiterijen, agressie & dreigementen: het is eigenlijk niet te doen om naast aso's te moeten wonen.
Voor separate aso-blokken ben ik ook, niet omdat die zo stigmatiserend zijn. Eigenlijk weet ik geen oplossing :verward:

Maarten
04-09-03, 16:38
Geplaatst door Zagora
zogeheten A-dorpen

The A-Team! Yeah!.. :wohaa:
Er is nog plaats op de aanvliegroute naar schiphol!
En om de 10 jaar: "Even El Al Bellen!"..

an3sdej
04-09-03, 18:17
In Kampen bestaat al een soortgelijk project. Daar is een "wijkje" containerwoningen waarin extreem overlast bezorgende mensen in wonen!
In Maastricht zijn laatst toch ook mensen gedwongen verhuisd naar een apart wijkje op een industriegebied? Ik ben er ook wel voor, helemaal als alle andere legale middelen falen.

000NobelPrizes
04-09-03, 18:33
Geplaatst door an3sdej
In Kampen bestaat al een soortgelijk project. Daar is een "wijkje" containerwoningen waarin extreem overlast bezorgende mensen in wonen!
In Maastricht zijn laatst toch ook mensen gedwongen verhuisd naar een apart wijkje op een industriegebied? Ik ben er ook wel voor, helemaal als alle andere legale middelen falen.
Een kampje in Kampen. :zegniets:

Misschien is dat wel de oplossing. Geen landelijke ruchtbaarheid aan geven, gewoon zelf doen. Als de knuppel eenmaal in het hoenderhok is gegooid, roert links Nederland zich natuurlijk weer - die er via steels handjeklap vrijwel altijd in zijn geslaagd de beste woningen met onverstoord leefcomfort voor zichzelf te ritselen.

Maarten
04-09-03, 19:39
Geplaatst door 151 NobelPrizes
roert links Nederland zich natuurlijk weer

Ze hebben nogal eens een punt. Ik kijk net naar netwerk, waaruit blijkt dat 2/3 van de burgers ontevreden is over de overheid..
Ze krakélen nogal eens veel bij links, maar anderzijds weten ze daar nogal eens beter hoe de dingen in praktijk werken..