PDA

Bekijk Volledige Versie : Skippy gevangen na grootscheepse zoekoperatie



Marsipulami
05-09-03, 10:54
Skippy gevangen na grote zoekoperatie
Kangoeroe blijkt een wallabi te zijn

10:47:09

HEUSDEN-ZOLDER - Skippy is deze morgen rond 9.30 uur gevangen in het gebied aan de Laambroekstraat in Zolder. Dat heeft Rudi Oyen van het vogel- en zoogdierenopvangcentrum van Heusden-Zolder bevestigd. Het dier zwierf al weken rond in de bossen rond Heusden-Zolder en zorgde er voor heel wat opschudding.


,,Om 6 uur zijn we met een honderdtal leden van de lokale en federale politie en met de hulp van een helikopter begonnen met een zoekactie. Donderdagavond hebben we ongeveer zevenhonderd meter netten gespannen, waarin het dier kon gedreven worden. Eén van de agenten kon het dier vrijdag bij de staart grijpen, waarna verantwoordelijken van het vogel- en zoogdierenopvangcentrum en van het natuurhulpcentrum in Opglabbeek het beest verdoofden'', aldus Rudi Oyen. Bij de vangst werd duidelijk dat Skippy geen kangoeroe is, maar een wallabi (een kleinere soort dan de kangoeroe).

Skippy werd overgebracht naar het opvangcentrum, waar het kan bijkomen tot de eigenaar opduikt. Oyen zegt twijfels te hebben of de vrouw uit Angleur de echte eigenares is, zoals ze beweert.

De wallabi doolde al wekenlang rond en betekende een gevaar voor het verkeer, onder meer op de E314 in Zolder. Vorige zaterdag begon de eerste zoektocht naar Skippy. Dagelijks werd er gepatrouilleerd om het beestje te vinden. De patrouilles konden rekenen op een massale publieke belangstelling en media-aandacht.


05/09/2003 - belga

______________

Skippy heet eigenlijk Winnie
Luikse eigenares meldt zich na reportage op RTBF over kangoeroejacht

(mbr, yjp, 04/09/2003

Skippy, de kangoeroe die in de bossen van Heusden-Zolder rondspringt, is een vrouwtje en heet Winnie. Dat zegt de Luikse Natalie Lascaris, die denkt dat Skippy de kangoeroe is die vorig jaar uit haar tuin ontsnapte. De vrouw kwam gisteren naar Limburg om naar sporen van haar huisdier te zoeken. Maar ze kon de politie van Heusden-Zolder, noch het dierencentrum in de gemeente tips geven voor het vangen van de vluchteling.


,,Mijn moeder herkende dinsdagavond Winnie in een reportage over de Limburgse kangoeroejacht op de Franstalige tv-zender RTBF'', vertelt Nathalie. ,,Zij heeft ons meteen getelefoneerd. We namen contact met de RTBF, die ons doorverwees naar de VRT.''

,,Wij hebben thuis nog twee kangoeroes, een mannetje en een wijfje, beide zijn zo'n jaar oud'', vervolgt Nathalie. ,,Winnie is nu een jaar of vijf. Ze is vorig jaar al op de loop gegaan, samen met het mannetje. Hem hebben we snel terug kunnen vangen, maar haar spoor zijn we bijster geraakt.''

Nathalie heeft er evenmin eeen flauw idee van hoe de jagers Winnie uiteindelijk zouden kunnen vangen. Dat hangt ervan af of de klopjacht die de vrijwilligers van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder al enkele weken volhouden de komende dagen resultaat oplevert.

Rudi Oyen van het opvangcentrum twijfelt er sterk aan dat dit buideldier vanuit Luik tot in Heusden-Zolder is gehuppeld. ,,Skippy blijft wat mij betreft nog altijd Skippy. Hoe verklaar je dat zo'n kangoeroe de Maas is overgestoken? Zulke beestjes kunnen amper zwemmen. Bovendien zou het dier al maandenlang op de dool zijn, maar is het hier pas twee weken geleden voor het eerst in Heusden-Zolder opgedoken, zonder dat het voordien gesignaleerd werd. Dat kan ik maar moeilijk geloven.''

De Oostendse firma Duranet leverde gisteren, na een oproep op radio Donna, een 300 meter lang net waarmee de komende dagen wordt getracht om Skippy levend te vangen.

Op de website van Radio Donna ondertekenden al 6.533 dierenliefhebbers de actie ,,Red Skippy'' om het dolende dier te redden van de dood met de kogel. De actievoerders vrezen dat de politie de kangoeroe onverbiddelijk zal afschieten als zij tegen vrijdag nog niet bij de buidel is gevat.

Om dezelfde reden dreigt de SP.A-jongerenbeweging ANIMO met een klacht wegens dierenmishandeling tegen burgemeester Tony Beerten van Heusden-Zolder. belga)


Bron: De Standaard

Marsipulami
05-09-03, 11:11
Om 6 uur zijn we met een honderdtal leden van de lokale en federale politie en met de hulp van een helikopter begonnen met een zoekactie.

Zoveel politiebelangstelling ?. Waarschijnlijk gaat het hier om een Marokkaanse of islamitische kangoeroe. Ik ben blij dat mijn belastinggeld goed gebruikt wordt om preventief potentieel criminele kangoeroes op te sporen en te vangen. :p

Zagora
05-09-03, 11:13
Een Marokkaanse kangoeroe zou niet Skippy heten. Ik denk meer aan Hamou ofzo. Hamou de Buskangoeroe

Marsipulami
05-09-03, 11:16
Geplaatst door Zagora
Een Marokkaanse kangoeroe zou niet Skippy heten. Ik denk meer aan Hamou ofzo. Hamou de Buskangoeroe

Waarschijnlijk gebruikte die kangoeroe valse identiteitspapieren zoals wel vaker voorkomt bij kangoeroes van een bepaalde etnische afkomst. :p

Zagora
05-09-03, 11:20
Geplaatst door Marsipulami
Waarschijnlijk gebruikte die kangoeroe valse identiteitspapieren zoals wel vaker voorkomt bij kangoeroes van een bepaalde etnische afkomst. :p

Aaaahhhhh.... :motorzaag