PDA

Bekijk Volledige Versie : Belangrijke overwinning voor vrijheid van meningsuiting



Tomas
05-09-03, 12:51
Scientology verliest zaak over internetpublicaties

DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft donderdag de Scientology Kerk in het ongelijk gesteld in een door haar aangespannen bodemprocedure tegen publiciste Karin Spaink en een groot aantal internetproviders. Het beroep van Spaink op de vrijheid van meningsuiting moet volgens het hof boven het auteursrecht van de Scientoloy Kerk worden gesteld.

Op basis daarvan zag het hof, anders dan de Haagse rechtbank, geen aanleiding de providers te veroordelen. Dit heeft het gerechtshof in Den Haag donderdag bekendgemaakt.

Thetan II en III

Spaink, die ook Parool-columnist is, had in 1995 vertrouwelijke Scientology-documenten, die afkomstig zijn uit een Amerikaanse procedure en vrij ter inzage waren, op haar website geplaatst. Zij haalde ze op 22 februari 1996 ervan af. In plaats daarvan heeft zij toen door haarzelf geschreven artikelen over de Scientology-leer en -organisatie op haar website geplaatst. Daarin nam zij citaten op uit de vertrouwelijke documenten, namelijk Operating Thetan II en Operating Thetan III.

De Scientology Kerk betichtte haar en de providers van inbreuk op het auteursrecht en de providers bovendien van onrechtmatig handelen omdat zij de citanten niet van het internet hadden verwijderd of ontoegankelijk hadden gemaakt.

Overwinning

De Scientology Kerk ziet de uitspraak, waarbij al haar eisen werden afgewezen, toch als een overwinning omdat het hof heeft uitgesproken dat de kerk het recht heeft de niet-gepubliceerde werken van haar oprichter L. Ron Hubbard tegen publicatie door derden te beschermen.

Internet provider XS4ALL, een van de gedaagden, noemt de uitspraak een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.

(c) www.nu.nl


Persbericht XS4ALL
Diemen, 4 september 2003

Het Gerechtshof in Den Haag heeft vandaag in het hoger beroep in de bodemprocedure van Scientology tegen XS4ALL, Karin Spaink en tien andere internet providers, alle eisen van Scientology afgewezen. De rechtbank concludeert dat de publicaties van Spaink met citaten uit werken van Scientology volledig rechtmatig zijn. Het gerechtshof stelt dat in deze zaak de vrijheid van meningsuiting niet hoeft te wijken voor de handhaving van het auteursrecht. 'Uit de (...) teksten blijkt dat Scientology c.s. met hun leer en organisatie de verwerping van democratische waarden niet schuwen. Uit de teksten volgt tevens dat met de geheimhouding van OT II en OT III mede wordt beoogd (...) discussie over de leer en praktijken van de Scientology-organisatie te verhinderen', aldus het Gerechtshof. Scientology kan zich in deze dus niet beroepen op het auteursrecht om een discussie over de aard van de sekte onmogelijk te maken. Daarom kan ook van enige eis tegen XS4ALL en andere providers geen sprake zijn. Scientology is hiermee op alle punten in het ongelijk gesteld.

Op 5 september 1995 deed een deurwaarder, bijgestaan door vertegenwoordigers van de sekte, een inval bij XS4ALL om beslag te leggen op materialen van klanten die volgens Scientology inbreuk maakten op haar auteursrechten. Kern van het conflict betreft de publicaties op internet van het Fishman Affidavit. In deze Amerikaanse rechtbank getuigenis wordt geciteerd uit stukken van Scientology. De sekte begon vervolgens aan een uitputtende rechtsgang, waarbij XS4ALL abonnee Karin Spaink, XS4ALL en de mede-gedaagden voortdurend in het gelijk werden gesteld. De citaten op de homepages waren volgens President noch Rechtbank onrechtmatig. In 1996 heeft de rechtbank in Den Haag in kort geding alle eisen van Scientology tegen XS4ALL, Karin Spaink en andere gedaagden reeds ongegrond verklaard. De uitspraak van de rechtbank in de bodemprocedure van 9 juni 1999 bevestigde deze uitspraak nogmaals.

Wel verklaarde de Arrondissementsrechtbank Amsterdam in haar vonnis van 9 juni 1999 in een aparte verklaring voor recht dat providers moeten ingrijpen als zij in kennis worden gesteld van (auteursrechtelijk) inbreukmakend materiaal op hun servers, als 'aan de juistheid van die kennisgeving in redelijkheid niet valt te twijfelen'. Voor XS4ALL was die verklaring reden om zelf ook in beroep te gaan. Immers, zowel providers als internetgebruikers zijn gebaat bij glasheldere spelregels. Zonder duidelijke afbakening van de criteria voor het verwijderen van informatie, dreigen commerciële belangen van providers snel te prevaleren boven het beschermen van de vrijheid van meningsuiting. Het Haagse Gerechtshof heeft in haar arrest deze verklaring van de Arrondissementsrechtbank Amsterdam vernietigd.

Het vonnis van 9 juni 1999 ging ook in op eventuele hyperlinks naar bijvoorbeeld materiaal dat een auteursrechtelijke inbreuk maakt. Volgens de uitspraak zou de provider die daar kennis van heeft tegen deze hyperlinks moeten optreden. XS4ALL vond dat de rechtbank hiermee te ver ging. Immers, een hyperlink is niets meer dan een routeverwijzing op internet, en kan volgens XS4ALL dus nooit onrechtmatig zijn. XS4ALL is ook hiertegen in hoger beroep gegaan. Het Haagse Gerechtshof veegt ook deze uitspraak van de Arrondissementsrechtbank van tafel. Daarnaast oordeelde de Arrondissementsrechtbank dat providers onder omstandigheden de namen en adressen van hun abonnees bekend moeten maken. Ook dit oordeel is door het Gerechtshof vernietigd.

Meer informatie over deze zaak vindt u via:

Arrest 4 september 2003 (pdf):
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/arrestscientology.pdf

Vonnis in bodemprocedure van 9 juni 1999:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/verd2ned.html

Persbericht XS4ALL over vonnis in bodemprocedure 9 juni 1999:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/scientology.html

Aankondiging bodemprocedure 4 maart 1999:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/scientology2.html

Vonnis in kort geding van 12 maart 1996:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/verd1ned.html

De Volkskrant, 6 september 1995
Scientology legt beslag op computers xs4all
http://www.xs4all.nl/~fvjole/archief/artikelen/Volkskrant/1995/COS.html

De Volkskrant, 8 november 1995
Scientology spant kort geding aan tegen providers
http://www.xs4all.nl/~fvjole/archief/artikelen/Volkskrant/1995/cos3.html

(c) www.xs4all.nl

En feliciteer karin Spaink ff:

http://www.xs4all.nl/~kspaink/guestbook.html

an3sdej
05-09-03, 14:33
Ben blij dat de rechter vindt dat kritiek op een religie geen smaad is!!! :jumping:

Waterval
05-09-03, 14:36
Geplaatst door an3sdej
Ben blij dat de rechter vindt dat kritiek op een religie geen smaad is!!! :jumping:


Was dat de zaak dan?



De Scientology Kerk betichtte haar en de providers van inbreuk op het auteursrecht en de providers bovendien van onrechtmatig handelen omdat zij de citanten niet van het internet hadden verwijderd of ontoegankelijk hadden gemaakt.

Waterval
05-09-03, 14:38
ps: Ik heb hier ff snel op gereageerd, zonder alles gelezen te hebben. Misschien te ongefundeerd allemaal, maar het was het eerste wat in me opkwam. Excuses.

Canaris
05-09-03, 14:51
Hoogste tijd dat de "kerk-status" van scientology wordt terug gedraaid.

Scientologoy het met Kerk, in de zin van een theologische gemeenschap niets maar dan ook helemaal niets gemeen.

Alles ontsproten uit het labile denkproces van een slechte Science Fiction schrijver.

Waterval
05-09-03, 14:53
Geplaatst door Canaris
Hoogste tijd dat de "kerk-status" van scientology wordt terug gedraaid.

Scientologoy het met Kerk, in de zin van een theologische gemeenschap niets maar dan ook helemaal niets gemeen.

Alles ontsproten uit het labilie denkproces van een slechte Science Fiction schrijver.


Valt het onder religie? (Indien daar een algemeen erkende definitie voor bestaat)

Tomas
05-09-03, 14:58
Geplaatst door Canaris
Alles ontsproten uit het labilie denkproces van een slechte Science Fiction schrijver.

Vreemd... Ik zie daar juist wel een erg sterke overeenkomst met de overige gangbare religies in.

Maar Waterval, volgens mij heb je gelijk hoor.

Als ik moet samenvatten waar het om draaide was het het recht om een mening te verkondigen op internet met daarbij ter ondersteuning het vermelden van bronmateriaal.

En als belangrijke tweede dat niet zomaar iedere klacht kan resulteren in het onmiddelijk verwijderen van het gewraakte materiaal.

Waterval
05-09-03, 15:00
Geplaatst door Tomas
Vreemd... Ik zie daar juist wel een erg sterke overeenkomst met de overige gangbare religies in.

Maar Waterval, volgens mij heb je gelijk hoor.

Als ik moet samenvatten waar het om draaide was het het recht om een mening te verkondigen op internet met daarbij ter ondersteuning het vermelden van bronmateriaal.

En als belangrijke tweede dat niet zomaar iedere klacht kan resulteren in het onmiddelijk verwijderen van het gewraakte materiaal.

Ok

Canaris
05-09-03, 15:06
scientology heeft de status van een religieuse gemeenschap , daarom de titel Kerk

Dat betekend vele belastingvoordeeltjes en bepaalde extra grondwettelijke rechten .

In Duitsland heben ze het sinds jaar en dag over scientology te verbieden.
Bij ons hebben ze "Kerk-status"

Tomas
05-09-03, 15:15
Geplaatst door Canaris
scientology heeft de status van een religieuse gemeenschap , daarom de titel Kerk

Dat betekend vele belastingvoordeeltjes en bepaalde extra grondwettelijke rechten .

In Duitsland heben ze het sinds jaar en dag over scientology te verbieden.
Bij ons hebben ze "Kerk-status"

Misschien een goed moment om eens te overwegen om helemaal te kappen om met, deels atheistische, belastingscentjes religieuze huisjes te sponseren.

Ik zie niet in waarom de ene levensbeschouwing wel gesponsord moet worden en de andere niet.

mrz
05-09-03, 19:03
Alles ontsproten uit het labile denkproces van een slechte Science Fiction schrijver.

Ik moet het denk met Thomas eens zijn. Ik bedoel ik kijk zo in de afgrond en moet oppassen dat ik niet omkukel maar voor zover ik het tot nu toe gesnapt heb is science fiction is weinig fictie aan het is net zo mooi (of lelijk voor mensen die het niet snappen) een bepaalde religie is.