PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtone bouwvakker vergooit levenswerk met cocaïnesmokkel



Zwarte Schaap
06-09-03, 13:19
Bouwvakker vergooit levenswerk met cocaïnesmokkel

Gert B.

ter apel - De 51-jarige bouwvakker Bertus B. uit Ter Apel kan zich achteraf wel voor zijn kop slaan. ''Ik ben zó stom geweest'', schrijft hij in een van de vele handgeschreven brieven aan zijn vrouw.

Sinds 30 mei zit hij in Ravenna in Noord-Italië in de gevangenis. Hij werd op heterdaad betrapt bij de smokkel van ruim vier kilo cocaïne. De politie stond hem met groot machtsvertoon op te wachten. Hij liep met open ogen in de val en moet nu rekening houden met minimaal zes jaar gevangenisstraf.

''Het is allemaal mijn schuld'', verzucht zijn vrouw. Ze is van ellende inmiddels 25 kilo afgevallen. ''Ik had zonder zijn toestemming een lening afgesloten. Ik denk dat hij het voor mij gedaan heeft.'' Ze zegt er niets van te hebben geweten dat haar man naar Italië ging om drugs te smokkelen. ''Hij was altijd mordicus tegen drugs.''

Op de televisie, in de vrijstaande woning die Bertus zelf bouwde, staat zijn pasfoto achter een brandend waxinelichtje. ''Dat brandt al sinds hij vast zit'', zegt zijn vrouw. ''Hij is een doodgoeie vent. Met drugs wilde hij nooit iets te maken hebben. Vraag maar aan zijn collega's. Hij weet dat hij een grote fout heeft gemaakt. Hij wilde even gemakkelijk een paar centen verdienen. Over de risico's heeft hij nooit nagedacht.''

Ze vreest dat ze het huis zal moeten verkopen. ''Zijn levenswerk. Alles gaat er nu aan. Als het even kan wil ik dat proberen te voorkomen. Maar het wordt moeilijk. We moeten nu rondkomen van de bijstand.''

Bertus probeert in de brieven zijn gezin op te beuren. ''En van je hela hola, houdt er de moed maar in'', schrijft hij op de achterkant van een briefje. ''Hij maakt er altijd het beste van'', zegt zijn vrouw. ''Maar hij heeft het echt niet gemakkelijk daar.''

Bron: DvhN 05/09/03

dejeneverbever
06-09-03, 13:22
Ik als PvdA'r ben ben dat deze man nog bijstand krijgt op kosten van de racistische, werkende medemens. De scheet.