PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Absurd' Mega topsalaris leidt tot opstand bij Ahold



sadeeQ
06-09-03, 14:36
'Absurd' topsalaris leidt tot opstand bij Ahold
door Kees de Vré
2003-09-05

SCHEVENINGEN - Anders Moberg, de gisteren verkozen Zweedse topman van Ahold, had zich zijn eerste kennismaking met zijn aandeelhouders vast anders voorgesteld.



Toen op de vergadering in Scheveningen tussen neus en lippen door zijn salaris werd bekendgemaakt, brak er een waar tumult los onder de anders zo bedaagde aandeelhouders van het supermarktconcern. Een unieke gebeurtenis, want voor het eerst komen Nederlandse aandeelhouders in het geweer tegen exorbitante beloning van de bedrijfstop.

Peter Paul de Vries, de immer goedgebekte woordvoerder van de kleine beleggers, beet het spits af. ,,Ik moet even snel rekenen, maar 1,5 miljoen euro jaarsalaris plus een bonus van maximaal 2,5 jaarsalaris plus een miljoen opties plus 250 duizend aandelen, dan kom ik al bijna aan tien miljoen euro. Dat is buitensporig.''. President-commissaris Henny de Ruiter: ,,U heeft goed gerekend.'' Dat was het sein voor anderen om eens stevig hun gal te spuien over het contract dat Moberg had weten af te dwingen.
Ook de ontslagregeling van Moberg, twee maal zijn jaarsalaris plus twee maal de gemiddelde jaarbonus, vond geen genade. De Vries: ,,Dat is twee maal zo hoog als bij de code van Tabaksblat is afgesproken. Dat is absurd.''

Een naburige aandeelhouder meldde zijn bovenbuurvrouw: ,,Ik ben toch geen rooie, maar dit kan echt niet. Moberg krijgt tienmaal zo veel als Balkenende.''

Ineke Geneste, lerares, was woedend. ,,Ik ben maar een gewone aandeelhouder. Ik verhef nooit mijn stem, maar nu is het nodig. Wat moet het personeel hiervan denken -gisteren zijn er honderden ontslagen gevallen- en de klanten? We zitten hier om Ahold te redden. Gebruik uw verstand.''

President-commissaris De Ruiter riposteerde met algemeenheden. ,,De allerbesten zijn nou eenmaal niet goedkoop.'' De lauwe reacties van De Ruiter en zijn voortdurende oproep om ,,nu toch te gaan stemmen'', maakten de sfeer alleen maar grimmiger. De zaal riep op een gegeven ogenblik ,,antwoord, antwoord'', toen De Ruiter weigerde in te gaan op de vraag hoe ,,Moberg dit nou kon accepteren?''.

De Vries raakte steeds beter op dreef en drong De Ruiter verder in de verdediging. De laatste schorste na blijvend gekijf de vergadering. Na terugkomst meldde de president-commissaris dat hij niet zal tornen aan het contract met Moberg. De beoogd topman, die tot dan toe veel naar het plafond had zitten staren, deed eindelijk zijn mond open. ,,Als u me niet wilt, stap ik onmiddellijk op.'' Hij werd verkozen door 97 procent van de aandeelhouders.

:student: geen wonder dat het zo slecht gaat met dat kut bedrijf,

Tomas
06-09-03, 15:38
Geplaatst door Brie
Liever iemand die 10 miljoen verdient en Ahold er weer bovenop helpt dan een goedkope kwakkelaar die het tij niet kan keren.

Ook een zweed die geen engels kan, maar wel de bejaarde raad van bezopen kommissarissen zover weet te krijgen dat ze hem 10 miljoen geven, is niet per definitie in staat om het tij te keren.

De grootste speler daarin is de economie. Hij zal zich waarschijnlijk beperken tot het afstoten van ongezonde bedrijfsonderdelen en het op korte termijn financieel gezonder maken van de wel renderende takken van sport. Allemaal zonder visie en een verbetering op de langere termijn.

Dat laatste doet de economie wel weer een keer.



Over de beloning van de huidige KPN-topman was destijds ook veel ophef, maar inmiddels is iedereen vol lof over hem, is KPN weer een gezond bedrijf en heeft hij alle verwachtingen overtroffen.

Waarom zie ik dat dan niet terug in mijn aandelen?

Nee, het zijn een stelletje elkaar verrijkende vriendjes. Alleen al het afspreken van een vette bonus bij falen zegt mij al voldoende.

sadeeQ
06-09-03, 16:01
Geplaatst door Brie
Liever iemand die 10 miljoen verdient en Ahold er weer bovenop helpt dan een goedkope kwakkelaar die het tij niet kan keren.

Over de beloning van de huidige KPN-topman was destijds ook veel ophef, maar inmiddels is iedereen vol lof over hem, is KPN weer een gezond bedrijf en heeft hij alle verwachtingen overtroffen.


Wel vreemd dan, al dat ge****** over salaris bevriezen en loonmatiching . :fuckit2:

Als je je auto inruilt voor een fiets dan ga je uiteraard flink vooruit.je krijgt nog wat geld voor je autotje en met je fietsje heb je weinig kosten en onderhoud,tja je moet 2 uur eerder opstaan en harder trappen. maar geld scheelt het wel.

Tomas
06-09-03, 16:47
Geplaatst door Brie
Zijn beheersing van het Engels lijkt me nu niet bepaald een maatstaf om zijn competentie te bepalen.

Nee? Wat dan wel? De eis van 10 miljoen waarschijnlijk.


Overigens lijkt het me ook heel sterk dat een persoon die de Internationale divisie van het Amerikaanse Home Depot heeft geleid de Engelse taal niet machtig zou zijn.

Toch knap.



De sport is juist om ook tijdens economisch slechtere tijden toch nog aardig te presteren. Hij heeft wel degelijk een visie ontvouwen, misschien zou je die eens moeten doornemen ipv je eigen fantasie er op los te laten.


Een visie? Dat AHOLD zich niet wist te focussen? Goh... Waar heb ik dat vaker gehoord: kerncompetenties, corebusiness... Allemaal gezeik van de zakkenvullers.

Waarschijnlijk heb jij nog nooit een raad van commissarissen bijelkaar gezien. Dan had jij ook het de geur van alcohol in je neus gehad bij het lezen van dit bericht.

Maar ja, dat zal mijn fantasie wel zijn, denk jij.


Dat heeft weer alles te maken met de algehele beursmalaise. Als managers iets NIET kunnen sturen is het wel de aandelenkoers.

Je weet er echt veel vanaf, blijkt. Alle aandelen stijgen sinds maart en diegene die met een positief verhaal komen, danwel qua geld of danwel qua krachtdadige ingrepen al helemaal. Behalve KPN dan. KPN doet het gewoon niet goed genoeg.

Tomas
06-09-03, 19:11
Geplaatst door Brie
Nee, zijn staat van dienst.


Ten tijde van een hoogconjuctuur.

We zullen zien hoe goed ie het doet bij ah. Ook al zal het mij niet veel meer boeien aangezien ik ze net op 9 euro heb verkocht. Op 3 euro gekocht trouwens. hehe.



Dat is slechts een deel van zijn visie en mag dan misschien afgezaagd klinken; zo staan de zaken er wel voor. Ahold houdt zich met teveel verschillende dingen bezig en slaagt er niet in het hele zaakje te integreren.

Jij gelooft nog echt alles. Heerlijk. Over 10 jaar moet AH weer z'n aandachtsgebied verbreden om tot meer synergie te komen. Ik lig nu al dubbel. Het enige dat ieder decennium wijzigd zijn de woorden, maar de betekenis is altijd hetzelfde. Er valt namelijk maar verrekte weinig te sturen op strategisch niveau. Dus om jezelf enigszinds belangrijk en innovatief (ook zo'n mooi woord) te laten lijken moet je mee met de managementhypes.



Voor de tweede keer dan maar: de aandelenkoers zegt vaak absoluut niets over de gang van zaken bij het bedrijf. Misschien mag ik je herinneren aan UPC, Versatel, World Online, Getronics?

Volgens mij snap je er echt niks van.

Allemaal bedrijven met een erbarmelijke status. Voornamelijk veroorzaakt door mismanagement.

En UPC is sinds maart trouwens vertienvoudigt! Van 1 naar 10 eurocent. Dat moet ik KPN nog zien doen. Of beter: Ik hoop dat ze dat nog gaan doen.


Als je trouwens een eerlijk vergelijk wilt maken zul je de koers van KPN moeten vergelijken met die van haar branchegenoten.

Fodafoon b.v.? Nee, die zal je wel niet bedoelen...