PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen zijn uit.



Tomas
06-09-03, 19:19
Volgens Stekelenburg van Tilburg zijn de antillianen voor 50% van de criminaliteit in die stad verantwoordelijk...

Ik ben hier weg! Dag allemaal.

Je vind me op www.antillen.nl

an3sdej
06-09-03, 19:23
:D Relschopper bandiet

Tomas
06-09-03, 19:30
Geplaatst door an3sdej
:D Relschopper bandiet

Ik??

Zie ik eruit als een antilliaan, ofzo?

Zgeheu
06-09-03, 19:36
Surinamers en Antilianen staan nog altijd samen boven aan de lijst als het gaat om criminaliteit.

Maar ja ....het zijn geen Moslims dus dan valt het wel weer mee.

Tomas
06-09-03, 19:41
Geplaatst door Zgeheu
Surinamers en Antilianen staan nog altijd samen boven aan de lijst als het gaat om criminaliteit.

Maar ja ....het zijn geen Moslims dus dan valt het wel weer mee.

Voodoo werkt dus echt?

Zgeheu
06-09-03, 19:44
oeps...correctie....de meesten zijn geen Moslims.

excuus

Tomas
06-09-03, 19:48
Geplaatst door Zgeheu
oeps...correctie....de meesten zijn geen Moslims.

excuus

Uit nader onderzoek zal dan ook blijken dat er maar een erg klein percentage van de antillianen verantwoordelijk is voor dit hoge aandeel.

Ramzi
06-09-03, 22:44
Tfoe.... :huil2:

Ik ga relschoppen en eis alle media aandacht... :D

Zwarte Schaap
06-09-03, 23:12
Geplaatst door Zgeheu
Surinamers en Antilianen staan nog altijd samen boven aan de lijst als het gaat om criminaliteit.

Maar ja ....het zijn geen Moslims dus dan valt het wel weer mee.

Dat is ook altijd zo geweest, maar op de één of andere vreemde reden moest men het altijd over marokkanen hebben. Zou het echt de Islam zijn? Ik geloof dat het ook lag aan dat de autochtonen bang zijn/waren om aan de slavernij herrinerd te worden.EN dat de marokkanen het slechtst en het minst goed georganiseerd zijn waardoor we langer onterecht beschuldigd konden worden.

an3sdej
06-09-03, 23:16
Dat is ook altijd zo geweest, maar op de één of andere vreemde reden moest men het altijd over marokkanen hebben.

:rolleyes: Gaan we weer

an3sdej
06-09-03, 23:32
Klopt, ik heb me vaak hetzelfde afgevraagd. Dat het komt door hoge criminaliteitscijfers onder Marokkanen geloof ik niet.

:roker:Jeetje mijn pak zakdoekjes raakt op hoor :stout:

an3sdej
07-09-03, 00:02
Ontkenning van problemen is de analyse. Er is veel misdaad, veel straatmisdaad, en daarin lopen vooral in de grote steden jonge Marokkanen voorop. :fpiraat: Dat wil niet zeggen dat anderen lieverdjes zijn, maar hier zie ik steeds ontkenning, en slachtoffertje spelen :staart:

Zwarte Schaap
07-09-03, 00:03
Geplaatst door aQua
Klopt, ik heb me vaak hetzelfde afgevraagd. Dat het komt door hoge criminaliteitscijfers onder Marokkanen geloof ik niet. Wat dat betreft scoren Antillianen en Surinamers hoger.
Daarbij heb je altijd idioten die bij mij een glimlach weten te toveren wanneer ze verkondigen dat je nooit iets hoort over Antillianen of Surinamers etc. Dan vraag ik me af, ja verdorie, hoe komt dat dan :verward:

Ondanks dat de getallen al onder surinamers en antilianen hoog zijn, zijn ze in principe nog veel hoger als men er met een zuiverder blik naar kijkt.

Als je het helemaal goed gaat bekijken, relatief dan, dan scoren antilianen nog veel hoger. Ze zijn nu al hoger als de marokkanen terwijl hun bevolkingsaantal maar de helft van het aantal marokkanen is.

Bij surinamers is weer iets anders aan de hand. Als men het over surinamers heeft neemt men ook de javaanse, chinese, en hindoestaanse surinamers mee. Maar als men alleen naar de creolen zou gaan kijken dan schieten de cijfers naar boven.

Maar anyhow zonder de antilianen en surinamers te stigmatiseren is er dus kennelijk iets vreemds aan de hand. Waarom heeft men deze zuiverheid nooit in acht genomen? Ik zie hierin een slinkse complot van de nederlandse overheid en media. Met welk doel men dit heeft gedaan, laat zich raden.

Ergens denk ik dat men criminaliteit wilde koppelen aan etniciteit en dat het met de andere allochtonen veel weerstand zou oproepen en dat marokkanen er het best voor te gebruiken waren. Men wilde kost wat kost bewijzen dat een verminderde integratie tot een verhoogde kans op criminaliteit leidt.

De turken hiervoor gebruiken ging dat wat moeilijker, naast dat hun cijfers lager zijn, zijn ze heel goed georganiseerd, denk aan het voorbeeld dat proffessor bovenkerk in de IRT-enquete beweerde dat tientallen % van de turkse mannen in amsterdam bij drugshandel betrokken was. Na een zware protest van de turken en de turkse overheid heeft bovenkerk deze beweringen ingetrokken omdat ook bleek dat de cijfers gebasseerd waren op conclusies van de amsterdamse politie. Als een verdacht van drugshandel met een andere turkse man sprak dan werd hij ook meegeteld als deelnemer aan de drugshandel.

De surinamers en antilianen zijn in principe al goed geintegreerd, zie hun taal, geloof en cultuur die vrijwel hetzelfde als de nederlanders is. De angst dat de nakomelingen van de slaven zo gestigmatiseerd zouden kunnen worden was naar mijn mening ook een reden om juist niet de surinamers en antilianen te gebruiken voor de autochtone opzet om te bewijzen dat een verminderde integratie leidt tot een hogere criminaliteit.

Overigens heeft dezelfde prof. Bovenkerk al naar voren gebracht dat de stelling van verminderde integratie leidt tot meer criminaliteit niet opgaat als je naar de ouders van de allochtonen kijkt. Deze waren het minst geintegreerd maar die vind je ook het minst terug in de criminaliteitsstatistieken.

Kortom ze hebben jarenlang met ons gesold om dwangmaatregelen te kunnen nemen om een slinkse assimilatie te kunnen bewerkstelligen.

Zwarte Schaap
07-09-03, 00:12
Geplaatst door an3sdej
Ontkenning van problemen is de analyse. Er is veel misdaad, veel straatmisdaad, en daarin lopen vooral in de grote steden jonge Marokkanen voorop. :fpiraat: Dat wil niet zeggen dat anderen lieverdjes zijn, maar hier zie ik steeds ontkenning, en slachtoffertje spelen :staart:

De jeugdcriminaliteit neemt maar 10 % van de totale criminaliteit in beslag waarvoor de marokkaanse jongens voor maar 15 % verantwoordelijk zijn. Dat is 1,5 % van de totale instroom.

Op grond daarvan moet je kijken of het gerechtvaardigd is om zoveel mediapropaganda en aandacht van de politiek aan te besteden. Gezien de massahysterie omtrent marokkanen kun je concluderen dat marokkanen kwaadwillend gestigmatiseerd worden.

Dit is pas de echte ontkenning door autochtonen.

an3sdej
07-09-03, 00:14
Ik zie hierin een slinkse complot van de nederlandse overheid en media. Met welk doel men dit heeft gedaan, laat zich raden.

:slapen: Gaan we weer :slapen: Jeetje Schaap, al die Marokkaanse jochies zijn engeltjes :blowen: Werkelijk, ik ga je nog geloven :mrt2: War koop jij die dikke planken?? :vierkant:

Zwarte Schaap
07-09-03, 00:47
Geplaatst door an3sdej
:slapen: Gaan we weer :slapen: Jeetje Schaap, al die Marokkaanse jochies zijn engeltjes :blowen: Werkelijk, ik ga je nog geloven :mrt2: War koop jij die dikke planken?? :vierkant:

Kun je het niet volgen of wil je het niet volgen?

Ron Haleber
07-09-03, 08:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
De jeugdcriminaliteit neemt maar 10 % van de totale criminaliteit in beslag waarvoor de marokkaanse jongens voor maar 15 % verantwoordelijk zijn. Dat is 1,5 % van de totale instroom.

Gezien de massahysterie omtrent marokkanen kun je concluderen dat marokkanen kwaadwillend gestigmatiseerd worden.



bron:http://www.binnenlandsbestuur.nl/portals/BIB/index.html

Harde kern

Ook het Amazone-team van de Amsterdamse politie, dat de harde kern de afgelopen jaren in kaart probeerde te brengen, hanteert voor de harde kern een bredere definitie, gebaseerd op het gedrag van de betrokkenen. Het team, in het leven geroepen na een geruchtmakend opstootje in Amsterdam-West in 1998, heeft een lijst opgesteld van vijf criteria.

Nummer één: het veroorzaken van overlast in de openbare ruimte. Twee: verzet tegen macht en gezag, intimiderend gedrag tegen ouders, leerkrachten, politie, controleurs in het openbaar vervoer. Een derde factor is hoogfrequent crimineel gedrag. De harde kernjongeren plegen geen delicten die oplopen in zwaarte, zo is geconstateerd. De ene dag een gewelddadige overval, de volgende dag een tasjesroof of een winkeldiefstal. Op nummer vier en vijf prijkt de vaststelling dat de jongeren niet of nauwelijks door ouders of school zijn te beïnvloeden en een negatief rolmodel vormen voor andere kinderen in de directe sociale omgeving.

Op basis van deze definitie komt het Amazone-team in oktober 2001 tot een totaal van 234 harde kernjongeren, hoofdzakelijk van Marokkaanse origine. Commissaris Bart Driessen, leider van het Amazone-team: ‘Dan praten we over de leiders, de initiatiefnemers, de jongens die voortdurend voor last zorgen en die we dus extra in de gaten houden. Als je die kunt uitschakelen, zie je het ook meteen rustiger worden op een plein of in een buurt’, aldus de Amsterdamse politieman. ‘Die harde kern blijft constant . De leden blijven recidiveren. Er is jonge aanwas en anderen haken af, bijvoorbeeld omdat ze een meisje vinden.’

Niet alleen de politie, ook de gemeente Amsterdam probeert zo goed mogelijk zicht te krijgen op de meest problematische groep jongeren. De directie openbare orde en veiligheid komt daarbij, op basis van cijfers van de dienst welzijn, tot opvallend andere conclusies dan het Amazone-team.

Uitgaande van de strenge, Haagse definitie van drie zware delicten per jaar schat de gemeente het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 1400. Daarvan zijn er verleden jaar 356 aangehouden.

Ruim een derde van de harde kern is Marokkaans, dat wil zeggen, in Marokko geboren of in het bezit van de Marokkaanse nationaliteit. In Nederland geboren genaturaliseerde Marokkanen tellen in dit percentage niet mee.

Projectleider Loef: ‘De conclusie mag duidelijk zijn: de harde kern wordt een steeds exclusiever domein voor Marokkanen’..

an3sdej
07-09-03, 09:47
Kijk Schaap, die groep bedoel ik nou. In R'dam, Haarlem, Gouda, Eindhoven, Venlo etc. In totaal zijn het maar een paar honderd. Zoals nu ook een Antilliaanse groep in Breda bezig is. En zo zullen elders ook georganiseerde groepen autochtonen overlast bezorgen. Maar al die groepen moeten hard aangepakt worden. Oppakken en heropvoeden, want dat heeft eraan ontbroken.

En zolang jij dit blijft ontkennen, zal ik hard blijven roepen dat er wel veel onaangepaste Marokkanen rondlopen.

Shaheed
07-09-03, 10:25
Geplaatst door Ron Haleber
[/B]


Dit onderzoek is in Amsterdam gedaan waar nogal veel marokkanen wonen.

Om aan een representatief resultaat te komen moet men ook in andere steden zo'n onderzoek houden.

freya
07-09-03, 10:59
Nummer één: het veroorzaken van overlast in de openbare ruimte. Twee: verzet tegen macht en gezag, intimiderend gedrag tegen ouders, leerkrachten, politie, controleurs in het openbaar vervoer. Een derde factor is hoogfrequent crimineel gedrag. De harde kernjongeren plegen geen delicten die oplopen in zwaarte, zo is geconstateerd. De ene dag een gewelddadige overval, de volgende dag een tasjesroof of een winkeldiefstal. Op nummer vier en vijf prijkt de vaststelling dat de jongeren niet of nauwelijks door ouders of school zijn te beïnvloeden en een negatief rolmodel vormen voor andere kinderen in de directe sociale omgeving.

Ik denk dat vooral nummers 1 en 2 bijdragen aan de negatieve beeldvorming rond Marokkaanse jongeren.

Overlast en intimiderend gedrag vindt je niet terug in criminaliteitscijfers, maar zijn wel de belangrijkste sfeerverpesters in een buurt.
En ja, ik spreek uit eigen jarenlange ervaring, het zijn vooral Marokkanen die zich daar schuldig aan maken.

Als je zelf met open mind en ogen door een Amsterdamse volkbuurt loopt en bij de speelpleintjes gaat kijken, dan zie je dat jouw complottheorie nergens op slaat schaap.

Zwarte Schaap
07-09-03, 11:16
Geplaatst door an3sdej
Kijk Schaap, die groep bedoel ik nou. In R'dam, Haarlem, Gouda, Eindhoven, Venlo etc. In totaal zijn het maar een paar honderd. Zoals nu ook een Antilliaanse groep in Breda bezig is. En zo zullen elders ook georganiseerde groepen autochtonen overlast bezorgen. Maar al die groepen moeten hard aangepakt worden. Oppakken en heropvoeden, want dat heeft eraan ontbroken.

En zolang jij dit blijft ontkennen, zal ik hard blijven roepen dat er wel veel onaangepaste Marokkanen rondlopen.

Wat bedoel jij nou? Je staat alleen te zeuren ik heb toch al zelf in mijn betogen al geargumenteerd dat het maar een kleine groep is die voor de meeste zaken verantwoordelijk is. Dat bevestigd toch alleen mijn stelling dat marokkanen worden gebruikt om te criminaliseren terwijl het maar een kleine groep is. Men weet dit al heel lang maar men blijft de marokkaanse gemeenschap te pas en te onpas opvoeren in de slecht nieuws show.

Wat onken ik dan volgens jou? Ik zou het fijn vinden als je nu eens benoemde wat ik volgens jou zou ontkennen.

Zwarte Schaap
07-09-03, 11:21
Geplaatst door freya
Ik denk dat vooral nummers 1 en 2 bijdragen aan de negatieve beeldvorming rond Marokkaanse jongeren.

Overlast en intimiderend gedrag vindt je niet terug in criminaliteitscijfers, maar zijn wel de belangrijkste sfeerverpesters in een buurt.
En ja, ik spreek uit eigen jarenlange ervaring, het zijn vooral Marokkanen die zich daar schuldig aan maken.

Als je zelf met open mind en ogen door een Amsterdamse volkbuurt loopt en bij de speelpleintjes gaat kijken, dan zie je dat jouw complottheorie nergens op slaat schaap.

Freya het is allemaal leuk en aardig van je buurtje , maar jouw buurtje is geen Nederland. Ook moet men eens de dezelfde critieria toepassen op de autochtone jeugd in de andere steden, dan kom je op hetzelfde neer. HEt beeld dat de marokkaanse jeugd Nederland onveilig maakt mag wel eens scherp bijgesteld worden.

Het is meer de angst die door een jarenlange campagne kunstmatig is gekweekt terwijl de meerderheid van de bevolking nog nooit van zijn leven met een marokkaan te maken heeft gehad of ooit zal te maken krijgen.

Zwarte Schaap
07-09-03, 11:26
Geplaatst door Ron Haleber
bron:http://www.binnenlandsbestuur.nl/portals/BIB/index.html

[B]Harde kern


Uitgaande van de strenge, Haagse definitie van drie zware delicten per jaar schat de gemeente het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 1400. Daarvan zijn er verleden jaar 356 aangehouden.
B]

Ik snap niet hoe iemand 3 zwaredelicten per jaar kan plegen. Ik verwacht dat na 1 zware delict dat hij wordt aangehouden en bestraft.


Ruim een derde van de harde kern is Marokkaans, dat wil zeggen, in Marokko geboren of in het bezit van de Marokkaanse nationaliteit. In Nederland geboren genaturaliseerde Marokkanen tellen in dit percentage niet mee. In de grote steden is het aandeel van de marokkaanse jongeren ook het grootst omdat daar ook de meeste jongeren wonen.

Maar hoe zit het met friesland, alkmaar, enschede en de rest van tientallen steden en dorpen? Nee opgrond van amsterdam of den haag laat men de nederlandse volk angst eten. Alsof er geen nederlandse jonegren zijn die voor overlast zorgen.

freya
07-09-03, 13:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Freya het is allemaal leuk en aardig van je buurtje , maar jouw buurtje is geen Nederland. Ook moet men eens de dezelfde critieria toepassen op de autochtone jeugd in de andere steden, dan kom je op hetzelfde neer. HEt beeld dat de marokkaanse jeugd Nederland onveilig maakt mag wel eens scherp bijgesteld worden.



Sorry schaap op die twee punten die ik aanhaalde scoren de Marokkanen gewoon het allerhoogst. Het zijn niet de Turken, Hindustanen of autochtonen in mijn buurt die de speelplaatsen terroriseren.
Ik zeg niet dat het perse de Marokkaanse jeugd is die voor onveiligheid zorgt, het is wel juist de Marokkaanse jeugd die voor veel ergernis zorgt door hun macho houding van: wie maakt me wat, "jij bent m'n vader niet", "hou je kop stomme hoer", enz.
Zoals ik al zei, dit soort gedrag is niet crimineel, het zorgt alleen voor een gevoel van onbehagen bij mensen die daar vaak tegenaanlopen.
En dat macho-groeps gedrag is volgens mij de belangrijkste oorzaak van alle negatieve aandacht voor Marokkanen.


Het is meer de angst die door een jarenlange campagne kunstmatig is gekweekt terwijl de meerderheid van de bevolking nog nooit van zijn leven met een marokkaan te maken heeft gehad of ooit zal te maken krijgen.

Die campagne is gevoerd door de Marokkaantjes zelf en hun ouders die ervan uit gaan dat ze hun kinderen zonder toezicht over straat kunnen laten zwerven.

Zwarte Schaap
07-09-03, 13:41
Geplaatst door freya
Sorry schaap op die twee punten die ik aanhaalde scoren de Marokkanen gewoon het allerhoogst. Het zijn niet de Turken, Hindustanen of autochtonen in mijn buurt die de speelplaatsen terroriseren.
Ik zeg niet dat het perse de Marokkaanse jeugd is die voor onveiligheid zorgt, het is wel juist de Marokkaanse jeugd die voor veel ergernis zorgt door hun macho houding van: wie maakt me wat, "jij bent m'n vader niet", "hou je kop stomme hoer", enz.
Zoals ik al zei, dit soort gedrag is niet crimineel, het zorgt alleen voor een gevoel van onbehagen bij mensen die daar vaak tegenaanlopen.
En dat macho-groeps gedrag is volgens mij de belangrijkste oorzaak van alle negatieve aandacht voor Marokkanen.

Als er in jouw buurt meer marokkanen wonen is dat logisch. Verder mogen autochtonen ook eens leren hoe je jongeren aan moet aanspreken. Ik ben in mijn jeugd vaak onbeschoft toegesproken door autochtonen ouderen. Vaak spreken ze de jongeren toe met slinkse vooroordelen, dat maakt de jogeren natuurlijk kwaad. Ook de 15 jaar durende negatieve aandacht aan marokkanen werpt zijn vruchten af, de jongeren pikken het niet meer om de dweil te zijn van de autochtone schijnheiligheid.

Maar van jou kan ik dergelijke kritiek hebben, jij woont er immers tussen en dan is het gerechtvaardigd om je klachten te uiten. Ik kan dat niet hebben van mensen die nooit wat met marokkanen te maken hebben gehad en alleen dezelfde jarenlange vooroordelen uit de krant napraten


Die campagne is gevoerd door de Marokkaantjes zelf en hun ouders die ervan uit gaan dat ze hun kinderen zonder toezicht over straat kunnen laten zwerven. Dit is nu weer onzin van je! Alsof marokkanen een campagne houden om hun kinderen te laten zwerven.

freya
07-09-03, 15:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er in jouw buurt meer marokkanen wonen is dat logisch.
De nationaliteiten zijn min of meer gelijk verdeeld hier, absoluut geen Marokkaanse meerderheid dus.


Verder mogen autochtonen ook eens leren hoe je jongeren aan moet aanspreken. Ik ben in mijn jeugd vaak onbeschoft toegesproken door autochtonen ouderen. Vaak spreken ze de jongeren toe met slinkse vooroordelen, dat maakt de jogeren natuurlijk kwaad.

Ja ja "he doe eens normaal" is natuurlijk heel onbeleefd om te zeggen en "waarom geef jij dat kleintje een klap? " ook.



Ook de 15 jaar durende negatieve aandacht aan marokkanen werpt zijn vruchten af, de jongeren pikken het niet meer om de dweil te zijn van de autochtone schijnheiligheid.

Die overlast is al veel eerder dan 15 jaar geleden begonnen.
Ik herinner mij buurtvergaderingen van ca 15 jaar geleden. daar werd gesproken over lastige jongens op het speelpleintje. Iederen wist dat dat Marokkaanse jongens waren, maar niemand durfde dat te zeggen, omdat dat toen nog heel erg taboe was.


Maar van jou kan ik dergelijke kritiek hebben, jij woont er immers tussen en dan is het gerechtvaardigd om je klachten te uiten. Ik kan dat niet hebben van mensen die nooit wat met marokkanen te maken hebben gehad en alleen dezelfde jarenlange vooroordelen uit de krant napraten

Ik ben blij dat je mijn verhaal wel serieus wil aanhoren,


Dit is nu weer onzin van je! Alsof marokkanen een campagne houden om hun kinderen te laten zwerven.

Dat was een kleine woordspeling, waarmee ik wilde zeggen dat de oorzaak van veel problemen op straat, bij ouders ligt die hun kinderen de straat op sturen en er urenlang niet meer naar omkijken.

Tomas
07-09-03, 20:27
Geplaatst door freya
Ja ja "he doe eens normaal" is natuurlijk heel onbeleefd om te zeggen en "waarom geef jij dat kleintje een klap? " ook.


Zo zullen ze ook wel eens toegesproken zijn.

Maar we kunnen niet ontkennen dat het al snel discriminerender en minder vriendelijk werd.

En het werd al snel een negatieve spiraal.

freya
07-09-03, 20:42
Geplaatst door Tomas
Zo zullen ze ook wel eens toegesproken zijn.

Maar we kunnen niet ontkennen dat het al snel discriminerender en minder vriendelijk werd.

En het werd al snel een negatieve spiraal.

Tomas ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik zou hier wel wat aanvaringen met Marokkaantjes kunnen zetten die ik in de afgelopen 16 jaar heb gehad, maar heb er weinig zin in omdat dat van die ingewikkelde verhalen worden.

De negatieve naam hadden ze al lang voordat iemand het durfde uit te spreken. Bij buurtvergaderingen hing het woord Marokkaans in de lucht midden boven de tafel, maar niemand durfde het te zeggen, uit angst voor racist oid gezien te worden. en nu spreek ik over 15 jaar geleden in de grote stad.

Dat men nu in elk achterlijk dorp een mening over Marokkaanse jongetjes heeft, dat is te wijten aan de media, die alles hebben opgeblazen. Maar de basis van het probleem ligt toch echt bij die rotjochies zelf.

Tomas
07-09-03, 20:49
Geplaatst door freya
Tomas ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik zou hier wel wat aanvaringen met Marokkaantjes kunnen zetten die ik in de afgelopen 16 jaar heb gehad, maar heb er weinig zin in omdat dat van die ingewikkelde verhalen worden.

De negatieve naam hadden ze al lang voordat iemand het durfde uit te spreken. Bij buurtvergaderingen hing het woord Marokkaans in de lucht midden boven de tafel, maar niemand durfde het te zeggen, uit angst voor racist oid gezien te worden. en nu spreek ik over 15 jaar geleden in de grote stad.

Dat men nu in elk achterlijk dorp een mening over Marokkaanse jongetjes heeft, dat is te wijten aan de media, die alles hebben opgeblazen. Maar de basis van het probleem ligt toch echt bij die rotjochies zelf.

Ik beweer toch ook niet anders?

Ik wil alleen toevoegen dat het misschien in buurtvergaderingen een taboe was, maar niet langs de lijn op het voetbalveld.

Alhoewel 15 jaar? Nou ja, a'dam liep natuurlijk altijd al wat voor.