PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nu ook Israëliërs in de hele wereld doelwit van Hamas' Hamas goes international !



Zwarte Schaap
07-09-03, 13:07
'Israëliërs in de hele wereld doelwit van Hamas'

Israëlische politie in hoogste staat van paraatheid


http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1062913709_23431.jpg

Yassin bidt na de mislukte aanslag met zijn volgelingen. Detail: hij heeft (grote) schoenen aan, terwijl zijn volgelingen volgens de islamitische regels geen schoenen dragen... (Foto EPA)

Jeruzalem - De Izzedine al-Qassam-Brigades van Hamas zullen aanvallen uitvoeren op Israëlische doelen waar ook ter wereld na de mislukte Israëlische moordaanslag op Hamas-leider sjeik Ahmed Yassin. De gewapende tak van de beweging verklaarde zaterdag een nooit eerder vertoonde aanval in te zetten tegen Israël.

Militante aanhangers van Al-Qassam in de hele wereld hebben opdracht gekregen Israëlische doelen te treffen waar dan ook ter wereld en met alle mogelijke middelen. In een op de Gazastrook verspreid pamflet kondigt de groepering aan dat de vergelding snel zal komen.

De Israëlische politie heeft zaterdagavond haar personeel in de hoogste staat van paraatheid gebracht uit angst voor aanslagen van de radicale Hamas-beweging. Volgens de Israëlische legerradio worden maatregelen genomen om drukke openbare plaatsen en het openbaar vervoer extra te beschermen. Verder zouden wegversperringen opgeworpen worden.

De veiligheidsmaatregelen volgen op de mislukte liquidatie door Israël van Hamas-leider sjeik Ahmed Yassin op zaterdagmiddag. F-16's namen tevergeefs een gebouw in Gaza-stad onder vuur waar de hele top van de radicale Palestijnse groepering zich zou bevinden. Yassin ontsnapte aan de dood en raakte slechts licht gewond.

Bron: Rotterdams Dagblad 07/09/03

Waterval
07-09-03, 13:15
Geplaatst door Gerrit Jan
Hallo Schaap,

In het uitspreken van dreigementen is Hamas heel goed. Maar er komt nooit iets van terecht. Het enige dat ze kunnen is zelfmoordaanslagen uitvoeren op burgers.
Israel doet tenminste wat het zegt. De afgelopen dagen zijn al 11 Hamas-leiders gedood. En je kunt er zeker van zijn dat er de komende dagen meer zullen volgen!


Yippie...

:jammer:

Maarten
08-09-03, 13:40
Geplaatst door Gerrit Jan
Hallo Schaap,

Het enige dat ze kunnen is zelfmoordaanslagen uitvoeren op burgers.
Israel doet tenminste wat het zegt.

Voor georganiseerde misdaad moet je inderdaad bij israel zijn.

Ga je trouwens ook heldenzangen aanheffen, als het het Nederlandse leger zou lukken een doelwit te treffen in Berg aan de Maas?

Maarten
08-09-03, 14:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
'Israëliërs in de hele wereld doelwit van Hamas'



Ik probeer te verzinnen, waarom zoiets onder "terrorisme" zou vallen..
Of waarom mensen daar morele verontwaardiging bij zouden voelen?..

Alle palestijnse burgers in de bezette gebieden zijn namelijk al 35 jaar doelwit van allerlei Israelische acties, en leven om die reden onder erbarmelijke omstandigheden.
En die bezetting op zich is al volkomen illegaal, en dus al een vorm van terreur.
En de israeli's doden nog steeds veel meer onschuldige Palestijnse burgers dan andersom. (twee keer zoveel of zo)

Sorry, maar kan een van de Israel-vrienden hier misschien uitleggen, waarom iemand verontwaardigt over Hamas zou moeten zijn?

plexus
08-09-03, 14:13
..onder Palestijnse burgers bevinden zich geen onschuldige burgers...bij de Israel. bevolking daarentegen wel!
Ik weet het klinkt wat onlogisch maar dat is gewoon zo..leer er mee leven!

lennart
08-09-03, 15:48
Geplaatst door sjeng
omdat Hamas er niet voor terugschrikt een bus met kinderen op te blazen???
of voel je je geroepen een dergelijke daad te verdedigen met " ja maar dat doen zij ook?"
ben jij het soort persoon dat een dergelijke daad onder gelijk welke omstandigheid zou vergoeilijken?

Ja ik heb ook een hekel aan dat soort mensen. Mensen die duizenden onschuldige Iraakse doden vergoeilijken :jammer:

Maarten
08-09-03, 15:50
Geplaatst door plexus
..onder Palestijnse burgers bevinden zich geen onschuldige burgers...bij de Israel. bevolking daarentegen wel!
Ik weet het klinkt wat onlogisch maar dat is gewoon zo..leer er mee leven!

:hihi: Wat je schrijft, in combinatie met je avatar, dat is altijd lachen.. :hihi:

Als je Nostradamus goed leest, dan kun je daar uit opmaken, dat érgens rond 2017 het besef gaat rijpen, dat óok een Arabíer begrepen kan worden!

Dat komt, omdat het aquariustijdperk het inzicht zal brengen, dat Arabieren niet enkel een mediaproduct zijn, of resultaat van een ongelukkige paring van Reuters en Holywood, maar dat zij daadwerkelijk daar wónen!..

Nog niet duidelijk is, of er dan iets verandert in het beeld dat zij het onkruid zijn, dat ter realisatie van de Goddelijke belofte van de Tuin van het Ware Menselijke Leven, zo snel mogelijk uitgerukt dient te worden..
Vermoedelijk, when Hell freezes over, en de Leeuwen en Lammeren samen in God's eeuwige licht baden..

an3sdej
08-09-03, 15:53
Mensen die duizenden onschuldige Iraakse doden vergoeilijken

Die doodgemarteld werden onder Saddam, of zij die stierven door bommen in de oorlog? :confused:

lennart
08-09-03, 15:58
Geplaatst door an3sdej
Die doodgemarteld werden onder Saddam, of zij die stierven door bommen in de oorlog? :confused:

Zij die sneuvelden door de barbaarse Amerikanen. Lees bijvoorbeeld het tragische verhaal van Farah. http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=71152

Waterval
08-09-03, 16:09
Geplaatst door Maarten
:hihi: Wat je schrijft, in combinatie met je avatar, dat is altijd lachen.. :hihi:

Als je Nostradamus goed leest, dan kun je daar uit opmaken, dat érgens rond 2017 het besef gaat rijpen, dat óok een Arabíer begrepen kan worden!

Dat komt, omdat het aquariustijdperk het inzicht zal brengen, dat Arabieren niet enkel een mediaproduct zijn, of resultaat van een ongelukkige paring van Reuters en Holywood, maar dat zij daadwerkelijk daar wónen!..

Nog niet duidelijk is, of er dan iets verandert in het beeld dat zij het onkruid zijn, dat ter realisatie van de Goddelijke belofte van de Tuin van het Ware Menselijke Leven, zo snel mogelijk uitgerukt dient te worden..
Vermoedelijk, when Hell freezes over, en de Leeuwen en Lammeren samen in God's eeuwige licht baden..


Prachtig..... :duim:

Maarten
08-09-03, 16:15
Geplaatst door sjeng
omdat Hamas er niet voor terugschrikt een bus met kinderen op te blazen???
of voel je je geroepen een dergelijke daad te verdedigen met " ja maar dat doen zij ook?"
ben jij het soort persoon dat een dergelijke daad onder gelijk welke omstandigheid zou vergoeilijken?

Zo'n bus, dat vind ik altijd schokkend. Ik denk tamelijk Ghandiaans, dus dan weet je het wel. Ik voel de grote verontwaardiging vanwege het enorme onrecht wat daarmee aangericht wordt.
Maar daarmee voel ik nog lang geen verontwaardiging tegenover Hamas, o.a. om volgende redenen.

De israeli's schieten vaak genoeg kinderen door hun kop.
25% van de palestijnse kinderen lijdt medisch aantoonbaar aan ondervoeding. (van de ouders waarschijnlijk veel meer dus..)
Van de Huidige generatie Palestijnse kinderen in de bezette gebieden heeft er Hélemaal Níemand een toekomst! En dat was voor de vorige generatie óok al zo. En voor de generatie daarvóor óok!
En ál die kinderen zijn opgegroeid onder de terreur van de israeli's..
Praten we hier niet over bússen, maar over honderddúizenden..
Praten we nog niet over de kinderen in vluchtelingenkampen elders, die net zo goed onderdeel van het probleem zijn..
En ook niet over die israelische gevangenkampen, met mensen die nooit behoorlijk aangeklaagd zijn, waaronder kinderen..

Hamas! Peanuts..
Israel? kan gewóon doorgaan vanwege de steun van jongens als Bush, Balkenende, de Hoop Scheffer en van Aartsen. die roepen af en toe "foei", maar zeggen er nooit een onvertogen woord over, laat staan dat israel op de EU-terroristenlijst gaat of zo..

Verontwaardiging over Hamas? Lijkt me, dat bijna alle volkeren ter wereld onder die omstandigheden méer verzet plegen.. Ik vind dat je echt wel beter mag uitleggen, waar die agitatie t.o.v. hamas nou precies vandaan komt..

Maarten
08-09-03, 16:22
Geplaatst door an3sdej
Die doodgemarteld werden onder Saddam, of zij die stierven door bommen in de oorlog? :confused:

Nou, het had makkelijk een scenario kunnen worden, als onder de golfoorlog, en zelfs veel erger, omdat nu heel Irak veroverd werd. Dus ook de grote steden. GW1 leverde ergens tussen de 100.000 en 200.000 doden op. Het regime van Saddam meen ik 230.000. En GW2 had dus mogelijk 300.000 doden kunnen opleveren. Dat risico van deze "bevrijdingsoorlog" namen ze dus wél!..

jaja
08-09-03, 16:28
Geplaatst door lennart
Zij die sneuvelden door de barbaarse Amerikanen. Lees bijvoorbeeld het tragische verhaal van Farah. http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=71152 je hebt groots gelijk ... de mensen die door de amerikanen omkomen zijn veel belangrijker dan dat veelvoud dat onder Sadam is omgekomen. Als Amerikanen (of Britten, Polen, Hollanders ...) het doen is het zoveel erger ... dan wanneer arabieren arabieren vermoorden .. ... ach dat doet er niet toe ... :rolleyes:

eh .. hoeveel massagraven zijn er tot nu toe al gevonden? Hoeveel vindt men nog dagelijks? Hoeveel mensen zijn door Sadam en co gedeporteerd? Hoeveel mensen zijn gevlucht naar Europa, maar vooral naar landen in de regio?

Het leven onder Sadam was duidelijk te verkiezen boven dat onder de Amerikanen, want over alles wat er toen gebeurde heb ik je zelden tot nooit gehoord ... dus dat deed er blijkbaar voor jou niet zo toe ... Het ene lijk is duidelijk niet het andere lijk ... het hangt er maar vanaf wie het lijk gedood heeft of jij je er over op windt of niet. :brozac:

Het beste zou zijn als de Amerikanen het paradijs op aarde zouden introduceren, maar ik denk dat iedereen zal inzien dat dat wat veel gevraagd is. Kritiek op de Amerikanen is ook zeer zeker nodig en terecht, maar dan moet die kritiek wel proportioneel zijn. Als men opmerkingen over de moordpartijen door Sadam meent te kunnen pareren met opmerking dat ook de Amerikanen moorden lijkt me er toch iets mis met je gevoel voor proporties. Ik kom maar weer eens met mijn bekende Cambodja-voorbeeld. Polpot moordde er op los dat het een lieve lust was ... hij werd verdreven door de Vietnamezen (en heus niet om humanitaire redenen!) die er een marionettenregime neerzetten dat ook doorging met moorden. Echter waar Polpot er 100 vermoordde, daar beperkte dit bewind zich tot 10 ... gaan we nu zeggen dat de Vietnamezen geen vooruitgang in Cambodja hebben gebracht? Gaan we nu zeggen dat Polpot aan het bewind had moeten blijven ...???
(NB: Oh ja, de rest van de wereld doet in beide gevallen niets ... )

Maarten
08-09-03, 16:32
Geplaatst door Gerrit Jan
Gemakkelijk te beantwoorden vraag.
Hamas doelt op onschuldige burgers. Israel doet dat niet.

Mijn volgende post nog niet gezien? Israel treft veel en veel méer kinderen..

Maarten
08-09-03, 16:39
Geplaatst door jaja
de mensen die door de amerikanen omkomen zijn veel belangrijker dan dat veelvoud dat onder Sadam is omgekomen.

Jaja, jij bent altijd wat precieser met details (die ik vaak wat minder relevant vind..). Maar zag je m'n cijfers hier boven? dan lijkt het er toch op, dat de Amerikanen met de inval het risico namen, dat er méer doden zouden vallen, dan in het hele oevre van Saddam he? Dat klopt toch he? (verder wil ik even helemaal niets zeggen over de wenselijkheid van die inval.)

Waterval
08-09-03, 16:46
Geplaatst door Gerrit Jan
Ook hier treft de Arabieren blaam: zij houden hun kinderen niet voldoende uit het vuur.

Waarom gaan die Israeli's nog met de bus?

lennart
08-09-03, 16:47
de mensen die door de amerikanen omkomen zijn veel belangrijker dan dat veelvoud dat onder Sadam is omgekomen.


Ze zijn dan ook nog niet weg, de Amerikanen. Plus de enorme hoeveelheden nucleair afval dat is gestort op Iraq zal de komende jaren nog veel duizenden slachtoffers eisen. Allen anoniem uiteraard.

lennart
08-09-03, 16:49
Nogmaals, het gaat erom dat Hamas of barbaarse wijze op burgers mikt.


Hamas slaat toe in Bussen, en die worden gebruikt door Israelische Soldaten, andere slachtoffers zijn collateral damage :jammer:

Puk
08-09-03, 16:57
Geplaatst door Maarten
Jaja, jij bent altijd wat precieser met details (die ik vaak wat minder relevant vind..). Maar zag je m'n cijfers hier boven? dan lijkt het er toch op, dat de Amerikanen met de inval het risico namen, dat er méer doden zouden vallen, dan in het hele oevre van Saddam he? Dat klopt toch he? (verder wil ik even helemaal niets zeggen over de wenselijkheid van die inval.)

Waarom niet Maarten?

Maarten
08-09-03, 19:16
Geplaatst door Gerrit Jan Ik weet niet of dat waar is maar daar gaat het ook niet om.


Dat van die kinderen ? Nou dat is vrij makkelijk na te gaan. Het eten is er niet. De toekomst is er niet. De verdrijvingen zijn er wel, en de vernederingen en Israëlische gewelddadigheden. En overal zijn militairen. En van de een is de vader vernederd. Van de tweede het overbuurjongetje dood. Van de derde ging de business van Pa failliet door de roadblocks. Van de vierde kan zijn pa niet meer naar zijn land. De vijfde heeft geen huis meer. De zesde kan niet meer naar school. De zevende had een moeder, die bij gebrek aan medische zorg dood ging. En ik ben nog lang niet klaar. Maar omstreden is het allemaal niet. Het gebeurt duidelijk.

Een bijzondere catagorie kinderen wil ik je niet onthouden: de babies die sterven, doordat de bevallende moeder niet doorgelaten werd bij de doorlaatposten. Daar houden ze iedereen standaard úren tegen, en voor die vrouwen maken ze echt geen uitzondering. Ik zag al ergens een lijst van 83 gevallen. Het aantal baby’s wat daarbij omkwam is vermoedelijk al groter, dan het aantal kinderen dat stierf in de bussen van Hamas.


Nogmaals, het gaat erom dat Hamas of barbaarse wijze op burgers mikt.



Dat doen de israeli’s ook. En daar vallen minstens 2x zoveel slachtoffers bij. Pak maar gewoon een willekeurige vergeldingsactie. Ze hanteren duidelijk het oog-om-oog principe, en maken uitdrukkelijk geen onderscheid in wie ze treffen. Als er een Israeli sterft, dan doen ze meteen iets waardoor 4 willekeurige Palestijnen sterven. Dat is heel duidelijk gericht op burgers. Bekijk binnenkort de eerstvolgende actie maar, dan zie je dat.

En dan het volgende verschil: bij de Palestijnen is nog niet zo duidelijk wie het geweld pleegt. Dat is niet zozeer hamas, maar gewoon een palestijn, die zoveel meegemaakt heeft, dat hij daarvoor zelfmoord pleegt. Maar aan Israëlische kant is het overduidelijk overheidsbeleid!


Als je het precies wilt weten, de Arabieren hebben dat al sinds de twintiger jaren gedaan en daar ligt een belangrijke hoofdoorzaak van het probleem tussen Arabieren en Joden.


Hier moet je bijzonder waken voor geschiedvervalsing en publiciteitsverhalen. Ik zeg niet meteen dat het niet waar is, maar wél dat je er goed naar moet kijken. We hebben er hier al eerder discussies over gehad, over wie er begon, en hoe het geëscaleerd is. Dat werd niet duidelijk.. Maar wel duidelijk is, dat het grote commotie onder Arabieren veroorzaakt moet hebben, dat er zoveel joden kwamen, en nog met een zionistisch ideaal ook. En dat zionisme moet en behoorlijke discriminatie en buitensluiting van Arabieren tot gevolg gehad hebben. Bovendien was hen door de Engelsen zelfbeschikking beloofd, in ruil voor strijd tegen de Ottomanen. En die kregen ze na de overwinning nóoit meer! Ik denk dat je erg moet uitkijken voor je beschuldigingen doet. Israeli’s hebben een groot belang om de schuld af te schuiven.


Bij de Israelische acties komen helaas helaas helaas ook kinderen, burgers om, zoals in elke oorlog.


Nou ja, als je een raket af schiet op een plein, dan doodt je dus bewust burgers en kinderen.
Je verzucht nu wel, dat het nu eenmaal om oorlog gaat, maar die relativering heb je bij Hamas niet.


Ook hier treft de Arabieren blaam: zij houden hun kinderen niet voldoende uit het vuur.



Op deze site vinden veel mensen dat om te gieren, en met reden : de kinderen gaan niet naar de oorlog, maar de oorlog komt naar hén! 99.99% van de Israëlische kinderen zal nooit iets van Palestijns geweld meemaken, maar élk palestijns kind wordt er mee geconfronteerd. Zie de lijst hier boven en de eerdere lijst. Het grootste deel van die kinderen raakt natuurlijk getraumatiseerd door de bezetting. De enige manier om ze buiten de oorlog te houden, is waarschijnlijk, door ze binnen op te sluiten.
Neem dat opblazen van dat flatgebouw! Al die kinderen zijn onmiddellijk de dupe, en op slag straatarm. En de héle buurt wéet dat! Kijk verder maar naar de lijsten: er is geen enkele manier om die kinderen er buiten te houden, allereerst al omdat ze geen toekomst hebben. Dat beseffen ze uiteraard veel beter dan wij.

Het is dus een beetje hilarisch, zat zowel de israeli’s, als ook de Nederlandse media verhalen staan te houden over indoctrinatie van die kinderen. Die kinderen zitten daar zó in de shit, dat het allemaal geen donder uit maakt. Ik bedoel, als er weer eens een pa in elkaar geslagen is, of een van die andere talloze dagelijkse dingen, dan hóren die kinderen dat gewoon! Die hebben geen énkele speciale indoctrinatie meer nodig hoor. Het verhaal diende weer eens om Hamas in diskrediet te brengen. O, Hamas dóet het, maar het maakt geen donder uit.. En na 35 jaar bezetting kun je het ze moeilijk kwalijk nemen.

Maarten
08-09-03, 19:29
Geplaatst door Puk
Waarom niet Maarten?

Omdat het topic er niet over gaat, en ik er hier geen discussie over wilde.
En ik gaf er mee aan dat - daargelaten of je nou voor of tegen die inval was - het toch opmerkelijk is, dat ze die doden van Saddam zó ernstig vinden, en daar zó verontwaardigt over zijn, dat ze daarvoor een inval willen doen, die nét zovéel doden op had kunnen leveren!

Natuurlijk waren er méer redenen, en ging het ook om de toekomst, maar het maakt die eerdere verontwaardiging toch een beetje hol.

Blade20
08-09-03, 19:54
Geplaatst door Maarten
Ik probeer te verzinnen, waarom zoiets onder "terrorisme" zou vallen..
Of waarom mensen daar morele verontwaardiging bij zouden voelen?..

Alle palestijnse burgers in de bezette gebieden zijn namelijk al 35 jaar doelwit van allerlei Israelische acties, en leven om die reden onder erbarmelijke omstandigheden.
En die bezetting op zich is al volkomen illegaal, en dus al een vorm van terreur.
En de israeli's doden nog steeds veel meer onschuldige Palestijnse burgers dan andersom. (twee keer zoveel of zo)

Sorry, maar kan een van de Israel-vrienden hier misschien uitleggen, waarom iemand verontwaardigt over Hamas zou moeten zijn?

Das vreemd, een illegale bezetting. Ik meen iets te herrinneren van een aantal landen die Israel binnen probeerde te vallen en de pan in zijn gehakt.
Was hun bezetting dan ook niet illegaal geweest? (als ze waren geslaagd)
HALLO, HET IS OORLOG DAARO!
Wat is dat Engelse spreekwoordt ook alweer: "All is allowed in war and Love" of zoiets.
De bezettting is dus niet illegaal (en er staat nergens dat het zonder verklaring geen oorlog kan zijn).

Bovendien heeft Hamas met hun melding wederom bewezen dat ze een Terroristische groepering zijn en hebben ze dat nu erger gemaakt door met wereldwijde aanslagen te dreigen tegen Israeliers.
Hoe zou jij reageren als er in Amsterdam een aanslag op een Israelier wordt gepleegd en hierbij zeg bijvoorbeeld 3 drie ONSCHULDIGE doden vallen en 12 gewonde omstanders zijn.
Natuurlijk is hun dreiging gebakken lucht, maar desalniettemin een criminaliteit op zich.

Ik praat natuurlijk de Israeliers ook niet goed met hun daden. Zoals laatst dat flatgebouw opblazen en 100 mensen dakloos maken. Dat had een stuk subtieler gekunt.
Sharon is gewoon een racist (ultra-rechtse partij).

Maar die Arafat is niet veel beter. Abbas is heus niet vrijwillig afgetreden. Het is moeilijk om voor vrede te pleiten als Arafat ondertussen Hamas steunt/instucties geeft (zelfs al is het alleen maar morale steun).

Ik verwacht dat Arafat wordt verbannen. Arafat zal reageren door te zeggen dat hij niet weggaat (voet bij stuk houden). Natuurlijk is dat een heldhaftig (en dom) standpunt van Arafat, maar dan krijgt hij van Israel (en ook nog in hun goed recht omdat hij is verbannen) een missel in zijn **** geschuift.

Persoonlijk vindt ik iedere twist om religie (want dat is de kern van het conflict) verspilde moeite. Al helemaal omdat 'God' (of Allah, lees wat je zelf wilt) niets meer is als een natuurkracht (en dus zowiezo geen regels ofzo kan opstellen).

Maar goed, wie ben ik?! (en geen bijdehante reacties op die laatste zin)

sadeeQ
08-09-03, 19:57
Geplaatst door Blade20
Das vreemd, een illegale bezetting. Ik meen iets te herrinneren van een aantal landen die Israel binnen probeerde te vallen en de pan in zijn gehakt.
Was hun bezetting dan ook niet illegaal geweest? (als ze waren geslaagd)
HALLO, HET IS OORLOG DAARO!



:haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Maarten
09-09-03, 00:53
Geplaatst door Blade20
Das vreemd, een illegale bezetting.
Ik meen iets te herrinneren van een aantal landen die Israel binnen probeerde te vallen en de pan in zijn gehakt.
Was hun bezetting dan ook niet illegaal geweest? (als ze waren geslaagd)
HALLO, HET IS OORLOG DAAROM!
Wat is dat Engelse spreekwoordt ook alweer: "All is allowed in war and Love" of zoiets.
De bezettting is dus niet illegaal (en er staat nergens dat het zonder verklaring geen oorlog kan zijn).


Moet een beetje lachen, want je bent duidelijk niet erg thuis in de materie. Landrechten worden al lang niet meer beheerst door engelse spreekwoorden, of Attilla de Hun-achtige acties, maar door het Volkerenrecht. Een volk krijgt zelfbeschikkingsrecht, ofwel het recht zichzelf te besturen, c.q. een staat te stichten, gewoon als zij daar lang genoeg zitten. De Arabieren zitten al minstens 1500 jaar in heel Palestina, dus dat is geen punt hier. Wel een punt is, dat je het kwijtraakt, door een overheerser te erkennen, zoals de Ottomaanse Overheid tot 1920. Maar die verdween, waardoor de zelfbeschikkingsrechten weer kwamen te herleven. Sterker nog, de Engelsen hadden het beloofd in ruil voor steun in de strijd tegen de Ottomanen (turken). Maar ze kwamen dat niet na, en steunden intussen wel de Joodse immigratie. Dit was de eerste keer, dat de Palestijnen besodemieterd werden.

De tweede keer was in 1947 toen de VN een verdelingsplan maakten voor Palestina. De joden kregen daarin grond die nooit gekocht was, en ook nog de beste stukken e.a. Er was duidelijk gelobbied door de amerikanen, en de VN speelde eigenlijk voor sinterklaas, ten koste van de Palestijnen. De strijd was al in volle gang, toen de 5 arabische staten binnen vielen, en verslagen werden. De oorlog van 1948 leverden de israeli’s nog eens 2x zoveel land op als in het verdelingsplan.
Pikant detail: Oorlog en verovering geven géén landrechten. Dat is juist de kern van de VN-regelingen, die juist een einde moeten maken aan de eeuwenlange geschiedenis van veroveringen, om welke reden dan ook. Vreemd genoeg werd de staat Israël al snel overal erkend. Dit was de derde besodemietering van de arabieren daar.
Weer pikant detail: de palestijnse zelfbeschikingsrechten stonden wel degelijk op een agenda, maar werden wéer niet ingebracht. Allemaal werk van de Amerikanen (o.i.v. de joodse liga daar.)

De vierde besodemietering kwam na 1967. Weer werden de Arabische landen verslagen, en werden de Westbank (Jeruzalem) en Gaza bezet. Maar nu verklaarde de VN de bezetting uitdrukkelijk illegaal, en vermeldde nog eens uitdrukkelijk, dat oorlog geen methode van legale bezitsverkrijging was. Maar in praktijk bleef de bezetting gewoon bestaan, en werden alle verdere resoluties (35) door een Amerikaans veto gestopt. Dit is de huidige situatie, waarin de westerse steun aan Israël gewoon door gaat ondanks deze situatie.

Pikant detail deze keer is, dat de orthodoxen en de rechtsen een uitdrukkelijke eretz-Israël ideologie hebben, waarbij ook de Westbank moet worden ingepikt. Dat kunnen zie niet openlijk, want dat is tegen de wil van de VN e.a, en dus proberen ze het via langzame uitbreiding van de nederzettingen, en langzame uitdrijving van de Palestijnen. Dat lukt vrij goed. Lastige vlieg zijn enkel die vredesbesprekingen, die altijd om een definitieve regeling vragen. Hoe langer die uitgesteld kunnen worden, hoe beter de Israëlische positie zal zijn. In praktijk wordt dus elke denkbare methode gebruikt om dat uitstel te krijgen. Er wordt uiterst hard onderhandeld, en erg bekend is de truc om door provocaties en harde onderdrukking gewelddadige reacties los te weken, om die dan als argument te gebruiken om te weigeren over vrede te praten. Elke reden voor uitstel is voor hen goed genoeg, en het westen trapt daar gewoon in. Het enige wat de israeli’s hoeven te doen is de schijn hoog houden, dat ze aan vrede werken. Intussen raken de Palestijnen door de heftige onderdrukking steeds verder verzwakt, en hebben de israeli’s de Westbank al voor driekwart binnen. Let er maar gewoon op: alles wat israeli’s doen is állemaal gericht op uitstel.

Kun jij bijvoorbeeld verklaren, waarom elke palestijnse aanslag zorgt voor stopzetting van de vredesbesprekingen voor miljoenen? Niet echt logisch he? Klopt. Het is een smoes.


Bovendien heeft Hamas met hun melding wederom bewezen dat ze een Terroristische groepering zijn en hebben ze dat nu erger gemaakt door met wereldwijde aanslagen te dreigen tegen Israeliers.


hun melding ? Aankondiging van vergeldingsacties bedoel je? Israël doet niet anders.Maar als je ze terrorist noemt, dan wordt je bij Hamas ingedeeld.
En zelfs die dreiging met wereldwijde aanslagen is veel minder erg dan wat de israeli’s dagelijks doen. Die hebben de palestijnse infrastructuur al grotendeels gemold, en de economische structuur al helemaal! Het buitenland roept dan incidenteel “foei”, maar niemand maakt dar een structureel terrorisme van, wat het wel is.


Hoe zou jij reageren als er in Amsterdam een aanslag op een Israelier wordt gepleegd en hierbij zeg bijvoorbeeld 3 drie ONSCHULDIGE doden vallen en 12 gewonde omstanders zijn.


Schrijf het woord Onschuldige niet met hoofdletters, want er vallen bijna dagelijks onschuldige Palestijnse slachtoffers.
Maar als er niet-israelische bijkomende schade zou zijn in Amsterdam, dan zou ik dar zeker tegen zijn. Maar israelische doelen? Nou denk ík, ja sorry, oorlog. En ik meen terecht. De israeli’s schenden gewoon massa’s mensenrechten.
Nederland moet overigens niet al te hard klagen. Ondanks alles blijft Nederland grote steun verlenen aan Israël, en staat daarmee eigenlijk een oplossing in de weg. Daar kan best een keer een prijskaartje aan gaan hangen. Steun aan een club die de mensenrechten op grote schaal schendt, dat is er wel om vragen. Niet dan?


Ik praat natuurlijk de Israeliers ook niet goed met hun daden. Zoals laatst dat flatgebouw opblazen en 100 mensen dakloos maken. Dat had een stuk subtieler gekunt.
Sharon is gewoon een racist (ultra-rechtse partij).


Maar daar verbind jij geen consequenties aan. Heel Europa doet dat niet. En daarom blijft het een zooitje daar.


Maar die Arafat is niet veel beter. Abbas is heus niet vrijwillig afgetreden. Het is moeilijk om voor vrede te pleiten als Arafat ondertussen Hamas steunt/instucties geeft (zelfs al is het alleen maar morale steun).


Dit is een media-verhaal. Nou wás er wel gedonder met Arafat, maar dat is de oorzaak helemaal niet. Likud steunt de roadmap namelijk helemaal niet, dát is het probleem. Die gaan dus meteen weer geweld uitlokken, waarna ze weer tijd kunen rekken. Al jaren doen ze dat zo.


Ik verwacht dat Arafat wordt verbannen.


Ik niet meer. De nieuwe Abu Ali zei het meteen uitdrukkelijk: Arafat is de leider van de Palestijnen, en nog democratisch gekozen ook. Ze hebben nou geprobeerd hem te omzeilen, maar dat is mislukt.


[ B] Persoonlijk vindt ik iedere twist om religie (want dat is de kern van het conflict) verspilde moeite.
[/B]

het gaat helemaal niet om religie. Net als bij ons – wanneer de nood nabij is – wordt de religie er bij gesleept. Zelfs Bush doet dat. En wij deden het in WO II. De Palestijnen hebben er echt 100x meer reden toe. Maar veel betekenis heeft het niet.
Kern van het conflict, dat zijn de verdrijvingen. Eerst uit Israël, en nu van de Westbank. Kern zijn ook de grote hoeveelheden schendingen van mensenrechten op de Westbank en Gaza.


[ B] Maar goed, wie ben ik?! (en geen bijdehante reacties op die laatste zin) [/B]

Blijk geven van twijfel of beperktheid is meestal sterk, en je hoort me niet bijdehand doen..
Zelf heb ik het plaatje na 30 jaar nou eindelijk rond. Vreemd genoeg lijken m’n standpunten nou erg veel op die van Hamas. En dat maakt voor mij volkómen duidelijk wat daar gebeurt, zoals die histerie over die aanslagen, die in feite heel andere doelen dient.. maar je hoeft het niet met me eens te zijn..

Maarten
09-09-03, 01:07
Geplaatst door Gerrit Jan
Voor geschiedvervalsing en publiciteitsverhalen moet je altijd uitkijken. Hierbij geef je dus eigenlijk toe dat het waar is wat de moordpartijen betreft. Wat de commotie onder Arabieren betreft, heb jij waarschijnlijk gelijk.
Hoe kan deze negatieve spiraal doorbroken worden? Arafat en Sharon hebben de oplossing niet, noch degenen die de andere partij uitmaken voor misdadigers. Belangrijk is dat aan beide kanten mensen met verantwoordelijkheidsgevoel aan de leiding komen. Misschien Qorei?

Ik weet het fijne niet van de moordpartijen, maar weet wel dat er makkelijk verhalen omheen gehangen kunnen worden. en totdat ik er meer van weet, blijf ik de oorzaak leggen bij wat het meest waarschijnlijk is: de zionistische leer en de bijbehorende discriminatie, c.q. afzondering van de groep.

Maar de oplossing was vandaag al bij netwerk te horen: een VN-interventiemacht tussen partijen, in het kader van een langzame afbouw van de nederzettingen.
hoe logisch dat ook lijkt, de palestijnen zullen er een gat bij in de lucht springen, terwijl Sharon álle middelen zal aangrijpen om het tegen te gaan. Sharon zal als een gek tekeer gaan, en de ene smoes na de andere verzinnen. Het VN-scenario zal de kern van het probleem bloot leggen, namelijk dat de israeli's (o.a. Lukud) de Westbank voor geen goud willen opgeven.
Er zal spektakel gemaakt worden, zoals we dat nog niet eerder gezien hebben.

Blade20
09-09-03, 07:22
Geplaatst door Maarten
Moet een beetje lachen, want je bent duidelijk niet erg thuis in de materie. Landrechten worden al lang niet meer beheerst door engelse spreekwoorden, of Attilla de Hun-achtige acties, maar door het Volkerenrecht. Een volk krijgt zelfbeschikkingsrecht, ofwel het recht zichzelf te besturen, c.q. een staat te stichten, gewoon als zij daar lang genoeg zitten. De Arabieren zitten al minstens 1500 jaar in heel Palestina, dus dat is geen punt hier. Wel een punt is, dat je het kwijtraakt, door een overheerser te erkennen, zoals de Ottomaanse Overheid tot 1920. Maar die verdween, waardoor de zelfbeschikkingsrechten weer kwamen te herleven. Sterker nog, de Engelsen hadden het beloofd in ruil voor steun in de strijd tegen de Ottomanen (turken). Maar ze kwamen dat niet na, en steunden intussen wel de Joodse immigratie. Dit was de eerste keer, dat de Palestijnen besodemieterd werden.

De tweede keer was in 1947 toen de VN een verdelingsplan maakten voor Palestina. De joden kregen daarin grond die nooit gekocht was, en ook nog de beste stukken e.a. Er was duidelijk gelobbied door de amerikanen, en de VN speelde eigenlijk voor sinterklaas, ten koste van de Palestijnen. De strijd was al in volle gang, toen de 5 arabische staten binnen vielen, en verslagen werden. De oorlog van 1948 leverden de israeli’s nog eens 2x zoveel land op als in het verdelingsplan.
Pikant detail: Oorlog en verovering geven géén landrechten. Dat is juist de kern van de VN-regelingen, die juist een einde moeten maken aan de eeuwenlange geschiedenis van veroveringen, om welke reden dan ook. Vreemd genoeg werd de staat Israël al snel overal erkend. Dit was de derde besodemietering van de arabieren daar.
Weer pikant detail: de palestijnse zelfbeschikingsrechten stonden wel degelijk op een agenda, maar werden wéer niet ingebracht. Allemaal werk van de Amerikanen (o.i.v. de joodse liga daar.)

De vierde besodemietering kwam na 1967. Weer werden de Arabische landen verslagen, en werden de Westbank (Jeruzalem) en Gaza bezet. Maar nu verklaarde de VN de bezetting uitdrukkelijk illegaal, en vermeldde nog eens uitdrukkelijk, dat oorlog geen methode van legale bezitsverkrijging was. Maar in praktijk bleef de bezetting gewoon bestaan, en werden alle verdere resoluties (35) door een Amerikaans veto gestopt. Dit is de huidige situatie, waarin de westerse steun aan Israël gewoon door gaat ondanks deze situatie.

Pikant detail deze keer is, dat de orthodoxen en de rechtsen een uitdrukkelijke eretz-Israël ideologie hebben, waarbij ook de Westbank moet worden ingepikt. Dat kunnen zie niet openlijk, want dat is tegen de wil van de VN e.a, en dus proberen ze het via langzame uitbreiding van de nederzettingen, en langzame uitdrijving van de Palestijnen. Dat lukt vrij goed. Lastige vlieg zijn enkel die vredesbesprekingen, die altijd om een definitieve regeling vragen. Hoe langer die uitgesteld kunnen worden, hoe beter de Israëlische positie zal zijn. In praktijk wordt dus elke denkbare methode gebruikt om dat uitstel te krijgen. Er wordt uiterst hard onderhandeld, en erg bekend is de truc om door provocaties en harde onderdrukking gewelddadige reacties los te weken, om die dan als argument te gebruiken om te weigeren over vrede te praten. Elke reden voor uitstel is voor hen goed genoeg, en het westen trapt daar gewoon in. Het enige wat de israeli’s hoeven te doen is de schijn hoog houden, dat ze aan vrede werken. Intussen raken de Palestijnen door de heftige onderdrukking steeds verder verzwakt, en hebben de israeli’s de Westbank al voor driekwart binnen. Let er maar gewoon op: alles wat israeli’s doen is állemaal gericht op uitstel.

Kun jij bijvoorbeeld verklaren, waarom elke palestijnse aanslag zorgt voor stopzetting van de vredesbesprekingen voor miljoenen? Niet echt logisch he? Klopt. Het is een smoes.



hun melding ? Aankondiging van vergeldingsacties bedoel je? Israël doet niet anders.Maar als je ze terrorist noemt, dan wordt je bij Hamas ingedeeld.
En zelfs die dreiging met wereldwijde aanslagen is veel minder erg dan wat de israeli’s dagelijks doen. Die hebben de palestijnse infrastructuur al grotendeels gemold, en de economische structuur al helemaal! Het buitenland roept dan incidenteel “foei”, maar niemand maakt dar een structureel terrorisme van, wat het wel is.



Schrijf het woord Onschuldige niet met hoofdletters, want er vallen bijna dagelijks onschuldige Palestijnse slachtoffers.
Maar als er niet-israelische bijkomende schade zou zijn in Amsterdam, dan zou ik dar zeker tegen zijn. Maar israelische doelen? Nou denk ík, ja sorry, oorlog. En ik meen terecht. De israeli’s schenden gewoon massa’s mensenrechten.
Nederland moet overigens niet al te hard klagen. Ondanks alles blijft Nederland grote steun verlenen aan Israël, en staat daarmee eigenlijk een oplossing in de weg. Daar kan best een keer een prijskaartje aan gaan hangen. Steun aan een club die de mensenrechten op grote schaal schendt, dat is er wel om vragen. Niet dan?



Maar daar verbind jij geen consequenties aan. Heel Europa doet dat niet. En daarom blijft het een zooitje daar.



Dit is een media-verhaal. Nou wás er wel gedonder met Arafat, maar dat is de oorzaak helemaal niet. Likud steunt de roadmap namelijk helemaal niet, dát is het probleem. Die gaan dus meteen weer geweld uitlokken, waarna ze weer tijd kunen rekken. Al jaren doen ze dat zo.



Ik niet meer. De nieuwe Abu Ali zei het meteen uitdrukkelijk: Arafat is de leider van de Palestijnen, en nog democratisch gekozen ook. Ze hebben nou geprobeerd hem te omzeilen, maar dat is mislukt.



het gaat helemaal niet om religie. Net als bij ons – wanneer de nood nabij is – wordt de religie er bij gesleept. Zelfs Bush doet dat. En wij deden het in WO II. De Palestijnen hebben er echt 100x meer reden toe. Maar veel betekenis heeft het niet.
Kern van het conflict, dat zijn de verdrijvingen. Eerst uit Israël, en nu van de Westbank. Kern zijn ook de grote hoeveelheden schendingen van mensenrechten op de Westbank en Gaza.



Blijk geven van twijfel of beperktheid is meestal sterk, en je hoort me niet bijdehand doen..
Zelf heb ik het plaatje na 30 jaar nou eindelijk rond. Vreemd genoeg lijken m’n standpunten nou erg veel op die van Hamas. En dat maakt voor mij volkómen duidelijk wat daar gebeurt, zoals die histerie over die aanslagen, die in feite heel andere doelen dient.. maar je hoeft het niet met me eens te zijn..

Op zich een leuk verhaaltje, waren het niet zo dat di regels zelf pas 100 jaar bestaan en niks meer als regels zijn.
Als de rollen daar waren omgekeerd deden de Palastijnen precies hetzelfde.
Ach, als er 1 ding kan worden gezegd over die heilige plaatsen is dat ze niet meer heilig zijn.

Ik krijg iedere keer weer jeuk in mijn handen als ik zie dat hier de ene kant wordt goed gepraat (ach, ze zijn zwakker en daarom schijnbaar altijd in hun goed recht) en aan de andere kant (Israel) alstijd massal boe tegen wordt gereopen. En dat terwijl ze beide net zo fout zijn.

Als nu eens 1 van die zijdes zou winnen, dan is het tenminste voorbij en kan de boel de geschiedenisboeken in.

jaja
09-09-03, 11:16
Geplaatst door Maarten
Jaja, jij bent altijd wat precieser met details (die ik vaak wat minder relevant vind..). Maar zag je m'n cijfers hier boven? dan lijkt het er toch op, dat de Amerikanen met de inval het risico namen, dat er méer doden zouden vallen, dan in het hele oevre van Saddam he? Dat klopt toch he? (verder wil ik even helemaal niets zeggen over de wenselijkheid van die inval.) volgens deze redenatie is ingrijpen WAAR DAN OOK per definitie niet toegestaan. Inval in Ruanda tijdens de moordpartijen zou mogelijkerwijs ook verschillende honderdduizend doden hebben kunnen opleveren ... Als het risico bestaat op een bepaalde hoeveelheid doden geen ingrijpen in gevaarlijke situatie ... betekent een politiek van accepteren dat mensen die zonder scrupules zijn hun gang mogen gaan.
Om even de advocaat van de duivel te spelen: je bent dus ook tegen een VN-macht in Palestina, met een opdracht om Israel in bedwang te houden. Zo'n strijdmacht zou in veel oefentests honderdduizenden doden opleveren, wellicht een miljoen. Het risico op dat aantal verbiedt volgens jou dus per definitie ingrijpen in die regio.

jaja
09-09-03, 11:26
Geplaatst door Maarten
Nou, het had makkelijk een scenario kunnen worden, als onder de golfoorlog, en zelfs veel erger, omdat nu heel Irak veroverd werd. Dus ook de grote steden. GW1 leverde ergens tussen de 100.000 en 200.000 doden op. Het regime van Saddam meen ik 230.000. En GW2 had dus mogelijk 300.000 doden kunnen opleveren. Dat risico van deze "bevrijdingsoorlog" namen ze dus wél!.. oh ja, 300.000 behoorde tot de mogelijkheden .. dat zou in uitzonderlijke omstandigheden kunnen gebeuren, maar werd niet als "te verwachten" gezien .. (en terecht naar achteraf bleek ..)
Heb je ook een berekening hoeveel mensen zouden sterven onder het bewind van Sadam en later zijn zoons ...? Of is dat niet een onderdeel van jouw beslissing of men mag ingrijpen of niet? Sorry, volgens deze redenatie is elke oorlog tegen een bruut bewind bijvoorbaat uitgesloten.

Maarten
09-09-03, 13:03
Geplaatst door Blade20 Op zich een leuk verhaaltje, waren het niet zo dat di regels zelf pas 100 jaar bestaan en niks meer als regels zijn.


Nee, de regels zijn werkelijk oeroud, en worden óveral ter wereld als recht ervaren, in vrijwel álle culturen uit de geschiedenis.
Vandaar ook, dat ze in de regels van de VN terechtkwamen.
Het gaat over een zeer fundamenteel beginsel, niet om een paar woorden op een A4tje. Het gaat hier niet over parkeerovertredingen..


Als de rollen daar waren omgekeerd deden de Palastijnen precies hetzelfde.


Daar zijn die VN regels dus voor gemaakt. Alleen worden die hier niet toegepast, vooral door de zeer actieve politiek van de joodse liga..


Ik krijg iedere keer weer jeuk in mijn handen als ik zie dat hier de ene kant wordt goed gepraat (ach, ze zijn zwakker en daarom schijnbaar altijd in hun goed recht)


Zo simpel redeneert helemaal niemand ! Ik zeker niet! Ik constateer gewoon zeer ernstige schendingen van landrechten, mensenrechten, en andere VN-regels. Ik heb géen geitewollen sokken.


en aan de andere kant (Israel) alstijd massal boe tegen wordt gereopen.
En dat terwijl ze beide net zo fout zijn.


Vanwege al die schendingen dus. 100x zoveel als wat de Palestijnen doen. Misschien zelfs 1000x zoveel.


Als nu eens 1 van die zijdes zou winnen, dan is het tenminste voorbij en kan de boel de geschiedenisboeken in.


Blijkbaar ben je voor afschaffing van de VN-regels, en voor het introduceren van de wetten van de Hunnen. Het is echt 2003 hoor.

Maarten
09-09-03, 13:27
Geplaatst door jaja volgens deze redenatie is ingrijpen WAAR DAN OOK per definitie niet toegestaan.
Inval in Ruanda tijdens de moordpartijen zou mogelijkerwijs ook verschillende honderdduizend doden hebben kunnen opleveren ... Als het risico bestaat op een bepaalde hoeveelheid doden geen ingrijpen in gevaarlijke situatie ... betekent een politiek van accepteren dat mensen die zonder scrupules zijn hun gang mogen gaan.



Nee hoor, je kunt moeilijk a priori al aannemen, dat er in alle gevallen zoveel doden zullen vallen, als er al geweest zijn. En al helemaal niet zulke schokkende hoeveelheden, als die een aanval juist lijken te rechtvaardigen. Geen enkele VN-inval heeft ook al dergelijke aantallen tot gevolg gehad.

Het gaat om de afweging van de rísico’s! Je voorbeeld van Rwanda is al slecht. Dat ging om groepen met machettes en geweren. Als die een professioneel leger zien, dan gaan die zich daar echt niet als lemmingen instorten hoor.

De risico’s in Irak waren WEL groot, en zéer voorzienbaar! Je praat hier over een goed georganiseerde dictatuur, met brede ervaring van dwangmiddelen op de eigen bevolking. Dat had tot groot verzet in de steden kunnen leiden, met zéer veel doden!


Om even de advocaat van de duivel te spelen: je bent dus ook tegen een VN-macht in Palestina, met een opdracht om Israel in bedwang te houden. Zo'n strijdmacht zou in veel oefentests honderdduizenden doden opleveren, wellicht een miljoen. Het risico op dat aantal verbiedt volgens jou dus per definitie ingrijpen in die regio.


Je zegt veel verstandige dingen jaja, maar dít is wel het domste wat ik ooit bij je zag. Zie jij ook maar een énkel scenario, waarbij het Israëlische leger zich dermate tegen een VN macht verzet, dat daarbij honderdduizenden doden vallen???? Dat is meteen het einde van de staat Israël, door het wegvallen van de internationale steun!

Jaja, je bent hier niet de advocaat van de duivel, maar van de hofnar! Get serious! Het is al erg zat, dat jij niet de man van de oplossing bent. Kom me niet aan met “onderhandelen”, want die flauwe kul heb ik hierboven bij Canaris al afgemaakt. Jij wou de poes en de muis over Lebensraum laten onderhandelen he? Hihi..

Maarten
09-09-03, 13:51
Geplaatst door jaja
oh ja, 300.000 behoorde tot de mogelijkheden .. dat zou in uitzonderlijke omstandigheden kunnen gebeuren, maar werd niet als "te verwachten" gezien .. (en terecht naar achteraf bleek ..)


HAHAHA!.. De bekende smoes waarmee Blair goed weg kwam, zoals in de media ook duidelijk te horen was! Enkel Bush bekreunde zich niet om de hoeveelheden! maar overal zijn de risico's toen besproken, en er zaten zelfs nog veel ernstigere scenario's bij!
Het ricico was er niet, omdat het niet ingetreden is?? jaja.. hihi.. je bent een fantast! Probeer een baan bij de verzekeringen te krijgen!



Heb je ook een berekening hoeveel mensen zouden sterven onder het bewind van Sadam en later zijn zoons ...? Of is dat niet een onderdeel van jouw beslissing of men mag ingrijpen of niet? Sorry, volgens deze redenatie is elke oorlog tegen een bruut bewind bijvoorbaat uitgesloten. [/B]

Dit snijdt wél hout! Dan gaat het om een afweging tussen hoeveel doden een inval zal opleveren, en hoeveel als ze het níet doen! dat is natuurlijk een zinnige optiek, ook al zegt dat nog niet alles.
Maar juist díe afweging faalt hier. Als saddam in zijn hoogtijdagen alles bij elkaar 230.000 doden veroorzaakte, zan zouden dat er in zijn restdagen veel minder geweest zijn, of er moesten zog zeer bijzondere dingen gebeuren. Een inval had 300.00 kunnen kosten, en dan praat je níet over een erg onwaarschijnlijk scenario.

leuk dat je nu achteraf met die zoons aankomt, nu daar veel meer over bekend is, maar bij de afweging destijds werd enkel naar saddám gekeken. dat risico van wandaden van die zoons is destijds hélemaal nergens ter sprake geweest! dat droeg dus niet bij aan de beslissing.
overigens staat helemaal niet vast of die zoons het wel gered zouden hebben.
Maar achteraf legt het gevaar van die zoons wel gewicht in de schaal. Maar verder ga ik het zoals gezegd niet hebben over de wenselijkheid van die inval. Het gaat hier over Hamas.

Canaris
09-09-03, 13:56
Dus Maarten , cut the crap. alle verhandelingen stop zetten en door derde laten beslissen , comme 1948??

Laat ik me herinneren , dat wij nog niet zo lang geleden zeiden "Zelfs met de Duivel moet je verhandelen "

Nee , niet meer verhandelen. China en Taiwan? Fuck the chinkies. Laat de UNO waar hun salomonische oordeel vellen en dan stuurt de UNO wel troepen om deze beslissing door te zetten. Ik zie de europeanen al in de rij staan om hun "jongens" er naar toe te sturen.

Lulkoek . Larifari.

de oplossing MOET daar in Jerusalem aan 1 tafel tussen de twee partijen worden gevonden.

Maarten maakt een enorme fout. Hij repeteert stacato achtig, dat de staus Quo in het voordeel van Israel zou zijn.

Ach , is dat zo?
Niet alleen dat israel langzaam maar zeker een paria aan het worden is, maar als ik het BIP zie, lopen koude rillingen over mijn rug. Israel is hard op weg een ontwikkelingsland te worden.

De doorsnee Israelie geeft geen ruk om de wetsbank . Die willen te vreten hebben in in vrede (ie. Veilkigehid ) kunnen leven.

lennart
09-09-03, 14:08
Voor geschiedvervalsing en publiciteitsverhalen moet je altijd uitkijken. Hierbij geef je dus eigenlijk toe dat het waar is wat de moordpartijen betreft.


Tijdens de rellen uit de 20'er jaren vielen er net zoveel doden onder Joden als Arabieren. Het Joodse terreur begon echter al aan het begin van de eeuw toen het land begon te veroveren. Het Joodse terreur verhevigde zich in de jaren dertig en veertig met zware terreur aanslagen op bushaltes.

lennart
09-09-03, 14:12
de oplossing MOET daar in Jerusalem aan 1 tafel tussen de twee partijen worden gevonden


Zolang zeer, extreem,ultra en fascistische rechts aan de macht is in Israel gebeurt dat natuurlijk nooit. Trouwens toen links aan de macht was in Israel gingen ze ook gewoon door met het doorvoeren van hun politiek om de ultra-rechtse Joden ver in de West-Bank te planten en daarme nieuwe terreurnetwerk te creeeren. De Zionisten moeten nu eindelijk hun droom van een Joodse staat opgeven, alleen dan zal er vrede komen.

jaja
09-09-03, 14:39
Geplaatst door lennart
Zolang zeer, extreem,ultra en fascistische rechts aan de macht is in Israel gebeurt dat natuurlijk nooit. Trouwens toen links aan de macht was in Israel gingen ze ook gewoon door met het doorvoeren van hun politiek om de ultra-rechtse Joden ver in de West-Bank te planten en daarme nieuwe terreurnetwerk te creeeren. De Zionisten moeten nu eindelijk hun droom van een Joodse staat opgeven, alleen dan zal er vrede komen. ik begrijp dat als er maar geen joodse staat in de regio is, er vrede is ... ehh ... nou kan ik mij vergissen maar de geschiedenis, zelfs de recente geschiedenis, laat vrij duidelijk zien dat dat niet waar is. Het zit tjokvol oorlog en geweld, en nee, niet alleen omdat er westerse mogendheden voorbijkwamen .... moslims kunnen er onderling ook aardig wat van ... om van oorlogen etc. tegen lokale niet-moslims maar te zwijgen....

lennart
09-09-03, 15:01
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat als er maar geen joodse staat in de regio is, er vrede is ... ehh ... nou kan ik mij vergissen maar de geschiedenis, zelfs de recente geschiedenis, laat vrij duidelijk zien dat dat niet waar is. Het zit tjokvol oorlog en geweld, en nee, niet alleen omdat er westerse mogendheden voorbijkwamen .... moslims kunnen er onderling ook aardig wat van ... om van oorlogen etc. tegen lokale niet-moslims maar te zwijgen....

Jaja is voor de gesegregeerde samenleving. Maar dat wisten we al van deze rascistische CIDI medewerker.

Canaris
09-09-03, 16:00
lennart moet je niet aan de hand van de eventuele waarheid van zijn berichtjes toetsen. Het is entertainment . The show will always go on

Lennart is de goed bedoelende forums clown , met zijn hart aan de linke kant , helaas functioneert ook alleen de linke kant van zijn hersenen.

lennart
09-09-03, 16:02
Geplaatst door Canaris
lennart moet je niet aan de hand van de eventuele waarheid van zijn berichtjes toetsen. Het is entertainment . The show will always go on

Lennart is de goed bedoelende forums clown , met zijn hart aan de linke kant , helaas functioneert ook alleen de linke kant van zijn hersenen.

Leer Nederlands :rolleyes:

Canaris
09-09-03, 16:04
süss

lennart
09-09-03, 16:04
Geplaatst door Gerrit Jan
Noem mij alsjeblieft een publicatie waarin ik dat kan nalezen!

Leer zelfs eens de geschiedenis voordat jij je ergens meebemoeit.

Jabotinsky is een goede start, hij was het immers die de eerste rellen in Jerusalem provoceerde. Na deze rellen, waarbij inderdaad ook Joden, naast Arabieren, bij omkwamen, heeft hij zijn terreurorganisatie opgezet.

lennart
09-09-03, 16:05
Geplaatst door Canaris
süss

Nee, Nederlands... Je weet wel, je heimattaal. Waar je zo trots op bent :rolleyes:

Maarten
09-09-03, 16:21
Geplaatst door Canaris
lennart moet je niet aan de hand van de eventuele waarheid van zijn berichtjes toetsen. Het is entertainment . The show will always go on

Lennart is de goed bedoelende forums clown , met zijn hart aan de linke kant , helaas functioneert ook alleen de linke kant van zijn hersenen.

Lennart plaatst Níeuws, zoals dat élders gepubliceerd wordt!

Hij houdt zelf weinig verhalen, en houdt zijn persoon dus buiten de zaak.
Het enige persoonlijke is dan de manier waarop hij berichten verzamelt.

Canaris, als jij de berichten nou aan zijn persoon gaat koppelen, dan noemen wij dat hier "op de man spelen".
En aangezien de argumentaties in je berichten ook steeds zwakker worden, begin je je in de discussie hier aardig te diskwalificeren, OK? Denk liever mee, dan wordt het misschien nog eens wat.

Jimi
09-09-03, 16:32
Geplaatst door Maarten

Canaris, als jij de berichten nou aan zijn persoon gaat koppelen, dan noemen wij dat hier "op de man spelen".

Je doet precies hetzelfde, knuppel...

Zwarte Schaap
09-09-03, 16:53
Geplaatst door Canaris
lennart moet je niet aan de hand van de eventuele waarheid van zijn berichtjes toetsen. Het is entertainment . The show will always go on


Geplaatst door Gerrit Jan
Noem mij alsjeblieft een publicatie waarin ik dat kan nalezen!





EARLY ZIONIST TERRORIST GANGS.

Soon after the end of World War II, there were three basic para-military Zionist organizations in Palestine, working against the Arab people, with the specific purpose of driving it out of Palestine. These were the Haganah, the Irgun Zvai Leumi and the Stern Gang.

Before the British Mandate, the Jewish settlers had formed a group of mounted armed watchmen called "Hashomar" and with the advent of the British Mandate, it became the Haganah (Defense). With a membership of 60,000 Zionist Jews, the Haganah had a field army of 16,000 trained men and a unit called the Palmach, which was a full-time force, numbering about 6000.

The Irgun Zvai Leumi included between 3000 and 5000 armed terrorists, and grew out of the Haganah and its Palmach branch in 1933. The Irgun was not ready to obey the Jewish Agency which sought to dilute the terror of the Haganah in order not to lose its respectability.

In 1939, one of Irgun's commanding officers, Abraham Stern, left the parent organization and formed the Stern Gang, numbering some 200 to 300 dangerous fanatics.

SOME EARLY EXAMPLES OF JEWISH-ZIONIST TERROR

August 20, 1937 - June 29, 1939. During this period, the Zionists carried out a series of attacks against Arab buses , resulting in the death of 24 persons and wounding 25 others.

November 25, 1940. S.S.Patria was blown up by Jewish terrorists in Haifa harbour, killing 268 illegal Jewish immigrants (see below).

November 6, 1944. Zionist terrorists of the Stern Gang assassinated the British Minister Resident in the Middle East, Lord Moyne, in Cairo.

July 22, 1946. Zionist terrorists blew up the King David Hotel in Jerusalem, which housed the central offices of the civilian administration of the government of Palestine, killing or injuring more than 200 persons. The Irgun officially claimed responsibility for the incident, but subsequent evidence indicated that both the Haganah and the Jewish Agency were involved.

October 1, 1946. The British Embassy in Rome was badly damaged by bomb explosions, for which Irgun claimed responsibility.

June 1947. Letters sent to British Cabinet Ministers were found to contain bombs.

September 3, 1947. A postal bomb addressed to the British War Office exploded in the post office sorting room in London, injuring 2 persons. It was attributed to Irgun or Stern Gangs. (The Sunday Times, Sept. 24, 1972, p.8)

December ll, 1947. Six Arabs were killed and 30 wounded when bombs were thrown from Jewish trucks at Arab buses in Haifa ; 12 Arabs were killed and others injured in an attack by armed Zionists on an Arab coastal village near Haifa.

December 13,1947. Zionist terrorists, believed to be members of Irgun Zvai Leumi, killed 18 Arabs and wounded nearly 60 in Jerusalem, Jaffa and Lydda areas. In Jerusalem, bombs were thrown in an Arab market-place near the Damascus Gate; in Jaffa, bombs were thrown into an Arab cafe; in the Arab village of Al Abbasya, near Lydda, 12 Arabs were killed in an attack with mortars and automatic weapons.

December 19, 1947. Haganah terrorists attacked an Arab village near Safad, blowing up two houses, in the ruins of which were found the bodies of 10 Arabs, including 5 children. Haganah admitted responsibility for the attack.

December 29, 1947. Two British constables and 11 Arabs were killed and 32 Arabs injured, at the Damascus Gate in Jerusalem when Irgun members threw a bomb from a taxi.

December 30,1947. A mixed force of the Zionist Palmach and the "Carmel Brigade" attacked the village of Balad al Sheikh, killing more than 60 Arabs.

1947 -- 1948. Over 700,000 Palestinian Arabs were uprooted from their homes and land, and forced to live in refugee camps on Israel's borders. They have been denied the right to return to their homes. They have been refused compensation for their homes, orchards, farms and other property stolen from them by the Israeli government. After their expulsion, the "Israeli Forces" totally obliterated (usually by bulldozing) 385 Arab villages and towns, out of a total of 475. Commonly, Israeli villages were built on the remaining rubble.

January 1, 1948. Haganah terrorists attacked a village on the slopes of Mount Carmel; 17 Arabs were killed and 33 wounded.

January 4, 1948. Haganah terrorists wearing British Army uniforms penetrated into the center of Jaffa and blew up the Serai (the old Turkish Government House) which was used as a headquarters of the Arab National Committee, killing more than 40 persons and wounding 98 others.

January 5, 1948. The Arab-owned Semiramis Hotel in Jerusalem was blown up, killing 20 persons, among them Viscount de Tapia, the Spanish Consul. Haganah admitted responsibility for this crime.

January 7, 1948. Seventeen Arabs were killed by a bomb at the Jaffa Gate in Jerusalem, 3 of them while trying to escape. Further casualties, including the murder of a British officer near Hebron, were reported from different parts of the country.

January 16, 1948. Zionists blew up three Arab buildings. In the first, 8 children between the ages of 18 months and 12 years, died.

December 13, 1947 -- February 10, 1948. , Seven incidents of bomb-tossing at innocent Arab civilians in cafes and markets, killing 138 and wounding 271 others, During this period, there were 9 attacks on Arab buses . Zionists mined passenger trains on at least 4 occasions, killing 93 persons and wounding 161 others.

February 15, 1948. Haganah terrorists attacked an Arab village near Safad, blew up several houses, killing 11 Arabs, including 4 children..

March 3, 1948. Heavy damage was done to the Arab-owned Salam building in Haifa (a 7 story block of apartments and shops) by Zionists who drove an army lorry ( truck) up to the building and escaped before the detonation of 400 Ib. of explosives; casualties numbered 11 Arabs and 3 Armenians killed and 23 injured. The Stern Gang claimed responsibility for the incident.

March 22, 1948. A housing block in Iraq Street in Haifa was blown up killing 17 and injuring 100 others. Four members of the Stern Gang drove two truck-loads of explosives into the street and abandoned the vehicles before the explosion.

March 31, 1948. The Cairo-Haifa Express was mined, for the second time in a month, by an electronically-detonated land mine near Benyamina, killing 40 persons and wounding 60 others.

April 9, 1948. A combined force of Irgun Zvai Leumi and the Stern Gang, supported by the Palmach forces, captured the Arab village of Deir Yassin and killed more than 200 unarmed civilians, including countless women and children. Older men and young women were captured and paraded in chains in the Jewish Quarter of Jerusalem; 20 of the hostages were then shot in the quarry of Gevaat Shaul.

April 16, 1948. Zionists attacked the former British army camp at Tel Litvinsky, killing 90 Arabs there.

April 19, 1948. Fourteen Arabs were killed in a house in Tiberias, which was blown up by Zionist terrorists.

May 3, 1948. A book bomb addressed to a British Army officer, who had been stationed in Palestine exploded, killing his brother, Rex Farran.

May11, 1948. A letter bomb addressed to Sir Evelyn Barker, former Commanding Officer in Palestine, was detected in the nick of time by his wife.

April 25, 1948 -- May 13, 1948. Wholesale looting of Jaffa was carried out following armed attacks by Irgun and Haganah terrorists. They stripped and carried away everything they could, destroying what they could not take with them.



Vrijwel alle joodse leiders zijn wel lid geweest van deze terreur bewegingen of hebben terreur gepleegd.





LABOUR (MAPAI) PRIME MINISTER, D. BEN-GURION.

Qualifications: War Criminal. Like Hitler, gave the orders that others carried out.

Ben-Gurion and the Haganah became convinced that they would have to drive the British out if they were ever going to get their state. That required unity within the ranks of Zionism and they proposed a joint military campaign to the Irgun and Stern Gang who, until the autumn of 1945, they had solemnly proclaimed to be terrorists, fascists and madmen. And Begin, who, during the Saison, had put up wall posters comparing them to "Quisling and Laval", eagerly accepted. -- Quote from Haber, Menachem Begin, p.146.

Ben-Gurion was head of the Jewish Agency. After the adoption of the united front against the British, Ben-Gurion directed the terrorist "war" from the shadows. At this time, it was he who gave the "green light" for nearly all Jewish terrorist activity. The public relations disaster caused by the King David Hotel bombing, bought the detente with the Irgun and Stern Gang to an end (the Jewish Agency denounced the attack, claiming that the Irgun had violated its specifications as to when the bomb should be set). After directing the 1948 war to conquer Palestine and drive out its inhabitants, he became Prime Minister. An ideas man. It was his idea to create a civil war in Lebanon in order to establish a Maronite government that would align itself with Israel. Although it was difficult to ignite this civil war, their continual efforts over the years were eventually successful (and hundreds of thousands died). A truly evil man.

LABOUR (MAPAI) PRIME MINISTER, M. SHARRETT.

Qualifications: Close associate of most the war criminals and terrorists mentioned. Believed in the aims of the war criminals, however, differed on the means of establishing those aims. For example, he tried to prevent the Qibia (Kibya) attack (ordered by D. Ben-Gurion and carried out by A. Sharon) fearing that such ruthless attacks (in this case a massacre) might alienate Western opinion.

LABOUR (MAPAI) PRIME MINISTER, L. ESHKOL.

Qualifications: Although, not personally a terrorist, assassin or war criminal Eshkol organized the 1967 war which resulted in the largest expansion of the Jewish state ever.

LABOUR PRIME MINISTER, G. MEIR.

Qualifications: Singularly unsuited for the job of Prime Minister of Israel. Neither a known terrorist or war criminal.

LABOUR PRIME MINISTER, Y. RABIN.

Qualifications: War Criminal. In 1948 (on instruction from Ben Gurion) ethnically cleansed some 70,000 Palestinians from Lydda and Ramleh. This included the massacre of several hundred resident civilians (to get them moving). In 1967 Rabin ordered the ethnic cleansing of some 5,000 from the villages of Emwas, Beit Nuba and Yalou and the dynamiting and bulldozing of their homes.

LIKUD PRIME MINISTER, M. BEGIN.

Qualifications: Killer. Terrorist. War Criminal. Leader of the terrorist gang Irgun. Responsible for the Deir Yassin massacre, the bombing of the King David Hotel, etc, etc,...

LIKUD PRIME MINISTER, Y. SHAMIR.

Qualifications: Killer. Terrorist. War Criminal. Operations commander of the terrorist Stern Gang. Together with Stern proposed a war-time alliance with Adolf Hitler and the establishment of a totalitarian Jewish state. Responsible (with Began) for the Deir Yassin massacre. The organiser of two infamous assassinations: the killing of Lord Moyne, the British Minister Resident for the Middle East, on 6 November 1944; and the slaying of Count Folke Bernadotte, the UN's special Mediator on Palestine, on 17 September 1948.

LIKUD PRIME MINISTER, B. NETANYAHU.

Qualifications: Bungler thief/con-man. One of the more moral Israeli prime ministers. This war criminal was responsible for ordering the shelling and bombing of civilians (by Israeli military forces) in Lebanon.

LABOUR PRIME MINISTER, S. PERES.

Qualifications: Plays "good cop". Close associate of all the war criminals and terrorists mentioned. Believes in the aims of the war criminals, just differs on the means. This war criminal was responsible for ordering the shelling and bombing of civilians. What Moshe Sharett had to say about Shimon Peres: "I have stated that I totally and utterly reject (Shimon) Peres and consider his rise to prominence a malignant, immoral disgrace. I will rend my clothes in mourning for the State if I see him become a minister in the Israeli government".

LABOUR PRIME MINISTER, E. BARAK.

Qualifications: Assassin. In 1973, assassinated three Palestinian leaders in Beirut, including the poet Kemal Nasser, while dressed as a woman.

LIKUD PRIME MINISTER, A. SHARON.

Qualifications: Killer. Terrorist. War Criminal. Presided over the massacres of some 2-3,000 civilians at the Sabra and Shatilla refugee camps in Beirut. Founded Unit 101 (a notorious death squad within the Israeli Defense Force). For many years, commanded cross-border Unit 101 raids, for example, the 1953 massacre at Qibia (Kibya) where civilians were blown up while inside their houses.

dehmed
09-09-03, 16:59
Pas als je ziet met wat voor mensen de palestijnen te maken hebben zul je begrijpen dat verzet met alle middelen die beschikbaar zijn, ook al is dat alleen je leven, de enige oplossing is.

Of je kunt kiezen voor de oplossing van joodse kant.

Zionist minister advocates Palestinian state in Jordan
By
Sep 9, 2003, 18:00

Tel Aviv - Zionist tourism minister, Benny Eilon, has urged the government to eliminate the Palestinian Authority and establish a Palestinian state in Jordan in agreement with King Abdullah II.

Eilon, in an article published in the Hebrew daily ‘Ma’ariv’, said that the “Israeli” government did not benefit politically from its past “victories”.

He said that “Israel” should set a political goal for its military operations, which he proposed at present should be terminating the PA.

“This entity (PA) contradicts with the Jewish state on the land of Israel,” the fanatic minister said.

He proposed the establishment of a Palestinian state in Jordan in cooperation with the Jordanian monarch (!) as a solution to the Zionist-Palestinian conflict.

Eilon claimed that most of the Jordanian population considered themselves Palestinians.


© Copyright 2003 by palestine-info.co.uk

lennart
09-09-03, 17:08
Geplaatst door Gerrit Jan
Verdomme, wat een akelige reactie.
Ik wil juist graag leren, daarom vraag ik jou om literatuur.
En vragen stellen mag ik altijd!!
Als je dat niet kunt noemen, constateer ik dat je uit je nek ....

Dit is werkelijk al 100 keer aanbod gekomen, bronnen te over! Als jij weigert die kennis te accepteren, dan kan ik alleen constateren dat jij een revionist bent die hier komt om te stoken. :rolleyes:

an3sdej
09-09-03, 18:41
In 1936-1939 the mandate experienced an upsurge in militant Arab nationalism, that became known as the Great Uprising. The Palestinian Arabs felt they were being marginalized in their own country, but in addition to non-violent strikes they resorted to terrorism, that left hundreds of Jews dead. The Jewish organization Etzel replied with its own terrorist campaign, with marketplace bombings and other violent acts that killed hundreds. Eventually, the uprising was put down by the British, with the help of the Jewish self-defence organization, Haganah.

The British placed restrictions on Jewish land purchases in the remaining land, allegedly contradicting the provision of the Mandate which said "the Administration of Palestine ... shall encourage, in cooperation with the Jewish Agency ... close settlement by Jews on the land, including State lands and waste lands not acquired for public purposes." According to the Israeli side, the British had by 1949 allotted over 8500 acres to Arabs, and about 4000 acres to Jews.


The Holocaust
As in most of the Arab world, there was no unanimity amongst the Palestinians as to their position regarding the combatants in WWII. Many signed up for the British army, but others saw an Axis victory as their best hope of wresting Palestine back from the Zionists and (as they saw it) their British protectors. Some of the leadership went further, especially the Grand Mufti of Jerusalem Haj Amin El-Husseini (by then expelled from Palestine) who openly sided with the Nazis and spent much of the war making propaganda broadcasts from Berlin and trying (with little success) to raise a Muslim army to fight for Germany. Even though Arabs were only marginally higher than Jews in Nazi racial theory, the Nazis naturally encouraged Arab support as much as possible as a counter to British hegemony throughout the Arab world.

Arabs who opposed the persecution of the Jews by the hands of the Nazis included Habib Bourguiba in Tunisia, and Egyptian intellectuals such as Tawfiq al-Hakim and Abbas Mahmoud al-Arkad (Source: Yad Vashem)

The Holocaust, the killing of approximately 6 million European Jews by the Nazis, had a major effect on the situation in Palestine. During the war, the British forbade entry into Palestine to European Jews escaping Nazi persecution, placing them in detention camps or deporting them to other places such as Mauritius. This was a calculated move to maximise support for their cause in World War II; the Jews were unlikely to support the deeply anti-Semitic Axis, so the British considered it more important to get Arab backing. The British authorities were also paranoid about the possibility of German agents entering Palestine on a refugee boat, though there is apparently not a single known example.

http://www.wikipedia.org/wiki/British_Mandate_of_Palestine#Great_Uprising

lennart
09-09-03, 20:09
Geplaatst door sjeng
bron : teach your children love ehh i mean kill jews foundation....rechtstreeks uit saoudi arabie.. [/B]

Leer je geschiedenis sukkel.

sadeeQ
09-09-03, 21:59
Geplaatst door sjeng



bron : teach your children love ehh i mean kill jews foundation....rechtstreeks uit saoudi arabie.. [/B][/QUOTE]

:fucyc: ooh almachtige,wat stikt het hier van die debiele achterlijke kakkerlaken :verrassin

jaja
10-09-03, 14:06
Geplaatst door Gerrit Jan
Noem er dan eens een.
Alsjeblieft geen adressen van haatsites maar echte publicaties. Liever ook geen engelstalige teksten die je zelf niet begrijpt. (Zoals in het verleden verschillende keren is voorgekomen).

Of geef een goeie samenvatting.

Als je dit niet kunt ben jij de eerste die zich stil moet houden over kennis van geschiedenis. Ga dan nog maar een tijdje studeren voordat je iets schrijft.

Wat bedoel je trouwens met een revisionist? Ik zou je aanraden in de boeken van de "new historians" te duiken. De bekndste namen zijn Benny Morris, Ilan Pappé en Avi Shlaim. Morris heeft verschillende boeken over de vroege periode en het ontstaan van Israel geschreven, waarbij hij bronnen van beide partijen gebruikt. Tot nu toe blijft hij voor mij de auteur die het materiaal het best overziet.

Een bespreking van het fenomeen "new historians" op:
http://www.washington-report.org/backissues/1194/9411016.htm

Maarten
10-09-03, 15:14
Geplaatst door Gerrit Jan

Als je dit niet kunt ben jij de eerste die zich stil moet houden over kennis van geschiedenis. Ga dan nog maar een tijdje studeren voordat je iets schrijft.



Je vraagt dus helemaal niet om literatuur zoals je schreef. Je vertelt Lennart gewoon dat hij niet moet schrijven, als hij niet voor jou persoonlijk de bronnen bijeen sprokkelt, zodat jij daar vervolgens fijn onderuitgezakt kennis van kunt nemen, en er vervolgens waarschijnlijk geen zak mee doet.
Laat eerst maar eens wat bereidwilligheid tot waarachtigheid in de zaak zien, misschien wordt er dan moeite voor je gedaan.

Verder is vrij bekend, dat allerlei hooggeplaatste israeli's voorheen deel uit maakten van groepen, die tegenwoordig absoluut als terreurorganisatie aangemerkt werden.

En nog zo'n detail, dat jij waarschijnlijk niet vreet: Sharon is auteur van een beleidsstuk uit 1978, dat uitdrukkelijk de Eretz-Israel-politiek formuleert, kortom legitimatie voor het inpikken van de Westbank verschaft.
En uitgerekend die vent zit nou on-top bij de uitvoering van de roadmap, die duidelijk teruggave van de Westbak inhoudt. (of delen er van) En uitgerekend die vent geeft nu Arafat de schuld, dat het niet loopt met die roadmap! Geleufde gij het? :hihi:

Gerrit jan, als jij hier geloofwaardig wil overkomen, zoek dan zelf bronnen over dat Sharon-1978 verhaal, en plaatst dat hier. Wie weet krijgen we dan de indruk, dat je méer doet dan enkel discussies torpederen en mensen afzeiken..