PDA

Bekijk Volledige Versie : Strategisch inzicht vraagje...?



Wizdom
07-09-03, 17:15
He folks,

'K ben blij dat we hier met zoveel verscheidene hersenmassa zitten op dit unieke medium. 'K zou jullie willen vragen om jullie visie over de wereld politiek te willen geven tussen nu en 15 jaar. Kunnen we weer eens heerlijk terug prikken over wie er gelijk had. Wellicht dat de waarheid ergens tussen de verschillende visies in zit. Of misschien hebben wel allemaal wel helemaal ongelijk....


1 - De VS zal stugge concurrentie krijgen van Aziatische economien en zal stapsgewijs economisch zijn lijdende positie moeten gaan opgeven.
2 - China zal een tegenwicht gaan bieden in Internationaal Economisch en Strategisch opzicht
3 - China sluit bondgenootschap met International Islamic Organisation om tegenwicht te gaan bieden tegen het Amerikaans/Zionistisch gevaar
4 - Rusland herstelt zich nog steeds van zijn downfall en voelt zich verraden door het "Westen"
5 - Het Midden-Oosten blijft een kolkende vuur met oorlogen en opstanden...
6 - De huidige machtstructuren in Islamitische zullen gaan wankelen en mogelijk zelfs omvallen onder wanbestuur...
7 - De seculieren zullen steeds meer vertwijfeld geraken aan het secularisme omdat het zo materialisch en kil is...
8 - In Islamitische landen zal het Islamisme oplaaien gevoed door brandstof vanuit Israel, de VS en landen waar onrecht wordt aangedaan aan Islamitische bevolkingen zonder dat daar een haan naar kraait...
9 - Er zal op zijn minst nog een ander Bin Laden opduiken...
10 - Noord Korea verkoopt nucleaire bommen door aan geinteresseerden...
11 - Er zal een fundamentele technologische wapenwedloop gaan plaats vinden waarbij men met de high tech voorbeelden zal proberen zich high tech te prepareren...
12 - Israel gaat door met uitbreiding van zijn grondgebied tot minstens het jaar 2017

Armageddon komt uit het Oosten met "Zwarte Vlaggen". De kaarten zullen minder voordelig goed geschud zijn voor de ZIONISTEN. Israel bestaat dan +/- 80 jaar...

Waterval
07-09-03, 17:22
Persoonlijk hoop ik op een algehele verwoesting van de aarde..

lennart
07-09-03, 17:48
Staat er niet in de Bijbel dat voor de verzameling in Armageddon de koningen in Babylon verzamelen om te gaan vechten?

barfly
07-09-03, 18:32
Geplaatst door Wizdom
He folks,



'K ben blij dat we hier met zoveel verscheidene hersenmassa zitten op dit unieke medium. 'K zou jullie willen vragen om jullie visie over de wereld politiek te willen geven tussen nu en 15 jaar. Kunnen we weer eens heerlijk terug prikken over wie er gelijk had. Wellicht dat de waarheid ergens tussen de verschillende visies in zit. Of misschien hebben wel allemaal wel helemaal ongelijk....




1 - De VS zal stugge concurrentie krijgen van Aziatische economien en zal stapsgewijs economisch zijn lijdende positie moeten gaan opgeven.


De VS zal niet alleen van Aziatische economiën tegengas krijgen maar ook van de EU. Hopelijk zal de macht van de VS afnemen en die van de EU toe maar dat zal nog wel een tijdje gaan duren...



2 - China zal een tegenwicht gaan bieden in Internationaal Economisch en Strategisch opzicht


Ik denk dat China steeds meer een politiek zal volgen die pro-westers is, want daar is wat te verdienen



3 - China sluit bondgenootschap met International Islamic Organisation om tegenwicht te gaan bieden tegen het Amerikaans/Zionistisch gevaar


Ik denk dat China zich niet zal aansluiten bij zo'n verbond, ten eerste is China communistisch en dat sluit geloof uit. En ten tweede hebben de Chinezen zelf een grote groep moslims in huis en zullen niet willen dat die zich gaan verenigen. Ook denk ik dat China voor z'n groeiende economie geld nodig heeft en dus liever met het westen in zee gaat.



4 - Rusland herstelt zich nog steeds van zijn downfall en voelt zich verraden door het "Westen"


Rusland heeft op dit moment geld dankzij het westen dat flink investeerd, ik zie meer in een toenadering met de EU



5 - Het Midden-Oosten blijft een kolkende vuur met oorlogen en opstanden...


Daar ben ik ook bang voor



6 - De huidige machtstructuren in Islamitische zullen gaan wankelen en mogelijk zelfs omvallen onder wanbestuur...


Bolle kans dat je gelijk hebt, hopelijk zal er wel binnenkort een einde komen aan regeringen zoals die in Saudi Arabië



7 - De seculieren zullen steeds meer vertwijfeld geraken aan het secularisme omdat het zo materialisch en kil is...


Seculier betekend niet automatisch dat er geen geloof mag plaats vinden maar dat de regering niet op geloof gebazeerd is. Naar mijn idee is daar niets mis mee.



8 - In Islamitische landen zal het Islamisme oplaaien gevoed door brandstof vanuit Israel, de VS en landen waar onrecht wordt
aangedaan aan Islamitische bevolkingen zonder dat daar een haan naar kraait...


Ik vraag me af wanneer de bevolking eens in opstand komt tegen hun eigen corrupte regimes, en dan ben ik benieuwd wat er verder zal gebeuren ja.



9 - Er zal op zijn minst nog een ander Bin Laden opduiken...


Dat denk ik ook wellicht met een andere ideologie of achtergrond. De wereld heeft er al een berg van voorbij zien komen tenslotte.



10 - Noord Korea verkoopt nucleaire bommen door aan geinteresseerden...


Ik denk dat als N-Korea dat gaat doen ze kunnen rekenen op een nuke vanuit de VS. Die gaan immers niet zitten wachten tot zo'n rotje in New York boem doet...



11 - Er zal een fundamentele technologische wapenwedloop gaan plaats vinden waarbij men met de high tech voorbeelden zal proberen zich high tech te prepareren...


Mogelijk, hopelijk bezinnen mensen zich want dat een wapen wedloop alleen maar ten koste gaat van de gewone man/vrouw in de straat is duidelijk.



12 - Israel gaat door met uitbreiding van zijn grondgebied tot minstens het jaar 2017


Ik hoop nog steeds vurig op een VN mandaat, en hoop dat Israel zelf ook eens wakker wordt en inziet dat het een genocidaal beleid voert.



Armageddon komt uit het Oosten met "Zwarte Vlaggen". De kaarten zullen minder voordelig goed geschud zijn voor de ZIONISTEN. Israel bestaat dan +/- 80 jaar...


Ik denk dat de VS en Israel het niet zover zullen laten komen. ALs het wel zover komt dan zal er wel een exodus plaats vinden en zal de staat Israel verdwijnen en krijgen we 3 miljoen Joden die verbitterd verspreid over de wereld zal gaan broeden op anti-plannetjes

mrz
07-09-03, 19:08
Ik denk dat China zich niet zal aansluiten bij zo'n verbond, ten eerste is China communistisch en dat sluit geloof uit.

Huh? Met alle respect, maar als je puur communisme als in betekenis gemeenschap leest is communisme ook wel degelijk geloof. Waarin dat is dan wel de vraag ja.

com·mu·nis·me (het ~)
1 ideologie gericht op een stelsel van gemeenschappelijk bezit van productie- en consumptiemiddelen

En in reactie op Wizdom. Sorry, maar :zegniets:

Wel diep respect voor optimisme in je bijdrage. :duim:

lennart
07-09-03, 19:12
De Koran is met een beetje fantasie te zien als een communistisch manifest :p

mrz
07-09-03, 19:18
Tsja met fantasie is de koran ook te zien als geneens zoveel afwijkend voor wat betreft de ouder-kind relatie als de bijbel. Zeg ik grudgingly :zegniets:

lennart
07-09-03, 19:22
Islam gaat verder door het staatsbestel duidelijk te betrekken bij het geloof.

barfly
07-09-03, 19:56
Geplaatst door mrz
Huh? Met alle respect, maar als je puur communisme als in betekenis gemeenschap leest is communisme ook wel degelijk geloof. Waarin dat is dan wel de vraag ja.

com·mu·nis·me (het ~)
1 ideologie gericht op een stelsel van gemeenschappelijk bezit van productie- en consumptiemiddelen

En in reactie op Wizdom. Sorry, maar :zegniets:

Wel diep respect voor optimisme in je bijdrage. :duim:

Uhh, communisme is absoluut geen geloof, het is een ideologie. Als het een geloof was tot welke god zou men bidden? De God Geld? :p

mrz
07-09-03, 20:00
Ah ik snap het je maakt een grapje nevermind...

lennart
07-09-03, 20:08
Geplaatst door barfly
Uhh, communisme is absoluut geen geloof, het is een ideologie. Als het een geloof was tot welke god zou men bidden? De God Geld? :p

Wat is in jouw visie dan het verschil tussen een geloof en een ideologie?

Beide hebben mensen nodig die er blindelings in geloven.

barfly
07-09-03, 20:16
Geplaatst door lennart
Wat is in jouw visie dan het verschil tussen een geloof en een ideologie?

Beide hebben mensen nodig die er blindelings in geloven.

Tja daar heb je gelijk maarrr zonder God geen geloof en zonder manifest geen communisme.
Eea zijn, denk ik, ook niet om te draaien.

lennart
07-09-03, 20:25
Geplaatst door barfly
Tja daar heb je gelijk maarrr zonder God geen geloof en zonder manifest geen communisme.
Eea zijn, denk ik, ook niet om te draaien.

Zonder God geen geloof? :p

Er zijn gewoon ideologien die God en Religie tot op zeker hoogte gebruiken/misbruiken.

Simon
07-09-03, 20:47
15 jaar is wel erg lang. Eigenlijk hoop ik mij dan niet meer zo met politiek bezig te houden. Ik denk dat in deze tijd - over 15 jaar - mogelijk andere energiebronnen belangrijk gaan worden. Die zullen het Midden Oosten minder belangrijk maken voor het westen. Dat zal de spanningen in die regio verminderen. Wellicht krijgen een Palestijnse en Israelische leider tegen die tijd een Nobelprijs voor de vrede omdat ze een einde hebben gemaakt aan de onderlinge strijd. Aan de dingen die fout kunnen gaan in deze periode waag ik mij maar niet.

Simon

Pixelshade
07-09-03, 20:52
Geplaatst door barfly
Tja daar heb je gelijk maarrr zonder God geen geloof en zonder manifest geen communisme.
Eea zijn, denk ik, ook niet om te draaien.

Wie is jou God barfly? De tap? Een glas bier?

mrz
07-09-03, 21:00
Geplaatst door barfly
Uhh, communisme is absoluut geen geloof, het is een ideologie. Als het een geloof was tot welke god zou men bidden? De God Geld? :p

Ik weet bar weinig van economie maar dacht dat China nu frappanterwijs wel een van de landen was die het ten opzichte van het westen eigenlijk behoorlijk goed deden idd.

barfly
07-09-03, 21:08
Geplaatst door lennart
Zonder God geen geloof? :p

Er zijn gewoon ideologien die God en Religie tot op zeker hoogte gebruiken/misbruiken.

Dat denk ik ook, het is allemaal gericht op controle van de massa via dogma's en doctrine's..

barfly
07-09-03, 21:09
Geplaatst door Pixelshade
Wie is jou God barfly? De tap? Een glas bier?

Er is maar één God Pixeltje. Dat zou jij moeten weten :hihi:

barfly
07-09-03, 21:11
Geplaatst door mrz
Ik weet bar weinig van economie maar dacht dat China nu frappanterwijs wel een van de landen was die het ten opzichte van het westen eigenlijk behoorlijk goed deden idd.

Echt waar? Ik ben ook niet zo op de hoogte. Maar weet wel dat er 1.25 miljard mensen wonen die omhelst door een ideologie hard moeten werken om te kunnen leven in een totalitaire staat.

Pixelshade
07-09-03, 21:23
Geplaatst door barfly
Er is maar één God Pixeltje. Dat zou jij moeten weten :hihi:

sommige mensen beweren dat er meer Goden zijn.

mrz
07-09-03, 21:26
Geplaatst door barfly
Echt waar? Ik ben ook niet zo op de hoogte. Maar weet wel dat er 1.25 miljard mensen wonen die omhelst door een ideologie hard moeten werken om te kunnen leven in een totalitaire staat.

Ja en hier komen mensen er op hun 45ste achter dat met 4 jaar leven eigenlijk ergens toch al beetje vastligt misschien wat daar gesneden koek is?

Wizdom
07-09-03, 21:41
Wat betreft de aansluiting van China zijn er een aantal redenen te bedenken:

1 - China heeft een zeer slechte relatie met de VS. Denk aan de Taiwan kaart die wordt gespeeld door de VS. Deze zit China flink in de maag waardoor China de VS in ieder geval niet vertrouwt.

2 - China heeft al goede betrekkingen met Pakistan en schuwt India als handlanger van de VS en Israel

3 - China heeft historisch gezien goede betrekkingen met de Islamitische wereld. Denk aan de eeuwenoude handelsbetrekkingen. Zijden route etc.

4 - Als supermacht heeft de VS geen belang bij een sterke supermacht. De VS zal China liever in haar ontwikkeling tegenwerken i.p.v. een concurrent te helpen. Omdat ook de VS, China niet vertrouwen (wederzijds wantrouwen).

5 - De Oeigoren is inderdaad een conflict maar zou wellicht als wisselgeld kunnen worden gebruikt om de banden te versterken. Ook in het belang van de veiligheid van China zelf.

an3sdej
07-09-03, 21:42
Mogelijk is koude kernfusie over 15 jaar al mogelijk, ook zal er dan w.s. al commercieel gebruik gemaakt kunnen worden van waterstof als brandstof voor motoren.

Om deze reden deel ik de mening dat dan het midden-oosten als politieke faktor van minder belang zal zijn. Tevens zal de olie uit Rusland door verbeterde techniek goedkoper gewonnen kunnen worden.

China zal sterke afscheidingsbewegingen leren kennen, misschien wel burgeroorlogen in sommige regio. Dat zal veel invloed hebben op hun economie.

Wel denk ik dat het midden oosten een oorlogsgebied zal blijven. En dan met name door het schaarse water.

Verder denk ik dat klimaatsveranderingen hard zullen toeslaan. Alleen binnen 15 jaar nog niet wereldwijd als catastrofe, maar wel zal veel van de regionale economieën gestimuleerd worden door grote noodzakelijke wetenschappelijke en materiële investeringen in het voorkomen van wateroverlast.

Europa zal uitgroeien tot een federatieve eenheid, en zal meer macht krijgen, maar de VS zullen de eerste 15 jaar wel de enige supermacht blijven. Maar de armoede zal daar dusdanige vormen aannemen, dat er opstanden zullen uitbreken.

hihihih, leuk hoor dat fantaseren :melig:

Zagora
07-09-03, 21:45
Over 15 jaar ben ik hopelijk een zeemeermin

Tomas
07-09-03, 21:47
Ik heb een KIJK uit 78, 1 van mijn eerste, met voorspellingen over het jaar 2000.

Heel leerzaam.

000NobelPrizes
07-09-03, 21:52
Over 15 jaar begint de strijd om de natuurlijke hulpbronnen, in plaats van over religie. Of men begint zich daarop te bezinnen. Wapens komen dan nog steeds van pas.

Zagora
07-09-03, 21:55
Push it

Tomas
07-09-03, 22:07
Geplaatst door Zagora
Push it

Vreemd...

Even dacht ik een teken van een romance tussen een Marokkaanse anti-zionist en een reactionaire zioniste te lezen...

Zagora
07-09-03, 22:09
Geplaatst door Tomas
Vreemd...

Even dacht ik een teken van een romance tussen een Marokkaanse anti-zionist en een reactionaire zioniste te lezen...

hahahahahah... shut the f.uck up you silly cat... denk aan mijn reputatie van loverboy

000NobelPrizes
07-09-03, 22:16
Geplaatst door Tomas
Vreemd...

Even dacht ik een teken van een romance tussen een Marokkaanse anti-zionist en een reactionaire zioniste te lezen...

Het was een sneer naar mijn impopulair lege PM-boxje.

Tomas
07-09-03, 22:27
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het was een sneer naar mijn impopulair lege PM-boxje.

Het valt soms niet mee om open doelen niet met ranzige opmerkingen in te koppen.

000NobelPrizes
07-09-03, 22:35
Geplaatst door Tomas
Het valt soms niet mee om open doelen niet met ranzige opmerkingen in te koppen.
Maar andere eloquente talenten heb je niet. Grijp de gelegenheid, zou ik zeggen.

Wizdom
07-09-03, 22:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maar andere eloquente talenten heb je niet. Grijp de gelegenheid, zou ik zeggen.

En wat heeft dit nu allemaal te maken met strategisch denken als ik vragen mag...?

Tomas
07-09-03, 22:45
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maar andere eloquente talenten heb je niet. Grijp de gelegenheid, zou ik zeggen.

Ik niet eloquent? Zal best. Doe ik ook geen moeite voor.

Tomas
07-09-03, 22:46
Geplaatst door Wizdom
En wat heeft dit nu allemaal te maken met strategisch denken als ik vragen mag...?

Dan moet je de hele thread lezen.

Maar ik geloof niet dat jij dat doet, ik krijg meestal de indruk dat je e rg van je eigen prikseltjes onder de indruk bent en die van anderen maar half leest.

000NobelPrizes
07-09-03, 22:47
Geplaatst door Tomas
Ik niet eloquent? Zal best. Doe ik ook geen moeite voor.
Ah.. ik zat eigenlijk te vissen naar je ranzige opmerking.
Strategisch gezien: wat zou je denken?

(dit laatste om Wizdom niet in de kuif te pikken).

Wizdom
07-09-03, 22:51
Geplaatst door Tomas
Dan moet je de hele thread lezen.

Maar ik geloof niet dat jij dat doet, ik krijg meestal de indruk dat je e rg van je eigen prikseltjes onder de indruk bent en die van anderen maar half leest.

Nou ja wat je zegt, ik ben inderdaad niet van de indruk van sommige saaie niets zeggende Jip en Janneke onderonsjes.....

Tomas
07-09-03, 22:53
Geplaatst door Wizdom
Nou ja wat je zegt, ik ben inderdaad niet van de indruk van sommige saaie niets zeggende Jip en Janneke onderonsjes.....

Doe daar dan ook niet aan mee.

Meneer wijsheid.

Tomas
07-09-03, 22:55
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ah.. ik zat eigenlijk te vissen naar je ranzige opmerking.
Strategisch gezien: wat zou je denken?

(dit laatste om Wizdom niet in de kuif te pikken).

Ik heb al geen idee meer.

Ben nogal snel afgeleidl

Wizdom
07-09-03, 22:58
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ah.. ik zat eigenlijk te vissen naar je ranzige opmerking.
Strategisch gezien: wat zou je denken?

(dit laatste om Wizdom niet in de kuif te pikken).

Dat wist je misschien niet, maar ik ben kaal net als Pimmetje...

Tomas
07-09-03, 23:01
Geplaatst door Wizdom
Dat wist je misschien niet, maar ik ben kaal net als Pimmetje...

Tuurlijk wist ze dat al! We weten alles van je. Je bent immers zo'n boeiende en interessante persoonlijkheid. Echt.

Wizdom
07-09-03, 23:02
Geplaatst door Tomas
Tuurlijk wist ze dat al! We weten alles van je. Je bent immers zo'n boeiende en interessante persoonlijkheid. Echt.

Wisten jullie dan ook dat ik kaal was....? :hihi:

Hoezo boeiend en interessant... :jumping:

000NobelPrizes
07-09-03, 23:03
Geplaatst door Tomas
Ik heb al geen idee meer.

Ben nogal snel afgeleidl

Begrijpelijk: Wizdom is ook zo'n amusante lolbroek.

Tomas
07-09-03, 23:06
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Begrijpelijk: Wizdom is ook zo'n amusante lolbroek.

Als ie niet kaal was geweest, misschien...

Ik ga naar bed. Het is me hier te druk.

Wizdom
07-09-03, 23:13
Geplaatst door Tomas
Als ie niet kaal was geweest, misschien...

Ik ga naar bed. Het is me hier te druk.

Slaap lekker Tommie.... Misschien ontwaak je wel verlicht....

Maarten
08-09-03, 03:08
Geplaatst door lennart
Staat er niet in de Bijbel dat voor de verzameling in Armageddon de koningen in Babylon verzamelen om te gaan vechten?

:hihi:
Ik heb nu koffiedik gekeken, mezelf voor de Heere geworpen, en ga nu aandelen Zuid Limburg kopen... :D

Nog nooit heeft de toekomst me zo onduidelijk geleken als nu!
Wie kan er nou in de wereldgeschiedenis kijken? Alles ligt plat, en alles is nieuw..

Maar ik maak me zorgen om Nederland. Technologie en kennis verspreiden zich razendsnel, ook naar landen met veel grondstoffen, ruimte, en ander potentieel. maar waar Nederland het mee moet gaan maken, dat is me volslagen onduidelijk. We teren op oude roem en vanzelfsprekendheden, die er niet zijn. Heel gevaarlijk. Successen scoren doen we ook niet meer.

mrz
08-09-03, 03:47
Maar ik maak me zorgen om Nederland. Technologie en kennis verspreiden zich razendsnel, ook naar landen met veel grondstoffen, ruimte, en ander potentieel. maar waar Nederland het mee moet gaan maken, dat is me volslagen onduidelijk.

Zuid Limburg? Kun je zeggen waarom? Nederland moet het duidelijk niet van het verspreiden van drugs en cheaten hebben want met teveel voorkennis ga je van ellende geen successen meer willen boeken, of bedoelde je iets anders maarten? :rolleyes:

Drugs en cheaten is voor verwaarloosde kindertjes. Kinderachtig gedoe allemaal als dat niet opzout tjsa dan is het mij ook volslagen onduidelijk waar het heen moet. :moe:

Ik bedoel je kunt ook blij zijn en het oprecht menen. :moe:

Ik kan ook niets schrijven dan lach ik mijn buren niet wakker... :o

Tomas
08-09-03, 08:30
Geplaatst door Maarten

Nog nooit heeft de toekomst me zo onduidelijk geleken als nu!


Nog nooit is het zo duidelijk geweest dat de toekomst onvoorspelbaar is.

De illusie van correct voorspellen, gestart met het rapport van Rome is doorgeprikt.


Maar ik maak me zorgen om Nederland. Technologie en kennis verspreiden zich razendsnel, ook naar landen met veel grondstoffen, ruimte, en ander potentieel. maar waar Nederland het mee moet gaan maken, dat is me volslagen onduidelijk. We teren op oude roem en vanzelfsprekendheden, die er niet zijn. Heel gevaarlijk. Successen scoren doen we ook niet meer.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Er wordt in NL geen klimaat meer geschapen waarin technologische vooruitgang cq vernieuwing nog een kans krijgt.

Nu wil ik ook niet terug naar die nihilistische thema's als "Nederland transportland".

Nee, ik wil gewoon goed onderwijs, dat veel diversiteit oplevert. En daar lijkt het op dit moment helemaal verkeerd mee te gaan, naar mijn mening. Door de volgende simpele oorzaak:

Op de HAVO moeten kinderen tegenwoordig in minstens 2 buitenlandse talen examen doen en op het Atheneum minstens 3. Dit is beta-kindetjes hetzelfde als voor alfa-kindertjes om ook examen te doen in wiskunde en scheikunde. Om de een of andere reden begrijpen de politici wel dat je dit niet moet doen, omdat je dan nog maar erg weinig kinderen op de universiteit krijgt met een taal- of alfawetenschappelijke richting. Waarom begrijpen ze dan niet dat je door zulke taaleisen te stellen nog maar weinig exact op het hbo of de universiteiten tegenkomt?

Maarten
09-09-03, 01:25
Geplaatst door Tomas

Nee, ik wil gewoon goed onderwijs

Dat is mijn eerste punt ook!!
ik denk vooral aan het wetenschappelijk onderwijs, en mogelijk HBO. dat moet allemaal zó efficient, dat er nauwelijks ruimte is voor verdieping. Ik meen, dat dan steeds minder mensen iets nieuws van goede kwaliteit gaan verzinnen.. Kan goed zijn dat nederland daar op stuk loopt..

mrz,
dat limburg dat was gewoon chauvinisme. Het is hier wel lekker rustig namelijk. en alles wordt langzaam beter. Enne.. ik vind hier een Limburgse leuk. maar we schelen 25 jaar, dus dat is helemaal foute boel, en dus begin ik er - met moeite - niet aan.