PDA

Bekijk Volledige Versie : STOKVIS. Hoofddoek verboden



Marsipulami
08-09-03, 09:21
STOKVIS. Hoofddoek verboden

Moeders met een hoofddoek, die er vrijdag nog in de rij gingen staan om hun dochters in te schrijven, begrijpen het niet: ,,Waarom is de hoofddoek hier ineens verboden? De meisjes doen daar toch niemand kwaad mee?'' Toch is het Athenée Bruxelles II niet over één nacht ijs gegaan. ,,Wij vinden dit ook niet dé oplossing'', zegt studieprefect Francis Lees, ,,maar we moesten ergens een lijn trekken, paal en perk stellen aan de oprukkende radicalisering.''


Het Franstalige atheneum in Laken is wat je een gettoschool kunt noemen: vier op de vijf leerlingen zijn van vreemde origine, twee op de drie zijn moslims. Voor het overige ook een toenemend aantal zwarte Afrikanen en jongeren uit voormalige Oostbloklanden. Vorig jaar hadden ze hier liefst 200 meerderjarige leerlingen, van wie sommigen als 20-jarige in een vierde technische of beroepsklas.

Op vrijdagmiddag zit er een bontgekleurd gezelschap van jongeren en hun ouders aan te schuiven om zich alsnog in te schrijven. Begint de school dan niet op 1 september?

,,Voor de eerste graad wel'', aldus studieprefect -- zeg maar directeur -- Francis Lees. ,,Het probleem is dat de scholen van de Franstalige Gemeenschap inschrijvingen toelaten tot eind september. Sommige leerlingen zijn nu nog in het buitenland. Anderen hebben net nog examens afgelegd. Tijdens de eerste schoolweek wordt hier in feite nog niet veel lesgegeven. Vanaf maandag starten we echt.''

De studieprefect zit er schijnbaar rustig bij, maar heeft een stresserende week achter de rug. Dat heeft alles te maken met het verbod op de hoofddoek voor leerlingen binnen de schoolmuren, dat vanaf dit schooljaar in voege treedt. En met de protestactie van enkele leerlingen en ouders, die daarbij de gemediatiseerde steun van de Arabisch-Europese Liga kregen.

Lees beklemtoont dat niet hij, noch de school de persbelangstelling hebben gezocht. ,,Maar ik wil wel graag uitleg geven bij ons besluit. Want deze kwestie is te belangwekkend om ze toe te dekken. Nogal wat progressieven, waartoe ik doorgaans ook mezelf reken, zijn tegen een verbod op de hoofddoek. De meeste politici vinden het een heikele kwestie en zwijgen er in alle talen over. Maar het is hier, in concentratiescholen als de onze, dat de strijd wordt gevoerd.''

Aanvankelijk was de hoofddoek geen probleem, zegt Lees. Vijf jaar geleden ging het nog om een discreet kledingstuk. Meer en meer moslimleerlingen kwamen naar school met een doek die hun halve lichaam omhulde en vorig jaar doken er ook twee in een heuse burqa op. ,,De radicalisering neemt toe'', aldus Lees.

,,Op straat zie je de hoofddoeken nu overal. Die radicalisering deed ook in de school haar intrede. Hun moeders en grootmoeders droegen nog een kaftan en een traditionele hoofddoek. Maar deze meisjes kiezen voor een kledingstuk met een religieuze betekenis. Dat behoort niet tot hun traditie.''

Volgens Lees kwamen meisjes die geen hoofddoek dragen, onder druk te staan van een groeiende groep integristen en werd een autochtone leerlinge lastiggevallen omdat ze een klein kruisje om de hals droeg. Bovendien begonnen de gesluierden de lessen turnen, zwemmen en biologie te weigeren.

,,Toen wisten we: dit kán niet meer. Het onderwijs komt in het gedrang. En wij behoren tot het officiële net, dat neutraliteit in het vaandel voert. Bekeringsijver hoort hier niet thuis.''

Lees zegt ook dat hij veel met de bewuste meisjes heeft gepraat. ,,Ik probeerde hen uit te leggen dat wij respect hebben voor hun cultuur, maar dat zij ook respect moeten opbrengen voor de onze. Dat de stagebedrijven hen zo niet wilden. Ik vroeg hen zich discreter te kleden. Dat was voor de kerstvakantie. In januari was er niets veranderd. Dus ging de discussie verder.''

Driekwart van het leerkrachtenkorps stemde tenslotte in met een totaalverbod, op welk hoofddeksel dan ook. Daarmee is het atheneum zeker geen uitzondering, het omgekeerde is veeleer het geval. Dik 80 procent van alle Brusselse scholen verbiedt het dragen van de hoofddoek binnen de schoolmuren.

,,Zo ontstaat het getto'', zegt Lees. ,,Wij kregen de meest radicale moslimkinderen over de vloer. Het verbod van de hoofddoek is een element in de strijd tegen die gettovorming. Ook al zie ik het verbod niet als zaligmakend. Maar hier was het nodig omdat de sfeer verpest werd en het lesgeven in het gedrang kwam.''

,,Dus zeggen wij dat wie hier als leerling binnenkomt, alles achter zich moet laten wat ons van elkaar onderscheidt. Pas op, wij streven geen gelijkheid na, wij pretenderen niet dat te kunnen. U heeft zelf gezien hoe groot de verscheidenheid hier op school is. Maar die willen we niet benadrukken. We vinden dat de school juist moet beklemtonen wat gemeenschappelijk is. We geloven dat dat de beste voorbereiding is op het leven buiten de school. Daar gelden ook bepaalde regels.''

Lees verwacht dat een 30-tal moslimmeisjes van school zal veranderen. Gezien de inschrijvingen nog lopen, bestaat daar nog geen duidelijkheid over. Merkwaardig is dat minstens één te kennen heeft gegeven voor een andere school te zullen kiezen, die nochtans ook de hoofddoek verbiedt.

Zelf vindt hij dat, hoewel pijnlijk, niet zo merkwaardig. ,,Het is erg menselijk. Die meisjes willen geen gezichtsverlies lijden. Als het dan toch moet, dan in een school waar niemand hen kent.''

Een ander meisje heeft zich vrijdag opnieuw gemeld mét sluier, om te zeggen dat ze vanaf maandag terugkomt zonder. Lees: ,,Omdat wij de hoofddoek nog toelaten bij schooluitstappen, en die andere school niet. En omdat ze iedereen hier kent en eigenlijk graag hier naar school komt.'' Hij hoopt dat hij er nog enkele over de streep zal kunnen halen.

Lees heeft de voorbije dagen veel steunbetuigingen ontvangen. ,,Ik denk dat de publieke opinie achter ons staat. Ik denk ook dat het verbod nodig is om de islamofobie in te dijken.''

De moslimmoeders in de wachtzaal begrijpen het niet. ,,Wat is er mis met een hoofddoek?'' vraagt een vrouw die anoniem wil blijven. ,,Mijn dochter draagt er geen. Omdat zij dat nu nog niet wil. Het is een persoonlijke beslissing.'' Waarom is het dragen van de hoofddoek zo toegenomen in de jongere generatie? Simpel, zegt deze vrouw. ,,Onze ouders waren ongeletterd en wisten van niets. De huidige generatie jongeren wordt grootgebracht met meer kennis van zaken over de islam.'' Waarop haar dochter van 14 zegt: ,,Later wil ik er ook een.''


08/09/2003

©Copyright De Standaard

Marsipulami
08-09-03, 09:51
Er zijn natuurlijk nog een aantal andere opties voor deze school:

- Het onderwerpen van kleding in het algemeen en de hoofddoek in het bijzonder, aan bepaalde voorschriften qua grootte en dergelijke. Zo kan men al te exotische en/of militante vormen van klederdracht wat tegengaan. Daarbij toch consequent blijvend aan islamitische voorschriften.

- In het verlengde daarvan; het herinvoeren van schooluniformen (met de vrijwillige keuze-optie voor het dragen van een uniforme hoofddoek). Ik heb daar foto's van gezien van scholen in de VS. Dat lijkt me erg aardig.


- De school, aangezien ze voor 2/3 uit moslimleerlingen bestaat omvormen tot een islamitische school met een dito bestuur. Zo kan men de strubbelingen rond het hoofddoek omvormen tot een positieve dynamiek, waardoor kinderen en jongeren een nette opvoeding krijgen, consequent aan de regels in de islam.

___________

Het is wel duidelijk dat het dragen van een hoofddoek, meer en meer een uiting wordt van het protest van een nieuwe generatie allochtone jongeren. Jongeren die het niet langer pikken dat ze moeten opgroeien in een systeem dat hen van zichzelf, hun ouders en godsdienst vervreemd. Het dragen van een hoofddoek is een vorm van geweldloos en waardig burgerlijk verzet. Een aanklacht tegen latente en openlijke discriminatie en onderdrukking van minderheden. Ik vind het prachtig dat het nu precies die (in de ogen van westerlingen onderdrukte) moslimmeisjes zijn die dit verzet aanvoeren. Daarmee geven ze te kennen dat ze niet wensen dat er nog langer met hen gesold wordt, niet door hun vaders en broers, maar evenmin door de autochtone samenleving die hen tot assimilatie wil dwingen. Hun inzet en strijd heeft niet alleen een strikt religieuze betekenis. Hun verzet heeft ook een belangrijke maatschappelijke betekenis met name de emancipatie en de volwaardige participatie van moslims -mannen zowel als vrouwen- aan de toekomstige samenleving. Ik zou zeggen meisjes: Keep up the good work. :duim:

an3sdej
08-09-03, 10:29
Als die radicalisering GEEN halt toe geroepen wordt, is straks 50% van 50% van de grote steden niet meer herkenbaar op straat. Geen gezichten meer, geen schoonheid meer, alleen zwarte kleden :nerveus: :tranen: Ik moet er niet aan denken, mijn zegen (voor zover dat wat waard is) hebben ze. :moe:

Zagora
08-09-03, 10:31
Geplaatst door an3sdej
Als die radicalisering GEEN halt toe geroepen wordt, is straks 50% van 50% van de grote steden niet meer herkenbaar op straat. Geen gezichten meer, geen schoonheid meer, alleen zwarte kleden :nerveus: :tranen: Ik moet er niet aan denken, mijn zegen (voor zover dat wat waard is) hebben ze. :moe:

Hoofddoekjes ontrekken menig mislukt aardappelgezicht aan het zicht....

an3sdej
08-09-03, 10:39
:haha: Ja Zagora, officieel moet de vrouw in de islam haar "schoonheid" verbergen, maar soms denk ik ook weleens, "moet DAT nu verborgen worden"??? :schrik: Voor veel oudere vrouwen is het sowieso gewoon een traditie, want iets schoons valt er niet meer te verbergen :haha:

Zagora
08-09-03, 10:44
Geplaatst door an3sdej
:haha: Ja Zagora, officieel moet de vrouw in de islam haar "schoonheid" verbergen, maar soms denk ik ook weleens, "moet DAT nu verborgen worden"??? :schrik: Voor veel oudere vrouwen is het sowieso gewoon een traditie, want iets schoons valt er niet meer te verbergen :haha:

Vind je jezelf grappig?

nefertiti
08-09-03, 11:20
- De school, aangezien ze voor 2/3 uit moslimleerlingen bestaat omvormen tot een islamitische school met een dito bestuur

Een atheneum is een OFFICIELE staatsschool. Er bestaat een scheiding tussen kerk en staat in Belgie!
Waar wil je naartoe? dat de staatsscholen islamitisch worden?

Indien moslims islamitische scholen wensen, dan hebben ze het volste recht die op te richten onder het systeem van VRIJE SCHOLEN! Net zoals er katholieke, joodse, protestantse VRIJE scholen bestaan. Ik zie niet in waarom offiele scholen zich tot katholieke scholen zouden gaan omvormen, jij wel?

freya
08-09-03, 11:26
oops foutje

freya
08-09-03, 11:28
Geplaatst door freya
Welke islamitische voorschriften dan?

De koran geeft echt geen uitsluitsel over of en watvoor een hoofddoek nu eigenlijk gedragen moet worden.

Dat is allemaal interpretatie. Varierend van een nonchalant omgeslagen sjaal tot een volledige burqa.

Een niqaab-draagster zal bij hoog en laag volhouden dat een gezichtssluier islamitisch voorschrift is en dat alleen een hijaab niet voldoende is.

Ga jij al die middeleeuwse boeken doorspitten mars, om de juiste islamitoische voorschriften te bepalen?
Veel succes :moe:

Zgeheu
08-09-03, 11:29
Geplaatst door nefertiti
Een atheneum is een OFFICIELE staatsschool. Er bestaat een scheiding tussen kerk en staat in Belgie!
Waar wil je naartoe? dat de staatsscholen islamitisch worden?

Indien moslims islamitische scholen wensen, dan hebben ze het volste recht die op te richten onder het systeem van VRIJE SCHOLEN! Net zoals er katholieke, joodse, protestantse VRIJE scholen bestaan. Ik zie niet in waarom offiele scholen zich tot katholieke scholen zouden gaan omvormen, jij wel?

Als er scheiding tussen kerk en staat is....waarom wil de staat haar geloof (namelijk het ongeloof) opdringen aan anderen ?

Zoiets noem ik fundamentalistische-atheisme. Altijd maar ongeloof en secularisatie op willen dringen aan anderen.

Laat iedereen toch lekker vrij.

nefertiti
08-09-03, 11:39
In de officiele scholen IS men vrij :

men kan kiezen tussen lessen in
moraal (atheistisch)
godsdienst (christelijk)
islam
etc. (hangt af van het aantal leerlingen die zich ervoor inschrijven)

het is dus niet zo dat men een een officiele school VERPLICHT is om de lessen moraal te volgen!

Canaris
08-09-03, 11:46
ik heb tot nu toe alle stukjes met betrekking tot Burka, hoofddoekje etc , lekker links laten liggen. dat wil zeggen ik heb er nooit op geregeerd. Wel gelezen , dat spreekt voor zich

Het gedraai, geneuzel in deze threads zijn zo onverdragelijk , dat ik nu toch even schrijf.

Het heeft weinig tot niets met het "niet respecteren van een religie te maken" , het heeft ook weing te maken met het feit , dat nonen ook een hoofddoekje dragen en dat Moeder Theresa, zijnde een Nonne, een prachtig mens was.

Waar het de meeste mensen in het westen om gaat , is puur en alleen, dat

"men in het westen het hoofddoekje etc, als onderdrukking aanziet"

Punt

Het westen zegt, dat Hoofddoekje is dan wel niets anders als een lapje stof , maar de emotionele waarde ligt in de motivatie , waarom men dit stukje stof draagt.

Men stelt zich dus de vraag.
1) accepteren wij dat lapje stof , en gooien onze instellingen open voor een (voor ons) hoogst discutabele "Norm" , en gooien we 100 jaar emancipatie op dem vuilnisbuilt van de geschiednis , zodat de vrouwen uit deze groep niet in een isolement komen

of)
2) zeggen wij, dat 100 jaar emancipatie moeilijk genoeg was, en aan de nog steeds moeilijke omstandigeheden voor vrouwen in onze samenleving geen milimeter mag worden afgedaan en daarom , de protagonisten van het systeem , welke niet binnen onze opvatting over Man/Vrouw-verhouding plaats heeft , maar zien hoe ze hun plaats daarbinnen vinden.

Daar deze keus moeilijk , dan wel niet voor alle omstandigheden duidelijk voor de hand ligt , wordt er constant mee gerommeld.

Typerend is , hoe links nederland zich in deze discussie in alle bochten wringt.

aan de ene kant principeiel goed-mens instelling . Vechten voor de rechten van allochtonen.

aan de andere kant de dolle mina fracties, die de Burkha het liefts als een Kuisheidsgordel anno 2003 zouden willen vermorzellen.

an3sdej
08-09-03, 11:50
Vind je jezelf grappig?

Soms, maar dit vroeg ik mij werkelijk weleens af. :roker:

Vereder Zegheu, wordt ongeloof niet opgedrongen. Zoals Nefer al opmerkte kun je op staatsscholen, of in Nederland op openbare scholen kiezen. Juist DAT is zo effectief in die scheiding, de onafhankelijkheid. En Daarom moet niet één geloof overheersen op zo'n school!!

Zgeheu
08-09-03, 12:00
vrouwenemnacipatie betekent dat vrouwen moeten kunnen doen wat ze willen......

nou zijn er een hoop vrouwen die een hoofddoek willen dragen.

an3sdej
08-09-03, 12:17
nou zijn er een hoop vrouwen die een hoofddoek willen dragen.

Mag ook, alleen niet in ruimtes waar het verboden wordt.

Canaris
08-09-03, 12:22
vrouwenemnacipatie betekent dat vrouwen moeten kunnen doen wat ze willen......

nou zijn er een hoop vrouwen die een hoofddoek willen dragen


Fout fout fout

Emancipatie , betekend, dat vrouwen voor zichzelf de ruimte krijgen hun leven te leiden , zoals zij het zelf willen , zonder druk uit de richting van de sociale omgeving of religeuse dogmen te ondervinden

Dit kan alleen als men eeuwenoude vooroordelen , dogmen, vastgeroeste denkpatronen en testosteron gestuurde machtsstucturen overboord gooit.

Voordat men dus over emancipatie binnen de Islam of SGP kan spreken , moet er eerst een ongelovelijke hoeveelheid oud-vuil over boord worden gegooid.

freya
08-09-03, 12:28
Geplaatst door Canaris
ik heb tot nu toe alle stukjes met betrekking tot Burka, hoofddoekje etc , lekker links laten liggen. dat wil zeggen ik heb er nooit op geregeerd. Wel gelezen , dat spreekt voor zich

Het gedraai, geneuzel in deze threads zijn zo onverdragelijk , dat ik nu toch even schrijf.

Het heeft weinig tot niets met het "niet respecteren van een religie te maken" , het heeft ook weing te maken met het feit , dat nonen ook een hoofddoekje dragen en dat Moeder Theresa, zijnde een Nonne, een prachtig mens was.

Waar het de meeste mensen in het westen om gaat , is puur en alleen, dat

"men in het westen het hoofddoekje etc, als onderdrukking aanziet"

Punt

Het westen zegt, dat Hoofddoekje is dan wel niets anders als een lapje stof , maar de emotionele waarde ligt in de motivatie , waarom men dit stukje stof draagt.

Men stelt zich dus de vraag.
1) accepteren wij dat lapje stof , en gooien onze instellingen open voor een (voor ons) hoogst discutabele "Norm" , en gooien we 100 jaar emancipatie op dem vuilnisbuilt van de geschiednis , zodat de vrouwen uit deze groep niet in een isolement komen

of)
2) zeggen wij, dat 100 jaar emancipatie moeilijk genoeg was, en aan de nog steeds moeilijke omstandigeheden voor vrouwen in onze samenleving geen milimeter mag worden afgedaan en daarom , de protagonisten van het systeem , welke niet binnen onze opvatting over Man/Vrouw-verhouding plaats heeft , maar zien hoe ze hun plaats daarbinnen vinden.

Daar deze keus moeilijk , dan wel niet voor alle omstandigheden duidelijk voor de hand ligt , wordt er constant mee gerommeld.

Typerend is , hoe links nederland zich in deze discussie in alle bochten wringt.

aan de ene kant principeiel goed-mens instelling . Vechten voor de rechten van allochtonen.

aan de andere kant de dolle mina fracties, die de Burkha het liefts als een Kuisheidsgordel anno 2003 zouden willen vermorzellen.

Ik ben het helemaal niet met je eens.

Iedereen die ze kent, kan zien dat veel meiden met hoofddoek heel goed voor zichzelf kunnen opkomen en ook zelf voor de hoofddoek hebben gekozen.
dat hele verhaal van onderdrukking via en hoofddoek is maar voor een klein gedeelte waar ( alleen op het moment dat meisjes zonder voor hoer worden uitgemaakt en de sociale - lees macho - druk wordt opgevoerd)

Een hoofddoek dragen is op een prominente manier je geloof uitdragen. En dat is waar de schoen wringt. Geloofsvrijheid is er voor iedereen, maar als je overduidelijk met je geloof te koop gaat lopen dan wordt het irritant.
In het artikel kan je ook lezen dat de hoofddoek ook samengaat met problemen rond gymlessen en biologie. Men wil zich onderscheiden en de schoolregels naar eigen hand ombuigen. En daar is in het openbaar onderwijs geen plaats voor.

Als islamitisch onderwijs echt zoooooo belangrijk is, dan moeten de dames er maar harder aan trekken om dat van de grond te krijgen.

freya
08-09-03, 12:30
testosteron gestuurde machtsstucturen

:haha:

:duim:

Zgeheu
08-09-03, 12:30
Geplaatst door Canaris
[B]
Fout fout fout

Emancipatie , betekend, dat vrouwen voor zichzelf de ruimte krijgen hun leven te leiden , zoals zij het zelf willen , zonder druk uit de richting van de sociale omgeving of religeuse dogmen te ondervinden


Dat is het vooroordeel dat je zelf maar kwijt moet raken. De aanname die je maakt door te stellen dat vrouwen dit onder druk doen is gewoon vals.

an3sdej
08-09-03, 12:38
Zolang vrouwen/meisjes zich afhankelijk voelen van de gemeenschap/groep zullen ze niet een uiting geven aan hun ongenoegen. De komende jaren zal er meer openheid komen, en zullen veel meer vrouwen ontdekken dat ze ook zonder die hechte gemeenschap kunnen.

Er zullen altijd vrouwen blijven die ook een fundamentalistische religieuse instelling hebben, maar dat is maar een kleine groep. Evenals de fundi's in christelijke en joodse kring.

Canaris
08-09-03, 12:40
1400 jaar religeuse voorschriften
1400 jaar patriachaat
1400 jaar rechterljike minderstelling van vrouwen

en jij hebt het over "vrije keus"

Ik herhaal mij voor tig-duizendste keer

1400 jaar stockholm syndroom

Zgeheu
08-09-03, 12:43
altijd weer die blanke man die denkt die "zielige arme donker vrouwtjes" te moeten bevrijden uit die grote donkere behaarde armen van die barbaar.


in your dreams hommie

an3sdej
08-09-03, 12:49
Nee hoor, we hoeven niemand te bevrijden. Alleen als Nederland of Nederlandse openbare/christelijke scholen geen gezichtssluiers of hoofddoekjes wenst, is dat ook hun vrijheid. Nederland hoeft islamitisch fundamentalisme niet te steunen of te laten promoten.

sjo
08-09-03, 12:52
In de Islam geldt de regel dat er geen vreemde cultuur-elementen mogen worden toegestaan/toegelaten in de Umma. De profeet heeft dat duidelijk gezegd zoals iedereen weet.

Zodra Moslims zich in een andere cultuur nestelen zouden ze zich de woorden van de profeet moeten herinneren, en zich moeten onthouden van Islamitische religie/cultuur- elementen naar binnen te smokkelen.

Dat moet de profeet toch voor ogen gestaan hebben ? Of zou hij het slechts in 1 richting bedoeld hebben.

groeten
sjo

Canaris
08-09-03, 13:08
altijd weer die blanke man die denkt die "zielige arme donker vrouwtjes" te moeten bevrijden uit die grote donkere behaarde armen van die barbaar.



als je het zo zegt,.... waarom niet.
Ja we hebben wel meer goed gedaan. Waarom nu niet ook?

Tomas
08-09-03, 13:15
Geplaatst door Canaris
1400 jaar religeuse voorschriften
1400 jaar patriachaat
1400 jaar rechterljike minderstelling van vrouwen

en jij hebt het over "vrije keus"

Ik herhaal mij voor tig-duizendste keer

1400 jaar stockholm syndroom



b. Je overdrijft. Alles valt dan onder het stocjholm syndroom, dus ook dat ik elke dag weer netjes in een pak met stropdas naar een klant ga.

Ergens houdt het aanpassen aan je omgeving op om dwang te zijn. En voor die moslimaatjes is de omgeving waaraan zij zich spiegelen nu eenmaal er een van hoofddoekjes.

Canaris
08-09-03, 13:27
Thomas

Je maakt een redenatie fout.

Alös ik in een pak naar mijn klant ga, betekend dat echter niet , dat er een andere groep is die niet in een pak hoeft te verschijnen

Het gaat hier specifiek om de rol van de vrouw binnen deze gemeenschap.

Wanneer Moslim man en Vrouw beide met een hoofddoekje over straat zouden lopen , of voor mijn parte beide hun kop kaal zouden scheren, zou men niet over het"Vrouwen-Probleem" binnen de islam diskuteren ?? Discusieren zelfs

Tomas
08-09-03, 13:39
Mijn replie aangepast.

Wat is dit voor een achterlijke censuur?

Die Mohammed vereering is nog extremer dan de Jezus vereering van de christenen. En dan zeggen Moslims daar wat van. Haha.


En Canaris ik begrijp jou redenering niet. Hoezo andere groep die niet in een pak hoeft te verschijnen? Hoezo allemaal een hoofddoekje?

Vriend
08-09-03, 13:52
beste tomas je zit hier op een marokkaanse chat site 99% van ons bezoekers zijn moslim als je een greintje respect in die kattelichaampje van je bezit dan maak je geen provocerende opmerkingen over mohammed de profeet.je raakt er een hoop mensen mee en je schiet er niets mee op dus is het niet alleen belediging voor de mensen die ons site bezoeken maar ook compleet nutteloos en een verspilling van je energie.

bvb dank

groeten van vriend

Tomas
08-09-03, 14:11
Geplaatst door Vriend
beste tomas je zit hier op een marokkaanse chat site 99% van ons bezoekers zijn moslim als je een greintje respect in die kattelichaampje van je bezit dan maak je geen provocerende opmerkingen over mohammed de profeet.je raakt er een hoop mensen mee en je schiet er niets mee op dus is het niet alleen belediging voor de mensen die ons site bezoeken maar ook compleet nutteloos en een verspilling van je energie.

bvb dank

groeten van vriend

't kost me geen energie, het is niet nutteloos en het is toevallig mijn mening.

Dan weet je dat.

an3sdej
08-09-03, 15:20
Die cultuurbarbaren denken echt dat alles om hun draait

Cultuurbarbaren???? :maf3: hihihih, moet ik hier even gaan uitleggen wat echt cultuurbarbarij is??? :engel: :boer:

an3sdej
08-09-03, 15:50
Het niet mogen afbeelden van levende wezens, het niet mogen maken van muziek, het niet willen begrijpen van cultuurkritisch cabaret, het niet mee mogen doen aan sport vanwege kleding voorschriften, het niet mogen genieten van goddelijke wijnen. :rolleyes: Tja ik kan wel even doorgaan, maar je kunt het zelf ook bedenken meen ik. :fpetaf:

an3sdej
08-09-03, 16:26
Zo typisch Hollands, de 'eigen' cultuur afzetten tegen een andere voor bevestiging van het überhaupt hebben van een culturele identiteit

Eigen cultuur?? Volgens mij worden genoemde cultuuruitingen over de hele wereld, behalve in de fundamentalistisch gelovige wereld, gehuldigd. En de Japanse cultuur, of de Chinese kan ik echt niet tot de mijne rekenen. :bril:

Puk
08-09-03, 16:55
Geplaatst door Zgeheu
vrouwenemnacipatie betekent dat vrouwen moeten kunnen doen wat ze willen......

nou zijn er een hoop vrouwen die een hoofddoek willen dragen.

Hoofddoek mag nog steeds...

Alleen de gezichtsbedekkende lappen stof dus niet.

Goeie maatregel... gaat alleen nog niet ver genoeg... dusss.

Marsipulami
08-09-03, 16:57
Geplaatst door nefertiti



- De school, aangezien ze voor 2/3 uit moslimleerlingen bestaat omvormen tot een islamitische school met een dito bestuur

Een atheneum is een OFFICIELE staatsschool.

Er werden in het verleden al vaker scholen overgedragen van het ene net naar het andere. Meestal is dat een grotere school die een kleinere school annexeert omdat de school niet voldoet aan het minimum aantal leerlingen of omdat men meerdere studierichtingen wil aanbieden in éénzelfde structuur, enz. Het vrije of bijzondere onderwijs is in België meestal katholiek en heeft al eerder staatsscholen overgenomen. Bovendien is het allebei in feite staatsonderwijs in die zin dat de overheid ook het vrije net grotendeels financiert.


Er bestaat een scheiding tussen kerk en staat in Belgie!

Ja, en ? Scheiding tussen kerk en staat betekent niet dat er geen scholen of andere instellingen mogen bestaan die vertrekken vanuit een bepaalde levensbeschouwelijke inspiratie.


Waar wil je naartoe? dat de staatsscholen islamitisch worden?

Als 2/3 van de leerlingenpopulatie in die school moslim is, dan vind ik het maar normaal dat men daar wat rekening mee probeert te houden. In een democratie is meestal de helft al genoeg om geldige beslissingen te nemen.


Indien moslims islamitische scholen wensen, dan hebben ze het volste recht die op te richten onder het systeem van VRIJE SCHOLEN!

Ja, klopt,... Toch, het is me niet duidelijk waarom er in België geen moslimscholen zijn. Er is er eentje dacht ik ergens in Brussel, maar ik weet niet of die nog bestaat. Je hoort er nooit over. Ik weet ook niet waarom er geen bijkomen. Wellicht zijn er toch nogal wat politieke hefbomen nodig om één en ander te bereiken en is er van die kant weinig steun. Bovendien zijn de moslims zelf slecht georganiseerd, misschien dat ook daar een verklaring is.


Net zoals er katholieke, joodse, protestantse VRIJE scholen bestaan. Ik zie niet in waarom offiele scholen zich tot katholieke scholen zouden gaan omvormen, jij wel?

Ik ben daar niet principieel tegen. Maar elke school is anders.



Sint-Truiden draagt onderwijs over aan vrij én gemeenschapsonderwijs

Van onze redacteur
Guy Tegenbos 05/02/2003

BRUSSEL -- Ministers en partijvoorzitters zwijgen beter over samenwerking tussen de onderwijsnetten of over de afschaffing ervan: dat ze het veld eerst concrete initiatieven laten nemen. Dat zegt Ludwig Vandenhove, kamerlid-burgemeester van Sint-Truiden (SP.A). Hij sluit deze week een akkoord met het vrij én het gemeenschapsonderwijs in zijn stad. Ze nemen elk een aantal gemeentescholen over. Maar de stad trekt zich niet helemáál terug uit het onderwijs. Ze gaat haar budget ervoor anders inzetten.


De burgemeester spreekt van ,,het Truiens model''. Dat komt dan naast het Mechels model. Mechelen hevelde als besparingsoperatie heel zijn stedelijk onderwijs over aan het gemeenschapsonderwijs.

Moét een gemeente zelf onderwijs inrichten? Vandaag debatteert het Vlaams Parlement over de vraag. Minister Marleen Vanderpoorten (VLD) wil die verplichting schrappen. Dat staat in haar ontwerp van onderwijsdecreet XIV. Ludwig Vandenhove (SP.A) is genuanceerder: ,,Een gemeente moet zorgen dat er een optimaal en evenwichtig onderwijsaanbod is op haar grondgebied. Soms vergt dit dat ze zelf gemeentelijk onderwijs inricht. Soms niet. Ik vind dat in Sint-Truiden niet nodig. Twee netten is genoeg hier. We hebben een heel evenwichtige spreiding kunnen afspreken. Trouwens, de mensen hechten geen belang meer aan het net waartoe een school behoort. Ze kiezen in functie van kwaliteit en andere voorkeuren''.

De oppositiepartij CD&V is zowel in Sint-Truiden als in het Vlaams Parlement tegen de afschaffing -- ,,de uitverkoop'' -- van het gemeentelijk onderwijs en zegt dat de mensen nog wel belang hechten aan het net. CD&V vindt dat de gemeente de aangewezen instantie is om het officieel neutraal basisonderwijs aan te bieden. ,,Niet het gemeenschapsonderwijs dat niet genoeg lokale wortels heeft'', zeggen de CD&V'ers Luc Martens en Veerle Heeren. Ze verwijten Vanderpoorten dat ze de verplichting voor gemeenten eenzijdig schrapt, zonder dat de Vlaamse overheden erover overlegd hebben in het kerntakendebat.

In Sint-Truiden heeft de katholieke inrichtende macht vrijwillig aanvaard in de overgedragen scholen ,,eeuwig'' zedenleer en andere godsdiensten aan te bieden. Het ontwerpdecreet van Vanderpoorten wil dat opleggen aan alle vrije scholen die gemeentescholen overnemen. CD&V zegt, met een sterk advies van de Raad van State in de hand, dat zo'n verplichting onwettig is. Juridisch kan die verplichting enkel gelden tot de generatie van de overgedragen leerlingen de school verlaten heeft.

De oppositie in Sint-Truiden noemt de overdracht een zuivere besparing. Als de minister het gemeentelijk en vrij onderwijs rechtvaardig zou financieren, zou de gemeente haar scholen niet hebben overgedragen, zegt Veerle Heeren. Vandenhove ontkent. ,,Drie netten, dat heeft geen zin. Dat is mijn argument. Trouwens, ik ga niet minder uitgeven voor onderwijs. Ik behoud het budget en spendeer dit voortaan aan ondersteuning van het onderwijs: voor projecten over verkeer, drugs en zo. Ik behandel de twee netten gelijk. Voor mij is een kind een kind. Via dat soort projecten is de samenwerking trouwens begonnen.'' Al ontkent Vandenhove niet dat hij op termijn wel bespaart, vooral doordat hij niet meer in gebouwen moet investeren.

Sint-Truiden heeft met de twee netten afspraken gemaakt over het gemeentelijk personeel. Niemand verliest zijn job. Wie echt niet wil overgaan naar vrij of gemeenschapsonderwijs, komt op de reaffectatielijst. Vandenhove zegt dat personeel en ouders voor zijn. Veerle Heeren betwist dat: ,,Ze hebben geen keuze''.

Sinds bekend raakte dat minister Vanderpoorten de verplichting voor gemeenten om onderwijs in te richten wil schrappen, denken wel meer gemeenten aan het opdoeken van hun gemeentelijk onderwijs. Dat het kerntakendebat daarover nog niet gevoerd is, vinden ze niet erg. Als ze maar van de last af zijn.

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten is verdeeld. Een deel vindt dat de plicht moet behouden worden, een ander deel vindt van niet. Met Sint-Truiden ligt een derde standpunt op tafel: de gemeente moet zorgen dat er goed onderwijs is op haar grondgebied, maar moet dit niet noodzakelijk zelf inrichten.

CD&V vindt, net als Agalev en de Volksunie dat vroeger deden, dat de gemeente het meest geschikt is om lokaal officieel onderwijs in te richten.



©Copyright De Standaard



Katholiek net hoeft geen zedenleer te blijven geven in overgenomen gemeenteschool

Van onze redactrice
Alexandra De Laet 12/12/2002


BRUSSEL -- Een overgenomen gemeenteschool in het katholieke net die zedenleer en andere godsdiensten blijft aanbieden aan de leerlingen die ze mee overneemt: volgens de Raad van State kan het. De school verplichten dat vol te houden, kan niet. Met zijn advies geeft de Raad van State de oppositiepartij CD&V gelijk.


Volgens de Raad van State staat de grondwettelijke vrijheid van onderwijs een overgangsregeling voor het godsdienstpakket in overgenomen gemeentescholen niet in de weg. Dat betekent dat de -- dan katholieke -- school zedenleer of bijvoorbeeld islam blijft aanbieden aan de kinderen die dat vak al volgden voor de overname. Als de laatste leerling die dat vak volgde, vertrokken is, kan de school zich (weer) concentreren op katholieke godsdienst.

De bepalingen over de overname van een gemeenteschool zijn opgenomen in onderwijsdecreet XIV dat begin januari voort besproken wordt door de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. De christen-democraten hebben op het bewuste artikel een amendement ingediend.

In het advies daarover zegt de Raad van State dat een overgangsregeling, zoals de CD&V die voorstelt, mogelijk is. Volgens het advies raakt zo'n regeling wel aan de grondwettelijke vrijheid van onderwijs, maar staat ze die niet in de weg ,,om tegemoet te komen aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de betrokkenen''. Ook zij kunnen zich beroepen op hun grondwettelijke vrijheid om het onderwijs te kiezen dat het meest met hun opvattingen strookt.

Over de verplichting om altijd zedenleer en andere godsdiensten te blijven geven, zoals opgenomen in het decreetontwerp van Marleen Vanderpoorten (VLD), zei de Raad van State al dat dat niet kan. Vanderpoorten wil de verplichting invoeren met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2002.

Concreet gaat het over vier basisscholen die dit schooljaar zijn overgegaan van het gemeentelijke naar het katholieke net. Eén van de scholen ligt in Berlare, de gemeente van VLD-voorzitter Karel De Gucht.

Volgens Vanderpoorten dateert het plan van de vorige regeerperiode. Ze benadrukt dat de verantwoordelijkheid bij de gemeente(school) ligt, die het nodige respect moet opbrengen voor alle levensbeschouwelijke vakken. Als zij haar school wil zien opgaan in het katholieke net, moet ze zorgen voor langetermijngaranties voor de godsdienst- en zedenleerlessen.



©Copyright De Standaard

Mafkees
08-09-03, 20:08
Geplaatst door aQua
Dat overloze gezeur over een lapjes stof is niet meer dan een gevolg van een minderwaardigheidcomplex.
Zowel de Nederlandse als Belgische identiteit is verwaterd tot een absoluut dieptepunt. Gemeenschappen met een sterke culturele identiteitsbeleving vormen een dreiging voor deze krachteloze en kwetsbare volken die ontstaan zijn door een jarenlange cultuurrelativisme.
Een hier gevestigde gemeenschap, te weten de Islamitische, word gretig geterroriseerd om toch vorm te geven aan die ‘wij’ cultuur.

Door een krampachtige retoriek van hypocrisie en overmacht verbied men uitingen van Islamitische identiteit openbaar uit te dragen zodat het gebrek aan culturele identiteit verhuld wordt.

Een dergelijk arrogante houding is al langer aan de gang. Van tijd tot tijd speelt deze arrogantie weer op, meestal doordat men zich spiegelt, geconfronteerd raakt, met als gevolg een acute aanval van afgunst, zich vertalend naar het angstvallig vastklampen aan oude waarden en normen. In afwijkende waarden en normen wordt een bevestiging van superioriteit gezocht. Een bevestiging die letterlijk en figuurlijk dwangmatige vormen aanneemt.

Belangrijk feit is dat Moslima’s zich door deze hypocriete infantielen niet ontmoedigt voelen. Integendeel, we zullen de hijab met meer trots en eer gaan dragen. Hoe harder het schoppen, des te bewuster wordt de Islamitische gemeenschap zich van hetgeen uiteindelijk het belangrijkst is.


:) Ay, Allah i7afdek.

Mafkees
08-09-03, 20:26
Geplaatst door aQua
:) kifesh?

Misschien niet mijn meest genuanceerde kant, maar liever zo dan die infantiele meneer Lees die niet durft te zeggen hij bedoelt en blijft hangen in kramachtig gedraai.

Ik werd echt misselijk van zijn redenering en het hele gezeur om een hoofddoek

I agree.

(weet je niet wat mn zinnetje betekent ofzo :moe: )

sadeeQ
08-09-03, 20:30
:strik:

aQua hiya aqua mina all7adid

:) rabi iegalek

an3sdej
08-09-03, 21:40
AQua,

Jouw psychologie van de koude grond zet weinig zoden aan de dijk.


Zowel de Nederlandse als Belgische identiteit is verwaterd tot een absoluut dieptepunt. Gemeenschappen met een sterke culturele identiteitsbeleving vormen een dreiging voor deze krachteloze en kwetsbare volken die ontstaan zijn door een jarenlange cultuurrelativisme.

Waaraan staaf jij deze theorie?? :confused: De maatschappij waarin ik leef, en de westerse vrijheid is mij genoeg :hardlach: Het is een genoegen in Nederland te wonen. Ik beleef de cultuur in de theaters, de concertzalen, de musea, de politiek, de scholen, de bibliotheek. :)

Hoezo een verwaterde cultuur? Nederland is één en al cultuur.

Eerder zijn veel allochtonen in een cultuur schok. Een zoeken naar de eigen identiteit, daar ze verdwaald zijn of raken in het westen. Ik zou niet weten op wat ik jaloers zou moeten zijn in de Marokkaanse of islamitische cultuur.

Mafkees
08-09-03, 21:51
Geplaatst door Brie
Zijn de burqa-bepleiters ook van mening dat Nederlandse meisjes gewoon overal vrij moeten kunnen rondlopen in mini-rokjes in islamitische landen?

Jahoor, zeker nooit in Marokko geweest :)

(niet dat `n mini-rokje iets met religie te maken heeft maar `kpas me ff aan, aan je TMFmanier van reageren:moe: )

freya
08-09-03, 22:08
Geplaatst door an3sdej
AQua,

Jouw psychologie van de koude grond zet weinig zoden aan de dijk.



Waaraan staaf jij deze theorie?? :confused: De maatschappij waarin ik leef, en de westerse vrijheid is mij genoeg :hardlach: Het is een genoegen in Nederland te wonen. Ik beleef de cultuur in de theaters, de concertzalen, de musea, de politiek, de scholen, de bibliotheek. :)

Hoezo een verwaterde cultuur? Nederland is één en al cultuur.

Eerder zijn veel allochtonen in een cultuur schok. Een zoeken naar de eigen identiteit, daar ze verdwaald zijn of raken in het westen. Ik zou niet weten op wat ik jaloers zou moeten zijn in de Marokkaanse of islamitische cultuur.

Dit keer ben ik het zowaar een keer met je eens.

Als je werkelijk gelooft met je hart en je weet wie en wat je bent, dan heb je dat uiterlijk vertoon niet nodig.
Vandaar dat je vooral nieuw bekeerden en pubers met de hoofddoekenrage ziet meedoen, die hebben die bevestiging naar de buitenwereld nodig. "Pas op hoor ik ben heus wel moslim!"

De moslima's van de afgelopen decenia waren echt niet minder moslim, toen ze blootshoofds door het leven gingen. En die meiden van tegenwoordig met hoofddoek doen soms vanalles wat de koran verboden heeft. Geloof koop je niet met een stukje stof.

an3sdej
08-09-03, 22:28
:roker: Fijn Freya, zijn we het eindelijk toch over iets met elkaar eens :fpimp: :hihi:

Zagora
08-09-03, 22:47
Ach waar maak ik mij eigenlijk druk over. Kleed je toch als een ninja als je dat zo graag wilt.

Marsipulami
09-09-03, 00:33
Geplaatst door Marsipulami
Het is wel duidelijk dat het dragen van een hoofddoek, meer en meer een uiting wordt van het protest van een nieuwe generatie allochtone jongeren. Jongeren die het niet langer pikken dat ze moeten opgroeien in een systeem dat hen van zichzelf, hun ouders en godsdienst vervreemd. Het dragen van een hoofddoek is een vorm van geweldloos en waardig burgerlijk verzet. Een aanklacht tegen latente en openlijke discriminatie en onderdrukking van minderheden. Ik vind het prachtig dat het nu precies die (in de ogen van westerlingen onderdrukte) moslimmeisjes zijn die dit verzet aanvoeren. Daarmee geven ze te kennen dat ze niet wensen dat er nog langer met hen gesold wordt, niet door hun vaders en broers, maar evenmin door de autochtone samenleving die hen tot assimilatie wil dwingen. Hun inzet en strijd heeft niet alleen een strikt religieuze betekenis. Hun verzet heeft ook een belangrijke maatschappelijke betekenis met name de emancipatie en de volwaardige participatie van moslims -mannen zowel als vrouwen- aan de toekomstige samenleving. Ik zou zeggen meisjes: Keep up the good work. :duim:

Hé waarom reageert er eigenlijk niemand op mijn doordachte kijk op actuele hoofddoekperikelen ? Wie van de allo- of autochtonen is het oneens met mij ?

Puk
09-09-03, 02:30
Geplaatst door Marsipulami
Hé waarom reageert er eigenlijk niemand op mijn doordachte kijk op actuele hoofddoekperikelen ? Wie van de allo- of autochtonen is het oneens met mij ?

Ik denk een soort van Marsipulami-moeheid. :moe:
Het is niet subtiel genoeg.

an3sdej
09-09-03, 08:43
Het is wel duidelijk dat het dragen van een hoofddoek, meer en meer een uiting wordt van het protest van een nieuwe generatie allochtone jongeren. Jongeren die het niet langer pikken dat ze moeten opgroeien in een systeem dat hen van zichzelf, hun ouders en godsdienst vervreemd.

En voor dit protest laten de uni's zich niet gebruiken. Niet vreemd volgens mij.

Puk
09-09-03, 16:40
Geplaatst door aQua
:moe: Lezen is ook een vak :


STOKVIS. Hoofddoek verboden

De studieprefect zit er schijnbaar rustig bij, maar heeft een stresserende week achter de rug. Dat heeft alles te maken met het verbod op de hoofddoek voor leerlingen binnen de schoolmuren

Het verbod van de hoofddoek is een element in de strijd tegen die gettovorming.

Ik had het over de hoofddoek in Nederlandse universiteiten; die zijn (nog) niet verboden. Helaas...

Pixelshade
09-09-03, 16:53
Geplaatst door Puk
Ik had het over de hoofddoek in Nederlandse universiteiten; die zijn (nog) niet verboden. Helaas...

waarom wil je die verboden zien kruisvaarder?

Puk
09-09-03, 16:59
Geplaatst door Pixelshade
waarom wil je die verboden zien kruisvaarder?

Om de moslimpolitiek van het oprekken van de hoofddoek-eis onderuit te halen.

Je weet wel: eerst hoofddoek, dan niqaab, dan burqa, etcetera.

En maar blijven zeuren...

Gewoon hoofddoek overal verbieden. Klaar. Duidelijk ook.

Bovendien ben ik er falikant op tegen dat meisjes en vrouwen in een onderdanige positie gedwongen worden t.o.v. de moslimmannen. Dat is zoooo middeleeuws.

Echte emancipatie van de moslims gaat via de bevrijding van de moslima's.

WEG MET DE HOOFDDOEK!

Dank u.

Pixelshade
09-09-03, 17:06
Geplaatst door Puk
Om de moslimpolitiek van het oprekken van de hoofddoek-eis onderuit te halen.

Je weet wel: eerst hoofddoek, dan niqaab, dan burqa, etcetera.

En maar blijven zeuren...

Gewoon hoofddoek overal verbieden. Klaar. Duidelijk ook.

Bovendien ben ik er falikant op tegen dat meisjes en vrouwen in een onderdanige positie gedwongen worden t.o.v. de moslimmannen. Dat is zoooo middeleeuws.

Echte emancipatie van de moslims gaat via de bevrijding van de moslima's.

WEG MET DE HOOFDDOEK!

Dank u.

er staat in de Koran dat een vrouw haar schoonheid hoort te bedekken, klaar uit, jou emancipatie draait om het uitkleden van moslima's, onze vrouwen zijn helaas more classy dan jou korte rokjes dragende breezerhoeren

Dank u.

Zagora
09-09-03, 17:07
Geplaatst door Pixelshade
er staat in de Koran dat een vrouw haar schoonheid hoort te bedekken, klaar uit, jou emancipatie draait om het uitkleden van moslima's, onze vrouwen zijn helaas more classy dan jou korte rokjes dragende breezerhoeren

Dank u.


Hier kan je alleen om lachen..... anders is het einde zoek

Puk
09-09-03, 17:08
Geplaatst door Pixelshade
er staat in de Koran dat een vrouw haar schoonheid hoort te bedekken, klaar uit, jou emancipatie draait om het uitkleden van moslima's, onze vrouwen zijn helaas more classy dan jou korte rokjes dragende breezerhoeren

Dank u.

Die Koran van jouw kan mij gestolen worden.

Stick it up your, yeah!

Dank u.

Mafkees
09-09-03, 17:10
Dit soort discussies zijn vermoeiend.
Als mensen `n algeheel hoofddoek-verbod willen zien,
heb ik maar 1 tip, ga de straat op, en trek ze eraf.

freya
09-09-03, 17:11
Geplaatst door Pixelshade
er staat in de Koran dat een vrouw haar schoonheid hoort te bedekken, klaar uit, jou emancipatie draait om het uitkleden van moslima's, onze vrouwen zijn helaas more classy dan jou korte rokjes dragende breezerhoeren

Dank u.

En staat er ook in de koran wat die schoonheid dan precies is?

Zagora
09-09-03, 17:14
Geplaatst door Puk
Die Koran van jouw kan mij gestolen worden.

Stick it up your, yeah!

Dank u.

Wij heten Herr Puk welkom :fpimp:

Puk
09-09-03, 17:18
Geplaatst door Zagora
Wij heten Herr Puk welkom :fpimp:

:D

:jumping:

Puk
09-09-03, 17:35
Geplaatst door aQua
Are you really back?

:zwaai: Op mijn zieke manier heb ik je toch gemist



En als ervoor gekozen wordt uit een diepe geloofsovertuiging?

Geheel wederzijds. :knipoog: Maar op een gezonde manier.

Wat ik nou zo gek vind:

Ergens anders las ik van je dat vooral na 911 het dragen van hoofddoeken populair is geworden.

Hoe moet ik dat begrijpen? Als steun aan de islamisten die vrouwen het liefst in burqa zien? Als steun aan moslimmannen die de moslima's als minderwaardig zien? De helft van een man volgens de Koran.

Wil je dáár je steun aan betuigen? :(

Zeg dáár nou eens nee tegen! Kom in opstand!
Er is niets mis met de vrouwelijke schoonheid. Echt niet.

Pixelshade
09-09-03, 17:43
Geplaatst door Puk
Die Koran van jouw kan mij gestolen worden.

Stick it up your, yeah!

Dank u.

ik denk dat jou leven me gestolen kan worden
morgenavond 19.30 zaandam, gedempte gracht een goede plaats?

Puk
09-09-03, 18:04
Geplaatst door Pixelshade
ik denk dat jou leven me gestolen kan worden
morgenavond 19.30 zaandam, gedempte gracht een goede plaats?

:schok:

Hey, een wild geworden moslim! Haha!

Jammer... ik kan morgen niet. Vaatwasser aansluiten. Nooit meer afwassen! :melig:

Pixelshade
09-09-03, 18:53
Geplaatst door Puk
:schok:

Hey, een wild geworden moslim! Haha!

Jammer... ik kan morgen niet. Vaatwasser aansluiten. Nooit meer afwassen! :melig:

nee hoor, ff face 2 face vertellen wat jij tegens moslims heb, hier durf je wel, maar durf je het ook tegen mij te vertellen zonder naar de grond te kijken?

Puk
09-09-03, 18:56
Geplaatst door Pixelshade
nee hoor, ff face 2 face vertellen wat jij tegens moslims heb, hier durf je wel, maar durf je het ook tegen mij te vertellen zonder naar de grond te kijken?

Heb ik wat tegen moslims?? Tell me... :moe:

Zwarte Schaap
09-09-03, 18:59
Geplaatst door Pixelshade
nee hoor, ff face 2 face vertellen wat jij tegens moslims heb, hier durf je wel, maar durf je het ook tegen mij te vertellen zonder naar de grond te kijken?



Geplaatst door Puk
Ik ben tegen een Islamitische Heilstaat, ook als daar democratisch voor gekozen zou worden. Een Islamitische Heilstaat is in zichzelf niet democratisch.

Okay... dan word ik terrorist , desnoods.

©opyright Puk 02:28 22/07/03

Nog gekker... ik meen het ook nog! :tik:

©opyright Puk 02:39 22/07/03

Puk
09-09-03, 19:02
Geplaatst door Zwarte Schaap


Islamitische Heilstaat is gelijk aan moslims?

Pixelshade
09-09-03, 19:36
Geplaatst door Puk
Heb ik wat tegen moslims??

ja

an3sdej
09-09-03, 19:58
Beste Aqua


Beste autochtone Andries, het gezegde 'dat zet geen zoden aan de dijk' heeft als betekenis 'dat helpt niet'. In deze context slaat dit gezegde als een tang op een varken. Mocht ik het mis hebben, graag toelichting.

Jouw psychologie helpt niet om iets duidelijk te maken. Oftewel ik en jij schieten er niets mee op!! :roker:


Onder het mom van die vrijheid zijn geldende normen en waarden overboord gegooid. De normen en waarden bestaan niet meer, zijn vervangen door de leegte van vrijheid. En dan verwacht men dat ik de mijne opgeef voor die leegte…

Vrijheid is dus Moslims opleggen wat zij wel of niet mogen dragen. Waarmee de mythe van 'vrijheid = dwangloosheid in persoonlijke keuzes' ook verholpen is.
Vrijheid is meisjes met een overdosis puberhormonen in babymaatje 115 en diepe decolletés te laten rond paraderen in straten en scholen waar opgevoerde puberjochies en pedofielen schuimbekkend hun kans afwachten. En de volwassen? De volwassen nemen het allemaal voor lief onder het mom van vrijheid. Onderwel Moslimmeisjes hún vrijheid van kleding ontzeggend.

Ik vroeg je om jouw theorie (koude grond psychologie) te staven! Waaraan ontleen je die?
Voor jou gelden de Nederlandse normen zeker niet. Er zijn zat normen, alleen er wordt nu wat teveel gedoogd, en daarom hebben Marokkaanse jochies en anderen zoveel onheil kunnen aanrichten de laatste 20 jaar.
Als jij overal schuimbekkende pedofielen en geile mannen ziet lopen licht dat w.s. aan jouw perceptie van de werkelijkheid, en jouw opvatting over hoe mannen zijn, of horen te zijn :melig:


Identiteitscultuur uit zich niet alleen in uiterlijk vertoon. Het is de cultuur van doen en laten, die valt onmiddellijk op zonder daar moeite voor te hoeven doen. Zonder daar naar op zoek te moeten in speciaal daarvoor opgerichte betonblokken en kunstmatig geïnsemineerde cultuurcentra.

Dus kunnen de helft van alle doekjes alweer af. Ook uiterlijk vertoon. En die kunstmatig geïnsemineerde betonnen blokken?? Jij kent zeker alleen de Stopera?? Nooit die mooie oude theaters gezien in de rest van het land :boos: . CultuurUITINGEN (het woord wijst er al naar) gaat om uiterlijkheden, gedrag is ook uiterlijk meissie!! :roker:





Voel jezelf niet al te gevleid. Het zoeken naar een identiteit is niet cultuurgebonden. Elk opgroeiend kind doorgaat een soortgelijke fase ongeacht afkomst.
(De definitie cultuurshock is hier al helemaal niet op zijn plaats, daar allochtonen tegenwoordig in dit land opgroeien en opgegroeid zijn. Dit in tegenstelling tot de generatie die hen is voorgegaan en die shock wel heeft gehad. Wat een logisch gevolg is van het op latere leeftijd terecht komen in een andere wereld, dus niets te maken heeft met identiteitscrisis).

Personen die een andere thuiscultuur gewend zijn zoeken daarbij ook nog eens tussen deze 2 een balans. De keus is meestal snel gemaakt, daar het een keus is tussen leegte en overvloed. Een enigszins scheve balans die naar de thuiscultuur helt, omdat er aan de andere kant toch een vorm van compromis gezocht wordt in het eigenmaken van westerse/ niet-traditionele ideeën, waardoor het geheel nog steviger wordt.

Balans zoeken tussen 'thuiscultuur' en buitenwereld is vaak al een cultuurschok. Het leven buiten een 'zwarte' wijk is vaak voor jongeren één en al cutuurschok! :D

Puk
09-09-03, 20:50
Geplaatst door Pixelshade
ja

O.

sadeeQ
09-09-03, 21:46
Geplaatst door Puk
0

:denk: inderdaad,zoveel ben je ook waaaard :student:

Puk
09-09-03, 21:56
Geplaatst door sadeeQ
:denk: inderdaad,zoveel ben je ook waaaard :student:

Heb ik wat tegen moslims Sadeeq? Wat zeg jij?
Of heb ik alleen wat tegen fundies, islamisten, whatever?

Er stond trouwens O en geen 0. Beetje gaan zitten hacken in een citaat! :duivel:

Pixelshade
10-09-03, 00:30
Geplaatst door Puk
Heb ik wat tegen moslims Sadeeq? Wat zeg jij?
Of heb ik alleen wat tegen fundies, islamisten, whatever?

Er stond trouwens O en geen 0. Beetje gaan zitten hacken in een citaat! :duivel:

en toch heeft sadeeq volkomen gelijk lummel

Puk
10-09-03, 00:47
Geplaatst door Pixelshade
en toch heeft sadeeq volkomen gelijk lummel

Whatever.

Ga maar uithuilen bij Sadeeq dan.

Pixelshade
10-09-03, 01:01
Geplaatst door Puk
Whatever.

Ga maar uithuilen bij Sadeeq dan.

uithuilen? nee, we gaan onze krachten combineren om jou soort van deze aardbodem te vegen

Puk
10-09-03, 01:05
Geplaatst door Pixelshade
uithuilen? nee, we gaan onze krachten combineren om jou soort van deze aardbodem te vegen

Nou, nou Piksel...

Wat een hartverwarmende woorden van jou.

Heb je me gemist?

an3sdej
10-09-03, 11:41
uithuilen? nee, we gaan onze krachten combineren om jou soort van deze aardbodem te vegen

Welk 'soort' is PUK?? Wie horen daar nog meer bij?? :fpotver:

Pixelshade
10-09-03, 13:56
Geplaatst door Puk
Nou, nou Piksel...

Wat een hartverwarmende woorden van jou.

Heb je me gemist?

nee michiel, want ondetussen heb ik ook nog op jou forum geprikt

Pixelshade
10-09-03, 13:59
Geplaatst door an3sdej
Welk 'soort' is PUK?? Wie horen daar nog meer bij?? :fpotver:

jij? :zozo:

Puk
10-09-03, 14:00
Geplaatst door Pixelshade
nee michiel, want ondetussen heb ik ook nog op jou forum geprikt

Boeiend. :slapen:

Myst
10-09-03, 19:58
emancipatie begint bij onderwijs.
meisjes met hoofddoek mogen geen onderwijs volgen.
daaruit volgt: emancipatie van deze meisjes wordt belemmerd.

hou dus op met de emancipatie-onzin, en laat gewoon elke vrouw onderwijs volgen op de school die zij volgt, mèt of zonder hoofddoek.